News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-05-17 Keskisuomalainen - Yksi luokka, kuusi eri kansallisuutta

Started by femacco, 17.05.2012, 12:10:54

Previous topic - Next topic

femacco

QuoteTätä monikulttuurisuus tietää kouluissa

Jyväskylässä Pupuhuhdan koulusta löytyy luokka, jossa on oppilaita alkuperältään kuudesta eri kansallisuudesta. Se on eniten Jyväskylässä, kun vertaillaan toisiinsa eri luokkaryhmiä. Maahanmuuttajia on paljon myös Huhtaharjun, Pohjanlammen ja Keltinmäen kouluissa, mutta niissä päästään enimmillään viiteen.

Ennätyksellisessä Pupuhuhdan vitosluokassa on kaksitoista oppilasta, joista syntyperäisiä suomalaisia on seitsemän. Muiden juuret ovat kolmella eri mantereella:

Broison Lay, 12, on kotoisin Myanmarista.

Seti Redamter, 13, on tansanialais-burundilainen.

Gulala Salimi, 13, on Iranin kurdi ja Miranda Berisha, 12, kosovolainen. Tšetšeeni Malik Khadjimuradov, 13, on tullut Azerbaidzhanista.

Vielä kuukausi sitten luokassa opiskeli lisäksi suomalais-espanjalainen poika.

Monikulttuurisuus tarkoittaa tässä luokassa esimerkiksi sitä, että kun maantiedossa käsiteltiin Afrikkaa, käytössä oli suomalaisten oppikirjojen lisäksi elävä esimerkki. Muita oppilaita kiinnosti kuulla Seti Redamterin kokemuksia vihermamban kohtaamisesta.

Fysiikan tunnilla kävi ilmi, miten erilainen suhtautuminen luokan eri oppilailla on puhtaaseen juomaveteen.

Jos Suomen omat sodat tuntuvat kaukaisilta, niin luokassa on monta oppilasta, jotka ovat nähneet niitä omissa kotimaissaan läheltä.

Suomalaisuuskin kirkastuu, kun siitä kerrotaan muualta tulleille, kokee luokkaa opettava Sirpa Pirkkanen, 55.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/yksi-luokka-kuusi-eri-kansallisuutta/1196323

Onhan se hienoa, että tänne tulee ihmisiä uusista kulttuureista, mutta tämä kulttuurien sekoittaminen on nykyään kulttuuripervoille itseisarvo. Neekerinpusuvitseistä on kuljettu pitkä tie toiseen ääripäähän, jossa ei monikulttuurisuuden ongelmia saa käsitellä mitenkään. Kun tuotetaan nollauutisia ilman kritiikkiä, tehdään juttuja ilman särmää ja sanomaa.

Deloch

QuoteTätä monikulttuurisuus tietää kouluissa

Mitenköhän minulla on sellainen tunne että tuosta jutusta jäi luettelematta muutamia ei-niin-kivoja asioita, joita multikulti tuo tullessaan. Muutenkin otsikolla on hieman uhkaavanoloinen sävy...

QuoteFysiikan tunnilla kävi ilmi, miten erilainen suhtautuminen luokan eri oppilailla on puhtaaseen juomaveteen.

Miksi ei ole mitään mainintaa siitä, millaisia näkemyksiä eri oppilailla on esim. maailman synnystä? Päteekö fysiikan lait allahiin? Uskonnontunneista olisi myös mielenkiintoista kuulla. Kestääkö opettaa tasapuolisesti eri uskonnoista vai tuleeko ns. multikultikonflikti?

QuoteJos Suomen omat sodat tuntuvat kaukaisilta, niin luokassa on monta oppilasta, jotka ovat nähneet niitä omissa kotimaissaan läheltä.

Mokudokmaa seuraamalla voimme saada lähitulevaisuudessa ihan ihkaoman uuden sodan, jota voimme sitten yhdessä myöhemmin muistella.

Bwana

Mitä sitten? Mulla on parhaillaan luokallani yhdeksää eri kansallisuutta ja hyvin menee (jenkki, britti, kiwi, aussi, belgi, ugandalaisia, ransu, kenialaisia & svenski). Uskontoja kolme-neljä (muslimeita, kahta sorttia kristittyjä ja hindu).

Hyvinhän se menee kun porukkaa kiinnostaa integroitua tähän brittisysteemiin ja muutenkin olla talon tavoilla.
Nkosi sikelel' Afrika.

nitkunatku

Niin, eivätpä taida jenkit, britit, aussit, ym. vastaavat olla niitä ongelmaryhmiä.
Nyt tai joskus toiste.

crissaegrim

Melko köyhiltä ja väkisin väännetyiltä vaikuttavat nämä "hyvät" puolet monikulttuurillisuudessa.
Mitä hyötyä siitä on suomalaisille oppilaille, että opetusaikaa menee jostain käärmeestä kertomiseen.

Mitä hyötyä suomalaisille on oppia arvostamaan puhdasta vettä; makea vesi on käytännössä ehtymätön luonnonvara siellä missä sitä on.

Opetussuunnitelmassa on määritelty, etteivät Afrikan lähihistorian sodat ole merkittäviä suomalaisten historiantuntemuksessa. Niistä ei ainakaan itselleni opetettu yhtään mitään koko peruskoulun tai lukion aikana. Uutisista saa lukea jos kiinnostaa. Paljon tärkeämpää (uus)suomalaisille lapsille on tietää Suomen sodista.

"Suomalaisuus kirkastuu". Mitä tuolla tarkoitetaan? Me suomalaisethan edustamme ns. Kulttuuritonta KulttuuriaTM. Suomalaisella kulttuurilla ei ole väliä ja se väistyy aina korkeakulttuurien tieltä.
In a world of fiction everything is true.

PaulR


Bwana

Quote from: nitkunatku on 17.05.2012, 12:59:51
Niin, eivätpä taida jenkit, britit, aussit, ym. vastaavat olla niitä ongelmaryhmiä.

Niinpä ja sitä mä vähän takaa ajoinkin. Ei tarvitse erikseen paapoa ja silittää päätä. Ei edes muslimeita. Uskontoa täällä tosin ei opeteta.
Nkosi sikelel' Afrika.

femacco

Quote from: Bwana on 17.05.2012, 12:33:49
Mitä sitten? Mulla on parhaillaan luokallani yhdeksää eri kansallisuutta ja hyvin menee (jenkki, britti, kiwi, aussi, belgi, ugandalaisia, ransu, kenialaisia & svenski). Uskontoja kolme-neljä (muslimeita, kahta sorttia kristittyjä ja hindu).

Hyvinhän se menee kun porukkaa kiinnostaa integroitua tähän brittisysteemiin ja muutenkin olla talon tavoilla.

Mullakin on ollut kouluissa, työpaikoilla ja tuttavapiirissä useaa eri kansallisuutta. Joissain sosiaalisissa tilanteissa vieraista kulttuureista tulleita on ollut jopa enemmän kuin kantasuomalaisia. Ei se minustakaan ole ongelma jos homma toimii, mutta on valheellista uutisoida asioista niinkuin kritisoitavaa ei olisi. Erään kulttuurin edustaja mm. äityi kerran väkivaltaiseksi eikä jälkeenpäin edes pyydellyt anteeksi, koska ei nähnyt toiminnassaan mitään väärää. Kyse oli parin etelän pojan välisestä sanaharkasta, joka eskaloitui väkivallaksi.

Kulttuuripervot eivät voi myöntää edes sitä, että jo rajan takaa tulleiden ja kantasuomalaisten välillä on kulttuuri- ja kielieroja, jotka tekevät työyhteisössä toimimisesta kaikille osapuolille haastavaa. Työnnetään yhteen suomalainen, norjalainen, espanjalainen, myanmarilainen, virolainen, saudi, intiaani ja tansanialainen ja kuvitellaan, että kaikilla on kivaa keskenään lätistessä käärmeistä, aavikosta ja vuonoista.

Mihin unohtui se tosiasia, että suomalainen kulttuuri on jo itsessään niin moninaista, että pääkaupunkiseudulla ikänsä viettänyt ei ole koskaan käynyt Oulua pohjoisempana. Suomalaiset eivät tunne kunnolla edes omaa maataan ja kulttuuriaan ja meidän pitäisi tuntea maailma sen rajojen ulkopuolella  >:(

Iloveallpeople

QuoteTältä tuntuu olla samassa koulussa maahanmuuttajien kanssa

Vitosluokkalaisen Jonna Mannisen, 12, toteamus kuvastaa hyvin sitä, miten sulavasti eri kansallisuudet muodostavat Pupuhuhdan koululla yhden luokkaryhmän:

–?Ei se tunnu miltään.

Jonnan kanssa samalla luokalla on ollut alusta alkaen useita eri kansallisuuksia. Tottuminen on tehnyt monikulttuurisuudesta normaalia. Maahanmuuttajia on niin paljon, ettei heidän ja syntyperäisten suomalaisten välillä ole jakoa meihin ja heihin. Pupuhuhdan koulun 120 oppilaasta maahanmuuttajia on kolmasosa. Äidinkieliä on yhteensä 18.

–?On mukavaa kuulla erilaisia kieliä. Puhun kaverien kanssa välkällä, ruokalassa ja liikkatunnilla kirundia, Seti Redamter kertoo.

Keskisuomalainen
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

crissaegrim

Quote–?On mukavaa kuulla erilaisia kieliä.

Justiinsa joo... yrittäisivät nyt ymmärtää että a) tuossa ei ole mitään rikkautta, eikä edes viihdearvoa. (muille kuin erilaisuudenpalvojille) b) se on vain haitta ja maksaa ja hankaloittaa asioita, kanssakäymisiä ym. kun ihmiset eivät puhu samaa kieltä. Afrikassakin on valtioita missä koko kansa on jakautunut satoihin eri kieliin. Yritäs sitten siitä repiä jotain rikkautta. Näennäistä paskaa.
In a world of fiction everything is true.

Tuppula

Quote from: Sanna Onkamo on 17.05.2012, 12:10:54kaksitoista oppilasta, joista syntyperäisiä suomalaisia on seitsemän.
Onko kyseessä jokin erikoisluokka vai ovatko luokkakoot pienentyneet noinkin pieniksi? Siinä olisi säästökohdetta reippaasti.
Opettajan mielipide silloin kun yksityisesti puhuu voisi olla mielenkiintoinen.

Bwana

Quote from: crissaegrim on 17.05.2012, 14:23:56
Quote–?On mukavaa kuulla erilaisia kieliä.

Justiinsa joo... yrittäisivät nyt ymmärtää että a) tuossa ei ole mitään rikkautta, eikä edes viihdearvoa. (muille kuin erilaisuudenpalvojille) b) se on vain haitta ja maksaa ja hankaloittaa asioita, kanssakäymisiä ym. kun ihmiset eivät puhu samaa kieltä. Afrikassakin on valtioita missä koko kansa on jakautunut satoihin eri kieliin. Yritäs sitten siitä repiä jotain rikkautta. Näennäistä paskaa.

Näin. Plus että tuossahan sälli juurikin sanoo puhuvansa kavereiden kanssa kirundia. Ei taida kovinkaan moni HAN-lapsi ko.kieltä kuitenkaan taitaa... Ettei nyt vaan olisi jonkin sortin bloggiutumista kuitenkin havaittavissa? Että niinkuin kaikki eivät tanssisikaan yhdessä samassa piirileikissä?
Nkosi sikelel' Afrika.

Bwana

Quote from: Sanna Onkamo on 17.05.2012, 13:39:11
Quote from: Bwana on 17.05.2012, 12:33:49
Mitä sitten? Mulla on parhaillaan luokallani yhdeksää eri kansallisuutta ja hyvin menee (jenkki, britti, kiwi, aussi, belgi, ugandalaisia, ransu, kenialaisia & svenski). Uskontoja kolme-neljä (muslimeita, kahta sorttia kristittyjä ja hindu).

Hyvinhän se menee kun porukkaa kiinnostaa integroitua tähän brittisysteemiin ja muutenkin olla talon tavoilla.

Mullakin on ollut kouluissa, työpaikoilla ja tuttavapiirissä useaa eri kansallisuutta. Joissain sosiaalisissa tilanteissa vieraista kulttuureista tulleita on ollut jopa enemmän kuin kantasuomalaisia. Ei se minustakaan ole ongelma jos homma toimii, mutta on valheellista uutisoida asioista niinkuin kritisoitavaa ei olisi. Erään kulttuurin edustaja mm. äityi kerran väkivaltaiseksi eikä jälkeenpäin edes pyydellyt anteeksi, koska ei nähnyt toiminnassaan mitään väärää. Kyse oli parin etelän pojan välisestä sanaharkasta, joka eskaloitui väkivallaksi.

Nimenomaan. Koitin omalla tekstilläni valottaa tilannetta koulussa, jossa monikulttuuria ei ole vaan sen sijaan on monietnisyyttä. Britin pillin mukaan täällä tosiaan mennään ja sen kaikki hyväksyvät.

Erilaisia uskonnollisia juhlapyhiä EID:istä joulun ja hanukan kautta Holiin on muistettu, mutta ei juhlittu. Sen verran monikulttuurille on siis annettu periksi, eli kristityssä maassa valtaosan uskonto on "alennettu" samalle tasolle kaikkien muiden kanssa. Ihan hyvin voin sen kanssa elää.

Koulun "akateeminen" kulttuuri on sen sijaan brittiläinen ja pulinat pois. Alkaen "kaikki osallistuvat liikuntaan, laulavat ja käyvät uimaopetuksessa"-linjasta.

Kun ei anna sitä siimaa niin sitä ei ruveta kinuamaankaan. Ja jos ruvetaan niin ulos vaan sellaiset nurisijat.
Nkosi sikelel' Afrika.

crissaegrim

Quote from: Bwana on 17.05.2012, 14:34:46
Quote from: crissaegrim on 17.05.2012, 14:23:56
Quote–?On mukavaa kuulla erilaisia kieliä.

Justiinsa joo... yrittäisivät nyt ymmärtää että a) tuossa ei ole mitään rikkautta, eikä edes viihdearvoa. (muille kuin erilaisuudenpalvojille) b) se on vain haitta ja maksaa ja hankaloittaa asioita, kanssakäymisiä ym. kun ihmiset eivät puhu samaa kieltä. Afrikassakin on valtioita missä koko kansa on jakautunut satoihin eri kieliin. Yritäs sitten siitä repiä jotain rikkautta. Näennäistä paskaa.

Näin. Plus että tuossahan sälli juurikin sanoo puhuvansa kavereiden kanssa kirundia. Ei taida kovinkaan moni HAN-lapsi ko.kieltä kuitenkaan taitaa... Ettei nyt vaan olisi jonkin sortin bloggiutumista kuitenkin havaittavissa? Että niinkuin kaikki eivät tanssisikaan yhdessä samassa piirileikissä?
Niimpä, ei tullut mieleen tuo. Varmaankin, todennäköisesti.
In a world of fiction everything is true.

siviilitarkkailija

#14
QuoteJos Suomen omat sodat tuntuvat kaukaisilta, niin luokassa on monta oppilasta, jotka ovat nähneet niitä omissa kotimaissaan läheltä.

Tämä on kaikkein pahin ja vaarallisin monikulttuurin seurausvaikutus. Kuvitellaan että ihminen, sodan käynyt lapsi, on kuin joku piski joka otetaan halisyliin ja kerrotaan että nyt se on ohi ja että kaikki on hyvin. Sota on monipolvinen ja monikulttuurinen prosessi joka syö ihmisiä ja paskantaa ruumiita. Sellaiseen osallistuminen (mm lapsisotilaana) tai sivullisena (kuin äbläwäblä sodissa edes olisi sellaisia) aiheuttaa vaikeita loppuelämän kestäviä traumoja jotka usein ovat niin raskaita että ne vain paketoidaan..

Mm raiskaustilastomme kertovat karua kieltä vihavasemmistolaisten tolkuttomuudesta ja piittaamattomuudesta. Osa raiskauksista on suoraa sodan ja väkivaltakulttuurin jatkoa jonka maahanmuuttoviranomainen ja kuntapäättäjä ovat katsoneet tarpeelliseksi rikkaudeksi. Kun nämä lapset joiden lähtökohdat ovat täysin erilaiset, pannaan samaan iloiseen painekattilaan, on kaikki väkivaltakatastrofin elementit olemassa.

Pelkkä oppiminen edellyttää yhtä yhteistä kieltä. Tämän yhteisen kielen puuttuminen tekee oppimisesta vaikeaa ja opettamisesta yhtä helvettiä. Englannissa kaikki osaavat (tai pakotetaan oppimaan) yhtä yhteistä kieltä. Tämä kielen- ja sananvapauttakin loukkaava lähtökohta on Suomessa vielä tuntematon.

Ainoa keino monikulttuurikoulun onnistumiselle on n 2-3 KERTAINEN opettajaresurssi mihin nykyisillä kunnilla EI OLE VARAA. Koulujen ruokahuolto on retuperällä ja turvallisuus täysin onnen varassa. Millään ei enää ole mitään väliä kunhan monikulttuurinen agenda voidaan ajaa läpi vaikka se maksaisi ihmishenkiä. Mikä on jo nähty monessa surullisessa ja traagisessa tapauksessa. Mutta mitä enemmän koululaitoksessa kuolee  ja vammautuu ihmisiä, sitä sinnikkäämmin ja vainoharhaisemmin monikulttuurikokeilijat ajavat asiaansa. Vastaavaa omistautumista asialle ei ole nähty sitten gulakeissa esiintyneiden stalinistien...

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

nimetönkeskustelija

Ja yksikään näitä mamuja Suomeen rahdannut tai rahtaamista kannattanut ei pistä omia lapsiaan kyseisiin kouluihin. On se niin ihanan kaksinaismoralistista.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

matkamasentaja

Pupuhuhta on muutenkin surullisen kuuluisa ongelmistaan ja väkivaltaisuudestaan. Melkeinpä voisi sanoa että "ei Alibi-lehteä ilman uutista Pupuhuhdalta".
Taitaa olla sossun väkeä koko kulmakunta, joku Jyväskyläläinen varmaan voi vahvistaa.

Lahti-Saloranta

QuoteTätä monikulttuurisuus tietää kouluissa
Fysiikan tunnilla kävi ilmi, miten erilainen suhtautuminen luokan eri oppilailla on puhtaaseen juomaveteen.
Kemian tunnilla olisi hyvä tehdä demonstraatio monikulttuurisuudesta. Kokeessa kaadettaisiin eri kemikaaleja, kyseisessä luokassa kuutta. samaan purkkiin ja katsottaisiin kuinka eri kemikaalien rinnakkaiselo sujuu. Jos tukoksena olisi uusi hyödyllinen yhdiste niin monikulttuurisuus hyvästa jos taasen tuloksena poksahdus ja purkin särkyminen niin siitä sitten kukin voisi tehdä omat arvionsa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

muh dik

Quote from: Lahti-Saloranta on 17.05.2012, 21:56:19
QuoteTätä monikulttuurisuus tietää kouluissa
Fysiikan tunnilla kävi ilmi, miten erilainen suhtautuminen luokan eri oppilailla on puhtaaseen juomaveteen.
Kemian tunnilla olisi hyvä tehdä demonstraatio monikulttuurisuudesta. Kokeessa kaadettaisiin eri kemikaaleja, kyseisessä luokassa kuutta. samaan purkkiin ja katsottaisiin kuinka eri kemikaalien rinnakkaiselo sujuu. Jos tukoksena olisi uusi hyödyllinen yhdiste niin monikulttuurisuus hyvästa jos taasen tuloksena poksahdus ja purkin särkyminen niin siitä sitten kukin voisi tehdä omat arvionsa.

Hyvä idea.
H2O kuvaisi vaikka suomen alkuperäisväestöä ja alkuaine natrium kuvaisi muslimeja.
Katsotaan syntyykö liekkejä kun puhdasoppista natriumia sekoitetaan H2O:n sekaan.

Tuppula

Quote from: nimetönkeskustelija on 17.05.2012, 20:09:51
Ja yksikään näitä mamuja Suomeen rahdannut tai rahtaamista kannattanut ei pistä omia lapsiaan kyseisiin kouluihin. On se niin ihanan kaksinaismoralistista.
Uutista katsoessa voi ihmetellä sitäkin ettei ketään ole kiinnostanut sitä kommentoida, kun muihin uutisiin on kommentteja tullut. Kaikki siis ovat ihan samaa mieltä eikä ole lisättävää.

Ahmatti

Quote from: matkamasentaja on 17.05.2012, 20:35:21
Pupuhuhta on muutenkin surullisen kuuluisa ongelmistaan ja väkivaltaisuudestaan. Melkeinpä voisi sanoa että "ei Alibi-lehteä ilman uutista Pupuhuhdalta".
Taitaa olla sossun väkeä koko kulmakunta, joku Jyväskyläläinen varmaan voi vahvistaa.

Pupuhuhdassa sattuu ja tapahtuu - niin kanta-alkkis/narkkis taustaisten kuin mamujen ja kansallispukuisten kanssa. Nyrkit ja reikäraudat heiluu. Onneksi en itse enää asu siellä. Kyseisessä lehtijutussa vilahtaa erään perheen sukunimi, jonka pään kanssa tuli kahnausta tuolla alueella asuessamme. Toivon sydämestäni, että tämä heidän "kulttuuriin kuuluva käyttäytymismalli" ei ole periytynyt hänen lapsilleen, ettei tarvitse toisessa polvessa uhkailla hengen viemisellä.

En näe mitään positiivista Pupuhuhdan kehittymiskaaressa. Seuraavaksi tehdään sitten varmaan fantsu juttu Kuokkalan ghetosta kuinka ihanan monigylddyyristä sielläkin on koulussa.

EDIT

Ainiin. Unohdinkin mainita. Kun ostin asunnon mahdollisimman kaukaa Puparista, niin kysäisin mahdollisimman neutraalisti välittäjältä "kuka helvetti ostaa Pupuhuhdasta asuntoa?". Hänen mukaansa moni nuori nainen ostaa ensiasunnonsa sieltä. Ah tuota nuoruusiän naiviutta.