News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Nokia menossa konkursiin myykää vielä kun voitte.

Started by Hämeenlinnan Oraakkeli, 16.06.2012, 16:16:24

Previous topic - Next topic

jka

Quote from: Sour-One on 14.09.2012, 19:30:35
Quote from: Jani Rantala on 14.09.2012, 18:52:32
Tietokoneissa Omppu ja Telkkareissa Sony ja Samsung

Näin ihmiset on valmiit tekemään. Niin se vain menee. Lumia on hyvä puhelin, mutta kokonaisvaltainen ajattelu puuttuu Nokialta.

Omassakin kaveripiirissäni on toki paljonkin näitä merkkiuskollisia milloin missäkin asiassa. Koskaan en ole saanut rationaalista vastausta miksi joku merkki on parempi kuin toinen vain merkin takia. Pointtini ei kuitenkaan ollut tämä. Pointti on se, että nämä merkkiuskolliset vaikka ovat miten uskollisia tahansa ovat kuitenkin niin pieni joukko, että ne eivät määrää tuotteiden markkinaosuuksia. Markkinaosuudet määrää suurempi massa, joka ajattelee joko rationaalisesti tai sitten sen merkkiuskollisuus on vain lauman perässä juoksemista tai alitajuista. Jos merkkiuskollisuus ei ole tietoista, niin silloin merkki vaihtuu yhtä nopeasti toiseen kun vaan sopiva tilaisuus tulee ja markkinaosuudet vaihtuvat samantien tämän mukaisesti.


Rubiikinkuutio

Quote from: jka on 14.09.2012, 19:42:37

Pointti on se, että nämä merkkiuskolliset vaikka ovat miten uskollisia tahansa ovat kuitenkin niin pieni joukko, että ne eivät määrää tuotteiden markkinaosuuksia.

Suurin osa ihmisistä ostaa fiiliskellä ilman suurta ajattelua. He tietämättään antavat brändien vaikuttaa itseensä. Se ei ole pieni joukko se. Heillä tehdään markkinaosuuksia.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

ile

Quote from: hkanime on 14.09.2012, 19:05:26

Imagoa (eli "maine") luodaan. Ei se itsestään synny. Apple on luonut oman imagonsa laadukkaiden design tuotteiden valmistaja. Väälttämättä tämä ei aina ole totuudenmukaista, mutta tämä on kuitenkin yleinen mielikuva. Imagoa on vahvistettu ulkoisilla tekijöillä kuten juuri mainitsemani Applen omilla kaupoilla.

Niin luodaan - siihen viittasinkin sillä että jotkut saavat toiset mukaansa kun ovat innokkaita ("edelläkävijät"), ja toisessa viestissä jatkoin siitä että ovat saaneet jonkinlaisen brändin luotua.

Windows brändinä ei ehkä ole otollisin alusta, mutta katsotaan.


jka

Quote from: Rubiikinkuutio on 14.09.2012, 19:44:33
Quote from: jka on 14.09.2012, 19:42:37

Pointti on se, että nämä merkkiuskolliset vaikka ovat miten uskollisia tahansa ovat kuitenkin niin pieni joukko, että ne eivät määrää tuotteiden markkinaosuuksia.

Suurin osa ihmisistä ostaa fiiliskellä ilman suurta ajattelua. He tietämättään antavat brändien vaikuttaa itseensä. Se ei ole pieni joukko se. Heillä tehdään markkinaosuuksia.


Nimenomaan. Mutta tästä johtuen myös näihin vaikuttava brändi vaihtuu silmänräpäyksessä kun uusi ja mielenkiintoisempi sattuu kohdalle.

MW

Quote from: ile on 14.09.2012, 19:44:51
***
Windows brändinä ei ehkä ole otollisin alusta, mutta katsotaan.

Microsoftilla on paljon painolastia, mutta mikä onkaan yleisin käyttöjärjestelmä? Jos luurin ja läppärin/pöytäkoneen keskinäinen kommunikaatio tai osin assimiloituminen paranisi, siinä voisi olla vetoa.

Tämä nyt tällä kertaa linux-alustalta näpyteltynä.

Adolf Stege

Mulla oli Nokia puhelimia vuosikaudet, mutta nyt Samsung. Eli olin merkkiuskollinen. Olisin varmaan edelleenkin, mutta Salon tehtaan lopetus -vaikka toisin luvattiin- oli viimenen niitti.

Eipä kyllä oo tarvinnu kauppoja katua. On niin helppo käyttöinen tuo Android.

requiem

Quote from: jka on 14.09.2012, 18:59:34
Quote from: Jani Rantala on 14.09.2012, 18:52:32
Quote from: jka on 14.09.2012, 18:50:16
Quote from: Rubiikinkuutio on 14.09.2012, 18:44:21
Brändi ei ole ainoa asia, mutta brändi on yksi asia jonka takia yksistään kuluttaja on valmis maksamaan enemmän.

Et muuten vastannut kysymykseeni. Mistä telkkarimerkistä tai tietokoneesta olet siis valmis maksamaan enemmän kuin vastaavasta kilpailijasta vain sen takia mitä päällä lukee?

Tietokoneissa Omppu ja Telkkareissa Sony ja Samsung

Miksi maksat tietoisesti jostain kulutuselektroniikan hilavitkuttimesta enemmän kuin on tarpeen jotta saat saman käyttökokemuksen?

No vastaavaa käyttäytymistä voidaan ihan hyvin kummastella esim. autojen puolella.

Otetaan ensimmäiseksi esimerkiksi vaikkapa tuo Volkswagen-yhtymä. Kyseinen pulju valmistaa jotakuinkin normitallustajille tarkoitettuja autoja Audeina, Volkswageneina, Škodina ja Seateina. Yksi merkittävä ero kyseisten merkkien välillä on tuo uutuusherkkujen nokkimisjärjestys. Audi ottaa ne ensimmäisenä, Volkswagen toisena ja alusmaamerkit sitten viimeisenä. Toinen ero on tuo "alkuperämaan" tuoma brändietu, saksalaisethan tekevät parempia automobiileja (vaikka osat tulevat aivan samoilta alihankkijoilta). Esim. Audi A3, Volkswagen Golf, Škoda Octavia ja Seat León ovat perusperiaatteiltaan samoja autoja, hintalaput eivät tosin sitten ole sitä.

Toiseksi esimerkiksi voidaan sitten ottaa vaikkapa isomman volyymin valmistaja Toyota ja pienemmän volyymin valmistaja BMW. Molemmilta merkeiltä löytyy malleja keskiluokasta aina sinne sikariportaaseen asti. Mutta jotenkin kummasti molempien merkkien malleille löytyy ottajia, vaikka hintalaput ja ominaisuudet (yleislaatu ei ainakaan ole ongelma) eivät olisikaan mitenkään vertailtavissa keskenään.

Vastaus tähän kummallisuuteen löytyy ihmisen inhimillisestä käyttäytymisestä ja sen toteutumisesta vapailla markkinoilla. BMW, Toyota ja Apple ovat olemassa koska ne nimenomaisesti tarjoavat jokainen omanlaistansa tuotetta ja sen välittämää kokemusta. BMW, Toyota ja Apple voivat jatkaa toimintaansa kunhan ne vain pystyvät tarjoamaan sellaisia tuotteita ja kokemuksia mitä kuluttajat haluavat. Kuluttaja sitten valitkoon sen tuotteen joka häntä eniten miellyttää. Ja juuri nämä kuluttajien erilaiset mieltymykset rikastuttavat (no pun intended) markkinoita suunnattomasti. Esim. älypuhelinmarkkinat ovat suunnattomasti mielenkiintoisemmat Applen ja Samsungin tähden kuin ilman niitä.

Tästä syystä minä en esim. jaksa ymmärtää kaikkea sitä Applea, tai vastaavasti esim. Googlea ja Facebookia, kohtaan kohdistettua kritiikkiä. Firman menestyksen mittarina kun on oman tuotteensa myyminen onnistuneesti kuluttajille. Jos kuluttajat vapaaehtoisesti ostavat/käyttävät tuotetta x eivätkä tuotetta y, niin mikä tässä oikein on se ongelma?
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

B52

Quote from: requiem on 14.09.2012, 22:52:51
Quote from: jka on 14.09.2012, 18:59:34
Quote from: Jani Rantala on 14.09.2012, 18:52:32
Quote from: jka on 14.09.2012, 18:50:16
Quote from: Rubiikinkuutio on 14.09.2012, 18:44:21
Brändi ei ole ainoa asia, mutta brändi on yksi asia jonka takia yksistään kuluttaja on valmis maksamaan enemmän.

Et muuten vastannut kysymykseeni. Mistä telkkarimerkistä tai tietokoneesta olet siis valmis maksamaan enemmän kuin vastaavasta kilpailijasta vain sen takia mitä päällä lukee?

Tietokoneissa Omppu ja Telkkareissa Sony ja Samsung

Miksi maksat tietoisesti jostain kulutuselektroniikan hilavitkuttimesta enemmän kuin on tarpeen jotta saat saman käyttökokemuksen?

No vastaavaa käyttäytymistä voidaan ihan hyvin kummastella esim. autojen puolella.

Otetaan ensimmäiseksi esimerkiksi vaikkapa tuo Volkswagen-yhtymä. Kyseinen pulju valmistaa jotakuinkin normitallustajille tarkoitettuja autoja Audeina, Volkswageneina, Škodina ja Seateina. Yksi merkittävä ero kyseisten merkkien välillä on tuo uutuusherkkujen nokkimisjärjestys. Audi ottaa ne ensimmäisenä, Volkswagen toisena ja alusmaamerkit sitten viimeisenä. Toinen ero on tuo "alkuperämaan" tuoma brändietu, saksalaisethan tekevät parempia automobiileja (vaikka osat tulevat aivan samoilta alihankkijoilta). Esim. Audi A3, Volkswagen Golf, Škoda Octavia ja Seat León ovat perusperiaatteiltaan samoja autoja, hintalaput eivät tosin sitten ole sitä.

Toiseksi esimerkiksi voidaan sitten ottaa vaikkapa isomman volyymin valmistaja Toyota ja pienemmän volyymin valmistaja BMW. Molemmilta merkeiltä löytyy malleja keskiluokasta aina sinne sikariportaaseen asti. Mutta jotenkin kummasti molempien merkkien malleille löytyy ottajia, vaikka hintalaput ja ominaisuudet (yleislaatu ei ainakaan ole ongelma) eivät olisikaan mitenkään vertailtavissa keskenään.

Vastaus tähän kummallisuuteen löytyy ihmisen inhimillisestä käyttäytymisestä ja sen toteutumisesta vapailla markkinoilla. BMW, Toyota ja Apple ovat olemassa koska ne nimenomaisesti tarjoavat jokainen omanlaistansa tuotetta ja sen välittämää kokemusta. BMW, Toyota ja Apple voivat jatkaa toimintaansa kunhan ne vain pystyvät tarjoamaan sellaisia tuotteita ja kokemuksia mitä kuluttajat haluavat. Kuluttaja sitten valitkoon sen tuotteen joka häntä eniten miellyttää. Ja juuri nämä kuluttajien erilaiset mieltymykset rikastuttavat (no pun intended) markkinoita suunnattomasti. Esim. älypuhelinmarkkinat ovat suunnattomasti mielenkiintoisemmat Applen ja Samsungin tähden kuin ilman niitä.

Tästä syystä minä en esim. jaksa ymmärtää kaikkea sitä Applea, tai vastaavasti esim. Googlea ja Facebookia, kohtaan kohdistettua kritiikkiä. Firman menestyksen mittarina kun on oman tuotteensa myyminen onnistuneesti kuluttajille. Jos kuluttajat vapaaehtoisesti ostavat/käyttävät tuotetta x eivätkä tuotetta y, niin mikä tässä oikein on se ongelma?

Hieno rautalankaväännös, mikä siinä on kun ihmiset eivät voi hyväksyä sitä että toiset ovat fiksumpia kuin he itse?

Apple on tehnyt loistavaa markkinointia ja varsinkin tulosta, ja tuotteissakaan ei ole minun mielestä mitään vikaa. Jokainen voi tietenkin kokeilla itse tehdä paremman.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Rubiikinkuutio

Quote from: jka on 14.09.2012, 22:25:00

Mutta tästä johtuen myös näihin vaikuttava brändi vaihtuu silmänräpäyksessä kun uusi ja mielenkiintoisempi sattuu kohdalle.

Useimmilla kyllä. Ei muuta sitä tosiasiaa miksikään, että brändin merkitys kuluttajaeletroniikassa on toisin kuin väitit merkittävä.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Rubiikinkuutio

Quote from: B52 on 15.09.2012, 01:50:38

Apple on tehnyt loistavaa markkinointia ja varsinkin tulosta, ja tuotteissakaan ei ole minun mielestä mitään vikaa.

Olkinukke? Onko täällä muuten kukaan väittänyt Applen tuotteita huonoiksi? Muistaakseni ei? Ylihinnoittelusta taitaa olla joku sanonut?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

jka

Quote from: requiem on 14.09.2012, 22:52:51
No vastaavaa käyttäytymistä voidaan ihan hyvin kummastella esim. autojen puolella
...

Olen sinänsä ihan samaa mieltä tuosta kirjoituksestasi, mutta se ei edelleenkään ihan ole kuitenkaan asian ytimessä. Brändejä on monenlaisia ja niiden rahastusmahdollisuudet ovat erilaisia. Ääriesimerkkinä puhtaat luksusbrändit. Brändi ei näissä tuo mitään lisäarvoa itse tuotteen käyttökokemukseen. Se käyttökokemus, josta maksetaan ylimääräistä on itse asissa ihan jotain muuta kuin itse tuotteen käyttö. Esimerkkinä hyvin suuri osa kuluttujan hakemasta käyttökokemuksesta voi olla puhtaasti sitä, että saadaan vain naapuri kateelliseksi. Tämä sama näkyy autoissakin vaikka ei edes oltaisi vielä luksusluokassa.

Kulutuselektroniikassa ei ole samaa ilmiötä ainakaan massamarkkinoilla. Tottakai löytyy pieniä toimijoita esimerkkinä jopa Nokian Vertu, jotka yrittävät rahastaa jollain muulla kuin itse tuotteen käyttökokemuksella. Mutta näillä ei ole mitään merkitystä massamarkkinoihin. PC:llä pystyit rahastamaan vielä 90-luvulla samalla tapaa. Porukka maksoi jostain Compaq:n "premiumläppäristä" enemmän pelkästään koska se oli Compaq. Samoin mobiilipuolellakin vielä ensimmäisen iPhonenkin aikoihin osa porukasta osti iPhonen vain sen takia, että saataisiin naapuri kateelliseksi. Mutta ei osta enää. Älypuhelimen käyttökokemus on nykyään pelkästään sen käyttöliittymä, tekniset ominaisuudet ja palveluekosysteemin taso ja laajuus. Tuon lisäksi ei ole mitään muuta jolla pystyisi rahastamaan. Jos kilpailijat tekevät nuo asiat paremmin kuin Apple ja Apple ei pysty vastaamaan kilpailuun niin Applen osake on 3 dollaria ja myynti samaa tasoa kuin 80-luvulla. Brändi ei tässä auta mitenkään eikä se, että Apple tekisi jollekin pienelle kuluttajaryhmälle heidän haluamiaan tuotteita.

Applehan on todellinen kummajainen kaikin puolin. Katteet ovat oleellisesti suuremmat kuin kilpailijoilla. Ei missään muuallakaan edes luksusbrändiosastolla kukaan pysty tekemään parempaa tulosta kuin kilpailija. Ei Ferrari tee parempa tulosta kuin Lamborghini edes autopuolella. Ferrari voi tehdä parempaa tulosta kuin Skoda, mutta se ei ole tämän asian pointti. Apple ei ole kulutuselektroniikan Ferrari. Sellaista ei ole olemassakaan, eikä tule koskaan olemaankaan jos puhutaan massamarkkinoista, joilla Applekin nykyään rahansa kerää. Vertun tapaiset viritelmät voivat olla kulutuselektroniikan Ferrareita, mutta eivät ne enää rahaa bisnekellään tee Applen tapaan. Eli pointti on edelleen se, että Applella ei ole mitään sellaista brändiin liittyvää kilpailuetua, jolla se pystyisi säilyttämään nykyisen asemansa. Automaailmassakin tuo brändäys toimii koska kaikki kilpailijatkin tekevät samaa ja riittävän suuri osa kuluttajista haluaa jotain muutakin käyttökokemusta kuin vain siirtyä paikasta A paikkaan B. Kulutuselektroniikassa ei ole samaa asetelmaa.


Rubiikinkuutio

Quote from: jka on 15.09.2012, 09:56:08

Applehan on todellinen kummajainen kaikin puolin. Katteet ovat oleellisesti suuremmat kuin kilpailijoilla. Ei missään muuallakaan edes luksusbrändiosastolla kukaan pysty tekemään parempaa tulosta kuin kilpailija. Ei Ferrari tee parempa tulosta kuin Lamborghini edes autopuolella.

Tämä on totta ja vaikka kännyköissä Apple on vienyt tämän räikeimmilleen, niin sama toistuu myös Applen mp3-soittimissa ja tietokoneissa. Applella on todella kapea valikoima ja todella rajut katteet. Kaikki kolme pyrkivät kaikin tavoin sitouttamaan käyttäjän juuri Applen tuotteeseen ja onnituvatkin siinä suhteellisen hyvin. Autopuolella sitouttaminen on vaikeampaa.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

jka

Quote from: hkanime on 15.09.2012, 11:32:07
Applen konsepti (käyttäjäkokemus & design) on kuitenkin pitkäkestoisempi kun Nokian teknologiavetoinen idea. Design on ollut olemassa jo tuhansia vuosia ja on edelleen vetovoimatekijä. Teknologia sensijaan aina leviää myös kilpailjoille jolloin etumatka on vaikeampi säilyttää. Lisäksi teknologia tulee usein "tarpeeksi hyväksi", jolloin tekninen etumatka ei enää houkuttele suurta asiakasmassaa.

Enpä tiedä. Väittäisin, että kulutuselektroniikan markkinat ovat silti pohjimmiltaan enneminkin teknologiavetoisia kuin designvetoisia. Enpä tiedä yhtään kulutuselektroniikan tuotetta joka olisi tullut suosituksi massamarkkinoilla pelkästään designin takia. Edes iPhone ei kuulu tähän kategoriaan. Sen sijaan designin puolestä täysiä susia, mutta teknologisesti ihan käypiä on vaikka miten. Suurin osa Applenkin tuotteista ei myynyt 80-90-luvuilla vaikka design oli silloinkin muita edellä. Vasta kun Apple sai myös teknisen puolen toimimaan alkoi hommat luistaa.


Rubiikinkuutio

Quote from: jka on 15.09.2012, 11:48:17

Enpä tiedä yhtään kulutuselektroniikan tuotetta joka olisi tullut suosituksi massamarkkinoilla pelkästään designin takia.

Motorola Razr tulee heti mieleen. Varmasti muitakin on. Tässä on nyt se, että se desing on juttu joka vaikuttaa todella paljon. Tosille kuluttajasekmenteille enemmän ja toisille vähemmän.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

jka

Quote from: Rubiikinkuutio on 15.09.2012, 11:53:40
Quote from: jka on 15.09.2012, 11:48:17

Enpä tiedä yhtään kulutuselektroniikan tuotetta joka olisi tullut suosituksi massamarkkinoilla pelkästään designin takia.

Motorola Razr tulee heti mieleen. Varmasti muitakin on. Tässä on nyt se, että se desing on juttu joka vaikuttaa todella paljon. Tosille kuluttajasekmenteille enemmän ja toisille vähemmän.

Minä ja kuka tahansa muukin voin luetella heti sata kulutuselektroniikan tuotetta, jotka ovat menestyneet pelkästään teknisillä ominaisuuksilla. Design ratkaisee, mutta ei silläkään mitään oleellista kilpailuetua saa muihin. Ei Applella ole mitään monopolia olla designin eturintamassa. Applellakin on designinkin puolesta täysia susia historiansa aikana vaikka miten.

Rubiikinkuutio

Quote from: jka on 15.09.2012, 11:57:56

Design ratkaisee, mutta ei silläkään mitään oleellista kilpailuetua saa muihin.

No huoh.. Motorola sai.

Desing, Brändi ja tekniikka ovat kaikki kulutuselektroniikassa merkittäviä. Eri ihmisille eri asiat.

Quote
Ei Applella ole mitään monopolia olla designin eturintamassa. Applellakin on designinkin puolesta täysia susia historiansa aikana vaikka miten.

Apple on kyllä pärjännyt tosi hyvin Desinginkin suhteen Jobsin paluun jälkeen. Toki aika vaikea välillä erottaa brändistä, mutta huteja siellä on kyllä siltä ajalta vähän ja suranaisia sittejä puhtaana dinainina kaupallisessa mielessä paljon.

http://blog.pekpongpaet.com/wp-content/uploads/2010/02/design-apple-braun.jpg
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

B52

Quote from: Rubiikinkuutio on 15.09.2012, 08:10:31
Quote from: B52 on 15.09.2012, 01:50:38

Apple on tehnyt loistavaa markkinointia ja varsinkin tulosta, ja tuotteissakaan ei ole minun mielestä mitään vikaa.

Olkinukke? Onko täällä muuten kukaan väittänyt Applen tuotteita huonoiksi? Muistaakseni ei? Ylihinnoittelusta taitaa olla joku sanonut?

Ei olkinukke.

Se on sitten toinen tarina mikä on ylihinnoilteltu, itse olen saanut loistavaa palvelua rahojani vastaan, mutta nähtävästi myös muilta kännykkävalmistajilta saa.

Mutta jokainen ostaa mitä ostaa, mitä vittua se meille muille kuuluu, rahat voi työntää vaikka siihen kuuluisaan Murren perseeseen.

ps. "Onko täällä muuten kukaan väittänyt Applen tuotteita huonoiksi? " Ei onneksi tällä palstalla, monella muulla kyllä
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Rubiikinkuutio

Quote from: B52 on 15.09.2012, 12:06:55

ps. "Onko täällä muuten kukaan väittänyt Applen tuotteita huonoiksi? " Ei onneksi tällä palstalla, monella muulla kyllä

Ok. Sitähän minäkin. Olisit heti tullut sanomaan, että tulit tänne vauhkomaan joidenkin muiden palstojen idiooteista etkä tähän kekusteluun tahtonut osallistua.

Todella rasittavaa keskustelua tuo "valmiiksi luokaantuminen" ihmisille jotka eivät ole edes keskutelussa mukana.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

B52

Quote from: Rubiikinkuutio on 15.09.2012, 12:11:19
Quote from: B52 on 15.09.2012, 12:06:55

ps. "Onko täällä muuten kukaan väittänyt Applen tuotteita huonoiksi? " Ei onneksi tällä palstalla, monella muulla kyllä

Ok. Sitähän minäkin. Olisit heti tullut sanomaan, että tulit tänne vauhkomaan joidenkin muiden palstojen idiooteista etkä tähän kekusteluun tahtonut osallistua.

Todella rasittavaa keskustelua tuo "valmiiksi luokaantuminen" ihmisille jotka eivät ole edes keskutelussa mukana.

Ja se on ihmeellistä että tyypit jotka eivät ole koskaan käyttäneet Applen tuotteita haukkuvat niitä, kannattaisi ensin tutustua ennen kuin sanoo asiasta mitään.

Ja nyt puhun tuotteista, en ihmistä, tämä kun on se kriittinen palsta.

ps. ja minulla on Applen 17" läppäri sekä iPhone4, toimii yhdessä paremmin kuin oma ajatus
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

jka

Quote from: Rubiikinkuutio on 15.09.2012, 12:06:37
Quote from: jka on 15.09.2012, 11:57:56
Design ratkaisee, mutta ei silläkään mitään oleellista kilpailuetua saa muihin.
No huoh.. Motorola sai.
Desing, Brändi ja tekniikka ovat kaikki kulutuselektroniikassa merkittäviä. Eri ihmisille eri asiat.

No minä olen kyllä tässä säikessä kokoajan puhunut vähän pitemmästä aikavälistä kuin muutamasta vuodesta ja yksi tuote. Motorolankin matkapuhelinbisnes oli silti konkurssikypsä tuonkin jälkeen.

Rubiikinkuutio

#411
Quote from: B52 on 15.09.2012, 12:19:49

Ja se on ihmeellistä että tyypit jotka eivät ole koskaan käyttäneet Applen tuotteita haukkuvat niitä, kannattaisi ensin tutustua ennen kuin sanoo asiasta mitään.

Samaa mieltä. Ihmettelinkin vain miksi sinun piti tulla tännekkin palstalle loukkaantumaan noista tyypeistä, kun täällä heitä ei ole näkynyt?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Rubiikinkuutio

Quote from: jka on 15.09.2012, 13:07:04

No minä olen kyllä tässä säikessä kokoajan puhunut vähän pitemmästä aikavälistä kuin muutamasta vuodesta ja yksi tuote.

Epäselvästippä senkin olit ilmaisuut, mutta katsoppa Applen desingin toimivuutta vaikkapa Jobsista eteenpäin.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

jka

Quote from: Rubiikinkuutio on 15.09.2012, 13:09:22
Quote from: jka on 15.09.2012, 13:07:04

No minä olen kyllä tässä säikessä kokoajan puhunut vähän pitemmästä aikavälistä kuin muutamasta vuodesta ja yksi tuote.

Epäselvästippä senkin olit ilmaisuut, mutta katsoppa Applen desingin toimivuutta vaikkapa Jobsista eteenpäin.

Ja katso Jobsista taaksepäin. Jobsista eteenpäin on aika turha enää katsoa jos kaveri on kukkamultaa.


B52

Quote from: Rubiikinkuutio on 15.09.2012, 13:08:38
Quote from: B52 on 15.09.2012, 12:19:49

Ja se on ihmeellistä että tyypit jotka eivät ole koskaan käyttäneet Applen tuotteita haukkuvat niitä, kannattaisi ensin tutustua ennen kuin sanoo asiasta mitään.

Samaa mieltä. Ihmettelinkin vain miksi sinun piti tulla tännekkin palstalle loukkaantumaan noista tyypeistä, kun täällä heitä ei ole näkynyt?

Täh? Näytä yksikin lause missä olen loukkaantunut, minulle on hevonvitunsama mitä laitteita ihmiset käyttää, kunhan tulevat toimeen niin ihan se ja sama.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Rubiikinkuutio

#415
Quote from: B52 on 15.09.2012, 13:19:30

Täh? Näytä yksikin lause missä olen loukkaantunut

"mikä siinä on kun ihmiset eivät voi hyväksyä sitä että toiset ovat fiksumpia kuin he itse?"
"Jokainen voi tietenkin kokeilla itse tehdä paremman."

Nuo kaksi jo heti alkuun sättiviä. Ilman mitään provokaatiota keneltäkään. Kukaan ei ole a) väittänyt Applen tuotteita huonoiksi b) olevansa fiksumpia kuin kukaan?

"Mutta jokainen ostaa mitä ostaa, mitä vittua se meille muille kuuluu, rahat voi työntää vaikka siihen kuuluisaan Murren perseeseen."

Tuo osoittaa melkoista loukkaantumista jo, kun kukaan ei ole edes kritisoinut miissään sitä että joku ostaa Applea. Niiku valmiiksi jo sätit jonkin toisen keskutelupalstan idioottien takia täällä ihmisiä.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Rubiikinkuutio

Quote from: jka on 15.09.2012, 13:15:33

Ja katso Jobsista taaksepäin.

En kun nimeomaan puhuin nyt tästä "uudesta Applesta" millaiseksi se muodostui kun Jobbs palasi johtoon. Kaikkea siitä pisteestä eteenpäin. Jobbsin poismeno alkaa toki nyt pikkuhiljaa vasta näkyä Applen tuotantolinjoissa. Kiintosaa kyllä nähdä miten vaikuttaa. Uusi iPhone näytti ainakin kahden tutun Applefanin mielestä masentavalta ja kaipalivat jo Jobbsia. Aikovat silti molemmat ostaa sen.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

B52

Quote from: Rubiikinkuutio on 15.09.2012, 13:46:00
Quote from: B52 on 15.09.2012, 13:19:30

Täh? Näytä yksikin lause missä olen loukkaantunut

"mikä siinä on kun ihmiset eivät voi hyväksyä sitä että toiset ovat fiksumpia kuin he itse?"
"Jokainen voi tietenkin kokeilla itse tehdä paremman."

Nuo kaksi jo heti alkuun sättiviä. Ilman mitään provokaatiota keneltäkään. Kukaan ei ole a) väittänyt Applen tuotteita huonoiksi b) olevansa fiksumpia kuin kukaan?

"Mutta jokainen ostaa mitä ostaa, mitä vittua se meille muille kuuluu, rahat voi työntää vaikka siihen kuuluisaan Murren perseeseen."

Tuo osoittaa melkoista loukkaantumista jo, kun kukaan ei ole edes kritisoinut miissään sitä että joku ostaa Applea. Niiku valmiiksi jo sätit jonkin toisen keskutelupalstan idioottien takia täällä ihmisiä.


Koita nyt edes, tuossa ei ollut mitään haukkumista, kunhan vaan totesin asian.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

jka

Quote from: Rubiikinkuutio on 15.09.2012, 13:48:38
Quote from: jka on 15.09.2012, 13:15:33

Ja katso Jobsista taaksepäin.

En kun nimeomaan puhuin nyt tästä "uudesta Applesta" millaiseksi se muodostui kun Jobbs palasi johtoon. Kaikkea siitä pisteestä eteenpäin. Jobbsin poismeno alkaa toki nyt pikkuhiljaa vasta näkyä Applen tuotantolinjoissa. Kiintosaa kyllä nähdä miten vaikuttaa. Uusi iPhone näytti ainakin kahden tutun Applefanin mielestä masentavalta ja kaipalivat jo Jobbsia. Aikovat silti molemmat ostaa sen.

iPhonehan on designiltaan tällähtekellä kaikista valmistajista eniten "mummoluuri". Kaikki ovat menneet tuossakin jo ohi jos ihan rehellisiä ollaan. Viimeistä julkistusta ei ylistä todellakaan enää muut kuin hard-core Apple fanit. Applen design on ottanut takapakkia jo viimeiset vuodet jo silloin kun Jobskin siellä vielä veteli naruista.


B52

Quote from: Rubiikinkuutio on 15.09.2012, 13:48:38
Quote from: jka on 15.09.2012, 13:15:33

Ja katso Jobsista taaksepäin.

En kun nimeomaan puhuin nyt tästä "uudesta Applesta" millaiseksi se muodostui kun Jobbs palasi johtoon. Kaikkea siitä pisteestä eteenpäin. Jobbsin poismeno alkaa toki nyt pikkuhiljaa vasta näkyä Applen tuotantolinjoissa. Kiintosaa kyllä nähdä miten vaikuttaa. Uusi iPhone näytti ainakin kahden tutun Applefanin mielestä masentavalta ja kaipalivat jo Jobbsia. Aikovat silti molemmat ostaa sen.

Mitä sitten vaikka ostavatkin? Ai niin, se on Nokialta pois.

Ja sitten rautalankaa, elämä on valintoja, toinen valitsee Nokian, toinen Applen. Onko se jollain tavalla sinulta pois?
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.