News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

esimerkkejä suomalaisesta korruptiosta

Started by EL SID, 18.01.2013, 10:52:08

Previous topic - Next topic

EL SID

Ajo-korttiuudistus on jälleen kerran hyvä esimerkki suomalaisesta korruptiosta.

Autokoulussa ajettavan kortin hinta nousee 300-400 euroa. Kun keskihinta on nyt reilut 1 300 euroa, suhteellinen nousu on vähäinen - verrattuna opetusluvallisiin. Nimittäin opetusluvallisten korttien hinta tulee kolminkertaistumaan.
Uusi hintalappu opetusluvalla rattiin pyrkiville pelkästään koulun pakollisista opeista on todennäköisesti yli tuhat euroa!

miten tämä on sitten junailtu: Autoliiton mukaan perustana uudistukselle oli Turun yliopiston selvitys. Selvityksen tilaajina on ollut entisen Autorekisterikeskuksen AKE (joka on nykyisin osa liikenneturvallisuusvirasto TraFia) lisäksi Suomen Autokoululiitto.

Tutkimustyö on saanut rahoitusta Liikenneturvallisuuden edistämissäätiöltä, joka on Autokoululiiton hallinnassa. Kuljettajaopetusmallia esittäneessä työryhmässä oli mukana Autokoululiiton edustaja.

Autokoululiiton edustaja väittää itse, että ajoopetusluvalla on marginaalista merkitystä, koska niitä oli vuosittain "vain 8000" ikäluokkahan on nykyisin vajaa 60 000 josta kaikki eivät aja kortti, joten autokoulut kahmivat markkinat käytännössä itselleen, ja rahaa siirtyy yksityisiltä autokouluille ( 8000xkeskimääräinen ajokortin hinta nyt 1300 euroa uudistuksen jälkeen 1600-1700 euroa) 12 800 000 - 13 600 000 euroa. siis vuodessa.

Systeemi onnistuu, koska systeemin valvojana, eli liikenneministerinä on todellinen "höynä" Merja Kyllönen.

"- Minulla ei ole syytä epäillä sen tutkimuksen tuloksia eikä muutakaan yhteistoimintaa mitä TraFi toteuttaa, ministeri linjasi STT:lle."

kuten aina, korruption maksanjana ovat tavalliset ihmiset, ja pahiten kärsivät pienituloiset.
vasemmistoliiton ministerin ajatusmaailmasta paljastuu suoraan ajatus "köyhien kakarat kävelkööt"

"- No, totta kai silloin kun rahaa ei ole, se on ongelma (...), sitä ei voi kiistää eikä kieltää. "

tämähän ei ole ensimmäinen kerta edes tällä vuosikymmenellä. Kiinteistöliiton masinoima (isännöitsijöiden hallinnoimaa kiinteistöliittoahan oli kuultu ja pääsiassa sen ideoita toteutettu) uusi kiinteistölaki ajoi markkinoilta pois "harrastelija-isännöitsijät" häiritsemästä bisneksiä, ja toi valtavan määrän uusia asiakkaita ammatti-isännöitsijöille. Suomen Autokoululiitto ajaa yhdessä trafin kanssa samalla tavalla omaa etuaan.

L. Brander

Kyllönen on valmis mihin vaan, mikä vaikeuttaa yksityisautoilua. Itse hän ajaa tuhansilla euroilla kaverinsa taksifirman autoilla valtion piikkiin. Käyttäkää julkisia (takseja) köyhät!

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194739529792/artikkeli/il+ministerin+hurja+taksirumba+tuntien+odottelua+paljon+ajoja+ja+suosikkikuski.html
Dystooppinen salamasota


EL SID

#3
korruptio maailman vähiten korruptoituneessa maassa ei tunnu juurikaan kiinostavan ketään. Isolla mediallakin on parempaa tekemistä rasistien jahtaamisessa. laitetaan nyt silti taas muistutusta siitä, kuinka Suomessakin korruptio voi ja elää hyvin meidän virkamieseliitissä. Ja tässä esimerkki siitä, kuinka kalliiksi sen vastustaminen tulee:

QuoteTenho Tikkasen 12 vuoden taistelu
Perjantai 4.1.2013 klo 05.27 (päivitetty klo 06.11)


Verotarkastaja Tenho Tikkasen pitkä julkinen riita työnantajaansa vastaan päättyi Tikkasen osittaiseen voittoon.


MITTAVA AINEISTO - Tässä ne ovat, näyttää eläkkeellä oleva verotarkastaja Tenho Tikkanen oikeudenkäyntiaineistoa. Nykyisin Tikkanen harrastaa mm. Rukajärven suunnan sotahistorian tallentamista jälkipolville. (MATTI MATIKAINEN)

LUE MYÖS

Näkökulma: Hänestä tuli ongelma

Korkeimman hallinto-oikeuden tuoreen päätöksen mukaan Tenho Tikkasen entisen työnantajan, Uudenmaan veroviraston, pitää maksaa Tikkaselle yli 46 000 euroa.

Oikeuden mukaan ne ovat maksamatta jääneitä palkkoja vuosilta 1997-2000. Tikkanen oli vaatinut reilun 75 000 euron palkkasaatavia.

- Nyt tämä 12 vuotta kestänyt työnantajan viivytys ja väistely sai tällaisen käänteen. Voitto on voitto, johon on tyytyminen, vuodesta 2003 eläkkeellä ollut Tikkanen kommentoi oikeuden päätöstä kotonaan Espoossa.

Kalliiksi taistelu verohallintoa vastaan tuli verotarkastaja Tikkaselle joka tapauksessa. Miehen maksettavaksi jäivät oikeudenkäyntikulut, jotka kohoavat noin 80 000 euroon. Pitkässä prosessissa oli rahojen lisäksi vaarassa mennä terveyskin.

Merkittävä riita

Tikkasen taisto työnantajaansa vastaan on merkittävä tapaus ainakin kahdestakin syystä: se on ollut julkista koko ajan ja siihen liittyy myös verohallinnon sisäisiä henkilösuhteita ja kädenvääntöä siitä, millä tavalla verottajan pitäisi tutkia talousrikollisuutta ja harmaata taloutta.

Tikkanen oli keskeinen henkilö vuonna 1996 perustetussa projektiyksikössä. Sille annettiin mahdollisuus tehdä yhdessä poliisin kanssa yllätysiskuja epäiltyjen talousrikollisten kimppuun.

Töitä ja ylitöitä tehtiin rajusti, tuloksia tuli, mutta myös kritiikkiä. Yrittäjät valittivat oikeusturvansa vaarantuvan. Lisäksi muun muassa verohallituksen silloinen pääjohtaja Jukka Tammi piti perinteisempää verotarkastusta parempana.

Tikkanen ei kaihtanut julkistakaan keskustelua harmaan talouden torjunnan puolesta.

- Tunnettua on, että verohallinnossa... harmaan talouden torjuntaan suhtautuminen on erittäin ristiriitaista ja eräät sen johtavassa asemassa olevat henkilöt ovat katsoneet sen jopa vastenmieliseksi tehtäväksi, Tikkanen arveli Helsingin Sanomissa elokuussa 1998.

Tapaus pääjohtaja

Tikkasen uran kannalta kohtalokasta oli kuitenkin verotarkastus, joka kohdistui patentti- ja rekisterihallituksen silloiseen pääjohtajaan Martti Enäjärveen. Poliisin virka-apupyynnöstä lähtenyt tehtävä tutkia pääjohtajan virka-auton käyttöä ja edustuskuluja annettiin Tikkaselle syksyllä 1999.

Tikkanen ajautui esimiestensä kanssa riitaan, miten laajalti Enäjärven asioita pitäisi selvittää. Hänen kiellettiin tekevän tiettyjä, poliisin pyytämiä tarkastuksia. Tikkasen mukaan hänen työntekoaan rajoitettiin vahvasti.

Tikkanen katsoo, että hänet käytännössä savustettiin verovirastosta ulos. Lopulta hän irtisanoutui vuonna 2003 terveytensä vaarantumisen vuoksi.

Tikkanen haastoi myöhemmin entiset esimiehensä oikeuteen virkavelvollisuuden rikkomisista. Käräjäoikeudessa esimiehet tuomittiin sakkoihin, hovioikeus vapautti heidät.

Pääjohtaja Enäjärveä koskenut rikostutkinta päättyi vuonna 2002. Valtionsyyttäjä Jukka Rappe päätti, ettei Enäjärveä syytetä mistään.


Tapauksen veropuoli puolestaan päättyi vuonna 2006 Enäjärven voittoon korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Oikeus katsoi, että kiistanalaiset tapahtumat, muun muassa raveissa, sukuseurassa ja tenniskerholla käynti, kuuluivat Enäjärven virkatehtäviin.

JUHA RISTAMÄKI
[email protected]

eli vaikka olet oikeassa, joudut silti maksamaan 80 000 euroa. vain rikkailla on varaa vaatia oikeuksia ja vastustaa korruptiota.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013010416504485_uu.shtml

tuossa hieman taustaa:

QuoteHänestä tuli ongelma
Perjantai 4.1.2013 klo 05.27
Verotarkastaja Tikkanen oli ihan hyödyllinen mies niin kauan, kun verottajan iskuryhmän kohteena olivat harmaat talousrikolliset.


LUE MYÖS

Tenho Tikkasen yhden miehen verosota - Näin päättyi 12 vuoden taistelu työantajaa vastaan!

Talousrikoksista epäiltyjen kantelut ja rikosilmoitukset kestettiin. Samoin yrittäjien kritiikki.

Mutta kun Tikkanen iski samalla peräänantamattomuudella ja uutteruudella pääjohtajatasolle, alkoi kantti pettää.

Kaiken kukkuraksi Tikkanen ei ole suostunut olemaan hiljaa oman talonsa asioista.

Hän ei aikanaan suostunut katsomaan läpi sormien silloisen verohallituksen pääjohtajan Mikko Laaksosen edustusrahojen käyttöä.

Hän vaati selvitystä eräästä toisesta päälliköstä, joka oli ostanut kartano-Volvon verotarkastamaltaan yritykseltä alihintaan.

Hän ei suostunut hyppäämään syrjään pääjohtaja Enäjärveä koskeneesta verotarkastuksesta, koska piti siirtoa laittomana.

Hän on selvitellyt ns. hotelli Herttuan tapausta. Siinä verottajan päällikkötason henkilöt olivat läheisissä tekemisissä sittemmin talousrikoksista vankeuteen tuomittujen omistajien kanssa.

Tikkasesta oli tullut ongelma.

Normaali tapa näissä tapauksissa on, että isot pojat ryhtyvät kuiskimaan pahaa suomalaisilla herrasklubeilla. Annetaan ymmärtää, että mieshän käy aivan kierroksilla, eikä se taida muutenkaan olla ihan tasapainossa. Supatetaan tästä vähän hyville veljille.

En väitä, että näin olisi Tikkasen tapauksessa tehty, mutta monen osalta on. Ja sanottakoon vielä, ettei ole näyttöä, että pääjohtaja Enäjärvi olisi vaikuttanut Tikkasen asemaan verohallinnossa.

Joka tapauksessa, mediassa Tikkasen kimppuun hyökättiin voimalla. Siitä sai tunnettu toimittaja tuomion Tikkasen kunnian loukkaamisesta.

Ja verohallinnon sisällä tietyt tahot vetivät vimmalla mattoa Tikkasen jalkojen alta.

Moni olisi heittänyt hanskat tiskiin.

Tikkanen uppoutui sotahistoriaan, ryhtyi rakentamaan taloa ja käymään oikeutta palkkasaatavistaan ja esimiehiään vastaan.


Tähän vyyhtiin liittyviä asioita on puitu vuositolkulla ja päätökset ovat olleet monenkirjavia. Niistä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä.

Verotarkastaja Tikkasen toimista ei kukaan ole pystynyt näyttämään, että niissä olisi ollut virkavirheitä. Hänen virheensä oli olla liian suoraselkäinen.

JUHA RISTAMÄKI
[email protected]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013010416504745_uu.shtml

antakaas kun arvaan vielä yhden jutun, Ilmeisesti tämän korkean virkamiehen autokauppa jäi tutkimatta, ja hän ei ole saanut mitään sanktioita asiassa?

Impivaaranilves

Kun ei kaikkea lasketa korruptioksi vaikka sitä oisikin. Vasuripuolueen nuorisojärjestön kohtuullisen vanhan näköinen nuori näytti sille että pilvessä oisi (en tarkoita että oisi ollut) kun sitä haastateltiin eilen, katsoin tänään haastattelun.

Eivät vastusta ainakaan tällasta vasurit sen enempää kuin muutkaan puolueet:
http://yle.fi/uutiset/yhteiskunta_maksaa_leijonanosan_teatterilipusta__ilman_tukia_musikaalilippu_olisi_100_euroa/6474519

Heille joilla jo ennestään on rahaa, annetaan lisää mutta samaan aikaan asunnottomuus ja ruokajonot kasvavat eikä kiinnosta sen enempää muitakaan kuin vasureita se, koska koskee vain suomalaisia sellaset.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11207280
Asunnottomuus kasvaa Helsingissä - ketju.

http://leipajono.blogspot.fi/p/ruoka-apua.html
Ruokajonoja, ehdotan että paikan päälle katsomaan lähintä sieltä paremmilta alueilta voisi vasuritkin mennä, nythän varmasti on paljon heitä täällä vierailemassa kun kerran ihan heitin tilaisuudessa oli ff tai muuta.

EL SID

tuossa alotuksessa oli jo jotain lukuja, kuinka paljon ajo-opetus tule maksamaan, ja kuinka kannattamattomaksi halvempi veriso, eli ajo-opetus itse, tehdään. Autokoululiitto kiittää ja kumartaa, laskekaa itse kuinka paljon autokoulut nettoavat, kun ei ole enää mahdollista opettaa itse.
suomalainen korruptio ja höynä ministeri valvomassa? kuluttaja maksaa ja köyhät kävelkööt, ministeri ajaa taxilla...

QuoteTEEMAT KULUTTAJA
HS VERTAILU
Ajokortin hinta nousi yli kolmeen tonniin
5.2.2013  14 
Päivi Huotari
HELSINGIN SANOMAT

MILKA ALANEN

Espoolainen Peter Schlauf opettaa tytärtään Neaa opetusluvalla, joka haettiin vanhan ajokorttilain aikana. Schlauf laskee, että rahaa kuluu vajaat 600 euroa. Se sisältää opetuspolkimen asennuksineen, auton muuntokatsastuksen, opetusluvan sekä tyttären inssiajon ja ajokorttiin liittyvät muut viranomaismaksut.


Autokoulussa B-kortista saa pulittaa pääkaupunkiseudulla nyt kalleimmillaan yli kolme tonnia, selviää HS:n vertailusta. Suhteellisesti enemmän, jopa tonnin nousi opetuslupakortin hinta. Muutokset johtuvat ajokorttilain uudistuksesta.

Autokoulut nostivat roimasti hintojaan, kun uusi ajokorttilaki tuli voimaan 19. tammikuuta. Ajokortti suoritetaan nyt kolmessa vaiheessa entisen kahden sijasta. Uudistusta perustellaan sillä, että nuorten kuljettajien taitoja halutaan parantaa ja siihen tarvitaan lisäopetusta.

HS:n vertailussa henkilöauton B-kortti autokoulussa maksaa nyt 2 343–3 183 euroa. Mukana on 13 autokoulua Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta. Moni niistä kuuluu ketjuun, joten yhteensä vertaillaan parinkymmenen toimipisteen hintoja.

Vertailussa selvitetään kolminvaiheisen opetuksen normaalihinta ja ratamaksut. Kokonaiskulut saadaan ynnäämällä mukaan viranomaiskulut, 169 euroa.

Pelkkä perusvaihe maksaa 1 699–2 309 euroa. Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) mukaan ennen uudistusta perusvaihe maksoi eri paikkakunnilla keskimäärin 1 600–1 800 euroa. LVM arvioi hintojen nousevan uudistuksessa 300 eurolla.

Opetuslupaopetuksen taloudelliset edut romahtivat uudistuksessa kuin linnakkeet Angry Birds -pelissä. Kaikissa vertailun kouluissa ei anneta yhteisopetusta opetuslupalaisille. Niissä, joissa annetaan, opetus maksaa 1 170–1 450 euroa.

Jotta kokonaishinta saadaan selville, on mukaan laskettava muun muassa viranomaiskulut, auton jarrupoljin asennuksineen ja muutoskatsastus, arviolta 530–730 euroa. Näin hinta nousee jopa yli kahteen tonniin.

Ministeriö ennusti opetuslupaopetuksen kallistuvan 350–400 euroa. Kun mukaan lasketaan liukkaan kelin ajo-opetus ja autokoulun arviointijakso, nousuksi arvioitiin 590–640 euroa.

HS-vertailusta selviää, että hinnat ovat nousseet jopa tonnilla aiempaan verrattuna.

Korotus tietää suurta lisälaskua etenkin monilapsisille perheille, joissa vanhempi opettaa lapset. Ennen kolme lasta saattoi kouluttaa opetusluvalla vaikkapa 1 350 eurolla. Rahaa kului vain yhteen jarrupolkimeen asennuksineen ja viranomaismaksuihin. Nyt pelkän ajolupaopetuksen kulut nousevat jopa 4 350 euroon. Jos kolme lasta hankkii ajokortin autokoulussa, kukkaro kevenee helposti yli 9 000 eurolla.

Etukäteen olisi hyvä tietää, kuinka paljon rahaa pitää olla kasassa, jotta kaikki vaiheet saa käytyä läpi ja rahaa riittää vielä tutkintomaksuihin. Autokoulujen hinnoittelu on kuitenkin kirjavaa, ja vertailu siksi vaikeaa.

Moni koulu ilmoittaa epämääräisesti, että perusvaiheen lisäksi peritään "muita kuluja". Ne voivat sisältää rata- tai viranomaismaksuja. Joissakin auton käyttöä ajokokeessa ei lasketa perusvaiheen hintaan. Tai ratamaksut eivät sisälly hintoihin, koska "niistä perityt rahat tilitetään ratayhtiöille".

Hintaero opetuslupa- ja autokouluopetuksen välillä on kaventunut. Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan hinnankorotus tappaa opetuslupaopetuksen kokonaan. Autokoululiiton toimitusjohtaja Seppo Asikainen taas uskoo, että suosio voi jopa kasvaa, kun kaikkea ei tarvitse opettaa itse.

http://www.hs.fi/kuluttaja/Ajokortin+hinta+nousi+yli+kolmeen+tonniin/a1359957569847

sivullinen.

Hyvä esiintuonti EL SIDiltä. En kuvitellut opetuslupakortin hinnan nousevan yhtään tässä uudistuksessa. Näemmä se on juuri se suurin kärsijä. On aivan selvää, ettei tästä uudistuksesta hyödy kortin saaja, ei liikenneturvallisuus, ei kukaan eikä mikään muu kuin autokoulut. Työllistävä vaikutus vetoaa aivottomiin ministereihin aina niin hyvin. Merjalle löytynee vielä hyvä palkkainen ja vähätöinen toimi jostain autokoulusta ministeriuran jälkeen - tai niinhän toivoo. Järjestelmä vaan ei taida niin kauaa pysyä pystyssä.

Ei olisi väärin kutsua tätä lisäveroksi nuorille. Tosin eivät nuoret autokouluaan itse maksa; sen maksaa vanhemmat. Vasemmistoministerin takia nyt muutama nuori, jonka vanhemmilla ei ole varaa tonnin lisämaksuun, ei saa autolla kulkea. Pysykööt köyhät kotonaan.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Sputnik

Juu, onhan tällä nerokkaalla uudistuksella varmasti "marginaalinen" merkitys jostain universaalista vinkkelistä mutta vähän pirun iso merkitys kaikille niille perheille joilla ei olisi ollut varaa nykyisenkään hintaiseen korttiin. Sitä kun 2-3 muksua ajaa kortin 5 vuoden sisään niin aika mukavastihan se lohkaisee perheen budjetista.

Suoraan sanoen vituttaa kun Suomesta aina puhutaan niin puhtoisena lintukotona vaikka kaikenmaailman etujärjestöt, yhdistykset&säätiöt ja yritysklusterit saavat asiansa puskettua läpi vaikka siitä ei ole mitään muuta kuin haittaa ns. tavalliselle tallaajalle. Ja näin riippumatta siitä mikä puolue on kulloinkin asioista päättämässä.

Ari-Lee

Tahtoo vain ajokortittoman työnsaantimahdollisuudet supistella. Ei voi mitään, paitsi heilutella käsiä.

Näitä ajokorttiuudistuksia on tullut jo useita aika lyhyellä aikavälillä. Nyt tulee mopokorttiuudistuskin. Mihin tämä kaikki johtaa ellei ajokortin harvinaistumiseen? Wanhoina hyvinä aikoina nuori hankki kesätöillä ajokorttirahat elleivät vanhemmat maksaneet. Nyt ei ole niitä kesätöitäkään ja jos on niin elämisen ja töissäkulkemisen kustannukset syövät säästöt.

EU:ssa yrittäävät lobata kaksipyöräisille vuosikatsastuksen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Rapsakka Rapu

Forumilta löytyy  Keskiviikkokerhollekin ketju: Keskiviikkokerho - suomalaista korruptiota

Quote from: Rapsakka Rapu on 04.08.2012, 14:33:46
Itseltäni on mennyt aikanaan täysin ohi Keskiviikkokerho. Wikipedia kertoo että sen jäseninä on monta tältä foorumiltakin tuttua nimeä, mm. Jyrki Katainen, Eero Heinäluoma ja Matti Vanhanen.

Mielenkiinoinen näkökulma Keskiviikkokerhoon homman kannalta  löytyy Hujan Hajattelijalta.

QuoteKeskiviikkokerho vaikuttaa oppikirjamaiselta Hyvä Veli-verkostolta, jossa "keskustellaan" yhteiskunnallisesti merkittävistä poliittisista kysymyksistä, eli oikeammin pyritään ohjaamaan suomalaista julkista poliittista keskustelua ja päätöksentekoa haluttuun suuntaan. Kerhon salaisuus ja epävirallisuus kaventavat kerhoon kuulumattomien vaikutusvaltaa ja rapauttavat avointa yhteiskunnallista keskustelua. Kerhon toiminta on korruptiota sanan suomalaisessa merkityksessä.

QuoteTodellinen vahinko Keskiviikkokerhon toiminnasta ei osu nille naisille jotka jätettiin periaatepäätöksellä kerhon toiminnasta pois, ei myöskään niille vähemmistöille jotka eivät ole kerhon jäseniä. Todellinen kärsijä on tavallinen äänestäjä. Hänen antaman äänensä valta kapenee jos hänen ehdokkaansa ei kuulu Keskiviikkokerhoon, ja hänelle tärkeät asiat joita tämä toivoo ehdokkaansa ajavan eivät välttämättä etene näkymättömän esteen takia. Feministinen kritiikki ei näytä tunnistavan tavalliseen kansalaiseen, eli enemmistöön, kohdistuvaa sortoa (apartheidia) tarpeeksi nostaakseen sen keskustelun keskiöön.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

sivullinen.

Quote from: Ari-Lee on 05.02.2013, 16:39:55
EU:ssa yrittäävät lobata kaksipyöräisille vuosikatsastuksen.

Polkupyörillekö myös? En nimittäin ihmettelisi. Onhan pyöräily hengenvaarallista.

Pian aimarannoille ja uimahalleihin tarvitaan uimataitokortti - á 1000; mehunmyymiseen mehunmyyntilupa - ai tämä taisi jo olla ja internetin käyttöön tietokoneajokortin. Viinan ostoon tarvitaan viinakortin. Voita ei myydä edes kortilla ja energiaa juomiakin vain yli 30 vuotiaille.

Totalitaristisille ministereille voitaisiin järjestää pakollinen kansalaisuuskoulutus. Perinteinen Neuvostoliittolainen "neljännes" eli 25 vuotta Siperiassa työntekoa. Sen jälkeen osaisivat olla säätämättä muille yhteiskunnan kannalta turhia simputussäädöksiä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

imaginaariluku

Jännä juttu että satojen miljoonien arvoisia lentokoneita opetellaan lentämään simulaattoreilla kymmeniä ellei satoja tunteja ennen ensikosketusta varsinaiseen koneeseen, mutta autoa ei voi oppia ajamaan muuten kuin oikealla pelillä. Kannatan ajotuntien kasvatusta mutta s.e. 60-70 % ajotunneista ajetaan parin tonnin simulaattoreilla ilman opettajaa ja vasta kun meno on riittävän varmaa siirrytään oikean vehkeen rattiin.

Etujärjestöille tämä ei kelpaa koska se alentaisi ajokortin hintaa tuntuvasti.

EL SID

Quote from: imaginaariluku on 05.02.2013, 19:13:28
Jännä juttu että satojen miljoonien arvoisia lentokoneita opetellaan lentämään simulaattoreilla kymmeniä ellei satoja tunteja ennen ensikosketusta varsinaiseen koneeseen, mutta autoa ei voi oppia ajamaan muuten kuin oikealla pelillä. Kannatan ajotuntien kasvatusta mutta s.e. 60-70 % ajotunneista ajetaan parin tonnin simulaattoreilla ilman opettajaa ja vasta kun meno on riittävän varmaa siirrytään oikean vehkeen rattiin.

Etujärjestöille tämä ei kelpaa koska se alentaisi ajokortin hintaa tuntuvasti.

ongelmaahan  ei olisi, jos olis edelleenkin mahdollista ajattaa nuo ylimääräiset ajot opetusluvalla, kuten tähän asti, mutta ei, nyt on pakko mennä autokouluun, myös opetusluvan haltijan, ja nimenomaan se nostaa hinnan monen ulottumattomiin.
Autokoululiitto sai mitä halusi: bisneksen häiritsijäksi koetut yksityiset ajoluvat on nyt käytännössä pois pelistä. Jatkossa monopli voi nostaa hintaa kuten haluaa. vai uskooko joku, että alalla on rehellistä kilpailua?

P

Quote from: imaginaariluku on 05.02.2013, 19:13:28
Jännä juttu että satojen miljoonien arvoisia lentokoneita opetellaan lentämään simulaattoreilla kymmeniä ellei satoja tunteja ennen ensikosketusta varsinaiseen koneeseen, mutta autoa ei voi oppia ajamaan muuten kuin oikealla pelillä. Kannatan ajotuntien kasvatusta mutta s.e. 60-70 % ajotunneista ajetaan parin tonnin simulaattoreilla ilman opettajaa ja vasta kun meno on riittävän varmaa siirrytään oikean vehkeen rattiin.

Etujärjestöille tämä ei kelpaa koska se alentaisi ajokortin hintaa tuntuvasti.

Joskus 90-luvulla kokeilin autonkoriin perustuvaa rallisimulaattoria. Oli aika realistisen oloinen kokemus ravistimineen tms. Nyt 15 v myöhemmin virtuaaliauto olisi varmasti halvempi ja vieläkin toimivampi harjoitteluväline. Ja halvempi kuin oikea auto.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

imaginaariluku

Quote from: EL SID on 05.02.2013, 20:00:20
Quote from: imaginaariluku on 05.02.2013, 19:13:28
Jännä juttu että satojen miljoonien arvoisia lentokoneita opetellaan lentämään simulaattoreilla kymmeniä ellei satoja tunteja ennen ensikosketusta varsinaiseen koneeseen, mutta autoa ei voi oppia ajamaan muuten kuin oikealla pelillä. Kannatan ajotuntien kasvatusta mutta s.e. 60-70 % ajotunneista ajetaan parin tonnin simulaattoreilla ilman opettajaa ja vasta kun meno on riittävän varmaa siirrytään oikean vehkeen rattiin.

Etujärjestöille tämä ei kelpaa koska se alentaisi ajokortin hintaa tuntuvasti.

ongelmaahan  ei olisi, jos olis edelleenkin mahdollista ajattaa nuo ylimääräiset ajot opetusluvalla, kuten tähän asti, mutta ei, nyt on pakko mennä autokouluun, myös opetusluvan haltijan, ja nimenomaan se nostaa hinnan monen ulottumattomiin.
Autokoululiitto sai mitä halusi: bisneksen häiritsijäksi koetut yksityiset ajoluvat on nyt käytännössä pois pelistä. Jatkossa monopli voi nostaa hintaa kuten haluaa. vai uskooko joku, että alalla on rehellistä kilpailua?

Tätä juuri kritisoin, opetuslupa antaa mahdollisuuden veivata autoa parkkipaikalla satoja tunteja ennen tielle lähtöä. Saman tekisi se, että suurin osa ajotunneista ajettaisiin realistisella simulaattorilla. Nyt on pakko työntää rahaa kartelliin joka opettaa ajamista vain ja ainoastaan tieliikenteessä muista piittaamatta.

Olen erittelemättömästä syystä harjoitellut ampumasimulaattorilla joka on tehty ampuma-ase- ja henkilöterveyteen kohdistuvia uhkia varten. Samaa simulaattoria käyttävät mm. FBI ja monet muut turvallisuusjoukot. Miksi he harjoittelevat simulaattorilla eivätkä oikeilla ihmisillä kuten tämän maan autokoulut? Onko ihmishenki täällä niin arvoton.

sivullinen.

Euroopassa pitäisi yhtenäisyyden aatteen perusteella kelvata missä tahansa suoritettu ajokortti - ja kelpaahan se, jos ei ole kyse suomalaisesta.

Quote
Ulkomainen ajokortti

EU- tai ETA-valtiossa myönnetty ajokortti sekä Pohjoismaissa annettu väliaikainen ajokortti oikeuttavat kelpoisuutensa rajoissa kuljettamaan Suomessa sellaista moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka luokkaa vastaava tunnus sisältyy ajokorttiin. Auton kuljettajan on oltava 18 vuotta täyttänyt. Ajo-oikeus on voimassa riippumatta siitä, onko henkilö Suomessa turistina vai onko hän muuttanut maahan vakinaisesti.
Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioissa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettu kansallinen tai kansainvälinen ajokortti taikka kansallisen ajokortin virallinen suomen- tai ruotsinkielinen käännös oikeuttaa kuljettamaan kelpoisuutensa rajoissa moottorikäyttöistä ajoneuvoa Suomessa. Edellä mainittu ajokortti on Suomessa voimassa kaksi vuotta siitä, kun ajokortin haltija asettuu maahan vakinaisesti asumaan, jos ajokortti on voimassa eikä muuta syytä ajokortin kelpoisuuden lakkaamiseen ole.

Edellä mainittu koskee myös Hongkongissa, Macaossa tai Taiwanissa annettua alueen sääntöjen mukaista ajokorttia tai kansainvälistä ajokorttia.

Ajo-oikeus perustuu vain sopimusmaassa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettuun ajokorttiin. Tilapäisenä oleskeluaikana (esim. vaihto-oppilasaikana) sopimusvaltiossa hankittu ajokortti ei oikeuta lainkaan ajamaan Suomessa.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/A09E4ECF73EFB795C2256BC3004507CD

Joten ranskalainen saa tulla tänne ajamaan autoaan vapaasti Ranskassa suoritetulla kortilla. Suomalainen, joka vaikka olisi opiskellut Ranskassa vuosia ja suorittanut siellä ajokortin, joutuu käymään mafian rahastustiskin kautta. Jaa, Pariisista tulet. Olet ajellut siellä autoa vuosia. Se ei kelpaa meillä. Autokouluun opettelemaan autonkäyttöä - ja kassan kautta. Messier, joka ei taatusti ymmärrä sanaakaan liikennemerkkien lisäkirjoituksista, ei rahastettavaksi joudu. EU:n vapaiden palveluiden yhteismarkkinat eivät toteudu muuten kuin pankkiirien etuja ajettaessa. Valtakunnansyyttäjän pitäisi olla naamapunaisena vaatimassa muutosta asiaan. Pyhää yhtenäistä EU:ta tässä puolustettaisiin. Vaan autokoulujen ja puolueiden yhteistyöelin - KomKorrupt - on kieltänyt.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Jane Doe

^Sivullisen kommenttiin liittyen: HS: EU ei salli ajokorttiturismia

QuoteAjokortin hankkiminen toisesta EU-maasta ei suoralta kädeltä onnistu nykyisten EU-lakien nojalla, hallitusneuvos Eija Maunu liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo.

Asia on noussut ajankohtaiseksi nettipalstoilla, kun esimerkiksi B-ajokortin hinta uuden ajokorttilain myötä nousee reippaasti. HS:n vertailun mukaan pääkaupunkiseudulla saa maksaa jopa yli 3 000 euroa.

"EU on säätänyt, että ajokortti tulee suorittaa siinä maassa, jossa on kirjoilla. Se on nimenomaan pyrkinyt karsimaan pois ajokorttiturismin kaltaiset ilmiöt", Maunu sanoo.

Ajokortin hinnat näyttävät uuden ajokorttilain myötä nousseen erityisesti aiempaa kakkosvaihetta vastaavan syventävän vaiheen osalta, Maunu arvioi. Syytä hän ei osaa sanoa.

Maunun muistin mukaan kakkosvaiheen opetus oli hinnoiteltu 200 euron molemmin puolin. Helsingin Sanomien tekemässä vertailussa pääkaupunkiseudulla toimivat autokoulut hinnoittelevat nykyisen syventävän vaiheen opintojakson 310 eurosta lähelle 400 euroa.

"En oikein löydä selitystä siihen, että mikä tähän vaikuttaisi. Ehkä ajotuntien hinnat ovat kohonneet, tosin tämä ei näy ainakaan perusvaiheen tuntien hinnoissa", Maunu arvioi.

[...]

Autokoululiiton toimitusjohtaja Seppo Asikainen vahvistaa, että syventävän jakson tuntimäärät ovat määrällisesti pysyneet samoina. Hän kuitenkin kiistää, että autokoulut olisivat ajokorttimuutoksen varjolla rahastamassa asiakkaitaan.

Hänen mukaansa taustalla ovat opetuksen laadulliset ja sisällölliset muutokset.

"Tuntimäärät ovat kyllä pysyneet samana, mutta osa tunneista on muuttunut ryhmätunneista yksilöllisiksi tunneiksi, se kasvattaa vastaavalla osuudella kustannuksia", hän sanoo.

"Kun yksi ryhmätunti maksaa 8–10 euroa asiakasta kohden, yksilöllisen tunnin hinta on 70–80 euroa asiakasta kohden. Tästä se ero tulee", hän sanoo.
Jättekiva, että olisi kerrankin hyvä tapa säästää keinotekoisesti paisutetuissa autokoulumaksuissa, mutta näköjään EU sallii vain toisenlaisen "turismin" (lähinnä siis turvapaika-, sosiaalituki- ja kerjäämissellaisen). Kunniamaininta Eija Maunulle yleisesti pihalla olemisesta.
Wippajei!

Eurytmistinä alkaa mielikuvitus elää..

sologdin

#17
Kävin autokoulun kesällä 1968.  Se maksoi 300 markkaa, josta opiskelijana sain 10 % alennuksen.  Vuoden 2011 rahassa se olisi 431,15 €, alennuksen kanssa 388,03 €.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

EL SID

QuotePoliitikot saavat S-liikkeeltä jättipotin
Hallintoneuvoston puheenjohtaja Bergholm saa tehtävästään yli 32 000 euroa vuodessa

13.2.2013  21 
Jyri Hänninen
HELSINGIN SANOMAT

ARI NAKARI

Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto maksoi vuonna 2011 hallintoneuvoston jäsenien palkkioita yli 110 000 euroa.

FAKTA
Päättäjät valitaan vaaleilla

HOK-Elannolla on 580 000 asiakasomistajajäsentä.

Jäsenten ääntä käyttää vaaleilla valittu edustajisto, jossa on 60 jäsentä.

Edustajistosta valitaan 16 jäsentä hallintoneuvostoon, johon kuuluu myös kaksi henkilökunnan edustajaa.

Hallintoneuvosto linjaa osuuskaupan strategiaa ja muun muassa valitsee toimitusjohtajan sekä hallituksen.

Operatiivisesta toiminnasta eli päivittäisestä johtamisesta vastaavat toimitusjohtaja sekä muu ylin johto ja hallitus, jossa on seitsemän jäsentä.

Osuuskaupat maksavat miljoonaluokan kokous- ja muita palkkioita vuodessa. Valtaosa palkkioista menee poliitikoille, jotka ovat miehittäneet osuuskauppojen hallintoneuvostot ja edustajistot.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto maksoi vuonna 2011 hallintoneuvoston jäsenien palkkioita yli 110 000 euroa.

Palkkioiden suuruus vaihtelee merkittävästi. Edustajiston jäsenen kohdalla vuosittainen palkkio voi jäädä vain muutamaan sataan euroon.

Ison osuuskaupan hallintoneuvoston puheenjohtaja voi sen sijaan ansaita palkkioina yhtä paljon tai enemmän kuin edustamansa osuuskaupan myyjä saa vuosipalkkaa.

Esimerkiksi HOK-Elannon hallintoneuvoston puheenjohtaja Jorma Bergholm (sd) sai vuonna 2011 palkkioita yhteensä 32 680 euroa.

HOK-Elannon hallintoneuvoston varapuheenjohtajalle, kansanedustaja Ben Zyskowiczille (kok) palkkioita maksettiin 19 565 euroa.

Suomessa on 20 alueellista ja kahdeksan paikallista osuuskauppaa. Osa osuuskaupoista listaa "selvityksissään hallinto- ja ohjausjärjestelmistä", kuinka suuria palkkioita niiden hallintoneuvoston ja edustajiston jäsenet saavat.

Kokouspalkkiot edustajistoissa ja hallintoneuvostoissa vaihtelevat yleensä 120–250 euron välillä. Hallituksen puheenjohtajuudesta maksetaan yleensä 1 000–2 000 euroa kuukaudessa sekä kokouspalkkiot osallistumisten mukaan.

Hallintoneuvoston jäsenet sekä heidän puolisonsa ja samassa taloudessa asuvat lapset saavat myös henkilökunta-alennuksen tehdessään ostoksia osuuskaupan liikkeissä. Alennuksen suuruus on 3–15 prosenttia tuotteesta riippuen.

Hallintoneuvoston puheenjohtaja voi tienata enemmän kuin osuuskaupan hallituksen jäsen. Esimerkiksi kansantaloustieteen professori Matti Pohjola sai palkkioita hallitustyöstään HOK-Elannossa vuonna 2011 noin 21 000 euroa.

Hallitus ja ylin johto vastaavat osuuskaupassa operatiivisesta johtamisesta.

Hallintoneuvoston tehtävänä on valvoa yrityksen liiketoimintaa, päättää merkittävistä strategisista muutoksista kuten liiketoiminnan supistamisesta tai laajentamisesta sekä valita hallitus ja toimitusjohtaja osuuskaupalle. Hallintoneuvoston palkkioiden tasosta päättää osuusliikkeen edustajisto.

Jorma Bergholm ei ota kantaa oman palkkionsa suuruuteen. Hänen mielestään sitä tulisi kuitenkin verrata samankokoisen eli lähes kahden miljardin euron liikevaihtoa pyörittävän yrityksen hallituksen puheenjohtajan palkkioon.

Bergholm laskee osallistuvansa vuosittain noin 30:een HOK-Elannon toimielimen kokoukseen. Lisäksi tulevat asioihin tutustuminen ja niiden valmistelu. "Hallintoneuvoston puheenjohtaja on toimitusjohtajan esimies ja tehtävä on hyvin erilainen kuin muiden yritysten hallintoneuvostoissa. Kyse on vaativasta ja aikaa vievästä tehtävästä."


http://www.hs.fi/talous/Poliitikot+saavat+S-liikkeelt%C3%A4+j%C3%A4ttipotin/a1360646481601

niin nniin:

Quote
Kaikki ovat panneet merkille pienten yksityisten kauppojen, kuppiloiden ja arkiravintoloiden häviämisen Suomen kartalta. Niiden tilalle ovat tulleet suurten keskusliikkeiden ketjut, joiden lenkit voi tavata samanlaisina missä kolkassa Suomea tahansa.

Hyvin selvästi kehityksen havaitsee sellaisessa ammatissa, joka edellyttää liikkumista autolla. Myös MOT:n kuvausryhmä risteilee uutterasti Suomen tieverkossa ja tietää taatusti, kuinka vaikea sen varrelta on nykyisin löytää yksityisyrittäjän hoitamaa persoonallista taukokahvilaa tai ruokapaikkaa.

En tiedä ketään, joka tervehtisi tätä kehitystä ilolla. Miten siis on mahdollista, että kansalaisten enemmistön toiveen vastaisesti nämä säihkyvät elämysmarketit levittäytyvät musertavalla vauhdilla ja voimalla yli koko laajan maan ja syrjäyttävät tieltään viimeisetkin pienet ja yksilölliset vaihtoehdot ?

Maankäytöstä ja liikepaikoista päättäminen on nimittäin kuntien, eli meidän ja valitsimiemme luottamusmiesten käsissä. Ei ole pakkoa antaa jokaista houkuttelevaa marketin ja liikennemyymälän tonttia suurille keskusliikkeille.

Suomen päivittäistavarakauppa lienee keskittyneintä Euroopassa, ellei koko maailmassa. Vastaavasti tiedämme millainen pikkupuotien, kahviloiden ja ravintoloiden lajirunsaus Suomeen verrattuna vallitsee yhä Keski- ja Etelä-Euroopassa. Silti EU:ssakin on herätty huoleen pienen yksityisyritteliäisyyden tukalasta asemasta ketjujen ja formaattiyritysten kilpailupaineessa.

EU:ssa onkin hyväksytty erityinen pienyrittäjyyttä tukeva säädös, Small Business Act, joka vaatii suosimaan pien- ja perheyrityksiä kaikessa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Sen kantava periaate on "pienet ensin" silloin, kun yhteiskunnan tukea jaetaan.

Suomessa periaate on käännetty päälaelleen.

MOT raportoi "isot ensin" –periaatteen toteutumisesta Suomessa esimerkkinään pieni helsinkiläinen ostari ja sen korvaaminen suurella S-Marketilla. 14 pienyrittäjää menettää rysäyksessä elinkeinonsa ja liikeomaisuutensa ja heidän palkkaamansa kolmisenkymmentä ihmistä työnsä.

Kahdeksan vuotta kestänyt kaavan muutosprosessi on edennyt koko ajan johdonmukaisesti Suomen suurimman alueosuuskaupan HOK-Elannon toiveiden suuntaisesti. Ratkaisevilla paikoilla kaupungin päätöksenteossa on istunut joukko HOK-Elannon luottamushenkilöitä.

Tiukan muodollisesti katsoen he eivät liene olleet esteellisiä tehdessään osuuskaupalle edullisia päätöksiä lautakunnissa, kaupunginhallituksessa ja valtuustossa.

Mutta avaramman ja modernimman esteellisyysnäkemyksen mukaan tärkeämpää kuin muotopuhtaus on se, miltä päätöksenteko kansalaisten silmissä näyttää. Ja tämä ei totisesti näytä hyvältä.

Mutta syytä on myös kansalaisissa. Pitääkö sinne osuuskaupan edustajistoon nyt välttämättä äänestää pääkaupungin pintapoliitikkoja ? Sitä saa mitä tilaa.

Martti Backman
toimittaja, MOT

http://blogit.yle.fi/mot/isot-ensin

vaasassa on tullut syytteitä, entä helsingissä?

http://www.punaiset.net/kotisivu/tatamielta.php?pid=reinokolmonen&id=383

kekkeruusi

Se on kyllä kieltämättä tämän maan suurin kupru tämä vähittäiskaupan keskittäminen parille ketjulle ja sen tilanteen ylläpitäminen poliittisilla päätöksillä. EU:ltakin tuli juuri jotain noottia tästä, että markkinoita pitäisi avata kilpailulle. Kansahan tässä kärsii, kilpailun puutteessa. Lidl on ainoa ulkomainen kilpailija, mutta ei senkään kannata tässä tilanteessa olla kuin aavistuksen halevempi kuin ne kaksi suurta.

Ja tottahan poliitikoille pitää siitä maksaa, että tilanne säilyy samana. Halvempaa kuin oikea kilpailu.

EL SID

#20
Quote from: kekkeruusi on 13.02.2013, 20:58:43
Se on kyllä kieltämättä tämän maan suurin kupru tämä vähittäiskaupan keskittäminen parille ketjulle ja sen tilanteen ylläpitäminen poliittisilla päätöksillä. EU:ltakin tuli juuri jotain noottia tästä, että markkinoita pitäisi avata kilpailulle. Kansahan tässä kärsii, kilpailun puutteessa. Lidl on ainoa ulkomainen kilpailija, mutta ei senkään kannata tässä tilanteessa olla kuin aavistuksen halevempi kuin ne kaksi suurta.

Ja tottahan poliitikoille pitää siitä maksaa, että tilanne säilyy samana. Halvempaa kuin oikea kilpailu.

helpoin tilanne olisi avata kaavoitus, että pohjoisen laajentumishaluisilla ketjuilla, kuten Halpahalli:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Halpahalli

ja Minimani:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Minimani

olisi mahdollisuus rakentaa megamarketteja halvoille paikolle kaupunkien ulkopuolelle, ja täten tuoda sitä kilpailua. ei ole salaisuus, että minimani oli jo mukana suunnitelmissa, kun ideaparkin piti rakentaa suurhallit vihtiin ja kotkaan ja mahdollisesti lohjalle. siinä olisi ollut kilpailun avaus. Kiittäkää KOKoomuksen vapaavuorta ettei kilpailu sitten toimikaan, Kunnon porvari ajaa aina olemassaolevan pääoman etua.

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/asuntoministeri_jan_vapaavuori_tyrmaa_vihdin_ideaparkin/


siitä onko kyseessä korruptio, vai onko totta, että aikuinen ihminen, kuten Vapaavuori, aikuisten oikeasti uskoo, että maailma pelastuu sillä, etteivät suomalaset autoile halpojen hintojen perään, voi jokainen miettiä itse....

Impivaaranilves

Quote from: sivullinen. on 05.02.2013, 20:28:18
Euroopassa pitäisi yhtenäisyyden aatteen perusteella kelvata missä tahansa suoritettu ajokortti - ja kelpaahan se, jos ei ole kyse suomalaisesta.

Quote
Ulkomainen ajokortti

EU- tai ETA-valtiossa myönnetty ajokortti sekä Pohjoismaissa annettu väliaikainen ajokortti oikeuttavat kelpoisuutensa rajoissa kuljettamaan Suomessa sellaista moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka luokkaa vastaava tunnus sisältyy ajokorttiin. Auton kuljettajan on oltava 18 vuotta täyttänyt. Ajo-oikeus on voimassa riippumatta siitä, onko henkilö Suomessa turistina vai onko hän muuttanut maahan vakinaisesti.
Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioissa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettu kansallinen tai kansainvälinen ajokortti taikka kansallisen ajokortin virallinen suomen- tai ruotsinkielinen käännös oikeuttaa kuljettamaan kelpoisuutensa rajoissa moottorikäyttöistä ajoneuvoa Suomessa. Edellä mainittu ajokortti on Suomessa voimassa kaksi vuotta siitä, kun ajokortin haltija asettuu maahan vakinaisesti asumaan, jos ajokortti on voimassa eikä muuta syytä ajokortin kelpoisuuden lakkaamiseen ole.

Edellä mainittu koskee myös Hongkongissa, Macaossa tai Taiwanissa annettua alueen sääntöjen mukaista ajokorttia tai kansainvälistä ajokorttia.

Ajo-oikeus perustuu vain sopimusmaassa vakinaisesti asuvalle henkilölle annettuun ajokorttiin. Tilapäisenä oleskeluaikana (esim. vaihto-oppilasaikana) sopimusvaltiossa hankittu ajokortti ei oikeuta lainkaan ajamaan Suomessa.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/A09E4ECF73EFB795C2256BC3004507CD

Joten ranskalainen saa tulla tänne ajamaan autoaan vapaasti Ranskassa suoritetulla kortilla. Suomalainen, joka vaikka olisi opiskellut Ranskassa vuosia ja suorittanut siellä ajokortin, joutuu käymään mafian rahastustiskin kautta. Jaa, Pariisista tulet. Olet ajellut siellä autoa vuosia. Se ei kelpaa meillä. Autokouluun opettelemaan autonkäyttöä - ja kassan kautta. Messier, joka ei taatusti ymmärrä sanaakaan liikennemerkkien lisäkirjoituksista, ei rahastettavaksi joudu. EU:n vapaiden palveluiden yhteismarkkinat eivät toteudu muuten kuin pankkiirien etuja ajettaessa. Valtakunnansyyttäjän pitäisi olla naamapunaisena vaatimassa muutosta asiaan. Pyhää yhtenäistä EU:ta tässä puolustettaisiin. Vaan autokoulujen ja puolueiden yhteistyöelin - KomKorrupt - on kieltänyt.
Jollen nyt väärin muista niin ennen ne toimi noi vaihto-oppilaitten kortit, muistaakseni naureskeli yksi sellanen että matkan hinnat tuli takasin sillä.
Mutta mikä on toi tilapäinen oleskeluaika? Johan se kortti on niin kallis että ilmoittaa vakituiseksi osoitteekseen Intian, muuttaa sinne vuodeksi rannalle vihreitten seuraan ja sitten vähän päälle vuoden päästä vaihtaa takaisin ja kortti ja loma ikäänkuin ilmainen.
Ei kai siellä koko vuotta tarvii olla kunhan on kirjat ilmoitettu sinne, mutta samallahan sitä nuori pitää lomaa vähäsen.
Kun ovat muotia kaikenlaiset downshiftingit.
Täysin älytön on koko kortin maksullisuus, tarkoitus vaan tuhota maan taloutta silläkin. Lapsille kouluihin opetus. Pakkoruotsin tilalle mahtuu hyvin.
Quote from: EL SID on 13.02.2013, 21:11:52
Quote from: kekkeruusi on 13.02.2013, 20:58:43
Se on kyllä kieltämättä tämän maan suurin kupru tämä vähittäiskaupan keskittäminen parille ketjulle ja sen tilanteen ylläpitäminen poliittisilla päätöksillä. EU:ltakin tuli juuri jotain noottia tästä, että markkinoita pitäisi avata kilpailulle. Kansahan tässä kärsii, kilpailun puutteessa. Lidl on ainoa ulkomainen kilpailija, mutta ei senkään kannata tässä tilanteessa olla kuin aavistuksen halevempi kuin ne kaksi suurta.

Ja tottahan poliitikoille pitää siitä maksaa, että tilanne säilyy samana. Halvempaa kuin oikea kilpailu.

helpoin tilanne olisi avata kaavoitus, että pohjoisen laajentumishaluisilla ketjuilla, kuten Halpahalli:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Halpahalli

ja Minimani:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Minimani

olisi mahdollisuus rakentaa megamarketteja halvoille paikolle kaupunkien ulkopuolelle, ja täten tuoda sitä kilpailua. ei ole salaisuus, että minimani oli jo mukana suunnitelmissa, kun ideaparkin piti rakentaa suurhallit vihtiin ja kotkaan ja mahdollisesti lohjalle. siinä olisi ollut kilpailun avaus. Kiittäkää KOKoomuksen vapaavuorta ettei kilpailu sitten toimikaan, Kunnon porvari ajaa aina olemassaolevan pääoman etua.

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/asuntoministeri_jan_vapaavuori_tyrmaa_vihdin_ideaparkin/


siitä onko kyseessä korruptio, vai onko totta, että aikuinen ihminen, kuten Vapaavuori, aikuisten oikeasti uskoo, että maailma pelastuu sillä, etteivät suomalaset autoile halpojen hintojen perään, voi jokainen miettiä itse....
Kyllähän ne muut ketjut saakin rakentaa, kun tuntevat poliitikot. Sittari on vihdissäkin.

kekkeruusi

Quote from: EL SID on 13.02.2013, 21:11:52
helpoin tilanne olisi avata kaavoitus, että pohjoisen laajentumishaluisilla ketjuilla, kuten Halpahalli:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Halpahalli

ja Minimani:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Minimani

olisi mahdollisuus rakentaa megamarketteja halvoille paikolle kaupunkien ulkopuolelle, ja täten tuoda sitä kilpailua. ei ole salaisuus, että minimani oli jo mukana suunnitelmissa, kun ideaparkin piti rakentaa suurhallit vihtiin ja kotkaan ja mahdollisesti lohjalle. siinä olisi ollut kilpailun avaus. Kiittäkää KOKoomuksen vapaavuorta ettei kilpailu sitten toimikaan, Kunnon porvari ajaa aina olemassaolevan pääoman etua.

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/asuntoministeri_jan_vapaavuori_tyrmaa_vihdin_ideaparkin/


siitä onko kyseessä korruptio, vai onko totta, että aikuinen ihminen, kuten Vapaavuori, aikuisten oikeasti uskoo, että maailma pelastuu sillä, etteivät suomalaset autoile halpojen hintojen perään, voi jokainen miettiä itse....
Eikä pelkästään suomalaiset potentiaaliset kilpailijat tyrmätä, mutta ulkomaisia ketjujakin voisi tulla haastamaan. Poliitikot eivät vain luonnollisestikaan halua tehdä mitään sen mahdollistamiseksi, voisi palkkiot vähetä. Eiköhän Vajaavuorellakin ole oma lusikkansa sopassa jollain tavalla. Mutta sehän ei ole korruptiota, vaan maan tapa.

L. Brander

http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/132835-suomalaiset-voittivat-poljyydessa-afrikkalaiset

http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127616-ministeri-kyllonen-suuryritysten-lakeija

http://kajkarlsson.puheenvuoro.uusisuomi.fi/132851-kenen-asialla-on-veronmaksajien-keskusliitto

http://kirjoituksiasalosta.puheenvuoro.uusisuomi.fi/132845-laurin-koulu

Viidentoista sekunnin otannalla Usarista löytyneet linkit. Kommenttiosioissa erittäin hyviä huomioita.

Suomi on suhmurointia, etujärjestöjä, jotka eivät edes muista keiden etua ne perustettu ajamaan ja omaan pussiin pelaamista. Poliittisen eliitin arvojärjestys on aina oma etu, puolueen etu  ja valtion etu. Kaikkein typerin näistä on mystinen valtion etu, joka tosiasiassa tarkoittaa konsensuspuolueiden yhteistä etua. Kukaan ei ajattele suomalaisten etua. Kukaan ei pyri ratkaisuihin, jotka olisivat edullisia suomalaisille. Aina on torpattava hyvätkin ehdotukset, jos sillä saa pelinappulan, jonka voi myöhemmin lunastaa omaksi edukseen poliittisessa pelissä.

Politiikka, eläkeyhtiöt, "yleishyödylliset" monopolit, elannot, liikelaitokset, työmarkkinajärjestöt jne.  Kaikissa pyörii samat naamat keräämässä itselleen rahaa ja puolueelleen vaikutusvaltaa. Tämä toiminta legitimoidaan väittämällä sitä normaaliksi, osaksi vaikuttamista ja muuntamalla se illuusioksi siitä, että poliittinen kontrolli tai politiikan ja liike-elämän keskusteluyhteys jotenkin lisäisi meidän kansalaisten läsnäoloa siellä, missä meitä koskevia päätöksiä tehdään.

Todellisuudessa meille on varattu maksajan ja narrin osa. Työssä käyvät maksavat, työttömiä ja eläkeläisiä pallotellaan sen mukaan, milloin heidän olemassaolonsa palvelee kenenkin etua. Tehdään "tutkimuksia" siirrellään ihmisten sosiaaliturvanumeroita ministeriöstä ja instanssista toiseen pyrkimyksenä nostaa yhden ministeriön läpi juoksevaa rahaa ja ottaa toiselta pois. Kuluja aiheuttava ihminen on pelinappula, jonka elämästä ja tarpeista ei kukaan valtakunnan huipulla ole kiinnostunut.

Vaaleissa yli viisisataatuhatta ihmistä antoi äänensä SMP:lle ja joitain tuhansia pienpuolueille. Alkoi suorat puheet ja teot, kuinka näiden ihmisten edustajat tulee eristää ja heidän vaikutusmahdollisuudet evätä. Itselleen kahmivat porsaat eivät kunnioita demokratiaa kenenkään osalta. Heitä vastaan äänestäneet eristetään ja heidän puolesta äänestäneiden etua ei ajeta. Jostain syystä maan valtamedia tukee tätä toimintaa. Toisaalta samoissa kokkareissa, saunoissa ja hiihtomajoilla toimittajatkin hengailevat.

Vihreälle oksalle kahmijoiden joukkoon pääsee olemalla tylsämielinen poliittinen broileri, joka ei keikuta konsensuspuolueiden venettä. Olemalla puolueelle nöyrä, tylsämielinen ja tunnustamalla uskoa ideologiaan voi saavuttaa lähes koskemattoman aseman, jossa on lupa haalia itselleen.

Suomi on demokratian irvikuva. Tyhmät ja pelkurit eivät uskalla katsoa totuutta silmiin vaan valehtelevat itselleen kaiken olevan hyvin. Ostetaan hyvää oloa äänestämällä sitä, joka sanoi ajavansa heikoimpien etua, olevansa pienyrittäjyyden asialla, kannattavansa hyvinvointivaltiota, pysäyttämällä suomalaisen saunan aiheuttaman ilmastonmuutoksen, pelastavansa surusilmäiset Afrikan lapset tai tekevänsä ihmisennäköistä politiikkaa.

Suomi on läpikorruptoitunut maa, jossa korruptiosta on tehty osa järjestelmää. Ihmiset pitävät korruptiota niin normaalina, että uskovat sen kuuluvan demokraattiseen järjestelmään ja jopa pitävät sitä hyvänä.

"Katsos se paska mitä syöt on oikeasti suklaata. - Vaikka maistuu pahalta, niin pakkohan sen on olla kun pääministeri ja iltalehdet niin sanoivat"
Dystooppinen salamasota

JNappula

^Asiaa. En kuitenkaan tiedä mitä asialle voisi tehdä, muuta kuin muuttaa johonkin maahan jossa media toimisi jonkilaisena vallan vahtikoirana paljastaen poliitikkojen kansalaisten selkänahasta maksettuja kähmintöjä. Täällä tämä "maan tapa" on niin läpikotaisin kyllästänyt kaiken, että se on se uusi normaali.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Impivaaranilves

Quote from: JNappula on 15.02.2013, 14:00:02
^Asiaa. En kuitenkaan tiedä mitä asialle voisi tehdä, muuta kuin muuttaa johonkin maahan jossa media toimisi jonkilaisena vallan vahtikoirana paljastaen poliitikkojen kansalaisten selkänahasta maksettuja kähmintöjä. Täällä tämä "maan tapa" on niin läpikotaisin kyllästänyt kaiken, että se on se uusi normaali.
Kyllä, asiaa on. Erityisesti tämä:
QuoteSuomi on läpikorruptoitunut maa, jossa korruptiosta on tehty osa järjestelmää. Ihmiset pitävät korruptiota niin normaalina, että uskovat sen kuuluvan demokraattiseen järjestelmään ja jopa pitävät sitä hyvänä.

Miniluv

Jättäkää kokoelmaketjujen rakentaminen ylläpidon huoleksi. Mieluummin uusi ketju, jos on aihetta.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

sivullinen.

Merja Kyllönen (vas.) jätti hallituksen. Vasemmistoliiton sopima "korruptiosopimus" autokoulujen kanssa ei enää sido hallitusta. Uusi liikenneministeri Henna Virkkunen (kok.) heittää suorastaan toiseen äärilaitaan: Pian ei autokouluissa ole "tarvetta" ajotunneille lainkaan -- paitsi jos raha löytää uuden ministerin. Mutta eipä moitita ennenkuin lahjus on vaihtanut omistajaa -- ja toivotaan, ettei se vaihda ollenkaan. Hyvä Henna. Iso askel oikeaan suuntaan. Autokoulun ei pidä olla veroluonteinen tukiraha toimialalle. Kun on oppinut turvallisen ajamisen, on kortti myönnettävä heti, eikä yhtään myöhemmin.

Quote
Ajokorttisääntöihin tulossa taas isoja muutoksia - kakkosvaiheesta luovuttaisiin, alaikäraja 16 vuoteen?

Ajokorttilainsäädäntöön kaavaillaan jälleen jättiremonttia. Katso myös linkki työryhmän raporttiin.

[...]

Nykyjärjestelmän heikkoutena voidaan pitää vaihtoehdottomuutta ja kilpailun puutetta. Suomessa ajokortin hinta on EU:n kalleimpia.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288681338893.html
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Riukulehto

Quote
Heikki Porkka
1 t ·
QuoteKeskusta ei petä koskaan. Siis sanontaa, jonka mukaan se pettää aina.
Uutinen Iltalehdessä 30.1.2013:
"RAY:n hallituksen ex-puheenjohtaja Jukka Vihriälä (kesk) on tuomittu ehdolliseen vankeuteen vaalitaulukaupoista."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201301300090715_uu.shtml
Uutinen Ilkka – lehdestä 22.10.2014:
"Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri on päättänyt ostaa 30 000 euron muotokuvan.
Taiteilija Soile Yli-Mäyry maalaa Jukka Vihriälästä (kesk.) muotokuvan. Valmista pitäisi tulla ensi vuoden kesällä."
http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/sairaanhoitopiiri-maksaa-poliitikon-kuvasta-30-000-euroa-1.1705450#.VEdJOZklhvw.facebook
Sanomattakin on tietysti selvää, että sairaanhoitopiirin johtaja Jaakko Pihlajamäki omaa vankan taustan Keskustan eri organisaatioissa:
- Keskustan Opiskelijaliiton hallituksen jäsen 1976
- Keskustan Seinäjoen kunnallisjärjestön puheenjohtaja 1990-1992, 2004-2005, sihteeri 1987-1990
- Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiritoimikunnan jäsen 1992-1993
- Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin sosiaalipoliittisen toimikunnan jäsen 1983-1984, puheenjohtaja 1985-1987
- Keskustan Seinäjoen paikallisosaston johtokunnan jäsen 1985-1987, Hallilanvuoren po:n puheenjohtaja 1988-1992 1995-2005, johtokunnan jäsen 1993-1994, 2006-2008
Keskusta on valheen, lahjonnan ja kansalaisten hyväksikäytön ammattilaisten poliittis-uskonnollinen liike, joka ei tunne sanoja moraali ja rehellisyys.
Keskustan syvässä ytimessä puoluesihteerinä istunut Jarmo Korhonen availee kadoksissa olevan totuuden arkun kantta:
Yksi:
"– Väyrysen ja Kääriäisen toiminnan rinnalla Kehittyvien Maakuntien Suomen (KMS) vaaliraha vuoden 2007 eduskuntavaaleissa oli nakkikioskitoimintaa raskaan sarjan ammattilaisten supermarket-toiminnan rinnalla, Korhonen kirjoittaa."
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/keskustan-ex-puoluesihteeri-vaalirahoitussotku-oli-vain-nakkikioskitoimintaa/4422708
Kaksi:
"Korhosen mukaan käytäntöihin liittyi väärennettyjä, tekaistuja kuitteja ja ylisuuria laskuja, joilla häivytettiin rahavirtoja.
Korhonen on kirjassaan selvittänyt keskustapuolueen ja sen läheisjärjestöjen vaalirahoitusta vuosina 1970–1982. Korhosen mukaan tästä lähes seitsemän miljoonan silloisen markan potista noin puolet tuli piilotetuista, "isännättömistä" lähteistä."
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/jarmo%20korhonen-27022
Kolme:
"- Yhteistyössä puheenjohtaja Johannes Virolainen, valtiovarainministeri Ahti Pekkala, sisäministeri Eino Uusitalo, ulkoministeri Paavo Väyrynen, puoluesihteeri Seppo Kääriäinen ja rakennushallituksen pääjohtaja Kalevi Sassi onnistuivat siirtämään keskustapuolueen omistaman yhtiön yli 6 miljoonan markan montun Otto Wuorio Oy:n kautta valtion maksettavaksi lähes täydestä hinnasta. Montun käypä hinta oli reilusti alle kolme miljoonaa, Korhonen kirjoittaa."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014102018764656_uu.shtml
jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne.....
Keskusta on ylivoimaisessa gallup-johdossa Suomessa!
Suomalaiset – rehellinen, älykäs ja itsenäinen kansa, joka erottaa hyvän pahasta ja oikean väärästä?
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Markkanen

 Autoilusta halutaan tehdä muutenkin hyvätuoloisten etuoikeudeksi.  Tavallinen duunaripere lapsineen ei välttämättä pysty hommaamaan ajokortteja lapsilleen, eikä edes itselleen. Tämä lisää työttömyyttä kun moneen työpaikkaan vaaditaan autoa. Jos B ajokortti maksaa kaikkine kuluineen lähemmäs 4 tonnia niin turha edes kuvitella.
Pari tonnia kuussa tienaavat joutuvat ottamaan velkaa autoon seka ajokorttiin. Sehän sopii rahamaailmalle.

Yksityisautoilun rajoittaminen on vihervasemmiston ja Kokoomuksen yhteinen tavoite. Ensinmainittu siitä syystä, että heillä ei ole rahaa hommata muutenkaan autoa. Jälkimmäinen taas siksi, että halutaan kalliimpia autoja, kilometriveroja by GBS jotta kaduilla ei olisi ruuhkia. Lisäksi Ollilan firman osakkeet kiinnostavat valtavasti. Mihin proletaari muka tarvitsee autoa? Sanovat lähes kaikki puolueet. Autoilijalla ei ole kavereita eduskunnassa jos olet normikansalainen ja veronrakastaja.

No ainahan voimme olla ylpeitä. Meillä on lähes maailman kalleimmat autot ja kalleimmat ajokortit. Silti haluamme kaiken autoiluun liittyvän vielläkin kalliimmaksi. Olemmeko hulluja? Vai luuleeko päättäjät, että kyllä kansa on valmis maksamaan mitä vaan veroja jotta pääsee ratin taakse??? Onko se niiiin kivaa ja Cool?
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse