Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Kylänraitti => Topic started by: Suomi2050 on 07.05.2012, 20:24:55

Title: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Suomi2050 on 07.05.2012, 20:24:55
Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula kritisoi voimakkaasti nykymuotoista peruskoulua.

Kontulan mukaan peruskoulu on jäänyt auttamattomasti jälkeen muun yhteiskunnan kehityksestä. Peruskoulua ei ole juuri uudistettu sen jälkeen, kun järjestelmään 70-luvulla siirryttiin.

- Kunhan Pisa-tutkimuksissa pärjätään ja lapset lusivat oppivelvollisuutensa, mitään ei tarvitse muuttaa, Kontula täräyttää blogissaan.

Kansanedustaja vaatii, että peruskoulu päivitetään nykyaikaan.

- Jos tehtaista on pillit viety museoon jo aikoja sitten, miksi kouluissa lapsia opetetaan edelleen marssimaan tauolle ja töihin äänimerkin tahtiin. Jos joku osoittaa merkkejä yksilöllisestä ajattelusta tai tarpeista, syntyy tähän koneeseen häiriötila.

Teollisesta maailmankuvasta periytyvä selkeä ainejako toimii sekin huonosti - tenaville opetetaan kyllä englannin perusteet, mutta ei esimerkiksi englanninkielistä tiedonhakua, hän kirjoittaa.

- Nuorten kokemusmaailman ja koulun keinotodellisuuden välille on revennyt valtava kuilu.

Kontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan. Hän mainitsee esimerkkinä muun muassa sen, ettei peruskoulussa kerrota, kuinka puolustaa oikeuksiaan työelämässä tai hakea toimeentulotukea.

- Olisi korkea aika ryhtyä politiikassakin tarkastelemaan peruskoulua jälleen kasvun ja oppimisen näkökulmasta, ei nuorison varastointiongelmana.


IL: http://www.iltalehti.fi/perhe/2012050715542863_pr.shtml
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Arto Tuhkamuna on 07.05.2012, 20:27:48
Eikös aikanaan ollut kansalaistaitoa peruskoulussa ja jotahi yhteiskuntaoppia vielä lukiossakin?

Ei niiissä kyllä muistaakseni ainakaan toimeentulotuen hakemisesta puhuttu, kun se aika harvalle tais olla tulevaisuutta.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: törö on 07.05.2012, 20:29:03
Hyvä että joku uskaltaa sohaista tuota kusiaispesää. Annan Kontulalle kymmenen pistettä suorasanaisuudesta.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Marjapussi on 07.05.2012, 20:31:01
Kannatan kansa- ja oppikoulun paluttamista. Karsituisipa edes osa oppihaluttomista neljän vuoden jälkeen.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Jouko on 07.05.2012, 20:38:44
Quote from: Marjapussi on 07.05.2012, 20:31:01
Kannatan kansa- ja oppikoulun paluttamista. Karsituisipa edes osa oppihaluttomista neljän vuoden jälkeen.

Loput saisivat opiskelurauhan. 8)
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: coscarnorth on 07.05.2012, 20:42:56
Quote- Jos tehtaista on pillit viety museoon jo aikoja sitten, miksi kouluissa lapsia opetetaan edelleen marssimaan tauolle ja töihin äänimerkin tahtiin. Jos joku osoittaa merkkejä yksilöllisestä ajattelusta tai tarpeista, syntyy tähän koneeseen häiriötila.

En ymmärrä miten tässä ehdotuksessa voi jonkun mielestä olla jotain hyvää? Nykyjunnujen ongelma nimenomaan tuntuu olevan lähinnä se, että heitä paapotaan kaikista ihan normaaleistakin asioista, jotka ennen kariutuivat kakaroista tyypilliseen tapaan vuosien vahvistaessa. Kaikenmaailman satojen nuorisoterapioiden ja ylimääräisten taide/itsensätoteuttamis-humpuukkiaineiden tuominen peruskouluun nuoria juuri sekoittaa. Kontulan lässytys on täysin samaa kukkahattutuubaa, mikä hyysää kaikkia mahdollisia paskakasoja, ainoana vaatimuksenaan, että hyysättävä kaveri tosiaan on ehta paskakasa; taparikolliset, loisivat mamut, nuorisohuligaanit jne. Paapominen on näihin ongelmiin niin nuorison -kuin kaikkien muidenkin kohdalla pahin mahdollinen lääke. 
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Jaska Pankkaaja on 07.05.2012, 20:43:39
QuoteKontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan. Hän mainitsee esimerkkinä muun muassa sen, ettei peruskoulussa kerrota, kuinka puolustaa oikeuksiaan työelämässä tai hakea toimeentulotukea.

Helppo uskoa että juuri nämä taidot ovat vassareille sitä kovinta ydinosaamista :D

Joo ei tietenkään kannata opetella esim. elättämään itseään työllä ja muutenkin hanskaamaan ihan itse ne omat asiat ilman sosiaaliämmäin tms. taluttelua.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Marko Parkkola on 07.05.2012, 21:07:10
Peruskouluissa on sellainen ikävä historiallinen jäänne kuin ruotsinkieli. Peruskoulu onkin jäänyt pois kelkasta tämän suhteen. Ei juuri kukaan käytä ruotsia.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Sivusta seuraaja on 07.05.2012, 21:26:05
Pitäisikö yksilöiden saada marssia sieltä tunneilta pois tauolle ihan just silloin kun huvittaa? Ei jeesus. Noh, saahan linnutkin lennellä vapaasti.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Haima on 07.05.2012, 21:35:25
Quote from: Sivusta seuraaja on 07.05.2012, 21:26:05
Pitäisikö yksilöiden saada marssia sieltä tunneilta pois tauolle ihan just silloin kun huvittaa? Ei jeesus. Noh, saahan linnutkin lennellä vapaasti.

No ei. Mutta esimerkiksi se, että kouluissa asiat jakautuu kivasti eri oppiaineisiin, eroaa kyllä oikeasta elämästä aika paljon: ei maailma jakaudu mihinkään kivoihin lokeroihin tyyliin matematiikka, kielet jne. Integrointia on tietenkin pyritty lisäämään mutta aika vähän siinä on käytännössä onnistuttu. Toiseksi tasoryhmät takaisin; tätä kannattavat myös useat oppilaat, mutta asiaa vastustaa henkeen ja vereen OPH. Kaikki muukin saatanasta oleva on lähtöisin OPH:n "asiantuntijoiden" pohdinnoista ja muusta höpöhöpöstä; semminkin kun nämä asiantuntijat eivät ole opettaneet tuntiakaan koulussa ja jos ovat, eivät viimeiseen kolmeenkymmeneen vuoteen. Äkkiäkös tässä keksii listaa, mitä voisi kehittää.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: foobar on 07.05.2012, 21:46:54
Tyyppi jolle suunnilleen ainoa konkreettinen idea on opettaa omahyväisyyteen opineet ihmiset käyttämään taikaseinää ei ole mielestäni sellainen, jonka kädenjälki peruskoulua uudistettaessa tuottaisi positiivisia seuraamuksia.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Jaska Pankkaaja on 07.05.2012, 21:56:26
Kyllähän p-koulua pitäisi kehittää: pois pakkoruotsi, pakollisena vain yksi vieras kieli, tasokurssit takaisin ja mahdollisuus valita enemmän käsitöitä ja toisaalta samoin vaikkapa matematiikkaa. Uskonnon voisi yhdistää historiaan jonain kurssina. Häiriköt koulukoteihin ja apukouluihin. Vuotta aikaisempi siirtyminen ammattikouluun mahdolliseksi?
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Eino P. Keravalta on 07.05.2012, 22:07:40
QuoteNuorten kokemusmaailman ja koulun keinotodellisuuden välille on revennyt valtava kuilu.

Näin on.

Erityisen selvästi tämä näkyy siinä tavassa, millä mokukiimainen monikulttuurisuuskasvatus törmää reaalimaailman todellisuuteen, jossa oppilaat henkilökohtaisessa elämässään selvästi näkevät, että koulu valehtelee ja sensuroi. Kun oppilaat tajuavat, että koulu näiltä osin suoltaa paksua paskaa, miten he muissakaan asioissa voivat enää ottaa koulun opetusta tai auktoriteettia todesta?
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Emo on 07.05.2012, 22:11:12
Quote from: törö on 07.05.2012, 20:29:03
Hyvä että joku uskaltaa sohaista tuota kusiaispesää. Annan Kontulalle kymmenen pistettä suorasanaisuudesta.

Helppohan se on sohia, mutta tuskin haluaisin lastani Kontulan ihannekouluunkaan.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: sologdin on 07.05.2012, 23:03:16
Quote from: Suomi2050 on 07.05.2012, 20:24:55
Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula kritisoi voimakkaasti nykymuotoista peruskoulua.

Kansanedustaja vaatii, että peruskoulu päivitetään nykyaikaan.

Kontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan. Hän mainitsee esimerkkinä muun muassa sen, ettei peruskoulussa kerrota, kuinka puolustaa oikeuksiaan työelämässä tai hakea toimeentulotukea.

Puhumattakaan siitä, että peruskoulussa opetetaan vuosikausia jokaiselle suomalaislapselle kieltä jota puhuu maailmassa äidinkielenään noin yhdeksän miljoonaa ihmistä; noin 0,13 %; hekin ulkomaalaisten kanssa tekemisissä ollessaan yleensä englantia.

Toimeentulotuen hakemisen opiskelu... Miten moderni innovaatio!

Heti yliopistotasoiset kurssit käyntiin.  Muutaman vuoden kuluttua maa saa toimeentulotuen maistereita, toimeentulotuen lisensiaatteja, toimeentulo- ja harkinnanvaraisen tuen tohtoreita.  Jos opinnot ovat kesken, tai jääneet kesken, titteli on toimeentulotuen yo.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Suvaitsija on 07.05.2012, 23:06:06
Quote from: Suomi2050 on 07.05.2012, 20:24:55
Kontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan.

Ja Kontula ajatteli korjata tämän epäkohdan yllyttämällä koululaisia kurittomuuteen ja opettelemaan taikaseinän käyttöä jo piltistä lähtien. Joo, hyvinhän noiden noudattaminen on tähänkin asti sopeuttanut nuorukaisia yhteiskuntaan.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Pahan ilman lintu on 07.05.2012, 23:51:35
QuoteKontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan.

Huh huh. Ja Kontulan resepti asiaan on opettaa toimeentulotuen hakua. Ja osa porukkaa Hommassakin liputtaa asian puolesta. No, täällä kun tykätään käyttää esim. Britanniaa varoittavana esimerkkinä moku/mamu-politiikassa niin jospa käytetään sitä tässäkin asiassa. Britanniassa on nimittäin toimittu juuri Kontulan tavalla vuosikymmeniä, löysäilyä säännöissä ja vaatimuksissa, päähäntaputtelua, loputonta ymmärtämistä ("yksilöllistä luovuutta ei saa tukahduttaa") ja tuloksena on ollut massiivinen ja alati kasvava alaluokka (underclass) jonka jäseniä vaivaa täydellinen yleissivistyksen puute, jopa lukutaidottomuus ja kyvyttömyys selvitä edes kertotaulusta. Näin siis koko peruskoulun suorittaneilla, näin siis länsimaassa vuonna 2012. Jäljellä kun kouluissa on enää läsnäolopakko.

Suosittelen ihan kaikille Theodore Dalrymplen kirjoja ja tutustumaan niissä muuhunkin kuin maahanmuuttoon liittyviin asioihin. Valtaosa tästä alaluokasta kun on edelleen ihan Britanniassa syntyneitä valkoihoisia. Samainen alaluokka oli mamutaustaisine vahvistuksineen se joka pisti meteliksi viime elokuussa. Erityisesti suosittelen seuraavia Dalrymplen kirjoja: Life at the bottom, Not with a bang but a whimper, Anything goes ja In praise of prejudice. Toki briteissäkin alaluokan syntyyn on vaikuttanut muitakin asioita kuin koulu mutta se on tärkeä linkki ketjussa.

Jos Suomessa on jotain tehty oikein niin se on koulutusjärjestelmä. Tiedän, se tasapäistää hieman (tosin tätäkin liioitellaan räikeästi) mutta se on pieni hinta yleissivistykseltään korkeampi tasoisesta populaatiosta. Enkä usko että aivan turhaan Suomessa vierailee jatkuvasti erilaisia opetusministeriöiden ja opettajien ekskursioita tutkimassa koulutusjärjelmäämme. Viimeksi tälläinen tarttui silmään BBC:ltä. Samoin Real time with Bill Maherissa oli pari vuotta sitten joku opetusministeriön viskaali puimassa amerikkalaisten lasten huonoa koulumenestystä ja totesi johonkin väliin että muutoksia tarvitaan ja siihen kadehdituimpaan malliin pyritään ("wich is Finland", totesi). 

Peruskoulun tehtävä on olla yleissivistävä laitos, ei pelkkä ammattiin valmistaja ja huippuosaajien etsintälaitos.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: John on 08.05.2012, 00:03:25
Tosiaan, naurettavaa että osa porukasta täällä liputtaa kontulalaisen koulumallin puolesta, jossa opetetaan kuinka hakea toimeentulotukea ja muuta hauskaa. Sanoisin myös kaikille uskonnon opetuksen poistamista vaativille, että miettikää nyt tarkasti mitä mieltä nyt oikein olette. Nimittäin erityisesti kristinuskon opetuksen vähentäminen olisi kumarrus ja kädenojennus monikulttuurisuudelle. Itse olisin valmis muuttamaan oman uskonnon opetuksen uskontotiedoksi sillä ehdolla, että kristinusko olisi siinä vahvasti edustettuna. Kaiken kaikkiaan peruskoulumalli on hyvä juuri tällaisena kuin se on nyt, muutamia pikkusia juttuja lukuunottamatta.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Sunt Lacrimae on 08.05.2012, 00:22:53
Quote from: Arto Tuhkamuna on 07.05.2012, 20:27:48
Eikös aikanaan ollut kansalaistaitoa peruskoulussa ja jotahi yhteiskuntaoppia vielä lukiossakin?

Ei niiissä kyllä muistaakseni ainakaan toimeentulotuen hakemisesta puhuttu, kun se aika harvalle tais olla tulevaisuutta.

Ainakin silloin kun itse kävin lukiota keskittyi noi yhteiskuntaopin kurssit poliittisen järjestelmän läpikäymiseen ja esimerkiksi kansalaistason lakitietoa sai vain syventävällä kurssilla. Ja on sen sittemmin huomannut töissä, että kumman usein työelämään tulevilla sellaiset käsitteet kuten vaikka AY-järjestäytyminen ja työehtosopimus ovat ihan hepreaa kun ei noita ole koulussakaan kauheasti käyty läpi.

Muuten kyllä nämä Annan jutut ovat ihan hirveää tauhkaa josta huomaa, että Kontula tuskin on oikeita töitä eläessään tehnyt. Käsittääkseni useimmissa duunipaikoissa edelleen mennään tiettyjen kellonaikojen mukaan vaikka kellokortti on vaihtunut Timecon-lätkäksi, mitä Kontula ei nyt tässä tunnu ymmärtävän. Naurattaa nämä vasemmistobesserwisserit kun Kokoomuksessakin on varmaan nykyään enemmän vanhoja duunareita kuin vassareiden riveissä.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Haima on 08.05.2012, 01:05:20
Pahan ilman lintu: Suomen koulumenestyksen syy, sikäli kun sillä viitataan Pisa-tuloksiin, on suomen kielen ortografia ja maahanmuuttajien vähäisyys. Muitakin syitä saattaa olla.

Millä tavalla esim. tasoryhmät johtaisivat johonkin huippuosaajien invaasioon ja muiden rappioon? Ei mitenkään.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Haima on 08.05.2012, 01:06:55
Quote from: Puhdas sielu on 08.05.2012, 01:03:40
Kontula ohittaa sujuvasti Suomen koululaitoksen polttavimmat ja ajankohtaisimmat ongelmat ja niiden syyt. Niista ei saa puhua, ei saa sanoa aaneen.

No mitähän ne ovat? Otetaan esimerkiksi jokin Kuhmon keskuskoulu: polttavimmat ongelmat ja niiden syyt? Maahanmuuttajat?  :facepalm:
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Pahan ilman lintu on 08.05.2012, 01:33:55
QuotePahan ilman lintu: Suomen koulumenestyksen syy, sikäli kun sillä viitataan Pisa-tuloksiin, on suomen kielen ortografia ja maahanmuuttajien vähäisyys. Muitakin syitä saattaa olla.

Pisa-tuloksien varjossa tosiaan ortografia ja ainakin tietynlaisten maahanmuuttajien vähyys ovat tärkeitä tekijöitä, mutta muitakin on. Ja esimerkiksi siinä aiemmin mainitsemassani BBC:n raportissakin mainittiin että eräs tärkeimmistä tekijöistä on lähtökohtaisesti heterogeeniset luokat. Se on perusteltavissa ihan maalaisjärjelläkin, oppiminen koulussa ei ole pelkkää opettajan ja luokan välistä interaktiota vaan myös oppilaiden välistä.

Mitä tasoryhmiin tulee niin hyökkäsin kyllä tuota Kontulan kirjoitusta vastaan ja Kontulaa tuntien ajatus tasoryhmistä olisi tasa-arvon eetokseen fanaattisesti uskovalle myrkkyä. En ajatusta silti täysin lyttää. Kuinka hyödyllisiä tai haitallisia tasoryhmät ovat riippuu ihan siitä kuinka pitkälle niiden kanssa mennään.

Itse asiassa, sellaisiahan on jo Suomenkin kouluissa vaikka millä mitalla jos Hesariin on uskominen: http://www.hs.fi/kotimaa/Noin+puolessa+kouluista+k%C3%A4yt%C3%B6ss%C3%A4+tasoryhm%C3%A4t/a1305548626326 (http://www.hs.fi/kotimaa/Noin+puolessa+kouluista+k%C3%A4yt%C3%B6ss%C3%A4+tasoryhm%C3%A4t/a1305548626326)

Ei tuo vielä pahalta vaikuta, kunhan pysyy aisoissa eikä ala syntyä täysin erillisiä ryhmiä joissa toisissa istuu ryhmä fiksuja ja toisissa mänttejä.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Simo Hankaniemi on 08.05.2012, 02:27:27
Koululaitosta pitäisi uudistaa monella tavalla, joista tärkeimpänä näkisin propagandan poistamisen oppimateriaalista. Esimerkiksi poikani (7. luokka) historian läksyjä kuulustellessani joudun jatkuvasti korjaamaan informatiivisesti muutenkin laihan tekstin vääristelyitä ja puolitotuuksia. Oppikirjat näyttävät muuttuneen lähinnä kuvastoiksi, joissa oleellisinta lienee viihdyttäminen.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Vk on 08.05.2012, 02:28:25
Joskus kauan sitten peruskoulun kolmannella luokalla englannin opettaja sanoi minulle, että jos opetus on minusta tylsää, voin ihan vapaasti ottaa jonkin englanninkielisen kirjan käteen ja ruveta lueskelemaan. Sama periaate erillisine tehtävineen toistui aina ammatillisiin opintoihin asti. Kehitys on ollut kuitenkin hyvää itseohjautuvasti ilman tasoryhmiäkin.

Voisiko vastuuta oppimisen suhteen antaa myös oppilaille itselleen; niin, että koulu antaa välineet, ja oppilas päättää, miten niitä käytetään? Toki monikulttuurisuus johtaa koululuokissa niin merkittäviin tasoeroihin, että tasoryhmät ovat välttämättömiä, jos meinataan edelleen kouluttaa ihan oikeita huippuosaajia.

Ja toimeentulotuen hakemisen opettaminen... Kun mikään facepalm ei riitä. Onko se muka jäänyt "tarvitsevilta" hakematta? Joskus, jossain..? Juuri tämäntyylisellä koulutuksella luodaan uusavuttomia luusereita, jotka eivät osaa, tai halua osata tehdä mitään, jos sitä ei ole erikseen opetettu.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Hob on 08.05.2012, 02:34:59
En luota Vasemmistoliittolaisen ehdotukseen lukematta alkuperäistä tekstiä, ja vielä vähemmän luotan Iltalehden kykyyn tuoda totuutta ilmi kuten se oikeasti on. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kyse on sinänsä täysin kannatettavasta koulutuksen perusteellisesta uudistamisesta. Esitän asiasta seuraavan näkemyksen:

http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Vk on 08.05.2012, 02:43:09
Quote from: Simo Hankaniemi on 08.05.2012, 02:27:27
Koululaitosta pitäisi uudistaa monella tavalla, joista tärkeimpänä näkisin propagandan poistamisen oppimateriaalista. Esimerkiksi poikani (7. luokka) historian läksyjä kuulustellessani joudun jatkuvasti korjaamaan informatiivisesti muutenkin laihan tekstin vääristelyitä ja puolitotuuksia. Oppikirjat näyttävät muuttuneen lähinnä kuvastoiksi, joissa oleellisinta lienee viihdyttäminen.
Historia kiidetään kouluissa läpi, perustasoinenkin historiantuntemus jää oman harrastuneisuuden varaan. Kysypä keskivertoylioppilaalta millä vuosisadalla Suuri Pohjan sota sodittiin, ja mikä sen vaikutus oli Suomelle.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Kukko on 08.05.2012, 03:20:33
Quote from: Jaska Pankkaaja on 07.05.2012, 20:43:39
QuoteKontulan mukaan peruskoululaitos tuottaa nuoria, jotka eivät sopeudu nyky-yhteiskuntaan. Hän mainitsee esimerkkinä muun muassa sen, ettei peruskoulussa kerrota, kuinka puolustaa oikeuksiaan työelämässä tai hakea toimeentulotukea.

Helppo uskoa että juuri nämä taidot ovat vassareille sitä kovinta ydinosaamista :D

Joo ei tietenkään kannata opetella esim. elättämään itseään työllä ja muutenkin hanskaamaan ihan itse ne omat asiat ilman sosiaaliämmäin tms. taluttelua.
Mua kans huvitti että juuri nämä esimerkit oli sitten Anna Kontula (vas.) valinnut. Joku toinen olisi mahdollisesti voinut mainita jotakin veroilmoituksen täyttämisestä tai töitten hakemisesta.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: törö on 08.05.2012, 05:43:59
Quote from: Haima on 08.05.2012, 01:05:20
Pahan ilman lintu: Suomen koulumenestyksen syy, sikäli kun sillä viitataan Pisa-tuloksiin, on suomen kielen ortografia ja maahanmuuttajien vähäisyys. Muitakin syitä saattaa olla.

PISA:ssa pärjää jos osaa lukea. Ei tarvitse osata matematiikkaa raha-asioiden handlaamiseksi asti tai tietää mitään, mikä on huono homma, koska tässä suhteessa Peruskoulun tulokset ovat tulleet kovasti alaspäin. Sitä ei vain helposti huomaa kuin PISA on noussut päähän.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: RP on 08.05.2012, 06:02:40
Quote from: Hob on 08.05.2012, 02:34:59
En luota Vasemmistoliittolaisen ehdotukseen lukematta alkuperäistä tekstiä, ja vielä vähemmän luotan Iltalehden kykyyn tuoda totuutta ilmi kuten se oikeasti on.

Kontula ihan omin sanoin. Kontulan ihmetykseksi osasin tehdä tämän vaikka ollessani peruskoulussa harvempi oli edes kuullut internetistä ja Googlea ei ollut olemassakaan:
http://annakontula.fi/2012/05/lapset-eivat-ole-sailytysongelma/

Kontulan marmatuksen aiheet, jotka eivät päässeet Iltalehteen eivät olleet sen tasokkaampia:
QuoteNumeroita on myös
herätyskelloissa, jotka repivät edelleen koululaisia vuoteistaan kukonlaulun aikaan, vaikka yhteiskunnan muut toiminnot ovat siirtyneet tunteja myöhemmäksi.

Sen enempää Kontula itse tai kukaan hänen tuttavapiirissään ei ole ollut töissä, johon pitäisi saapua  8-9 välillä?

QuoteKoulu ei kerro, miten kokata hindulaiselle vieraalle.

Käytännössä tätä tietoa tarvitsevien määrä? Kyllä siellä mainittua sen verran kai tuli, että arvelisin, että naudan lihan ei maistu. Kotivieraat olen tavannut nähdä sitä ennen erinäisiä kertoja ravintoloissa. Epävarmoissa tapuksissa olen tavannut kysästä etukäteen mahdollista allergioista ja vastaavista - pitäisikö tätäkin opettaa koulussa?

QuoteTuoreen selvityksen mukaan koulun atk-opetuksen varassa eivät kaikki opi lähettämään liitetiedostoa

Mikä on Kontulan ratkaisu? Lisätä oppilaiden yksilöllisyyden huomioimista käyttämällä entistä enemmän aikaa asioihin, jotka toiset oppivat jo vuosia sitten kotona? Sitä en usko, että Kontula ei perusvasemmistolaiseen linjan mukaisesti vastustaisi henkeen ja vereen tasokursseja tai vastaavia.

Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Kaptah on 08.05.2012, 07:03:22
Quote from: Jaska Pankkaaja on 07.05.2012, 21:56:26
Kyllähän p-koulua pitäisi kehittää: (...) pakollisena vain yksi vieras kieli

Tästä olen aivan päinvastaista mieltä. Kielitaito on ja tulee olemaan todella tärkeää, ja englannin sujuva puhuminen ja kirjoittaminen on hyvin monessa työssä nyt jo täysin minimivaatimus. Kiinaa, espanjaa, saksaa ja venäjää pitäisi puhua paljon useamman kuin nyt. Enkä nyt tarkoita mitään monikulttuurisuuskoordinaattoria, vaan ihan teollisuuden ja kaupan alaa.

Yhteiskunnan ja elämänhallinnan perusteita olisi minustakin oleellista opettaa nykyistä enemmän, mutta enemmän painottuen töissä ja asioissa itse pärjäämiseen eikä tukien hakuun. Osalla nuorista on ymmärrys siitä,  miten elämässä pärjää ja miten maailma toimii, aika hukassa.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Jack on 08.05.2012, 07:06:45
Quote from: Eino P. Keravalta on 07.05.2012, 22:07:40
Erityisen selvästi tämä näkyy siinä tavassa, millä mokukiimainen monikulttuurisuuskasvatus törmää reaalimaailman todellisuuteen, jossa oppilaat henkilökohtaisessa elämässään selvästi näkevät, että koulu valehtelee ja sensuroi. Kun oppilaat tajuavat, että koulu näiltä osin suoltaa paksua paskaa, miten he muissakaan asioissa voivat enää ottaa koulun opetusta tai auktoriteettia todesta?

Mietiskelin tässä juuri pari päivää sitten, että yksi tämän foorumin eniten arvostamistani kirjoittajista on ehkä ammatiltaan jonkin oppilaitoksen rehtori tai vähintään opettaja. Tähän viittaisi erinomainen kirjoitustaito, terävä logiikka ja korkea yleissivistys.

Oli miten oli. Yhä useammat koululaiset joutuvat nykyisin tekemisiin siirtolaisten kanssa. Oman pienen paikkakuntani koulussa ulkomailta muuttaneita on toistaiseksi ollut vain muutamia, aikaisemmin lähinnä inkeriläisiä ja myöhemmin venäläisiä. En tiedä, onko koulussa tällä hetkellä ainoatakaan maan rajojen ulkopuolelta tullutta. Asuinpaikkakuntani on siinä mielessä viimeisiä suomalaisuuden museoita, että täällä ei toistaiseksi ole ainoatakaan muslimia tai mustaihoista. Valkoihoiset kristitytkin tuntuvat mieluummin muuttavan pois täältä kuin tänne. 

En tiedä, mikä on reaalimaailman todellisuus, koska siinä on monia puolia. Kauppakeskus Sellossa ja muuallakin olen nähnyt kouluikäisiä nuorisoporukoita, joissa on ollut sekaisin kantasuomalaisia ja somaleja. Tämä antaa viitteitä siitä, että etniset ryhmät ainakin jonkin verran sulautuvat toisiinsa. Yleensä nämä ihmiset ovat olleet poikia. Somalitytöt näyttävät liikkuvan enemmän keskenään varsinkin jos he ovat "pukukoodimuslimeja". Koska muslimipojilta ei vaadita islamilaista pukeutumista, heidän on helpompi liittyä suomalaisiin kaveripiireihin. Poikkeava pakollinen vaatetus on tehokas eristäjä. Tämä näkyy mustalaistenkin kohdalla. Jos jälkimmäiset siirtäisivät hynttyynsä komeroon vain sukujuhlilla käytettäviksi ja pukeutuisivat kuin muutkin ihmiset, ns. "mustalaisongelmasta" olisi puolet jo ratkaistu. Jos he lisäksi luopuisivat arkipäivän mustalaisuudestaan omituisine tapoineen ja normeineen, loppukin ongelma olisi ratkaistu. Eihän mustalaisiin asennoiduta "rasistisesti" siksi, mitä he ovat, vaan sen vuoksi, miten he elävät. Sama koskee muitakin vähemmistöjä.

Jos vielä palataan kouluun ja koulumaailmaan, niin olisi mielenkiintoista lukea esimerkkejä siitä, miten koulu valehtelee ja sensuroi. Jokaisella on varmaan oma näkemyksensä siitä, missä nimenomaisissa asioissa koulu esimerkiksi valehtelee. Tämä on toisaalta ongelma, koska koulu ja opettajat voivat väittää, että heidän näkemyksensä mukaan he eivät valehtele. Miten joku koulun ulkopuolella, jolla on erilainen näkemys koulun harjoittamasta valehtelusta, voi todistaa, että nimenomaan hänen käsityksensä on oikea, ja että koulu kyllä tietää, mikä on totuus, mutta opettaa siitä huolimatta tietoisesti valhetta. Näin voi olla, mutta esimerkkejä tarvittaisiin.

En halua ottaa kantaa tähän asiaan, koska en tiedä, mitä koulussa opetetaan. Jotenkin tuntuu, että yksittäisistä valheista koulua on vaikea saada kiinni. Mutta yksittäisistä totuuksista voi kuitenkin rakentua valheellinen kokonaisuus, jos totuudet on valittu puolueellisesti. Tästä lienee kyse. Koulun valehtelu ei siis ole sitä, mitä se opettaa ja kertoo oppilaille – vaan sitä, mitä se ei opeta eikä kerro.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: RP on 08.05.2012, 08:04:14
Quote from: Kaptah on 08.05.2012, 07:03:22
Quote from: Jaska Pankkaaja on 07.05.2012, 21:56:26
Kyllähän p-koulua pitäisi kehittää: (...) pakollisena vain yksi vieras kieli

Tästä olen aivan päinvastaista mieltä. Kielitaito on ja tulee olemaan todella tärkeää, ja englannin sujuva puhuminen ja kirjoittaminen on hyvin monessa työssä nyt jo täysin minimivaatimus. Kiinaa, espanjaa, saksaa ja venäjää pitäisi puhua paljon useamman kuin nyt. Enkä nyt tarkoita mitään monikulttuurisuuskoordinaattoria, vaan ihan teollisuuden ja kaupan alaa.

Mutta kun puhutaan kaikille pakollisesta oppiaineista, niin onko realistista olettaa että 100% (tai edes riittävän paljon yli 50%) oppii kahta vierasta kieltä koulussa niin, että niistä on oikeasti hyötyä? Se on hyvä, että sitten omien kouluaikojeni opetusohjelmiin on on tullut myös vapaaehtoinen a2-kieli.

Kiinat ja Espanjat varmaan suurimpia kaupunkeja lukuunottamatta tyssäävät siihen, ettei koulua ole varaa järjestää yksityisopetuksena.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Haima on 08.05.2012, 08:27:34
Quote from: Puhdas sielu on 08.05.2012, 02:10:49
Quote from: Haima on 08.05.2012, 01:06:55
Quote from: Puhdas sielu on 08.05.2012, 01:03:40
Kontula ohittaa sujuvasti Suomen koululaitoksen polttavimmat ja ajankohtaisimmat ongelmat ja niiden syyt. Niista ei saa puhua, ei saa sanoa aaneen.

No mitähän ne ovat? Otetaan esimerkiksi jokin Kuhmon keskuskoulu: polttavimmat ongelmat ja niiden syyt? Maahanmuuttajat?  :facepalm:

Miksi ottaisin esimerkiksi Kuhmon keskuskoulun? Ita-Helsingin keskuskouluja on paljon enemman.

Koska puhuit "Suomen koululaitoksen" ongelmista ja syistä. Muutama hassu koulu Itiksessä ei edusta koko Suomen koululaitosta.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Ernst on 08.05.2012, 08:32:03
Quote from: Sivusta seuraaja on 07.05.2012, 21:26:05
Pitäisikö yksilöiden saada marssia sieltä tunneilta pois tauolle ihan just silloin kun huvittaa? Ei jeesus. Noh, saahan linnutkin lennellä vapaasti.


Ja anna kimmon kanssa valtion piikkiin...
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Alkuasukas on 08.05.2012, 08:37:09
Ei Kontulan esitys kokonaisuudessaan huono ole. Ulkoaopetteluun perustuva opetus josta ei muodostu koherwntteua kokonaisuuksia ei (enää) vastaa tarkoitustaan. Tiedon haku ja kokonaisuuksien hahmottaminen on entistä suuremmassa roolissa.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Embo on 08.05.2012, 08:53:19
Quote from: Pahan ilman lintu on 07.05.2012, 23:51:35
Peruskoulun tehtävä on olla yleissivistävä laitos, ei pelkkä ammattiin valmistaja ja huippuosaajien etsintälaitos.

Tekstisi oli täyttä asiaa, ja tämä oli erinomainen toteamus.

Koulua arvostelevat useimmiten ne, jotka sen nykytilasta vähiten tietävät, sekä ne, joilla on hihassa joku poliittinen agenda. Jos todella halutaan tietää, mikä koulussa on korjattava, on asiaa kysyttävä opettajilta. En itsekään ole opettaja, mutta monia tunnen, ja kommentit ovat aina samat: liikaa säästöjä, erityisoppilaiden integrointi opetusryhmiin ei toimi niin usein kuin toivottaisiin, kurinpitovaltuuksia lisää, rahoitusta opiskeluvälineisiin (esim. oppikirjat saattavat olla 80-luvulta), vanhempien asenne kohdalleen. Näiden korjaamisella päästää jo pitkälle.

Ne asiat, joihin opettajat voivat vaikuttaa, on jo tehty. Tiedän yhdenkin koulun, jossa säännöt tiukennettiin natsitasoisiksi, koska ihan tavisoppilaatkaan eivät osanneet käyttäytyä kunnolla sääntöjen ollessa löysät.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: törö on 08.05.2012, 09:00:01
Quote from: Axel Cardan on 08.05.2012, 08:40:34
Quote from: Alkuasukas on 08.05.2012, 08:37:09
Ei Kontulan esitys kokonaisuudessaan huono ole. Ulkoaopetteluun perustuva opetus josta ei muodostu koherwntteua kokonaisuuksia ei (enää) vastaa tarkoitustaan. Tiedon haku ja kokonaisuuksien hahmottaminen on entistä suuremmassa roolissa.

Sekin voidaan hoitaa täydellisesti ilman, että luokkatyöskentely muutetaan sellaiseksi kusiaispesäksi, jommoista Kontula ansiokkaasti kuvaa.

Nykyinen luokkatyöskentely tuottaa hikipinkoja, jotka luulevat aikuisina olevansa muita parempia, koska ovat opetelleet kysymyksiin oikeat eli poliittisesti korrektit vastaukset.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Haima on 08.05.2012, 09:07:12
Quote from: törö on 08.05.2012, 09:00:01
Quote from: Axel Cardan on 08.05.2012, 08:40:34
Quote from: Alkuasukas on 08.05.2012, 08:37:09
Ei Kontulan esitys kokonaisuudessaan huono ole. Ulkoaopetteluun perustuva opetus josta ei muodostu koherwntteua kokonaisuuksia ei (enää) vastaa tarkoitustaan. Tiedon haku ja kokonaisuuksien hahmottaminen on entistä suuremmassa roolissa.

Sekin voidaan hoitaa täydellisesti ilman, että luokkatyöskentely muutetaan sellaiseksi kusiaispesäksi, jommoista Kontula ansiokkaasti kuvaa.

Nykyinen luokkatyöskentely tuottaa hikipinkoja, jotka luulevat aikuisina olevansa muita parempia, koska ovat opetelleet kysymyksiin oikeat eli poliittisesti korrektit vastaukset.


Niinkö? Noin saattoi olla vielä 80-luvulla. Nyt(kin) ja erityisesti nyt kaikenlainen hikipinkous on poissa muodista ja kaikenlaiset EVVK-hemmot ja pimut ovat vallanneet nekin tilat, joista pysyivät pois aiemmin: lukiot, parempitasoiset peruskoulut jne. Se ei tietenkään poista silti sitä faktaa, että keskimääräinen opettaja opettaa juuri noita OPH:n indoktrinoimia "tärkeitä tietoja ja taitoja": suvaitsevaisuutta, kansainvälisyyttä (= eurooppalainen itseinho + toiseuden palvonta) jne.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Koskela Suomesta on 08.05.2012, 10:05:53
Quote from: Axel Cardan on 08.05.2012, 09:10:20Varsinaiset pullonpohjasilmälaseilla varustetut hikarit ovat nykyään sen verran harvinaisia, että heitä pitäisi käsitellä uhanalaisena ihmisen alalajina. Gangstaskeittaajia on heihin verrattuna suhteessa 1000/1.

Ja näistäkin "hikareista" on kympin tyttöjä kahdeksan kymmenestä. Eli juuri niitä joista yllä keskusteltiin, niitä jotka opettelevat ulkoa kaiken, uskovat kaiken mitä opetetaan, ja vastaavat poliittisesti korrektisti, haluavat olla poliittisesti korrekteja ja oikeaoppisia, eivätkä ole kiinnostuneita mistään jos sitä ei ole koulukirjoissa ja kysytä kokeessa. "Hikari" pojat ovat uhanalainen eläinlaji, liki kaikki potentiaaliset sellaiset leikkivät ganstaa ollakseen erottumasta joukosta, koska muuten elämä peruskouluksikin kutsutussa eläintarhassa muuttuu vieläkin ankeammaksi kuin se jo muuten on.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Tuomas3 on 08.05.2012, 10:45:29
Peruskoulu kaipaa vahvan peräruiskeen. Enemmän valinnaisia ja pakollisia ainekokonaisuuksia veks, vaikka monet opettajat kiljuvatkin tuntiensa puolesta. Koulu on kuitenkin oppilaita varten, eikä opettajia. Vähemmän ulkoa opettelemista ja enemmän päättelyä ja soveltamista.

Koulu ei enää kasvata nykymaailmaa varten ja ne (lähinnä pinkotytöt) jotka uskovat kaikessa koulussa syötettyyn, ovat oikeassa elämässä heikoilla jäillä. Suurimmat palkinnot eivät tulekkaan kiltteydestä ja opettelusta vaan soveltamisesta, uuden keksimisestä ja taidosta tehdä ja nähdä vain olennainen ja jättää epäolennainen pois. Peruskoulun palkitsemisjärjestelmä huijaa monia.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Fiftari on 08.05.2012, 10:48:17
Mitä itse mietin niin jonkinlainen pelastustieto ja ensiapukurssi olisi kyllä suotavaa. Käytäisiin läpi sammuttimet ja peitteet. Kuinka tehdä ilmoitus häkeen
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Embo on 08.05.2012, 11:27:48
Quote from: Axel Cardan on 08.05.2012, 10:55:11
Siinä suhteessa pinkotytöt ovat vahvoilla, että he ovat jo nuorina oppineet pitkäjänteisen työskentelyn taidon. Se on nykymaailmassa mielestäni hyvin harvinainen ominaisuus.

Edelleen olisi kiinnostava nähdä julkistettuna, mikä opettajien mielestä koulussa on vikana. Jokaisellahan on koulusta mielipide, pohjautui se todellisuuteen tai ei, tai vuosikymmeniä vanhoihin kokemuksiin.

Oma mielipiteeni on se, että peruskoulun opetus kärsii säästöistä, ja virheellisestä ihmiskuvasta, jonka perusteella opettajilta on viety liiaksi auktoriteettia. Tasapäistämistä ei niinkään tapahdu, ei ainakaan siten, että lahjakkaat jäisivät heitteillle (siis haloo, vapaa-aika ja harrastukset on keksitty), vaan korkeintaan siten, että heikkolahjaiset tai muuten vain ongelmaiset eivät saa tarvitsemaansa pienryhmäopetusta, ja sitten raahaavat itseään normaalioppilaiden mukana, huonosti suoriutuen ja joskus muiden oppilaiden koulunkäyntiä haitaten. Joskus jopa heikkolahjaisen oppilaan vanhemmat saattavat kieltää lapsensa erityisopetuksen, koska eivät itsekään ole kovin välkkyjä, eivätkä täysin ymmärrä mistä erityisopetuksessa on kysymys, ja suhtautuvat siihen siksi epäluuloisesti.

Sitten on vielä tuo hum. maahanmuutto, joka tuottaa etnistä alaluokkaa.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Ramazotti on 08.05.2012, 17:06:35
Pakko myöntää, että mulle on ollut tavattomasti haittaa siitä että ei opetettu, miten toimeentulotukea haetaan. Jos tarve siihen joku päivä tulee niin voin onneksi kysyä niiltä kavereilta, jotka kaukonäköisesti jättivät koulut kesken opiskellakseen itsenäisesti toimeentulotuen hakemista.

Niinikään en tajunnut että välitunnin/oppitunnin alun ilmoittanut kello olikin itse asiassa syypää myöhempään henkiseen rampautumiseeni, alkoholi- ja huumeongelmiin sekä psyykepillerikierteeseen. Olisin ollut huomattavasti eheämpi ihminen, välitunnin/oppitunnin alkamisesta olisi aina äänestetty.

Vai olisikohan sittenkin niin että Anna Kontula itse on pudonnut kelkasta. Lopullisesti.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Koskela Suomesta on 08.05.2012, 17:16:54
Quote from: Tuomas3 on 08.05.2012, 10:45:29
Peruskoulu kaipaa vahvan peräruiskeen. Enemmän valinnaisia ja pakollisia ainekokonaisuuksia veks, vaikka monet opettajat kiljuvatkin tuntiensa puolesta. Koulu on kuitenkin oppilaita varten, eikä opettajia. Vähemmän ulkoa opettelemista ja enemmän päättelyä ja soveltamista.

Koulu ei enää kasvata nykymaailmaa varten ja ne (lähinnä pinkotytöt) jotka uskovat kaikessa koulussa syötettyyn, ovat oikeassa elämässä heikoilla jäillä. Suurimmat palkinnot eivät tulekkaan kiltteydestä ja opettelusta vaan soveltamisesta, uuden keksimisestä ja taidosta tehdä ja nähdä vain olennainen ja jättää epäolennainen pois. Peruskoulun palkitsemisjärjestelmä huijaa monia.

Kerrankin voin sanoa olevani Tuomaksen kanssa aivan varauksetta samaa mieltä. Tarjoan tuopin jos kohdikkain osutaan.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Koskela Suomesta on 08.05.2012, 17:18:38
Quote from: Axel Cardan on 08.05.2012, 10:55:11
Quote from: Tuomas3 on 08.05.2012, 10:45:29
Koulu ei enää kasvata nykymaailmaa varten ja ne (lähinnä pinkotytöt) jotka uskovat kaikessa koulussa syötettyyn, ovat oikeassa elämässä heikoilla jäillä.

Siinä suhteessa pinkotytöt ovat vahvoilla, että he ovat jo nuorina oppineet pitkäjänteisen työskentelyn taidon. Se on nykymaailmassa mielestäni hyvin harvinainen ominaisuus.

Sinällään se on ok, kohtuudella. Nämä vain väärinkäyttävät tuota pitkäjänteistä työskentelyn osaamistaan opettelemalla sen avulla opintokokonaisuudet ulkoa ja luulleen että se olis se mitä piti tehdä.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: ElenaDaylights on 08.05.2012, 17:22:46
No veikkaampa sitäkin että moni vanhempi on pudonnut vanhemmuuden kelkasta. Kasvatusta on ulkoistettu vanhemmilta liikaa koulun harteille samalla kun koulumaailma ei ole ehtinyt vastaamaan mm. tietoyhteiskunnan tuomaan haastevelvoitteeseen.

Minusta on todella surullista sekin että kansanedustaja on huolissaan enemmän toimeentulotukiformaatin hakuongelmista kuin siitä, kuinka voisimme välttyäkoko toimeentuloluukulta. Pakkohan tässä on jälleen kerran naamapalmuttaa  :facepalm:
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Sunt Lacrimae on 08.05.2012, 17:30:03
Quote from: Fiftari on 08.05.2012, 10:48:17
Mitä itse mietin niin jonkinlainen pelastustieto ja ensiapukurssi olisi kyllä suotavaa. Käytäisiin läpi sammuttimet ja peitteet. Kuinka tehdä ilmoitus häkeen

Jep, nämä kuuluvat mielestäni kansalaistaitoihin joiden soisi olevan jokaisella hallussa aikuisikään mennessä. Samoin perusymmärrys väestönsuojelutoiminnasta kuuluu kansalaistaitoihin siltä varalta, että luonnon tai ihmisen sattumuksien vuoksi asioita perkelöityy kovemmalla kädellä. Tällaiseen perusymmärrykseen kuuluu vaikkapa tieto siitä, mitä kotona kannattaa tehdä kun yleisvaara iskee, lähimpiin väestönsuojiin hakeutuminen, yms.

Meillä oli lukiossa yhteistyössä paikallisen VPK:n ja MPK-yhdistyksen kanssa järjestetty turvakurssi, jossa varmaan tunnetuimman "viikonloppu varuskunnassa"- osion ohella tutustuttiin juuri pelastusviranomaisten toimintaan. Tuolle rungolle perustuva laajennettu pakollinen "arjen ja yhteiskunnan turvallisuuden kurssi" saisi mielestäni olla pakollisena lukiossa ja amiksessa, peruskoulussa luonnollisesti tulisi olla vastaavia kokonaisuuksia kehitystason mukaan suhteutettuna.

Estäisi monia typeriä sattumuksia kuten vaikka sen, että joulupöydässä menee koko suvulta sormi suuhun kun vaari unohti nitronsa ja saa sydärin tai jossain sattuu vesivahinko ja häken pojat ja tytöt saavat tuskailla tällaisten (http://www.youtube.com/watch?v=zw8x8cfSoQc) soittojen kanssa. Oikean toiminnan opettaminen hätätilanteeseen on kuitenkin kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: John on 08.05.2012, 17:55:25
Minusta kansalaistaidon palauttamista peruskoulun opetussuunnitelmaan pitäisi harkita. Toisaalta mielestäni paras vaihtoehto koko kansan kansalaistaitojen parantamiseen olisi se, että myös naisille tulisi jonkinlainen oma kansalaispalvelus, kun miehille kerta on varusmiespalvelus. Olen käyttänyt tästä naisten kansalaispalveluksesta koodinimeä "lottakoulu" ja mielestäni sellainen tulisi ehdottomasti järjestää. Vaikka vain vapaaehtoiseksi näin aluksi, mutta luulisin sen olevan hyvin suosittu siltikin.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Lemmy on 08.05.2012, 18:06:17
Kotitalous on kanssa sellainen aine, jonka toivoisi olevan pakollinen. Siis OK, että osaa keittää munan, mutta ruokabudjetin teko ym. tuntuu olevan kun lueskelee nuorison pikavippejä täysin ylivoimaista. Toinen sitten ihan perusasioita kuten pyykinpesu ja napin ompelu... sen mä melkein ymmärrän et jos on asunut jossain peräkammarinpoikana, niin on vielä miesten ja naisten hommat erikseen jossakin, mutta kun naiset ei osaa ommella nappia tai pestä pyykkiä...  uusavuttomuuden poistokurssi - kymppiluokka pakolliseksi kaikille.

Jotain ideaa ennenmuinoinkin oli koulussa. Joitain vanhoja kansalaiskoulun matikankirjoja lukiessa, niin niissä opetetaan juurikin päättelykykyä ja hahmottamista, budjetin tekoa, kauppamatematiikkaa (jos ostaa 3 kappa perunia 5 pennillä kappa ja myy 7 pennillä montako % on voitto?) pinta-aloja ja materiaalin kulutusta niin tuvan rakentamiseen mummolle kun sitten laskemaan kuinka riittää motti halkoja vai pakastuuko mummo tupaansa...  Ei mitään "liian vaikeaa" mutta jotenkin tuntuu, että jo omassa ikäluokassa aikoinaan tämänkaltainen "hahmottaminen" oli ylitsepääsemättoman vaikeata.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: yks vaan on 08.05.2012, 19:07:31
Jos joku nyt ehdottaa että opetetaan pyykinpesua ja perunoidenkuorintaa niin se on kyllä jälkien paikkausta eikä itse ongelman. Jos omat tulevat lapset ei 15-vuotiaana osaa arjen tavallisia asioita tai edes itse päätellä/etsiä tietoa miten jokin asia tehdään, koen kyllä epäonnistuneeni kasvattajana. Ihan riippumatta siitä mitä koulussa opetetaan. Eikä arkielämän jutut edes kuulu koululle, miten helvetissä voi elää aikuiseksi asti oppimatta normaaliin elämään kuuluvia asioita?


Sanokaa vaan vanhanaikaiseksi (olen 24..) mutta minusta kouluissa pitäis vetää enemmän old school -tyylillä opetusta ja oikeasti vaatia että oikeasti osataan kanssa. Ja ihan ilman googlea. Ja matikkaa paljon ja kovaa, ihan sama vaikka laskutikuilla kunhan ihmiset vähän edes sais laskupäätä ja jotain tolkkua. Monen ihmisen  talous on kuralla sen takia ettei numerot pysy päässä edes kertotaulun vertaa. Ja enpä menis vannomaan että eduskunnassakaan kaikki tietää montako nollaa on miljardissa. :D

Laiskuus on kans yks, hyvin huomaa varsinkin netissä kun kysellään asioita joiden selvittämiseen menee 5sek. Tai sit ollaan vaan niin helkutin tyhmiä. 3. asteen koulutuksiin hakevatkin kyselee netissä asioita jotka lukee suoraan hakusivuilla/oppaassa. :facepalm:
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Hob on 08.05.2012, 19:54:21
Quote from: Bonaventura on 08.05.2012, 18:13:28
Jos ei osaa, on vika muualla kuin koulussa.

Itseasiassa vika on minusta suoraan sanoen koulussa. Kyseinen laitos on niin pahasti ajastaan jälkeen jäänyt, että en tiedä voiko sitä ylipäätänsä laastarilla enää paikata. Oppimisen peruslähtökohta on oppilaan motivaatio: jos sitä ei ole, ei oppimistakaan tapahdu. Jotkut asiat voidaan toistolla kouluttaa (vrt. armeija) mutta oppiminen ei ole kovin pysyvää koska motivaatiota ei ole, ja opitut asiat unohdetaan varsin nopeasti. Tietyt asiat tulee kouluttaa jokaiselle (Jukka Korpelalla on hyvä essee (http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/koulu.html) asiasta) mutta pääsääntöisesti on ajan hukkaa istuttaa ihmisiä vuosikymmeniä koulutuslaitoksissa.

Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Jaakko P. on 08.05.2012, 20:01:41
Quote from: törö on 07.05.2012, 20:29:03
Hyvä että joku uskaltaa sohaista tuota kusiaispesää. Annan Kontulalle kymmenen pistettä suorasanaisuudesta.
Olen nähnyt sen haastatteluja ja muita avautumisia, minulta se ei saa mitään pisteitä enää. Jos uutinen onkin positiivinen niin se on varmaan tarkoitushakuisesti tehty.

Tuo voi kuulostaa hyvältä mutta veikkaan että jos Kontula pääsisi tekemään muutoksia koulusysteemiin niin vanhaa tulisi äkkiä ikävä.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Lemmy on 08.05.2012, 20:18:52
Quote from: yks vaan on 08.05.2012, 19:07:31Eikä arkielämän jutut edes kuulu koululle, miten helvetissä voi elää aikuiseksi asti oppimatta normaaliin elämään kuuluvia asioita?

Siel on nuorisovankilassa esimerkkejä ja loput hengaa steissillä.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Tuomas3 on 08.05.2012, 23:19:55
Quote from: Koskela Suomesta on 08.05.2012, 17:16:54
Quote from: Tuomas3 on 08.05.2012, 10:45:29
Peruskoulu kaipaa vahvan peräruiskeen. Enemmän valinnaisia ja pakollisia ainekokonaisuuksia veks, vaikka monet opettajat kiljuvatkin tuntiensa puolesta. Koulu on kuitenkin oppilaita varten, eikä opettajia. Vähemmän ulkoa opettelemista ja enemmän päättelyä ja soveltamista.

Koulu ei enää kasvata nykymaailmaa varten ja ne (lähinnä pinkotytöt) jotka uskovat kaikessa koulussa syötettyyn, ovat oikeassa elämässä heikoilla jäillä. Suurimmat palkinnot eivät tulekkaan kiltteydestä ja opettelusta vaan soveltamisesta, uuden keksimisestä ja taidosta tehdä ja nähdä vain olennainen ja jättää epäolennainen pois. Peruskoulun palkitsemisjärjestelmä huijaa monia.

Kerrankin voin sanoa olevani Tuomaksen kanssa aivan varauksetta samaa mieltä. Tarjoan tuopin jos kohdikkain osutaan.
No sen kunniaksi paljastan jotain opettajaksioton piilo-opettajaksiottosuunnitelmasta: http://www.helsinki.fi/vakava/aineisto.html eli minkä tentin perusteella alkuvalinta tehdään, josta päästään valintakokeen seuraavaan kohtaan.

Jyrki Hilpelän osuudessa yritetään varmistaa, ettei opetuksen piiriin pääse leikkauspolitiikkaa kannattavia liberalisteja: Järjen epäilyä ja suunnittelemattomuuden ylistystä? – ekskursio uusliberalistiseen koulutuspolitiikkaan Siinä saa mm. Hayek seuraajineen jyrkän tuomion.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Missra on 09.05.2012, 05:01:59
Quote from: Jaska Pankkaaja on 07.05.2012, 21:56:26
Kyllähän p-koulua pitäisi kehittää: pois pakkoruotsi, pakollisena vain yksi vieras kieli, tasokurssit takaisin ja mahdollisuus valita enemmän käsitöitä ja toisaalta samoin vaikkapa matematiikkaa. Uskonnon voisi yhdistää historiaan jonain kurssina. Häiriköt koulukoteihin ja apukouluihin. Vuotta aikaisempi siirtyminen ammattikouluun mahdolliseksi?

Trollasitko vai olitko tosissasi yhdestä vieraasta kielestä? Suomen kokoisessa maassa mielestäni kielet nimenomaan ovat se, joissa on pakko pärjätä. En katsoisi pahalla vaikka olisi jopa kolme pakollista vierasta. Ja lisäksi voisi valinnaisiksi laittaa tietty niin monta kuin oppilas vain haluaa valita.
Suomenkielellä ei tee mitään muualla, mutta mitä useampaa kieltä osaat, sitä halutumpaa työvoimaa olet. Ja jos Suomessa kaikki puhuisivat 4-5 kieltä, siirtyisi moni konttori tänne kun pystyisivät palvelemaan asiakkaitaan useilla kielillä.

Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Jaska Pankkaaja on 09.05.2012, 06:21:21
Quote from: Missra on 09.05.2012, 05:01:59
Quote from: Jaska Pankkaaja on 07.05.2012, 21:56:26
Kyllähän p-koulua pitäisi kehittää: pois pakkoruotsi, pakollisena vain yksi vieras kieli, tasokurssit takaisin ja mahdollisuus valita enemmän käsitöitä ja toisaalta samoin vaikkapa matematiikkaa. Uskonnon voisi yhdistää historiaan jonain kurssina. Häiriköt koulukoteihin ja apukouluihin. Vuotta aikaisempi siirtyminen ammattikouluun mahdolliseksi?

Trollasitko vai olitko tosissasi yhdestä vieraasta kielestä? Suomen kokoisessa maassa mielestäni kielet nimenomaan ovat se, joissa on pakko pärjätä. En katsoisi pahalla vaikka olisi jopa kolme pakollista vierasta. Ja lisäksi voisi valinnaisiksi laittaa tietty niin monta kuin oppilas vain haluaa valita.
Suomenkielellä ei tee mitään muualla, mutta mitä useampaa kieltä osaat, sitä halutumpaa työvoimaa olet. Ja jos Suomessa kaikki puhuisivat 4-5 kieltä, siirtyisi moni konttori tänne kun pystyisivät palvelemaan asiakkaitaan useilla kielillä.

En trollannut. Et ole ilmeisesti huomannut että huomattava osa väestöstä puhuu tönkköä Suomea, muutaman sanan englantia ja se olikin sitten siinä. Kohtuullisesti menestyneet Japani, E-Korea tai vaikka Saksa eivät pidä pakkoruotsia merkittävänä kilpailutekijänä tai sivistyksen mittana.

QuoteJa jos Suomessa kaikki puhuisivat 4-5 kieltä
:D ;D

Jospa täällä opeteltaisiin ensin sanomaan jotain mikä kiinnostaisi jossain muualla.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Tuomas3 on 09.05.2012, 10:46:46
Quote from: Bonaventura on 09.05.2012, 05:59:40
Quote from: Tuomas3 on 08.05.2012, 23:19:55
No sen kunniaksi paljastan jotain opettajaksioton piilo-opettajaksiottosuunnitelmasta: http://www.helsinki.fi/vakava/aineisto.html eli minkä tentin perusteella alkuvalinta tehdään, josta päästään valintakokeen seuraavaan kohtaan.

Jyrki Hilpelän osuudessa yritetään varmistaa, ettei opetuksen piiriin pääse leikkauspolitiikkaa kannattavia liberalisteja: Järjen epäilyä ja suunnittelemattomuuden ylistystä? – ekskursio uusliberalistiseen koulutuspolitiikkaan Siinä saa mm. Hayek seuraajineen jyrkän tuomion.

Onko tässä syy siihen, ettet ole kouluttautunut opettajaksi, vaan olet koulussa töissä joidenkin sosiologisten tms. opintojen pohjalta?
Ihan pätevä (KTM&pedag) ja virassaoleva olen. Se että lisäksi olen YTM tuskin haittaa. Aikanani ei tuota Vakavaa tarvinnut tehdä vaan alkupisteiden perusteella pääsi pääsykokeisiin. Nykyään kaiketi vähän joka paikkaan pitää ennen pääsykoetta tenttiä tuo Vakava.

Uusliberalistista talouspolitiikkaa vastustavana tavallaan pidin artikkelista, mutta ajattelen sen olevan kaukana itse opettamisesta ja on vahva poliittinen veto vetää sen tunteminen pääsyn kriteeriksi.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Tuomas3 on 09.05.2012, 10:51:16
Quote from: Bonaventura on 09.05.2012, 06:18:29
Keskustelijoiden täällä tulisi vakavasti miettiä, miksi kovimmat kommunistit ja kovimmat oikeistolaiset soittavat samaa kelloa, on aiheena sitten maahanmuutto tai perussivistyksen alasajo. Iso joukko pseudointellektuelleja lähtee samaan kyytiin ollakseen mukana "uusien" ajatusten kelkassa, vaikka näissä tuhoisissa aatteissa ei mitään uutta olekaan.

Vielä nopeasti Tuomas3:lle, että valinnaisuuden lisääminen kaventaa sitä. Johtuu harvaanasutun maan pienistä kouluista. Tarkemman selvityksen löydät varmasti netistä liittyen ops-uudistukseen, tai voin iltapäivällä avata asiaa enemmän.
Jos valinnaisuutta lisätään, se lisää eikä kavenna sitä; eihän sitä muuten todellisuudessa lisätä. En tarkoita valinnanvaran lisäämisellä mitään opetusministeriön tiukkaa ohjelmaa vaan koulukohtaista mahdollisuutta tehdä valintoja mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi Lappeenrannan seudun kouluilla tulisi olla mahdollisuus ottaa ruotsin tilalta venäjä, jos se katsotaan tarkoituksenmukaiseksi. Suurissa kaupungeissa valinnanvaraa ruotsin sijalta voisi tietty olla enemmän. Jotkut parkuvat, että oppilaat joutuvat eriarvoiseen asemaan, mutten oikein hyväksy sitäkään, että kaikkien asemaa pitäisi vetää sen kurjimman tasolle.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Siili on 09.05.2012, 10:57:58
Quote from: Missra on 09.05.2012, 05:01:59
Suomen kokoisessa maassa mielestäni kielet nimenomaan ovat se, joissa on pakko pärjätä. En katsoisi pahalla vaikka olisi jopa kolme pakollista vierasta. Ja lisäksi voisi valinnaisiksi laittaa tietty niin monta kuin oppilas vain haluaa valita.

Niin, sehän on selvää, että jos suomen peruskouluissa olisi kolme pakollista vierasta kieltä (kotimaisten lisäksi, tietty), niin kaikki suomalaiset aikanaan hallitsisivat sujuvasti vähintään kolmea vierasta kieltä.

Mistä näitä totalitaristeja oikein sikiää?
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Koskela Suomesta on 09.05.2012, 12:16:48
Quote from: Siili on 09.05.2012, 10:57:58
Quote from: Missra on 09.05.2012, 05:01:59
Suomen kokoisessa maassa mielestäni kielet nimenomaan ovat se, joissa on pakko pärjätä. En katsoisi pahalla vaikka olisi jopa kolme pakollista vierasta. Ja lisäksi voisi valinnaisiksi laittaa tietty niin monta kuin oppilas vain haluaa valita.

Niin, sehän on selvää, että jos suomen peruskouluissa olisi kolme pakollista vierasta kieltä (kotimaisten lisäksi, tietty), niin kaikki suomalaiset aikanaan hallitsisivat sujuvasti vähintään kolmea vierasta kieltä.

Mistä näitä totalitaristeja oikein sikiää?

Minusta tuo että ennenkuin on hyötyä osata monta kieltä, pitää olla jotain sanottavaa oli aika hyvä. Olen monta kertaa melkein purrut kieleeni kun joku on taas valittanut että se ja se osaa neljää kieltä ja niistä venäjän osaajistakin on pulaa, mutta ei vain saa työtä. Pelkällä kielitaidolla kun ei tee todellisuudessa yhtään mitään.

Ja totta, niille pakollisille kielille käy kuten meikäläisen ruotsille, virkamiestutkintokin suoritetuna, mutta god dag taitaa olla ainoa mitä osaa. Sama pojalla. Jos ei ole motivaatiota oppijoilla, niin se on aivan typerää laittaa niitä pakollisiksi.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: LyijyS on 09.05.2012, 13:41:13
Quote from: Simo Hankaniemi on 08.05.2012, 02:27:27
Koululaitosta pitäisi uudistaa monella tavalla, joista tärkeimpänä näkisin propagandan poistamisen oppimateriaalista. Esimerkiksi poikani (7. luokka) historian läksyjä kuulustellessani joudun jatkuvasti korjaamaan informatiivisesti muutenkin laihan tekstin vääristelyitä ja puolitotuuksia. Oppikirjat näyttävät muuttuneen lähinnä kuvastoiksi, joissa oleellisinta lienee viihdyttäminen.

Ihan historianopettajan näkökulmasta (lukio tällä hetkellä tosin) kuulisin mielellään konkreettisia esimerkkejä näistä.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Koskela Suomesta on 09.05.2012, 13:43:12
Quote from: LyijyS on 09.05.2012, 13:41:13
Quote from: Simo Hankaniemi on 08.05.2012, 02:27:27
Koululaitosta pitäisi uudistaa monella tavalla, joista tärkeimpänä näkisin propagandan poistamisen oppimateriaalista. Esimerkiksi poikani (7. luokka) historian läksyjä kuulustellessani joudun jatkuvasti korjaamaan informatiivisesti muutenkin laihan tekstin vääristelyitä ja puolitotuuksia. Oppikirjat näyttävät muuttuneen lähinnä kuvastoiksi, joissa oleellisinta lienee viihdyttäminen.

Ihan historianopettajan näkökulmasta (lukio tällä hetkellä tosin) kuulisin mielellään konkreettisia esimerkkejä näistä.

Jos pojalla on kirja mukanaan kun tulee koulusta, niin voin vilkaista niitä tämän tyyppisiä asioita jotka havaitsin kun viimeksi kokeeseen lukemista autoin. Ei tarvinnut etsimällä etsiä.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Hämeenlinnan Oraakkeli on 09.05.2012, 16:23:10
Eiköhän peruskoulu kaipaa lähinnä hienosäätöä ja päivittämistä tätä vuosituhatta varten. Pakkoruotseja pois ja jotain hyödyllistä tilalle jne... Mutta koulutuksessa olisi isoin remontti ammatti, AMK ja aikuiskoulutuksessa. Ammattiin valmistavissa kouluissa on paljon huhaalinjoja ja huonolaatuista opetusta.

Mutta toi Kontula  :facepalm: Voi että ämmä on pihalla. Vai että tukien hakemista tulisi opetella  :flowerhat:
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Hob on 09.05.2012, 16:41:37
Quote from: LyijyS on 09.05.2012, 13:41:13
Ihan historianopettajan näkökulmasta (lukio tällä hetkellä tosin) kuulisin mielellään konkreettisia esimerkkejä näistä.

Jos oppikirjat olisivat missään määrin vaivan arvoisia, niitä varmasti luettaisiin koulun päättymisen jälkeenkin. Voihan tietysti olla, että otokseni ei ole edustava, mutta kuka niitä enää sen jälkeen avaa kun koulun ovet sulkeutuvat?

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 09.05.2012, 16:23:10
Eiköhän peruskoulu kaipaa lähinnä hienosäätöä ja päivittämistä tätä vuosituhatta varten.

Pommia se kaipaa. Raunioille sitten järjellisempi laitos.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Tuomas3 on 09.05.2012, 17:15:01
Quote from: LyijyS on 09.05.2012, 13:41:13
Quote from: Simo Hankaniemi on 08.05.2012, 02:27:27
Koululaitosta pitäisi uudistaa monella tavalla, joista tärkeimpänä näkisin propagandan poistamisen oppimateriaalista. Esimerkiksi poikani (7. luokka) historian läksyjä kuulustellessani joudun jatkuvasti korjaamaan informatiivisesti muutenkin laihan tekstin vääristelyitä ja puolitotuuksia. Oppikirjat näyttävät muuttuneen lähinnä kuvastoiksi, joissa oleellisinta lienee viihdyttäminen.

Ihan historianopettajan näkökulmasta (lukio tällä hetkellä tosin) kuulisin mielellään konkreettisia esimerkkejä näistä.
Kyllä niissä nykyään aika neutraalisti kaikesta kerrotaan. 80-luvulla oli paljon hauskempi tutkiskella maantiedon ja historian värittymiä. Nyt tarvitsee luupin tai varta vasten valitun kirjasarjan. Toki tulkinnanvaraisuuksia löytyy edelleen, muttei niin räikeitä.

Viimeksi löysin korjattavaa mukulani ala-asteen uskonnon kirjasta. Siinä selitettiin, että sunnuntaiaukiolo rikkoo yhtä kymmenestä käskystä, vaikka työehtosopimus ja työaikalainsäädäntö todistaa päinvastaista. Siinä oli myös historioitsijoiden kumoamaa tietoa moseksen ajan tapahtumista.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: RP on 10.05.2012, 13:07:57
Quote from: Tuomas3 on 09.05.2012, 17:15:01
Viimeksi löysin korjattavaa mukulani ala-asteen uskonnon kirjasta. Siinä selitettiin, että sunnuntaiaukiolo rikkoo yhtä kymmenestä käskystä, vaikka työehtosopimus ja työaikalainsäädäntö todistaa päinvastaista.

Kai se oli ihan vakiintunut uskonnollinen oppi, että "lepopäivä" viittasi tiettyyn viikonpäivään, eli ensin sapttiin sitten sunnuntaihin. Eihän niitä maalisen valtion tarvitse totella, mutta ei toisaalta tyehtosopimuksilla voida uskonnollista dogmia muuttaa..
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: Tuomas3 on 10.05.2012, 16:41:27
Quote from: RP on 10.05.2012, 13:07:57
Quote from: Tuomas3 on 09.05.2012, 17:15:01
Viimeksi löysin korjattavaa mukulani ala-asteen uskonnon kirjasta. Siinä selitettiin, että sunnuntaiaukiolo rikkoo yhtä kymmenestä käskystä, vaikka työehtosopimus ja työaikalainsäädäntö todistaa päinvastaista.

Kai se oli ihan vakiintunut uskonnollinen oppi, että "lepopäivä" viittasi tiettyyn viikonpäivään, eli ensin sapttiin sitten sunnuntaihin. Eihän niitä maalisen valtion tarvitse totella, mutta ei toisaalta tyehtosopimuksilla voida uskonnollista dogmia muuttaa..
Raamatussa "yhtenä päivänä Jumala lepäsi" viittaa siihen, ettei kysymys ole alkujaan tietystä päivästä. Sapatti tuli kaupankäynnin myötä, jolloin kannatti yhtenäistää käytäntö. Se ei liene alkuperäinen uskonnollinen dogmi vaan ihan käytännön sanelema juttu. Teologia on huonoissa kantimissa, joten korjata saa vapaasti.
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: pakruti2c263 on 13.05.2012, 14:27:43
Otaksun, - toivottavasti olen väärässä, - että meillä on pian tilanne sama kuin Saksassa neljä vuotta sitten.  Raportti Pertti Rönkkö, Berliini:
http://www.youtube.com/watch?v=pHla79dMAzc&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=pHla79dMAzc&feature=related)
Ps.
Tästä raportista/videoklipistä ei YLE:ä voida syyttää mokutuksesta, verrattuna tämänpäivän ohjelmapolitiikkaan.

Ja ettei vitutus kokonaan valtaisi mieltä, kevennys. Toimii tai sitten ei.
http://www.youtube.com/watch?v=a6unjeRiY_o&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=a6unjeRiY_o&feature=related)
Title: Vs: 2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"
Post by: sivullinen. on 13.05.2012, 15:15:29
Loistava kirjoitus Kontulalta - niin sisällöltään kuin tyyliltään. Pistän linkin vielä tähän uudestaan:

http://annakontula.fi/2012/05/lapset-eivat-ole-sailytysongelma/

Nyt kun kaikki patoumat pakkoruotsista ja sosiaalitukilomakkeiden täytön pahuudesta on käyty läpi, haluaisin muistuttaa mikä on nykyisen koulujärjestelmän tarkoitus. Se on Kontulan kirjoituksessakin sekä alun että lopun tärkein lause: säilytysongelma. Lapset nimittäin on pidettävä jossain poissa kun aikuiset ovat töissä. Se on koulun tehtävä; ei mikään opetus. Opetusta saa paljon paremmin muualta eikä sosiaalidemokraattinen eliittikerho edes halua ihmisistä älyllisiä olentoja. Tehdastyötä varten ei tarvitse osata edes nimeään kirjoittaa, ja televisionorjia on helppo hallita. Valtio käyttää koulua nuorten rauhoittelu ja indoktrinointi paikkanaan; ihan samaan tapaan kuin Afganistanissa on koraanikoulut on Suomessa peruskoulu. Ei niissä oppilaan parasta ajatella ja vielä vähemmän tietojen lisäämistä. Niissä tuotetaan resursseja yhteiskunnan käyttöön.

Kussakin kulttuurissa omiin tarpeisiinsa. Suomessa osaajatehdas tuottaa teknokraatteja. Mutta kehityksen lopettaminen tuo aina tuhon: historian loppu on vain kyseisen yhteiskuntajärjestyksen lopun alku - luonto jatkaa kehitystään aina. Siksi koulua olisi syytä uudistaa perinpohjin. Kaikki 70-luvun "suomettumisen" ja "pirkkalan monisteiden" todellisuus käsitys pois. Vasta sitten voidaan suunnata parempaan. Hyvinvointivaltio ei ole kaiken hyvyyden lähtökohta; työläisten paratiisi ei ollut paratiisi työläisille.

Vielä kerran. repetitio mater studiorum est

Quote from: Tuomas3 on 08.05.2012, 10:45:29
Peruskoulu kaipaa vahvan peräruiskeen. Enemmän valinnaisia ja pakollisia ainekokonaisuuksia veks, vaikka monet opettajat kiljuvatkin tuntiensa puolesta. Koulu on kuitenkin oppilaita varten, eikä opettajia. Vähemmän ulkoa opettelemista ja enemmän päättelyä ja soveltamista.

Koulu ei enää kasvata nykymaailmaa varten ja ne (lähinnä pinkotytöt) jotka uskovat kaikessa koulussa syötettyyn, ovat oikeassa elämässä heikoilla jäillä. Suurimmat palkinnot eivät tulekkaan kiltteydestä ja opettelusta vaan soveltamisesta, uuden keksimisestä ja taidosta tehdä ja nähdä vain olennainen ja jättää epäolennainen pois. Peruskoulun palkitsemisjärjestelmä huijaa monia.