News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kansanedustajalta tiukkaa tekstiä ”suojatietörkyilijöistä”

Started by IMMane, 09.08.2013, 11:04:58

Previous topic - Next topic

IMMane


Quote from: IMMane on 11.08.2013, 12:50:20Tuli mieleen että ajoin taksia ja invataksia aikoinaan. Siinäkin hommassa näki liikennettä melko paljon. Ei muistu mieleen kuin muutama suojatietörkyilijä noiltakaan ajoilta. Kestämätön Suojatietörkyily tuntuu siis olevan hyvin paikallinen ongelma. Miksi koitetaan mainostaa että tämä olisi valtakunnallinen ongelma kun se ei ole.
Quote from: Veli Karimies on 11.08.2013, 12:55:19
Heikko mieli pyrkii usein laajentamaan kokemusperäisin keinoin saadun tiedon koskemaan suurempia joukkoja. Koska minusta tuntuu siltä, niin sen täytyy olla niin.

Riippuu kokemuspohjasta. Laaja kokemuspohjatietous jostain asiasta on arvokkaampaa kuin esim. wikipediatietous.

Mursu

Quote from: Savolainen on 11.08.2013, 10:15:02
Punaisia päin kävely on turvallista n. 19:stä kerrasta 20:stä. Se 20:s kerta sitten napstahtaa, juuri kun on oppinut ettei sieltä eilenkään tullut ketään. Ne rutiinit.

Tai sitten poistetaan ne säännöt ja mennään vahvimman oikeudella.

Minä pidän tärkeämpänä katsoa tuleeko autoja kuin valoa. Jos auto on tulossa päälle, en mene vaikka olisi vihreä. En ymmärrä ollenkaan tuota argumenttiasi. Autojen havainnointi tehdään sinä hetkenä. Sillä, mitä eilen tapahtui ei ole mitään merkitystä. Tuo on vähän kuin yrittäisi pysäköidä auton paikkaan, jossa on jo auto, kun se eilen oli vapaana.

Mursu

Quote from: JoKaGO on 10.08.2013, 18:53:26
Quote from: Peltipaita on 10.08.2013, 18:17:32
edit:
ja edellisen viestini näkökulma oli puhtaasti jalankulkijan. Miksi hän odottaa, kun voisi jo mennä?

Miksi rekan tai linja-auton pitäisi pysähtyä punaisiin valoihin  :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Siksi, että rekka voi aiheuttaa vahinkoa sivullisille. Jalankulkija vahingoittaa lähinnä itseään. Lisäksi jalankulkijalla on selvästi parempi mahdollisuus havainnoida autoja kuin päinvastoin.

Lalli IsoTalo

Helsingissä on havaittavissa ilmiö nimeltä "tiedostava vihreä nuori nainen" joka katsoo velvollisuudekseen astua (liikennevalottomalle) suojatielle liikennevirrasta huolimatta. Seurauksena olevat paniikkijarrutukset ovat aika hirveää seurattavaa.

Kesällä turistit (etenkään orientaalit naisturistit) eivät ymmärrä oikein pyöräteiden tarkoitusta, ja ryntäilevät usein pyöräilijöiden alle Mannerheimintiellä. Pyöräilijä varokoon.

Kolmas havainto: huoltoajossa olevat autot tukkivat pyörätiet, josta seuraa, että pyöräilijät siirtyvät jalkakäytäville aiheuttamaan vaaratilanteita.

Neljäs havainto: "pyörätie loppuu" merkit puuttuvat Helsingissä lähes kroonisesti.

Kaikenkaikkiaan pyöräilyä (ja rullaluistelua) Helsingin keskustassa kannattaa välttää, jos mahdollista.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Veli Karimies

Quote from: IMMane on 11.08.2013, 13:03:34Riippuu kokemuspohjasta. Laaja kokemuspohjatietous jostain asiasta on arvokkaampaa kuin esim. wikipediatietous.

Juu, ihmisillä on kaksi jalkaa, paitsi niillä joilla on vain yksi tai ei ollenkaan.

Sour-One

Quote from: Lalli IsoTalo on 11.08.2013, 15:23:30
Helsingissä on havaittavissa ilmiö nimeltä "tiedostava vihreä nuori nainen" joka katsoo velvollisuudekseen astua (liikennevalottomalle) suojatielle liikennevirrasta huolimatta. Seurauksena olevat paniikkijarrutukset ovat aika hirveää seurattavaa.

Kesällä turistit (etenkään orientaalit naisturistit) eivät ymmärrä oikein pyöräteiden tarkoitusta, ja ryntäilevät usein pyöräilijöiden alle Mannerheimintiellä. Pyöräilijä varokoon.

Kolmas havainto: huoltoajossa olevat autot tukkivat pyörätiet, josta seuraa, että pyöräilijät siirtyvät jalkakäytäville aiheuttamaan vaaratilanteita.

Neljäs havainto: "pyörätie loppuu" merkit puuttuvat Helsingissä lähes kroonisesti.

Kaikenkaikkiaan pyöräilyä (ja rullaluistelua) Helsingin keskustassa kannattaa välttää, jos mahdollista.

Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

IMMane

Quote from: IMMane on 11.08.2013, 13:03:34Riippuu kokemuspohjasta. Laaja kokemuspohjatietous jostain asiasta on arvokkaampaa kuin esim. wikipediatietous.
Quote from: Veli Karimies on 11.08.2013, 16:06:32
Juu, ihmisillä on kaksi jalkaa, paitsi niillä joilla on vain yksi tai ei ollenkaan.

Aika monella ihmisellä on kolme.

Anyways:

(http://www.cycleinjury.co.uk/media/uploads/news/2012/11/15/karma2.png)



Ernst

Quote from: Peltipaita on 11.08.2013, 02:09:46
Quote from: M on 11.08.2013, 01:22:51
Quote from: Peltipaita on 10.08.2013, 23:42:51

No täytyypä kysyä. Näkemiin minulta sinulle.

Kerropa sitten vastaukset kysymyksiisi muille kuulijoille. Aikuisen oikeasti, kukaan, joka ajaa toisen hengiltä ajoneuvolla, ei välty rikosoikeudellisilta seurauksilta.

+

Ei ole ihan pakko ottaa nokkiinsa, jos joku hiukan kenkkuilee löysästä argumentoinnistasi.  Vanha neuvoo,  Mutta jos joku meni väärin, niin oikaise ihmeessä. Sitä varten nämä keskustelut ovat olemassa.

Kuoleman tai ruumiinvamman tuottamus - Tieliikenne

QuoteHenkilö oli juopuneena maannut talvella pimeän aikana maantiellä sekä henkilöauton pyörän kuljettua hänen ylitseen kuollut saamiinsa vammoihin. Koska autonkuljettaja paikalla olevan tien kaarteen ja tien kaarteessa vastaan tulleen auton vuoksi käyttämiensä lähivalojen valaisemalla tiellä ei ollut voinut havaita sillä maannutta niin ajoissa, että hän, jonka ei ollut näytetty sanottuun kaarteeseen saapuessaan käyttä neen olosuhteisiin katsoen liian suurta nopeutta, olisi voinut välttää vahingon eikä yliajo näin ollen ollut ollut autonkuljettajan ennalta varottavissa, syyte autonkuljettajaa vastaan kuolemantuottamuksesta ja varomattomuudesta liikenteessä hylättiin.

Vrt. KKO:1984-II-132
[/i]


Hyvin selvitetty. Kiitos.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Lalli IsoTalo

Quote from: Sour-One on 11.08.2013, 16:58:54
Quote from: Lalli IsoTalo on 11.08.2013, 15:23:30
Helsingissä on havaittavissa ilmiö nimeltä "tiedostava vihreä nuori nainen" joka katsoo velvollisuudekseen astua (liikennevalottomalle) suojatielle liikennevirrasta huolimatta. Seurauksena olevat paniikkijarrutukset ovat aika hirveää seurattavaa.

Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Totta. Mutta se on autoilijalle vaikeaa, kun esim. raitiovaunusta ulostuleva väestö odottaa taukoa autovirrassa, mutta sitten odottajien takaa hyppää tielle yksi itsemurhakadidaatti. Raitsikka Kolmosen Silja Line -kohdalla (etelään päin) on yksi tällainen paikka.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Sour-One

Quote from: Lalli IsoTalo on 11.08.2013, 20:54:41
Quote from: Sour-One on 11.08.2013, 16:58:54
Quote from: Lalli IsoTalo on 11.08.2013, 15:23:30
Helsingissä on havaittavissa ilmiö nimeltä "tiedostava vihreä nuori nainen" joka katsoo velvollisuudekseen astua (liikennevalottomalle) suojatielle liikennevirrasta huolimatta. Seurauksena olevat paniikkijarrutukset ovat aika hirveää seurattavaa.

Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Totta. Mutta se on autoilijalle vaikeaa, kun esim. raitiovaunusta ulostuleva väestö odottaa taukoa autovirrassa, mutta sitten odottajien takaa hyppää tielle yksi itsemurhakadidaatti. Raitsikka Kolmosen Silja Line -kohdalla (etelään päin) on yksi tällainen paikka.

Ymmärrän, että halutaan keksiä kaikkia mahdollisia syitä, miksi tuo ei onnistu ja samaan aikaan 95 % tilanteista on sellaisia, että autoilijalla on mahdollista ennakoida tilanne. Kuten tämä "tiedostava vihreä nuori nainen"-tapaus. Toki viisaamman on järkevää väistää; se kun ei paljon lohduta arkussa maatessaan, että "minä olin oikeassa".

JoKaGO

Quote from: Mursu on 11.08.2013, 13:36:28
Quote from: JoKaGO on 10.08.2013, 18:53:26
Quote from: Peltipaita on 10.08.2013, 18:17:32
edit:
ja edellisen viestini näkökulma oli puhtaasti jalankulkijan. Miksi hän odottaa, kun voisi jo mennä?

Miksi rekan tai linja-auton pitäisi pysähtyä punaisiin valoihin  :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Siksi, että rekka voi aiheuttaa vahinkoa sivullisille. Jalankulkija vahingoittaa lähinnä itseään. Lisäksi jalankulkijalla on selvästi parempi mahdollisuus havainnoida autoja kuin päinvastoin.

Päivi Räsänen  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Parsifal

Quote from: Oami on 09.08.2013, 23:47:32
Quote from: Peltipaita on 09.08.2013, 13:03:42
Jo järki sanoo sen että kevyempi liikenne väistää raskaampaa, ja jos tätä asiaa lähdetään vääntämään säännöillä toisinpäin, ollaan ongelmissa.

Eihän sano.

Öh, kuinka niin? Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla on paljon vaikeampi pysähtyä tai väistää kuin pyörällä tai apostolinkyydillä, johtuen ihan liike-energian määrästä.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Lalli IsoTalo

Quote from: Sour-One on 11.08.2013, 21:56:29
Ymmärrän, että halutaan keksiä kaikkia mahdollisia syitä, miksi tuo ei onnistu ja samaan aikaan 95 % tilanteista on sellaisia, että autoilijalla on mahdollista ennakoida tilanne.

Ehkä on tarpeen vielä taustoittaa tapahtumaa kertomalla, että olin itse kauhistelemassa tilannetta jalankulkijana. Sieltä takaa työntyi esiin nuori nainen "reippaana käymme rekkain alle" -asenteella. Siis terve itsesuojeluvaisto tuntui puuttuvan.

Mutta aika vähissä on autoilijan selitykset, jos ajaa jalankulkijan päälle suojatiellä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Parsifal

Quote from: Peltipaita on 10.08.2013, 18:53:39
Varovaisuusvelvollisuus kaikille olisi usein turvallisempi ratkaisu kuin säännöt. Me ihmiset kun teemme virheitä.

Muuten samaa mieltä, mutta suuri(n) osa ihmisistä on liian tyhmiä tai itsekkäitä toimiakseen vastuullisesti tai varovaisesti. Sitä varten ne säännöt ovat. Jos ei muuta, niin ainakin ne selkiyttävät jälkiselvittelyjen juridiikkaa.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Oami

Quote from: Parsifal on 11.08.2013, 22:14:12
Öh, kuinka niin? Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla on paljon vaikeampi pysähtyä tai väistää kuin pyörällä tai apostolinkyydillä, johtuen ihan liike-energian määrästä.

Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla ajavat ottavat ylläolevan seikan huomioon ja sovittavat siksi vauhtinsa kaupunkiympäristössä sen mukaisesti.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Ernst

Quote from: Parsifal on 11.08.2013, 22:14:12
Quote from: Oami on 09.08.2013, 23:47:32
Quote from: Peltipaita on 09.08.2013, 13:03:42
Jo järki sanoo sen että kevyempi liikenne väistää raskaampaa, ja jos tätä asiaa lähdetään vääntämään säännöillä toisinpäin, ollaan ongelmissa.

Eihän sano.

Öh, kuinka niin? Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla on paljon vaikeampi pysähtyä tai väistää kuin pyörällä tai apostolinkyydillä, johtuen ihan liike-energian määrästä.

Siksi niillä raskailla ja huonosti pysähtyvillä vekottimilla liikkuessa pitää olla varovainen ja väistää törmäyksessä heikkoon osaan jääviä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Quote from: Oami on 11.08.2013, 22:30:50
Quote from: Parsifal on 11.08.2013, 22:14:12
Öh, kuinka niin? Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla on paljon vaikeampi pysähtyä tai väistää kuin pyörällä tai apostolinkyydillä, johtuen ihan liike-energian määrästä.

Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla ajavat ottavat ylläolevan seikan huomioon ja sovittavat siksi vauhtinsa kaupunkiympäristössä sen mukaisesti.

Järkesi sanoi totuuslauseen.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Sour-One

Quote from: Oami on 11.08.2013, 22:30:50
Quote from: Parsifal on 11.08.2013, 22:14:12
Öh, kuinka niin? Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla on paljon vaikeampi pysähtyä tai väistää kuin pyörällä tai apostolinkyydillä, johtuen ihan liike-energian määrästä.

Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla ajavat ottavat ylläolevan seikan huomioon ja sovittavat siksi vauhtinsa kaupunkiympäristössä sen mukaisesti.

Niin tai siis asian pitäisi olla jotain tuon suuntaista. Tietenkään esimerkiksi rekka ei pysty reagoimaan samoin kuin jalankulkija tai pyöräilijä. Edes teoriassa.

Peltipaita

Quote from: Oami on 11.08.2013, 22:30:50
Quote from: Parsifal on 11.08.2013, 22:14:12
Öh, kuinka niin? Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla on paljon vaikeampi pysähtyä tai väistää kuin pyörällä tai apostolinkyydillä, johtuen ihan liike-energian määrästä.

Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla ajavat ottavat ylläolevan seikan huomioon ja sovittavat siksi vauhtinsa kaupunkiympäristössä sen mukaisesti.

Sinun puheessa on siinä mielessä järkeä, että tuhansien kilojen ajoneuvon vastapuolena  saattaa olla järjetön yksilö ja tämä täytyy huomioida.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Lalli IsoTalo

Quote from: Peltipaita on 12.08.2013, 07:59:01
... tuhansien kilojen ajoneuvon vastapuolena  saattaa olla järjetön yksilö ja tämä täytyy huomioida.

Paras tapa selvitä liikenteestä hengissä lieneekin alkaa paranoidiksi ja pitää kaikkia muita hulluina.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Peltipaita

Quote from: Lalli IsoTalo on 12.08.2013, 08:07:05
Quote from: Peltipaita on 12.08.2013, 07:59:01
... tuhansien kilojen ajoneuvon vastapuolena  saattaa olla järjetön yksilö ja tämä täytyy huomioida.

Paras tapa selvitä liikenteestä hengissä lieneekin alkaa paranoidiksi ja pitää kaikkia muita hulluina.

Näin olen itsekin ajatellut, varsinkin kun ajan moottoripyörällä. Kuvittelen että tuo sivutieltä tuleva auto yrittää tappaa minut ja minähän en anna hänelle sitä iloa.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Lalli IsoTalo

Quote from: Peltipaita on 12.08.2013, 08:11:01
Quote from: Lalli IsoTalo on 12.08.2013, 08:07:05
Quote from: Peltipaita on 12.08.2013, 07:59:01
... tuhansien kilojen ajoneuvon vastapuolena  saattaa olla järjetön yksilö ja tämä täytyy huomioida.

Paras tapa selvitä liikenteestä hengissä lieneekin alkaa paranoidiksi ja pitää kaikkia muita hulluina.

Näin olen itsekin ajatellut, varsinkin kun ajan moottoripyörällä. Kuvittelen että tuo sivutieltä tuleva auto yrittää tappaa minut ja minähän en anna hänelle sitä iloa.

Minulle on riittänyt "ennakoi tuleva tilanne".
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

huhha

Quote from: Parsifal on 11.08.2013, 22:14:12
Quote from: Oami on 09.08.2013, 23:47:32
Quote from: Peltipaita on 09.08.2013, 13:03:42
Jo järki sanoo sen että kevyempi liikenne väistää raskaampaa, ja jos tätä asiaa lähdetään vääntämään säännöillä toisinpäin, ollaan ongelmissa.

Eihän sano.

Öh, kuinka niin? Minun järkeni sanoo, että tuhansien kilojen painoisilla ajoneuvoilla on paljon vaikeampi pysähtyä tai väistää kuin pyörällä tai apostolinkyydillä, johtuen ihan liike-energian määrästä.

Kyllä näinkin, mutta asiat pysyvät paljon selkeämpinä, kun väistetään yleisten ja massaneutraalien sääntöjen mukaan. Mikään ei tietenkään estä ottamasta massaa ja suurta matkustajamäärää huomioon sääntöjen rajoissa. Esim. tielle kääntyessä ei kannata tehdä niukaksi jääviä kiihdytyksiä rekan eteen. Hyvän vauhdin menettäminen ylämäessä/mäkeen lisää rekan kulutusta reilusti. Vastaavasti yksinäisenä jalankulkijana tai pyöräilijänä voi antaa paikallisbussin mennä ennen kun astuu suojatielle. Bussissa kun voi olla kymmeniä ihmisiä (mitä enemmän, sitä todennäköisemmin jo aikataulusta jäljessä), joilta jokaiselta olisi mennyt aikaa hukkaan suunnilleen saman verran kuin tien ylittämistä odottavalta. Paikallisbusseille tien antaminen on tosin todella haastavaa, pyörällä pitää jarruttaa reilusti ja pysäyttää useamman metrin päähän suojatiestä. Kuskit on ilmeisesti koulutettu todella varovaisiksi kevyen liikenteen suhteen.

Veli Karimies

Quote from: huhha on 12.08.2013, 19:27:56Paikallisbusseille tien antaminen on tosin todella haastavaa, pyörällä pitää jarruttaa reilusti ja pysäyttää useamman metrin päähän suojatiestä. Kuskit on ilmeisesti koulutettu todella varovaisiksi kevyen liikenteen suhteen.

Säästävät polttoainetta juuri tuolla tavalla, että hidastavat jo hyvissä ajoin, kun havaitsevat jalankulkijan, joka on menossa tien yli, ettei heidän tarvitse sitten pysähtyä missään vaiheessa, mikä kuluttaisi enemmän polttoainetta, koska liike-energia olisi menetetty kokonaan.

Peltipaita

Quote from: Veli Karimies on 12.08.2013, 20:40:40
Quote from: huhha on 12.08.2013, 19:27:56Paikallisbusseille tien antaminen on tosin todella haastavaa, pyörällä pitää jarruttaa reilusti ja pysäyttää useamman metrin päähän suojatiestä. Kuskit on ilmeisesti koulutettu todella varovaisiksi kevyen liikenteen suhteen.

Säästävät polttoainetta juuri tuolla tavalla, että hidastavat jo hyvissä ajoin, kun havaitsevat jalankulkijan, joka on menossa tien yli, ettei heidän tarvitse sitten pysähtyä missään vaiheessa, mikä kuluttaisi enemmän polttoainetta, koska liike-energia olisi menetetty kokonaan.

Säästäisi enemmän jos jalankulkija odottaisi. Näin minä teen kun olen jalankulkija.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Peltipaita

Yleensäkin jalankulkijan kannattaa miettiä miten pääsee nopeiten kadun yli. Lasketaanpa. Auto lähestyy 50 km/h =14 m/s ja on 40 metrin päässä suojatiestä. Odottamalla 2,9 sekuntia auto on ylittänyt suojatien. Jos taas astuisi suojatielle heti, täytyisi varmistua, että auto hiljentää, jolloin aikaa menee autoilijan reaktioaikaan n. 1 sekunti, vauhdin hiljenemiseen 2 sekuntia ja jalankulkijan reaktioaikaan vauhdin hiljenemisestä 1 sekunti. Odottamalla pääsee siis nopeammin kadun yli.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Sour-One

Quote from: Peltipaita on 13.08.2013, 15:42:21
Yleensäkin jalankulkijan kannattaa miettiä miten pääsee nopeiten kadun yli. Lasketaanpa. Auto lähestyy 50 km/h =14 m/s ja on 40 metrin päässä suojatiestä. Odottamalla 2,9 sekuntia auto ylittänyt suojatien. Jos taas astuisi suojatielle heti, täytyisi varmistua, että auto hiljentää, jolloin aikaa menee autoilijan reaktioaikaan n. 1 sekunti, vauhdin hiljenemiseen 2 sekuntia ja jalankulkijan reaktioaikaan vauhdin hiljenemisestä 1 sekunti. Odottamalla pääsee siis nopeammin kadun yli.

Pääseekö? Eikö tuon auton takana tulekaan muita autoja? Entä vastapäisestä suunnasta?

Peltipaita

Quote from: Sour-One on 13.08.2013, 17:38:56
Quote from: Peltipaita on 13.08.2013, 15:42:21
Yleensäkin jalankulkijan kannattaa miettiä miten pääsee nopeiten kadun yli. Lasketaanpa. Auto lähestyy 50 km/h =14 m/s ja on 40 metrin päässä suojatiestä. Odottamalla 2,9 sekuntia auto ylittänyt suojatien. Jos taas astuisi suojatielle heti, täytyisi varmistua, että auto hiljentää, jolloin aikaa menee autoilijan reaktioaikaan n. 1 sekunti, vauhdin hiljenemiseen 2 sekuntia ja jalankulkijan reaktioaikaan vauhdin hiljenemisestä 1 sekunti. Odottamalla pääsee siis nopeammin kadun yli.

Pääseekö? Eikö tuon auton takana tulekaan muita autoja? Entä vastapäisestä suunnasta?


Tässä tapauksessa pääsi, ei tullut muita. Olisin kirjoittanut jos olisi tullut. Kirjoituksen ideana oli nopeuttaa jalankulkijan kadun ylitystä kertomalla esimerkki. Esimerkissä oli kaikki oleellinen tieto. Ei ollut myöskään sumua, eikä tietöitä eikä hälytysajoneuvon ääntä ynnä muuta. Vain auto ja jalankulkija.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Sour-One

Quote from: Peltipaita on 13.08.2013, 17:57:40
Quote from: Sour-One on 13.08.2013, 17:38:56
Quote from: Peltipaita on 13.08.2013, 15:42:21
Yleensäkin jalankulkijan kannattaa miettiä miten pääsee nopeiten kadun yli. Lasketaanpa. Auto lähestyy 50 km/h =14 m/s ja on 40 metrin päässä suojatiestä. Odottamalla 2,9 sekuntia auto ylittänyt suojatien. Jos taas astuisi suojatielle heti, täytyisi varmistua, että auto hiljentää, jolloin aikaa menee autoilijan reaktioaikaan n. 1 sekunti, vauhdin hiljenemiseen 2 sekuntia ja jalankulkijan reaktioaikaan vauhdin hiljenemisestä 1 sekunti. Odottamalla pääsee siis nopeammin kadun yli.

Pääseekö? Eikö tuon auton takana tulekaan muita autoja? Entä vastapäisestä suunnasta?


Tässä tapauksessa pääsi, ei tullut muita. Olisin kirjoittanut jos olisi tullut. Kirjoituksen ideana oli nopeuttaa jalankulkijan kadun ylitystä kertomalla esimerkki. Esimerkissä oli kaikki oleellinen tieto. Ei ollut myöskään sumua, eikä tietöitä eikä hälytysajoneuvon ääntä ynnä muuta. Vain auto ja jalankulkija.

Niin. Voimme ajatella asioitateoriassa vaikka millä lailla. Käytäntö on toki toinen.

Peltipaita

Quote from: Sour-One on 13.08.2013, 18:17:09
Quote from: Peltipaita on 13.08.2013, 17:57:40
Quote from: Sour-One on 13.08.2013, 17:38:56
Quote from: Peltipaita on 13.08.2013, 15:42:21
Yleensäkin jalankulkijan kannattaa miettiä miten pääsee nopeiten kadun yli. Lasketaanpa. Auto lähestyy 50 km/h =14 m/s ja on 40 metrin päässä suojatiestä. Odottamalla 2,9 sekuntia auto ylittänyt suojatien. Jos taas astuisi suojatielle heti, täytyisi varmistua, että auto hiljentää, jolloin aikaa menee autoilijan reaktioaikaan n. 1 sekunti, vauhdin hiljenemiseen 2 sekuntia ja jalankulkijan reaktioaikaan vauhdin hiljenemisestä 1 sekunti. Odottamalla pääsee siis nopeammin kadun yli.

Pääseekö? Eikö tuon auton takana tulekaan muita autoja? Entä vastapäisestä suunnasta?


Tässä tapauksessa pääsi, ei tullut muita. Olisin kirjoittanut jos olisi tullut. Kirjoituksen ideana oli nopeuttaa jalankulkijan kadun ylitystä kertomalla esimerkki. Esimerkissä oli kaikki oleellinen tieto. Ei ollut myöskään sumua, eikä tietöitä eikä hälytysajoneuvon ääntä ynnä muuta. Vain auto ja jalankulkija.

Niin. Voimme ajatella asioitateoriassa vaikka millä lailla. Käytäntö on toki toinen.

Voisitko selittää tähän esimerkkitapaukseen liittyen, miten se olisi käytännössä eri tavalla. Kannattaako siis käytännössä astua suojatielle odottamisen sijaan?
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.