News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-07-04 Ruovesi-lehti: Vastaanottokeskus muuttaa Mänttä-Vilppulaan

Started by ElinaElina, 04.07.2012, 23:00:40

Previous topic - Next topic

Topi Junkkari

Quote from: matkamasentaja on 17.08.2012, 17:13:25
Asukkaat halusivat näköisensä lähikaupan. Pitääkin sunnuntaina mennä pällistelemään miltä monikulttuurisuus näyttää näin loppukesästä pohjoispirkanmaalla. Kestikeitaan terassilta..

Taisin alkukesästä mainitakin, että kävin edistämässä Mäntän monikulttuurisuutta siinä Kestikeitaan vieressä olevassa kiinalaisessa. Lounaskavereinani olivat nimittäin juutalainen ja arabi. He eivät kuitenkaan musiikkijuhlien päätyttyä huutaneet asylum, vaan poistuivat hyvässä järjestyksessä paikkakunnalta ja koko maasta.

Keitaassa tuli myös käytyä pariin otteeseen, kertaalleen oli jäsen Lesokin mukana.

Kuva Pelti-Siwasta tässä: http://www.panoramio.com/photo/41640406
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

VMJ

Quote
Sirviö muistutti, että uudet asukkaat vähentävät vuokra-asuntojen vuokrien korotustarvetta ja tuovat uusia asukkaita muun muassa Länsi-Koskelan Siwaan.

:facepalm:
Homma ^^!!

mietinen

Quote
Kaupunginhallituksen esityslista 20.08.2012 / Asia 235, Mänttä-Vilppula

Kaupunginhallitus   
20.08.2012
235

VASTINE MÄNTTÄ-VILPPULAN OPETTAJIEN PAIKALLISYHDISTYS RY:N OIKAISUVAATIMUKSEEN/KANNANOTOON TURVAPAIKANHAKIJOIDEN VASTAANOTTOKEKUSEN SIIRTÄMISESTÄ MÄNTTÄ-VILPPULAAN

924//2012

KH
LIITE 3: Mänttä-Vilppulan opettajien paikallisyhdistys ry:n kannanotto 12.7.2012

Mänttä-Vilppulan opettajien paikallisyhdistys ry (OAJ) on jättänyt kaupungille oikaisuvaatimuksen/kannanoton turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen siirtämisestä Mänttä-Vilppulaan. Oikaisuvaatimus/kannanotto kohdistuu kaupunginhallituksen 2.7.2012 tekemään päätökseen (§ 225), jossa kaupunginhallitus merkitsi tiedokseen konsernihallinnon tiedoksiannon.

Oikaisuvaatimusta/kannanottoa käsiteltäessä kaupunginhallitus toteaa ensin, että asiaa ei voida käsitellä suoranaisena oikaisuvaatimuksena Kuntalain 91 §:n mukaan. Näin ollen kaupunginhallitus käsittelee asiaa tässä vastineessaan kannanottona.

Kannanotossaan Mänttä-Vilppulan opettajien paikallisyhdistys vaatii kaupunginhallituksen 2.7.2012 (§ 225) päätöksen kumoamista. Lisäksi yhdistys vaatii, että kaupunginhallitus mitätöi otto-oikeudellaan Koskelantalot Oy:n ja SPR Hämeen piirin välisen esisopimuksen asuntojen vuokraamisesta ja ryhtyy valmistelemaan asiaa kaupunginvaltuuston päätöstä varten.

Kannanoton perusteluina yhdistys esittää, että vastaanottokeskuksen tulo paikkakunnalle on niin merkittävä asia, että se vaatii korkeimman tason poliittisen päätöksenteon eli kaupunginvaltuuston päätöksen. Yhdistyksen mukaan vastaanottokeskuksen toiminnan siirtäminen Mänttä-Vilppulaan ei ole tapahtunut lainmukaisesti, vaan asian valmistelu ja vieminen kunnalliseen päätöksentekoon on tapahtunut puutteellisesti. Yhdistyksen mukaan kyse on laajasta asiasta, jonka valmistelu ja toteutus edellyttävät monia asioita, joita tässä tapauksessa ei ole tehty. Yhdistyksen kannanoton mukaan asia edellyttää valmistelua ja päätöksentekoa ja se ei ole asia, joka kirjataan vain tiedoksi merkittävänä asiana kaupunginhallitukselle.

Tarkemmissa perusteluissa yhdistys vetoa muun muassa lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta, Mänttä-Vilppulan kaupungin strategian arvojen vastaiseen toimintaan, Mänttä-Vilppulan perusopetuksen opetussuunnitelmassa olevaan maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen järjestämistä koskevaan kohtaan, valmistavan opetuksen järjestämisen tilakysymyksiin, sivistystoimen lisäresurssitarpeeseen, lakiin kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta, hallintolakiin, lakiin kotouttamisen edistämisestä, lakiin työnantajan ja työntekijöiden välisestä yhteistoiminnasta kunnissa jne. Kokonaisuudessaan kannanotto on esityslistan liitteenä ja se on toimitettu kaupunginhallituksen jäsenille sähköisenä jo heinäkuussa.

Vastineessaan yhdistyksen kannanottoon kaupunginhallitus toteaa seuraavaa:

"Mänttä-Vilppulan opettajien paikallisyhdistys ry:n vaatimus koskien kaupunginhallituksen 2.7.2012 (§ 225) tekemän päätöksen kumoaminen on perusteeton, koska kyseisen päätöksestä ei voida tehdä oikaisuvaatimusta.

Yhdistyksen vaatimus siitä, että kaupunginhallitus käyttäisi otto-oikeutta ja mitätöisi Koskelantalot Oy:n sekä SPR Hämeen piirin välisen esisopimuksen on perusteeton ja vastoin lainsäädäntöä. Kaupunginhallituksella ei ole otto-oikeutta konserniyhtiöiden hallitusten tai niissä toimivan johdon päätöksiin. Vaikka Koskelantalot Oy on kokonaisuudessaan kaupungin omistama yhtiö, se toimii kuitenkin itsenäisenä juridisena yksikkönä, joka noudattaa osakeyhtiölakia. Itse yhtiön sekä yhtiön toimitusjohtajan asemasta, vallasta sekä vastuusta on voimassa se, mitä yhtiön yhtiöjärjestyksessä sekä osakeyhtiölaissa säädetään.

Yhdistyksen esitys siitä, että asia täytyy valmistella kaupunginvaltuuston päätöstä varten on myös esitetyssä muodossa perusteeton. Koska kyseessä oleva turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus ei ole eikä siitä tule kaupungin omaa toimintaa, niin sinällään kaupunginvaltuustolla ei ole toimivaltaa päättää itse toiminnasta. Kaupunginvaltuusto voi halutessaan ilmaista pitääkö se toimintaa kaupungin alueella suotavana vai ei. Lisäksi kaupunginvaltuusto voi suoranaisesti päättää siitä, osoittaako se lisäresursseja sivistystoimeen, joskaan kyseinen päätös ei tule poistamaan lainmukaista velvoitetta huolehtia turvapaikanhakijoiden niin valmistavasta kuin muustakin opetuksesta. Ottaen huomioon edellä mainitun tilanteen yhdistyksen vaatimus kaupunginvaltuuston päätöksestä jää hieman epäselväksi sen suhteen, millaista päätöstä yhdistys odottaa kaupunginvaltuuston odottaa tai edellyttää.

Kannanotossaan yhdistys vetoaa lakiin kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta 10 §:ään ja esittää, että kunnan kanssa on laadittava sopimus. Yhdistys tarkoittanee kannanotossaan sitä, että kaupungin ja maahanmuuttoviraston välillä pitäisi olla sopimus. Yhdistys ei kuitenkaan ole tulkinnut tätä lainkohtaa oikein. Kyseisen lain 10 § määrää:

"Muu kuin valtion vastaanotto- tai järjestelykeskus

Sisäasiainministeriö antaa Maahanmuuttovirastolle valtuudet sopia kunnan, kuntayhtymän, muun julkisoikeudellisen yhteisön taikka yksityisen yhteisön tai säätiön kanssa vastaanotto- tai järjestelykeskuksen perustamisesta, lakkauttamisesta ja toimipaikasta.

Sopimuksen tulee sisältää ainakin määräykset, jotka koskevat:

1) vastaanotto- ja järjestelykeskuksen tiloja ja henkilökuntaa;

2) vastaanottopalvelujen järjestämistä tätä lakia ja hallinnon yleislakeja noudattaen;

3) kustannusten korvaamista;

4) ohjausta ja valvontaa;

5) vastaanotto- ja järjestelykeskuksen laajentamista, supistamista ja lakkauttamista; sekä

6) valmiussuunnitelmaa."

Tässä tapauksessa Maahanmuuttovirasto on Sisäasianministeriön valtuutuksella sopinut vastaanottokeskuksen perustamisesta SPR Hämeen piirin kanssa jo vuonna 2009. Näin ollen SPR Hämeen piiri on se julkisoikeudellinen yksikkö, joka on sopimussuhteessa Maahanmuuttovirastoon. Yhdistyksen tulkinta siitä, että sopimukset pitäisi olla tehty kuntien kanssa on väärä silloin, kun toiminnan järjestäjänä ei ole kunta itse.

Yhdistyksen vetoaminen kotouttamislakiin ja kaupungin kotouttamisohjelmaan on esitetyssä muodossa virheellinen. Laki maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta 3 § määrää mm. seuraavaa: "Kotouttamista tukevien toimenpiteiden piiriin voi kuulua Suomeen muuttanut henkilö, jolla on kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta Suomessa." Turvapaikanhakijoilla ei ole henkilötunnusta, eikä heille on osoitettu kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa, jolloin kotouttamista tukevat toimenpiteet ja kotouttamisohjelma ei aivan suoranaisesti kosketa heitä. On kuitenkin syytä tässä yhteydessä mainita myös se, että Mänttä-Vilppulan kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 2.8.2010 (§ 35) hyväksynyt kaupungin kotouttamisohjelman.

Yhdistyksen mielestä näin suuren laitoksen ottaminen paikkakunnalle aiheuttaa opetushenkilöstöön merkittävästi vaikuttavia muutoksia työnorganisoinnissa ja opetuspalvelujen palvelurakenteessa, joka edellyttää yhteistoimintalain mukaisia neuvotteluja. Turvapaikanhakijoiden opetuspalveluihin on ollut tarkoitus hankkia ja rekrytoida lisäresurssia, jolloin ajatus yhteistoimintalain mukaisista neuvotteluista saa ehkä toisenlaisen näkökulman, mutta yhdistyksen niin halutessa ovat neuvottelut mahdollisia. Kaupunginhallitus ei ole missään vaiheessa olettanut, että sivistystoimen tulisi selvitä tästä tilanteesta nykyisillä resursseilla.

Muutoin kaupunginhallitus toteaa, että Mänttä-Vilppulan opettajien paikallisyhdistyksen kannanotossa esille nostamat asiat, ovat sinällään merkityksellisiä ja niistä on ollut hyvä käydä keskustelua. Koskelantalot Oy:n ja SPR Hämeen piirin välinen esisopimus syntyi lopulta niin nopealla aikataululla, että asiasta ei lomakauden aikana saatu jaettua konsernijohdon ulkopuolelle riittävästi informaatioita. Asian eteneminen ajoittui ilman minkäänlaista tarkoituksenmukaisuutta sivistystoimen näkökulmasta hyvin huonoon ajankohtaan. Kaupunginhallitus huomauttaa, että asiaa ei kuitenkaan ole käsitelty väärässä järjestyksessä tai lainvastaisesti. On huomattava, että mikäli kaupungissa olisi ollut yksityinen vuokranantaja, joka olisi voinut kyseiset tilat vuokrata toiminnan järjestäjälle, kaupunkiorganisaation olisi pitänyt sopeutua tilanteeseen ilman laajoja keskusteluja.

Vastineessaan kaupunginhallitus tuo esille myös sen, että 29.6.2012 tehty Koskelantalot Oy:n ja SPR Hämeen piirin välinen sopimus on ollut luonteeltaan esisopimus. Koskelantalot Oy:n hallitus on kokouksessaan 25.7.2012 käsitellyt tätä esisopimusta ja päättänyt pyytää kaupunginhallitukselta "konserniohjausta asuntojen vuokraamisesta SPR Hämeen piirille". Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 13.8.2012 (§ 230) antaa Koskelantalot Oy:lle ohjeen, että se vuokraa huoneistot SPR:n Hämeen piirille.

Kaupunginhallitus käsitteli turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusasiaa kokouksessaan 13.8.2012 myös toisessa asiakohdassa (§ 229). Siinä kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se kävisi aiheesta arvokeskustelun ja päättäisi suhtautumisestaan SPR Hämeen piirin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskustoiminnan sijoittumisesta Mänttä-Vilppulan kaupunkiin. Kaupunginvaltuusto saa kokoukseensa 27.8.2012 päätettäväkseen myös esityksen lisämäärärahasta, joka kohdistuu sivistystoimen lisäresurssiin. Näiden päätösten nojalla asia on kaupungin ylimmän päättävän elimen eli kaupunginvaltuuston käsiteltävänä siten, että se voi tehdä asiaan liittyviä lainmukaisia päätöksiä.

Lopuksi kaupunginhallitus toteaa, että asian edetessä lomakauden jälkeen, on suunnitelmia myös sivistystoimen osalta pystytty tarkentamaan. Tätä kautta on saatu myös vastauksia yhdistyksen kannanotossaan esittämiin kysymyksiin ja epäkohtiin. kuten esimerkiksi turvapaikanhakijoiden valmistavan opetuksen aloittamiseen ja opetustiloihin"

(Valmistelija kaupunginjohtaja Esa Sirviö, puh. 03-488 8200)



Esittelijän (kaupunginjohtaja Sirviö) päätösesitys:

Kaupunginhallitus päättää

    todeta, että kaupunginhallituksen päätöksestä 2.7.2012 (§ 225) ei ole mahdollisuutta tehdä oikaisuvaatimusta

    merkitä Mänttä-Vilppulan opettajien paikallisyhdistys ry:n kannanoton tiedokseen

    antaa Mänttä-Vilppulan opettajien paikallisyhdistys ry:n kannanottoon selosteosassa olevan vastineen.

Päätös:

mietinen

Quote
Kaupunginhallituksen esityslista 20.08.2012 / Asia 234, Mänttä-Vilppula

Kaupunginhallitus   
20.08.2012
234

VASTINE SUSANNA LINDERIN OIKAISUVAATIMUKSEEN/KANNANOTTOON

924//2012

KH
LIITE 2: Susanna Linderin kannanotto 10.7.2012

Susanna Linder on jättänyt 10.7.2012 päivätyn oikaisuvaatimuksen/kannanoton kaupungille turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen siirtämisestä Mänttä-Vilppulaan. Oikaisuvaatimus/kannanotto kohdistuu kaupunginhallituksen 2.7.2012 tekemään päätökseen (§ 225), jossa kaupunginhallitus merkitsi tiedokseen konsernihallinnon tiedoksiannon.

Oikaisuvaatimusta/kannanottoa käsiteltäessä on kaupunginhallitus toteaa ensin, että asiaa ei voida käsitellä suoranaisena oikaisuvaatimuksena Kuntalain 91 §:n mukaan. Tämän tuo esille myös Linder itse. Näin ollen kaupunginhallitus käsittelee asiaa tässä vastineessaan kannanottona. Susanna Linderin kannanotto on esityslistan liitteenä.

Kannanotossaan Linder toteaa, että kaupunginhallituksen kokouksen pöytäkirja 18.6.2012 (§ 179) ei vastaisi kokouksen kulkua, koska siinä ei ole merkintää vastaanottokeskuksen johtaja Jussilan esityksestä vuokrata asuntoja Koskelantalot Oy:ltä.

Kaupunginhallituksen vastine:

Kaupunginhallitus toteaa, että pöytäkirja vastaa kokouksen kulkua ja sen ovat hyväksyneet niin puheenjohtaja kuin pöytäkirjantarkastajat.

Kannanotossaan Linder perää Koskelantalot Oy:n hallituksen päätöstä asiassa ja sitä onko Koskelantalot Oy:n toimitusjohtaja ylittänyt toimivaltansa vuokraamalla asuntoja organisaatiolle eikä yksityiselle ihmisille.

Kaupunginhallituksen vastine:

Kaupunginhallitus toteaa, että Koskelantalot Oy:n hallitus on lomakauden vuoksi käsitellyt asiaa vasta 25.7.2012, joten Linderin kannanoton jättämisen aikaan Koskelantalot Oy:n hallituksen päätöstä ei vielä ollut. Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että vaikka Koskelantalot Oy on kokonaisuudessaan kaupungin omistama yhtiö, se toimii kuitenkin itsenäisenä juridisena yksikkönä, joka noudattaa osakeyhtiölakia. Itse yhtiön sekä yhtiön toimitusjohtajan asemasta, vallasta sekä vastuusta on voimassa se, mitä yhtiön yhtiöjärjestyksessä sekä osakeyhtiölaissa säädetään. Yhtiöjärjestyksen mukaan yhtiön toiminimen kirjoittaa toimitusjohtaja yksin sekä hallituksen jäsenet kaksi yhdessä tai hallituksen siihen oikeuttamat henkilöt. Lisäksi yhtiöjärjestys määrittää yhtiön toimialaksi rakennuttaa, omistaa, hallita ja isännöidä kiinteistöjä, ostaa ja vuokrata alueita ja rakennuksia sekä antaa vuokralle kiinteistöjä ja huoneistoja. Yhtiöjärjestyksen ja osakeyhtiölain nojalla kaupunginhallitus yksiselitteisesti toteaa, että Koskelantalot Oy:n toimitusjohtaja ei ole ylittänyt toimivaltaansa.

Edelleen kannanotossaan Linder kysyy keneltä kaupunginhallitus tai Koskelantalot Oy:n toimitusjohtaja haluaa eritysopetustunteja pois.

Kaupunginhallituksen vastine:

Kaupunginhallitus vastaa suoraan kysymykseen, että ei keneltäkään ja toteaa, että se esittää kaupunginvaltuustolle lisämäärärahaa, jonka turvin sivistystoimeen voidaan palkata lisäresurssia.

Linder korostaa kannanotossaan, että Kuntalain 29 §:n mukaan kunnan on tiedotettava asukkailleen vireillä olevista asioista, niitä koskevista suunnitelmista, asioiden käsittelystä, tehdyistä ratkaisuista ja niiden vaikutuksista. Linderin mukaan tätä lain kohtaa ei ole noudatettu.

Kaupunginhallituksen vastine:

Kaupunginhallitus toteaa, että asiasta on Koskelantalot Oy:n ja SPR Hämeen piirin välille solmitun esisopimuksen jälkeen tiedotettu tiedotusvälineille, siitä on käyty keskusteluja monissa eri kanavissa ja siitä on järjestetty kuntalaisille erillinen keskustelutilaisuus, joten asia on ollut hyvinkin vahvasti esillä.

Linder vaatii kannanotossaan, että Koskelantalot Oy:n ja SPR Hämeen piirinvälinen esisopimus on purettava. Edellä mainittujen perustelujen lisäksi Linder perustelee vaatimustaan sillä, että kaupunginhallitus ei ole saanut käyttää tai ei ole käyttänyt omistajanohjausoikeuttaan eikä asiassa ole noudatettu hyvää hallintotapaa.

Kaupunginhallituksen vastine:

Kaupunginhallitus katsoo, että vaatimus on sinällään perusteeton, koska esisopimuksen on tehnyt Koskelantalot Oy:n puolesta yhtiön toimitusjohtaja oman toimivaltansa perusteella. Kaupunginhallitus voi erillisellä konserniohjeella ohjeistaa konserniyhtiöitään, mutta ohjeet eivät voi olla vastoin yhtiöjärjestystä taikka yhtiön etua. Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että Koskelantalot Oy:n hallitus on kokouksessaan 25.7.2012 käsitellyt tätä esisopimusta ja päättänyt pyytää kaupunginhallitukselta "konserniohjausta asuntojen vuokraamisesta SPR Hämeen piirille". Tämän konserniohjeen käsittelyn myötä kaupunginhallitus on saanut mahdollisuuden käyttää omistajaohjaustaan. Kaupunginhallitus päättikin kokouksessaan 13.8.2012 (§ 230) antaa Koskelantalot Oy:lle ohjeen, että se vuokraa huoneistot SPR:n Hämeen piirille.

Kannanoton lopussa Linder nostaa esille Kuntalain 23 §:n: "Kunnanhallitus vastaa kunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Kunnanhallitus valvoo kunnan etua ja, jollei johtosäännössä toisin määrätä edustaa kuntaa ja käyttää sen puhevaltaa. Kunnanhallitus tai johtosäännössä määrätty kunnan muu viranomainen antaa tarvittaessa ohjeita kuntaa eri yhteisöjen, laitosten ja säätiöiden hallintoelimissä edustaville henkilöille kannan ottamisesta käsiteltäviin asioihin." Linderin mielestä Mänttä-Vilppulan kaupunginhallitus on velvoitettu huolehtimaan kaupungin lakisääteisistä toiminnoista kuten esim. perusopetuksen laadusta eikä esim. vain Koskelantalot Oy:n huonosta taloudellisesta tilanteesta.

Kaupunginhallituksen vastine:

Kaupunginhallitus huomauttaa, että lakisääteisistä toiminnoista huolehtiminen onnistuu parhaalla tavalla tasapainoisen talouden kautta. Kaupunginhallituksen velvollisuutena on huolehtia kaupunkikonsernin taloudesta kokonaisuudessaan. Mikäli yhdellä kaupungin merkittävämmällä yhtiöllä on suuria taloudellisia vaikeuksia, ne varmuudella heijastuvat kaupungin perusorganisaatioon tavalla tai toisella, jotka vaikeuttavat lakisääteisten palveluiden järjestämistä. Kaupunginhallitus toteaa, että Mänttä-Vilppulan kaupungilla on tällä hetkellä merkittäviä taloudellisia vaikeuksia, joihin tulee etsiä ennakkoluulottomasti erilaisia ratkaisuja. Tämä Koskelantalot Oy:n suunnitelma tilojen vuokraamisesta SPR Hämeen piirille kuuluu näihin ratkaisuihin.

Muutoin kaupunginhallitus toteaa Susanna Linderin kannanottoon, että Koskelantalot Oy:n ja SPR Hämeen piirin välinen esisopimus syntyi lopulta niin nopealla aikataululla, että asiasta ei lomakauden aikana saatu jaettua konsernijohdon ulkopuolelle riittävästi informaatioita. Asian eteneminen ajoittui ilman minkäänlaista tarkoituksenmukaisuutta sivistystoimen näkökulmasta hyvin huonoon ajankohtaan. Kaupunginhallitus kuitenkin huomauttaa, että asiaa ei kuitenkaan ole käsitelty väärässä järjestyksessä tai lainvastaisesti.

Linderin kannanotossa tulee ilmi huoli sivistystoimen resursseista ottaa turvapaikanhakijoiden lapsia oppilaiksi Mänttä-Vilppulan sivistystoimeen. Tässä kaupunginhallitus korostaa, että se ei missään vaiheessa ei ole olettanut, että lisääntyvä oppilasmäärä tulisi hoitaa nykyisillä resursseilla, vaan sivistystoimeen on ollut tarkoitus osoittaa lisäresurssia. Tämä lisäresurssikysymys tulee esille kaupunginvaltuuston kokouksessa 27.8.2012. Sivistysjohtajan sekä talousjohtajan laskelmien mukaan lisäresurssiin tarvittava määräraha on kutakuinkin yhtä suuri kuin tuleva valtionosuus.

Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että asian edetessä lomakauden jälkeen, on suunnitelmia myös sivistystoimen osalta pystytty tarkentamaan. Samalla on saatu vastauksia joihinkin kannanotossa ilmeneviin kysymyksiin.

Lopuksi kaupunginhallitus ilmoittaa, että se käsitteli turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusasiaa kokouksessaan 13.8.2012 (§ 229). Siinä kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se kävisi aiheesta arvokeskustelun ja päättäisi suhtautumisestaan SPR Hämeen piirin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskustoiminnan sijoittumisesta Mänttä-Vilppulan kaupunkiin. Tämän ja lisämäärärahapäätöksen nojalla asia on kaupungin ylimmän päättävän elimen eli kaupunginvaltuuston käsiteltävänä siten, että se voi tehdä asiaan liittyviä lainmukaisia päätöksiä.

(Valmistelija kaupunginjohtaja Esa Sirviö, puh. 03-488 8200)

Esittelijän (kaupunginjohtaja Sirviö) päätösesitys:

Kaupunginhallitus päättää

    todeta, että kaupunginhallituksen päätöksestä 2.7.2012 (§ 225) ei ole mahdollisuutta tehdä oikaisuvaatimusta

    merkitä Susanna Linderin kannanoton tiedokseen

    antaa Susanna Linderin kannanottoon selosteosassa olevan vastineen.

Päätös:

mietinen

Quote
Kaupunginhallituksen esityslista 20.08.2012 / Asia 233, Mänttä-Vilppula
Kaupunginhallitus   
20.08.2012
233

LISÄRAHA SIVISTYSTOIMEN BUDJETTIIN MAMU-OPPILAIDEN OPETUSTA VARTEN

681//2011

KH
LIITE 1: Laskelma vastaanottokeskuksen oppilaille järjestettävän opetuksen menoista ja tuloista.

Viitaten edelliseen pykälään, sivistystoimi tarvitsee lisärahoitusta mamu-oppilaiden opetuksen järjestämiseen. Valmistavan opetuksen kulut ja tulot on arvioitu liitteessä. Kun otetaan huomioon valtionosuustulot ja menot opetuksen järjestämiseen, kulut ja menot ovat siltä osin kutakuinkin tasapainossa. Valtionosuus saadaan seuraavana vuonna, joten tämän vuoden budjetissa mamu-oppilaiden opetus tulee näkymään lisääntyneinä kuluina.

Huomattava on, että kouluvuosi on eri kuin budjettivuosi, niinpä sivistystoimen budjettiin pyydetään lisäystä vuoden 2012 syyslukukaudelle 76 000 euroa.

Liitteestä käy esiin tarkempi erittely tuloista ja menoista.

(Valmistelija sivistysjohtaja Taina Peltonen puh. 03-488 8209)

Esittelijän (kaupunginjohtaja Sirviö) päätösesitys:

Kaupunginhallitus päättää

    esittää kaupunginvaltuustolle, että se myöntää 76 000 euron lisämäärärahan vastaanottokeskuksen lasten opetuksen järjestämistä varten. Tämä lisämääräraha käsittää sekä valmistavan luokan että yleisopetukseen integroitavien lasten opetuksen.

    todeta, että TA2013 valmistelussa otetaan huomioon edellä mainittu opetus.

Päätös:


mietinen

Pöytäkirja ja kokouksen kulku 18.6.2012

Kaupunginhallitus aikoo todeta 18.6.2012 pitämänsä kokouksen pöytäkirjan olevan lainmukainen. Kaupunginjohtaja on kertonut kokouksen sisältäneen kaupungin kannalta keskeisen vastaanottokeskuksen siirtoa käsitelleen osuuden. Vastaanottokeskuksen siirtösuunnitelmista tai vartavasten paikalle kutsutun vastaanottokeskuksen johtajan antamasta selvityksestä ei kuitenkaan mainita pöytäkirjassa mitään.

Pöytäkirjan lainmukaisuudesta vastaavat puheenjohtaja kuin pöytäkirjantarkastajat, nyt pyrkimyksenä on saada koko kaupunginhallitus vastuuseen pöytäkirjan lainmukaisuudesta. Jokaisen kaupunginhallituksen jäsenen tehtävänä on itse arvioida vastaako pöytäkirja kokouksen kulkua vai tulisiko siihen tehdä lisäyksiä, jotta se vastaisi paremmin omia muistikuvia.

Quote
Kaupunginhallituksen esityslista 20.08.2012 / Asia 234, Mänttä-Vilppula

Kannanotossaan Linder toteaa, että kaupunginhallituksen kokouksen pöytäkirja 18.6.2012 (§ 179) ei vastaisi kokouksen kulkua, koska siinä ei ole merkintää vastaanottokeskuksen johtaja Jussilan esityksestä vuokrata asuntoja Koskelantalot Oy:ltä.

Kaupunginhallituksen vastine:

Kaupunginhallitus toteaa, että pöytäkirja vastaa kokouksen kulkua ja sen ovat hyväksyneet niin puheenjohtaja kuin pöytäkirjantarkastajat.

Kaupunginjohtaja Esa Sirviön kertomana kuvaus kaupunginhallituksen kokouksen kulusta:
Quote
Koskelantalot Oy päätti itsenäisesti asuntojen vuokraamisesta, KMV-lehti, 8.7.2012

Asiasta on noussut Mänttä-Vilppulassa poikkeuksellisen kiihkeä keskustelu, jossa kaupunginhallitusta on syytetty muun muassa valmistelun salailusta.

Asuntojen vuokraaminen nousi hallituksessa ensimmäisen kerran esille 18. kesäkuuta, jolloin se käsitteli Koskelantalot Oy:n taloudellista tilannetta. Tässä yhteydessä kerrottiin suunnitelmasta vuokrata asuntoja SPR:n Hämeen piirille. Asiaa selvitti hallitukselle SPR:n vastaanottokeskuksen johtaja Minna Jussila.

Tällöin käsiteltiin erityisesti ongelmia, joita vastaanottokeskuksesta mahdollisesti aiheutuu kaupungin sivistyspuolelle.

Kaupunginhallituksen kokouksen pöytäkirjassa 18.6.2012
1) ei ole mainintaa suunnitelmasta vuokrata asuntoja vastaanottokeskukselle
2) eikä  mainintaa vastaanottokeskuksen kaupungille aiheuttamista ongelmista.
Vastaanottokeskuksen johtaja Minna Jussila on kuintenkin merkitty läsnäolleeksi.

Kirjaamatta jättäminen on tekona tahallinen, koska käsitellyt asiat ovat olleet merkittävä osa kokousta. Asiaa on selvittänyt paikalle vartavasten kutsuttu vastaanottokeskuksen johtaja. Kunnan talouden ja asukkaiden kannalta vastaanottokeskuksen siirtäminen on vaikutuksiltaan suuri päätös.

Mänttä-Vilppulan kaupungin hallintosäännön ja hallintolain mukaan asian käsittely ja annetut selvitykset olisi tullut kirjata pöytäkirjaan. Samoin kuntalaki edellyttää tiedottamista suunnitelmista:
Quote
29 §
Kuntalaki - Tiedottaminen

Kunnan on tiedotettava asukkailleen kunnassa vireillä olevista asioista, niitä koskevista suunnitelmista, asioiden käsittelystä, tehdyistä ratkaisuista ja niiden vaikutuksista. Kunnan on laadittava tarvittaessa katsauksia kunnan palveluja, taloutta, ympäristönsuojelua ja maankäyttöä koskevista asioista. Asukkaille on myös tiedotettava, millä tavoin asioista voi esittää kysymyksiä ja mielipiteitä valmistelijoille ja päättäjille.

Milloin kunnan tehtävä on annettu yhteisön tai säätiön hoidettavaksi, kunnan on sopivin tavoin tiedotettava asukkailleen yhteisön tai säätiön toiminnasta.

Laajemmin aiheesta viestissä: Virkarikoksen mahdollisesti täyttävää salailua. Kunnalliset luottamushenkilöt toimivat virkavastuulla ks. Kuka on virkamies?.

Iloveallpeople

QuoteKaksi opettajaa Mäntän maahanmuutto-oppilaille

Mänttä–Vilppula varautuu turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen tuloon.

Maahanmuuttajalasten opetukseen tarvitaan kaksi valmistavan luokan opettajan virkaa, ja sivistystoimelle tälle vuodelle lisärahaa 76 000 euroa opetuksen järjestämiseksi.

Valmistavaa opetusta annetaan oppilaille, jotka eivät vielä ole opiskelleet suomea.

Näin esittää Mänttä-Vilppulan kaupunginhallitus yksimielisesti ensi maanantaina kokoontuvalle kaupunginvaltuustolle.

Virat ja rahat tarvitaan, koska Ruoveden vastaanottokeskuksen toimintaa ollaan siirtämässä Mänttään Koskelantalot Oy:n Pitkä-Louhelaan loppuvuoden aikana.

Kaupungin omistama Koskelantalot ja SPR:n Hämeen piiri ovat jo aiemmin kesällä tehneet tilojen vuokraamisesta esisopimuksen.

Opettajien virat täytetään määräaikaisesti lukuvuodeksi 2012–2013. Maahanmuuttajalasten opetus pitää ottaa huomioon myös ensi vuoden talousarvion valmistelussa.

Lue koko juttu aiheesta tiistain Aamulehdestä.

Aamulehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

mietinen

Quote
KAUPUNGINVALTUUSTON KANNANOTTO PAKOLAIS- JA MAAHANMUUTTOASIOIHIN, Mänttä-Vilppula, 27.8.2012
Kaupunginvaltuusto
Esityslista 27.08.2012 / Asia 56


Kaupunginhallituksen päätösesitys:

Kaupunginvaltuusto päättää

    käydä arvokeskustelun kaupungin suhtautumisesta pakolais- ja maahanmuuttoasioihin

    todeta, että se suhtautuu myönteisesti SPR Hämeen piirin ylläpitämän turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen sijoittumiseen Mänttä-Vilppulan kaupunkiin

    todeta, että kaupungissa tehtävien pakolais- ja maahanmuuttoasioihin liittyvien päätösten tulee tukea ja olla sopusoinnussa kaupungin taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden kanssa

Arvokeskustelu kannattaa pitää lyhyenä, jotta valheiden määrä jää siedettäväksi. Turvapaikkapyöritystä ei pysty perustelemaan tavallisen kansalaisen arvomaailmasta lähtien, koska vastaavin panostuksin esitetyt hyvät päämäärät voidaan saavuttaa huomattavasti tehokkaamiin vaihtoehtoisilla toimintatavoilla. Esim. Arvovalinta: Luku- ja kirjoitustaito kymmenelle vai kotoutuminen yhdelle?


Suhtautuminen kannattaa todeta vasta, kun taloudelliset vaikutukset on arvioitu, eli viimeisenä kohtana.


Valtuusto on tekemässä merkittävän taloudellisen päätöksen ja toteaa samalla, että "päätösten tulee tukea ja olla sopusoinnussa kaupungin taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden kanssa". Tilanne edellyttää, että valtuustolla on käytettävissään arvio päätöksen taloudellisista vaikutuksista. Arvion tulee olla 10 vuoden ajanjaksolle laskettu ja huomioida vaikutukset laajasti. Laskelman arvioinnissa Ruoveden kokemuksista on varmasti apua.

mietinen

Vastaanottokeskuksen kustannusvaikutukset

37 prosenttia turvapaikanhakijoista saa oleskeluvan. Valtio maksaa kolmen vuoden ajan kunnalle oleskeluvan saaneista laskennallisia korvauksia.

Quote
Bisnestä vastaanottokeskuksilla, MTV3, 8.4.2009
Turvapaikanhakijoiden vastaanottaminen on kannattavaa, pakolaisten asuttaminen ei. Kun turvapaikanhakija saa oleskeluluvan ja pakolaisstatuksen, kuntien suhtautuminen muuttuu, koska valtion tuet romahtavat.

Siinä missä valtio korvaa turvapaikanhakijan kulut täysimääräisesti, maksetaan pakolaisia vastaanottaville kunnille valtion kassasta vain parin tuhannen euron vuosittainen kulukorvaus kolmen vuoden ajalta.

Quote
Uusi kotoutumislaki: Suomeen muuton alkuvaiheen ohjausta parannetaan, 2011, Sisäasiainministeriö

Muutoin valtio maksaa kunnille edelleen laskennallista korvausta kolmen vuoden ajan pakolaisen kuntaan muutosta sekä täysimääräiset korvaukset muun muassa tulkkauksen järjestämisestä,  toimeentulotuen maksamisesta sekä eräistä erityiskustannuksia aiheuttavista toimista.


Kuinka monta turvapaikkaa hakevaa kielitaidotonta lasta ollaan sijoittamassa normaaliopetukseen (ei valmistavaan opetukseen, jonka rahoitus tulee valtiolta)?


Koskien oleskeluluvan saaneita turvapaikanhakijoita, joista kunta vastaa ilman valtionapua:
1) Kuinka iso osa oleskeluluvan saaneista jää kuntaan?

2) Kuinka paljon lisää resursseja oleskeluluvan saaneiden perheiden lasten opetukseen varataan? Vai annetaanko opetuksen tason tippua (aikaisemmassa viestissä on viite opetusministeriön tutkimukseen).
3) Paljonko perusterveydenhoitomenojen arvioidaan kasvavan?
4) Paljonko erikoissairaanhoidon menojen arvioidaan kasvavan?
5) Paljonko mielenterveyspalveluiden resursseja on varauduttu lisäämään?
6) Onko oleskeluvan saaneiden kielikoulutus resurssoitu?
7) Onko työllistämissuunnitelmat kunnossa ja resurssoitu?
8 ) Miten mahdolliseen syrjäytymiseen on varauduttu?
9) Miten oleskeluluvan saaneiden työllisyyden arvioidaan kehittyvän?
10) Mitkä yritykset Mänttä-Vilppulassa voivat työllistää turvapaikanhakijoiden ammatillista osaamista vastaavia henkilöitä?
11) Miten iso osa kunnan työntekijöiden ajasta sosiaalitoimessa jne. varataan jatkossa oleskeluvan saaneille?
12) Paljonko tulkkauksiin on varattu rahaa?
13) Onko kunnan henkilökunnan koulutukseen varattu resurssit?
14) Kuinka moni siirtyvistä hakijoissa on pitkällistä sairaanhoitoa ja kuntoutusta vaativia?
15) Kuinka moni siirtyvistä hakijoista työllistyy Mänttä-Vilppulassa välittömästi?


Miksi Ruovesi halusi luopua vastaanottokeskuksen tarjoamista taloudellisista eduista?

mietinen

Pakkosyöttääkö valtio vastaanottokeskuksia taloudellisissa vaikeuksissa oleviin kuntiin painostamalla harkinnanvaraisella valtionosuudella?

Mänttä-Vilppula on valtion armoilla: HARKINNANVARAISEN VALTIONOSUUDEN KOROTUKSEN HAKEMINEN VUONNA 2012, Mänttä-Vilppula, 20.08.2012

Lieksassa kuvio oli ilmeisesti sama?


Toteutuuko perustuslaissa turvattu kunnan asukkaiden itsehallinto?
Quote
Kuntalaki
1 §
Kuntien itsehallinto

Suomi jakautuu kuntiin, joiden asukkaiden itsehallinto on turvattu perustuslaissa.

Kunnan päätösvaltaa käyttää asukkaiden valitsema valtuusto. Valtuustosta samoin kuin kansanäänestyksestä ja asukkaiden oikeudesta muuten osallistua ja vaikuttaa kunnan hallintoon säädetään jäljempänä.

Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan.


Perustuslaki - Kunnallinen ja muu alueellinen itsehallinto

Suomi jakaantuu kuntiin, joiden hallinnon tulee perustua kunnan asukkaiden itsehallintoon.

-gentilhommehki-

QuoteTalouden kääntyminen negatiiviselle uralle on johtuu useista eri tekijöistä, jotka näkyvät sekä tulo- että menopuolella. Suurimpina yksittäisinä asiakokonaisuuksina ovat olleet sosiaali- ja terveystoimen odottamattomat ja ennakoimattomat kustannusnousut.

http://kaupunki.manttavilppula.fi/dynastia/kokous/KOKOUS-389-7.HTM
Olin tänään aamulla kymmeneltä Turun kauppatorilla yli 20 asteen pakkasessa toista tuntia. Kuulostaa hullulta, mutta oli siellä muitakin hulluja. Yli tuhat ihmistä tuli kuuntelemaan ja tapaamaan Pekka Haavistoa. (Ville Niinistö vihreiden nettisivuilla 4.2.2012 http://www.vihreat.fi/node/7291)

Iloveallpeople

QuoteVastaanottokeskusta vastusti vain kolme

Noin 150 turvapaikanhakijaa muuttaa Ruovedeltä Mänttään loppuvuoden aikana. Vain kolme valtuutettua vastusti vastaanottokeskuksen siirtymistä Mäntän keskustassa sijaitsevaan kaupungin kerrostaloon.

Valtuusto antoi sapiskaa asian kiireisestä valmistelusta maanantai-iltana.

Vastaanottokeskuksen tulo on hämmentänyt Mäntässä loppukesästä, sillä asia tuli monelle päättäjällekin täydellisenä yllätyksenä.

Lue lisää huomisen Aamulehdestä.

Aamulehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Iloveallpeople

QuoteMaahanmuuttajalapsille palkataan opettajia Mänttä-Vilppulassa

Kaupunkiin muuttaa vastaanottokeskuksen myötä 21 kouluikäistä lasta. Suomea taitamattomat lapset tarvitsevat valmistavaa opetusta ennen yleisopetukseen osallistumista.

Mänttä-Vilppulan kaupunginvaltuusto on hyväksynyt maahanmuuttokeskuksen siirron Mänttään äänin 32-3. Ruovedeltä siirtyvän vastaanottokeskuksen asukkaista 21 on kouluikäisiä.

Mänttä-Vilppulan valtuusto päättikin samalla perustaa kaksi uutta opettajan virkaa maahanmuuttajalasten kouluopetusta varten.

-Tälle vuodelle tulee opetustoimeen lisämäärärahaa 76 000 euroa, että saadaan järjestettyä valmistava opetus. Niiden laskelmien mukaan, jotka itse olen saanut talousjohtajalta, lisämääräraha tulee kattamaan menot, sanoo kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Arto Pirttilahti.

Pirttilahti vakuuttaa, että kaupunki saa opetuksen järjestämisen kulut takaisin valtiolta.

Opettajat palkataan valmistavan luokan opetukseen. Valmistavassa luokassa opetusta saavat lapset, joiden suomen kielen taito ei riitä yleisopetukseen osallistumiseen.

Pirttilahti kertoo, että vastaanottokeskuksen muuton aikataulu on erittäin haastava.

- Kyllähän ainakin tämä koulutuksen järjestäminen on aiheuttanut paineita meidän sivistystoimelle, mutta sivistysjohtajan mukaan tästä kyllä selvitään, Pirtitilahti kertoo.

Valmistavan opetuksen on määrä alkaa 17. päivä syyskuuta.

YLE Tampere
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Iloveallpeople

QuoteRuoveden vastaanottokeskuksen muutto Mänttään on alkanut

Mäntän katukuvassa on kuluvalla viikolla nähty uusia kasvoja. Iloisesti pyöräilevät lapset kuuluvat perheisiin, jotka ovat odottaneet pitkään turvapaikasta päätöstä Ruoveden vastaanottokeskuksessa.

Nyt keskus asukkaineen ja työntekijöideen on aloittanut muuton Mänttään, Länsi-Koskelan kaupungiosassa olevaan kerrostaloon eli ns. Pitkään-Louhelaan.

– Ensimmäisenä muuttavat kouluikäisten lasten perheet, kaikkiaan noin 40 henkeä. Joukossa on kahden ja yhden vanhemman perheitä ja lapsia parikymmentä, kertoo Ruoveden vastaanottokeskuksen johtaja Minna Jussila.

Keitä ovat Louhelan kerrostalon uudet asukkaat, mitä kertoo afganistanilainen neljän lapsen äiti Fahima Nazira Suomeen tulostaan? Siitä torstaina 6. syyskuuta ilmestyvässä KMV-lehdessä.

KMV-lehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

skrabb

QuotePäivitetty 29.11.2012 16:05, julkaistu 29.11.2012 15:54.
Mänttä-Vilppulalle 1,4 miljoonaa euroa avustusta

Mänttä-Vilppulan kaupungille on tänään myönnetty kuntien harkinnanvaraista avustusta 1,4 miljoonaa euroa ja Ruovedelle 630 000 euroa.

Pirkanmaan muista hakijoista avustusta ilman jäi muun muassa Virrat.

Jaossa oli 20 miljoonaa euroa, jonka jakoi 27 kuntaa. Suurin saaja oli Salo, joka sai harkinnanvaraista avustusta 3 miljoonaa euroa.
http://www.kmvlehti.fi/Uutiset/1194780304483/artikkeli/mantta-vilppulalle+1+4+miljoonaa+euroa+avustusta.html

QuotePäivitetty 26.9.2012 14:57, julkaistu 26.9.2012 14:56.
Jämsän valtuusto ei lämmennyt pakolaisille

Jämsän kaupungilla ei ole taloudellisia ja muitakaan voimavaroja ottaa vastaan Keski-Suomen ely-keskuksen tarjoamia pakolaisia.
Näin päätti Jämsän kaupunginvaltuusto yksimielisesti, vaikkakin värikkään keskustelun jälkeen maanantaina 24. syyskuuta.

Samaa mieltä oli aiemmin ollut myös kaupunginhallitus.

Keskustelulle väriä antoi perussuomalaisten valtuutettu Pekka Kataja, joka nimesi turvapaikanhakijat "turvapaikkaturisteiksi".
Katajan mielestä "turvapaikkaturisteja" ei tule sijoittaa alle 100 000 asukkaan kaupunkeihin.
Katajan puheenvuoroa paheksuttiin, mutta Kataja sanoi pysyvänsä sanojensa takana.

Timo Tuomisto (kesk), Arja Paakkkanen (vas), Mari Äikäs (vihr), Janne Mäkinen (kok) ja Tuula Peltonen (sd) irtisanoutuivat julkisesti Katajan mielipiteistä.
http://www.kmvlehti.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KMV_newssite%2FAMLayout&cid=1194769006059&p=1194613550566&pagename=KMVWrapper
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Iloveallpeople

QuoteVastaanottokeskuksen piha muuttui kaatopaikaksi Ruovedellä

Turvapaikanhakijoiden entisen vastaanottokeskuksen piha Ruoveden Ruhalassa oli kuin kaatopaikka torstaina iltapäivällä. Ohut lumikerros peitti allensa mikroaaltouunin, televisioita, lastenvaunuja ja kaikenlaisia huonekaluja.

Kymmenien metrien pituinen ja levyinen alue oli täynnä tavaraa. Jäljistä näkee, että romua on ollut enemmänkin.

Vastaanottokeskus muutti syksyn aikana Ruovedeltä Mänttä-Vilppulaan.
...

Jussila tähdentää, että mikroaaltouunit, pesukoneet ja televisiot ovat rikkinäisiä.

Tavaroita saa hakea, jos niille on käyttöä.

Lue aiheesta lisää perjantain Aamulehdestä.

Aamulehti

Uutisen kommentitkin kannattaa lukea. On tuo mamubisnes aikamoista touhua. Vastaanottokeskus muuttaa niin kaikki vanha irtaimisto nakataan kirjaimellisesti pihalle ja hommataan mamuille uudet tavarat.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

JoKaGO

Kommenteista bongattua:
"Jussila puhuu nyt muuten omiaan. Muutto ei ole keskeytynyt vuodenvaihteen vuoksi. Kamat olivat pihalla jo ennen itsenäisyyspäivää.
Aika oudolta tuntuu säilyttää muuttoa odottavia huonekaluja lumisateessa rapiat kuukausi."


Taisi tulla paha moka. Minna ja hyysättävänsä ajattelivat, että jättävät vähän käytetyt tavarat taivasalle kuin koira paskansa, niin "siivouspartio" hoitaa loput, huomaamatta. Onhan selvää, että uusi sijoituspaikka uusi irtaimisto telkkuja, mikroaaltouuneja ja lasten turvakaukaloita(!) myöten. Ihanan kallista, kuten joku kommentaattori totesikin.

Jos olisi ilmoitettu lehdessä, että pois saa hakea ilmaiseksi, olisi kansa heti hokannut, mistä on kysymys: Vähän (itse) käytetty esineistö ei kelpaa kunniakansalaisillemme, heille pitää olla uutta!

Sitten vielä ihmetellään "tavallisten suomalaisten kiljuvaa ja sylkevää rasismia".
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Fiftari

QuoteJussila tähdentää, että mikroaaltouunit, pesukoneet ja televisiot ovat rikkinäisiä.

Mitä ne nyt rikkinäisiä? Eikö vastaanotetuille ollutkaan kunnon vehkeitä vai missä ne hajosivat?  :roll:
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

matkamasentaja

Siinähän vieressä siirtolavat odottavat täytettä. Mutta kun joutoväki ei saa nostettua mitään kyytiin niin ei sitten. Ihan yksinkertaisesti olisi asia voitu hoitaa: kun lähdet kämpästäsi, lajittele romut kierrätystavarasta ja kuskaa ne lavalle 1 tai 2. Ja ennen kuin läävä on siisti, et lähde minnekkään. Jumalauta että vituttaa tuollainen saamattomuus niin asukkien kuin virkailijoiden taholta.

JoKaGO

Quote from: matkamasentaja on 04.01.2013, 19:46:27
Siinähän vieressä siirtolavat odottavat täytettä. Mutta kun joutoväki ei saa nostettua mitään kyytiin niin ei sitten. Ihan yksinkertaisesti olisi asia voitu hoitaa: kun lähdet kämpästäsi, lajittele romut kierrätystavarasta ja kuskaa ne lavalle 1 tai 2. Ja ennen kuin läävä on siisti, et lähde minnekkään. Jumalauta että vituttaa tuollainen saamattomuus niin asukkien kuin virkailijoiden taholta.

Ei niitä saa laittaa röihin. Varsinkin siivousryö on rasistista!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.


Leso

Quote from: Jussila Iltiksessä[...] - Meidän on pitänyt saada 150 ihmistä Mänttään [...]

Asiayhteydestään irrotettuna lause alkaa väristä. Mielikuvituksessani, toki.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Jukka Wallin

Quote from: Uuno Nuivanen on 04.01.2013, 21:14:37
Hep!

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288529488025.html

Olisi siellä ollut ihan käyttökelpoista tavaraa. Atk-tuoli ja pöytiä ja niin edelleen. Kyllä ne olisivat kelvanneet jollekkin työttömälle tai sosiaalitoimiston asiakkaalle, mutta ei näille kultamunille..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

nimierkki

Quote from: Jukka Wallin on 07.01.2013, 09:45:30
Kyllä ne olisivat kelvanneet jollekkin työttömälle tai sosiaalitoimiston asiakkaalle, mutta ei näille kultamunille..

Onko nyt siis käynyt ilmi, että turvapaikanhakijoiden vaatimuksesta kamat heitettiin pihalle? Niille olisi ollut uudessa paikassa tarvetta, mutta turvapaikanhakijat eivät hyväksyneet niiden siirtoa?

Leso

Quote from: nimierkki on 07.01.2013, 18:05:57
Onko nyt siis käynyt ilmi, että turvapaikanhakijoiden vaatimuksesta kamat heitettiin pihalle? Niille olisi ollut uudessa paikassa tarvetta, mutta turvapaikanhakijat eivät hyväksyneet niiden siirtoa?

Elä viitti, nimierkki. Tiedät kyllä, mistä on kysymys.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

nimierkki

Quote from: Leso on 08.01.2013, 10:20:08
Quote from: nimierkki on 07.01.2013, 18:05:57
Onko nyt siis käynyt ilmi, että turvapaikanhakijoiden vaatimuksesta kamat heitettiin pihalle? Niille olisi ollut uudessa paikassa tarvetta, mutta turvapaikanhakijat eivät hyväksyneet niiden siirtoa?

Elä viitti, nimierkki. Tiedät kyllä, mistä on kysymys.

No minulla on kyllä uutisoinnin perusteella käsitys tapahtumien kulusta, mutta varma en toki voi olla. Näin homma näyttäisi menneen:

PIRKO pääsi kätevästi eroon vanhoista kamoistaan lahjoittamalla ne keskukselle. En tiedä lopetettiinko PIRKOn toiminta vai mitä kävi. Jos se jatkuu jossakin, niin pidän todennäköisenä, että siellä on ostettu uudet kamat opiskelijoille veronmaksajien rahoilla. Seuraavaksi VOK muuttaa toiseen kuntaan, eikä ole enää tarvetta kalusteille. Joko siellä on ollut vanhat valmiina tai sitten on ostettu veronmaksajien rahoilla uudet tavarat. Voin uskoa kumman vaan selityksen. Tässä vaiheessa lahjoituksena saaduista kamoista tuli ongelma. Kyseinen ongelma on VOK:in henkilökunnan asteikolla varmaan aika alhaalla, niillä on epäilemättä ollut muutakin mietittävää kuin vanhat huonekalut. Tärkeintä on ollut saada tilat tyhjiksi, siitä on voinut tulla noottiakin jo.

Niinpä kamat ajetaan vaan kauheella kiireellä pihalle. VOK:in tyypeille ei makseta siitä, että ne miettivät köyhien suomalaisten kohtaloa, ei makseta siitä että pyritään elämään mahdollisimman niukasti ja ekologisesti. Väitän, että vielä vähemmän asiaa kysytään keskuksen asiakkailta. Vaikea uskoa, että asukkaat olisivat vaatineet huonekalujen hylkäämistä.

Näkisin tuollaisen haaskuun johtuvan lähinnä yhteiskunnan byrokratisoitumisesta. Joku kertoi edellä miten kunnalla eletään niukasti ja toisaalta joku toinen sanoi, että verorahoja pistetään menemään surutta. Minulla on kokemus kummastakin. Taloon hankitaan halvimmat puhelimet mitä saadaan, jotka ei edes toimi kunnolla, muutenkin ollaan tosi tarkkoja toimistotarvikkeissa. Mutta sitten aletaankin remontoimaan jotain isoa vanhaa virastoa. Ajetaan jätelavat pihalle ja heitellään paljon käyttökelpoista kamaa sinne. Olen itse ollut kerran luvallisesti purkamassa hyvää kamaa omaan käyttöön tuollaisesta kohteesta. Väliovia, tiskikaappeja jne, peräkärry täyteen käyttökamaa. Kunnalle tuo oli säästöä, pienemmät jätemaksut ja vähemmän purettavaa.

Jos kunnan sisällä on tuollaista epäloogista toimintaa eri virastojen välillä, niin pitäisikö sitten olettaa, että jonkin kunnasta irrallisen organisaation pitäisi toimia paremmin? Ei niille siitä makseta, ei VOKin väki saa palkkaa siitä että ne vie ilmoituksia kirjastoon ja koettaa organisoida vanhojen huonekalujen jakoa. Sen sijaan niiden vastuulla olisi hoitaa asiat oikein. Jos kerta huonekalut on menossa kaatikselle, niin sitten ne pitäisi toimittaa heti joko sinne tai roskalavoille. Ei vaan voi heitellä kamoja pihalle (tai näköjään voi, mutta hyvin tuomittavana sen näen). Asiasta saisi minusta hiillostaa pomoa enemmän, tämä asia on sen vastuulla, toisin kuin se, että kunnassa on köyhiä joille heidän vanhat kamat kelpaisivat.


JoKaGO

Kirjoitat ihan asiaa. Mutta ei tuollaista saa sallia, byrokratian tai minkään muunkaan nimissä. Jätehuoltorikoksesta syytteet VOKin porukalle!

Näkee hyvin, minkälaiset suhteet VOKilla oli ruovetisiin, kun tällaistakaan asiaa eivät saaneet hoidetuksi. Muistetaan, että koko toimintansa ajan VIRALLINEN totuus oli, kuinka hyvin VOK, mamut ja kantikset tulevat toimeen keskenään. Liekö kohtaamisia sittenkään ollut?
Muistetaan myös, että VOKiin piti tulla 50 alaikäistä "ankkurilasta", jolle kunta antoi luvan. Yllättäen SPR ilmoitti, että mukana tulee myös yksinäisiä aikuisia ja perheitä. Lopultä lukumäärä taisi nousta kahteen sataan. Ja välit "vähän" huononi paikallisväestön kanssa. Nyt, kun lähtö tuli muualle, ei välitetty pitää lukua enää mistään, jätetään kakat kuin koirat konsanaan paikallisten murheeksi.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Fiftari

Quote from: JoKaGO on 08.01.2013, 12:05:32
Liekö kohtaamisia sittenkään ollut?

On. Palokunta vieraili useampaan otteeseen. Paikalliset opettivat miten naisten kanssa käyttäydytään ja ilmeisesti lainattuja pyöriä haettiin vanhan emäntäkoulun nurkilta takaisin(vok).
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

nimierkki

Quote from: JoKaGO on 08.01.2013, 12:05:32
Kirjoitat ihan asiaa. Mutta ei tuollaista saa sallia, byrokratian tai minkään muunkaan nimissä. Jätehuoltorikoksesta syytteet VOKin porukalle!

Minustakaan tuollaista roskaamista ei saa sallia. Tokko siitä mitään rangaistuksia silti tulee, paitsi tietenkin monien kansalaisten paheksunta. VOKin väki kusaisi omiin muroihinsa kun ei hoitanut tuollaista perusjuttua kunnolla.