News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

JoKaGO

Quote from: Oami on 15.04.2013, 22:16:35
Quote from: msm on 15.04.2013, 21:56:23
Ei se ole vahingontekoa, jos joku arvioi ratikan mainostetun kapeuden väärin ja vahingossa estää sen liikkumista. 500€ ei ole tavalliselle työssäkäyvälle ihmiselle, joka maksaa Helsingin asumiskuluja, mikään pikkusumma.

Se on pikkusumma, jos lasketaan myöhästyvien ihmisten lukumäärä, myöhästyminen ja itse kunkin tuntipalkka.

Mutta minulle kyllä käy sekin menettely että antaa raitiovaunun mennä. Newtonin lait sanovat että kyllä se auto väistää ihan ilmaiseksikin.

Järki tähän ketjuun tulee Pirkanmaalta, yllättäen.

Quote from: junakohtaus on 15.04.2013, 22:30:38
Ei noi etätyöt vaan ole lähteneet lentoon oikein missään. Jos tiedät miten temppu tehdään, älä kerro sitä täällä vaan perusta firma niin pääset eläkkeelle hyvin varakkaana miehenä.

Lukemisen ymmärryksessäkin ongelmia  :facepalm:  Hei, mitä siinä Helsingin juomavedessä oikein on ja juoko Jussi Halla-aho vain pullovettä?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

junakohtaus

No kun fakta olla, että etätyöt nyt vain eivät ole oikein missään lähteneet kunnolla lentoon. Syytön mä siihen olen.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

guest3656

Quote from: olhat on 15.04.2013, 22:27:54
Ratikka on kuitenkin mielestäni kaikkein mukavin joukkoliikenteen muoto; huono kuski ja meluava moottori eivät pysty pilaamaan elämystä niin kuin bussissa. 

Entäpä kustut penkit, agressiiviset spurgut ja älämölöä pitävät mamut? Siinäpä vasta elämystä kerrakseen. Itse kyllä kävelen mielummin.

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

msm

Quote from: junakohtaus on 15.04.2013, 22:39:38
Jommallakummalla meistä on ihan omat ratikat.

Tartteeko sun ratikassa varoa taskuvarkaita?

msm

Quote from: junakohtaus on 15.04.2013, 22:36:20
Itseajavat vievät kyllä vähemmän tilaa kuin ihmisen kuljettamat, mutta ei niilläkään pysty joukkoliikenteen tehoihin.

Pystyy riittäviin tehoihin, kun pienennetään autokokoa ja nostetaan ajonopeuksia pienemmän tarvittavan reaktioajan takia. Vielä kun käytetään niitä taksi/vuokra-autohenkisesti, niin sujuvuus ja matkustusmukavuus alkavat olla ihan omaa luokkaansa.

junakohtaus

Yleensä mun ratikassa ei tarvitse varoa taskuvarkaita. Toisaalta mä en tiedä onko mun normaali toimintani jonkun mielestä niiden varomista.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Oami

Quote from: msm on 15.04.2013, 22:18:29
Tämä kytkeminen ei tainnut koskea Helsinkiä.

Ei niin, mutta laiturien pidentäminen ei ole iso investointi verrattuna muihin toimenpiteisiin, mitä tässä on esitetty.

Quote from: msm on 15.04.2013, 22:18:29
Kun saadaan atk bussia kuljettamaan, ei bussi kaupunkietäisyyksillä tarvitse kovin suurta turvaväliä.

Varmaan näin. Tosin samahan pätee automaattiohjattuun raideliikenteeseen.

Quote from: msm on 15.04.2013, 22:18:29
Suurimman osan ajasta kun katsoo, niin Helsingin ratikkakiskot ovat kyllä tyhjiä, että eipä se ratikka nyt niin paljon tilaa säästä.

Ruuhka-aika kai se ongelma on, siitä kai tässä oltiin yhtä mieltä koko ajan.

Quote from: msm on 15.04.2013, 22:18:29
En usko, että tämä on kovin suuri ongelma. Vähän sama asia kuin asunnoissa ja keittiöissä: keittiö maksaa paljon enemmän, kuin makuuhuone. Samalla tavalla toinen kerros bussiin maksaa paljon vähemmän kuin se alusta, jossa on moottori ja voimansiirto.

Totta varmaan tämäkin.

Tarvisi varmaan perehtyä vähän aikaa niihin autojen hintoihin, vertailla yksi- ja kaksikerroksisia ja toisaalta verrata niitä niihin raitiovaunuihin. Tai jos joku muu viitsii niin vielä parempi.

Quote from: msm on 15.04.2013, 22:24:17
Jos teemme saunaklapeja ja tottumattomana kirveenkäyttäjänä kirves minulta lipsahtaa ja aiheuttaa sinulle saman vahingon, se on vahinko josta saattaa tulla joku pieni huolimattomuusvirhemaksu, mutta muuten vakuutus korvaa.

Ok. Sovitaanko että autoilija ottaa vakuutuksen, joka korvaa tällaiset jutut? Minä en kyllä sellaista vakuutusta halua enkä myöskään halua, että minun vakuutukseni siitä kallistuu. Mutta jos joku niin haluaa ja pääsee vakuutusyhtiön kanssa ehdoista ja hinnasta sopimukseen niin ok? Käykö junikselle kans? Jos kyllä niin voisi sen säikeen viimein jättää.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

junakohtaus

Joo, eiköhän siitä asiasta ole keskusteltu tarpeeksi.

Olin missannut heiton tyhjistä ratikkakiskoista, siihen kommentti: se on juuri joukkoliikennekaistojen idea, että niiden kuuluu olla tyhjiä enimmän aikaa ja käytössä vain silloin, kun joukkoliikenneväline niitä ajaa. Ei tämä voi olla noin vaikeaa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

JoKaGO

Quote from: junakohtaus on 15.04.2013, 22:55:44
Joo, eiköhän siitä asiasta ole keskusteltu tarpeeksi.

Olin missannut heiton tyhjistä ratikkakiskoista, siihen kommentti: se on juuri joukkoliikennekaistojen idea, että niiden kuuluu olla tyhjiä enimmän aikaa ja käytössä vain silloin, kun joukkoliikenneväline niitä ajaa. Ei tämä voi olla noin vaikeaa.

Ihan vaan vielä, että kun tolloautokaistat ovat täynnä = ruuhka, ja tulla-viheltää hälytysajoneuvo, niin jotenkin vain tälle hälytysajoneuvolle järjestyy tilaa näiden itsekkäiden tolloautoilijoiden toimesta.

Miksi sama ei voisi toimia bussikaistalla ja ratikkakiskojen kohdalla?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Nostalgia

Quote from: JoKaGO on 15.04.2013, 23:00:15
Ihan vaan vielä, että kun tolloautokaistat ovat täynnä = ruuhka, ja tulla-viheltää hälytysajoneuvo, niin jotenkin vain tälle hälytysajoneuvolle järjestyy tilaa näiden itsekkäiden tolloautoilijoiden toimesta.

Miksi sama ei voisi toimia bussikaistalla ja ratikkakiskojen kohdalla?

Itseasiassa hälytysajoneuvot käyttävät raitiovaunukaistaa. Iso pöly vaan nousee perässä kun painavat menemään.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

junakohtaus

Mä napsaisin muutaman henkilökohtaisen kohteliaisuuden puolin ja toisin pois. Yritetään olla nätisti.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

Quote from: JoKaGO on 15.04.2013, 23:00:15
Quote from: junakohtaus on 15.04.2013, 22:55:44
Joo, eiköhän siitä asiasta ole keskusteltu tarpeeksi.

Olin missannut heiton tyhjistä ratikkakiskoista, siihen kommentti: se on juuri joukkoliikennekaistojen idea, että niiden kuuluu olla tyhjiä enimmän aikaa ja käytössä vain silloin, kun joukkoliikenneväline niitä ajaa. Ei tämä voi olla noin vaikeaa.

Ihan vaan vielä, että kun tolloautokaistat ovat täynnä = ruuhka, ja tulla-viheltää hälytysajoneuvo, niin jotenkin vain tälle hälytysajoneuvolle järjestyy tilaa näiden itsekkäiden tolloautoilijoiden toimesta.

Miksi sama ei voisi toimia bussikaistalla ja ratikkakiskojen kohdalla?

Siinä nyt kertakaikkiaan tulevat määrät vastaan. Eikä se hälyajokaan ruuhkan keskellä niin nopeaa ole.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Nostalgia

(http://s3files.core77.com/blog/images/carbusbike.jpg)

Laitin tämän jo aiemmin mutta kun samasta aiheesta vängätään niin laitan uudesta. Tässä on kuva missä sama määrä ihmisiä on asettunut joko fillarin kanssa, bussiin tai autoon.

Eli perus Espoolaisella tehokkuudella (1 henkilö per auto), yksi ainut bussillinen riittää jo aiheuttamaan pienen ruuhkan risteyksessä.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

JoKaGO

Quote from: Nostalgia on 15.04.2013, 23:03:28
Quote from: JoKaGO on 15.04.2013, 23:00:15
Ihan vaan vielä, että kun tolloautokaistat ovat täynnä = ruuhka, ja tulla-viheltää hälytysajoneuvo, niin jotenkin vain tälle hälytysajoneuvolle järjestyy tilaa näiden itsekkäiden tolloautoilijoiden toimesta.

Miksi sama ei voisi toimia bussikaistalla ja ratikkakiskojen kohdalla?

Itseasiassa hälytysajoneuvot käyttävät raitiovaunukaistaa. Iso pöly vaan nousee perässä kun painavat menemään.

Sullakin on ongelmia lukemisen ymmärtämisen kanssa. Tosin sitä en ihmettele, kun sulla ei ole natsojakaan.

Tampereella ei ole raitiovaunukaistoja eikä tule!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Tabula Rasa

Quote from: Nostalgia on 15.04.2013, 23:09:47
(http://s3files.core77.com/blog/images/carbusbike.jpg)

Laitin tämän jo aiemmin mutta kun samasta aiheesta vängätään niin laitan uudesta. Tässä on kuva missä sama määrä ihmisiä on asettunut joko fillarin kanssa, bussiin tai autoon.

Eli perus Espoolaisella tehokkuudella (1 henkilö per auto), yksi ainut bussillinen riittää jo aiheuttamaan pienen ruuhkan risteyksessä.

Ja sinulle sanottiin jo käyttöasteesta aiemmin. Autoista lähtee keskimääräisellä käyttöasteella kolmannes pois ja busseja tulee kuusi lisää. Jos taas autot pakataan täyteen=5 henkeä per auto riittää 10 autoa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

junakohtaus

Ja toistoa täältäkin: autoissa on keskimäärin 1,3 matkustajaa, mutta ruuhkissa bussit ovat täynnä, ja ruuhka on se, millä tässä asiassa on väliä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Tabula Rasa

Quote from: junakohtaus on 15.04.2013, 23:17:47
Ja toistoa täältäkin: autoissa on keskimäärin 1,3 matkustajaa, mutta ruuhkissa bussit ovat täynnä, ja ruuhka on se, millä tässä asiassa on väliä.

paljonkos hyötykuormaa henkilöiden lisäksi ne bussit ottivatkaan? Mutta menee taas saman kierroksen uusimiseksi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

JoKaGO

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 15.04.2013, 23:19:45
Quote from: junakohtaus on 15.04.2013, 23:17:47
Ja toistoa täältäkin: autoissa on keskimäärin 1,3 matkustajaa, mutta ruuhkissa bussit ovat täynnä, ja ruuhka on se, millä tässä asiassa on väliä.

paljonkos hyötykuormaa henkilöiden lisäksi ne bussit ottivatkaan? Mutta menee taas saman kierroksen uusimiseksi.

Kaljaa ja makkaraa sekä poppareita riittää  ;)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Nostalgia

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 15.04.2013, 23:16:04
Ja sinulle sanottiin jo käyttöasteesta aiemmin. Autoista lähtee keskimääräisellä käyttöasteella kolmannes pois ja busseja tulee kuusi lisää. Jos taas autot pakataan täyteen=5 henkeä per auto riittää 10 autoa.

Suurin osa julkisesta liikenteestä operoi sen välityskyvyn ylärajoilla ruuhka-aikana. Jos ei, niin vuorovälit on liian tiheät, tai liian löysät. Helposti kontrolloitavissa oleva asia. Esimerkiksi omasta lähiöstäni, Espoosssa lähtee ruuhka-aikaan täysi bussilastillinen ihmisiä noin 5 minuutin välein. Yksi sadoista jotka länsiväylää pitkin Helsinkiä kohti aamuisin menee..
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

JoKaGO

Quote from: Nostalgia on 15.04.2013, 23:20:36
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 15.04.2013, 23:16:04
Ja sinulle sanottiin jo käyttöasteesta aiemmin. Autoista lähtee keskimääräisellä käyttöasteella kolmannes pois ja busseja tulee kuusi lisää. Jos taas autot pakataan täyteen=5 henkeä per auto riittää 10 autoa.

Suurin osa julkisesta liikenteestä operoi sen välityskyvyn ylärajoilla ruuhka-aikana. Jos ei, niin vuorovälit on liian tiheät, tai liian löysät. Helposti kontrolloitavissa oleva asia. Esimerkiksi omasta lähiöstäni, Espoosssa lähtee ruuhka-aikaan täysi bussilastillinen ihmisiä noin 5 minuutin välein.

Eli kaikista lähiöistä lähtee MOT
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

msm

Quote from: junakohtaus on 15.04.2013, 23:17:47
Ja toistoa täältäkin: autoissa on keskimäärin 1,3 matkustajaa, mutta ruuhkissa bussit ovat täynnä, ja ruuhka on se, millä tässä asiassa on väliä.

Ja ruuhkia voidaan vähentää vaikkapa porrastamalla töissäkäyntiaikoja, 08-16 kuuluu johonkin tehtaaseen ja pellolle, ei moderniin yhteiskuntaan.

JoKaGO

Quote from: msm on 15.04.2013, 23:22:16
Quote from: junakohtaus on 15.04.2013, 23:17:47
Ja toistoa täältäkin: autoissa on keskimäärin 1,3 matkustajaa, mutta ruuhkissa bussit ovat täynnä, ja ruuhka on se, millä tässä asiassa on väliä.

Ja ruuhkia voidaan vähentää vaikkapa porrastamalla töissäkäyntiaikoja, 08-16 kuuluu johonkin tehtaaseen ja pellolle, ei moderniin yhteiskuntaan.

Tehdas ja pelto eivät kuulu moderniin yhteiskuntaan. Aha  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

olhat

Quote from: msm on 15.04.2013, 22:49:49
Quote from: junakohtaus on 15.04.2013, 22:36:20
Itseajavat vievät kyllä vähemmän tilaa kuin ihmisen kuljettamat, mutta ei niilläkään pysty joukkoliikenteen tehoihin.

Pystyy riittäviin tehoihin, kun pienennetään autokokoa ja nostetaan ajonopeuksia pienemmän tarvittavan reaktioajan takia. Vielä kun käytetään niitä taksi/vuokra-autohenkisesti, niin sujuvuus ja matkustusmukavuus alkavat olla ihan omaa luokkaansa.


Jos ajatusleikkii että seitsemään metriin kaistaa mahtuu yksi itseajava ja ne kulkevat neljän kympin vauhtia aamuruuhkassa Mantskua pitkin keskustaa päin niin kaksi kapeata henkilöautokaistaa kuljettaisi 12000 autoa kertaa 1,2 ihmistä eli noin 15000 ihmistä tunnissa.  Vauhtia voidaan tietysti lisätä ja etäisyyksiä kutistaa vieläkin enemmän.

Ei taida yhdet ratikkakiskot pystyä kilpailemaan koska niiden on pysähdyttävä jokaisella pysäkillä, odoteltava jne.  Tietysti jos puoli Suomea haluaa tehdä päivätyönsä Helsingin niemelllä ja kaikki aloittavat puoli yhdeksältä aamulla niin eihän sitä klaaraa mikään järjestelmä.  Tarvitaan kaavoituspolitiikkaa karkottamaan köyhemmät firmat esikaupunkeihin niin kuin täällä on jo havaittukin.

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: JoKaGO on 15.04.2013, 23:21:49
Quote from: Nostalgia on 15.04.2013, 23:20:36
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 15.04.2013, 23:16:04
Ja sinulle sanottiin jo käyttöasteesta aiemmin. Autoista lähtee keskimääräisellä käyttöasteella kolmannes pois ja busseja tulee kuusi lisää. Jos taas autot pakataan täyteen=5 henkeä per auto riittää 10 autoa.

Suurin osa julkisesta liikenteestä operoi sen välityskyvyn ylärajoilla ruuhka-aikana. Jos ei, niin vuorovälit on liian tiheät, tai liian löysät. Helposti kontrolloitavissa oleva asia. Esimerkiksi omasta lähiöstäni, Espoosssa lähtee ruuhka-aikaan täysi bussilastillinen ihmisiä noin 5 minuutin välein.

Eli kaikista lähiöistä lähtee MOT

Henkilöauto taas lähtee silloin kun kävelee ulos ovesta. Musiikin ja lämmityksen/ilmastoinnin saa säätää sopivaksi, eikä kyydissä ole epämiellyttäviä ihmisiä (riippuen omasta mielialasta). Ruuhkat ovat henkilöautoilussa pieni miinus siihen verrattuna, että muutoin tarvitsisi matkustaa ihmissaastan seassa hitaissa ja haisevissa julkisen liikenteen roska-autoissa tai junissa, jotka poikkeavat aina aikataulusta ja seisovat ruuhkissa.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

msm

Quote from: JoKaGO on 15.04.2013, 23:23:37
Quote from: msm on 15.04.2013, 23:22:16
Ja ruuhkia voidaan vähentää vaikkapa porrastamalla töissäkäyntiaikoja, 08-16 kuuluu johonkin tehtaaseen ja pellolle, ei moderniin yhteiskuntaan.
Tehdas ja pelto eivät kuulu moderniin yhteiskuntaan. Aha  :facepalm:

No avataan vähän helpommaksi niin kaikki pääsevät mukaan: 08-16 rytmin vaativia tehdas- ja peltotöitä tehdään Helsingissä kovin vähän, sen sijaan täällä tehdään runsaasti työtä mitä voisi porrastaa niin, että ruuhkia ei syntyisi.

Sour-One

Quote from: msm on 15.04.2013, 23:28:41
Quote from: JoKaGO on 15.04.2013, 23:23:37
Quote from: msm on 15.04.2013, 23:22:16
Ja ruuhkia voidaan vähentää vaikkapa porrastamalla töissäkäyntiaikoja, 08-16 kuuluu johonkin tehtaaseen ja pellolle, ei moderniin yhteiskuntaan.
Tehdas ja pelto eivät kuulu moderniin yhteiskuntaan. Aha  :facepalm:

No avataan vähän helpommaksi niin kaikki pääsevät mukaan: 08-16 rytmin vaativia tehdas- ja peltotöitä tehdään Helsingissä kovin vähän, sen sijaan täällä tehdään runsaasti työtä mitä voisi porrastaa niin, että ruuhkia ei syntyisi.

Itse olen huomannut sellaisen hassun seikan, että aika monen työ on sidoksissa toisen työhön. Liukuva työaika on kiva asia; ei vain onnistu riittävän suuressa mittakaavassa.

JoKaGO

Quote from: Mittakaavaedut on 15.04.2013, 23:27:28
Henkilöauto taas lähtee silloin kun kävelee ulos ovesta. Musiikin ja lämmityksen/ilmastoinnin saa säätää sopivaksi, eikä kyydissä ole epämiellyttäviä ihmisiä (riippuen omasta mielialasta). Ruuhkat ovat henkilöautoilussa pieni miinus siihen verrattuna, että muutoin tarvitsisi matkustaa ihmissaastan seassa hitaissa ja haisevissa julkisen liikenteen roska-autoissa tai junissa, jotka poikkeavat aina aikataulusta ja seisovat ruuhkissa.

Mutta kun jotkut, kuten Nostalgia, voivat lähteä julkisillakin silloin kun kävelee ovesta ulos ja ihan minne tahtoo, vaikka Tuohikottiin. Juniksen julkisissa ei koskaan ole haisevia tai häiriköiviä kanssamatkustajia.

Mittakaavaedut, mihin sinä tarvitset omaa autoasi? Oletko hullu, kun maksat extraa siitä, minkä fiksummat saavat kuukausilipun hinnalla?  ;)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

junakohtaus

Mikä olisi se Gosplan, joka porrastaisi ihmisten työaikoja? Millä valtuuksilla ja minkä periaatteiden mukaan?
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.