QuoteKansankodin kuokkavieraat keväällä Teemalla
Vuonna 2011 Suomi puntaroi samoja maahanmuuttajakysymyksiä kuin Ruotsi 1960-luvulla. Miten me suhtaudumme vierastyövoimaan, maahanmuuttajiin, pakolaisiin, siirtolaisiin, elintasopakolaisiin?
Olemmeko oppineet omasta lähihistoriastamme mitään? Meillä kansakuntana pitäisi olla periaatteessa edellytykset ymmärtää muita kansallisuuksia, jotka ovat joutuneet lähtemään kotimaastaan jonkin asian pakottamina tai muuten vaan köyhyyttä ja työttömyyttä pakoon parempaa elintasoa etsien.
Ruotsinsuomalaisia lasketaan olevan lähes 500 000, joten asian pitäisi olla meille tuttu ja ymmärrettävä. Avointa, vapaata keskustelua aiheesta ei vain vieläkään ole. Kansankodin kuokkavieraat -sarja pyrkii avaamaan tämän keskustelun tunteikkaiden ja henkilökohtaisten tarinoiden kautta rohkeasti. Käsittelemällä omia muistojamme ja kokemuksiamme vieraasta maasta pystymme kenties ymmärtämään, miltä tuntuu olla maahanmuuttaja. Maan tavaksi kun on muodostunut myös vaieta kaikesta epämiellyttävästä.
Kevään 2011 vaalien yhdeksi isoksi teemaksi on nousemassa siirtolaiskysymys, ja ainakaan vielä näin syksyllä 2010 ei ole merkkiäkään, että muistaisimme näissä keskusteluissa omaa asemaamme siirtolaisina tai elintasopakolaisina Ruotsissa.
18.2. OSA 1. SAUNA VAATEKOMEROSSA
Sauna vaatekomerossa jaksossa kerrotaan siirtolaisuuden syistä ja muuton alkuvaiheista, miksi Suomesta piti lähteä? Perheille muutto Ruotsiin merkitsi valtavaa elämänmuutosta. Pieni mökki, lehmä ja ankara elämä vaihtuivat kerrostalokolmioon ja tehdastyöhön.
25.2. OSA 2 . VALKOISET NEEKERIT
Suomalaiset tunnettiin kovina työntekijöinä. Rankka työtahti oli asia jolla haettiin työnantajan ja koko ruotsalaisyhteisön hyväksyntää.
4.3. OSA 3. KLASSRESA - LUOKKARETKI
Kansankoti - Folkhem oli poliittinen käsite ja metafora. Ruotsalaiset pyrkivät luomaan yhteisyyden tunnetta yli luokkarajojen ja säilyttämään yhteiskuntarauhan. Suomalaiset olivat rakentamassa tätä unelmaa, mutta hyvin harva pääsi siitä nauttimaan.
11.3. OSA 4. KESÄLOMA PUUKENGISSÄ
Kesälomalla suomalaiset tulivat kotikyliin esittelemään uutta elämisen ja kuluttamisen mallia. Muutama ruotsinkielen lausekin oli jo opittu ja puukengissä väisteltiin lehmänpaskoja kotikylän raitilla.
18.3. OSA 5. KAIHOA KOTIMAASTA
Kaihoa kotimaasta jaksossa kerrotaan suomalaisten siirtolaisten halusta kokoontua yhteen tuttujen ja turvallisten tapojen ja ihmisten keskelle.
25.3. OSA 6. MORA TASKUSSA
Ruotsinsuomalaiset ja viina ei ole myytti. Sotasukupolven vanhempien kasvattamat kollit ja kimmat etsivät Ruotsista töiden ohella myös vapautta ja säpinää. Moni on jäänyt Ruotsin Raatteen tielle, mutta osa sisseistä on taistellut tiensä ulos päihteistä toisten alkoholistien auttajiksi vertaistuen pariin.
1.4. OSA 7. OMA KIELI, OMA MIELI
Vieraasta kielestä tuli monille suomalaisille maahanmuuttajille ylittämätön este. Siirtolaislapset oppivat Ruotsia koulussa ja heistä tuli arkielämän tulkkeja vanhemmille, jotka seurustelivat vain maamiestensä kanssa.
8.4. OSA 8. SUPIRUOTSALAISIA
Suomalaisuutta ei tarvitse hävetä vaan se on voimavara ja osa identiteettiä. Ruotsalaiset taas ovat aidosti kiinnostuneita suomalaisesta elämäntavasta ja kulttuurista. Se on jotenkin niin cool!
http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/kansankodin-kuokkavieraat-0
QuoteTuottaja-ohjaaja rinnastaa mielellään muuttoliikkeen vilkkaimpien vuosien aikaisen tilanteen ja nyky-Suomen. Hänen mielestään Suomi on nyt samankaltaisessa tilanteessa kuin 70-luvun alun Ruotsi: työvoimaa on tulossa muualta maailmasta ja keskustelu maahanmuuton tarpeellisuudesta polkee paikallaan.
YLE: Dokumenttisarja taltioi suuren muuttoliikkeen kohtalot (http://yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2010/12/dokumenttisarja_taltioi_suuren_muuttoliikkeen_kohtalot_2199246.html)
Kuokkavieras tarkoittaa "juhliin saapuvaa kutsumatonta vierasta". Lähtivätkö suomalaiset tuottaja Ari Matikaisen mielestä Ruotsiin kutsumatta siivestämään vai ehkä sittenkin kutsuttuina, jopa kotikylistä noudettuina, paiskimaan töitä? Entäpä nykyisen maahanmuuttokeskustelun keskiössä olevat ryhmät? Minusta Suomen tilanne on niin monella tavalla erilainen kuin 70-luvun alun Ruotsin, ettei niitä voi kohtuudella rinnastaa.
Ennakkotiedoista päätellen sopivasti vaalien alla näytettävä kahdeksanosainen sarja on tehty vanhan ajan alentuvalla valistusasenteella SVT:n malliin.
Quote from: Roope on 05.01.2011, 17:11:09Ennakkotiedoista päätellen sopivasti vaalien alla näytettävä kahdeksanosainen sarja on tehty vanhan ajan alentuvalla valistusasenteella SVT:n malliin.
SVT:n malli on todellakin käyty hakemassa ihan sukkana. Pedagoginen ote on todella raskas. Sen verran ohjelmasarja viime päivien KHO:n Irak-päätöksen kanssa osoittaa, että PK-joukkueella ei ole pienintäkään aikomusta antautua, päinvastoin, ja että koko nuivalisto nukkuu ruususen unta kuvitellessaan myös päättäjien ajatusvirran kääntyneen.
Merkit ovat, että edessä on todella kovat puhumisen meininki- vaalit, jossa nuivia yritetään uunottaa kovilla puheilla.
Ai että oikein sarja... Hienompi juttu. Panokset kovenee vaalien lähestyessä.
Ruotsissa taisi tuolloin olla ihan aito työvoimapula. Minulle ei edelleenkään aukene miten se, että Ruotsi on ottanut suomalaisia elintasopakolaisia (kuinka suuri osa Ruotsiin muuttaneista oli tällaisia?), koskettaa minua mitenkään.
Jos Ruotsi harjoittaa niin typerää maahanmuuttopolitiikkaa että ottaa sinne porukkaa tyhjää toimittamaan, se ei velvoita Suomessa asuvia suomalaisia yhtään mihinkään. Tai no, ehkä nauramaan ruotsalaisille. Pakollinen pirskahdus :D
Mutta olen valmis kompromissiin: otettakoon Suomeen etnisiä ruotsalaisia yhtä paljon kuin sinne meni etnisiä suomalaisia. Toki ikä- ja sukupuolijakauman tulee täsmätä.
Itse asiassa luulisin, että tässä tapauksessa sarja ei onnistu kuin pitämään ne jotka jo uskovat eli vihreiden ja vassarien äänestäjät joita emme olisi saaneet muutenkaan.
Muille saattaa olla, että sarja jopa iskee PK-joukkuetta nilkkaan, koska ihmiset eivät ole niin typeriä etteivätkö pysty näkemään yhtäältä 60-70 luvulla työvoimapulaa paikanneiden suomalaisten työsiirtolaisten ja toisaalta 2000-luvulla MENA/islamilaisista maista saapuvien eroa. Ihan niin typeriä katsojat eivät ole, vaikka eivät maahanmuuttoasioita ihan tarkkuudella seuraisikaan. Tämä on todennäköisesti virhelaskelma PK-joukkueelta.
Sellainen pikkuseikka vielä tähän, että Suomessa on varmasti 100 000 entistä ruotsinsuomalaista joille sarja tuskin uppoaa, ja joista ainakin osa tuo lähipiirilleen julki näkemyksensä. ;D
Slussens gerilla (http://www.stockholmsfria.nu/artikel/81005)
Quote
Slutet av 1960-talet. Sverige strävar mot toppen av välståndsligan och är på väg att bli ett av de rikaste länderna i världen, mätt i BNP per person. Svensk industri har ett överflöd av jobb att erbjuda. I Finland är det bistrare tider. Krigsförlusten mot Sovjetunionen 1945 är fortfarande kännbar, både ekonomiskt och socialt. Finland är i mångt ännu ett jordbrukssamhälle. Levnadsstandard och löner är lägre än i det "rika landet i väster".
Under rekordåren 1969–70 kommer över 80 000 finnar till Sverige. Deras genomsnittsålder är 23 år och de får arbete i fordons,- bygg- och varvsindustrin, inom serviceyrken och i skogsbruket. De bosätter sig i storstäderna och på orter som Eskilstuna, Västerås och Södertälje.
Invandringen till Sverige (http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=1653)
Quote
För Sveriges del rörde sig arbetskraftsinvandringen framför allt om immigration från Finland, något som bland annat berodde på att nordiska medborgare sedan 1954 haft rätt att fritt ta anställning i grannländerna. Mellan 1945 och 1985 valde omkring 450?000 finländare att bosätta sig i Sverige, varav omkring 280?000 sedermera återvände till hemlandet.
Att arbetskraftsinvandringen upphörde innebar inte att Sverige slutade att locka till sig folk. Men invandringen fick en annan karaktär. Under 1970-talet och första hälften av 1980-talet dominerades inflyttningen till Sverige av anhöriga till personer som redan bosatt sig i landet. Denna "familjeinvandring" var alltså närmast en konsekvens av den tidigare arbetskraftsinvandringen.
Ruotsin tilanne 60-luvulta 1980-luvulle oli se, että töitä riitti ja kaikille. Jopa ns. hanttihommissa palkat olivat niin hyviä, että töitä kannatti tehdä, koska raskaasta verotuksesta huolimatta elintaso nousi ja huimasti. Aika huonollakin kielitaidolla töitä piisasi. Lisäksi erilaista koulutusta riitti. Moni huonolla peruskoulutuksella maahan tullut pystyi etenemään työuralla. Maahan tulleet pakolaiset olivat hyvinkoulutettuja chileläisiä, kreikkalaisia, iranilaisia. Töihin tultiin ja väkeä haalittiin Kreikasta, Jugoslaviasta, Italiasta ja Suomesta. Tilannetta ei siis millään tavalla voi verrata nykyiseen tilanteeseen Suomessa.
Suomesta Ruotsiin muutti myös väkeä, jolla työhalua ja -kykyä ei ollut, koska 80-luvun alkuun saakka esim. Suomea huomattavasti paremmat työttömyyskorvaukset alkoivat pyöriä heti, kun muuttoilmoituksen oli tehnyt. Tämä koski kyllä vaan pohjoismaalaisia.
Ohjelman runko on ihan OK, eikä sitä tarvitsisi perustella millään " meidän pitäisi ymmärtää maahanmuuttajia" -lässytyksellä.
Olen keskustellut ruotsalaisten kanssa näistä asioista. Jotkut ovat sitä mieltä, että Suomen pitäisi ottaa pakolaisia, koska Ruotsi aikoinaan otti Suomesta sotalapsia. He tuntuvat olevan kateellisia meille siitä, että meillä on vähemmän pakolaisia ja muita maahanmuuttajia.
Eräskin Yhdysvalloista lapsena Ruotsiin adoptoitu tummaihoinen vieraili Suomessa joulukuussa ja haukkui Suomea suu vaahdossa, olemme kuulemma itsekästä rasistikansaa. Erityisen katkera hän oli siitä, että nimenomaan suomalaiset kiusasivat häntä ja haukkuivat neekeriksi hänen lapsuudessaan Ruotsissa.
Ilmeisesti Ruotsiin muuttaneet suomalaiset eivät edustaneet kansakuntamme terävintä kärkeä. Tämän voi myös päätellä ruotsinsuomalaisen Susanna Alakosken omiin kokemuksiin pohjautuvista romaaneista. Suomalaisilla on vielä nykyään Ruotsissa huono maine juntteina ja juoppoina. Lisäksi Ruotsissa tiedetään Suomesta yllättävän vähän. Ruotsalaiset kai pitävät maataan eräänlaisena Pohjolan Jenkkilänä.
Quote from: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 18:12:59
Olen keskustellut ruotsalaisten kanssa näistä asioista. Jotkut ovat sitä mieltä, että Suomen pitäisi ottaa pakolaisia, koska Ruotsi aikoinaan otti Suomesta sotalapsia. He tuntuvat olevan kateellisia meille siitä, että meillä on vähemmän pakolaisia ja muita maahanmuuttajia.
Eräskin Yhdysvalloista lapsena Ruotsiin adoptoitu tummaihoinen vieraili Suomessa joulukuussa ja haukkui Suomea suu vaahdossa, olemme kuulemma itsekästä rasistikansaa. Erityisen katkera hän oli siitä, että nimenomaan suomalaiset kiusasivat häntä ja haukkuivat neekeriksi hänen lapsuudessaan Ruotsissa.
Ilmeisesti Ruotsiin muuttaneet suomalaiset eivät edustaneet kansakuntamme terävintä kärkeä. Tämän voi myös päätellä ruotsinsuomalaisen Susanna Alakosken omiin kokemuksiin pohjautuvista romaaneista. Suomalaisilla on vielä nykyään Ruotsissa huono maine juntteina ja juoppoina. Lisäksi Ruotsissa tiedetään Suomesta yllättävän vähän. Ruotsalaiset kai pitävät maataan eräänlaisena Pohjolan Jenkkilänä.
Minusta vuorostaan tuntuu, että laitoit postaukseesi Lapin lisää. Minulla on plakkarissa Rinkeby, Fittja, Jordbro ja Malmö asuttuina paikkoina enkä ole tavannut sveduja joiden mielestä suomalaisten pitäisi ottaa lisää ei-pakolaisia ja varsinkin tuo sotalapsien juttu on todella kaukaa haettu, kun varmasti 99 % sveduista ei edes tiedä että sotalapsia on ollutkaan. Niinikään en tunnista, että suomalaisilla ainakaan vuodesta 1985 lähtien olisi huono maine. Paremminkin päinvastoin MENA-siirtolaisten aallon edetessä. Mitä tulee Alakoskeen, Gudrun Schymanin entinen lehdistösihteeri ei ole mikään kovin hyvä referenssi.
Kokonaisuutena postauksesi ei ole kovin uskottava.
Entä sitten? Pitäisikö nyt pyytää anteeksi, kun et ole samaa mieltä? Asioita voidaan tosiaan tarkastella monelta kantilta ja eri ihmisillä on erilaisia kokemuksia asioista. Vai etkö ole sitä vielä huomannut?
Quote from: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 18:12:59Ilmeisesti Ruotsiin muuttaneet suomalaiset eivät edustaneet kansakuntamme terävintä kärkeä.
Ei ehkä terävintä kärkeä, mutta duunareiden terävintä. Ei sinne Ruotsiin houkuteltu professoreita tai lääkäreitä 60-70 luvuilla. Duunareista oli puutetta ja heitä löytyi Suomesta. Parhaat lähti paremman palkan perässä, vaikka irtisanoutuen.
Minulla on ollut ilo tutustua läheisesti Gislavediin rengastehtaalle työhön muuttaneisiin suomalaisiin. Tehdas on jo ollut suljettu vuosia, mutta suomalaiset ovat jääneet paikkakunnalle yrittäjiksi ja uusien yritysten duunareiksi.
Väitän, että suomalaiset ovat olleet Gislavedille kovasti hyödyksi, toisin kuin lukutaidottomat, uskontorajoitteiset, yhteiskuntaan soveltumattomat, lähi-idän ja afrikan elintasopakolaiset.
Yksi merkittävä ero tosiaan Ruotsiin aikanaan menneiden suomalaisten ja nykyisten sosiaaliturvapakolaisten välillä on se, että huomattava osa suomalaisista meni pikkupitäjiin painamaan tehdasduunia (Gislaved, Eskilstuna...), eivätkä kasaantuneet Tukholman steissille notkumaan.
Milloin näemme Suomessa vastaavan ilmiön, mamujen muuttavan sankoin määrin töiden perässä Tohmajärvelle, Pihtiputaalle ja Kiuruvedelle?
Kaikki suomalaiset eivät menneet Ruotsiin töihin vaan dokaamaan. Tai sitten he olivat ensin töissä mutta saivat monoa ja ryhtyivät dokaamaan. Kun itse olin kesätöissä Tukholmassa vuonna -93, ainoat näkemäni pultsarit olivat suomalaisia. (Pyydän jo valmiiksi anteeksi kaikilta, jotka nyt vetävät herneen nenäänsä. Havaintoni ei liene poliittisesti korrekti.)
Quote from: KalleK on 05.01.2011, 19:13:06
Yksi merkittävä ero tosiaan Ruotsiin aikanaan menneiden suomalaisten ja nykyisten sosiaaliturvapakolaisten välillä on se, että huomattava osa suomalaisista meni pikkupitäjiin painamaan tehdasduunia (Gislaved, Eskilstuna...), eivätkä kasaantuneet Tukholman steissille notkumaan.
Milloin näemme Suomessa vastaavan ilmiön, mamujen muuttavan sankoin määrin töiden perässä Tohmajärvelle, Pihtiputaalle ja Kiuruvedelle?
Siis tästä on kysymys! Muutetaan JOS ON valmis työpaikka.
Iljettävää on verrata näitä kahta maahanmuuton motiiveja. Toiset menee tekemään hyvää tiliä töihin ja toiset menee loisiksi yhteiskunnan palveluihin.
QuoteOlemmeko oppineet omasta lähihistoriastamme mitään? Meillä kansakuntana pitäisi olla periaatteessa edellytykset ymmärtää muita kansallisuuksia, jotka ovat joutuneet lähtemään kotimaastaan jonkin asian pakottamina tai muuten vaan köyhyyttä ja työttömyyttä pakoon parempaa elintasoa etsien.
...
Kevään 2011 vaalien yhdeksi isoksi teemaksi on nousemassa siirtolaiskysymys, ja ainakaan vielä näin syksyllä 2010 ei ole merkkiäkään, että muistaisimme näissä keskusteluissa omaa asemaamme siirtolaisina tai elintasopakolaisina Ruotsissa.
Sopivassa tilanteessa, argumentin sitä vaatiessa jopa se, mitä ei edes pitäisi olla, alkaa olla olemassa: Suomi ja suomalaiset kansakuntana. Suomalaiset ovat siis mokunäkökulmasta olemassa yhtenäisenä kansankuntana vain kollektiivisesti syyllisinä tai velvollisina johonkin. Lukematon määrä perinteitä ja velvollisuuksia on tässä maassa jäänyt historiaan individualismin syrjäyttämänä ilman, että YLE olisi ottanut tehtäväkseen pitää niitä yllä.
Quote from: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 19:15:56
Kaikki suomalaiset eivät menneet Ruotsiin töihin vaan dokaamaan. Tai sitten he olivat ensin töissä mutta saivat monoa ja ryhtyivät dokaamaan. Kun itse olin kesätöissä Tukholmassa vuonna -93, ainoat näkemäni pultsarit olivat suomalaisia. (Pyydän jo valmiiksi anteeksi kaikilta, jotka nyt vetävät herneen nenäänsä. Havaintoni ei liene poliittisesti korrekti.)
Sinähän se tarkka tyttö oot! Kaikki näkemäsi pultsarit olivat siis SUOMALAISIA! Pystytkö myös "näkemään" puolalaisen... tai romanialaisen... tai??
Oletko käynyt nykyään katsomassa samoja paikkoja? Uskallatko? Tai uskallatko liikkua ilman miestä?
Quote from: Valkoinen heteronainenEntä sitten? Pitäisikö nyt pyytää anteeksi, kun et ole samaa mieltä? Asioita voidaan tosiaan tarkastella monelta kantilta ja eri ihmisillä on erilaisia kokemuksia asioista. Vai etkö ole sitä vielä huomannut?
On huomattava, että kyse ei ole edes siitä että olisin kanssasi suoraan eri mieltä. Mistä on kyse on, että sinun juttusi siitä kuinka ruotsalaiset kiinnittävät huomiotaan suomalaisiin sotalapsiin kuulostaa epäuskottavalta. Näin siksi, että minun tietämäni mukaan Ruotsissa on hyvin harvinaista että svedut tietäisivät suomesta edes tulleen sotalapsia. Tämä tieto kattaa vuodet 1985-91 ja taas 2000-01 sekä useita komennuksia Ruotsiin senkin jälkeen.
Yhteiskunnallisesti tämä otos kattaa ammattiryhmiä siivousesimiehestä ja hitsarista diplomi-insinööriin ja tekniikan tohtoriin, enkä ole koskaan kuullut kenekään ottavan esille sotalapsia.
Voihan se olla että oletkin tavannut sveduja joilla on asiasta tietoa, mutta yksi erittäin hyvä mittatikku asiassa on Aftonbladetin kulttuuritoimitus, joka ei ole sotalapsista möykännyt. Ei mitenkään yllättävää - sotalasten mukana ei tullut omaisia ja lähes kaikki palautettiin, joten ottaa asia esille oikeastaan hyödyttäisi Ruotsidemokraatteja.
Quote from: Valkoinen heteronainenKun itse olin kesätöissä Tukholmassa vuonna -93, ainoat näkemäni pultsarit olivat suomalaisia
Tuo varmaan pitänee paikkansa.
Quote from: Valkoinen heteronainenKun itse olin kesätöissä Tukholmassa vuonna -93, ainoat näkemäni pultsarit olivat suomalaisia
Pultsarit ovat harmittomia veikkosia. Onko ollut pommia räjäyttävää tai raiskaavaa pultsaria?
Sitäpaitsi Pultsari on yhtäkuin asunnoton alkoholisti.
Asunnollinen alkoholisti ei ole pultsari. Joten kansankoti on syrjinyt suomalaista, koska ei ole antanut asuntoa suomalaiselle.
Quote from: hiljainen tukija on 05.01.2011, 20:20:54... kansankoti on syrjinyt suomalaista, koska ...
Äh, katkaise tuo virsi saman tien.
Sarjasta näkyy unohtuneen jakso, joka käsittelee ruotsidemokraateissa vaikuttavia suomalaistaustaisia poliitikkoja. Heitähän on jo Ruotsin valtiopäivilläkin.
Kerrotaankohan jossakin sarjan kahdeksasta osassa kuinka monta turvapaikkaturistia (tai edes turvapaikanhakijaa) sinne Ruotsiin täältä sitten päätyikään kotoutettavaksi?
Quote from: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 19:15:56
Kaikki suomalaiset eivät menneet Ruotsiin töihin vaan dokaamaan. Tai sitten he olivat ensin töissä mutta saivat monoa ja ryhtyivät dokaamaan. Kun itse olin kesätöissä Tukholmassa vuonna -93, ainoat näkemäni pultsarit olivat suomalaisia. (Pyydän jo valmiiksi anteeksi kaikilta, jotka nyt vetävät herneen nenäänsä. Havaintoni ei liene poliittisesti korrekti.)
Sitähän se nimenomaan lienee, koska kyllähän Lex PK on hyvinkin sallivainen vähemmistöjen kritisoimisen, jopa mollaamisen suhteen, kunhan ne vain ovat etnisesti sukua ja/tai pärjäävät yhteiskunnassa sen verran hyvin, ettei eettisellä eliitillä ole kiinni työpaikkoja niiden "voimavaraistamisessa". Tosin tässä kai nyt viitattiinkin tämän foorumin yleiseen ilmapiiriin.
Siihenkään ei tosin ole mitään syytä. Ainoa johtopäätös, mitä Slussenin sisseistä voi nimittäin realistisesti vetää, on se, että ruotsalaisten olisi ehkä kannattanut antaa niille sosiaaliturvan sijasta kouraan paluulippu.
Sellainen hämärä muistikuva itsellä suomalaisten ruotsiin muutosta on se, että täällä olisi ollut ihan yritysten väkeäkin lobbaamassa suomalaisia sinne töihin, alan ammattilaiset jotka tarvitsivat sitä työvoimaa, kun taas toisaalla suomessa tehdään nykyään niin, että ulkomailta haetaan suomeen väkeä työttömiksi. Jopa lentokoneella lennättäen.
Sitten taas jos katsoo kansantaloudellisesta näkökulmasta niin meidän työttömyysprosentti on pitkälle YLI 5% joten mitään täystyöllisyyteenkään tahi työvoimapulaan liittyvää argumenttia ei ole edes olemassa. Jollain korkeasti koulutetuilla aloilla saattanee olla, mutta sitä ei korjata väellä joka tulee kolmansista maista.
Kansantalous pitää pitkällä aikavälillä aina noin viiden prosentin työttömyyttä, eli kun sen alle menee työttömyys, niin työntekijöillä on sen verran hyvä asema että palkat lähtevät nousuun, ja kun palkat lähtevät nousuun, niin hinnat nousevat ja kun hinnat nousevat, niin kysyntäjouston mukaisesti kysyntä laskee, joten kohta jossain joudutaan irtisanomaan. Koska meillä on yli 5% työttömyys niin peruste, tuoda roiskien ja hakuammulla kouluttamatonta, lukutaidotonta, kielitaidotonta sakkia tänne on täysin perusteeton ja väärä.
Televisio ohjelmasta, joka tapauksessa odotan suomalaisia syyllistävää (suomeen jääneiden tulisi kokea kollektiivista syyllisyyttä ruotsiin muuttaneiden puolesta, mikä on sama kuin Afrikkalaiset kokisivat syyllisyyttä niiden puolesta jotka tänne tulevat ja khatia pureskelevat) ja nyt meidän pitää ymmärtää meidän poliitikkoja syystä, että he tekevät päätöksiä ja tuovat tänne väkeä aikana jona he eivät varmasti sopeudu ja saa työtä täällä pohjolassa. Me suomalaiset siis olemme kaikkeen syyllisiä.
Koska muilla on asiat näin, niin sen täytyy olla hyvää, mekin tahdotaan hyvää.
http://www.riemurasia.net/rasiatube/view.php?id=26328
Quote from: Faidros. on 05.01.2011, 19:44:56
Quote from: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 19:15:56
Kaikki suomalaiset eivät menneet Ruotsiin töihin vaan dokaamaan. Tai sitten he olivat ensin töissä mutta saivat monoa ja ryhtyivät dokaamaan. Kun itse olin kesätöissä Tukholmassa vuonna -93, ainoat näkemäni pultsarit olivat suomalaisia. (Pyydän jo valmiiksi anteeksi kaikilta, jotka nyt vetävät herneen nenäänsä. Havaintoni ei liene poliittisesti korrekti.)
Sinähän se tarkka tyttö oot! Kaikki näkemäsi pultsarit olivat siis SUOMALAISIA! Pystytkö myös "näkemään" puolalaisen... tai romanialaisen... tai??
Oletko käynyt nykyään katsomassa samoja paikkoja? Uskallatko? Tai uskallatko liikkua ilman miestä?
Kansalaisuus ei näy päällepäin, enkä ole moista väittänytkään. Kun kävelin ohi, kuulin heidän puhuvan Suomea. Miten niin uskaltanut? Totta kai, kyse ei edes ollut mistään roskaväen slummista vaan Tukholman keskustasta. Menen sinne seuraavan kerran ylihuomenna, mikäli se ketään kiinnostaa. Voin tehdä sinulle pultsari- ja narkkaritilaston, ellei minulla ole muuta tekemistä.
Suomalaisten maahanmuutossa Ruotsiin oli kyse juuri siitä mistä maahanmuutossa pitäisi olla kyse: naapurimaiden välillä tasataan työpaikkojen ja työvoiman reservejä. Itse näen mielelläni Suomessa, jos meillä ylimääräisiä työpaikkoja on tarjolla, niin ruotsalaisia, virolaisia kuin venäläisiä työntekijöitä.
Sitä en ymmärrä, että mitä tällä on tekemistä sen kanssa että Euroopan ulkopuolisista maanosista haalitaan porukkaa tänne sosiaalipalveluiden asiakkaiksi loppuelämäkseen....
Quote from: JT on 05.01.2011, 20:57:51
Sarjasta näkyy unohtuneen jakso, joka käsittelee ruotsidemokraateissa vaikuttavia suomalaistaustaisia poliitikkoja. Heitähän on jo Ruotsin valtiopäivilläkin.
Joo, ja sekin näyttää unohtuneen että nykyinen Hells Angels MC Stockholm on koostunut suurimmaksi osaksi suomalaisten perustamasta MC Perkeleestä. Ihme kun siitä ei oo metelöity enempää.
"Suomalaiset toivat MC-terrorin kansankotiin".
Quote from: Yrjöperskeles on 06.01.2011, 00:12:56
Joo, ja sekin näyttää unohtuneen että nykyinen Hells Angels MC Stockholm on koostunut suurimmaksi osaksi suomalaisten perustamasta MC Perkeleestä. Ihme kun siitä ei oo metelöity enempää. "Suomalaiset toivat MC-terrorin kansankotiin".
Kaverin isoveli oli tuota perustamassa, tuli ammutuksi 90-luvulla mopokerhojen rettelöissä.
Perkele MC on hyvinkin tunnettu tuollapäin :)
Teemahan on koko ensi kevään keskittynyt rasismi-teemaan.
Quote from: Ulla Martikainen-Florath...
Toimiston ikkunan takana syksyn ensilumi ehtii sataa ja sulaa, mutta minun ajatukseni askartelevat keväässä. Miten ensi kevään rasismi-teema juoksutetaan eri ohjelmapaikoilla, niin että katsojat löytävät kokonaisuuden?
...
Ulla Martikainen-Florath on YLE Teeman kanavapäällikkö.
YLE
Quote from: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 19:15:56
Kaikki suomalaiset eivät menneet Ruotsiin töihin vaan dokaamaan. Tai sitten he olivat ensin töissä mutta saivat monoa ja ryhtyivät dokaamaan. Kun itse olin kesätöissä Tukholmassa vuonna -93, ainoat näkemäni pultsarit olivat suomalaisia.
Menneiden vuosikymmenten työaalto Ruotsiin oli pääosin meno-paluu -lippu, eli suurin osa palasi työrupeaman jälkeen takaisin Suomeen. Jotkut jäivät pidemmäksi aikaa ja löysivät kodin sieltä, ja veikkaan, että useat niistä jotka käyttivät palkkapussinsa suoraan viinaan (mutta pysyivät ehkä töissä) jäivät sille tielleen. Niitä saa nyt potkia siellä ojissa. Pelkällä kännireissulla olijat hyppäsivät pitkälti paluupaattiin kun hommasta ei tullut mitään.
Quote from: Iloveallpeople on 06.01.2011, 03:50:24
Teemahan on koko ensi kevään keskittynyt rasismi-teemaan.
Vastapainoksi/jatkoksi viime syksyn komedia-teemaan (http://teema.yle.fi/teemat/naurun-syksy)? Voi olla melkoista myllytystä, kun viime vuonnakin Yleltä tuli ainakin kolme SVT:n rasismi/monikulttuurisarjaa.
Quote from: YLEOlemmeko oppineet omasta lähihistoriastamme mitään? Meillä kansakuntana pitäisi olla periaatteessa edellytykset ymmärtää muita kansallisuuksia, jotka ovat joutuneet lähtemään kotimaastaan jonkin asian pakottamina tai muuten vaan köyhyyttä ja työttömyyttä pakoon parempaa elintasoa etsien.
Mitä lähihistoriasta olisi pitänyt oppia? Ihan oikeasti, ihan tarkalleen. Mitä pitäisi tehdä toisin tämän oppimisen seurauksena? Ruotsin tilanteesta voi oppia ainakin sen, että maahanmuuton ongelmat pitäisi ehkäistä etukäteen, sillä virheistä joutuu maksamaan vielä sukupolvien päästä. Haluammeko parin vuosikymmenen viiveellä Ruotsiksi vai haluammeko välttää Ruotsin maahanmuuttopolitiikassaan tekemät virheet?
Quote from: YLEKevään 2011 vaalien yhdeksi isoksi teemaksi on nousemassa siirtolaiskysymys, ja ainakaan vielä näin syksyllä 2010 ei ole merkkiäkään, että muistaisimme näissä keskusteluissa omaa asemaamme siirtolaisina tai elintasopakolaisina Ruotsissa.
Mikä sitten oli suomalaisten asema? Suomalaiset eivät olleet maassa ruotsalaisten hyväntahtoisuuden vuoksi, vaan tekemässä töitä sikäläisen markkinatalouden ehdoilla. Suomalaiset eivät myöskään olleet murtamassa ammattiyhdistysliikettä, polkemassa palkkoja tai kiertämässä veroja. Ruotsalaisten ja suomalaisten lähtökohdat eivät historiallisista syistä johtuen olleet samat, mutta töissä he olivat suhteellisen tasa-arvoisia. Ruotsissa oli silloin ihan oikea työvoimapula, jossa kaikille työhaluisille koulutuksesta riippumatta löytyi varmasti hommia. Suomalaiset eivät ole ruotsalaisille velkaa almuista, sillä molemmat osapuolet hyötyivät suhteesta. Voi vain kuvitella, missä jamassa Ruotsi olisi nyt, jos tarvittava työvoima olisikin Suomen sijasta hankittu Lähi-idästä.
Suomalaiset olivat Ruotsissa parantamassa omaa elintasoaan ja samalla rakentamassa ruotsalaista kansankotia, mutta eivät pakolaisuuden varjolla. Vaikka maiden välillä on voinut muuttaa vapaasti jo 50-luvulta lähtien, niin elintasoerosta (korpiseutuun verrattuna voi puhua elintasokuilusta) huolimatta loppujen lopuksi aika harva käytti hyväkseen houkuttelevaa mahdollisuutta siirtyä korkeaksi tunnetun ruotsalaisen sosiaaliturvan varaan. Näin jälkeenpäin maaseudun rankkaan elämänmenoon tutustuneena ihmettelen oikeastaan miksi. Suurin osa muuttaneista oli sitä paitsi
siirtotyöläisiä, jotka palasivat takaisin Suomeen.
Jos televisiosarjan tuottaja-ohjaajalla, Teeman kanavapäälliköllä ja muilla taustahenkilöillä on jotain tähdellistä lisättävää maahanmuuttokeskusteluun, niin sille voisi suoda vaikka ihan oman ohjelman. Kyllä se sinne sekaan mahtuu. Mieluummin niin, sillä Suomen lähihistorian käsittelyyn on turha sotkea oman agendan propagoimista. Ruotsinsuomalaiset eivät ole monikultturistisen kukkahattuilun mannekiineja.
Valkoiset neekerit?
Mulle tulee mieleen virolaiset ja puolalaiset työmiehet. Ei kultamunat. Sii niinku vertailuna.
Quote from: Tunkki on 06.01.2011, 00:23:14
Quote from: Yrjöperskeles on 06.01.2011, 00:12:56
Joo, ja sekin näyttää unohtuneen että nykyinen Hells Angels MC Stockholm on koostunut suurimmaksi osaksi suomalaisten perustamasta MC Perkeleestä. Ihme kun siitä ei oo metelöity enempää. "Suomalaiset toivat MC-terrorin kansankotiin".
Kaverin isoveli oli tuota perustamassa, tuli ammutuksi 90-luvulla mopokerhojen rettelöissä.
Perkele MC on hyvinkin tunnettu tuollapäin :)
Siirtolaisuuteen, kuten jopa massiiviseen maassamuuttoon/maaltamuuttoon, liittyy aina myös negatiivisia piirteitä, kuten esim. juurettomuus ja täten kasvava epäsosiaalisen käyttäytymisen riski (rikollisuus jne.).
Sotalapsien lähettäminen Ruotsiin oli ruotsalaisten idea, ei suomalaisten.
Ruotsalaiset yritykset värväsivät aktiivisesti Suomesta työvoimaa, ja toisin kuten yleinen käsitys on, enemmistö ei lähtenyt Suomesta työttömyyttä pakoon, vaan paremman palkan perässä. Jos massiivinen finjävel-aaalto aiheutti joitakin lieveilmiöitä Ruotsissa, aiheutti se myös ongelmia Suomessakin. Tällaiset suuret muuttoaallot ovat aina yhteiskunnallisesti problemaattisia, niin maahanmuuttomaassa kuin maastamuuttomaassakin.
Quote from: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 18:12:59
Eräskin Yhdysvalloista lapsena Ruotsiin adoptoitu tummaihoinen vieraili Suomessa joulukuussa ja haukkui Suomea suu vaahdossa, olemme kuulemma itsekästä rasistikansaa. Erityisen katkera hän oli siitä, että nimenomaan suomalaiset kiusasivat häntä ja haukkuivat neekeriksi hänen lapsuudessaan Ruotsissa.
Onpa tummaihoinen ystäväsi avarakatseinen ja antirasistinen kun tekee moisia yleistyksiä. Toisaalta eihän mikään voita minä-kokemusta, vaikka se suomalaisilta onkin kielletty, eritoten jos on ollut huonoja kokemuksia esim. romaneista tai somaleista. Nehän ovat tunnetusti pelkästään yksittäistapauksia, joita ei saa yleistää.
Quote from: Roope on 06.01.2011, 13:07:40
Quote from: YLEOlemmeko oppineet omasta lähihistoriastamme mitään? Meillä kansakuntana pitäisi olla periaatteessa edellytykset ymmärtää muita kansallisuuksia, ...
Mitä lähihistoriasta olisi pitänyt oppia? Ihan oikeasti, ihan tarkalleen. Mitä pitäisi tehdä toisin tämän oppimisen seurauksena?
On kyllä opittu, mutta oudosti tämä vain unohtuu. Vuonna 2004 tuli voimaan laki, joka esti EU:n uusien jäsenmaiden asukkaiden pääsyn Suomen työmarkkinoille.
"Siirtymäaika koskee Euroopan unioniin toukokuun alussa liittyviä maita Kyprosta ja Maltaa lukuun ottamatta. Suomeen ilman työlupaa töihin pääsyn edellytyksenä olisi, että avoinna olevaan tehtävään ei ole työvoimatoimiston harkinnan mukaan saatavissa työntekijää työmarkkinoilta."
http://www.vn.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=116065
Perusteluna oli, että Suomessa on vieläkin korkea työttömyys. Asiaan liittyi monenlaisia uhkakuvia, kuten verorahojen kulkeutuminen Viroon tai halpatyövoiman tulo markkinoille. Ay-liikkeet olivat rajoitusten taustapiruina.
Ihmeellistä kyllä tuolloin elettiin vielä vaurasta aikaa. Kolmen vuoden kuluttua, kun talouden näkymät olivat huonommat, ei ollut mitään estettä lennättää konekaupalla väkeä työvoimapulaa ehkäisemään.
Lähihistoriasta muistetaan sotalapset. Sitä ei kerrota, että talvisodan aikaan Britannia ja Ranska halusivat lähettää apujoukkoja, joiden olisi pitänyt kulkea Ruotsin kautta. Ruotsi kielsi kauttakulun.
Sodan jälkeen USA jakoi Eurooppaan Marshall-apua. Jopa rikas Ruotsi, jolla ei ollut jälleenrakentamisen vaivaa, otti sitä vastaan. Suomi ei ottanut Marshall-apua, koska Neuvostoliitto. Suomella oli jälleenrakentaminen, karjalaisten asuttaminen ja sotakorvaukset maksettavana.
Ruotsin, Suomen, Viron ja Baltian yhteisessä historiassa on selvittämistä jo sinänsä eikä turvapaikkaturisteilla ole siinä mitään sijaa.
Siis onko tämänä esitettävän sarjan nimi todellakin Kansankodin kuokkavieraat ? Voisin sanoa että aikalailla loukkaava ja halventava nimitys!
Mikäli nimi heijastaa ohjelman agendaa, kyseessä ei ole vakavasti otettavasti dokumentista vaan mitä ilmeisimimmin propagandistinen yritys ujuttaa ns. "white man's guiltia" suomalaisten harteille. (eli tässä tapauksessa: "perhanan metsäsuomalaiset, veitte työpaikat kultamunien edestä!")
Quote from: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 19:15:56
Kaikki suomalaiset eivät menneet Ruotsiin töihin vaan dokaamaan. Tai sitten he olivat ensin töissä mutta saivat monoa ja ryhtyivät dokaamaan. Kun itse olin kesätöissä Tukholmassa vuonna -93, ainoat näkemäni pultsarit olivat suomalaisia. (Pyydän jo valmiiksi anteeksi kaikilta, jotka nyt vetävät herneen nenäänsä. Havaintoni ei liene poliittisesti korrekti.)
No eipä siinä mitään. Työntekijöiden lisäksi sinne lähti aikamoista venkulaakin, onhan se ihan fakta että osa lähti sinne Ruotsiin ihan paremman sosiaaliturvan perässä. Ja viina maistui ja Prince paloi...
Itseltäni lähti setiä ja tätejä neljä kappaletta sinne asumaan perheineen 50-luvun lopun ja 60-luvun lopun välillä. Omat vanhempanikin kävivät siellä sukulaisissa 70-luvun alussa sillä mielellä että josko sinne jäisivät, mutta eivät siellä viihtyneet joten palasivat takaisin lomavierailun jälkeen. Sukulaisten takia siellä Ruotsissa tulikin käytyä useampi kerta vuodessa s(w)erkkuja moikkaamassa. Ja olihan se silloin ihan silminnähden vauraampi maa kuin Suomi.
Noista neljästä vain yksi asuu edelleen Ruotsissa, ovat jo eläkkeellä pitkän työuran jälkeen ja lapsia ja lastenlapsiakin on monta. Toinen perhe tuli takaisin Suomeen 70-luvun lopulla, tekivät toki töitä ruotsissakin, mutta veri veti takaisin Suomeen. Kolmas tuli takaisin Suomeen myös 70-luvun lopulla, oli varmasti alkoholisti jo Ruotsiin lähtiessään, ainakin oli sieltä palatessan. Kuoli Suomessa työttömänä ja alkoholisoituneena ennen eläkeikää. Neljäs kuoli ruotsissa alkoholistina 80-luvulla.
Eli noista neljästä perheestä kaksi taisi olla työtätekeviä, kaksi enemmän sossun asiakkaita. Muutenkin tuo oli aika surullista aikaa alkoholin käytön suhteen, ja varmaan kielitadottomat ja huonolla itsetunnolla varustetut suomalaissiirtolaiset siellä sitten rähisivätkin kännipäissään.
Sinänsä tuo sarja tuntuu kiinnostavalta ja täytyypä katsastaa ainakin ensimmäinen jakso.
Quote from: Iloveallpeople on 06.01.2011, 03:50:24
Teemahan on koko ensi kevään keskittynyt rasismi-teemaan.
Mohandas K Gandhi (http://areena.yle.fi/ohjelma/be99efbec3842f8704c89cc854a56090) -sarja ainakin alkaa ihan laadukkaasti. En edes tiennyt, että Gandhi kävi Lontoossa koulua, potkittiin siitä hyvästä pois kastistaan ja päätyi Etelä-Afrikkaan rauhanomaiseksi kansankiihottajaksi.
Quote from: Kallioinen Käsi on 09.01.2011, 11:15:48
Siis onko tämänä esitettävän sarjan nimi todellakin Kansankodin kuokkavieraat ? Voisin sanoa että aikalailla loukkaava ja halventava nimitys!
Ruotsissa asuvat ja töitä tekevät siirtolaiset ovat kuokkavieraita. Hyvä tietää vastaisen varalle, että tämä on oikein Ylen hyväksymä kielikuva.
QuoteKansankodin kuokkavieraat keväällä Teemalla
Otsikko pistää miettimään. Kuokkavieraathan ovat kutsumattomia vieraita, jotka ovat isäntäväelle ja kutsutuille vieraille epämieluisia. Kenties "varsinaisista" maahanmuuttajista voisi käyttää "kuokkavieras"-sanaa. Sehän sopii näille tulijoille hyvin. Ehkä sanaa kannattaisi ryhtyä viljelemään, jotta se juurtuisi syvälle alkuperäisväestön tajuntaan. Silloin alkuasukas nähdessään "rikastajan" ei ajattelisikaan, että "tuossa on mamu", vaan hänen mieleensä muistuisi sana "kuokkavieras".
Kiitokset vain YLE:lle osuvan mutta vähemmälle käytölle jääneen sanan olemassaolon muistuttamisesta.
QuoteKevään tiede- ja historiadokumenteissa etsitään rasismin juuria
Ihmisten eläintarha, Rotu ja älykkyys, Ihmiskunnan sukupuu ja Ihonvärin evoluutio – rasismin historialliset juuret ja nykyrasismi ovat teemana tiede- ja historiadokumenteissa maalis-huhtikuun vaihteessa. Mihin rodut kuuluvat ihmisen evoluutiossa, entä onko ihmisrotuja ylipäätänsä enää olemassa? Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastausta rasismikokonaisuuden aloittavassa tiedeteemaillassa (31.3.) Viikon päättää Amerikan 1960-luvun rasistiseen ilmapiiriin sukeltava Teemalauantai (2.4.).
Läpi kevään nähdään rasismia eri näkökulmista käsitteleviä historiadokumentteja tiistaisin klo 21 ja tiededokumentteja torstaisin klo 21.
Historiadokumenteissa rasismiaiheiset ohjelmat liittyvät osaksi koko kevään kolonialismi- ja prekolonialismi -teemaa. Minkälainen olikaan Afrikka ennen kuin siitä tuli eurooppalaisvaltojen siirtomaa-alue?
31.3. Tiedeteemailta: Onko ihmisen rodulla väliä?
Mitä rotua suomalaiset ovat?
Mihin rodut kuuluvat ihmisen evoluutiossa, entä onko rotuja ylipäätänsä enää olemassa? Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastausta rasismikokonaisuuden aloittavassa tiedeteemaillassa.
Tiededokumentti: Rotu ja älykkyys
Nobelisti James Watsonin lausuma mustan rodun alhaisemmasta älykkyystasosta aiheutti valtavan vastalausemyrskyn. Mutta kyllä hänelle tukijoitakin löytyi. Kuinka tutkijat arvioivat kiistoja herättänyttä kysymystä?
Tiededokumentit:
7.4. Ihmiskunnan sukupuu
New Yorkin Queensin kaupunginosassa asuu taustaltaan hyvin heterogeenistä väkeä, mutta mitä DNA-näytteet kertovat heidän juuristaan? Kuinka he ovat päätyneet asumaan toistensa naapureina? T: National Geographic, USA.
14.4. Ihonvärin evoluutio
Antropologi Nina Jablonski on esittänyt uusia selityksiä ihmisen ihon ja ihonvärin muutoksille, joita evoluutiomme aikana on tapahtunut. Kyseessä on paljolti sopeutuminen muuttuneisiin elinympäristöihin.
Historiadokumentit:
5.4. Ihmisten eläintarha
Valkoisen rodun ylemmyyttä muihin rotuihin nähden pidettiin 1800-luvun lopulla tieteellisenä tosiasiana. Eksoottisia, villejä alkuasukkaita tuotiin jopa eläintarhoihin kävijöiden ihmeteltäväksi.
2.4. Teemalauantai: Amerikkalainen rasisimi
Memphisin surmanlaukaukset
Huhtikuussa 1968 James Earl Ray ampui amerikkalaisen ihmisoikeustaistelijan Martin Luther Kingin. Millaisessa Amerikassa tuolloin elettiin, ja mitä miesten elämässä ennen kohtalokasta päivää tapahtui? Dokumentti Memphisin surmanlaukaukset (Roads to Memphis, 2010) tutkii Rayn ja Kingin kohtalokkaasti yhteen kietoutuvia tarinoita ja Amerikan henkistä maisemaa kriisien vuonna 1968.
Arvaa kuka tulee päivälliselle
Teemalauantaissa nähdään lisäksi amerikkalainen elokuva Arvaa kuka tulee päivälliselle (Guess Who's Coming to Dinner, 1967), jossa vauras ja iliberaali valkoinen pariskunta järkyttyy, kun tytär tuo kotiin mustan poikaystävän. Stanley Kramerin ohjaaman draaman pääosaa esittää Sidney Poitier, tytön vanhempia näyttelevät Katharine Hepburn ja Spencer Tracy.
Huomenna alkaa tämä sarja elintasopakolaisista, loisista tai kuokkavieraista, kuten Suomen sivistyneistö heitä kutsuu.
Radiossa ohjaaja Markku Heikkinen kertoi, että sarjan nimen "kuokkavieraat" ja yhden jakson otsikko "valkoiset neekerit" olivat harkittua provosointia. Ei kuitenkaan tarkemmin selittänyt, miksi ruotsinsuomalaisia ja muita suomalaisia piti provosoida.
Toisessa ketjussa Heikkisen haastattelua purettuna tekstiksi:
QuoteMutta ei se ole mikään ratkaisu, että me irrottaudumme maasta ja niistä kansainvälisistä sopimuksista ja siitä humanitaarisuudesta, humaanista maailmasta. Suomi on eurooppalainen sivistysvaltio. Eihän me helvetti mihinkään barbariaan ja fasismiin haluta!
2011-02-15 YLE: Muukalaisena vieraassa maassa (http://hommaforum.org/index.php/topic,43190.msg583178.html#msg583178)
Minulla on verenpainetta ennestäänkin, jätän tuollaiset sovinnolla katsomatta.
Jokunen päivä sittenhän tuli FST5:lta vuonna 1969 tehty dokumentti "Finne", jossa tarkasteltiin silloin ajankohtaista muuttoilmiötä.
Ei ollut helppo tie se lännentie.
Löytyy näköjään myös Areenasta (http://areena.yle.fi/video/1297805908964) ja myös Elävästä arkistosta (http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=2&ag=14&t=1002&a=9990) (jälkimmäinen lienee katsottavissa pidempään).
QuoteRuosut - elintasopakolaisia vai maahanmuuttajia?
Ovatko Suomesta Ruotsiin muuttaneet elintasopakolaisia, maahanmuuttajia vai sosiaalipummeja?
[...]
Pätkiä "Kansankodin kuokkavieraat"-sarjasta löytyy netistä, jossa se on herättänyt melko vilkastakin keskustelua. Tarinoiden avulla tv-sarjan tekijät haluavat kertoa miltä tuntuu olla maahanmuuttaja, koska siirtolaiskysymyksen arvioidaan Suomessa nousevan yhdeksi suureksi vaaliteemaksi.
Sisuradio (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=4354422)
Suomalainen sissi on huipputehokas, myös käänteisesti, jos niinkseen tulee.
Muutama "slussenin sissi" oikeuttaa siis nykyisen muslimisirkuksen.
Voisiko sanoa jopa, että yksi slussenin pultsari
vastaa tuhatta muslimia. Ei paha.
Quote from: Roope on 17.02.2011, 13:50:56
Radiossa ohjaaja Markku Heikkinen kertoi, että sarjan nimen "kuokkavieraat" ja yhden jakson otsikko "valkoiset neekerit" olivat harkittua provosointia. Ei kuitenkaan tarkemmin selittänyt, miksi ruotsinsuomalaisia ja muita suomalaisia piti provosoida.
Tietysti siksi, että emme pidä siitä, miten hän käyttää sananvapauttaan ja että nostaisimme kiihotuksesta äbäläwäbälän, ja väittäisimme, miten ei saisi kiihottaa, koska nostamme äbäläwäbälän, ja syy olisikin olevinaan provokaattorin. Vähän kuten tietyt kansanryhmät kiihottuvat käsivarsista ja sääristä ja ne pitäisi siksi säkittää. Hetkinen, kehittelinköhän juuri tämän käänteisen psykologian?
Onneksi osaamme käyttää myös sarkasmia ja typerille ihmisille nauramista, ja sillä linjalla meidän pitäisi mielestäni pysyä.
"Meillä" tarkoitan suomenkielistä väestöä.
Quote
Mutta ei se ole mikään ratkaisu, että me irrottaudumme maasta ja niistä kansainvälisistä sopimuksista ja siitä humanitaarisuudesta, humaanista maailmasta.
Kansainväliset sopimukset! ;D ;D, ;) ;), :roll:! (pisteitä sille, joka tunnistaa sketsin)
QuoteSuomi on eurooppalainen sivistysvaltio. Eihän me helvetti mihinkään barbariaan ja fasismiin haluta!
Mitenhän tähänkin auttaa se, että humanitaarisuuden nimissä rahtaamme joukkoomme barbaareja, fasisteja ja antisemiittejä. Kuulostaa typerän ihmisen argumentoinnilta.
18.2. OSA 1. SAUNA VAATEKOMEROSSA
Sauna vaatekomerossa jaksossa kerrotaan siirtolaisuuden syistä ja muuton alkuvaiheista, miksi Suomesta piti lähteä? Perheille muutto Ruotsiin merkitsi valtavaa elämänmuutosta. Pieni mökki, lehmä ja ankara elämä vaihtuivat kerrostalokolmioon ja tehdastyöhön.
ALKAA 21.05! Yle TEEMAlla
Eka!!!1!!1!yks!!
Jäi katsomatta televiisorista, joten Areenastahan se löytyy: http://areena.yle.fi/video/1298061612789. Huom. esitysaikaa on vain seitsemän päivää.
Jakso kuvasi totuudenmukaisesti 60- ja 70-luvun tilannetta. Sodan jälkeinen köyhyys näkyi vielä perheitten elämässä. Valtiontalous oli huonolla mallilla eikä rahaa riittänyt edes työllistämistöitten ylläpitoon. Työttömien ja Ruotsiin lähteneitten katkeruus näkyy ohjelmassa. Toistetaan kysymyksiä "Eikö Suomi pysty elättämään meitä?" "Eikö meitä tarvita?" "Pitääkö meidän jättää kotimme ja lähteä?"
Alussa näytetään 70-luvulla kuvattua osuutta perheestä, joka jätti kotinsa ja muutti työn perässä. Kuusi lasta, työtön isä, kotina mökki, jossa oli keittiö ja yksi huone, ei ollut edes omaa kaivoa pihassa. Äiti valittelee sitä, että Suomen asioita hoidetaan huonosti ja että lahjoja annetaan ulkomaille, vaikka rahaa ei riitä oman maan köyhistä huolehtimiseen.
Perhe muutti Ruotsiin, molemmat vanhemmat pääsivät tehtaaseen töihin, lapset oppivat kielen vuodessa. Perheenjäseniä on haastateltu nykypäivänä, eikä Ruotsissa olemisesta ole pahaa sanottavaa. Tämä on vain yksi osa tätä ensimmäistä ohjelmaa, on myös tutkija, joka on haastatellut muuttaneita. Näytti objektiiviselta.
Itselle ei tule mieleen ohjelman perusteella, että meidän pitäisi nyt huolehtia mamuista. Ennemminkin tulee mieleen, että vanha kuvio toistuu. Suomi ei pysty huolehtimaan omista asioistaan, mutta rahaa menee ulkomaille. Suomalaisille ei ole työtä tarjolla, eikä sitä edes yritetä järjestää, kun on näitä muita hankkeita niin paljon.
Ensimmäinen osa oli ihan asiallinen, lähinnä nostalginen. Mutta ohjaajana ei ollut vielä Ari Matikainen tai Markku Heikkinen, jotka ovat ilmoittaneet halunsa vaikuttaa tämän dokumentin kautta suomalaisten maahanmuuttoasenteisiin.
Quote from: timouti on 19.02.2011, 10:29:42
Perhe muutti Ruotsiin, molemmat vanhemmat pääsivät tehtaaseen töihin, lapset oppivat kielen vuodessa.
Vanhemmat eivät oppineet, tai ainakaan perheen äiti ei osannut vielä nykyäänkään ruotsia, vaikka oli asunut siellä 40 vuotta. Jotain kielikursseja oli kai käynyt, mutta oli jäänyt heti jälkeen. Ikävä juttu, ei voi olla helppoa nyt vanhuksena.
QuoteSuomen maahanmuuttajat kuin ruotsinsuomalaiset ennen
Suomessa perjantaina alkava ruotsinsuomalaisista kertova televisiosarja Kansankodin kuokkavieraat kuumentaa tunteita internetissä jo ennen kuin sen ensimmäistäkään osaa on esitetty. Keskustelua on käyty etenkin itseään maahanmuuttokriitiisiksi kutsuvien hommafoorumilaisten palstalla.
- Voidaan tietysti kysyä, ketkä keskustelevat ja liittyykö se jotenkin lähestyviin eduskuntavaaleihin, sanoo yksi sarjan ohjaajista Markku Heikkinen Sisuradiolle.
Keskustelijat ovat ihmetelleet sitä, että Ruotsiin lähteneitä suomalaisia verrataan sarjassa Suomeen tänä päivänä tuleviin siirtolaisiin. Heikkisen mielestä vertaus ei kuitenkaan onnu.
- Ruotsinsuomalaisten tilanne 1960- ja -70-luvuilla muistuttaa hirveästi Suomeen nyt tulevien maahanmuuttajien tilannetta. Paljolti on kyse kielen osaamisesta: mitä kieltä koulussa puhutaan ja mitä kieltä lapset oppivat, Heikkinen sanoo.
Elintasopakolaisiako?
Intohimoja on herättänyt myös TV-sarjan nimi Kansankodin kuokkavieraat ja se, että ohjelman omilla nettisivuilla ruotsinsuomalaisia kutsutaan elintasopakolaisiksi.
- Tällä sarjalla ei ole todellakaan tarkoitus loukata tai nälviä ruotsinsuomalaisia vaan päinvastoin tuoda heidän elämänkohtaloitaan ja tunteitaan esille, Markku Heikkinen korostaa.
Ruotsinsuomalaisista kertova Kansankodin kuokkavieraat on kahdeksanosainen TV-sarja, joka esitetään Suomessa perjantaista 18.2. alkaen Ylen Teema-kanavalla. Sitä ei nähdä Ruotsissa, sillä TV Finlandilla ei ole esitysoikeuksia kanavan ohjelmiin.
Sverigesradio (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=4356074)
Tässä faktaa suomalaisten siirtolaistumisesta Ruotsiin:
http://www.migrationinsti...icles/005_Korkiasaari.pdf
Ruotsi harrasti aktiivista värväystä ja jossain vaiheessa Suomi ja Ruotsi jopa kilpailivat suomalaisesta työvoimasta. (s.7-8)
Kommunisti Heikkinen siis "provosoi" Kansankodin kuokkavieraat-ohjelmanimellä ja vertaa siis nykyisiä tänne suku/klaanikaupalla tunkevia elättejä silloisiin Ruotsiin työntekoon houkuteltuihin suomalaisiin?
Kuinka idiootti pitää olla, että moiseen epärehellisyyteen ja -älyllisyyteen pystyy?
Sanoisin, jos ilkiäisin, että haistakoon...!
PS. ko. pläjäyksen info- ja kommentointisivu näyttää olevan täällä:
http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/kansankodin-kuokkavieraat-0
PS. kirjoitin kommenttini eilen tänne:
http://hommaforum.org/index.php/topic,43190.0.html
mutta tähän säikeeseen se kaiketi kuuluisi.
No - samaa asiaa eri paketissa.
Quote- Voidaan tietysti kysyä, ketkä keskustelevat ja liittyykö se jotenkin lähestyviin eduskuntavaaleihin, sanoo yksi sarjan ohjaajista Markku Heikkinen Sisuradiolle.
Heikkisen osalta tuota ei tarvitse kysyä, sen verran selväksi on Make asiansa tehnyt. Voidaan tietysti kysyä, mitä seurauksia tällä on kansalaisten halukkuudelle kustantaa vapaaehtoisesti YLEn toimmintaa.
Quote from: Iloveallpeople on 19.02.2011, 11:11:03
Keskustelua on käyty etenkin itseään maahanmuuttokriitiisiksi kutsuvien hommafoorumilaisten palstalla.
Missä muualla asiasta on keskusteltu? Haluaisin käydä katsomassa.
Quote- Ruotsinsuomalaisten tilanne 1960- ja -70-luvuilla muistuttaa hirveästi Suomeen nyt tulevien maahanmuuttajien tilannetta. Paljolti on kyse kielen osaamisesta: mitä kieltä koulussa puhutaan ja mitä kieltä lapset oppivat, Heikkinen sanoo.
Eipä muistuta. Suomalaisessa maahanmuuttokeskustelussa puhutaan sellaisista maahanmuuttajista, joiden kulttuurinen ero nyky-Suomeen on valtava ja jota eroa virallinen Suomi haluaa monikulttuurisuuden nimissä ylläpitää.
QuoteIntohimoja on herättänyt myös TV-sarjan nimi Kansankodin kuokkavieraat ja se, että ohjelman omilla nettisivuilla ruotsinsuomalaisia kutsutaan elintasopakolaisiksi.
- Tällä sarjalla ei ole todellakaan tarkoitus loukata tai nälviä ruotsinsuomalaisia vaan päinvastoin tuoda heidän elämänkohtaloitaan ja tunteitaan esille, Markku Heikkinen korostaa.
Viikko sitten Markku Heikkinen sanoi radiossa, että ruotsinsuomalaisten nimittämisellä kuokkavieraiksi, elintasopakolaisiksi ja valkoisiksi neekereiksi on nimenomaan tarkoitus provosoida. Huvittavaa, että takki kääntyy jopa tämän ketjun muutaman viestin kritiikin pelottamana.
Quote from: Everyman on 19.02.2011, 11:06:12
Vanhemmat eivät oppineet, tai ainakaan perheen äiti ei osannut vielä nykyäänkään ruotsia, vaikka oli asunut siellä 40 vuotta. Jotain kielikursseja oli kai käynyt, mutta oli jäänyt heti jälkeen. Ikävä juttu, ei voi olla helppoa nyt vanhuksena.
Saattasinpa sanoa samaa paikallisen kielen oppimattomuudesta kuin Suomeenkin muuttaneiden pitkäaikaisten asukkaiden kohdalla. "Täh?" Motivaatiota tarvitsee. Ja paikallista seuraa eikä omiensa joukkoon eristäytymistä.
En pysty edellyttämään sellaisia asioita vierailta täällä joita en voisi edellyttää omilta muualla.
Quote from: Roope on 19.02.2011, 12:09:09
Quote from: Iloveallpeople on 19.02.2011, 11:11:03
Keskustelua on käyty etenkin itseään maahanmuuttokriitiisiksi kutsuvien hommafoorumilaisten palstalla.
Missä muualla asiasta on keskusteltu? Haluaisin käydä katsomassa.
Sitä olisi varmaan syytä ohjaajaksi itseään kutsuvalta Markku Heikkiseltä, että kuka ohjaa ja mitä keskustelee, mitä haluan korostaa. Jos ei Googlella löydy.
<pään aukomista nettitumpelolle>Mikä on muuten hommafoorumilaisten palsta? Onko meillä jokin sellainen palsta muualla josta emme tiedä? :o</pään aukomista nettitumpelolle>
Toinen jakso on nyt ilmestynyt areenaan:
http://areena.yle.fi/video/1298666392897
Ihan mielenkiintoinen, tosin melko kummallisia ajatuksia näillä siirtolaisilla oli esim. kielen oppimisen suhteen. Ikäänkuin se olisi ollut työnantajalle kuuluva asia tarjota duunareille työaikana mahdollisuus kielenopiskeluun ja varmistaa kielenoppiminen tarjottujen kurssien jälkeen.
Ainakin siis ruotsalainen sosialidemokratia siis oli omaksuttu hyvin, kaikki on työnantajan ja yhteiskunnan vastuulla. Jopa siirtolaisen kielenoppiminenkin.
Suomalaiset muista erottaviksi ominaisuuksiksi mainittiin rehellisyys ja työhulluus. Kelpaisi varmaan kaikki työhullut rehelliset veronmaksajat Suomeenkin.
Quote from: JNappula on 26.02.2011, 14:10:30
Ihan mielenkiintoinen, tosin melko kummallisia ajatuksia näillä siirtolaisilla oli esim. kielen oppimisen suhteen. Ikäänkuin se olisi ollut työnantajalle kuuluva asia tarjota duunareille työaikana mahdollisuus kielenopiskeluun ja varmistaa kielenoppiminen tarjottujen kurssien jälkeen.
Ainakin toistettiin moneen kertaan, että kielen oppiminen on välttämätöntä, jos haluaa edetä työuralla. Ei tainnut olla ainuttakaan rasismi- tai edes syrjintäväitettä, vaikka suomalaiset eivät edenneetkään yhtä helposti kuin tehtaalla työskennelleet ruotsalaiset ja mediakin hutki vähän väliä tyylliin "en finne igen".
Meillä Suomessa taas korostetaan maahanmuuttajien kanssa oman kielen ja kulttuurin merkitystä (jopa sylivauvoina ulkomailta adoptoiduille), sekä suomen kielen taidon turhuutta työssä. Kun joidenkin maahanmuuttajaryhmien työttömyys on kantaväestöä suurempaa, niin virallisen selityksen mukaan syynä on rasismi, kohtuuttomat vaatimukset ja
aidon monikulttuurisuuden puute.
Jakson provosoivasta "Valkoiset neekerit"-otsikosta huolimatta dokkari ei yllättäen ollutkaan mitään päälleliimattua propagandaa, vaan ihmisten annettiin kertoa tarinoitaan. Vasta ihan lopussa 50-luvulla Ruotsiin muuttaneen suomalaisen suulla (49:20 (http://areena.yle.fi/video/1298666392897)) todettiin tuttu "kuka meitä ja meidän lapsia hoitaa, kun olemme vanhoja, jos tänne ei tule lisää porukkaa". On kuulemma "pakkotilanne", jos "aiomme säilyttää asemamme kansakuntana", mitä ikinä se tarkoittaakaan. Eri tulevaisuusskenaarioista voi keskustella, mutta missään pakkotilanteessakaan kaikkein vähiten Suomeen kaivataan lisää hoivattavia ulkomailta.
Katsoin tuota ohjelmaa ja mieleeni jäi se, kun eräs vanhempi suomalainen kertoi, kuinka heitä aikanaan kehuttiin aina työpaikalla. Jutun ydin oli se, että kun suomalaista duunaria meni kehumaan niin se teki aina vaan ahkerammin töitä.
Kun esimerkiksi afrikasta tulleen paremman ihmisen työllistyminen lienee melko alhaista täällä Suomessa, niin auttaisiko sama temppu tässäkin?
Kaikkien suomalaisten pitäisi aina rauhanuskonnon edustajan kohdatessaan todeta, että "olet tosi kova tekemään töitä, olet todellinen voimavara yhteiskunnassamme".
Vähän ajan kuluttua työlistyminen olisi jopa parempaa kuin kantaväestöllä.
Quote from: JNappula on 26.02.2011, 14:10:30
Ikäänkuin se olisi ollut työnantajalle kuuluva asia tarjota duunareille työaikana mahdollisuus kielenopiskeluun ja varmistaa kielenoppiminen tarjottujen kurssien jälkeen.
Tulee mieleen se filmiarkistojen pätkä, jossa jokin menneistä metsäpampuista, siis kaikkien duunariensa isähahmo ja huolenpitäjä, tarjosi koko porukalle päivällisen ja kaljaa, ja haastateltu paperimies (tai sen sellainen) oli kovin pettynyt kun Kossua olisi pitänyt olla myös. Varmaankin olisi jo siihen aikaan illasta ollut kotona juomassa Kossua. Se on nimittäin kyllä harmi, jos viikossa saa vain kuutena iltana Kossua.
Ehkä tuon ajan ruotsinsuomalaisilla oli uraauurtava näkemys siitä, miten tulevaisuudessa työnantaja kouluttaa alaisiaan? Tai ehkä heiltä vain puuttui kyky oma-aloitteiseen toimintaan?
Toivottavasti nämä olivat vain yksittäistapauksia, joita ei saa yleistää.
Menneen viikon ohjelmassa tekivät liukuhihnalla Volkkarin Golffeja. Noinkohan niitä on suomalaiset koskaan Ruotsissa kasanneet?.
Jos Suomesta on lähdetty Ruotsiin elintasopakolaiseksi, niin se on eri asia kuin nykypäivän elintasopakolaisuus jonka haasteet joudutaan kohtaamaan.
Ruotsin ja Suomen kulttuurit ovat kuitenkin niin lähellä toisiaan, ettei saman mittaluokan sopeutumisvaikeuksia ole, kuin esimerkiksi Somaliasta Suomeen muutettaessa elintason perässä.
Tästä johtuu, että Suomalaisilla oli vähemmän ja pienempiä ongelmia sopeutua Ruotsiin. Jos tästä huolimatta oli sopeutumisongelmia, niin isomman kulttuurieron takaa muuttavilla tulee olemaan enemmän ja vakavampia ongelmia sopeutua.
Jos joku ei tuota asiaa ymmärrä, niin sitten kieltää erilaisten kulttuurien olemassa olon.
Kun nyt haetaan Thaimaasta ja Filippiineiltä hoitsuja, Virosta raksaduunareita ja Puolasta ja Espanjasta atomiputkimiehiä Suomeen, niin voidaan sitten vertauksena vedota, että haettiinHAN suomalaisiakin Ruotsiin liukuhihnalle.
Quote from: matkamasentaja on 27.02.2011, 10:26:50
Menneen viikon ohjelmassa tekivät liukuhihnalla Volkkarin Golffeja. Noinkohan niitä on suomalaiset koskaan Ruotsissa kasanneet?.
Kiinnitin huomion samaan asiaan. Tainnut leikkaajalla mennä sekaisin Volvon ja Volkswagenin tehtaat :)
Quote from: matti on 27.02.2011, 10:56:01
Kiinnitin huomion samaan asiaan. Tainnut leikkaajalla mennä sekaisin Volvon ja Volkswagenin tehtaat :)
Ehkä ohjaajan piti perustella jotain gastarbeitereilla, jotka vaikkapa kasasivat Golfeja (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Bundesarchiv_B_145_Bild-F060158-0007%2C_Wolfsburg%2C_VW_Autowerk.jpg), mutta asia unohtui kiireessä. ;D
Ei oikeastaan jaksa enää täysin stressata tuosta suomalaisten työhön muuttajien rinnastamisesta nykyisiin turvapaikkaloisiin (en väitä, että kaikki hakijat olisivat loisia). Nimittäin jos suomalaiset olisivat suvaitsevaiston mukaan olleet rinnastettavissa nykyisiin turvapaikanhakijoihin, niin suvaitsevaistohan hyväksyisi samalla, että heidän maahantuomansa ihmiset ovat loisia. Eri asia on, haluammeko uhrata vanhempiemme ja isovanhempiemme kunnian tämän vuoksi.
Katselin tuon ohjeman melkein kokonaan, ehkä vain lopputekstit jäivät näkemättä.
Koko ohjelman läpi kantoi teema työnteosta, ja sen jossain tapahtuneesta pakkotahtisuudesta, palkoista ja paremmasta toimeentulosta kuin kotimaassa.
Kielen opiskelun tärkeyttä painotettiin, mutta myös tuotiin esille se, että pakkotahtisessa työssä, jossa ei edes suomea voida puhua, ei mikään kieli tule esille, ja kun on ensin vedetty mehut ulos, niin ei se opiskelu kiinnosta enää omalla ajalla.
Sekin tuotiin esille, että omista oikeuksista piti huolehtia omalla osaamisellaan ihan itse, ei ollut Demlaa Ruotsissa kertomassa mitä etuisuuksia oikeuksia on asiallista vaatia.
Kansallisen itsetunnon sairauttakin on podettu, ja purettu se parempiin työsaavutuksiin, jostain kumman syystä mistään "natsityöstä" ei ikinä länsi-naapurissa ole valitettu.
Itse olen ollut nyt "baanalla" hieman yli 20 vuotta, ja painanut hommia yli 10:ssä eri maassa, useammalla mantereella.
Näppiin on jäänyt aivan kiitettävästi hilloa, kielitaitoa kahdesta ulkomaankielestä, joita kumpaakaan aikanaan vallinnut kansakoulu, tai kansalaiskoulu-systeemi ei nähnyt hyväksi opettaa, joten otin oman paikon vähän yli 3-kymppisenä kun elämäntilanne hieman muuttui.
Minulla oli se onni, etten tehnyt töitä pakkotahtisella hihnalla, vaan ympäristössä jossa oltiin ulkomaankielien kanssa jatkuvassa tekemisessä, vaikka ihan fyysisesti duunia tehtiinkin.
Valkoinen neekeri on siitä poikkeava, että se käsite pyörii työn ja tekemisen ympärillä, ja sopeutuminen ei ole pelkästään valinnainen asia.
(Tässä kohtaa anteeksipyyntö ylläpidolle jolle olen luvannut lopettaa kaikenlaisen neekeröinnin, jonka samaisen ylläpidon mukaan ovat lopettaneet kaikki muutikin.)
Musta neekeri 2011 Suomessa vaikuttaa tuon valkoisen neekerin, 1950-90, vastakohdalta, kuin aivan eri kolikoiden kääntöpuolelta, näin kauniisti ilmaisten, mutta toki huomioiden ne seikat, kuten kamerunilaisten ja monien muidenkin Afrikkalaiseten kansallisuuksien suomalaisia paremman työllistymisen kotimaassamme, mikä on aivan erityisen huomion arvoinen asia, sillä tietääkseni heitä ei ole ehditty kotouttamaan.
Quote from: ämpee on 28.02.2011, 09:01:17
Kansallisen itsetunnon sairauttakin on podettu, ja purettu se parempiin työsaavutuksiin, jostain kumman syystä mistään "natsityöstä" ei ikinä länsi-naapurissa ole valitettu.
Tämä on tosiaan mielenkiintoinen ja pääosin myönteinen ilmiö. Yksi tapa reagoida siihen, että kantaväestöä katsoo sinua vähän nenäänsä pitkin, ruotsalaisen kohteliaasti, suomalaisen viileästi tai sitten ihan avoimen törkeästi, on vääntää suoritusnuppi kaakkoon ja todistaa raatamalla tosissaan, että pärjää aivan siinä missä muutkin.
QuoteMusta neekeri 2011 Suomessa vaikuttaa tuon valkoisen neekerin, 1950-90, vastakohdalta, kuin aivan eri kolikoiden kääntöpuolelta, näin kauniisti ilmaisten, mutta toki huomioiden ne seikat, kuten kamerunilaisten ja monien muidenkin Afrikkalaiseten kansallisuuksien suomalaisia paremman työllistymisen kotimaassamme, mikä on aivan erityisen huomion arvoinen asia, sillä tietääkseni heitä ei ole ehditty kotouttamaan.
Kenialaiset ja muut hyvin pärjänneet afroryhmät ovatkin ymmärtääkseni tulleet tänne pääosin perinteisin järkisyin, kuten työ- tai opiskelupaikan perässä. Näillä tapauksilla motivaatio ja ihan silkka kyvykkyys lienee jo valmiiksi eri luokkaa kuin jollain tusinasomalilla, he eivät ole muodostaneet tänne syrjäytyneitä yhteisöjä, ja he eivät lankea tänne tullessaan yhteiskunnan pumpuliseen hoiva- ja kotoutusputkeen, joka takuuvarmasti passivoi, jos siihen on yhtään taipumusta.
Mielenkiintoista ajatella, ovatko somalit kenties yksi syy siihen, että kenialaisten työllistyminen oli ainakin jonkun aikaa sitten koko maan paras. Nämä kaksi ryhmää eivät käsittääkseni juurikaan rakasta toisiaan, ja kenties kenialaiselle mamulle antaa ylimääräistä potkua halu näyttää, että "jumalauta, kaikki mustat eivät ole mitään hemmetin somaleita!"
QuoteRuotsinsuomalaiset eivät olleet kuokkavieraita
Ismo Söderling
Yle Teemalla on menossa mielenkiintoinen sarja "Kansankodin kuokkavieraat". Kahdeksanosaisessa sarjassa tarkastellaan pääasiassa 1960-luvulla muuttaneiden kohtaloita. Sarja vaikuttaa hyvin tehdyltä ja informatiiviselta. Ruotsiin muuttaneiden asiaa ei ole liikaa maassamme pohdittu.
1960-luvulla suuret ikäluokat tulivat työikään muutaman vuoden sisällä. Samaan aikaan taloudellinen rakennemuutos ajoi väkeä maaseudulta kaupunkeihin. Työttömyys kasvoi Suomessa.
Ruotsissa oli käynnissä samaan aikaan voimakas teollistumisvaihe: telakat kukoistivat ja autotehtaat kävivät ylikierroksilla. Työvoimapula naapurimaassamme oli huutava.
Suomesta muutti Ruotsiin tuolloin muutamassa vuodessa yli 300 000 ihmistä. Kyse oli valtavasta historiallisesta tapahtumasta. 1970-luvulla noin joka kymmenes suomalainen lapsi aloitti peruskoulunsa Ruotsissa.
Suomalaisia tarvittiin Ruotsissa, he eivät olleet kuokkavieraita. Ruotsalaisia värväreitä liikkui aktiivisesti eri puolilla maatamme.
Kun lähdin Volvon liukuhihnojen ääreltä vuonna 1969 joululomalle Suomeen, hyvästeli työnjohtajani vakavana: "Tule heti uuden vuoden jälkeen ja tuo kaverit mukanasi".
Ruotsinsuomalaisten suurten muuttojen ikäpolvi alkaa olla vähitellen eläkeiässä. He olivat tukipylväitä, kun ruotsalaista kansankotia rakennettiin viime vuosituhannella.
johtaja
Siirtolaisuusinstituutti, Turku
http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Ruotsinsuomalaiset+eiv%C3%A4t+olleet+kuokkavieraita/1135264258211
Uusin jakso on nyt nähtävillä YLE:n areenassa:
http://areena.yle.fi/video/1299876740153
Vastoin ohjelman tekijöiden provosoivaa tiedottamista, Kansankodin kuokkavieraat oli enimmäkseen oikein asiallinen ja enimmäkseen haikeaan nostalgiaan painottuva sarja. Vain kahdessa tai kolmessa jaksossa oli lyhyt, päälleliimatun oloinen osuus, jossa yritettiin leimata ruotsinsuomalaisia elintasopakolaisiksi, pelotella tulevalla työvoimapulalla tai rinnastaa nykyinen humanitaarinen maahanmuutto suomalaisten Ruotsiin muuttoon.
Se, mikä jäi Kansankodin kuokkavieraissa tekijöiden eduskuntavaaleja edeltäväksi uhoksi, onkin sitten koottu uuteen radiossa esitettävän kolmiosaiseen sarjaan, Raggarit, rasismi ja suomalaiset (http://areena.yle.fi/audio/1333964808283).
QuoteKesäkuussa 1977 Suomessa oltiin hiljaa tai päiviteltiin ruotsalaista rasismia. Raggarit, rasismi ja suomalaiset -historiasarja alkaa Södertäljen rotukahakoista kesäkuun 19. päivän vastaisena yönä 1977. Raggareiden väkivallan kohteeksi joutuivat Turkista paenneet assyrialaiset. Ruotsia kuohuttanut tapahtumaketju noteerattiin Suomessa vain pienin otsikoin. Syytä olisi ollut suurempaan, sillä 18-vuotias raggarikuningatar oli suomalainen. Myös 26-vuotias raggarikuningas oli äitinsä puolelta suomalainen.
Kolmiosainen sarja käsittelee ruotsinsuomalaisia, muukalaisvihan lietsontaa ja virallisen Suomen näennäistä välinpitämättömyyttä tai puuttumattomuutta suomalaissiirtolaisten vientirasismiin, joka ilmenee mm. maahanmuuttokriittisen puolueen nauttimasta kannatuksesta toisen polven maahanmuuttajasuomalaisten keskuudessa. Tämä ei ollut sitä, mihin valtaosa työtä, kunnollisia asunto-oloja ja taloudellista turvallisuutta hakeneista ruotsinsuomalaisista pyrki.
Sarjan toimittaa Pentti Peltoniemi.
Jaksot
Osa 1/3 maanantaina 9.4.2012 klo 12.15: Kuuma kesä Ruotsin Södertäljessä
Kesäkuussa 1977 Ruotsin Södertäljessä puhkesi väkivaltaisia yhteenottoja raggareiden ja maahan pakolaisina tulleiden Turkin assyrialaisten kesken. Suomessa asiasta ei syntynyt suuria otsikoita, vaikka 18-vuotias raggarikuningatar oli Suomen kansalainen ja suuri osa muitakin raggareista suomalaistaustaisia. Toimittaja Pentti Peltoniemi.
Yle Areena (http://areena.yle.fi/audio/1333964808283)
Osa 2/3 maanantaina 16.4. klo 12.15: Toisen polven ruotsidemokraatit
Ruotsin eduskunnassa hallitsevan porvariallianssin ja oppositiossa olevan vasemmistoryhmittymän välille vaa'ankieliasemaan nousi syyskuun 2010 vaaleissa maahanmuuttokriittinen Ruotsidemokraatit-puolue, joka nauttii laajaa kannatusta toisen polven ruotsinsuomalaisten keskuudessa. Toimittaja Pentti Peltoniemi.
Osa 3/3 maanantaina 23.4. klo 12.15: Maahanmuuttajat ja kansankodin murros
Tässä viimeisessä jaksossa tarkastellaan hyvinvointivaltion muutosta, sitä mikä on toisin ruotsalaisessa kansankodissa verrattuna aikaan, jolloin suomalaisten muutto Ruotsiin oli suurimmillaan 1960-70 –luvuilla. Toimittaja Pentti Peltoniemi.
Yle Historiasarjoja (http://yle.fi/radio1/tiede/historiasarjoja/raggarit_rasismi_ja_suomalaiset_35209.html)
Syyllistämisen puolesta tämä sarja on ensimmäisen jakson perusteella täyttä tykitystä. Tällä kertaa pitäisi hävetä sitä, että
virallinen Suomi on vaiennut suomalaisten merkittävästä osuudesta Södertäljen ilmeisen legendaarisessa
rotukahakassa (http://sv.wikipedia.org/wiki/Slagsm%C3%A5let_mellan_assyrier_och_raggare_i_S%C3%B6dert%C3%A4lje_1977), joka käytiin raggareiden ja (kettingein ja pesäpallomailoin varustautuneiden) assyrialaisten välillä. 28-vuotiaan raggareiden johtajan äiti oli suomalainen ja hänen 18-vuotias tyttöystävänsä oli Suomen kansalainen. Oikeudenkäyntipöytäkirjojen mukaan useilla kahakkaan osallistuneista raggareista oli suomalainen sukunimi. Myös ruotsalaiset tiedotusvälineet vaikenivat suomalaisten osuudesta, jolloin syyllisyys rasismista vieritettiin epäreilusti pelkästään ruotsalaisten niskaan.
Ohjelmassa kuullaan kaksikin versiota siitä, miten median "en finne igen"-kirjoittelu loppui. 70-luvulla Tukholman lähetystössä työskennelleen Risto Laakkosen mukaan rikollisten syntyperän mainitseminen lopetettiin vuonna 1970 Suomen suurlähettilään pyydettyä sitä ruotsalaisilta päätoimittajilta. Laakkonen kertookin, että tämän jälkeen normisvensson epäili kaikkien epäselvien rikosuutisten yhteydessä, että suomalainenhan sen tietysti teki.
Quote from: Raggarit, rasismi ja suomalaisetRuotsinsuomalaiset olivat ajan tasalla, mutta entä virallinen Suomi, Pohjanlahden itäpuolella ollut, liikaväestöään Ruotsiin sijoittanut Suomi?
...
Se vähä, mitä suomalaisille Södertäljen tapahtumista kerrottiin, ei johtanut pohtimaan sen paremmin Pohjolaan yltänyttä rotukiihkoa kuin ruotsinsuomalaisten asemaa yleensä. Esimerkiksi päälehti kuittaisi Södertäljen tapahtumat tuoreeltaan palstan uutisella, jossa viesti oli, että raggarit olivat olleet siirtolaisten kimpussa Södertäljessä ja että välikohtauksia oli ollut viime vuosina useita, mikä saattoi enteillä rotulevottomuuksia tulevaisuudessa.
...
Kesän 1977 Södertäljen rotukahakat seuraavat väistämättä ruotsinsuomalaisia, vaikka heillä ei ollut ryhmänä mitään tekemistä raggareiden hyökkäyksissä assyrialaisia vastaan. Virallinen Suomi on vaiennut ja vaikenee. Södertäljen tapahtumia seurasi ja seuraa vastareaktio. Professori Jarmo Lainio, joka opettaa suomen kieltä ja kirjallisuutta Tukholman yliopistossa ja Mälardalenin korkeakoulussa, puhuu kipeästä ajasta, joka aiheutti pelon uusiutuvasta, yksipuolisesta kielteisestä maineesta. Ja siitä on helppo tulla tähän päivään ja ruotsidemokraatteihin.
Seuraavassa jaksossa vedetään yhteys Ruotsin 70-luvun "rotukahakoista" nykyiseen ruotsidemokraattien toimintaan, joiden molempien
vientirasismista ruotsinsuomalaisten ja muidenkin suomalaisten on syytä olla häpeissään, koska mukana on ollut taustaltaan suomalaisia.
Vai että oikein "liikaväestöään Ruotsiin sijoittanut Suomi"!?
Ruotsilla on ollut 1970-luvun jälkeenkin krooninen pula riittävästä väestöstä, ja on edelleenkin. Ruotsalaisidiootit ovat päättäneet tehdä maastaan suurvallan kasvattamalla maansa väkilukua ;D
QuoteRuotsalaiset yritykset värväsivät aktiivisesti Suomesta työvoimaa, ja toisin kuten yleinen käsitys on, enemmistö ei lähtenyt Suomesta työttömyyttä pakoon, vaan paremman palkan perässä. Jos massiivinen finjävel-aaalto aiheutti joitakin lieveilmiöitä Ruotsissa, aiheutti se myös ongelmia Suomessakin.
Niin, eiko tuo "lomaltapaluuraha" aikoinaan ollut bonus siita, ettei jaanyt serkun luo Ruotsiin kun meni kesalomalle?
Tuossa tosiaankin on se ero, ettei Suomessa ole telakoita tai autotehtaita joilla huutelisi jatkuva tyovoimapula. Ruotsissakin tehtaat alkaa olla meneen kanttuvei.
QuoteHistoriasarjoja: Historiasarjoja: Raggarit, rasismi ja suomalaiset.
Osa 2/3: Toisen polven ruotsidemokraatit Ruotsin eduskunnassa hallitsevan porvariallianssin ja oppositiossa olevan vasemmistoryhmittymän välille vaa'ankieliasemaan nousi syyskuun 2010 vaaleissa maahanmuuttokriittinen Ruotsidemokraatit-puolue, joka nauttii laajaa kannatusta toisen polven ruotsinsuomalaisten keskuudessa. Toimittaja Pentti Peltoniemi.
Yle Areena (http://areena.yle.fi/audio/1334570703861) (44 min)
Quote from: Osa 2/3
3:30
Risto Laakkonen
6:40
Miksi niin usea toisen polven suomenruotsalainen on kulkeutunut maahanmuuttajiin vihamielisesti suuntautuvien joukkoihin?
10:30
Syyskuun 2010 parlamenttivaaleissa realisoitunut ruskea uhka herätti huolestumista myös ruotsinsuomalaisten enemmistössä, koska vaalivoittaja ruotsidemokraatit menestyi ja sai runsaasti vastakaikua juuri ruotsinsuomalaisalueilla.
11:00
Ruotsidemokraattien Erik Ahlqvist
16:30
Erik Ahlqvist
On tärkeä erottaa alueet, mistä maahanmuuttoa tulee. Ongelmia ei ole pohjoismaalaisten, kiinalaisten tai japanilaisten kanssa samalla tavalla kuin esimerkiksi lähi-Idästä tai Afrikasta tulevien kanssa.
Toimittaja
Ruotsidemokraattien Erik Ahlqvistin käsitykset maahanmuuttajien jaottelusta ovat sellaisia, että pitkään ruotsinsuomalaisten asioita hoitaneet Esko Melakari ja Erkki Tammenoksa osin kavahtavat ja opponoivat.
22:40
Risto Laakkonen
Ja näistä suomalaisista kysyttiin tän sverigedemokraattien johdolta, että miten he suhtautuis näihin meijän perussuomalaisten riveissä oleviin selviin rasisteihin, niin he sanoivat, että he eivät haluis niitä jäseniksi, että ne ovat niin lähellä fasisteja.
24:00
Toimittaja
Kun suomalaisia nyt kuitenkin joko ykköspolvessa tai kakkospolvessa tai sitten myöhemmin niin herkästi menee mukaan tällaisiin, paitsi että he menevät herkästi mukaan myös näihin perinteisiin puolueisiin Ruotsissa, niin kuvastaako tämä sitten jotakin meidän suomalaisten yhteiskunnallisesta koulutuksesta tai valveutuneisuudesta?
Risto Laakkonen
En minä rohkenis vetää semmosia linjauksia, mutta kyllähän se kuvastaa tätä kotien kulttuuria, mikä on kotien anti näissä asioissa ja onko kotona keskusteltu näistä asioista. Siitä se kertoo, ja onko valistunut koti taustalla, yhteiskunnalliseen luokka-asemaan katsomatta. Siitä se ainakin kertoo. Monet on myös päässeet irti tällaisista asenteista siellä. Rohkaisevia esimerkkejä joka puolella löytyy.
31:00
Toimittaja
Tukholman yliopistossa traumaattisiin kokemuksiin liittyvää väitöskirjaa tekevä psykologi Gunilla Björkqvist lähestyy ruotsinsuomalaisten toimintaa ruotsidemokraateissa paradoksin kautta. Suomessa sama ideologia vastustaa ruotsia ja Ruotsissa puolustaa ruotsia.
Gunilla Björkqvist
Joo-o, joo-o. Joo, sehän on aika fiksu tapa löytää ratkaisu. Tämä on hyvin mielenkiintoinen ajatus. Joku on sanonut, taikka kaks ihmistä, jotka tuntevat Suomen historiaa hyvin, ovat sanoneet, että suomalaiset haluavat aina olla voimakkaitten puolella.
Toimittaja
Vai voittajien..?
Gunilla Björkqvist
Voittajien puolella, joo-o! Mutta se on hyvin mielenkiintoista, kun nämä suomalaiset sitten, jotka Suomessa he taistelevat ruotsin kieltä vastaan ja sanovat, että ruotsinkieliset pitäis "utrota" ja ruotsi pitäis "utrota" Suomen maasta. Mutta kuitenkin sitten kun tulevat Ruotsiin, he menevät ruotsalaisten kanssa tekemisiin ja jopa niitten ruotsalaisten kanssa, jotka haluavat kaikista eniten pitää Ruotsia ruotsalaisena. Joo-o!
(utrota: kiskoa juurineen, tuhota täysin, hävittää, poistaa)
36:45
Yhteiskuntapolitiikan dosentti Seppo Isotalo
Ei näillä ole mitään tällaista yhteistä juonta, vaan nämä ruotsidemokraatit tulevat enemmänkin tällaisesta aika äärimmäisestä kansallisajattelusta. Ja sitten ne ovat hyvin yksoikosia siinä, että ei heillä oikein mitään muuta ole kuin tämä maahanmuuttajien aiheuttamat kustannukset. Se on aina heidän...mihin vaan asiaan mennään, niin he huomaa, että kaikkiin muihin asioihin olis rahaa käytettävissä, jos vaan vähennettäis niitä rahoja, jotka menee maahanmuuttajia varten. Ja se on Ruotsissa järkevä kritiikki, koska tämä on nyt kymmenen kertaa suurempaa tää maahanmuutto ja varsinkin tämä pakolaisten vastaanotto, joka on kallista. Ruotsissa satsataan paljon tähän sillä lailla. Se on poliittinen kysymys.
39:00
Toimittaja
Vaikka Ruotsi onkin ollut suomalaisille maahanmuuttajille hyvä maa asua, niin ruotsalaisten pohjattomalta tuntuva hyvyys on saattanut vaikuttaa siihen, että joistakin suomalaisista on tullut muiden vähemmistöjen polkijoita.
^^^ Mukavaa maistiaista siitä mitä indoktrinointi-verolla kustannetulta YLEltä on lupa odottaa. Goebbelsin opit käyttöön koko rintamalla!
QuoteHistoriasarjoja: Historiasarjoja: Raggarit, rasismi ja suomalaiset.
Osa 3/3: Maahanmuuttajat ja kansankodin murros
Sarjan päättävässä jaksossa katsotaan missä kuinka ruotsalainen kansankoti on muuttunut niistä ajoista, jolloin Ruotsissa toteutettiin maailman ensimmäinen hyvinvointivaltio muun muassa rakentamalla eläkerahastovaroilla kymmenessä vuodessa miljoona asuntoa ja suomalaisten muutto sinne oli suurimmillaan. Toimittaja Pentti Peltoniemi
Yle Areena (http://areena.yle.fi/audio/1335175698736) (44 min)
Nyt sarja on näytetty Ruotsissakin.
QuoteOletko kansankodin kuokkavieras?
Ruotsinsuomalaiset ovat pinnalla ja ajankohtaisia. SVT on viime viikkojen ajan näyttänyt ruotsinsuomalaisista kertovan kahdeksanosaisen dokumenttisarjan Kansankodin kuokkavieraat. Sarja kiinnostaa, itkettää, vihastuttaa ja puhuttaa. Yleisötoimittaja Helena Huhta on seurannut keskustelua sosiaalisissa medioissa.
"Emme ole kuokkavieraita!"
Ylen tekemän Kansankodin kuokkavieraat -dokumenttisarjan nimi on käännetty ruotsiksi Snyltgäster i folkhemmet. Nimi kuohuttaa katsojien ja kommentoijien tunteita. Usean keskustelijan mukaan nimi on loukkaava. Ruotsinsuomalainen yleisö ei tunnista itseään termistä kuokkavieras. Ruotsiin tultiin aikanaan töihin ja veroa maksettiin alusta saakka. Eräs kommentoija kirjoittaa näin:
- Dokumenttisarja on itsessään mielenkiintoinen, mutta kieltäydyn näkemästä itseni ja perheeni kuokkavieraina! Molemmat vanhempani ovat työskennelleet ja maksaneet veroa siitä päivästä saakka kun he muuttivat Ruotsiin. Kukaan perheestäni ei ole koskaan nostanut kruunuakaan tukia ja meille on aina ollut tärkeää että hoidamme hommamme kunnialla. Tämän vanhempani myös opettivat meille lapsille. Emme ole myöskään koskaan saaneet suomenkielen opetusta koulussa. Joten kuokkavieraiksi meitä ei voi kutsua!
Sisuradion Facebook -sivuilla käydään myös keskustelua siitä, onko snyltgäster oikea käännös suomenkielen kuokkavieraille.
"Itkin sarjaa katsoessani, tunnistin tuskan"
Mikroblogi Twitterissä usea henkilö suosittelee sarjaa. Sen katsotaan olevan tärkeä, nostalginen ja mielenkiintoinen katsaus Ruotsin suurimman vähemmistöryhmän kokemuksista ja Ruotsin vähemmistöpolitiikan eri vaiheista.
- Katson paraikaa Snyltgäster i folkhemmet -sarjaa, joka käsittelee suomalaista työperäistä maahanmuuttoa Ruotsiin. Sarja käsittelee myös rasismia ja segregaatiota joka syntyi tuolloin. Ihmettelen vain että miksemme ikinä opi?, kysyy eräs kommentoija Twitterissä.
- Suorittelen sarjan katsomista. Itkin sitä katsoessani, tunnistin mukana olleiden henkilöiden tuskan, kirjoittaa toinen.
Ilmoitus syrjintäasiamiehelle
Sisuradio uutisoi eilen maanantaina että Karlstadin ruotsinsuomalainen seura on tehnyt sarjasta ilmoituksen syrjintäasiamiehelle sekä television tarkastuslautakunnalle. Seuran puheenjohtaja Anders Rixer on myös kirjoittanut Värmlands Folkblad –lehteen mielipidekirjoituksen, jossa sanoo sarjan olevan täynnä piilorasisimia, parjausta sekä levittää valheita. Dokumenttisarjan tuottaja, Ylen Ari Matikaisen mukaan nimi Kansankodin kuokkavieraat on valittu pilke silmäkulmassa.
Sarjan viimeinen osa näytetään SVT2 -kanavalla tiistaina 4. syyskuuta kello 18:00
Sisuradio (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2512&artikel=5257361)
Sarjaa on voinut seurata uusintana Suomessakin Yle fem-kanavalta SVT:n ohjelmistosta. Esimerkiksi yksi jakso on lähetetty tänään klo 12.05.
Ja taas näkyy uusintoina.
Kansankodin kuokkavieraat
TV1 tiistaisin 23.10. - 11.12. klo 19.00 - 19.55