OT: Aihetta löysästi sivuava, yleiseen vieraantumiseen liittyvän hulluuden syitä filosofisesti pohdiskeleva kirjoitus, joka herättää ajatuksia ja on muutenkin lukemisen arvoinen:
http://joonaskonstig.com/2014/05/28/elama-paattymaton-kafkamainen-painajainen/
Quote from: JT on 28.05.2014, 14:02:15
OT: Aihetta löysästi sivuava, yleiseen vieraantumiseen liittyvän hulluuden syitä filosofisesti pohdiskeleva kirjoitus, joka herättää ajatuksia ja on muutenkin lukemisen arvoinen:
http://joonaskonstig.com/2014/05/28/elama-paattymaton-kafkamainen-painajainen/
Oli kyllä hyvä kirjoitus ja asia on juurikin näin.
Sitä olen itsekin tässä ketjussa toistanut useaan otteeseen, niin kauan kun tähän yhteisöllisyyden atomisoitumiseen ei puututa niin joukkomurhia tai yrityksiä tulee olemaan jopa enemmän kuin nyt.
Pitää elvyttää perhe-instituutio takaisin
Pitää elvyttää sukurakenteet ja klaanirakenteet takaisin
Pitää olla väyliä missä esim. ammatit edelleen siirtyy isältä pojalle ym. eikä niin että sysätään vaan "systeemiin"
Pitää elvyttää naapurustohenkeä tai kyläyhteisöllisyyttä siten että tunnetaan naapurit.
Parhaiten tämä kaikki onnistuu purkamalla kaupungistumista, koska suurissa kaupungeissa nuo rakenteet nimenomaan tuhoutuu kaikkein varmimmin.
Talouskasvu ei voi olla ainoa tavoiteltava asia!
Oppia voidaan ottaa: lestadiolaisista, mormoneista, amish:sta you name it... kunhan tavoitteet saavutetaan.
^Toisinsanoen, pitää taistella kaikin keinoin "Frankfurtin koulukunnan" oppeja vastaan!
Frankfurtin koulukunnan teesit:
1. Luotu käsite: rasistiset rikokset
2. Jatkuva muutoksentila aiheuttamaan sekaannusta
3. Opetusta seksistä ja homoseksuaalisuudesta lapsille
4. Koulujen ja opettajien arvovallan heikentäminen
5. Valtava maahanmuutto tuhoamaan identiteetti
6. Ylettömän juomisen edistäminen
7. Kirkkojen tyhjentäminen
8. Epäluotettava oikeusjärjestelmä ja ennakkoluulot rikoksen uhreja kohtaan
9. Riippuvuus valtiosta tai valtion avustuksista
10. Tiedotusvälineiden ohjaus ja vaimentaminen
11. Kannustetaan perheiden hajoamista
http://fi.wikipedia.org/wiki/Frankfurtin_koulukunta
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html
http://isovimma.blogspot.fi/2011/02/frankfurtin-koulukunta-salaliitto.html
Quote from: kriittinen_ajattelija on 28.05.2014, 15:57:18
Quote from: JT on 28.05.2014, 14:02:15
OT: Aihetta löysästi sivuava, yleiseen vieraantumiseen liittyvän hulluuden syitä filosofisesti pohdiskeleva kirjoitus, joka herättää ajatuksia ja on muutenkin lukemisen arvoinen:
http://joonaskonstig.com/2014/05/28/elama-paattymaton-kafkamainen-painajainen/
Oli kyllä hyvä kirjoitus ja asia on juurikin näin.
Sitä olen itsekin tässä ketjussa toistanut useaan otteeseen, niin kauan kun tähän yhteisöllisyyden atomisoitumiseen ei puututa niin joukkomurhia tai yrityksiä tulee olemaan jopa enemmän kuin nyt.
Pitää elvyttää perhe-instituutio takaisin
Pitää elvyttää sukurakenteet ja klaanirakenteet takaisin
Pitää olla väyliä missä esim. ammatit edelleen siirtyy isältä pojalle ym. eikä niin että sysätään vaan "systeemiin"
Pitää elvyttää naapurustohenkeä tai kyläyhteisöllisyyttä siten että tunnetaan naapurit.
Parhaiten tämä kaikki onnistuu purkamalla kaupungistumista, koska suurissa kaupungeissa nuo rakenteet nimenomaan tuhoutuu kaikkein varmimmin.
Talouskasvu ei voi olla ainoa tavoiteltava asia!
Oppia voidaan ottaa: lestadiolaisista, mormoneista, amish:sta you name it... kunhan tavoitteet saavutetaan.
Ennen kun elettiin pienemmissä yhteisöissä, tämä sujui luonnostaan. Mielestäni "kaupunki" on jo liian suuri yksikkö ihmisen olla ja elää, kylät vielä toimivat jotenkuten. Tokihan se lisääntyminen serkkujen kesken on ollut ongelmana vanhoina hyvinä aikoina, mutta siltikin.... Ei sillä että serkkua mieli tekisi.
Quote from: käpykaarti on 28.05.2014, 23:29:04
Quote from: kriittinen_ajattelija on 28.05.2014, 15:57:18
Quote from: JT on 28.05.2014, 14:02:15
OT: Aihetta löysästi sivuava, yleiseen vieraantumiseen liittyvän hulluuden syitä filosofisesti pohdiskeleva kirjoitus, joka herättää ajatuksia ja on muutenkin lukemisen arvoinen:
http://joonaskonstig.com/2014/05/28/elama-paattymaton-kafkamainen-painajainen/
Oli kyllä hyvä kirjoitus ja asia on juurikin näin.
Sitä olen itsekin tässä ketjussa toistanut useaan otteeseen, niin kauan kun tähän yhteisöllisyyden atomisoitumiseen ei puututa niin joukkomurhia tai yrityksiä tulee olemaan jopa enemmän kuin nyt.
Pitää elvyttää perhe-instituutio takaisin
Pitää elvyttää sukurakenteet ja klaanirakenteet takaisin
Pitää olla väyliä missä esim. ammatit edelleen siirtyy isältä pojalle ym. eikä niin että sysätään vaan "systeemiin"
Pitää elvyttää naapurustohenkeä tai kyläyhteisöllisyyttä siten että tunnetaan naapurit.
Parhaiten tämä kaikki onnistuu purkamalla kaupungistumista, koska suurissa kaupungeissa nuo rakenteet nimenomaan tuhoutuu kaikkein varmimmin.
Talouskasvu ei voi olla ainoa tavoiteltava asia!
Oppia voidaan ottaa: lestadiolaisista, mormoneista, amish:sta you name it... kunhan tavoitteet saavutetaan.
Ennen kun elettiin pienemmissä yhteisöissä, tämä sujui luonnostaan. Mielestäni "kaupunki" on jo liian suuri yksikkö ihmisen olla ja elää, kylät vielä toimivat jotenkuten. Tokihan se lisääntyminen serkkujen kesken on ollut ongelmana vanhoina hyvinä aikoina, mutta siltikin.... Ei sillä että serkkua mieli tekisi.
Psykologisesta näkökulmasta esim. USA:ssa toimivat modernit "
The Bruderhof" yhteisöt olisi varsin ideaalisia. Näkisin mielelläni Suomessakin vastaavia jos joku olisi riittävän älykäs perustamaan sellaisia, mutta eipä taida olla nähtävissä sellaista...
QuoteThe Bruderhof Communities (German: place of brothers) are Christian religious communities with branches in New York, Florida, West Virginia, and Pennsylvania in the US, the United Kingdom, Germany, Paraguay, and Australia. They have previously been called The Society of Brothers and were loosely affiliated with the Hutterian Brethren. The group is also known as Church Communities International.
Most contemporary communities have a nursery, kindergarten, school, communal kitchen, laundry, various workshops, and offices. Bruderhof life is built around the family, though there are also many single members. Children are an important part of each community and participate in most communal gatherings. Disabled and elderly members are loved and cared for within the community and participate in daily life and work as much as they are able.
Like the Hutterites, the Bruderhof members do not hold private property individually, but rather share everything in common. No Bruderhof member receives a salary or has a bank account. Income from all businesses is pooled and used for the care for all members, and for various communal outreach efforts.
Children of Bruderhof families do not automatically become members, but are encouraged to leave the community and live elsewhere before deciding on their own whether or not to join the community.[3] Numerous guests visit the Bruderhof and all communities are open to guests.
QuoteThere are more than twenty Bruderhofs worldwide. About half of these are like self-contained villages of 150-300 people. Children attend daycare and elementary school on the grounds, and adults work in communal departments such as the laundry, kitchen, school, or work shop. Gatherings for meals, prayer and singing are the focal point for each day.
http://www.bruderhof.com/en
Onko toi Joonas
Konstig ihan oma nimi vaiko vaihdettu?
Emmä tajuu. Kirjoittaa, että on se niin vtu hankalaa elää nyky-yhteiskunnassa ja että miten paksaa se on, ja samaan aikaan toisaalla Länsiväylä-lehdessä:
QuoteJoonas Konstig yllättää sanomalla, ettei hän oikeastaan ole kiinnostunut siitä, mitä muut tekevät. Hän haluaa kehittyä omassa työssään ja muiden seuraaminen voisi olla häiriötekijä omalle tekemiselle.
Mikä ihme estää Konstigia erkaantumasta tästä vallitsevasta maailmasta?
Senkusta vetäytyy olemaan issekseen. Mutku eiku joo:
QuoteJoonas Konstig yllättää sanomalla, ettei hän oikeastaan ole kiinnostunut siitä, mitä muut tekevät. Hän haluaa kehittyä omassa työssään ja muiden seuraaminen voisi olla häiriötekijä omalle tekemiselle.
– En halua analysoida, miten nyt kirjoitetaan tai millaisia trendejä nyt on. Se kirkastuu kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua.
Päivitetty Saarikoski?
Melko mainio, etten sanoisi kafkamainen, kuvaus voivastaisuudesta:
Raportti espoolaisen päiväkotiruokailun eturintamasta
http://joonaskonstig.com/2012/10/12/raportti-espoolaisen-paivakotiruokailun-eturintamasta/ (http://joonaskonstig.com/2012/10/12/raportti-espoolaisen-paivakotiruokailun-eturintamasta/)
Olisikohan halal-voi hyväksytty helpommin?
Quote from: Lasse on 29.05.2014, 05:37:24
Melko mainio, etten sanoisi kafkamainen, kuvaus voivastaisuudesta:
Raportti espoolaisen päiväkotiruokailun eturintamasta
http://joonaskonstig.com/2012/10/12/raportti-espoolaisen-paivakotiruokailun-eturintamasta/ (http://joonaskonstig.com/2012/10/12/raportti-espoolaisen-paivakotiruokailun-eturintamasta/)
Olisikohan halal-voi hyväksytty helpommin?
VMP. Taas samaa mutku-MÄ.
Tee sitten jotain konstigasta, stana. Mutku ei mä oon kirjoittaja ja kirjoittelen nettiin.
Mitä ylipäätään tulee noihin ruokiin, niin muistan sen (muitten jutuista tietty), kun kurri eli rasvaton maito ja margariinit tuotiin kouluun. Vingu siitä, Konstig.
Vaanku ei. On muodikkaampaa puolustaa "omia lapsiaan" kuin tosiasiassa kysyä, että mitä paskaa sitä on saatu syötyä itte. Kuka on vastuussa?
Ja se kasvisruokalässytys on syytä lopettaa. Alkaa tympiä ihan aikuisten oikeesti.
Quote from: Leso on 29.05.2014, 05:03:14
Onko toi Joonas Konstig ihan oma nimi vaiko vaihdettu?
Tiedän, että isänsä sukunimi oli Konstig. Äitinsä sukunimi on vaihtunut.
Quote from: Leso on 29.05.2014, 05:50:21
VMP. Taas samaa mutku-MÄ.
Tee sitten jotain konstigasta, stana. Mutku ei mä oon kirjoittaja ja kirjoittelen nettiin.
Mitä ylipäätään tulee noihin ruokiin, niin muistan sen (muitten jutuista tietty), kun kurri eli rasvaton maito ja margariinit tuotiin kouluun. Vingu siitä, Konstig.
Vaanku ei. On muodikkaampaa puolustaa "omia lapsiaan" kuin tosiasiassa kysyä, että mitä paskaa sitä on saatu syötyä itte. Kuka on vastuussa?
Ja se kasvisruokalässytys on syytä lopettaa. Alkaa tympiä ihan aikuisten oikeesti.
Ihme kiukuttelua.
Kasvisruokalässytyksestä Konstigia ei ainakaan voi syyttää. Kyseessähän on lihansyönnin Hemingway, jonka ruokakolumneja julkaistaan nykyään Hesarissa.
Quote from: Jari Leino on 29.05.2014, 09:00:18Ihme kiukuttelua.
Kasvisruokalässytyksestä Konstigia ei ainakaan voi syyttää. Kyseessähän on lihansyönnin Hemingway, jonka ruokakolumneja julkaistaan nykyään Hesarissa.
Ihme kiukuttelua.
Sanan- ja mielipiteenvapaus, vai miten se meni?
Liianpienet tissit. Onko niitä, ja jos on, mitä tehdä kun riemua ei mahdu rintavarastoon?
Luontoäiti on suunnitellut tissit, nisät. Ja miehilläkin on. Joillakin parton lukumäärä. Mitä tapahtuu kun mies, ympäristönsä painostamana, huomaa pippelin turhaksi, leikkauttaa sen, ja ryhtyy naiseksi? Ei ****! Liian pienet tissit! Tissit eivät koskaan ole liian jotain, paitsi kantajansa mielessä. Kafkaa...eihän tässä näin pitänyt käydä!!!
on eliömuotoja joilla sukupuoli vaihtuu eliön iän muuttuessa. Mielipuolet, eli lääkkeillä ja huumeilla käyvät vih vas toopet pitävät näitä perusteina sukupuolenvaihdosleikkauksiinsa. On myös eliöitä jotka syövät toisten eliöiden tuottamaan sontaa. Emme kuitenkaan kuule näiden vih vas humanistien suusta (vielä) pyrkimyksiä muuttaa ruoansulatusjärjestelmäämme sellaiseksi että voisimme syödä toisten tuottamaa sontaa. Kafkan mukaan tämän kuuleminen on kuitenkin ajan, ei järjen, kysymys.
Olen miettinyt pitkään miksi Suomessa äänestetään ja kannatetaan avoimesti kestämättömiä ja mielipuolisia hankkeita ja poliitikkoja. Miksi äänestää järkevää ja asiallista kun voi äänestää vih vas lehdistön mielipuolista unelmaahöttöä. Ainoa vastaus on lääketeollisuus joka syöttää miljoonalle suomalaiselle lääkkeitä etteivät vain heräisi ja ryhtyisi korjaamaan ympäristömme vikoja. joka päivä yksi 30 v nuori saa mielenterveysperusteisen eläkepäätöksensä. Joka päivä. Työtä hän ei saa koska lääkkeet ja sosiaaliturva ovat helpompi ratkaisu. Ne ovat osa sekä ratkaisua että ongelmaa.
Siksi kafka. Siksi päättymätön tuska ja siksi mielipuoliset ja hullut poliitikot ja ratkaisuyritykset. Syyllinen on koko Suomalainen lääketeollinen kompleksi ja sen mielipuolinen halu hoitaa oireita eikä syytä.
Quote from: kriittinen_ajattelija on 28.05.2014, 15:57:18
Quote from: JT on 28.05.2014, 14:02:15
OT: Aihetta löysästi sivuava, yleiseen vieraantumiseen liittyvän hulluuden syitä filosofisesti pohdiskeleva kirjoitus, joka herättää ajatuksia ja on muutenkin lukemisen arvoinen:
http://joonaskonstig.com/2014/05/28/elama-paattymaton-kafkamainen-painajainen/
Oli kyllä hyvä kirjoitus ja asia on juurikin näin.
Sitä olen itsekin tässä ketjussa toistanut useaan otteeseen, niin kauan kun tähän yhteisöllisyyden atomisoitumiseen ei puututa niin joukkomurhia tai yrityksiä tulee olemaan jopa enemmän kuin nyt.
Pitää elvyttää perhe-instituutio takaisin
Pitää elvyttää sukurakenteet ja klaanirakenteet takaisin
Pitää olla väyliä missä esim. ammatit edelleen siirtyy isältä pojalle ym. eikä niin että sysätään vaan "systeemiin"
Pitää elvyttää naapurustohenkeä tai kyläyhteisöllisyyttä siten että tunnetaan naapurit.
Parhaiten tämä kaikki onnistuu purkamalla kaupungistumista, koska suurissa kaupungeissa nuo rakenteet nimenomaan tuhoutuu kaikkein varmimmin.
Talouskasvu ei voi olla ainoa tavoiteltava asia!
Oppia voidaan ottaa: lestadiolaisista, mormoneista, amish:sta you name it... kunhan tavoitteet saavutetaan.
Vanhoja arvoja yritettiin palauttaa jo muinaisessa Roomassa, Gracchukset & co, mutta ei onnistuttu. Kun "kehitys" kulkee jonkin vaiheen ohi, se ei siinä muodossa siihen yhteiskuntaan palaa.
Elämme maailmanhistoriallisesti kokonaan uudessa tilanteessa; koko maapallo on tunnettu ja täytetty ihmisillä ja yhä ahtaammaksi käy, 7236,5 miljoonaa juuri nyt. Enää ei ole siirtomaita eikä "uutta maailmaa" jonne ylijäämäväestö mahtuisi. En osaa sanoa miten ongelma ratkeaa, mutta jotenkin, ja epäilen ettei humaanilla tavalla.
http://www.worldometers.info/world-population/
QuoteVanhoja arvoja yritettiin palauttaa jo muinaisessa Roomassa, Gracchukset & co, mutta ei onnistuttu. Kun "kehitys" kulkee jonkin vaiheen ohi, se ei siinä muodossa siihen yhteiskuntaan palaa.
On mahdollista muttei kovin todnäköistä koko yhteiskunnan tasolla - koska asiat menee omalla painollaan eteenpäin. Yksittäiset asian tiedostavat ihmiset voi kuitenkin ryhtyä vastarannan kiiskeksi ja perustaa esim. yllä mainittuja
The Bruderhof tapaisia yhteisöjä Suomeenkin, tai liittyä vaikka johonkin elinvoimaisempaan tuontikulttuuriin.
QuoteElämme maailmanhistoriallisesti kokonaan uudessa tilanteessa; koko maapallo on tunnettu ja täytetty ihmisillä ja yhä ahtaammaksi käy, 7236,5 miljoonaa juuri nyt. Enää ei ole siirtomaita eikä "uutta maailmaa" jonne ylijäämäväestö mahtuisi. En osaa sanoa miten ongelma ratkeaa, mutta jotenkin, ja epäilen ettei humaanilla tavalla.
Väestö kasvaa lähinnä enää subsahara Afrikassa, muualla se on viimeistään vuonna 2050 vähenevä, joissain maissa jo nyt kuten esim. Itä-Euroopassa. Tämä tulee päättymään lähinnä Afrikassa epähumaanilla tavalla, ja niissä maissa jotka pitää avoimia ovia heille.
Quote from: kriittinen_ajattelija on 28.05.2014, 15:57:18
Pitää elvyttää perhe-instituutio takaisin
Pitää elvyttää sukurakenteet ja klaanirakenteet takaisin
Pitää olla väyliä missä esim. ammatit edelleen siirtyy isältä pojalle ym. eikä niin että sysätään vaan "systeemiin"
Pitää elvyttää naapurustohenkeä tai kyläyhteisöllisyyttä siten että tunnetaan naapurit.
Parhaiten tämä kaikki onnistuu purkamalla kaupungistumista, koska suurissa kaupungeissa nuo rakenteet nimenomaan tuhoutuu kaikkein varmimmin.
Talouskasvu ei voi olla ainoa tavoiteltava asia!
Voitko kertoa miten nämä tavoitteet saavutetaan käytännössä? Kuulostaa melko utopistiselta.
Quote from: Myrkkymies on 29.05.2014, 23:20:04
Quote from: kriittinen_ajattelija on 28.05.2014, 15:57:18
Pitää elvyttää perhe-instituutio takaisin
Pitää elvyttää sukurakenteet ja klaanirakenteet takaisin
Pitää olla väyliä missä esim. ammatit edelleen siirtyy isältä pojalle ym. eikä niin että sysätään vaan "systeemiin"
Pitää elvyttää naapurustohenkeä tai kyläyhteisöllisyyttä siten että tunnetaan naapurit.
Parhaiten tämä kaikki onnistuu purkamalla kaupungistumista, koska suurissa kaupungeissa nuo rakenteet nimenomaan tuhoutuu kaikkein varmimmin.
Talouskasvu ei voi olla ainoa tavoiteltava asia!
Voitko kertoa miten nämä tavoitteet saavutetaan käytännössä? Kuulostaa melko utopistiselta.
Esittelin tässä ketjussa jo USA:ssa toimivat
The Bruderhof yhteisöt jotka tienaa ihan hyvin elämäntavallaan, menettämättä silti yhteisöllisyyttä. Se oli toki vain 1 esimerkki aiheesta mihin on satoja eri ratkaisuja.
https://www.youtube.com/watch?v=7pBrSi5jld8
Jaa. Että kommunismi on ratkaisu. Sitä on kai ennenkin yritetty. Ei tainnut onnistua. ;D
QuoteLike the Hutterites, the Bruderhof members do not hold private property individually, but rather share everything in common. No Bruderhof member receives a salary or has a bank account. Income from all businesses is pooled and used for the care for all members, and for various communal outreach efforts.
Älä huoli. Et kelpaisi mukaan Brudefhof-kommunismiin kuitenkaan :)
Quote from: Myrkkymies on 29.05.2014, 23:42:41
Jaa. Että kommunismi on ratkaisu. Sitä on kai ennenkin yritetty. Ei tainnut onnistua. ;D
QuoteLike the Hutterites, the Bruderhof members do not hold private property individually, but rather share everything in common. No Bruderhof member receives a salary or has a bank account. Income from all businesses is pooled and used for the care for all members, and for various communal outreach efforts.
Ei nuo ole kovin verrannollisia NL:n tai vaikka Kiinan valtiokommunismiin.
Tuo idea toki toimisi vaikka kaikki saisi palkkaakin - eikä siis olisi kommunismia, mutta en näe tuossa nykyisessäkään mallissa vikaa sinänsä. Mitäpä sitä rahalla nyt niin tekisi edes jos tuollaisessa yhteisössä asuisi missä kaikki auttaa toisia vapaaehtoisestikin...
Quote from: kriittinen_ajattelija on 29.05.2014, 23:49:07
Quote from: Myrkkymies on 29.05.2014, 23:42:41
Jaa. Että kommunismi on ratkaisu. Sitä on kai ennenkin yritetty. Ei tainnut onnistua. ;D
QuoteLike the Hutterites, the Bruderhof members do not hold private property individually, but rather share everything in common. No Bruderhof member receives a salary or has a bank account. Income from all businesses is pooled and used for the care for all members, and for various communal outreach efforts.
Ei nuo ole kovin verrannollisia NL:n tai vaikka Kiinan valtiokommunismiin.
Tuo idea toki toimisi vaikka kaikki saisi palkkaakin - eikä siis olisi kommunismia, mutta en näe tuossa nykyisessäkään mallissa vikaa sinänsä. Mitäpä sitä rahalla nyt niin tekisi edes jos tuollaisessa yhteisössä asuisi missä kaikki auttaa toisia vapaaehtoisestikin...
Koko yhteiskunta ei kyllä mitenkään pystyisi elämään tuollaisissa kyläyhteisöissä. Tai vaikka pystyisikin niin Suomi muuttuisi käytännössä kehitysmaaksi.
Quote from: Myrkkymies on 29.05.2014, 23:59:32
Quote from: kriittinen_ajattelija on 29.05.2014, 23:49:07
Quote from: Myrkkymies on 29.05.2014, 23:42:41
Jaa. Että kommunismi on ratkaisu. Sitä on kai ennenkin yritetty. Ei tainnut onnistua. ;D
QuoteLike the Hutterites, the Bruderhof members do not hold private property individually, but rather share everything in common. No Bruderhof member receives a salary or has a bank account. Income from all businesses is pooled and used for the care for all members, and for various communal outreach efforts.
Ei nuo ole kovin verrannollisia NL:n tai vaikka Kiinan valtiokommunismiin.
Tuo idea toki toimisi vaikka kaikki saisi palkkaakin - eikä siis olisi kommunismia, mutta en näe tuossa nykyisessäkään mallissa vikaa sinänsä. Mitäpä sitä rahalla nyt niin tekisi edes jos tuollaisessa yhteisössä asuisi missä kaikki auttaa toisia vapaaehtoisestikin...
Koko yhteiskunta ei kyllä mitenkään pystyisi elämään tuollaisissa kyläyhteisöissä. Tai vaikka pystyisikin niin Suomi muuttuisi käytännössä kehitysmaaksi.
Miksei pystyisi? Eihän nuo the Bruderhof yhteisöt USA:ssa mitään sossutukia nosta vaan he maksaa veroja siinä missä muutkin, täten heidän panos USA:lle on selvästi positiivinen toisin kuin monilla muilla. Monethan noista tuon USA:n the Bruderhof jäsenistä on yliopistokoulutettuja ym. ammattilaisia jotka pystyy yhteisöstä käsin tekemään ihan normaaleja töitä/yrityksiä joilla voi olla ihan hyvä liikevaihto jopa.
Toki olisi hyvä olla joku pääkaupunki maalla mihin menisi osa näistä ammattilaisista "edustamaan Suomea" mutta muuten en näkisi sinällään mitään ongelmaa tuossa noin teoriassa.
Quote from: kriittinen_ajattelija on 30.05.2014, 00:07:26
Quote from: Myrkkymies on 29.05.2014, 23:59:32
Quote from: kriittinen_ajattelija on 29.05.2014, 23:49:07
Quote from: Myrkkymies on 29.05.2014, 23:42:41
Jaa. Että kommunismi on ratkaisu. Sitä on kai ennenkin yritetty. Ei tainnut onnistua. ;D
QuoteLike the Hutterites, the Bruderhof members do not hold private property individually, but rather share everything in common. No Bruderhof member receives a salary or has a bank account. Income from all businesses is pooled and used for the care for all members, and for various communal outreach efforts.
Ei nuo ole kovin verrannollisia NL:n tai vaikka Kiinan valtiokommunismiin.
Tuo idea toki toimisi vaikka kaikki saisi palkkaakin - eikä siis olisi kommunismia, mutta en näe tuossa nykyisessäkään mallissa vikaa sinänsä. Mitäpä sitä rahalla nyt niin tekisi edes jos tuollaisessa yhteisössä asuisi missä kaikki auttaa toisia vapaaehtoisestikin...
Koko yhteiskunta ei kyllä mitenkään pystyisi elämään tuollaisissa kyläyhteisöissä. Tai vaikka pystyisikin niin Suomi muuttuisi käytännössä kehitysmaaksi.
Miksei pystyisi? Eihän nuo the Bruderhof yhteisöt USA:ssa mitään sossutukia nosta vaan he maksaa veroja siinä missä muutkin, täten heidän panos USA:lle on selvästi positiivinen toisin kuin monilla muilla. Monethan noista tuon USA:n the Bruderhof jäsenistä on yliopistokoulutettuja ym. ammattilaisia jotka pystyy yhteisöstä käsin tekemään ihan normaaleja töitä/yrityksiä joilla voi olla ihan hyvä liikevaihto jopa.
Toki olisi hyvä olla joku pääkaupunki maalla mihin menisi osa näistä ammattilaisista "edustamaan Suomea" mutta muuten en näkisi sinällään mitään ongelmaa tuossa noin teoriassa.
Taisin ymmärtää tuon mallin hieman väärin. Käsitin nuo yhteisöt jonkinlaisiksi omavaraisiksi kyläyhteisöiksi, joissa eleteään alkeellista elämää. Miten tämä siis käytännössä toimisi Suomessa? Mikä nykyisten kaupunkikeskusten rooli olisi?
(naps)
Quote from: Myrkkymies on 30.05.2014, 00:18:48
Taisin ymmärtää tuon mallin hieman väärin. Käsitin nuo yhteisöt jonkinlaisiksi omavaraisiksi kyläyhteisöiksi, joissa eleteään alkeellista elämää. Miten tämä siis käytännössä toimisi Suomessa? Mikä nykyisten kaupunkikeskusten rooli olisi?
Eihän tuota kaikkea tarvi kopioida siitä liikkeestä, vaikea sanoa miten sitä pitäisi tai voisi soveltaa Suomeen, mutta tämän ketjun aiheen näkökulmasta tuollainen elämäntapa olisi luultavasti kaikkein tervein mahdollinen ja olisi kuitenkin taloudellisesti mahdollinen.
Katso noita youtube-videoita aiheesta niin saat vastauksia aiheesta.
https://www.youtube.com/user/BruderhofCommunities/videos
https://www.youtube.com/watch?v=jsD-hipNLRE
https://www.youtube.com/watch?v=3wiJUDOCUac
Esim. noilla on kaikenlaisia yrityksiä, osa jopa varsin moderneja:
QuoteCommunity Playthings, our oldest business, has been manufacturing sturdy classroom furniture and educational play equipment for nurseries, kindergartens, and elementary schools around the world for more than fifty years.
Rifton Equipment designs and manufactures rehabilitation products for children and adults with disabilities.
Danthonia Designs, produces three-dimensional signs. Custom designed, they are sculpted, painted, and finished by hand.
http://www.bruderhof.com/en/work
QuotePitää elvyttää perhe-instituutio takaisin
Tämä on hyvin vaikeaa koska suurin osa institutionaalisista puolueista väittää julkilausumissaan tekevänsä kaikkensa tämän puolesta, ja päätöksentekohetkellä muuttavat mielensä päinvastaiseksi. Ankkurilapset ovat tästä hyvä esimerkki. Perhettä ei haluta elvyttää lähtömaassa sellaiseksi että sen jäsenet voivat olla ja jatkaa elämäänsä. Tärkeämpää on rikkoa perhe. Ottaa yksi ja tehdä tästä materiaalisesti onnellinen. Jonka jälkeen muu perhe kärsii kunnes sekin revitään juuriltaan. Toiminnan tarkoitus on tehdä tämän puuhan harrastaja/työllistyjästä onnellinen, ei perheestä.
QuotePitää elvyttää sukurakenteet ja klaanirakenteet takaisin
Tämä lienee normaalia jos haluamme esimerkiksi vanhukselle ihmisarvoisen elämän. Teollinen ja sosialistinen helvetti on perustunut perheen ja suvun tuhoamiselle. Seurauksena että moni elää sosiaalisessa helvetissä.
QuotePitää olla väyliä missä esim. ammatit edelleen siirtyy isältä pojalle ym. eikä niin että sysätään vaan "systeemiin"
Tämä itseasiassa on todellisuutta jo tänään akateemisissa ja korkeammissa viroissa. Mitä köyhempi työntekijä, sitä vähemmän ja huonommin menestys seuraa suvussa. Todellisuudessa mm upseerivirat, pappisvihkimykset ja ennenkaikkea sosialistipuolueen johtotehtävät ovat sellaisia esimerkkejä viroista jotka kulkevat suvussa. Eliitillä nämä väylät ovat olemassa ja toimivat loistavasti. Köyhille niitä tietenkään ei tule eikä ole tarkoituskaan. Lahjaton lääkärin lapsi ei ole hyvä lääkäri.
QuotePitää elvyttää naapurustohenkeä tai kyläyhteisöllisyyttä siten että tunnetaan naapurit.Parhaiten tämä kaikki onnistuu purkamalla kaupungistumista, koska suurissa kaupungeissa nuo rakenteet nimenomaan tuhoutuu kaikkein varmimmin.
Tämä on väistämättä tapahtumassa kun monikulttuurihelvetin todellisuus iskee ihmisten silmille. Eivät suurkaupunkien etniset kaupunginosat ole sattumaa vaan luonnollinen seuraus monikulttuurihelvetistä. Ihmisten joilla on varaa, on varaa asettua asumaan samakulttuuriselle alueelle. Köyhät ja onnettomat joutuvat aina monikulttuurihelvettiin. Vasta kun saamme aikaan segregaation luonnollisena ilmiönä, saamme naapurustohengen ja kyläyhteisöllisyyden myös kaupunkiin.
Kaupungillistuminen vaiheessa 1 johtaa mokuhelvettiin. Kaupungillistuminen kehittyneempänä muotona johtaa luonnollisiin etnisiin kaupunginosiin.
Quote
Talouskasvu ei voi olla ainoa tavoiteltava asia!
Valitettavasti asia ei ole näin. Talouskasvu ON ainoa tavoiteltava asia. Suomessa elää lauma vihervasemmistolaisia sekopäitä jotka kuvittelevat että köyhällä ihmisellä on valinnanvaraa. Nämä mielipuolet esittävät valheitaan politiikassa ja saavat ihmiset vielä uskomaan niihin. Aivan kuin maailmassa olisi loputon taikaseinä josta rahaa tulvii heidän ääliömäisille mutta köyhille ja kannattamattomille ajatuksilleen.
Ainoa asia mikä on tavoiteltavaa on talouskasvu. Ilman talouskasvua ei ole varallisuutta ja sen mahdollistamia valinnanvapauksia. Köyhyys johon vihervasemmistolaisuus suomalaiset johtaa, johtaa vaihtoehtojen tuhoutumiseen. Ei ole rahaa eikä mahdollisuuksia. Mutta esitetään aivan kuin olisi. Itseaiheutettu köyhyys ei ole tavoiteltavaa eikä siunauksellista vaan typerää ja pahaa väistämättömyyttä.
Oikeistolaisuus ja talouskasvu mahdollistavat valinnat muihin mukaviin arvoihin. Vasemmistolaisuus johtaa väistämättä taloustaantumaan ja pakkoratkaisuihin koska ihmisillä ei ole varaa enää valita asioita. Siksi kannattaa olla reilusti oikeistolainen vaikkapa vasemmistolaisessa valta-Suomessa vaikka koko muu establismentti valehtelisi ja huijaisi että talouskasvu ei ole ainoa tavoiteltava asia. On se ja kaikissa muodoissaan!
Quote from: JT on 28.05.2014, 14:02:15
... yleiseen vieraantumiseen liittyvän hulluuden syitä filosofisesti pohdiskeleva kirjoitus, joka herättää ajatuksia ja on muutenkin lukemisen arvoinen:
http://joonaskonstig.com/2014/05/28/elama-paattymaton-kafkamainen-painajainen/
Vilkuilin ja yritin lukea, mutta en jaksanutkaan. Näyttää liian sekavalle vaahtoamiselle, joten en lue.
Tosin kysyn silti, onko tuolle kiinnijääneen sukupuolenvaihdokselle jotain lähteitä? En jaksa koluta kaikkea mediaa läpi, ja huhuja pyörii ympärillä aina. Onko tuo nyt vain netissä elävä huhu vai ei?
QuoteHelsingin Yliopistoon joukkomurhaa suunnitellut nainen (entinen mies)
Quote from: jostpuur on 30.05.2014, 10:16:13
Tosin kysyn silti, onko tuolle kiinnijääneen sukupuolenvaihdokselle jotain lähteitä? En jaksa koluta kaikkea mediaa läpi, ja huhuja pyörii ympärillä aina. Onko tuo nyt vain netissä elävä huhu vai ei?
QuoteHelsingin Yliopistoon joukkomurhaa suunnitellut nainen (entinen mies)
Painettu Iltalehti 27.5.2014 kirjoitti, että nainen (entinen mies), ja kertoi esitutkintamateriaalista ilmenevän yhdeksi turhautumisen motiiviksi sen, että lääkäri ei ollut potilaan kanssa samaa mieltä eli ei näyttänyt vihreää valoa sukupuolenvaihdosleikkaukselle ainakaan vielä tässä vaiheessa.
Ihan itse luin, mutta minulla ei ole lehteä enää hallussani.
Quote from: jostpuur on 30.05.2014, 10:16:13
Vilkuilin ja yritin lukea, mutta en jaksanutkaan. Näyttää liian sekavalle vaahtoamiselle, joten en lue.
Luin. Nimenomaan sekavaa. Rakennetaan väkisin narratiivia jossa sekoittuvat eri-asteiset myytit ja faktat keskenään jotta päästään haluttuun lopputulokseen.
Pinnalle on tämän yliopistojutun myötä noussut jonkinlainen sukupuolisuus-kriittisyys ja haave paluusta johonkin konservatiiviseen sukupuoliseen yhteiskuntaan. Se että näissä haaveissa yleensä unohdetaan tai kielletään täysin transsukupuolen olemassaolo ja yleiset sukupuolisuuden psykologiset faktat - niin yleensä ei hirveästi pohdita sitä miten näitä nuoria sitten 'opetetaan' tai pakotetaan tähän 'perinteiseen' 'oikeaan' 'moraaliseen' sukupuolisuuteen - joka siis tulee pelastamaan yhteiskuntamme rappiolta ja tuholta.
Sama debaatti on käyty jo moneen kertaan uskovaisten kanssa - nyt siitä on vain tehty eräänlainen 'intellegent-design'-version jossa erilaiset poliittiset ja yhteiskuntaopilliset kritiikit nivotaan yhteen narratiiviksi jossa sitten vain mainitaan ohi mennen että homous on pahaa ja tämä hyvä yhteiskunta tulee ja pelastaa - ilman että suoraan vedotaan raamattuun. Mutta mitään uutta tämä ei ole debaattiin tuonut - lähinnä kyse on pseudo-ideologiasta eli todellisten motiivien piilottamisesta useiden eri kerrosten alle ja hämmentämällä niitä lisäksi ihan varteenotettaviin argumenttehin kuten maahanmuuttokriittisyyteen.
Ilmiöllä on useita veljiä täälä: joillakin kaiken narratiivin napa on 'eurostoliiton'-vastustaminen - toisilla vaikka kaiken 'vihervasemmistolaisuuden' - faktat ikäänkuin arvotetaan guilt-by-association -tyyppisesti niihin joita vastustaja kannattaa joten niiden on oltava vääriä ja vice verca. Yleensä tämä näkyy juurikin tälläisenä 'vaahtoamisena' jossa sidotaan kaikki maailman asiat nätisti nippuun ja jonoon sen oman yhden näkemyksen taakse.
Itse olen täälä ihan vain nykyistä älytöntä maahanmuutto-politiikkaa vastustamassa. En tee siitä väkisin itselleni linssejä joilla katson kaikkia maailman asioita - enkä kuvittele pystyväni muutamin ranskalaisin viivoin kuvaamaan jotain ihanneyhteiskuntaa. Ja vaikka nykyisessä on valuvikoja joiden päälle hitsaaminen on lähinnä ensiapua en kuitenkaan lähtisi uutta valamaan - varsinkaan kun katsoo millaista jälkeä historiassa sellaisen yrittäjät ovat saaneet aikaan.
Tälläisillä narratiiveilla on myös paha tapa karkoittaa se viimeinenkin dialogin mahdollisuus - ja erottaa osapuolet lopullisesti omiin poteroihinsa. Tämä näkyy vihervasemmiston huolestuttavassa vieraantumisessa Hommasta ja vastaavista foorumeista omiin 'rinki-leikkeihinsä'. Esim. kaipaisin kovasti heidän 'argumenttejaan' ns. vapaasta-liikkuvuudesta jota he käyttävät dogmaattisen automaattisesti nykyään oikeuttamaan mitä ihmeellisempiä asioita. Kun en tosiaan ymmärrä ollenkaan mistä siinä on kyse - ja aavistan että voisin ampua sen aika täyteen reikiä jos vain tilaisuuden saisin. Takkuun siitä on turha mennä väittelemään koska sieltä vain lentää pihalle.
Voisivatko modet tehdä asialle jotain - he kun tuntevat kaikenlaisia puoluevaikuttajia - sais tänne jonkun 'vastapuolen' edustajan ihan viralliseksi vierailijaksi vrt. Islam-vierailija - jolta voisi sitten kysellä tälläisiä asioita. Itse tunsin joskus Oras Tynkkäsen muttei kyllä olla oltu missään tekemissä yli vuosikymmeneen...
Quote from: Axel Cardan on 30.05.2014, 10:07:33
Quote from: siviilitarkkailija on 30.05.2014, 09:46:37
Tämä lienee normaalia jos haluamme esimerkiksi vanhukselle ihmisarvoisen elämän. Teollinen ja sosialistinen helvetti on perustunut perheen ja suvun tuhoamiselle. Seurauksena että moni elää sosiaalisessa helvetissä.
Ainoa asia mikä on tavoiteltavaa on talouskasvu.
Kaikella kunnioituksella, eikö tuossa ole pieni ristiriita?
Ensinäkemältä siinä voi vaikuttaa olevan ristiriita. Mutta asia tapaa olla niin, että jos haluamme vanhukselle ihmisarvoisen elämän, joudumme rakentamaan tai pyrkimään kohti talouskasvua. Mikäli toteamme vasemmistolaisen politiikan mukaan, että jossain on olemassa muitakin arvoja, kuin talouskasvu ja näytämme sille keskisormea, niin mitä sitten. Mitä tapahtuu yhteiskunnassa jossa joukko nuoria ja työikäisiä julistaa että paskaako taloutta kasvattamaan, kasvakoon itsekseen tai olkoon kasvamatta! No laskun tästä maksavat ensimmäisenä, ja pahimmin näistä kärsivät heikot ja puolustuskyvyttömät yksilöt, lapset ja vanhukset.
Vanhukselle, saadakseen ihmisarvoisen elämän, ei valitettavasti riitä, että talous pysyy paikallaan. Jotta vanhuksille ja lapsille riittää ruokaa ja iloa, pitää talouden kasvaa tietty määrä. Ja optimaalisesti se kasvaa siten että ahneimmille tulee eniten ja sitten kun ovat ylensyöneitä, heiltä riittää muruja myös heikommille. Syyt miksi perhe ja suku ovat parempia kokonaisuuksia kuin institutionaaliset tai valtion omistamat, johtuu siitä että perhe ja suku kykenevät pitkällä tähtäimellä vastuullisempaan omistajapolitiikkaan kuin muut mainitut. Mutta näillekkin tärkeintä on talouskasvu.
Talouskasvu on ikuista samoin ahneus. Eli mitä enemmän saa, sitä kauemmas ja sitä useammaksi eri kohteeksi lopullinen maali voi siirtyä. Valitettavasti vihervasemmistolaisuuden houkutteleva typeryys ja siihen uskominen näyttävät myös ikuisilta riesoilta. Tosiasia on kuitenkin se että mikäli lopetamme talouskasvun, eivätkä ahneet halua eivätkä kykene eivätkä tule luopumaan elintasostaan, niin jäljelle jää lähinnä vanhusten tuottamattoman elämän lopettaminen nopeutetussa aikataulussa.
"Valitettavasti asia ei ole näin. Talouskasvu ON ainoa tavoiteltava asia."
Minusta asia ei ole noin musta-valkoinen. Ensinnäkin jatkuva talouskasvu on mahdoton yhtälö. Mikään ei voi kasvaa äärettömästi. Raju talouskasvu luo pohjaa romahduksille kuten nytkin on tapahtunut. Kaikki kynnelle kykeniät haluavat vain pikavoittoja elämässään. Mulle kaikki nyt ja heti. Mitä sen jälkeen tapahtuu on muitten murhe. Jne.
Talouskavu ruokkii myös ahneutta. Lopulta kaikki päättyy siihen, että ihan kaikkia/ kaikkea halutaan mitata rahasa. Tämä sopii joillekin ja toisille se on myrkkyä. Jos esim. peruskoulut tulisivat maksullisiksi niin se olisi varmasti hyvä asia taloudelle. Ainakin lyhyessä ajassa. Tämä tarkoittaisi sitä, että valtaosalla perheissä ei olisi varaa kouluttaa lapsiaan. jne. Kaikilla ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta tulla toimeen oli järjestelmä mikä tahansa. Tämä reaaliteetti on vaan hyväksyttävä.
Vihervasemmisto ei haavemaailmoissan ei pysty senkään vertaan saamaan mitään pysyvää aikaiseksi. Eikä myöskään vasemmisto/kummunistit. Jälkimmäisen kannattajien kädet haisevat verelle kautta historian.
Mikä on sitten hyvä systeemi? Ihan maallikkona sanoisin, että sellainen "vastuullinen vapaus" olisi hyvä juttu. Eli jos haluaa juosta talouskasvun perässä niin ok. Vastaat kuitenkin ITSE kollegojen kanssa kaikesta. Valtio ei tule apuun missään muodossa. Ei edes pankeille. Jos on vihervassu ja tykkää boheemielämästä niin ok. Sinun tulee vaan porukassa hankkia varannot tähän muita riistämättä ja tuhoja aiheuttamatta. Seinässä ei olisi enää sitä aukkoa mistä loputonta rahaa tulee. Jos boheemielämä ja sitoutumattomuus yhteiskuntaan ei kiinnosta niin he voisivat perustaa oman kolhoosin jonnekin keski-Suomeen vaikka ja alkaa omavaraiseksi.
Valtion rooli olisi niin pieni kuin mahdollista. perusturvallisuus ja perusterveydenhuolto olisi kaikkien saatavilla. Rahaa valtio tekisi muutamalla isolla yrityksellä sekä hyvin keveällä verotuksella. Virkakoneisto olisi äärimmäisen pieni ja kevyt.
Ihmisiä on paapottu ja holhottu jo kautta aikojen. Sellainen vastuunkanto toisesta ja itsestään on hävinnyt uusavuttomuuden mukana. Kyllä fatta hoitaa on päivän iskulause. Vastuullinen vapaus antaa kaikille mahdollisuuden olla millainen haluaa kunhan kantaa seuraukset ITSE. Nyt elämme kaaoksessa jossa kukaan ei voi tietää miten meidän käy kun olemme liikaa riippuvaisia pankeista, liitoista ja lainsäädäntö on niin monimutkikas ja jokaiseen asiaan vaikuttava juttu, että kukaan ei sitä kohta hallitse. Pienikin kriisi saa koko kansan tasapuolisesti polvilleen. Sekö on hyvä? Vastuu pitää palautaa niille joille se on aina muka kuulunut. Eli kansalle.
QuoteEnsinnäkin jatkuva talouskasvu on mahdoton yhtälö.
Minusta jatkuva talouskasvu on luonnossakin esiintyvä normaali asioiden olotila. Minulle talous näyttäytyy luonnonvoiman kaltaisena olotilana kuvitteellisen rahan ollessa kasvua ylläpitävä voima kuten vesi. Ihmiset ja ajatuksensa ovat auringonvaloa ja mineraaleja jotka ovat kasvulle yhtä olennaisia kuin vesi.
QuoteMikään ei voi kasvaa äärettömästi. Raju talouskasvu luo pohjaa romahduksille kuten nytkin on tapahtunut.
Aivan. Mutta erotetaan juuri sana "ääretön" ja "jatkuva kasvu". Eikä luonnossakaan kasvit kasva äärettömästi vaan
kaikella on fysikaalinen rajansa jolloin kasvun on siirryttävä toiseen paikkaan. Ja joskus kasvu on suurta mutta myrsky kaataa kasvin tai ulkoinen voima tulee ja syö sen suihinsa. Olennaista on kuitenkin se että kaiken taustalla on kasvuhalu. Kun luonnossa kasvuhalu loppuu, organismi kuolee.
Vasta sitten kun talouskasvu on tapahtunut, kasviin on varastoitunut iso määrä energiaa, se voi päättää että mitä sillä tekee. Antaako energiaa pölyttäjille? Kasvattaako piikkejä, mahlaa imeviä vihreitä parasiitteja vastaan vai ryhtyykö symbioosiin pistäjämuurahaisten kanssa. Nämä ovat kasvun mahdollistamia vaihtoehtoja joita ei olisi ellei olisi kasvua. Jos vertaamme hyvinvoivaa kasvia kituliaaseen paikallaan pysyvään, voimme havaita että hyvinvoivalla ja kasvavalla on tulevaisuutta, kitulias pysyy paikallaan ja tarkalleen ottaen tekee kuolemaa.
Quote from: Ink Visitor on 28.05.2014, 16:00:59
^Toisinsanoen, pitää taistella kaikin keinoin "Frankfurtin koulukunnan" oppeja vastaan!
Frankfurtin koulukunnan teesit:
1. Luotu käsite: rasistiset rikokset
2. Jatkuva muutoksentila aiheuttamaan sekaannusta
3. Opetusta seksistä ja homoseksuaalisuudesta lapsille
4. Koulujen ja opettajien arvovallan heikentäminen
5. Valtava maahanmuutto tuhoamaan identiteetti
6. Ylettömän juomisen edistäminen
7. Kirkkojen tyhjentäminen
8. Epäluotettava oikeusjärjestelmä ja ennakkoluulot rikoksen uhreja kohtaan
9. Riippuvuus valtiosta tai valtion avustuksista
10. Tiedotusvälineiden ohjaus ja vaimentaminen
11. Kannustetaan perheiden hajoamista
http://fi.wikipedia.org/wiki/Frankfurtin_koulukunta
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html
http://isovimma.blogspot.fi/2011/02/frankfurtin-koulukunta-salaliitto.html
Jeps!
Quote from: kriittinen_ajattelija on 28.05.2014, 15:57:18
Pitää elvyttää perhe-instituutio takaisin
Pitää elvyttää sukurakenteet ja klaanirakenteet takaisin
Pitää olla väyliä missä esim. ammatit edelleen siirtyy isältä pojalle ym. eikä niin että sysätään vaan "systeemiin"
Pitää elvyttää naapurustohenkeä tai kyläyhteisöllisyyttä siten että tunnetaan naapurit.
Parhaiten tämä kaikki onnistuu purkamalla kaupungistumista, koska suurissa kaupungeissa nuo rakenteet nimenomaan tuhoutuu kaikkein varmimmin.
Perhe on normaali ikiaikainen luontainen yksikkö (isä, äiti ja lapset)
Suku- / klaani on normaali luontainen yksikkö, koska ihminen on laumaeläin (me -henki, yhteen kuuluvuuden tunne)
Jne... suvaitsevaisuus, vapaamielisyys ja monikulttuurisuus sotii näitä luontaisia asioita vastaan, joten ne eivät ole kestäviä asioita.Kaatuvat kyllä, mutta vahinkoahan ehditään aiheuttaa ja paljon.
Nyt eletään ikään kuin välitilassa ennen uuden normaalimman järjestyksen palaamista. Rajoja tullaan piirtämään uudestaan. Kosovon irtautuminenja irrottaminen väkisin Serbiasta oli esimakua Euroopan pirstoutumiselle. maahanmuuton myötä syntyy uusia heimoja ja klaaneja ja myös maat jaetaan uudestaan seuraavan suuremman kahinan päätteeksi. Ruotsi, Ranska, Belgia, Hollanti... ainakin näissä maissa nykyiset valtiot jakautuvat kantaväestön ja uusien maahanmuuttaja enemmistöisten aleiden kesken. kenties ensin lautonomioita, littovaltioita ja sitten itsenäistymisiä... Jugoslavia hajosi etnisiksi kansallisvaltioiksi... Bosnia&Hertsegovina tullee vielä jakautumaan... Krimin liittäminen Venäjään oli esimerkki (kroaattialeet liittynevät aikka myöten kroatiaan ja serbialueet Serbiaan) Kosovostakin irtoaa vielä palanen ja palaa Serbian yhteyteen. Krim osoitti suuntaa ja se on kohti etnistä yhtenäisyyttä ja itsenäisyyttä.
Monikulttuurisuus ja -etnisyys on jo syntyessään tuhoon tuomittu idea.
Quote^Toisinsanoen, pitää taistella kaikin keinoin "Frankfurtin koulukunnan" oppeja vastaan!
Mielestäni tämä "ilmiö" on tosin täysin luonnollinen ilmiö ja tapahtuisi jokatapauksessa riippumatta siitä vaikka joku
"Frankfurtin koulukunta" jotain tuontapaista toimintaa rahottaisi. Tämä nyt vaan on tyypillistä etenkin kapitalistisessa yhteiskunnassa mutta myös varmasti muun kaltaisissa, missä ihmiset erkanee juuristaan, suvustaan ja perheestään työn perässä juostessa tai muuten vaan "itseään toteuttaessa" kadottaen samalla todellisuuden tajun, eläen pienessä omassa pikku kuplassa.
Vain jatkuvalla lääkitykselle pystymme elämään tässä biologisessa mielessä häiriintyneessä yhteiskuntajärjestyksessä.
QuoteJoka viides eli 12 000 vuonna 1987 syntyneistä on käynyt psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa tai syönyt psyykelääkkeitä, kirjoittaa Helsingin Sanomat
Quote from: kriittinen_ajattelija on 29.05.2014, 23:49:07
Quote from: Myrkkymies on 29.05.2014, 23:42:41
Jaa. Että kommunismi on ratkaisu. Sitä on kai ennenkin yritetty. Ei tainnut onnistua. ;D
QuoteLike the Hutterites, the Bruderhof members do not hold private property individually, but rather share everything in common. No Bruderhof member receives a salary or has a bank account. Income from all businesses is pooled and used for the care for all members, and for various communal outreach efforts.
Ei nuo ole kovin verrannollisia NL:n tai vaikka Kiinan valtiokommunismiin.
Tuo idea toki toimisi vaikka kaikki saisi palkkaakin - eikä siis olisi kommunismia, mutta en näe tuossa nykyisessäkään mallissa vikaa sinänsä. Mitäpä sitä rahalla nyt niin tekisi edes jos tuollaisessa yhteisössä asuisi missä kaikki auttaa toisia vapaaehtoisestikin...
En ota kantaa Bruderhofoniin.
Totean kuitenkin, että perinteisesti utopistiset sosialismikokeilut eivät ole toimineet mm. siksi, että ei ole ollut todella tarkkaa karsintaa siitä kuka otetaan mukaan, ja kuka heitetään tarvittaessa ulos. Ensimmäisten joukossa mukaan änkeää tietenkin laiskoja ja varkaita, kuten Robert Owenin sosialistisessa utopiakokeilussa: http://en.wikipedia.org/wiki/New_Harmony,_Indiana:
QuoteRobert Owen, a Welsh industrialist and social reformer, purchased the town in 1825 with the intention of creating a new utopian community and renamed it New Harmony. While the Owenite social experiment was an economic failure just two years after it began ...
While Owen was away recruiting new residents for New Harmony, a number of factors that led to an early breakup of the socialist community had already begun.
...
Robert Dale Owen would say of the failed socialism experiment that the people at New Harmony were "a heterogeneous collection of radicals, enthusiastic devotees to principle, honest latitudinarians, and lazy theorists, with a sprinkling of unprincipled sharpers* thrown in."
Quote from: http://en.wikipedia.org/wiki/Sharper* A sharper is an older term, common since the seventeenth-century, for thieves who use trickery to part an owner with his or her money possessions.
Quote from: Possumi on 30.05.2014, 10:48:12
Voisivatko modet tehdä asialle jotain - he kun tuntevat kaikenlaisia puoluevaikuttajia - sais tänne jonkun 'vastapuolen' edustajan ihan viralliseksi vierailijaksi vrt. Islam-vierailija - jolta voisi sitten kysellä tälläisiä asioita. Itse tunsin joskus Oras Tynkkäsen muttei kyllä olla oltu missään tekemissä yli vuosikymmeneen...
Vapaaehtoisyhteisessä delegointi, ulkoistaminen ja vastuun siirtäminen toisaalle ei ehkä ole kaikkein tehokkain toimintamalli.
Yksi vaihtoehto on myös esim. Israelissa toimivat ns. kibbutz yhteisöt joissa maksetaan palkkaa kyllä jo nykyään jne...
QuoteKibbutz (monikossa kibbutzim, suomeksi käytetään myös kirjoitusasua kibbutsi) on israelilainen kollektiivitila, joka perustuu vapaaehtoiseen toimintaan. Yleensä se on pienen kylän kokoinen kommuuni. Kibbutsit perustuvat juutalaisten siirtolaisten tarpeeseen viljellä maata yhdessä turvaamalla toisensa kylittäin.
Länsirannalla kibbutzi on edelleen tukikohtamainen puolustuskeskus, jolla on radioyhteydet avun hankkimiseksi, vesisäiliö ja puomi tiesulkua varten.
Ideologisesti kibbutzeja on perusteltu sekä sosialismilla, nimenomaan maan yhteisomistuksella, että sionismilla. Juutalaisvaltion maatalouden alkuvaiheessa yhteistyötä tarvittiin runsaasti myös maanparannukseen sekä uusien viljelyalueiden käyttöönottoon.
Kibbutseissa kaikki oli yhteistä alkuvuosikymmeninä. Tilan tuotto käytettiin yhteisön hyväksi eikä työntekijöille yleensä maksettu palkkaa eikä eläkettä. Vastineeksi työstään kibbutsin jäsenet saivat majoituksen, ruoan ja vaatteet ilmaiseksi. Kibbutsin jäsenet asuivat makuusaleissa ja söivät kouluruokalan kaltaisissa yhteisissä tiloissa.
Jopa lastenkasvatus oli kibbutseissa aiemmin kollektiivista: kaikki lapset kasvatettiin lastenkodeissa, vanhemmat eivät asuneet edes samoissa taloissa lastensa kanssa. Perheinstituutiota ei ollut. Tästä kollektiivisesta kasvatuksesta on kirjoittanut amerikkalainen psykoanalyytikko Bruno Bettelheim kirjassaan The Children of a Dream. Nyttemmin useimmissa kibbutseissa on luovuttu kollektiivisesta lastenkasvatuksesta sen aiheuttamien lastenpsykiatristen ongelmien vuoksi.
Muutenkin kibbutseissa on demokraattisin päätöksin luovuttu sosialismista aste asteelta ja lisätty yksityistä omistusta sekä alettu maksaa palkkoja markkinatalouden kysynnän ja tarjonnan lain mukaan, siis esimerkiksi korkeampia palkkoja ammattitaitoisille työntekijöille.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kibbutz
QuoteIn 2010, there were 270 kibbutzim in Israel. Their factories and farms account for 9% of Israel's industrial output, worth US$8 billion, and 40% of its agricultural output, worth over $1.7 billion.[3] Some Kibbutzim had also developed substantial high-tech and military industries. For example, in 2010, Kibbutz Sasa, containing some 200 members, generated $850 million in annual revenue from its military-plastics industry.[4]
QuoteAfter decades of declining numbers, bankruptcies and privatisation, Israel's kibbutz movement is undergoing a remarkable revival, with rising numbers wanting to join the unique form of collective living.
The population of about 143,000 is the highest in its 102-year history, after growth of 20% between 2005 and 2010, according to the official Kibbutz Movement. More people are now joining kibbutzim than leaving – a reversal of the crisis years – and the influx of working-age adults and young children is helping to redress the balance of an ageing population.
Most kibbutzim have implemented reforms to become commercially viable and stem decline. Liberalisation – including permitting differential incomes and home ownership – has increased their attractiveness to newcomers reluctant to commit to pure communal principles.
Only about 60 of Israel's 275 kibbutzim still operate a completely collective model, in which all members are paid the same regardless of their allotted job. Most of the rest have introduced wage differentials for people employed by the kibbutz – but, more importantly, many members now work outside the kibbutz and contribute a proportion of their salaries to the collective.
Other measures have included selling kibbutz businesses, charging for meals and services, and recruiting agricultural labourers from south-east Asia. The changes, necessary for survival, have been painful, particularly for a generation of kibbutz pioneers wedded to a socialist-Zionist dream.
Increasing numbers of families are attracted to kibbutz living by the quality of education, environment, space and security. But, according to Amikam Osem, a member of Kibbutz Afikim near the Sea of Galilee for 50 years after marrying a kibbutznik, the most important reason was a sense of community. "This is the principle of kibbutz life – mutual help and responsibility for each other." A kibbutz, he said, was like an orchestra with people playing different parts "but together we create something meaningful".
In the last two years, Afikim's membership has increased from 500 to 600, and there is now a waiting list of people wanting to join. Many are the children of members, wishing to raise their own families in a co-operative environment. Others have never previously lived on a kibbutz.
Afikim operates a progressive taxation system: the more you earn, the more you pay into the collective fund. There is a "safety net" minimum income for all, and the kibbutz subsidises healthcare, education, social needs and care for the elderly. The kibbutz owns and runs several successful businesses, plus dairy and fish farms, and grows dates, bananas, avocados and olives on its land. The heavily subsidised dining room – the heart of the kibbutz – is open every day for lunch, and twice a week in the evenings.
Before being accepted as members with full voting rights, candidates rent homes on the kibbutz. Most members now own their own homes, which can be bequeathed to their children or sold back to the collective. Occasionally a candidate family decides that kibbutz life is not for them; sometimes the kibbutz admissions committee rejects candidates as unsuitable.
"Now we could double the size of the kibbutz if we wanted to," said Yaniv Osem, 50, Amikam's son and the elected head of the kibbutz. "But we need to be careful." Those with criminal records, a history of financial mismanagement or antisocial behaviour were not invited to join.
There was no bar on unconventional family units, including same-sex couples, he said. "It's like an excellent country club, but with a safety net. It's the most secure place in the world."
"Here in the kibbutz, we're not neighbours – we're partners," said his father. "The kibbutz movement is in a process of change in which there are many different directions. But the thing that unites all kibbutzim is mutual responsibility."
Between forkfuls of subsidised salad at a window table in the vast dining room, Vered Ofir, 45, a fitness instructor and mother of four, reflected on her family's decision to embrace communal living.
"It was a big change for us, it took a while to adjust. But we wanted to live in a community, among friends," she said. The standard of education attracted her, plus the fact that "the babies had a great place to be while I was at work". But, she added: "Not everything is easy. Sometimes everything is too close; our business is everyone's business."
After three years of mutual sizing-up to see if the family and the kibbutz were a good fit, the Ofirs became full members of Afikim last year. A few weeks ago, Ofir's parents arrived with the hope of joining the community.
For Ofir, who was born and lived most of her life in Tel Aviv, mutualism outweighs the drawbacks of kibbutz life. "Cities can be very lonely places. Here I have my own life, I work outside the kibbutz, but there is a community. It's a very positive thing."
http://www.theguardian.com/world/2012/jul/23/israel-kibbutz-movement-comeback
Oikeastaan tuollaiset kibbutzit voisi olla kohtuu realistinen malli myös Suomeen.
Quote from: kriittinen_ajattelija link=topic=93992.msg1635913#msg1635913
Vain jatkuvalla lääkitykselle pystymme elämään tässä biologisessa mielessä häiriintyneessä yhteiskuntajärjestyksessä.
QuoteJoka viides eli 12 000 vuonna 1987 syntyneistä on käynyt psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa tai syönyt psyykelääkkeitä, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
En väitä, ettetkö voisi olla oikeilla jäljillä, mutta aikamoista mutuilua pistää lääkityksen nykyisen yleisyyden "häiriintyneen" yhteiskuntajärjestyksen piikkiin. Todennäköisin syy tässä vaiheessa lienee yksinkertaisesti tieteen ja mielenterveystyön kehittymisen myötä lisääntynyt tarjonta ja (yli?)herkkyys hoitaa ihmisiä mitä erilaisin lääkkein.
Historiallisesti Kibbutz yhteisö ei niinkään suunnitelmallisuuden vaan olosuhteiden pakosta syntynyt asiantila. Holokaustin seurauksena euroopasta oli tullut laivalasteittaan perheistään erotettuja juutalaisorpoja. Toisaalta tuli vahvimpia vanhempia joiden omat perheet olivat hävitetty tai kadonnut. Rahaa ei ollut joten välttämättömyydestä tuli hyve. Syntyi Kibbutz.
Jotta Kibbutz yhteisö toimi, tarvittiin hyvin homogeeninen yhteisö. Monikulttuurista ei puhettakaan. Kaikkien oli pakko sitoutua yhteisiin arvoihin yhteiseen asiaan. Erotuksena sosialismista, Kibbutz ei edes yrittänyt esittää monikulttuurista sosialismia vaan yksikulttuurista yhteisomistusta. Ja se toimi aikansa. Koska se ei yrittänyt olla monikulttuurinen sosialistikokeilu.
Kaikki sosialistiset yhteisökokeilut joutavat luonnolliseen ryöstelyn tilaan ja ajatuvat lopulta feodaalisesti hallituksi suurimman roiston alistamaksi massaksi. Ja harva ymmärtää että keskiaikainen hallinto oli hyvin pitkälle juurikin suurimman roiston ja suurimman voimankäyttäjän sanelua. Sosialismi ja kommunismi ovat sinänsä älykkäiden ihmisten kaunis itsepetos ja harhakuva, että he voisivat jollain kuvitellulla sosialismilla muuttaa inhimillisen ahneuden ja väkivallan joksikin korkeammaksi voimaksi. Kun Karl Marx kirjoitti kirjasensa, käsitys feodaalihallinnon todellisuudesta oli tuoreempi kuin nykyään. Miekkonen unohti mainita että hänen todellinen pyrkimyksensä ei ollut muuttaa feodalismia vaan korvata säädyn, kirkon sekä moraalin kahlitsema aateli villien ja pidäkkeettömien mielipuolien hallitsemalla kommunisti-tuotanto-feodalismilla. Asia jota Tampereen kommariyliopistossa ei vieläkään kyetä hahmottamaan kun ovat juuttuneet tekstimassaansa kiinni.
Epäilykseni on että jahka eurostoliittolainen rauhanhanke nimeltä EU, saavuttaa liittovaltiosaturaatiopisteensä, ja kääntyy kohti loppuratkaisuaan, tulemme euroopassa tarvitsemaan kibbutzien kaltaisia orpojenhoitolaitoksia. Ei siksi että ne olisivat parempia tai huonopia vaan siksi koska, taas kerran, eurostoliiton mielipuolisten yhdistäjäpoliitikkojen takia euroopassa on p****sti orpoja ja lapsensa menettäneitä vanhempia eikä enää minkäänlaista harhakuvaa monikulttuurista koska kaikkien hengissäolevien kaikki energia menee ruoan etsimiseen.
Quote from: Rändöm on 30.05.2014, 13:45:30
Quote from: kriittinen_ajattelija link=topic=93992.msg1635913#msg1635913
Vain jatkuvalla lääkitykselle pystymme elämään tässä biologisessa mielessä häiriintyneessä yhteiskuntajärjestyksessä.
QuoteJoka viides eli 12 000 vuonna 1987 syntyneistä on käynyt psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa tai syönyt psyykelääkkeitä, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
En väitä, ettetkö voisi olla oikeilla jäljillä, mutta aikamoista mutuilua pistää lääkityksen nykyisen yleisyyden "häiriintyneen" yhteiskuntajärjestyksen piikkiin. Todennäköisin syy tässä vaiheessa lienee yksinkertaisesti tieteen ja mielenterveystyön kehittymisen myötä lisääntynyt tarjonta ja (yli?)herkkyys hoitaa ihmisiä mitä erilaisin lääkkein.
Niino, mielipidekysymyshän se on.
Itse pidän nyky-yhteiskuntaa häiriintyneenä, sen merkkejä on mm: 1/5 nuorista mielenterveyslääkityksessä, 50 000 syrjäytynyttä nuorta, kouluammuskeluja tai yrityksiä jo lähes vuosittain. Yleistä vieraantumista luonnosta ja ihmisyydestä, suomalaiset asuu yksin :
QuoteYhden hengen asuntokuntia on eniten, yli 40 prosenttia kaikista asuntokunnista.
http://yle.fi/uutiset/sinkut_kokevat_syrjintaa/6209220
QuoteKolmannes 15-19-vuotiaista kokee itsensä yksinäiseksi
http://www.epressi.com/tiedotteet/markkinointi/knt-kolmannes-15-19-vuotiaista-kokee-itsensa-yksinaiseksi.html
Japanissa:
Quoteone in four Japanese men aged 30 to 34 is still a virgin.
QuoteMeiji Yasuda Life found that a third of Japanese men under 40 have never dated women at all, although women themselves aren't much better. 45 per cent of women between 18 and 24 'were not interested in or despised sexual contact.'
Syntyvyys länsimaissa alle uusiutumisen, arvot ihan pohjalla ja euroviisuvoittaja on parrakas nainen (?), anarkismi suosituin ideologia, ja vihervasurien pahoinvointi mellakoista alkaa tulla arkipäivää.
Jos sinä pidät tätä kaikkea normaalina ja elinvoimaisena yhteiskuntana, niin voit puolestani olla sitä mieltä.
Quote from: siviilitarkkailija on 30.05.2014, 13:52:28
Erotuksena sosialismista, Kibbutz ei edes yrittänyt esittää monikulttuurista sosialismia vaan yksikulttuurista yhteisomistusta.
Ei monikultturisuusaate ole ollut mitenkään keskeinen osa sosialismia, pikemminkin kulttuurittomuus tai ehkä pikemminkin kulttuurin korvaaminen toisella perinteestä irrotetulla on, siis 1984 kulttuuri. Sosialistisella internationalismilla ei juurikaan ole tekemistä kulttuurin kanssa, kyllähän siinä aatemailmassa kaikki ovat omaksuneet ja toimivat samalta arvopohjalta, kulttuurit on latistetttu ulkokohtaiseksi tyyliksi jos siksikään.
Eikös valtaosassa, ellei jokaisessa, sosialistisessa yhteiskuntakokeilussa ole toimeen pantu joinkin sortin kulttuurivallankumous taantumuksellisen kansallisen kulttuurin ylös juurimiseksi.
Mielestäni jonkinlainen "suomalaistettu" versio Kibbutzista missä kaikki tosiaan saa kykyjensä mukaista palkkaa ja voi käydä töissä muuallakin kuin kommuunissa, voisi olla ihan miettimisen arvoinen idea tännekkin.
Nähdäkseni Konstigin samaistuminen iskua suunnitelleen sanomisiin on lähinnä kuvitelmaa, jossa on pitkälti kyse oman mielenmaiseman peilaamisesta toisen sanomisiin, eikä niinkään yrityksestä ymmärtää sitä tekoa suunnitelleen vinkkelistä - syytetystä tiedetään liian vähän, jotta siihen oikeasti kyettäisiin.
Mutta saahan noin yrittää saada tikusta asiaa.
Siinä Konstig saattaa olla hajuilla, ettei ihminen ole toistaiseksi kovin vahvasti sopeutunut elämään väestöräjähdyksen ja kaupunkilaistumisen myötä syntyneissä löyhissä superheimoissa, joissa väenpaljoudesta huolimatta on myös hyvin helppo jäädä yksin ja syrjäytyä. Yhteiskunnan – superheimon - rakentamista suojaverkoista huolimatta siinä menestyksekkäästi selviytyminen vaatinee yksilöltä paljon muinaista enemmän omaehtoista ohjautumista, että itsenäisyyttä ja siihen liittyen ehkä tietyntyyppistä luonteenlaatua. Jotain sellaista, mikä ei kenties sovi oikein tiiviiseen pieneen yhteisöön. On oltava oman itsensä heimo.
Kyse ei ole mistään uudesta ilmiöstä.
Oikeastaan minkäänlaista paluumahdollisuutta muutaman sadan ihmisen tiiviisiin heimoihin ei ole olemassa laajassa mittakaavassa, vaikkakin erilaisia korvikkeita voi nähdä syntyneen runsain mitoin, pienessä mittakaavassa jo jostain jalkapallojoukkueen fanittamisesta lähtien ja naamakirjan ryhmistä.
Siinä mielessä menneeseen kaipailu on turhaa haihattelua.