News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Hinta nousee taas: Ajokorttiin ainakin kymmenien eurojen hintalisä osassa Suomea

Started by IMMane, 12.08.2013, 10:58:06

Previous topic - Next topic

IMMane

Ajokoepaikat vähenevät, mikä pakottaa harjoittelemaan kaukana kotoa. Henkilöauton ajokokeen suorituspaikoista karsitaan vuodeksi 2015 jopa neljännes, suunnittelee Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Virasto perustelee kuun lopulle asti lausuntokierroksella olevaa karsintasuunnitelmaa liikenneturvallisuudella ja yhtenäistämisellä.

– Jos ajokoe järjestetään Kittilässä tai Helsingissä, se on vähän erilaista. Vaatimukset isommilla paikkakunnilla ovat suuremmat, ja pienemmät paikkakunnat eivät niitä täytä, perustelee johtaja Sami Mynttinen.

Turvallisuusongelmaksi Trafi katsoo esimerkiksi sen, ettei tutkinnossa päästä testaamaan kaistanvaihtoja.

Lisäksi karsittavilta paikkakunnilta puuttuu liikennevaloja, yksisuuntaisia katuja, bussikaistoja ja moottoriteitä. Näitä elementtejä vaatii myös EU:n ajokorttidirektiivi.

Yhteensä Trafi suunnittelee vähentävänsä 24 sellaista paikkakuntaa, joissa on inssiajoja.

Trafi laskee, että tutkintopaikan menettävillä paikkakunnilla kustannukset kasvavat keskimäärin 40 euroa ja enintään 100 euroa per oppilas.

Suomen Autokoululiiton toimitusjohtaja Seppo Asikainen laskee toisin.

Jos tutkintopaikka siirtyy sadan kilometrin päähän kotoa, lisähintaa tulee hänen mukaansa vähintään sata euroa.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194831659988/artikkeli/hinta+nousee+taas+ajokorttiin+ainakin+kymmenien+eurojen+hintalisa+osassa+suomea.html
-

Jos ajokoe järjestetään Kittilässä tai Helsingissä, se on vähän erilaista.

Turvallisuusongelmaksi Trafi katsoo esimerkiksi sen, ettei tutkinnossa päästä testaamaan kaistanvaihtoja.

karsittavilta paikkakunnilta puuttuu liikennevaloja, yksisuuntaisia katuja, bussikaistoja ja moottoriteitä. Näitä elementtejä vaatii myös EU:n ajokorttidirektiivi.








CaptainNuiva

Vaan onneksi tämä ei koske vaikkapa syvimmästä Afrikasta tulevia joilla on ajokortti takataskussa suomalaiseen vaihtarina annettavaksi, näin rikkaus ja toiseus pääsee myös liikenteessä kukoistamaan ja parantamaan turvallisuutta sillä heillä jos kellään on ajotaito hyppysissä.
Afrikka ja Lähi-Itähän ovat tunnettuja varsinkin hienoista bussikaistoistaan sekä yksisuuntaista kaduistaan...Ja liukkaista/jäisistä keleistään myös!

Trafi on siitä mielenkiintoinen laitos että jos EU:lla on jokin pykälä joka ei miellytä niin sitä ei noudatetta (Vaikkapa taannoin tapetilla ollut autojen vuosikatsastus taikka autojen hyväksynnät rekisteriin muiden EU-maiden hyväksynnän perusteella) mutta jos pykälä auttaa kansalaisten kurjistamisessa ja Trafin byrokratian kasvattamisessa niin pakko noudattaa koska EU !

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

IMMane

Olen sittenkin joissain asioissa samoilla linjoilla sami mynttisen kanssa. Kittilässä ja helsingissä ajaminen ei ole ihan sama asia. Helsingissä ei tarvitse varoa poroja muun ohella. Mutta pitkä matka helsinkiläisillä on mennä inssiajamaan Kittilään.

sivullinen.

Quote from: CaptainNuiva on 12.08.2013, 11:20:51
Trafi on siitä mielenkiintoinen laitos että jos EU:lla on jokin pykälä joka ei miellytä niin sitä ei noudatetta mutta jos pykälä auttaa kansalaisten kurjistamisessa ja Trafin byrokratian kasvattamisessa niin pakko noudattaa koska EU !

Samanlaisen oivalluksen koin erään toisen valtion viraston toiminnassa. Periaatteessa monta kivaa ja hyvää asiaa on sallittu ja niitä jopa suositellaan. Käytännössä jos suosituksia alkaa noudattamaan, tekee heti rikoksia ja joutuu ongelmiin - joita tämä virasto itse vielä valvoo.

Syykin on ymmärrettävä. Kun viranomainen on neuvonta tehtävissä, on hänen esiteltävä kaikki hyvät poliittiset päätökset ja suhtauduttava järjestelmään myönteisesti. Muuten hän on häviönlietsoja - "defaitisti" - ja sellaisista pyritään eroon. Mutta sitten kun hän on tarkkeilevassa tehtävässä, on hänen huomioitava kaikki pykälät ja yritettävä kaikin keinoin löytää rikos. Muuten häntä syytetään rikollisen toiminnan sallimisesta. Viranomaisen onneksi laki on lavea ja sallii molemmat tulkinnat.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

AstaTTT

Quote from: IMMane on 12.08.2013, 10:58:06
Turvallisuusongelmaksi Trafi katsoo esimerkiksi sen, ettei tutkinnossa päästä testaamaan kaistanvaihtoja.

Lisäksi karsittavilta paikkakunnilta puuttuu liikennevaloja, yksisuuntaisia katuja, bussikaistoja ja moottoriteitä. Näitä elementtejä vaatii myös EU:n ajokorttidirektiivi.

Eikös me olla EU:ssa? Pakollinen harjoittelu Saksan moottoriteillä ilman nopeusrajoituksia on must!  :-*

Alan pikkuhiljaa menettää luottamukseni suomalaisten kykyyn hoitaa omia asioitaan...

PS. Meillä pohjoisessa ei ole raitiovaunuja. Ehdottomasti pitää nyt ensialkuun keskittää inssiajot Helsinkiin.  :-*

wjp

Onkos se ajokortti välttämätön? Eikös se tule halvemmaksi maksaa kerran vuosikymmenessä pikku sakko? Ei polliisi ainakaan täällä Oulun seudulla tahdo nähdä ratsioissa papereita-puhalluttaa vaan niin perusteellisesti.
:o Wanha P
Islam ymmärtää naista.

Ernst

Quote from: IMMane on 12.08.2013, 11:41:51
Olen sittenkin joissain asioissa samoilla linjoilla sami mynttisen kanssa. Kittilässä ja helsingissä ajaminen ei ole ihan sama asia. Helsingissä ei tarvitse varoa poroja muun ohella. Mutta pitkä matka helsinkiläisillä on mennä inssiajamaan Kittilään.

Minustakin olisi (Trafin logiikalla) perusteltua ajattaa kaikki snadilaiset ajo-oppilaat siellä, missä ei ole kaistanvaihtoja tai ratikoita. Ristus! Trafi itse korostaa, että ajokortti on vain yksi vaihe hyväksi ja turvalliseksi kuljettajaksi kehittymistä. Perustaitojen jälkeen loppu on harjoittelua liikentessä siihen asti, kun kortti otetaan lopulta pois.

Virkamiehen pitää olla tehokas toteuttaessaan lain kirjainta ja henkeä.  Lain henki ei käsittääkseni ole ihmisten elämän ja vapausoikeuksien tosiasiallinen rajoittaminen.

Hereille siellä eduskunnassa. Kausi alkoi jo!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

CaptainNuiva

Quote from: Asta Tuominen on 12.08.2013, 16:16:41
Quote from: IMMane on 12.08.2013, 10:58:06
Turvallisuusongelmaksi Trafi katsoo esimerkiksi sen, ettei tutkinnossa päästä testaamaan kaistanvaihtoja.

Lisäksi karsittavilta paikkakunnilta puuttuu liikennevaloja, yksisuuntaisia katuja, bussikaistoja ja moottoriteitä. Näitä elementtejä vaatii myös EU:n ajokorttidirektiivi.

Eikös me olla EU:ssa? Pakollinen harjoittelu Saksan moottoriteillä ilman nopeusrajoituksia on must!  :-*

Alan pikkuhiljaa menettää luottamukseni suomalaisten kykyyn hoitaa omia asioitaan...

PS. Meillä pohjoisessa ei ole raitiovaunuja. Ehdottomasti pitää nyt ensialkuun keskittää inssiajot Helsinkiin.  :-*

Näin EU aikaan pitäisi Trafin vaatia myös pakollinen alppitie harjoittelu, eihän se ole mistään kotoisin että ajokokelaan vuoristoajotaitoja ei päästä tarkastelemaan.
Jos kokelas syöksyy rotkoon niin hylky !
https://www.youtube.com/watch?v=rjVfR23Quw0

Entäpä jos kiitorata ja tie risteävät, kuinka kokelas siitä selviäsi, osaako ja ymmärtääkö väistää Airbus 320 A:ta?
Jos ei osaa niin hylky !
https://www.youtube.com/watch?v=ktil0d5s1Hc

Liikenneturvallisuudessa on vielä paljon parannettavaa, Trafille vihjeenä todettakoon...
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Nuivake

Trafi voisi lakkauttaa jokaisen SUOMALAISEN ajo-oikeuden. Raskas liikenne ja bussit ulkomaalaisten firmojen käsiin täysin ja yksityisautoilun tilalle taksit ja näihin kuljettajat mielellään liikennekulttuuriltaan rikkaammista välimeren alapuolella sijaisevista maista, kuten Irak, Somalia jne. Suomalaiset ovat yksinkertaisesti julkiseen liikenteeseen sopimaton kansa. Tyhmiä, vaarallisia ja mielikuvituksettomia.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

IMMane

Quote from: Nuivake on 12.08.2013, 20:44:35
Trafi voisi lakkauttaa jokaisen SUOMALAISEN ajo-oikeuden. Raskas liikenne ja bussit ulkomaalaisten firmojen käsiin täysin ja yksityisautoilun tilalle taksit ja näihin kuljettajat mielellään liikennekulttuuriltaan rikkaammista välimeren alapuolella sijaisevista maista, kuten Irak, Somalia jne. Suomalaiset ovat yksinkertaisesti julkiseen liikenteeseen sopimaton kansa. Tyhmiä, vaarallisia ja mielikuvituksettomia.

Epävirallinen check nuihin kaikkiin on jo olemassa enemmän tai vähemmän toimivana ja varsinkin tulevaisuudessa. Vielä kun muutkin liikennemuodot saadaan hoidettua "kuntoon". Loppulauseesi on sitä miten suomalaiset toisilleen tervehtivät liikenteessä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun kuulisin melko kovaäänistä ja armotonta arvostelua muista tielläliikkujista niin että korvat punottaa.