News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-05-07 IL: Putosiko peruskoulu kelkasta? "Valtava kuilu"

Started by Suomi2050, 07.05.2012, 20:24:55

Previous topic - Next topic

LyijyS

Quote from: Simo Hankaniemi on 08.05.2012, 02:27:27
Koululaitosta pitäisi uudistaa monella tavalla, joista tärkeimpänä näkisin propagandan poistamisen oppimateriaalista. Esimerkiksi poikani (7. luokka) historian läksyjä kuulustellessani joudun jatkuvasti korjaamaan informatiivisesti muutenkin laihan tekstin vääristelyitä ja puolitotuuksia. Oppikirjat näyttävät muuttuneen lähinnä kuvastoiksi, joissa oleellisinta lienee viihdyttäminen.

Ihan historianopettajan näkökulmasta (lukio tällä hetkellä tosin) kuulisin mielellään konkreettisia esimerkkejä näistä.

Koskela Suomesta

Quote from: LyijyS on 09.05.2012, 13:41:13
Quote from: Simo Hankaniemi on 08.05.2012, 02:27:27
Koululaitosta pitäisi uudistaa monella tavalla, joista tärkeimpänä näkisin propagandan poistamisen oppimateriaalista. Esimerkiksi poikani (7. luokka) historian läksyjä kuulustellessani joudun jatkuvasti korjaamaan informatiivisesti muutenkin laihan tekstin vääristelyitä ja puolitotuuksia. Oppikirjat näyttävät muuttuneen lähinnä kuvastoiksi, joissa oleellisinta lienee viihdyttäminen.

Ihan historianopettajan näkökulmasta (lukio tällä hetkellä tosin) kuulisin mielellään konkreettisia esimerkkejä näistä.

Jos pojalla on kirja mukanaan kun tulee koulusta, niin voin vilkaista niitä tämän tyyppisiä asioita jotka havaitsin kun viimeksi kokeeseen lukemista autoin. Ei tarvinnut etsimällä etsiä.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Eiköhän peruskoulu kaipaa lähinnä hienosäätöä ja päivittämistä tätä vuosituhatta varten. Pakkoruotseja pois ja jotain hyödyllistä tilalle jne... Mutta koulutuksessa olisi isoin remontti ammatti, AMK ja aikuiskoulutuksessa. Ammattiin valmistavissa kouluissa on paljon huhaalinjoja ja huonolaatuista opetusta.

Mutta toi Kontula  :facepalm: Voi että ämmä on pihalla. Vai että tukien hakemista tulisi opetella  :flowerhat:

Hob

Quote from: LyijyS on 09.05.2012, 13:41:13
Ihan historianopettajan näkökulmasta (lukio tällä hetkellä tosin) kuulisin mielellään konkreettisia esimerkkejä näistä.

Jos oppikirjat olisivat missään määrin vaivan arvoisia, niitä varmasti luettaisiin koulun päättymisen jälkeenkin. Voihan tietysti olla, että otokseni ei ole edustava, mutta kuka niitä enää sen jälkeen avaa kun koulun ovet sulkeutuvat?

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 09.05.2012, 16:23:10
Eiköhän peruskoulu kaipaa lähinnä hienosäätöä ja päivittämistä tätä vuosituhatta varten.

Pommia se kaipaa. Raunioille sitten järjellisempi laitos.

Tuomas3

Quote from: LyijyS on 09.05.2012, 13:41:13
Quote from: Simo Hankaniemi on 08.05.2012, 02:27:27
Koululaitosta pitäisi uudistaa monella tavalla, joista tärkeimpänä näkisin propagandan poistamisen oppimateriaalista. Esimerkiksi poikani (7. luokka) historian läksyjä kuulustellessani joudun jatkuvasti korjaamaan informatiivisesti muutenkin laihan tekstin vääristelyitä ja puolitotuuksia. Oppikirjat näyttävät muuttuneen lähinnä kuvastoiksi, joissa oleellisinta lienee viihdyttäminen.

Ihan historianopettajan näkökulmasta (lukio tällä hetkellä tosin) kuulisin mielellään konkreettisia esimerkkejä näistä.
Kyllä niissä nykyään aika neutraalisti kaikesta kerrotaan. 80-luvulla oli paljon hauskempi tutkiskella maantiedon ja historian värittymiä. Nyt tarvitsee luupin tai varta vasten valitun kirjasarjan. Toki tulkinnanvaraisuuksia löytyy edelleen, muttei niin räikeitä.

Viimeksi löysin korjattavaa mukulani ala-asteen uskonnon kirjasta. Siinä selitettiin, että sunnuntaiaukiolo rikkoo yhtä kymmenestä käskystä, vaikka työehtosopimus ja työaikalainsäädäntö todistaa päinvastaista. Siinä oli myös historioitsijoiden kumoamaa tietoa moseksen ajan tapahtumista.

RP

Quote from: Tuomas3 on 09.05.2012, 17:15:01
Viimeksi löysin korjattavaa mukulani ala-asteen uskonnon kirjasta. Siinä selitettiin, että sunnuntaiaukiolo rikkoo yhtä kymmenestä käskystä, vaikka työehtosopimus ja työaikalainsäädäntö todistaa päinvastaista.

Kai se oli ihan vakiintunut uskonnollinen oppi, että "lepopäivä" viittasi tiettyyn viikonpäivään, eli ensin sapttiin sitten sunnuntaihin. Eihän niitä maalisen valtion tarvitse totella, mutta ei toisaalta tyehtosopimuksilla voida uskonnollista dogmia muuttaa..
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Tuomas3

Quote from: RP on 10.05.2012, 13:07:57
Quote from: Tuomas3 on 09.05.2012, 17:15:01
Viimeksi löysin korjattavaa mukulani ala-asteen uskonnon kirjasta. Siinä selitettiin, että sunnuntaiaukiolo rikkoo yhtä kymmenestä käskystä, vaikka työehtosopimus ja työaikalainsäädäntö todistaa päinvastaista.

Kai se oli ihan vakiintunut uskonnollinen oppi, että "lepopäivä" viittasi tiettyyn viikonpäivään, eli ensin sapttiin sitten sunnuntaihin. Eihän niitä maalisen valtion tarvitse totella, mutta ei toisaalta tyehtosopimuksilla voida uskonnollista dogmia muuttaa..
Raamatussa "yhtenä päivänä Jumala lepäsi" viittaa siihen, ettei kysymys ole alkujaan tietystä päivästä. Sapatti tuli kaupankäynnin myötä, jolloin kannatti yhtenäistää käytäntö. Se ei liene alkuperäinen uskonnollinen dogmi vaan ihan käytännön sanelema juttu. Teologia on huonoissa kantimissa, joten korjata saa vapaasti.

pakruti2c263

Otaksun, - toivottavasti olen väärässä, - että meillä on pian tilanne sama kuin Saksassa neljä vuotta sitten.  Raportti Pertti Rönkkö, Berliini:
http://www.youtube.com/watch?v=pHla79dMAzc&feature=related
Ps.
Tästä raportista/videoklipistä ei YLE:ä voida syyttää mokutuksesta, verrattuna tämänpäivän ohjelmapolitiikkaan.

Ja ettei vitutus kokonaan valtaisi mieltä, kevennys. Toimii tai sitten ei.
http://www.youtube.com/watch?v=a6unjeRiY_o&feature=related
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

sivullinen.

Loistava kirjoitus Kontulalta - niin sisällöltään kuin tyyliltään. Pistän linkin vielä tähän uudestaan:

http://annakontula.fi/2012/05/lapset-eivat-ole-sailytysongelma/

Nyt kun kaikki patoumat pakkoruotsista ja sosiaalitukilomakkeiden täytön pahuudesta on käyty läpi, haluaisin muistuttaa mikä on nykyisen koulujärjestelmän tarkoitus. Se on Kontulan kirjoituksessakin sekä alun että lopun tärkein lause: säilytysongelma. Lapset nimittäin on pidettävä jossain poissa kun aikuiset ovat töissä. Se on koulun tehtävä; ei mikään opetus. Opetusta saa paljon paremmin muualta eikä sosiaalidemokraattinen eliittikerho edes halua ihmisistä älyllisiä olentoja. Tehdastyötä varten ei tarvitse osata edes nimeään kirjoittaa, ja televisionorjia on helppo hallita. Valtio käyttää koulua nuorten rauhoittelu ja indoktrinointi paikkanaan; ihan samaan tapaan kuin Afganistanissa on koraanikoulut on Suomessa peruskoulu. Ei niissä oppilaan parasta ajatella ja vielä vähemmän tietojen lisäämistä. Niissä tuotetaan resursseja yhteiskunnan käyttöön.

Kussakin kulttuurissa omiin tarpeisiinsa. Suomessa osaajatehdas tuottaa teknokraatteja. Mutta kehityksen lopettaminen tuo aina tuhon: historian loppu on vain kyseisen yhteiskuntajärjestyksen lopun alku - luonto jatkaa kehitystään aina. Siksi koulua olisi syytä uudistaa perinpohjin. Kaikki 70-luvun "suomettumisen" ja "pirkkalan monisteiden" todellisuus käsitys pois. Vasta sitten voidaan suunnata parempaan. Hyvinvointivaltio ei ole kaiken hyvyyden lähtökohta; työläisten paratiisi ei ollut paratiisi työläisille.

Vielä kerran. repetitio mater studiorum est

Quote from: Tuomas3 on 08.05.2012, 10:45:29
Peruskoulu kaipaa vahvan peräruiskeen. Enemmän valinnaisia ja pakollisia ainekokonaisuuksia veks, vaikka monet opettajat kiljuvatkin tuntiensa puolesta. Koulu on kuitenkin oppilaita varten, eikä opettajia. Vähemmän ulkoa opettelemista ja enemmän päättelyä ja soveltamista.

Koulu ei enää kasvata nykymaailmaa varten ja ne (lähinnä pinkotytöt) jotka uskovat kaikessa koulussa syötettyyn, ovat oikeassa elämässä heikoilla jäillä. Suurimmat palkinnot eivät tulekkaan kiltteydestä ja opettelusta vaan soveltamisesta, uuden keksimisestä ja taidosta tehdä ja nähdä vain olennainen ja jättää epäolennainen pois. Peruskoulun palkitsemisjärjestelmä huijaa monia.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)