News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

Emo

Quote from: normi on 26.03.2013, 13:47:19
Jaaha, nyt Mäkinen kiistää ottaneensa kantaa aloitteen puolesta. Eli Mäkinen äänestää siis "tyhjää"...

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/10923-arkkipiispan-kommentteja-kiitetaeaen-ja-haemmaestellaeaen

Ihme öninää Mäkiseltä, mutta vaikeahan on istua kahdella penkillä yhtäaikaa. On joskus itsekin tullut senverran kokeiltua, että vaikeata on ellei mahdotonta.


david hasselhoff

#481
Quote from: Punaniska on 26.03.2013, 14:15:02
Quote from: david hasselhoff on 26.03.2013, 13:48:27
Tuli käsky ylempää.

Oletko ryhtymässä uskovaiseksi "ei niin vanhoilla" päivilläsi?  8) 8)

Hankala kuvitella, että Mäkinen olisi sen uskovaisempi kuin Hasselhoffikaan. Joten hänellä ei ole pomoa, jota totella.

Tjaah. Olisin voinut vaikka veikata Mäkisen olevan Herran palvelija jonka ilmestyksen oli juuri kokenut palavan pensaan muodossa.
Mutta kerrankos sitä erehtyy.

Quote from: Emo on 26.03.2013, 14:43:18Ihme öninää Mäkiseltä, mutta vaikeahan on istua kahdella penkillä yhtäaikaa.

Jää pallit helposti puristuksiin.

Emo

Väisänen: Kirkkomme hyysää liberaaleja

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/10965-vaeisaenen-kirkkomme-hyysaeae-liberaaleja

Quote"Kirkkomme piispat eivät millään pysty tunnustamaan sitä tosiasiaa, että heidän ajattelussaan ja lausunnoissaan kirkkomme tunnustus ja toisaalta kirkkolaki ja kirkkojärjestys on viime vuosina saatettu ristiriitaan keskenään. Jos noudatat niistä kumpaa tahansa, rikot samalla toista vastaan", Väisänen toteaa.

Quote"Koko läntisen protestanttisen kristikunnan yli on viime vuosikymmenien aikana pyyhkäissyt lännestä käsin marksilais-, trotskilais-, feministinen kulttuurivallankumous. Liberalisoituneista, Raamattuun sidotun tunnustuksensa käytännössä hylänneistä länsimaisista kirkoista on tullut jälkikristillisen yhteiskunnan kaikuja. Kirkot ovat lakanneet olemasta Kristuksen kirkkoja."

Väisänen on kova ukko! Ulkoisesti vanha kuivankälppeä äijä, mutta älli leikkaa kuin partaveitsi. Liketän! Tuossa yllä hän sanoi käytännössä kaiken sen (alleviivatut), mikä aina nimenomaisesti jätetään muualla sanomatta. Väisänen sanoo olennaisen.

david hasselhoff

QuoteVäisäsen mukaan kirkkomme uusi virkaratkaisu (naispappeus) mahdollistettiin antinomismilla eli Jumalan lain hylkäämisellä "selittämällä, että Jumalan laki on aika- ja kulttuurisidonnainen, jonka tähden Raamatun eettiset ohjeet eivät koske enää tämän päivän kirkkoa. Tuolloin kirkko avasi ovensa kaikelle etiikan piiriin kuuluvalle jumalattomuudelle."

Tyttöbakteereja!
Ikävää että kirkko joutuu oman olemassa olonsa takia lähtemään mukaan kaikenmaailman kotkotuksiin. Olisi siistiä jos voisi juhannuskokkoon pistää kylän ärsyttävimmät ämmät tai kirkon matkatoimisto järjestäisi ristiretkiä. Mutta kun ei niin ei.

Matti on asiamies.

Kauhea Ihmismäinen Otus

Tuohon kulttuurimarxismiin  Sari Roman-Lagerspez "jyrähtää" kommenttiosastolla:
Quote



Sari Roman-Lagerspetz



Nämä miehet, kuten Matti Väisänen, eivät todennäköisesti ymmärrä sitä, että jos me eläisimme edelleen siinä klassisessa kristillisessä yhteiskunnassa ja kirkossa (jota demokratian ja humanismin aatteet eivät olisi muokanneet) he itse olisivat mitä suurimmalla todennäköisyydellä vailla mitään niistä oikeuksista ja mahdollisuuksista (esim. yliopistokoulutukseeen tai pappiskoulutukseen) jotka nämä herrat ottavat itsestäänselvyyksinä.
Heitä ei näytä kiukuttavan lainkaan ne kaikki hyvät asiat, jotka demokratia ja humanismi ovat tuoneet mukanaan heteroseksuaalisille miehille - eli heille itselleen. Heitä kiukuttaaa ainostaan se, että demokratia, humanismi, sosiaalinen oikeudenmukaisuus jne. on ulotettu heidän itsensä lisäksi myös naisiin ja seksuaalivähemmistöihin


Pienetureiällinen lesbotransnainen

Malla

Quote from: Emo on 26.03.2013, 14:43:18
Ihme öninää Mäkiseltä, mutta vaikeahan on istua kahdella penkillä yhtäaikaa. On joskus itsekin tullut senverran kokeiltua, että vaikeata on ellei mahdotonta.

Ei se ole vaikeaa, jo on kyllin leveä ahteri. Arkkipiispalla ilmeisesti on.
Tyhmyyden teki myös toimttaja, joka ei kysynyt suoraan: "Kannatatteko lakia tasa-arvoisesta avioliitosta?"

Emo

Päivän Hesarissa (incognito-sivulla ilman linkkejä) on seuraava uutinen:

Anneli Jäätteenmäki HS-raadissa: Kirkon näkemykset vaikuttavat päivänpolitiikan taustalla

QuoteNäin HS Raati vastasi
Kysymys:
Vaikuttavatko kirkon ja sen johdon näkemykset suomalaisiin päivänpoliittisissa kysymyksissä?

Vaikuttavat liikaa: 16%
Riiko Sakkinen, Matti Wiberg, Atso Almila, Timo Airaksinen, Dan Koivulaakso, Markku Myllykangas, Syksy Räsänen, Susanna Kuparinen, Katja Tukiainen, Gunvor Kronman, Tiina Pystynen, Jarkko Tontti, Arno Kotro, Irina Krohn, Teivo Teivainen

Vaikuttavat sopivassa määrin: 39%
Lasse Männistö, Jaana Hallamaa, Kirsti Lonka, Juha-Pekka Hotinen, Husein Muhammed, Karina Jutila, Osku Pajamäki, Eva Biaudet, Suvi-Anne Siimes, Taru Mäkelä, Kaari Utrio, Eija-Riitta Korhola, Jukka Mallinen, Esa Suominen, Tiina Helenius, Ben Zyskowicz, Matti Viialainen, Jaakko Aspara, Eeva-Liisa Inkeroinen, Ralf Sund, Helena Ranta, Katriina Järvinen, Mikko Kosonen, Janne Saarikivi, Seppo Kääriäinen, Osmo Rauhala, Anneli Jäätteenmäki, Juha Itkonen, Risto Pelkonen, Fatbardhe Hetemaj, Mari Kiviniemi, Maija-Riitta Ollila, Marianne Heikkilä, Riku Korhonen, Risto E.J. Penttilä, Ruurik Holm, Christoffer Taxell, Lauri Kontro

Eivät vaikuta riittävästi: 12%
Jaakko Hämeen-Anttila, Antti Pentikäinen, Sture Fjäder, Sari Essayah, Jussi Lähde, Juho Rahkonen, Tommi Melender, Jaakko Veijola, Matti Mäkelä, Pauliina Kainulainen, Laura Kolbe, Antti Nylén
Kirkon ja sen johdon näkemyksillä ei ole vaikutusta: 22%
Kari Enqvist, Lasse Laatunen, Pekka Sauri, Jaakko Kiander, Vaula Norrena, Jarkko Eloranta, Anu Kantola, Wille Rydman, Johanna Sinisalo, Mikael Jungner, Markku Ruotsila, Outi Alanko-Kahiluoto, A. W. Yrjänä, Risto Nieminen, Antti Mykkänen, Timo Hännikäinen, Liisa Jaakonsaari, Mikko Majander, Riikka Ala-Harja, Lotta Viinikka, Simon Elo

En ota kantaa: 11%
Timo Soini, Juhana Vartiainen, Matti Klinge, Mikko Lehtonen, Matti Putkonen, Leila Risteli, Satu Hassi, Ulla Appelsin, Pirjo Hassinen, Annamari Vänskä, Liisa Keltikangas-Järvinen

Timo Soini : "En ota kantaa luterilaisen kirkon asioihin, koska en kuulu siihen."

Husein Muhammed: "Vaikuttavat sopivassa määrin
Kirkolla on - ja sillä saakin olla - yhteiskunnallisia näkemyksiä. Muslimina näen luterilaisen kirkon asenteet pääosin myönteisinä, yhdenvertaisuutta ja suvaitsevaisuutta lisäävinä."


Jaakko Hämeen-Anttila:
"Eivät vaikuta riittävästi
Kirkko pyrkii vaikuttamaan harvoissa kysymyksissä eikä se aja etuaan samalla voimalla kuin etujärjestöt, jotka edustavat verraten pieniä etupiirejä.

Tämänviikkoinen kysymys liittyy ihmisten mielessä varmasti lähinnä avioliittolainsäädäntöön, joka on kuitenkin vain pieni osa kirkon yhteiskunnallisen vaikutuksen kenttää.

Laajemmin arvioiden kirkon vaikutusvalta on paljon terveempää kuin useimpien etujärjestöjen, jotka eivät aja kansan yleistä asiaa vaan vain enemmän tai vähemmän suppean jäsenkuntansa omaa etua. Kirkon näkökulma on tavallisesti vahvemmin yleistä etua ajava ja tarpeellinen vastavoima markkinoiden ylivoimalle.

Nimenomaan tasa-arvoisen avioliittolainsäädännön kohdalla toivon, että erinäisten kirkollisten piirien vaikutusvalta ei kantaisi kovin pitkälle, mutta yleensä kirkko on ihmisen asialla."

Simon Elo: " Kirkon ja sen johdon näkemyksillä ei ole vaikutusta
Kirkon näkemyksillä ei ole eikä tule olla vaikutusta päivänpoliittisiin kysymyksiin. Arvokysymyksissä kirkon näkemyksellä on väistämättä vaikutusta - kuuluuhan merkittävä osa kansasta ja sen Arkadianmäellä istuvista edustajista kirkkoon.

Arkkipiispa Kari Mäkinen antoi yksiselitteisen tukensa avioliittolain muutokselle, mutta totesi kaiketi itselleen sen jälkeen, että eihän nykykirkolla sovi olla suoraselkäistä kantaa mihinkään. Väyrysmaiseen tapaan "ei, en ole niin sanonut ja vaikka olisinkin niin en sitä tarkoittanut". Kirkko ja kaupunki -lehden arkkiliberaalin päätoimittajan Seppo Simolan mukaan kirkoissa vihitään homopareja viiden vuoden kuluessa. Kirkon näkemykset eivät vaikuta politiikoihin, mutta politiikoiden näkemykset vaikuttavat kirkkoon.

Muutama vuosi sitten piispa Irja Askola kertoi, että kirkon tiloja voidaan antaa muiden uskontokuntien kuten muslimien käyttöön. Samoihin aikoihin Espoonlahden seurakunta ei antanut Luterilaiselle evankeliumiyhdistykselle messutiloja. Perusteena oli se, että SLEY ei hyväksy naispappeutta. Tämä on vain yksi esimerkki.

Konservatiivit ajetaan kirkosta ulos kuin demonit Pirkko Jalovaaran kokouksista. Askolaa ja hänen yhteystovereitaan ei kumma kyllä haittaa se, että muslimeilla ei ole naisimaameja tai homoliittoja. Ja jos haluaa kuulla poliittisesti korrekteja vastauksia, en suosittele näitä asioita myöskään heiltä tivaamaan."

Liisa Keltikangas-Järvinen: " En ota kantaa
Mielestäni kysymystä ei voi asettaa näin. Määrällinen ja laadullinen ovat tässä eri asioita. Kirkon kanta herättää aina laajaa keskustelua; sen voi jokainen itse todeta, mutta millä mittarilla voidaan arvioida tämän keskustelun vaikuttavuutta ?

Määrällinen ja laadullinen ovat tässä tapauksessa eri asioita. Kirkolla on edelleen tärkeä merkitys suomalaisessa keskustelussa, kuten jokainen voi itse todeta mediaa seuraamalla. Jokainen yksittäinenkin puheenvuoro saa helposti runsaasti huomiota ja tulkitaan helposti koko kirkon kannaksi.

Näiden puheenvuorojen vaikuttavuutta on kuitenkin vaikea todentaa, puhumattakaan, että voitaisiin määritellä, milloin ne vaikuttavat liikaa ja milloin liian vähän. Mikä on liikaa ja mikä liian vähän?

Lisäksi "kirkon johdon näkemykset" tulisi purkaa osiin: näkemys mistä. Näkemys homoliitoista on mittakaavaltaan toinen kuin näkymys yhdestä tai kahdesta arkipyhästä."


Dan Koivulaakso: " Vaikuttavat liikaa
Kari Mäkisen tiistainen lausunto, josta moni ehti jo innostua kääntyi lopulta yhdenvertaisuutta vastustavaksi ulostuloksi. Hän olisi voinut jättää tulkinnanvaran kuulijalle, eikä käyttää koko kirkon arvovaltaa vastustamaan tasa-arvoista avioliittoa."

Wille Rydman: "Vastaus: Kirkon ja sen johdon näkemyksillä ei ole vaikutusta
Suomessa kirkko ei pyri vaikuttamaan poliittisiin päätöksiin. Useimpiin kirkon kannalta kiinnostaviin yhteiskunnallisiin kysymyksiin ei taida edes löytyä yhtenäistä näkemystä kirkon sisältä.

Poliittisena päättäjänä en mielelläni ota kantaa kirkon sisäisiin asioihin. Viime vuosina olen kuitenkin ollut huolissani luterilaisen kirkkomme kehityksestä. Kirkon piirissä on jatkuvasti voimistunut sellainen suuntaus, jossa kirkon omille perinteille, historialle ja opille ei juurikaan anneta arvoa. Tämä on kovin surullista, koska luterilainen kirkko on mielestäni erittäin arvokas, kunnioitettava ja hieno instituutio.

Erityisen huolissani olen kirkon "kanta-asiakkaiden" puolesta - niiden vilpittömien uskovaisten, jotka käyvät kirkossa usein ja jotka toivovat, että he kirkosta löytäisivät jotain turvallista ja pysyvää maailman myllerrysten keskellä. Usein vaikuttaa siltä, että yrittäessään juosta vaihtuvien maallisten trendien perässä kirkkomme olisi unohtanut ne, joille kirkko merkitsee eniten ja jotka tarvitsisivat sen henkistä ja hengellistä turvaa kipeimmin.

Näin luterilaisenakin olen viime vuosien aikana usein joutunut ihastelemaan ortodoksisen kirkkomme konstailemattomuutta. Kokemuksen pyhyydestä voi saavuttaa vain silloin, jos kokee olevansa tekemisissä jonkin ikuisen ja muuttumattoman kanssa. Voimansa ja merkityksensä uskonto menettää kokonaan, jos sen ainoa ajallinen taju on tämä hetki tässä ja nyt, sen kaikkine muuttuvine muotivirtauksineen. Riski tähän on luterilaisessa kirkossamme erittäin suuri."

Liisa Jaakonsaari: "Kirkon ja sen johdon näkemyksillä ei ole vaikutusta
Valtionkirkon kulta-aika instituutiona ja kannanottajana on ohi.Tilalle on noussut talouspapisto. Kirkon auktoriteettia ovat horjuttaneet elämälle vieraat sisäiset kiistat naispappeudesta ja nyt tasa- arvoisesta avioliittolaista.

Aikoinaan esimerkiksi arkkipiispa John Vikström oli muurinmurtaja ja äänivallin rikkoja. Hän oli monissa asioissa aikaansa edellä. Nyt radikaaleja ajattelijoita on enää harvassa. Kuuntelen mielelläni esimerkiksi piispa Irja Askolan kantoja, mutta yhä vaikeampaa on hahmottaa kirkon kantaa. Oikeastaan missään asiassa.

Hyvä niin. Siinä suhteessa kirkko-instituution kulta-aika on ohi.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, luterilaisen kansankirkon idea onkin, että ihmiset, papit tai piispat, eivät ole Jumalan edustajia maan päällä, joten niin sanottua kirkon kantaa ei oikeastaan voi ollakaan. Olemme siis luterilaisen kirkon alkuperäisen voiman lähteillä ."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Erittäin kiinnostavia vastauksia, kun vielä ottaa huomioon kuka kulloinkin vastaa ja katselee vastauksia sitä taustaa vasten. Käykää itse lukemassa loppujen kommentit, mikäli kiinnostaa.

Khalifatta

Quote from: Puhdas sielu on 28.03.2013, 22:54:31
Tämän viikon Kirkko&kaupunki nro 12 s.10 sarjassa Kaupungin kasvo kertoo Pekka Tuomolasta otsikolla Kerjäläinenkin on ihminen.

Tuomola kertoo työskentelevänsä välillä Hirundossa vapaaehtoisena. Mutta klinikkahan on auki käsittääkseni päiväaikaan. Onko PT siis vapaaehtoistyössä palkkatyöaikana vai ottaaako vapaata palkkatyöstä käydäkseen muutaman tunnin Hirundossa päivystämässä?

Sitten seuraavat tavanomaiset lätinät työttömyydestä, syrjinnästä jne.

Helsingin kaupunki maksaa 40 prosenttia Hirundon kustannuksista. Tosi kiva! En haluaisi maksaa, mutta varastavat jollakin varjolla ne rahat kukkarostani. Siis ne loput rahat, jotka sinne ovat jääneet keskustassa vierailtuani.

Tuossa suora linkki:
http://www.kirkkojakaupunki.fi/kaupunki/kerjalainenkin-on-ihminen

Jo ensimmäisessä kappaleessa tulee täystyrmäys:
QuoteLääkäri ja psykoterapeutti Pekka Tuomola on Pääskylänrinteen palvelukeskus Hirundossa kuin kotonaan. "Liikkuvan väestön-osan" tukikohta on toiminut vuodesta 2011 arki-iltapäivisin, ja tupa on aina täynnä. Suurin osa asiakkaista on Bulgarian ja Romanian romaneja, mutta muitakin käy, esimerkiksi Espanjassa työttömiksi jääneitä marokkolaisia.
:facepalm::facepalm: ja  :facepalm:
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario J. Kiiskinen

Supernuiva

Onko joku lukenut viime vuosina käytössä olleita tai olevia rippikoulujen oppikirjoja?

Mitä niissä kerrotaan maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta, jne.?

Luultavasti rippikouluissa kerrotaan nuorille melko paljon näistä kirkon tärkeinä pitämistä asioista. Lähetyskäsky on ehkä jäänyt nykyään taka-alalle, kuulemani mukaan Kirkon ulkomaanapu ei kerro avustaessaan ulkomailla nykyään mitään kristinuskosta.

IDA

Quote from: Liisa Jaakonsaari
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, luterilaisen kansankirkon idea onkin, että ihmiset, papit tai piispat, eivät ole Jumalan edustajia maan päällä, joten niin sanottua kirkon kantaa ei oikeastaan voi ollakaan. Olemme siis luterilaisen kirkon alkuperäisen voiman lähteillä ."

:D

Mutta todella kaukana Forssan kokouksen perusteista.
qui non est mecum adversum me est

sr

Quote from: Emo on 26.03.2013, 14:43:18
Quote from: normi on 26.03.2013, 13:47:19
Jaaha, nyt Mäkinen kiistää ottaneensa kantaa aloitteen puolesta. Eli Mäkinen äänestää siis "tyhjää"...

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/10923-arkkipiispan-kommentteja-kiitetaeaen-ja-haemmaestellaeaen

Ihme öninää Mäkiseltä, mutta vaikeahan on istua kahdella penkillä yhtäaikaa. On joskus itsekin tullut senverran kokeiltua, että vaikeata on ellei mahdotonta.

On aika lailla pakko istua, kun kirkon jäsenistöä on niin laidasta laitaan. Enemmistö kirkon jäsenistä ei usko Raamatun mukaiseen Jumalaan ja sitten taas kovin ydin (uskonnosta eniten kiinnostuneet) vaativat tiukkaa Raamatun mukaista linjaa. Vaihtoehtoina ovat:

1) Haistatetaan paskat ensimmäiselle joukolle. Seuraus: Kirkko kokee ennennäkemättömän jäsenkadon, kun se hiljainen kiltisti kirkollisveroja maksava kerran vuodessa joulukirkossa käyvä enemmistö tajuaa vihdoinkin, ettei heidän ole mikään pakko kuulua uskontoon, jonka oppiin eivät oikeastaan usko. Hyvin nopeasti seuraus on se, että koko valtiokirkon asema tulee naurettavaksi siksi, että kyseessä ei ole kuin vähemmistöporukan uskonto.

2) Haistatetaan paskat jälkimmäiselle joukolle. Seuraus: Kirkko saa niskaansa hirvittävän määrän syytöksiä vääräoppisuudesta. Tämä ketju paisuisi mittaamattomaksi, jos kirkko oikeasti painuisi sinne rusinapullauskovien laitaan koko painollaan. Ja tietenkin fundikset lähtisivät lätkimään. Kirkko säilyisi vielä jonkin aikaa valtionkirkkona, kun ne joulukirkkolaiset jaksaisivat sille edelleen kantaa verorahansa. Muut kristityt ryhmät maassa tulisivat sille kuitenkin entistä enemmän vihamielisiksi ja siten haaste sen asemalle valtionkirkkona saattaisikin siis tulla toiselta kirkkokunnalta.

3) Istutaan kahdella pallilla. Laita vuotaa kummaltakin puolelta, muttei niin paljoa, että valtionkirkon asema horjuisi. Uskonto muistuttaa myös edelleen jossain määrin perinteistä kristinuskoa, joten haastajia kirkon asemalle ei nouse ulkoa päin. Pitkällä tähtäimellä tämä ei tietenkään toimi, mutta siinä vaiheessa tämän hetken arkkipiispat ym. ovat jo mullan alla (tai harppua soittamassa, kuka tähän sitten uskookin), joten se jää tulevien murheeksi.

Mitään toivoa ei kirkolla tietenkään ole, kuten ei ole missään Euroopan maassa, vaan uskonnot tulevat vähitellen katoamaan kokonaan tai mahdollisesti jäämään nykyisen joulupukin kaltaisiksi harmittomiksi mielikuvitusolentoja koskeviksi perinnetarinoiksi (kuten on käynyt vaikkapa antiikin Kreikan, Rooman tai Egyptin uskonnoille). Niiden, jotka pelkäävät islamin tuloa tilalle, on ihan turha kantaa huolta. Ihan sama kehitys on tapahtumassa islamilaisissa maissa. Al-Qaida ym. ovat siellä se fundisten epätoivoinen viimeinen puristus koittaa kääntää junaa, mutta ihan yhtä toivotonta se on ihmisten koulutuksen parantuessa siellä kuin se täälläkin.

Joka tapauksessa tuossa yllä on lyhyesti kuvattu syy siihen, miksi kirkko "mokuttaa". Kyllä varmaan piispat itse tykkäisivät sellaisesta keskiajan touhusta, jossa ihmiset uskoisivat kaiken, mitä he sieltä saarnatuolista sanovat, mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt. Ihmisten ajatusten kontrollointi ei ole enää yhtä helppoa ja se näkyy.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Emo

^ Noiden kahden viimeisen kappaleen osalta olen eri mieltä. Missään maailmassa uskonnot eivät ole katoamassa. Ei edes Hommalla, käyhän vilkaisemassa mihin täällä porukat uskovat:

http://hommaforum.org/index.php/topic,80896.0.html

:o   :o

Myöskään islamin osalta ei tilanne missään maailmassa ole kuten väität, eikä tuollaista kehitystä ole valitettavasti edes näköpiirissä.

sr

Quote from: Emo on 31.03.2013, 22:05:18
^ Noiden kahden viimeisen kappaleen osalta olen eri mieltä. Missään maailmassa uskonnot eivät ole katoamassa. Ei edes Hommalla, käyhän vilkaisemassa mihin täällä porukat uskovat:

http://hommaforum.org/index.php/topic,80896.0.html

:o   :o


Uh, oliko tuo kirjoitettu tosissaan? Hommalaiset, tai ainakin ne, jotka olivat tuohon äänestykseen osallistuneet näyttävät olevan vielä vähemmän jumalauskovia kuin suomalaiset keskimäärin. Jos tuo kysymys olisi kysytty 100 vuotta sitten, niin samanlaisen yhteiskunnallisen poikkileikkauksen muodostava aineisto, joka tuohon kyselyyn vastasi, olisi antanut yli 90%:n ruksin siihen jumalakohtaan. Nyt oltiin siis alle 15%:ssa. Itse tosin epäilen noista joistain vastauksista, että porukka ei ole ottanut kyselyä ihan tosissaan.

Uskonnot ovat voimissaan maailman takapajuloissa, mutta vaikeuksissa kehittyneimmissä, koulutetuimmissa kulttuureissa. Kaikkein takapajuisimmissa paikoissa uskonnot ovat sellaisia, että sinäkin voit suoralta kädeltä sanoa, etteivät ne voi mitenkään päteä. Jopa USA:ssa, joka erilaisen historiansa vuoksi ei ole seurannut samaa polkua kuin Eurooppa, on viime vuosikymmeninä alkanut osoittaa ihan samaa suuntausta kohti uskonnotonta yhteiskuntaa. Siellä muuten homoliittokeskustelu kiehuu tällä hetkellä vähintään yhtä kovana kuin Suomessa, mikä ei tietenkään pätisi, jos uskonto olisi voimissaan.

Quote
Myöskään islamin osalta ei tilanne missään maailmassa ole kuten väität, eikä tuollaista kehitystä ole valitettavasti edes näköpiirissä.

Mihin perustat väitteesi? Oma veikkaukseni on, että katsot asioita aivan lyhyessä aikaskaalassa ja päättelet jostain yksittäisistä tapahtumista jotain vallitsevasta trendistä. Lue vaikkapa islam-tutkija Reza Aslanin No God but God. Hän ei tietenkään muslimina oleta islamin katoavan, mutta osoittaa erittäin hyvin, että sama suuntaus maallistumista kohti on siellä käynnissä ihan niin kuin Euroopan kristityissä maissa viimeiset pari sataa vuotta.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Emo

Quote from: sr on 01.04.2013, 00:23:00
...

Uh, oliko tuo kirjoitettu tosissaan? ...
...
Mihin perustat väitteesi? .

Eiku ihan vasitella laitoin... kieli poskessa.

Ja mihinkä perustan... en mihinkään   :P

IDA

Kummallista maallistumista on islamilainen maallstuminen jos vertaa vaikka nykyistä Egyptiä, Libanonia tai Afganistania siihen mitä ne olivat 1950 - luvulla.

Euroopan maallistuminenkin on sitä, että suurin osa uskoo johonkin ihmeelliseen kummitukseen ja fiiliksiiin ja sitten heidän "vastapainonaan" on skeptikkofilosofien joukko uskoen tieteeseen, jota hyvin harvat harjoittavat halliten jostain tieteenalasta edes perusteet.
qui non est mecum adversum me est

sr

Quote from: IDA on 01.04.2013, 00:50:55
Kummallista maallistumista on islamilainen maallstuminen jos vertaa vaikka nykyistä Egyptiä, Libanonia tai Afganistania siihen mitä ne olivat 1950 - luvulla.

Libanon ja Afganistan ovat pitkien sotien repimiä maita. Libanonissa sota oli muslimien ja kristittyjen välinen, mikä luonnollisesti vahvistaa aina "me henkeä" ryhmän sisällä. Muslimius vahvistui 1990-luvun Bosniassa ihan samasta syystä. Joka tapauksessa nuo ovat huonoja esimerkkejä yleisestä trendistä. Egyptillä taas on pitkä historia sotilasdiktatuurista, jonka vastustamisessa muslmiliikkeellä oli roolinsa, mikä tietenkin selittää sen tällä hetkellä hyvän aseman poliittisessa pelissä. Siitä, miten uskonnollisia egyptiläiset olivat 1950-luvulla ja miten ovat nyt, näkisin mielelläni jotain dataa ennen kuin uskon juttujasi. Oikeastaan noista muistakin maista näkisin mielelläni, mitä olivat vaikkapa ateistiluvut 1950-luvulla. 

Islam-enemmistöisen Egyptin suhtautumisesta muihin uskontoihin kaivoin wikipediasta seuraavaa:
Quote
An 1856 Ottoman decree still in force requires non-Muslims to obtain a presidential decree to build a place of worship. In addition Interior Ministry regulations issued in 1934 specify a set of 10 conditions that the Government must consider prior to issuance of a presidential decree permitting construction of a church. These conditions include the location of the proposed site, the religious composition of the surrounding community, and the proximity of other churches. The Ottoman decree also requires the President to approve permits for the repair of church facilities.

In December 1999, in response to strong criticism of the Ottoman decree, President Mubarak issued a decree making the repair of all places of worship subject to a 1976 civil construction code. The decree is significant symbolically because it places churches closer to an equal footing with mosques before the law. The practical impact of the decree has been to facilitate significantly church repairs; however, Christians report that local permits still are subject to security authorities' approval. The approval process for church construction continued to be time consuming and insufficiently responsive to the wishes of the Christian community. As a result of these restrictions, some communities use private buildings and apartments for religious services.

Tuo vaikuttaisi ainakin siltä, että 1950-lukuun verrattuna egyptiläinen yhteiskunta on tullut suvaitsevammaksi muita uskontoja kuin islamia kohtaan.

Quote
Euroopan maallistuminenkin on sitä, että suurin osa uskoo johonkin ihmeelliseen kummitukseen ja fiiliksiiin ja sitten heidän "vastapainonaan" on skeptikkofilosofien joukko uskoen tieteeseen, jota hyvin harvat harjoittavat halliten jostain tieteenalasta edes perusteet.

Mitä tarkoittaa usko tieteeseen? Skeptikot uskovat asioihin, joista on todisteita, eikä olla puhtaan uskon varassa, kun taas uskonnot korostavat juuri tuota puhdasta uskoa ilman todisteita. Luulisi sinun kristittynä tämän tietävän. Tuo todisteita uskomiinsa asioihin vaativien poppoo on kasvusuunnassa kehittyneissä yhteiskunnissa. Puhtaaseen uskoon luotetaan kaikkein eniten täysin koulutusta vailla olevissa takapajuloissa.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Miniluv

Jatkot sitten ketjun aiheesta.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Emo


Duudsonit ovat käyneet Kirkon Ulkomaanavun lähettiläinä Afrikassa raivaamassa sikäläisille jalkapallokentän.


Liberiassa käynyt Duudsonien Jarppi: Ei onni ole paljoudesta kiinni


http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/10969-liberiassa-kaeynyt-jarppi-ei-onni-ole-paljoudesta-kiinni

QuoteSisällissota kesti Liberiassa kymmenen vuotta ja päättyi vasta kymmenen vuotta sitten.

- Sen näki selkeästi, että sota ja tapahtuneet julmuudet ovat niin lähellä vielä. Kun ihmiset elävät siellä arkea rinta rinnan vanhojen vihollistensa kanssa, on tietty afrikkalaiseen kulttuuriin liitetty iloisuus kadoksissa. Liberialaisia sanotaankin Afrikan suomalaisiksi, Leppälä toteaa Kotimaa24:lle.

Me suomalaiset-han asumme edelleen maassamme rinta rinnan sekä vanhojen että uusien vihollistemme kanssa; turhaan naureskeluun ja muuhun ilveilyyn ei ole mitään syytä!

QuoteDuudsoneille KUA:n tukemaan kylään tehdyn matkan missio oli viedä mukanaan iloa. Lapsille ja vanhemmillekin tärkeä yhteinen paikka oli ollut jalkapallokenttä, joka oli vuosien saatossa ruohottunut umpeen. Kylän ainoa pallokin oli puhjennut ja käyttökelvoton.

Miehet ryhtyivät raivaamaan kenttää. Tarkoitusperä oli kaikinpuolin hyvä, mutta omintakeinen keino, ilmeisen pohjalaisperäinen kulotus oli osoittautua liiankin perusteelliseksi tavaksi tasoittaa maasto.

- Siinä oli läheltä piti -tilanne, kun tuli karkasi käsistä. Onneksi kylän miehet päällikkö Henry Pepperin johdolla seurasivat tarkasti sivusta, mitä tuleman pitää. Kun heiltä pyydettiin apua, kaikki tulivat heti mukaan sammuttamaan paloa. Ryhmässä on voimaa – se havaittiin taas, Leppälä kertoo.

Yhteinen riemu oli suuri, kun vuosia käyttökelvottomana ollut kenttä vihdoin saatiin raivattua.

Ei helkkari... nyt kyllä rämähdän hysteeriseen nauruun vaikka juuri tulin todenneeksi että nauruun ei ole syytä ja räkänokastakin mies tulee muttei tyhjän naurajasta...  ;D   ;D      No niin, nyt ei minusta ikinä tule miestä  :'(   Itku pitkästä ilosta ja ..... tyhjän nauramisesta.

Quote- Kyllähän kyläläiset itsekin olisivat miesvoimissa pystyneet sen kentän raivaamaan...

Noinkohan vaan?

Quote...mutta sen muun arkisen homman puitteista ei ollut ollut mahdollisuutta irrottaa porukkaa sitä tekemään. Arki pyörii päivästä päivään selviytymisessä, siinä että saa perheelle ruuan. Kaikki olemassaoleva energia pitää käyttää elannon hankkimiseen.

Naisten energia elannon hankkimiseen meneekin... ikinä en ole nähnyt dokumenttia jossa afrikkalainen MIES raataa perheen elannon eteen.

QuoteDuudsonien mukana oli matkannut myös jalkapallo kylän ainoan ja rikkinäisen tilalle.

Valkoinen mies on paitsi työteliäs, myös nero. Ilman palloa kenttä olisikin pian ruohottunut taas!
Mietityttää vaan että mistä paikalliset miehet repivät sen ajan jalitsun potkimiseen, kun kentän raivaamiseenkaan ei ole viime vuosina aikaa riittänyt?
Eikai sitä peliaikaa nipistetä elannon hankkimisesta?  :-\

Quote- Lähdimme matkaan sillä mentaliteetillä, että menemme sinne omina itsenämme ja pistämme itsemme likoon. Jää oli murrettu ja kyläläiset huomasivat, että olemme aidosti kiinnostuneita heidän asioistaan ja tutustumassa heidän elämäänsä, emmekä antamassa neuvoja mistään. Jotenkin tuntui, että ainakin tuossa tapauksessa se toimi hyvin, Leppälä sanoo.

Mitäpä sitä turhaan neuvoja antamaan... menee ja tekee ennemmin itse niin pääsee vähemmällä.

Quote- En ole semmoinen ihminen, että lähtisin surkuttelemaan muiden ihmisten elämänmenoa. Ei onnellisuus ole paljoudesta kiinni. Jokaisella on oma arkensa, jonka kanssa pitää pärjätä. Jos ajattelee suomalaisia, niin eihän meidän ongelmia ja haasteita voi missään tapauksessa väheksyä, lähtökohdat vaan ovat aivan toiset, Leppälä miettii.

Duudsonit eivät selvästikään ole vielä täysinoppineita mokuttajia kun suomalaistenkin ongelmille edelleen löytyy empatioita.
Kirkon Ulkomaanapu on pelleporukkaa. Mitä järkeä ainakaan tässä uutisessa oli? Ja jos tuossa oli koko reissun sisältö niin ei ollut ideaa reissussakaan.

Taimi

Jotenkin edellistä lukiessa assosioitui ja alkoi mielessä soimaan muinainen lasten hottentotti-laulu: "palkaksi saat jalkapallon, sekä tyttäreni ja tästä lähin iäti sä kuninkaan oot kaveri..."   :P

   

Supernuiva

Extreme Duudsonien Liberian retki sai Ev.lut. kirkolta rahaa noin 20 000 €.

Quote- Ei tässä ole Duudsonien tukemisesta kyse, vaan asian esille tuomisesta. Jakso sai 740000 katsojaa, joten uskon että Kirkon Ulkomaanavun tekemä työ ja kehitysmaissa tehtävä työ on nyt paremmin ihmisten tiedossa.

Myöskään jakson tuottaja Jarno Laasala ei summista puhu.

- Ei siellä nyt kuitenkaan lähtökohtaisesti puhuta suurista summista.

Kyseinen jakso sai tukea myös Kirkon mediasäätiöltä 20000 euroa.

Tämä tieto on peräisin Iltasanomista. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288554017304.html

Miniluv

Duudson-tempauksesta on jo yksi ketju...
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Raro

#501
Quote from: Kirkko ja kaupunki 10.4.2013
Vihamielinen äidinmaa, osa 2
Kun suomalainen nainen saa tumman lapsen, maanmiehet alkavat hyljeksiä. Niin äidit kertoivat Kirkko ja kaupungissa vuonna 2009. Joko heidän elämänsä on helpottunut?
...
Poikien zimbabwelainen isä on nykyään entinen mieheni.
...
Tuntuu surulliselta, että emme voi juhlia itsenäisyyttä, kuten muut.
...
Suomessa pienistäkin asioista tulee helposti hankalia. Täkäläisissä kylpylässä kaikissa ruoissa oli sianlihaa, jota lapseni ja mieheni eivät muslimeina syö.
...
Rasismi vaihtelee kaupunginosittain
...
Vesa Puuronen
...

http://www.kirkkojakaupunki.fi/artikkelit/vihamielinen-aidinmaa-osa-2
http://www.kirkkojakaupunki.fi/artikkelit/rasismi-vaihtelee-kaupunginosittain

Edit: Linkit.
Jos ei veroilla saa edes yövartijaa, missä valtion legitimiteetti? -- Toadie

Emo

#502
Quote from: Miniluv on 06.04.2013, 17:28:17
Duudson-tempauksesta on jo yksi ketju...

Tänne laitoin Duudsoneista ensin, se toinen ketju aloitettiin vasta sen jälkeen.

Eli a-varaus aiheeseen tässä ketjussa... sitä yritin mussuttaa.

Maastamuuttaja

Jaakonsaari on huomannut, että ihmiset, papit ja piispat pyrkivät olemaan jumalan sijaisia maan päällä. Jaakonsaari olisi voinut lisätä tähän listaan demarit. Ei nyt havainnut malkaa omassa silmässään.

Mangustin

Quote from: Raro on 10.04.2013, 18:51:16
http://www.kirkkojakaupunki.fi/artikkelit/vihamielinen-aidinmaa-osa-2
http://www.kirkkojakaupunki.fi/artikkelit/rasismi-vaihtelee-kaupunginosittain

OMG
QuoteMinulla on kohta neljä lasta kolmen ulkomailta muuttaneen miehen kanssa. Yksitoistavuotiaan Janen ja kahdeksanvuotiaan Jeminan isä on Vietnamista, viisivuotiaan Pugalin isä Sri Lankasta. Nyt odotan kesävauvaa toiselle srilankalaiselle miehelle, jonka kanssa olen kihloissa.

:facepalm: Äiti on 31v, esikoinen 11v, aikuisiällä ei ole paljon muuta tehnytkään kuin lapsia monen miehen kanssa?


IDA

Nythän on niin, että tulkaa takaisin kirkkoon. Luetaan yhdessä Totuuden loistetta, otan kädestä kiinni. Puhukaamme vain sitä mikä on totta ja unohtakaamme nämä luterilaiset vääryydet. Täältä tähän.
qui non est mecum adversum me est

Emo

Quote from: IDA on 11.04.2013, 16:44:29
Nythän on niin, että tulkaa takaisin kirkkoon. Luetaan yhdessä Totuuden loistetta, otan kädestä kiinni. Puhukaamme vain sitä mikä on totta ja unohtakaamme nämä luterilaiset vääryydet. Täältä tähän.

En pysty unohtamaan paavinkirkonkaan vääryyksiä.

Luther, niin vajavainen ihminen kuin mitä hänkin oli, ymmärsi kuitenkin muutamat kohdat kirkkaasti eikä niille ymmärryksille voi nykyihminenkään kinttaalla viitata vaikka nykykirkko kuinka harhailee pimeän rajamailla.
Kirkolle itselleen voi kyllä lapasta heilauttaa, mutta ei Lutherin oivalluksille.

Asiasta kolmanteen... tässä kiinnostava linkki:

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/11067-pappien-agnostikkoiltoihin-voi-osallistua-myoes-virtuaalikirkossa

IDA

qui non est mecum adversum me est

Emo

Quote from: IDA on 11.04.2013, 16:56:22
Quote from: Emo on 11.04.2013, 16:50:10
Asiasta kolmanteen... tässä kiinnostava linkki:

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/11067-pappien-agnostikkoiltoihin-voi-osallistua-myoes-virtuaalikirkossa

No niin. Siinäs näet.

Niin näenkin, meinaan näet katsoa tuon keskustelun.

Myöhemmässä osassa ääneen pääsee Stiven Naatus, kuuluisan Rebekka "mokuttaja" Naatuksen ex-mies!