Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Kylänraitti => Topic started by: Lentomestari on 03.01.2011, 09:39:47

Title: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Lentomestari on 03.01.2011, 09:39:47
Voisi otsikon perusteella luulla opettajien alkaneen urheilemaan ja perustajaseurana  "lopen uupuneet" Ihan näin ei kuitenkaan ole.
http://www.kymensanomat.fi/Online/2011/01/03/Moni+opettaja+on+lopen+uupunut/20101476/4
Opettajat on lopen uupuneita, Etelä-Saimaa paperilehdessä oli myös pitkä juttu. Lehtijutun mukaan on paljon opettajia, jotka aamuisin mittaavat kuumeen, jospa ei tarvitsisikaan lähteä töihin ym.... Kenties skannattu versio löytyy jonkun osaavan foorumilaisen avulla. Mielestäni tilanne on huolestuttava, opetuksen kannalta. Tällaisissa uutisissa monesti syntyy tunne, ettei aivan kaikkea sanottu uutisessa. Ainakin kotikuntani koulukeskuksessa tiedän olleen rikastuttavan yksittäistapauksen,joka työllistää poliiseja myöten henkilökuntaa, ei käy siinä tilanteessa opettajia kateeksi ja uskoisin itsekin hamuavan kuumemittaria aamuisin. Pitkään olen mietinyt, mitä tapahtuu silloin, kun opettajia ei enään löydy töihin, kuinka pitkään luokkakokojen kasvatus toimii?

Pistetään toinenkin linkki, asiaa hiukan sivuten.
http://www.esaimaa.fi/Online/2010/10/22/Opettajat+alkavat+hylki%C3%A4+k%C3%B6yhien+kouluja/201019897556/4

Hämärä muistikuva, että tämäntapaisesta aiheesta on jo ketju, en vaan löytänyt hamuilevasta yrityksestä huolimatta. Modet varmaan tämän siirron huolehtii. Kiitos.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: thinkingmind on 03.01.2011, 10:32:28
Helsingissä osa suomalaistenkin lapsista on aika sekaisin siihen päälle sitten vielä monesti sekaisin olevat humanitaaristen maahanmuuttajien lapset niin kenelläkään ei ole toivoa.
Ei suomalaisten lapsilla, ei haasteellisten maahanmuuttajien lapsilla eikä opettajilla.

Jos asuu helsingissä ja haluaa varmistaa lastensa onnistuneen koulunkäynnin niin vaihtoehtoja on kaksi:

1. Muuta pois helsingistä (ja skippaa myös vantaa ja espoo koska niissäkin on alettu menemään metsään)
2. Laita lapsesi eliittikouluun (joissa käyvät myös ei-haasteellisten maahanmuuttajien lapset)
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: juge on 03.01.2011, 10:36:29
Quote from: thinkingmind on 03.01.2011, 10:32:28
1. Muuta pois helsingistä (ja skippaa myös vantaa ja espoo koska niissäkin on alettu menemään metsään)
2. Laita lapsesi eliittikouluun (joissa käyvät myös ei-haasteellisten maahanmuuttajien lapset)

Ei tarvitse olla varsinainen eliittikoulu. Esim. Munkkiniemen ala-aste ja Munkkiniemen yhteiskoulu (yläaste+lukio) ovat ihan tavallisia (lähiö)kouluja. Eliittikoulujen tunnusmerkkejä eli poikkeavia opetussuunnitelmia tai korkeita keskiarvorajoja ei ole. Paikalliset mamut ajelevat sinikilpisillä Mersuilla, joten laitan lapseni ko. kouluihin hyvillä mielin.

Kyse on tietenkin siitä, että kaupunginosa on kallis asua, eikä kaupungin vuokra-asuntoja käytännössä ole.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Lauri Karppi on 03.01.2011, 11:35:04
Olen saanut nähdä omin silmin, mitä holtiton maahanmuutto tekee peruskoululle. Pahimmat häiriköt ja ne joilla on eniten vaikeuksia pysyä oppimisen tahdissa ovat mamuja tai mamujen jälkeläisiä. (eivät he kaikki tietenkään ole häiriköitä) He kuormittavat koulua ja opettajaa ihan eri tavalla kuin alkuasukkaat. Enää ei alkuasukkaita näy tukiopetuksessa tai muissa vastaavissa, sillä ne paikat on varattu vielä heikommille. Suomeksi sanottuna koulutuksen taso laskee, koska pitää aina mennä siihen tahtiin että heikoinkin pysyy mukana, ja ne heikoimmat ovat nyt paljon heikompia.

Kun mamutaustainen lapsi menee tälle tielle, on siinä opettajalla vitsit vähissä. Vanhemmat eivät tyypillisesti edes osaa suomea, ja kaikki ikävät asiat kuten jälki-istunnot tai neloset ovat opettajan ja koulun syytä. Tosin, ei nelosia enää Suomen kouluissa oikeasti anneta, koska sitten pitäisi katsoa niitä rasittavimpia tyyppejä vielä vuosi lisää. Ja sitten seuraavalla opintoasteella ihmetellään, että miten tämäkin on voinut päästä läpi kun ei nelilaskimen toiminnotkaan ( +-*/ ) onnistu vielä. Ja näin koulutuksen taso jatkaa laskua, koska taas mennään heikoimman tahdissa.

Kaikenkaikkiaan murheellinen rakennelma, kuin katsoisi hidastettua valtavaa liikenneonnettomuutta. Yhteiskuntamme tukipilarit murenevat yksi toisensa jälkeen.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: valkobandiitti on 03.01.2011, 11:50:47
Quote from: juge on 03.01.2011, 10:36:29
Quote from: thinkingmind on 03.01.2011, 10:32:28
1. Muuta pois helsingistä (ja skippaa myös vantaa ja espoo koska niissäkin on alettu menemään metsään)
2. Laita lapsesi eliittikouluun (joissa käyvät myös ei-haasteellisten maahanmuuttajien lapset)

Ei tarvitse olla varsinainen eliittikoulu. Esim. Munkkiniemen ala-aste ja Munkkiniemen yhteiskoulu (yläaste+lukio) ovat ihan tavallisia (lähiö)kouluja. Eliittikoulujen tunnusmerkkejä eli poikkeavia opetussuunnitelmia tai korkeita keskiarvorajoja ei ole. Paikalliset mamut ajelevat sinikilpisillä Mersuilla, joten laitan lapseni ko. kouluihin hyvillä mielin.

Kyse on tietenkin siitä, että kaupunginosa on kallis asua, eikä kaupungin vuokra-asuntoja käytännössä ole.

Vartiokylässäkin ovat ala- sekä yläaste yksikulttuurisia ja kunnollisia. Täytyy toivoa että lapset ehtii alta pois ennenkuin oppilaita aletaan sekoittaa lähialueiden koulujen kanssa.
Lukioiden kanssa onkin ilmeisesti jo nyt ongelmia, ovat kuulemma aika paskoja ja monikulttuurisia kaikki.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Kyrsimys on 03.01.2011, 12:00:56
Opettajien auktoriteetti on Suomessa murentunut lähes olemattomiin, niin maahanmuuttajien kuin kantasuomalaistenkin silmissä. Kuinka moni huomasi, että Pisa-tutkimuksissa Suomi oli työrauha-kyselyssä neljässä kohdassa viidestä huonoimpien joukossa? Ei varmaan kovin moni, koska tätä ei lehdistössä toitotettu, vaan tieto piti itse kaivaa datasta:

"Oppilaat eivät kuuntele opettajaa", Suomi toiseksi huonoin Kreikan jälkeen, 60,4% oppilaista vastasi tähän "ei koskaan" tai "joillakin tunneilla", OECD-maiden keskiarvo 72,3%. (Esim. Ruotsi 75%, Saksa 84,6%). Suomen muutos vuodesta 2000 -9,6%.

"Luokassa on hälyä ja epäjärjestystä", Suomi kaikista mitatuista maista huonoin, 52,1%, OECD-maiden keskiarvo 68,3%. Suomen muutos vuodesta 2000 -4,8%.

"Opettajan täytyy odottaa kauan oppilaiden hiljenemistä", Suomi toiseksi huonoin Argentiinan jälkeen, 63,1%. OECD-maiden keskiarvo 72,3%. Suomen muutos vuodesta 2000 +2,7%.

"Oppilaat alkavat työskennellä vasta pitkän ajan jälkeen tunnin alkamisesta", Suomi 7. huonoin 67,9%. OECD-maiden keskiarvo 75,5%. Suomen muutos vuodesta 2000 -10,3%.

Tapahtunut muutos on kaikissa kategorioissa huonoimpien joukossa, viimeisessä kategoriassa ylivoimaisesti huonoin.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Kalkkuna on 03.01.2011, 13:30:32
Ei tämä opettajien uupuminen johdu pelkästään näistä uushäiriköistä, vaan taustalla on ihan suomalaisetkin häiriköt. Voin todistaa tämän, koska edustan itse juuri tätä ''nykynuorisoa''. Esimerkiksi vanhan yläasteeni, jonka rikkaus perustui vain pariin-kolmeen hyväkäytöksiseen balkkanin taustaiseen, meininki oli välillä raastavaa opettajille. Fyysistä väkivaltaa koulussa ei kuitenkaan tapahtunut käytännössä yhtään. Ja mitä nyt olen tämän mopoauto-sukupolven perseilystä kuullut niin tilanne on ilmeisesti vaan mennyt pahemmaksi.

Toisaalta koulu on myös kokenut uudenlaista rikkautta Afrikan sarven asukeista ja Lähi-idän ihmeiden muodossa ja kuulemani mukaan koulussa on ollut isompia kahakoita sen jälkeen.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Lentomestari on 03.01.2011, 13:31:03
Löytyi lisää opettajilta settiä tähän aiheeseen.
QuoteSeuraavat tarinat liittyvät juttuun, joka julkaistiin 3.1.2011 lehdessä.

Kahden opettajan tarinat



OPPILAIDEN KÄYTÖS alkaa olla äärimmäisen epäkunnioittavaa opettajia kohtaan. Kyse ei ole minun auktoriteetistani, koska samat ongelmat koskettavat koko työyhteisöä. Opettajat ovat aivan valtavan uupuneita ja elävät odottaen lomia. Sinä päivänä, kun lomaetuja leikataan, minä vaihdan ihan taatusti alaa. On opettajia, jotka mittaavat aamulla kuumetta, jotta ei tarvitsisi lähteä töihin. Minä kiikuttelen siinä ja siinä, marssinko työterveyteen ja yritän saada sairauslomaa, koska olen aivan puhki.

ISO OSA oppilaista on toki ihan tavallisia nuoria, mutta todella huonosti käyttäytyvien määrä on kasvanut ainakin meidän koulussamme hälyttävästi.Röyhkeys puhutteluissa ja muu vastaava on levinnyt niin sanottuihin tavallisiinkin nuoriin, ja pohdinkin usein, miten he puhuvat kotona vanhemmilleen. Oppilaat ovat äärettömän tietoisia oikeuksistaan ja ovat jatkuvasti hokemassa tekevänsä valituksia ja poliisi-ilmoituksia. Mistä? Siitä, että heidän pitäisi tulla tunnille ajoissa, ei 15—20 minuuttia myöhässä, siitä, että heidän oikeasti pitäisi tehdä jotain tunnilla, siitä, että he eivät saa puhua puhelimeen tunnilla, siitä, etteivät he saa käydä toiseen oppilaaseen käsiksi, siitä, että opettaja komentaa. Opettajat ovat pellejä välituntivalvonnoissa; oppilaat kerääntyvät laumoiksi, jotka tekevät, mitä huvittaa. Yksi sanoo röyhkeästi opettajalla ja kymmenen nauraa vieressä.
Maahanmuuttajat mainittu.
QuotePERUSKOULUSSA näkyy yhteiskunnan koko kirjo. On paljon mukavia, ihania nuoria ja sitten on tosi ongelmallisia tapauksia, joista ei ikinä tule mitään. Elämä lähtee menemään pieleen jo alakoulusta. Meillä on myös paljon maahanmuuttajia. Näissä perheissä ongelma on se, että lasten vanhemmat eivät osaa suomea. Yhteydenotto kotiin ei onnistu ja kouluneuvottelut käydään tulkkien välityksellä.

Loput luettavissa linkistä http://www.esaimaa.fi/opettajakokemukset
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: dothefake on 03.01.2011, 13:45:29
Lainaus: "Oppilaat ovat äärettömän tietoisia oikeuksistaan"

Tuo oli selkein yhteinen nimittäjä niillä, jotka 70/80-luvun vaihteessa aiheuttivat häiriötä
ollessani työssä nuorisotalolla. Tarkkailuluokan sijaisena saikin sitten tutustua melkein
valmiisiin tuomareihin, mitä heidän oikeuksiinsa tuli.

korjasin aikaa
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Simo Hankaniemi on 03.01.2011, 13:56:53
Vika on rakenteellisten seikkojen ohella siinäkin, että opettajakunta on nähtävästi jatkuvasti naisistunut. Ja ne harvat miehetkin ovat entistä naismaisempia.

Olen pitänyt silloin tällöin tunteja koululaisille, eikä käytöshäiriöitä ole ollut koskaan, vaikka järjestyksen pitäisi kuulemma olla huonoimmillaan satunnaisen opettajan tunnilla. Perusasenteeni on kuitenkin aina se, että tunneillani ei häiriköidä, eikä siitä voi olla mitään poikkeuksia. Puutun pienimpäänkin epäkohtaan heti ja käytän ääntä reppaasti niin, että kenellekään ei jää epäselväksi, kuka tuntia hallitsee. En myöskään ajattele, että minun pitäisi olla koululaisten kaveri ja yksi jätkä muiden joukossa.

Samat periaatteet ovat toimineet ei-kuuntelevien yritysjohtajienkin kohdalla, kun heitä on pitänyt opastaa.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Veli Karimies on 03.01.2011, 14:21:27
Taustalla on kukkahattuilu. Opettajalla ei ole mitään keinoja puuttua mihinkään, koska kaikki on kielletty ankarien toimenpiteiden uhalla(potkut, sakkoja), mutta samaan aikaan lapsien "oikeukset" on ylimitoitettu ja laajennettu lähes aikuisten tasolle. Tämä johtuu ihan silkastaan siitä, että on olemassa näitä "ei meidän Homo-Petteri"-kukkahattuja joidenka lapset ovat täydellisiä ja kaikki vika on kaikissa muissa.

Kasvatus.. se kasvatus!
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Iloveallpeople on 03.01.2011, 16:40:04
Eräs ongelma on se, että nykyään ei enää jätetä ketään luokalle. Vaikka joku opettaja haluaisikin menetellä näin, niin aikeen torppaa viimeistään rehtori.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: hyperbeli on 03.01.2011, 20:53:04
Lisaksi ainakin meidan kaupungissa on lakkautettu kohta melkein kaikki erityiskoulut liian kalliina, joten aivan pahimpia latvakakkosia lukuunottamatta viiripaatkin vaeltavat kouluissa vapaana. Muutama kymmenen vuotta takaperin pahimmin tarahtaneet siivottiin pois kansakunnan selkarangan opiskelujen tielta.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Vielä työläinen on 03.01.2011, 23:41:34
Quote from: Simo Hankaniemi on 03.01.2011, 13:56:53
Vika on rakenteellisten seikkojen ohella siinäkin, että opettajakunta on nähtävästi jatkuvasti naisistunut. Ja ne harvat miehetkin ovat entistä naismaisempia.

Anna naisille liikaa valtaa koulutusasioissa; saat nykyisen suomalaisen rauhattoman peruskoulun.

Anna naisille liikaa valtaa yhteiskunnassa; saat Ruotsin.

Naiset ( kympin tytöt ) eivät millään ymmärrä sitä seikkaa, että vaikka he itse ovat kiltteyden perikuvia kaikki ihmiset eivät ole sellaisia. Tämän lisäksi jokaiselle pitäisi vielä olla oikeudet aivan naurettaviin pelleilyihin ( peruskoulussa ).

Rangaistusmenetelmät pitää suhteuttaa pahimpien kusipäiden mukaan ei kiltin kympintytön.

Sitäkään naiset eivät millään meinaa uskoa, että ei ( nuoret ) miehet ( pojat ) naisia usko ikinä. Minkäänlaista auktoriteettia ei yksinkertaisesti ole.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Aurelius on 04.01.2011, 00:37:26
Quote from: Veli on 03.01.2011, 14:21:27
Taustalla on kukkahattuilu. Opettajalla ei ole mitään keinoja puuttua mihinkään, koska kaikki on kielletty ankarien toimenpiteiden uhalla(potkut, sakkoja), mutta samaan aikaan lapsien "oikeukset" on ylimitoitettu ja laajennettu lähes aikuisten tasolle. Tämä johtuu ihan silkastaan siitä, että on olemassa näitä "ei meidän Homo-Petteri"-kukkahattuja joidenka lapset ovat täydellisiä ja kaikki vika on kaikissa muissa.

Tämähän se. Kun on haluttu parantaa heikompien oikeuksia, onkin lopputulokseksi tullut, ettei 'vahvemilla' ole enää oikeusturvaa eikä keinoja järjestyksen ylläpitoon. Sama pätee muillakin yhteiskunnan tasoilla. Uhristatus tarjoaa  immuniteetin ja virkaansa hoitava on jatkuvasti epäilyksen alainen.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Tommi Korhonen on 04.01.2011, 00:44:50
Kyllä se vain on se oma vastuu joka saa kissan nostamaan oman häntänsä. Samaa mieltä siis ylläolevien kanssa. Ei se pieni kuri meitäkään tappanut, vaan piti hieman kaidalla tiellä. Jossain määrin jopa antoi moraalista kehystä missä toimia vaikka sitä ei olisi silloin uskonut.
(Ja juu, annan naisille ja jopa naisten asenteelle yhteiskunnassa ison arvon, jopa tasa-arvon, mutta vastineeksi pitäisi myös sitten kuunnella syyn ja seurauksen lakeja.)
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Tykkimies Pönni on 04.01.2011, 00:59:59
Jos lakikysymykset ym. jätetään sivuun ja tarkastellaan systeemiä missä on opettaja ja luokallinen oppilaita niin kyllähän siihen tilanteeseen pätee  normaalit eläinlauman säännöt. Jos opettajasta ei ole laumanjohtajaksi niin oppilaat rupee siihen hommaan. Tätä ei voi kuitenkaan ajatella opettajayksilön kannalta täysin koska muiden opettajien heikot taidot tuhoaa koko koulun systeemiä.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Lentomestari on 04.01.2011, 08:39:05
Aiheeseen erittäin sopiva video. Nyt penkistä kiinni.
Turvat tukkoon! (http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=77457)
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Haima on 04.01.2011, 10:15:41
Quote from: Tommi Korhonen on 04.01.2011, 00:44:50
Kyllä se vain on se oma vastuu joka saa kissan nostamaan oman häntänsä. Samaa mieltä siis ylläolevien kanssa. Ei se pieni kuri meitäkään tappanut, vaan piti hieman kaidalla tiellä. Jossain määrin jopa antoi moraalista kehystä missä toimia vaikka sitä ei olisi silloin uskonut.
(Ja juu, annan naisille ja jopa naisten asenteelle yhteiskunnassa ison arvon, jopa tasa-arvon, mutta vastineeksi pitäisi myös sitten kuunnella syyn ja seurauksen lakeja.)

Mikä tämä nyt on? Seitsekymmentäluvun tienoilla, kun nykyistä peruskoulupohjaa luotiin, kyllä suurin osa erilaisista kouluneuvoksista ja vastaavista oli kyllä miehiä. Naisopettajathan huonosta kurista valittavat eniten, koska naisia on alallakin eniten. Miten naiset ovat siis vastuussa asiasta, kuten siitä, että lähes infantiilit laiskimukset, valehtelijat ja tyhjänhöpöttäjät on pakko laittaa pämisemään muiden kanssa samaan luokkaan, koska kouluilla ei varaa kunnolliseen erityisopetukseen. Näiden sankarien kanssa ei auta karjuminen, uhkailu, itku, nauru, mikään kuin korkeintaan kaksi minuuttia. Järkeen on turha vedota, koska sitä ei näillä ole.

Joka paikan asiantuntijoita tuntuu muuten riittävän helposti näissä kysymyksissä, mutta harva erinomaisista taidoistaan huolimatta on kuitenkaan alalla töissä. Mistähän johtuu.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Malla on 04.01.2011, 10:19:22
Quote from: Vielä työläinen on 03.01.2011, 23:41:34
Sitäkään naiset eivät millään meinaa uskoa, että ei ( nuoret ) miehet ( pojat ) naisia usko ikinä. Minkäänlaista auktoriteettia ei yksinkertaisesti ole.

Juu, ei meinaa millään uskoa, ei. Koska näyttöä päinvastaisesta on, sekä lapseni peruskoulusta että lukiosta. Auktoriteetti ei mennyt sukupuolen mukaan. Lukiolaisia paimensi viisaan tyrannin ottein mainio, huumorintajuinen, kokenut ja pedagogisesti taitava äikänope (nainen), ja pennut uskoivat häntä (ei mm. "antanut lupaa" kirjoittaa äikkää kolmosen syksyllä, vaikka pakolliset kurssit olisi käyty, jos oli pienikin epäily, että niillä taidoilla reputetaan. Kukaan ei pulissut vastaan. Kaikki tiesivät, että kyseisen open ohjeita kannattaa noudattaa -- erehtyy yo-kirjoituksia arvostellessaan korkeintaan pari pistettä alakanttiin. Kukaan ei reputtanut.)

Oma äitini (varreltaan uhkaavat 150 senttiä) sai aikoinaan luotsattavakseen poikanorssin häirikköluokan, ei ongelmia. Olikohan kyse siitä, että niille pojille ei ollut kotona korostettu, ettei naisia tarvitse totella? Vaan jopa käsketty uskoa opea?

Kyllä ne "ikinä" uskovat. Ainakin useimmat suomalaiset, jopa pojat. Auktoriteettia yksinkertaisesti on. Joillakuilla. Etenkin jos kotona ei tehdä myyräntyötä.

 
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: IDA on 04.01.2011, 10:33:04
Täytyy myös todeta, että meillä oli koulussa niin tiukka täti matematiikan opettajana, että jokainen oli hiljaa, teki tehtäviä ja kuunteli.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Haima on 04.01.2011, 10:35:55
Quote from: IDA on 04.01.2011, 10:33:04
Täytyy myös todeta, että meillä oli koulussa niin tiukka täti matematiikan opettajana, että jokainen oli hiljaa, teki tehtäviä ja kuunteli.

Sama muuten täällä; mutta se oli silloin 80-luvulla. Edellisellä vuosiluokalla mesunneet tyhjäpäät oli siirretty siihen mennessä erilaisille tarkkailuluokille, joten sekin vaikutti asiaan.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Juha Päivärinta on 04.01.2011, 10:40:03
Pojalla on tiukka opettajatäti ala-asteella. Hänellä ei ole ollut koskaan
ongelmia poikien kanssa, vaikka luokalla on pari pahemman luokan sankaria.
Rinnakkaisluokalla on sitten nuorempi opettaja, joka on aina helisemässä pari
kertaluokkaa "kiltiempien" lasten kanssa. Poju marmattaa joskus tiukasta kurista, mutta siinä on hyvä kertoa välillä, että opettaa sinuakin tulevaisuuteen (avioliittoon).
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Malla on 04.01.2011, 10:45:35
Quote from: Haima on 04.01.2011, 10:35:55
Quote from: IDA on 04.01.2011, 10:33:04
Täytyy myös todeta, että meillä oli koulussa niin tiukka täti matematiikan opettajana, että jokainen oli hiljaa, teki tehtäviä ja kuunteli.

Sama muuten täällä; mutta se oli silloin 80-luvulla. Edellisellä vuosiluokalla mesunneet tyhjäpäät oli siirretty siihen mennessä erilaisille tarkkailuluokille, joten sekin vaikutti asiaan.

Joo. Aiemmilla vuosikymmenillä ei ollut erityisen harvinaista antaa ehtoja tai jopa jättää luokalle. Etenkin oppikoulun vitosella ja seiskalla oli paljon tuplaajia. Monet heistä ovat pärjänneet ihan hyvin, osa loistavasti.
Muksun luokallakin (90-luvulla) oli vielä muutama tuplaaja (ei erityisluokka), mutta se taitaa olla katoavaa kansanperinnettä. Nykyopet on käskytetty antamaan armovitosia (= tuuppaamaan kakarat ulos koulusta keinolla millä hyvänsä), jos oppilas on edes huhujen mukaan nähty jossakin koulurakennuksen liepeillä. Minusta se on järkyttävän vastuutonta ja tulee kalliimmaksi kuin luokalle jättäminen.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Malla on 04.01.2011, 10:48:38
Quote from: Jekku on 04.01.2011, 10:40:03
Poju marmattaa joskus tiukasta kurista, mutta siinä on hyvä kertoa välillä, että opettaa sinuakin tulevaisuuteen (avioliittoon).

;D
Hassua kyllä, pennut tuntuvat tykkäävän tiukasta kurista, kunhan se on oikeudenmukaista. Marmattavat toki, se on niiden hommaa (tai "kehitystehtävä" ja "oppijuuteen oppimista", kuten muuan ehta kukkis totesi.)
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: PaulR on 04.01.2011, 10:53:15
Quote from: planeta on 04.01.2011, 09:52:39
Käytän pilliä

Oi aikoja.  ;D
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: timouti on 04.01.2011, 11:14:17
Quote from: Haima on 04.01.2011, 10:15:41


Mikä tämä nyt on? Seitsekymmentäluvun tienoilla, kun nykyistä peruskoulupohjaa luotiin, kyllä suurin osa erilaisista kouluneuvoksista ja vastaavista oli kyllä miehiä. Naisopettajathan huonosta kurista valittavat eniten, koska naisia on alallakin eniten. Miten naiset ovat siis vastuussa asiasta, kuten siitä, että lähes infantiilit laiskimukset, valehtelijat ja tyhjänhöpöttäjät on pakko laittaa pämisemään muiden kanssa samaan luokkaan

Kyseessä on oppimiskäsityksen muutos, joka tapahtui 90-luvulla. Opettaja ei ole enää tiedon jakaja vaan oppimisen ohjaaja. Käytännössä "opetus" tapahtuu niin, että oppilaat etsivät itse tietoa ja tekevät pari- ja ryhmätöitä. Kukaan ei jaksa kuunnella opettajaa, kaikki asiat pitää käydä läpi kivan puuhastelun avulla.

Lopputulos on nykyinen kaaos. Aikaisemmin osa opettajan auktoritettia taisi olla se asian osaaminen ja tiedon jakaminen.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: BeerBelly on 04.01.2011, 11:20:10
Quote from: Lentomestari on 03.01.2011, 13:31:03
Loput luettavissa linkistä http://www.esaimaa.fi/opettajakokemukset

Asia on vakava, mutta silti minua alkoi hieman hymyilyttämään tuota lukiessa. Miksikö?

Häiriköivää oppilasta ei laiteta tarkkailuluokalle tai eroteta koulusta = rikollisten ulkomaalaisten karkottamisen vaikeus

Armovitoset = kansalaistaminen merkittävästä rikostaustasta huolimatta

Vanhemmat, jotka eivät millään usko että heidän lapsensa voisivat tehdä mitään pahaa = suvikset, joiden mukaan kaikki on suomalaisten (piilo)rasismin syytä
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: PaulR on 04.01.2011, 11:31:34
Parhaan ystävän oli tarkoitus opiskella kasvatustsykologiaa.

Vittuuntuneena varastomiehenä tämä lähtikin takaisin kouluun. Nyt hän on kolmannen vuoden Itämerentutkija.  ;D
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Malla on 04.01.2011, 11:42:49
Tällainenkin kokemus:
Muksun yläakoulun hyvä ruotsinope vaihtui kasilla huonoon. Niin huonoon, että muksut alkoivat valittaa kotonaan: tunneilla ei avattu kirjaa, katsottiin vain tekstitettyjä Lindgren-leffoja. Pienen palaverin jälkeen me muutamat vanhemmat kehotimme lapsosia puhumaan itse asiasta luokanvalvojalle (vai mikä hänen tittelinsä nykyään on?). Luokanvalvoja puhui rehtorille, joka pyysi muksut keskustelemaan, kuunteli ja tarttui toimeen eli puhutteli opea. Ope närkästyi, raivosi kersoille, että he ovat kiittämättömiä ("ei meillä ennen X-paikassa vaan tuollaista, tyytyväisiä olivat") ja antoi mielenosoituksellisesti kaikille ruotsista kiitettävän (kokeita ei valvonut).

Itseopiskelua ja kotiopetusta tilanne kyllä vaati, muuten olisi tullut tenkkapoo lukiossa. Joillekuille kokemus oli ihan hyvä, mutta sääliksi kävi niitä "ysin oppilaita", jotka osasivat yläkoulun jäljiltä ruotsiksi vain: "Eeee-millll!"

Ilmeisesti ko. ruotsinope oli palanut loppuun X-paikassa eikä voinut tajuta, että jotkut (tavallisen, ei tosin erityisen rikkaan lähiökoulun) oppilaat ihan oikeasti haluavat opetusta. Jopa ruotsissa. Jopa nykyään.  
 
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: JR on 04.01.2011, 11:51:22
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että peruskoulu on perseestä. Itse en ole käynyt peruskoulua, mutta kolme muksuani on.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Tommi Korhonen on 04.01.2011, 11:53:39
Quote from: Malla on 04.01.2011, 10:48:38
;D
Hassua kyllä, pennut tuntuvat tykkäävän tiukasta kurista, kunhan se on oikeudenmukaista.

Miten niin pennut? ;) Armeijassa ehdottomasti kaikkein kunnioituimmat (upseeri)johtajat olivat niitä jotka olivat kovia mutta oikeudenmukaisia. Se nuoret kapteenit jotka tetsasivat varusmiesten kanssa ja eivät vaatineet sähkölämmitettyä metsätelttaa vaan nukkuivat näreen alle miehistön kanssa. Vaativat paljon ja hyvää suoritusta, toteuttivat rangaistuksia, mutta vain perustelluista ja avoimista syistä. ==> Saivat lähes fanaattisen kannatuksen miehisetön keskuudessa.

Näin se vain on, reilu ja rehti kuri pitää ruodut suorissa, niin koulussa kuin armeijassa. Ja ilmeisesti myös politiikassa, ei kai Putin ja Kekkonen niin suurta kannatusta olisi nauttinut/nauttisi jos eivät saisi asioita aikaankin. Ja juu, Putin nyt on vähän huono esimerkki kun näyttää vähän irvokastakin naamaa välillä.

Opettajan pitääkin saada se auktoriteetti nopeasti ja alussa, mutta ei siitä sen jälkeen tarvitse koko aikaa taistella. Se nyt vain on auktoriteetin perusilmiö.

Ei, ei tietenkään minulla ole mitään pedagogista pätevyyttä. Puhunkin omien kokemuksieni mukaan näkemistäni asioista. Ja olen minä nyt sentään jotain opettanutkin, mutta korkeakoulussa sitä ei lasketa.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Haima on 04.01.2011, 11:55:03
Quote from: timouti on 04.01.2011, 11:14:17
Quote from: Haima on 04.01.2011, 10:15:41


Mikä tämä nyt on? Seitsekymmentäluvun tienoilla, kun nykyistä peruskoulupohjaa luotiin, kyllä suurin osa erilaisista kouluneuvoksista ja vastaavista oli kyllä miehiä. Naisopettajathan huonosta kurista valittavat eniten, koska naisia on alallakin eniten. Miten naiset ovat siis vastuussa asiasta, kuten siitä, että lähes infantiilit laiskimukset, valehtelijat ja tyhjänhöpöttäjät on pakko laittaa pämisemään muiden kanssa samaan luokkaan

Kyseessä on oppimiskäsityksen muutos, joka tapahtui 90-luvulla. Opettaja ei ole enää tiedon jakaja vaan oppimisen ohjaaja. Käytännössä "opetus" tapahtuu niin, että oppilaat etsivät itse tietoa ja tekevät pari- ja ryhmätöitä. Kukaan ei jaksa kuunnella opettajaa, kaikki asiat pitää käydä läpi kivan puuhastelun avulla.

Lopputulos on nykyinen kaaos. Aikaisemmin osa opettajan auktoritettia taisi olla se asian osaaminen ja tiedon jakaminen.


Joo jaa...yleensä kukaan ei jaksa kuunnella ketään 75 minuuttia putkeen. Siksi minkäänlaista järkeä ei olekaan siinä, että "opettaja jakaa tietoa" 75 min ja muut kuuntelevat. Se, jos mikä, passivoi eikä kehitä ajattelutaitojakaan. Kokemukseni ovat aivan päinvastaisia: hyvin ohjattu tunti, jossa oppilaat on hyvällä alustuksella oikeasti saatu keskustelemaan ja pohtimaan keskenään, on pienestä hälinästä (ilman sitähän ei voi keskustella) huolimatta hyvin kehittävää ja antoisaa.

Huopnosti toteutettu mikä tahansa on taas aina huonosti toteutettua, mutta tämä näkökulma on nyt suhteellisen pieni koko kysymyksessä: tämänhän pitäisi oletuksen mukaan vähentää open työtaakkaa ja väsymistä mutta tilanne kentällä on päinvastainen.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Tommi Korhonen on 04.01.2011, 15:28:18
Quote from: Haima on 04.01.2011, 11:55:03
Mikä tämä nyt on? Seitsekymmentäluvun tienoilla, kun nykyistä peruskoulupohjaa luotiin, kyllä suurin osa erilaisista kouluneuvoksista ja vastaavista oli kyllä

[...}

Joo jaa...yleensä kukaan ei jaksa kuunnella ketään 75 minuuttia putkeen. Siksi minkäänlaista järkeä ei olekaan siinä, että "opettaja jakaa tietoa" 75 min ja muut kuuntelevat.

75min tunnit eivät tulleet "seitsämänkymmentäluvun peruskoulumuutoksessa". 77-88(tai jotain siihen suuntaan) koulua käyneenä tunnit olivat 45 minuuttisia muutamia harvoja kaksoistunteja lukuunottamatta, ja ne olivat yleensä aina poikkeusjärjestelyitä.

Mutta tämä on tietysti sivuseikka:

Quote from: Haima on 04.01.2011, 11:55:03
Kokemukseni ovat aivan päinvastaisia: hyvin ohjattu tunti, jossa oppilaat on hyvällä alustuksella oikeasti saatu keskustelemaan ja pohtimaan keskenään, on pienestä hälinästä (ilman sitähän ei voi keskustella) huolimatta hyvin kehittävää ja antoisaa.

Huopnosti toteutettu mikä tahansa on taas aina huonosti toteutettua [...]
..koska tämä on totta. Toisaalta taas häiritsevä käyttäytyminen ja auktoriteetin puute ei taas liitykään millään lailla opetuksen järjestelyihin. Tuollainen tutkiskeleva, omaan tiedonhakuun perustuva, käytännön harjoituksiin tai ryhmätyöhön perustuva opetustapa ei sinänsä liity siihen että häiritsevätkö oppilaat itse opetustapahtumaa. Se saattaa altistaa häirinnän tapahtumiselle koska muutenkin oppilaat saavat monipuolisempia ärsykkeitä, mutta kyllä silti häirintä ja opetustapahtuma eroavat toisistaan. Ja vastaavasti mielekäs harjoitus saattaa jopa fokusoida ja motivoida oppilasta, joskin tämä ei kyllä aina näytä siltä peruskoulutasolla. Erityisesti jos vielä kuviossa on ihan oikeita häiriköitä.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: HDRisto on 04.01.2011, 20:39:17
Quote from: Paul Ruth on 04.01.2011, 11:31:34
Parhaan ystävän oli tarkoitus opiskella kasvatustsykologiaa.

Vittuuntuneena varastomiehenä tämä lähtikin takaisin kouluun. Nyt hän on kolmannen vuoden Itämerentutkija.  ;D

Paras projektipäällikkö minkä kanssa olen touhunnut oli ex-rekkakuski. Aikataulut ja logistiikka oli kohdallaan. Insinööritiede PC ei haitannut ja sai sanoa "asiat niin kuin se on".
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: mannym on 04.01.2011, 21:54:41
Mitenkäs Kymeessä nuo luokkakoot? Omassa peruskoulussa käytiin koulua 30 hengen luokissa. Nämä eivät sitten toimineet kun luokassa on liikaa väkeä.

Jostain lueskelin ihanteellisen luokkakoon olevan alle 20 oppilasta. Jolloin yksi opettaja kykenee huomioimaan kaikki, 20 oppilasta = 2min per oppilas. 30 oppilasta = 1,?min per oppilas. noin niinkuin ajatellen että tunti kestää sen 45min.

Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: CaptainNuiva on 05.01.2011, 01:51:01
Itse kävin keskikoulun 70-luvun alkupuolella ja väliin (Hyvin harvoin) toki esiintyi häiriköintiä mutta yleinen käytäntö oli että häirikkö joko käskettiin luokasta ulos tai jopa poistettiin...Ja hurjimmat nais-opetkin jopa hakkasivat karttakeppinsä säpäleiksi pöytäänsä vasten, kummasti alkoi rauhaa luokassa löytymään.

Kuten tuossa ylempänä mainittiin, ei sen opettajan kuulu olla kaveri ja lapsia pitää aikuisina vaan kyse on lauman johtamisesta, ei siitä tule mitään että kohdellaan aikuisina ilman aikuisten velvotteita.

Mikähän siinä on että ei voida esimerkiksi tehdä koulun alkaessa tiukasti selväksi sääntöjä joiden mukaan poikkeuksetta eletään ja opiskellaan?
Ennen koulun aloitusta nämä säännöt tehtäköön selväksi myös vanhemmille niin että taatusti ymmärtävät ja samalla ilmoittettakoon että jälkeenpäin on turha rutista rasimista,uskonnosta tai mistään muustakaan...ja että kasvattaminen kuuluu vanhemmille, ei yhteiskunnalle taikka koululle.

Annetaankoon siis rangaistuksia kuten ennen, pahimmillaan vaikka koulusta erottaminen.
Nykyinen menohan on järjetöntä jos jonkun häirikön/häiriköiden vuoksi kaikkien kuuluu kärsiä opintojensa eteenpäin viemisessä, on hyväksyttävä se tosiasia että ei häiköistä/häiriköinnistä joskus päästä eroon muutoin kuin poistamalla kuvioista.

Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Marius on 05.01.2011, 02:51:49
Perimmäinen totuus helposti unohtuu suvaitessa.
Se on nimittäin se, että muslimien tarkoitus ei ole oppia lukemaan, kirjoja,
heidän pyrkimyksensä ei ole opiskelu, ei minkäänlainen järkeistyminen,
vaan tarkoituksensa on hajoittaa koko koulujärjestelmä, yliopistoa myöten.
Mitä pikemmin tämä yksinkertainen totuus myönnetään, sen parempi.
Mutta ei hyvältä näytä.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Haima on 05.01.2011, 03:09:09
Quote from: mannym on 04.01.2011, 21:54:41
Mitenkäs Kymeessä nuo luokkakoot? Omassa peruskoulussa käytiin koulua 30 hengen luokissa. Nämä eivät sitten toimineet kun luokassa on liikaa väkeä.

Jostain lueskelin ihanteellisen luokkakoon olevan alle 20 oppilasta. Jolloin yksi opettaja kykenee huomioimaan kaikki, 20 oppilasta = 2min per oppilas. 30 oppilasta = 1,?min per oppilas. noin niinkuin ajatellen että tunti kestää sen 45min.



Ne ovat useassa kaupungissa seiskaluokalta alkaen nykyään 75 min.

Haastavin juttu eivät ole suuret ryhmäkoot vaan ryhmien heterogeenisyys: liian moninainen oppilasaines on vaativa, vaikka oppilaita olisi vain vaikkapa 2. Harvemmin niin moninaista kuitenkaan on mutta eivätpä ryhmätkään kahdesta oppilaasta koostu vaan yleensä kymmenkertaisesta sankarimäärästä. Tässäkin kuitenkin oleellisempaa määrän sijasta on laatu ja se, että laatu olisi edes jooalkin tavoin lajiteltua eikä aivan umpisekaisin :)
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Malla on 05.01.2011, 03:25:15
Quote from: CaptainNuiva on 05.01.2011, 01:51:01
Itse kävin keskikoulun 70-luvun alkupuolella ja väliin (Hyvin harvoin) toki esiintyi häiriköintiä mutta yleinen käytäntö oli että häirikkö joko käskettiin luokasta ulos tai jopa poistettiin...Ja hurjimmat nais-opetkin jopa hakkasivat karttakeppinsä säpäleiksi pöytäänsä vasten, kummasti alkoi rauhaa luokassa löytymään.

Samoin, ja aika usein lensin luokasta käytävälle katumaan (nykykatsannossa melko vaatimattomia) kolttosiani, vaikka ns. kympintyttö olinkin. Luokasta poistamiseen riitti joskus virnuilu. Erityisen tiukka oli ope, jonka suosikki kuulemma olin (kertoi fiksusti sen tosin vasta myöhemmin, lakkiaisissa). Hän ei sietänyt typerää teinipullikointia -- mutta auttoi kaikkia tiukoissa paikoissa ja jaksoi keskustella lähes loputtomiin.
Joskus mietin, miten hän mahtaisi pärjätä nykykoulussa. Olisi luultavasti saanut kenkää, kun raivostuneet vanhemmat olisivat vaatineet pään vadille Minnaryynin ja Nikopetterin sorsimisesta.    

Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: AIP on 05.01.2011, 05:10:44
Quote from: planeta on 04.01.2011, 09:52:39
Simo, minulla on se ongelma, että ääneni ei yksinkertaisesti riitä koko päiväksi, jos alan jo aamusta karjua. Käytän pilliä varsinkin alemmilla luokilla, tosin harvoin.

Äänenkäyttöä voi treenata. En tosin tiedä miten, koska minun ei ole koskaan tarvinnut paimentaa ketään. Tulosvastuullisessa työyhteisössä kaikki ovat samassa k**essa. :)

Joka tapauksessa voimakkaalla äänenkäytöllä ja karjumisella sekä huutamisella on hiuksenhieno ero. Tämän huomasi hyvin armeijassa, jossa esimerkiksi voimakkaasti ääntä käyttävien kanta- ja aliupseerien ääni ei väsynyt, mutta huutajilla ääni meni äkkiä murtavaksi ja karheaksi. Äidinkielenopettajamme yläasteella oli priima esimerkki tästä harjoitetusta äänenkäytöstä, sekä tietysti useat vanhan polven ryppyiset ja kaiken kokeneet miesopettajat. Voimakkaalla äänellä sitä paitsi kielen nyanssit tulivat kaikille selviksi.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Vielä työläinen on 05.01.2011, 08:56:39
Quote from: Malla on 04.01.2011, 10:19:22
Quote from: Vielä työläinen on 03.01.2011, 23:41:34
Sitäkään naiset eivät millään meinaa uskoa, että ei ( nuoret ) miehet ( pojat ) naisia usko ikinä. Minkäänlaista auktoriteettia ei yksinkertaisesti ole.

Juu, ei meinaa millään uskoa, ei. Koska näyttöä päinvastaisesta on, sekä lapseni peruskoulusta että lukiosta. Auktoriteetti ei mennyt sukupuolen mukaan.



Vertaat sitten omia lapsiasi pahimpiin häiriköihin?


Quote from: Malla

Oma äitini (varreltaan uhkaavat 150 senttiä) sai aikoinaan luotsattavakseen poikanorssin häirikköluokan, ei ongelmia. Olikohan kyse siitä, että niille pojille ei ollut kotona korostettu, ettei naisia tarvitse totella? Vaan jopa käsketty uskoa opea?



Se, että äitisi oppilaita on kotona käskytetty on hänen naiseutensa ansiota? Voin kertoa, että itse kakarana olisin nauranut äitisi pihalle.

Olemme joskus aiemminkin vastaavasta aiheesta väitelleet. Sinä väität, että kyllä naiset pystyvät handlaamaan pahimmatkin pukarit. Minä TIEDÄN, että eivät pysty. Itse olen esimerkki siitä. Alle 11-vuotiaana olin jo sellainen, että tarvittiin mies saamaan minut kuriin.

Otetaan pieni esimerkki oikeasta minulle tapahtuneesta tilanteesta. Olin 5.-luokalla koulussa. Luokanopettaja oli mies. Jostakin syystä oppitunnilla hermostuin totaalisesti ja otin kävelykepin ( metallinen, sairaalamallia ) laitoin talvisin käytettävän metallipiikin esille ja aloin huitoa opettajaa kohti. Näytä minulle sellainen tavallinen naisopettaja, joka ei moisesta pelästy. Tilanne rauhoittui jostakin syystä eikä minulle tullut mitään jälkiseuraamuksia. Ei mitään. Tämä toki tapahtui 80-luvulla. Nykyään varmaanhan poliisit olisi soitettu, opettajalle annettaisiin kriisiapua ( naiselle ) ja oppilaalle sen sellaiset ymmärtämiset ja kriisipalaverit että huimaisi.

Naurettavinta tässä on se, että en edes ollut mitenkään äärimmäisen paha pukari. Tein vain mitä itseäni huvitti. Paaaaaaaaaljon pahempiakin tapauksia on. Ja entäs sitten kun pojat alkavat kasvaa ja ovat ihan fyysisiltäkin voimiltaa täysin ylivoimaisia verrattuna luokassa piipittävää opettajanaiseen? Kyllä minä sanon vaan silloin että terve.

Mutta onhan ihan selvää, että nämä "kullannuput" ei lukioihin mene. Heidät laitetaan aikanaan kuriin linnassa. Miesten toimesta.

Näin se elämä menee.







 
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 18:39:35
Opettajilta vaaditaan nykyään liikaa. On pidettävä asiantuntevia mutta virikkeellisiä ja innostavia oppitunteja, annettava emotionaalista tukea niille lapsille, jotka eivät sitä kotona saa (eli oltava varaemona), annettava kasvatusta eli esim. opetettava alkeellisetkin käytöstavat, leikittävä psykiatria ja poliisiakin. Kun tähän yhdistetään olemattomat vallankäyttöoikeudet, yhteistyökyvyttömät vanhemmat, työn matala arvostus, koulutustasoon ja vaativuuteen suhteutettuna huono palkka, yhä heterogeenisemmat oppilasryhmät ja yhä häiriintyneemmät yksilöt, ei ole ihme, että fiksuimmat vaihtavat alaa.

Edellisessä viestissä mainittu esimerkki ei edusta normaalia käytöstä, josta kenen tahansa mies- tai naisopettajan pitäisi selviytyä. Juu, pippurispraytä voisi sumuttaa päin näköä, mutta sitten opettaja luultavasti saisi kenkää ja joutuisi rikosoikeudelliseen vastuuseen. On nimittäin olemassa lakeja, joiden mukaan opettajien kuuluu toimia, kuten muidenkin ihmisten. Sen jälkeen olisikin maine mennyt ja töiden saamisen laita niin ja näin. Häiriintyneet lapset eivät kuulu tavalliseen kouluun vaan psykiatriseen hoitoon. Mutta nykyäänhän kaikki hullut ovat kadulla ja hullut oppilaat tavallisissa ryhmissä, koska kaikilla muka on oikeus kuulua samaan ryhmään, olipa se kaikille osapuolille parasta tai ei, muu olisi muka diskriminointia.

Lain mukaan oppilaidenkin kuuluu käyttäytyä asiallisesti. Jos eivät siihen kykene, on ihan oikein soittaa vaikkapa poliisille. Ikävää vain, että niin tehdään harvoin, koska pelätään koulun tai oman maineen puolesta tai koska ollaan niin turtuneita jatkuvaan väkivallan uhkaan. Opettajallahan ei ole edes oikeutta tutkia oppilaan laukkua tai taskuja, uskokaa tai älkää. Ja usein vanhemmat ja oppilaat ovat kyllä tästä tietoisia, kuka tahansahan voi lukea Finnlexiä iltapuhteenaan.

Toisaalta ei ole olemassakaan systeemiä, joka pelastaisi kaikki. Jotkut ovat toivottomia tapauksia, joista ei ole elämään yhteiskunnassa. "Vielä työläisen" edustama naisviha ei myöskään edesauta koulujen työrauhaa - kiva, jos isät opettavat pojilleen tuollaista asennetta. Mikä on sinun viisas laillinen reseptisi Suomen koululaitoksen lukuisiin ongelmiin?

Olen itse entinen peruskoulun opettaja, joten tiedän mistä puhun. Kyllästyin kuitenkin kyseiseen paskaduuniin ja vaihdoin hyvän sään aikana korkea-asteelle. Olen myös kyllästynyt besserwissereihin, jotka luulevat tietävänsä kaiken koulunpidosta vain siksi, että ovat itse muinoin käyneet koulua.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Vielä työläinen on 06.01.2011, 03:13:58
Quote from: Valkoinen heteronainen on 05.01.2011, 18:39:35

Häiriintyneet lapset eivät kuulu tavalliseen kouluun vaan psykiatriseen hoitoon. 


Tämä juuri on nykyään vikana. Psykiatriseen hoitoon turvaudutaan sen sijaan, että raavas mies ottaisi niskavilloista kiinni ja hetken huutaisi. Case closed. Aika kallista touhua laittaa riiviöitä kuriin kuljettaen heitä psykiatrin luokse "vihanhallintaterapiaan". Tässäkin tapauksessa kyse oli 10-vuotiaasta kusipäästä ( minä itse ), jolle ei oltu rajoja laitettu.

Quote from: Valkoinen heteronainen

Lain mukaan oppilaidenkin kuuluu käyttäytyä asiallisesti. Jos eivät siihen kykene, on ihan oikein soittaa vaikkapa poliisille.


Niin. Ikävä todellakin vain, että kaikki eivät toimi lakien mukaan. Mieti nyt vähän itse. Onko sinusta todellakin ok, että aikuiset ihmiset soittelevat poliisille, jos on ongelmia 10-vuotiaan kanssa?

Tähän naurettavuuteen on menty. Tämä on tapahtunut pelkästään sen vuoksi, että vapaa kasvatus ja mitä ihmeellisemmät liberaaliset hössötykset ovat ottaneet nyt esimerkiksi suomalaisessa peruskoulussa vallan.

Quote from: Valkoinen heteronainen

"Vielä työläisen" edustama naisviha ei myöskään edesauta koulujen työrauhaa - kiva, jos isät opettavat pojilleen tuollaista asennetta. Mikä on sinun viisas laillinen reseptisi Suomen koululaitoksen lukuisiin ongelmiin?


Mielenkiintoista naisvihaa, jos kerron että edes lapsena minua ei naiset ole "pehmeillä" otteillaan saaneet kuriin. Ja lisäksi tiedän etten ole edes ollut pahimpia riiviöitä mitä löytyy.

Lakihan tällä hetkellä kieltää fyysisen kosketuksen? Sellainen laki pois. Isompiin kouluihin miesvartija, joka poistaa häirikön tarvittaessa.

Ihan yksinkertaisesti kovemmat rangaistusmenetelmät käyttöön. Ei sellaiset, että kuraattori kyselee, että onko Riku-Petterillä nyt kaikki hyvin. Koulusta erottaminen helpommaksi. "Kusipäiden" vanhemmille olisi tehtävä selväksi, ettei tietyt toimintamallit yksinkertaisesti koulussa käy tai joutuu koulusta ulos.

Lyhyesti sanottuna; kuri takaisin kouluihin. Mutta eihän se käy. Täytyy ymmärtää...
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Simo Hankaniemi on 06.01.2011, 03:54:02
Quote from: AIP on 05.01.2011, 05:10:44
Quote from: planeta on 04.01.2011, 09:52:39
Simo, minulla on se ongelma, että ääneni ei yksinkertaisesti riitä koko päiväksi, jos alan jo aamusta karjua. Käytän pilliä varsinkin alemmilla luokilla, tosin harvoin.

Äänenkäyttöä voi treenata. En tosin tiedä miten, koska minun ei ole koskaan tarvinnut paimentaa ketään. Tulosvastuullisessa työyhteisössä kaikki ovat samassa k**essa. :)

Joka tapauksessa voimakkaalla äänenkäytöllä ja karjumisella sekä huutamisella on hiuksenhieno ero. Tämän huomasi hyvin armeijassa, jossa esimerkiksi voimakkaasti ääntä käyttävien kanta- ja aliupseerien ääni ei väsynyt, mutta huutajilla ääni meni äkkiä murtavaksi ja karheaksi. Äidinkielenopettajamme yläasteella oli priima esimerkki tästä harjoitetusta äänenkäytöstä, sekä tietysti useat vanhan polven ryppyiset ja kaiken kokeneet miesopettajat. Voimakkaalla äänellä sitä paitsi kielen nyanssit tulivat kaikille selviksi.

Näin se on,voimakas äänen käyttö ei ole sama asia kuin huutaminen. Ääntä pitää käyttää reilusti, jotta kaikki kuulevat hyvin ja ääni ikään kuin ottaa tilan haltuun, täyttää sen. Kun käyttää ääntä riittävästi tulee itselle ja muille tunne, että tilanne on hallinnassa, kuten onkin. Kilpalaulannan kynnys nousee. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kuunnella puhujaa, joka piipittää hädin tuskin kuultavalla äänellä ja vaikuttaa heikolta ja hauraalta. Ihminen on laumassa eläin, joka arvostaa voimaa ja halveksii heikkoutta. Mutta tietenkään pelkkä ääni ei riitä, tarvitaan muutakin, kuten yllä on tuotu esille. Monilla nykyopettajilla on liiallista miellyttämisen halua, joka on ristiriidassa määrätietoisen johtamisen kanssa. Opettajan ei tarvitse olla kiva tyyppi, kunhan saa kakarat tekemään töitä ja on oikeudenmukainen. 
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Koskela Suomesta on 06.01.2011, 04:31:33
Tähän on tultu, kun opettajiksi valitaan likipitäen vain näitä kympintyttöjä ja samaan aikaan toiset kympintytöt ovat vieneet opettajilta kaikki mahdollisuudet asettaa oppilaille rajat.

Se on kuulkaa niin, että opettajan tehtävässä ei tarvita kymppejä eikä edes ysejä, vaan ihan muita avuja. Peruskoulun opetussisältö on tosiasiassa niin kevyttä kamaa, että sen opettaa vähemmän kirjanoppinutkin.

Jos luullaan että se joka osaa opetella peruskoulun ja lukion kirjat ulkoa (kuten suurin osa kympintytöistä tekee) niin silloin on sovelias opettamaan apinalaumaa niin persiilleen menee, ja niinhän se on mennytkin.

Nämä opettaja reppanat, joille ei koskaan kenenkään ole edes tarvinnut asettaa missään vaiheessa mitään rajoja, niin nössöjä he ovat pieninä olleet, eivät tajua rajojen asettamisen metodeista juurikaan mitään. Konflikti on heille käsitteenäkin täysi kauhistus, eivät he osaa sitä käsitellä kuin menemällä kauhuissaan takaperin. Ja alkamalla säkättää.

Ja sitten he poistavat asemaan opetusviranomaiseksi päästyään ne vähäisetkin edellytykset siihen rajojen asettamiseen kaikilta niiltäkin joilla joku tolkku vielä olisi. Olisihan se onnetonta että joku onnistuisi ja osaisi kun itse ei ymmärrä edes mistä on kyse.

Valitettavasti tämä on johtopäätös nähtyäni riittävästi opettajia, heidän toimintaansa ja jutelleeni heidän kanssaan, niiden kympintyttöjen ja sitten täyspäisten. Jälkimmäisistä muuten 3/4 miehiä.... miksikähän? ilmeisesti opettajan koulutuksen valinta on epäonnistunut ja sinne on vahingossa päässyt joku tolkullinenkin ja näistä suurin osa miehiä.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: juge on 06.01.2011, 11:42:44
Quote from: Tommi Korhonen on 04.01.2011, 11:53:39
Näin se vain on, reilu ja rehti kuri pitää ruodut suorissa, niin koulussa kuin armeijassa. Ja ilmeisesti myös politiikassa, ei kai Putin ja Kekkonen niin suurta kannatusta olisi nauttinut/nauttisi jos eivät saisi asioita aikaankin. Ja juu, Putin nyt on vähän huono esimerkki kun näyttää vähän irvokastakin naamaa välillä.

Armeijassa havaitsin sen, että suomalainen mies kestää mitä vain, kunhan säännöt ovat kaikille samat. Sitä ei kestetä, jos jotakin suositaan.

Yksinkertainen esimerkki laimeammasta päästä: kukaan ei valita mitään, vaikka viikonlopuloma alkaisi vasta klo 21.00, kunhan aika on kaikille sama. Mutta jos joku komppania, joukkue tai yksilö pääseekin ilman asiallista selitystä lomille klo 18.00, niin kapina kytee...

Sama pätee suvaitsevaisuuteen: mamujen erivapaudet ja kiintiöt johtavat kapinaan.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Valkoinen heteronainen on 06.01.2011, 19:28:35
Lopettakaa jo sovinistit se kympin tyttöjen mollaaminen. Mitä te edes tiedätte opettajien taustoista oikeasti? Pestautukaa itse kouluihin ja näyttäkää kaikille, miten hyviä te olette.

Olen samaa mieltä siitä, että kuri ja järjestys on saatava takaisin ja että sossut ovat pilanneet koko Suomen. Mutta asiat eivät muutu sillä, että täällä soitetaan suuta. Yksittäinen opettaja on vain ratas koneistossa, hän ei pysty muuttamaan koulua eikä maailmaa vaan joutuu elämään nykyisessä todellisuudessa. Jos ei sovi, saa lähteä. Kaikki yhteiskunnan epäkohdat ovat tuskin koulun ja naisten vika.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Lauri Karppi on 06.01.2011, 21:09:41
Quote from: Valkoinen heteronainen on 06.01.2011, 19:28:35
Lopettakaa jo sovinistit se kympin tyttöjen mollaaminen. Mitä te edes tiedätte opettajien taustoista oikeasti? Pestautukaa itse kouluihin ja näyttäkää kaikille, miten hyviä te olette.

Olen samaa mieltä siitä, että kuri ja järjestys on saatava takaisin ja että sossut ovat pilanneet koko Suomen. Mutta asiat eivät muutu sillä, että täällä soitetaan suuta. Yksittäinen opettaja on vain ratas koneistossa, hän ei pysty muuttamaan koulua eikä maailmaa vaan joutuu elämään nykyisessä todellisuudessa. Jos ei sovi, saa lähteä. Kaikki yhteiskunnan epäkohdat ovat tuskin koulun ja naisten vika.

Eikai tässä kukaan ole niitä opettajia asian nykytilasta syyttänyt?
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: JR on 06.01.2011, 21:57:31
Enpä tiedä, enpä tiedä, vaikka olenkin piintynyt sovinisti, niin paras kouluaikainen opettajani oli nainen. Tämän naisopettajan auktoriteetti oli niin ehdoton, että kukaan ei hiiskahtanutkaan tunnilla, kukaan ei olisi halunnut loukata niin hienoa ihmistä sopimattomalla käytöksellä.
Pahimmatkin huligaanit rakastivat tätä opettajaa ja jos joku olisi vaikka nyt ryhtynyt kepillä huítomaan häntä, niin olisi saanut turpaansa.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Koskela Suomesta on 07.01.2011, 03:47:44
Quote from: Valkoinen heteronainen on 06.01.2011, 19:28:35
Lopettakaa jo sovinistit se kympin tyttöjen mollaaminen. Mitä te edes tiedätte opettajien taustoista oikeasti? Pestautukaa itse kouluihin ja näyttäkää kaikille, miten hyviä te olette.

Olen samaa mieltä siitä, että kuri ja järjestys on saatava takaisin ja että sossut ovat pilanneet koko Suomen. Mutta asiat eivät muutu sillä, että täällä soitetaan suuta. Yksittäinen opettaja on vain ratas koneistossa, hän ei pysty muuttamaan koulua eikä maailmaa vaan joutuu elämään nykyisessä todellisuudessa. Jos ei sovi, saa lähteä. Kaikki yhteiskunnan epäkohdat ovat tuskin koulun ja naisten vika.

Kyllä niitä kympin tyttöjä sietääkin mollata. Heitä on aivan liikaa nykyisessä koulutussysteemissä, koska muunlaiset eivät ole päässeet enää aikoihin sisään opettajankoulutuslaitoksiin.

Kympit todistuksessa ja pianon tai viulunsoitto ja voila, olet oikeaa opettaja-ainesta. Ja paskat, todellisuus kentällä kertoo ihan toista, eivät pärjää eivät millään. Ja ovat olleet siellä johtotasolla mukana säätämässä näitä uusia "valtuuksia", katsokaapa vaikka Päivi Lipposta... ja muita.

Totta että yksittäinen opettaja on vain ratas koneistossa, mutta kun siihen kohtaan koneistoa valitaan nykyisin se ratas ihan väärillä spekseillä.

Vaikka kurinpitovaltuudet nyt muutettaisiin yhdessä yössä, mitään ei tapahtuisi koska nämä tyttöset eivät osaa käyttää niitä valtuuksia.

Näillä kympin tytöillä ei oman kokemukseni mukaan ole mitään tolkullista käsitystä pienten ja vähän isompien poikien maailmasta. He yrittävät käsitellä sitä aivan kuin se olisi kympin tyttöjen maailma, mitä se ei todellakaan ole. Ei ihme että pojat voivat pahoin nyky koulussa.

Itse olisin totaalikapinassa 24/7 jos näiden tyttösten nyrkin alle joutuisin tänäpäivänä. Onneksi 70-luvulla oli opettajina sellaista porukkaa jotka ymmärsivät ihmisiä, eivätkä olleet vain koneiston väärillä spekseillä valittuja rattaita.

Nykyään he saisivat kenkää, tai eivät oikeastaan olisi koskaan edes päässeet opettajiksi. He olivat persoonia joita kunnioitettiin. En ole vielä löytänyt nyky opettajista kuin muutaman jota voisin kunnioittaa, mutta he sanovatkin, että jos he tekisivät sen mitä oikeaksi näkisivät, sen seurauksena olisi sellainen älämölö että heidät heitettäisiin ulos, eikä toivoa uudesta paikasta olisi. Tukea sinällään oikeille ratkaisuille he eivät tulisi saamaan mistään. En puhu mistään törkeyksistä vaan normaalista rajojen asettamisesta lapsille. He siis tietävät miten rauha saataisiin palautettua mutta tietävät ettei sitä saa tehdä. Erona heidän ja kympin tyttöjen välillä on että jälkimmäiset eivät edes ymmärrä mikä jutussa on vikana, vain ettei se toimi ja että he ovat hukassa. Se näkyy kirkolta kotiin kun heidän kanssaan keskustelee, käsitykset ovat niin ufoja, että pelottaa niiden oppilaiden, etenkin opinhaluisten poikien puolesta. Heille koulu näillä kympin tyttöjen säännöillä on yhtä kujanjuoksua.

Pojat pelastaa vasta yliopisto, ne ketkä pelastaa. Opetin tässä syksyllä poikaa jallittamaan kympintyttö assaria, jonka nuttura oli hieman kireällä tehtävien palautusaikojen suhteen, ei meinannut uskoa että moinen temppu toimisi ja oli aivan äimän käkenä kun homma meni kybällä läpi... en viitsi tarkemmin asiaa kuvata, olisi liian henkilökohtaista.

Monet koulun vaikeudet ovat nykyisin naisten vika, koska he sitä puulaakia johtavat nykyisin. Peiliin katsominen on vaikeaa... sossuista ollaan samaa mieltä, sossunaisista  ;D
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Haima on 07.01.2011, 06:11:03
Tuosta kyllä voi valitettavasti päätellä, että Koskela ei aivan tiedä, mistä puhuu.
Suurin osa rehtoreista on muuten miehiä. Ovatko he kympintyttöjä?
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Koskela Suomesta on 07.01.2011, 08:16:03
Quote from: Haima on 07.01.2011, 06:11:03
Tuosta kyllä voi valitettavasti päätellä, että Koskela ei aivan tiedä, mistä puhuu.
Suurin osa rehtoreista on muuten miehiä. Ovatko he kympintyttöjä?

Tuollaisenaan tämä kommentti on täysin tyhjä heitto, feminiininen tunnereaktio. Kerrotko tarkemmin mikä sanomassani on väärä, perustelepa se oma mielipiteesi sitten vielä jotenkin. Väitän edelleen että tiedän mistä puhun.

Kympin tytöistä 90% on sukupuoleltaan naisia, loput maskuliineja. Tuo sanonta menee sen määrällisesti edustavamman sukupuolen mukaan. Tosin kun mainitsin tuossa että on olemassa heitä jotka tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta eivät perheen elannon takia sitä tee, niin kyse on kahdesta tuntemastani mies rehtorista ja parista mies- ja kahdesta naisopettajasta. Heidät on henkisesti kuohittu, eivät pysty tekemään tilanteelle mitään, kun tukea ei tulisi mistään.

Ne oikeat "kympin pojat" eivät ole opettajia, he tietävät mitä osaavat ja opettajan palkka ei riitä heille, eikä erityisesti älyllinen haaste siinä tehtävässä.

Luojan kiitos heitä on, koska he tuovat tälle maalle suurimmat tulot vientituotteiden muodossa. Muuten tämä yhteiskunnallinen kokeilu, jonka uhriksi olemme joutuneet olisi kaatunut omaan mahdottomuuteensa jo vuosia sitten.

Tai tarkemmin ajatellen onkohan se sittenkään mikään positiivinen asia; sen olisi joutanut kaatua omaan idioottimaisuuteensa jo aikaa sitten, he vain viivyttävät väistämätöntä jos yhteiskunnan rahojen tuhlaus tuottamattomaan toimintaan ei lopu hyvin pian.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Lentomestari on 07.01.2011, 11:36:25
Quote from: planeta on 07.01.2011, 08:50:47
Nykyään kouluihin ainakin pääkaupunkiseudulla joudutaan kutsumaan poliisipartio rauhoittamaan tilanteita. Viimeksi partioauto tuli, kun kaksi mamua ei millään saanut  sovittua riitaansa ja opettajat (myös miesopettajia mukana) olivat voimattomia nähtävästi noudattaessaan Suomen lakia ongelman käsittelyssä. Tästä on hyvä aloittaa taas uusi lukukausi.

Kyllä täällä maaseudullakin on poliisi tuttu koulussa nykyisin, aika harvoin kylläkin ja nämä vierailut ei pääse lehtien sivuille. Kun muistelee omaa peruskouluaikaa, niin ei silloin joutunut poliisi koskaan käymään koulussa, muutakuin liikennevalistustunnilla, omalta kouluajoilta en muista yhtään tapausta ja ammattikoulusta pääsin vuonna 1972.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Jouko on 07.01.2011, 11:47:59
Quote from: Lentomestari on 07.01.2011, 11:36:25
Quote from: planeta on 07.01.2011, 08:50:47
Nykyään kouluihin ainakin pääkaupunkiseudulla joudutaan kutsumaan poliisipartio rauhoittamaan tilanteita. Viimeksi partioauto tuli, kun kaksi mamua ei millään saanut  sovittua riitaansa ja opettajat (myös miesopettajia mukana) olivat voimattomia nähtävästi noudattaessaan Suomen lakia ongelman käsittelyssä. Tästä on hyvä aloittaa taas uusi lukukausi.

Kyllä täällä maaseudullakin on poliisi tuttu koulussa nykyisin, aika harvoin kylläkin ja nämä vierailut ei pääse lehtien sivuille. Kun muistelee omaa peruskouluaikaa, niin ei silloin joutunut poliisi koskaan käymään koulussa, muutakuin liikennevalistustunnilla, omalta kouluajoilta en muista yhtään tapausta ja ammattikoulusta pääsin vuonna 1972.
Pitäähän koulukkaitten saada tutustua poliisisetiin ja -täteihin jo koulussa. :D
Ammatinvalinta nääs. Kaikenlainen rikollisuus on laajeneva ala. Ehkä ainoa sellainen.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Slicky on 07.01.2011, 14:54:38
Ne toimet mitkä ehkä voivat toimia Suomessa, eivät toimi ulkomailla. Täytyy muistaa, että suomalainen tapa ei ole kovin yleinen maailmalla. Tuputtamalla suomalaista mallia, muualla maailmassa lähinnä nauretaan sille. Täytyy muistaa, että muiden kansalaisuuksien tempperamentti on aivan erilainen kuin suomalainen hidas ja jäyheä.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Tommi Korhonen on 07.01.2011, 15:17:46
Vaikka Koskela vähän pistää pahaa settiä, niin periaatteessa asia on oikein: ei tässä yksittäisiä opettajia haukuta, eikä ongelma ole se että opettajat ovat pääosin kilttejä opinnoissaan menestyneitä naisia. Se voi olla ongelma että opettajisto on PÄÄOSIN naisia, ja tämä voi olla syy joka on johtanut nykytilanteeseen. Joka tapauksessa yhteiskunnan pitäisi antaa opettajistolle tukensa, ja mahdollisuus tehdä ne korjaavat toimenpiteet. Yhteiskunan pitää antaa opettajille riittävät oikeudet (ja tarpeen vaatiessa muu tuki) että se kuri voidaan pitää ja opetustehtävä suorittaa niillä resursseilla mitkä ovat tarpeen.

Älytaulut ja mikrokärryt ja kuunteluluokat ovat toissijaisia siihen verrattuna jos opettaja ei pysty pitämään kuria vain omalla charmillaan eikä muitakaan keinoja koululaitos tai yhteiskunta salli. Tarkoitan tässä esim reksin tai vaksin avustusta ja riittävää rankaisukalvakadia myös häiriköiden halllitsemiseksi. Jos häirikköä ei voi saada ruotuun ja opiskelemaan, niin se täytyy vähintään saada pois häiritsemästä muita oppilaita joiden oikeus se oppivelvollisuus on.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Malla on 07.01.2011, 15:34:01
Quote from: Tommi Korhonen on 07.01.2011, 15:17:46
Vaikka Koskela vähän pistää pahaa settiä, niin periaatteessa asia on oikein: ei tässä yksittäisiä opettajia haukuta, eikä ongelma ole se että opettajat ovat pääosin kilttejä opinnoissaan menestyneitä naisia. Se voi olla ongelma että opettajisto on PÄÄOSIN naisia, ja tämä voi olla syy joka on johtanut nykytilanteeseen.

Ja mikä olisi ratkaisu? Että enemmän kundeja hakeutuisi opettajiksi? Mikä estää? Tuskinpa ne puuttuvat kympit. Ihan tavispaheveilla sinne pääsee, jos viitsii lukea pääsykoekirjat. Jos ei viitsi eikä hae, huonompi homma.
Turha itkeä, että nössöt naiset pilaavat piltit -- miehillä on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet kouluttautua opeiksi. Jos/kun ei kiinnosta, täytyy tyytyä siihen, mitä on tarjolla.

Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Lauri Karppi on 07.01.2011, 15:41:59
Quote from: Haima on 07.01.2011, 06:11:03
Suurin osa rehtoreista on muuten miehiä. Ovatko he kympintyttöjä?

Oletko varma tästä? Omalla kohdalla tullut vastaan nimenomaan naisrehtoreita.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: jupeli on 07.01.2011, 15:53:28
Mahtaakohan kyseinen opettajien uupumusongelma olla vastaavaa myös Suomessa olevissa ruotsinkielisissä kouluissa?
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: BeerBelly on 07.01.2011, 15:56:45
Quote from: leit on 07.01.2011, 15:41:59
Quote from: Haima on 07.01.2011, 06:11:03
Suurin osa rehtoreista on muuten miehiä. Ovatko he kympintyttöjä?

Oletko varma tästä? Omalla kohdalla tullut vastaan nimenomaan naisrehtoreita.

Vuonna 2004 opetustoimen rehtoreista 66% oli miehiä, opettajista 30%. Löytyy kohdasta "Johdanto", dokumentti on suojattu copypastea vastaan joten joudutte käymään sieltä lukemassa. Kai tähän tuoreempaakin dataa on tarjolla, etsiköön ken haluaa.

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/13313/9513919250.pdf?sequence=1
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Haima on 07.01.2011, 15:59:47
Quote from: Tommi Korhonen on 07.01.2011, 15:17:46

Älytaulut ja mikrokärryt ja kuunteluluokat ovat toissijaisia siihen verrattuna jos opettaja ei pysty pitämään kuria vain omalla charmillaan eikä muitakaan keinoja koululaitos tai yhteiskunta salli. Tarkoitan tässä esim reksin tai vaksin avustusta ja riittävää rankaisukalvakadia myös häiriköiden halllitsemiseksi. Jos häirikköä ei voi saada ruotuun ja opiskelemaan, niin se täytyy vähintään saada pois häiritsemästä muita oppilaita joiden oikeus se oppivelvollisuus on.

Joo-o. Auktoriteettiähän nostaa aivan täpöllä se, että kutsuu paikalle vaksin. Tai reksin: on tapauksia, joissa reksille on ensimmäisen sekunnin aikana jo haistateltu äidin sukuelintä.

On ihan yksi lysti, jos joku opettaja saakin kurin luokkaan; ongelma on se, että sitä pitää erikseen oikein työstämällä työstää nykyään hyvin usein (ei aina) ja kuriongelmiin olisi oltava oikeita ja toimivia rangaistuksia; nyt harvoin on. Oppilaan etu tuntuu olevan kaikki kaikessa. Tai on yhden häiriöpetterin = ns. vitosenpoika.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Vielä työläinen on 07.01.2011, 18:07:48
Väittäisin kylmästi, että yksi kokeiltavan arvoinen ratkaisu voisi olla. Poika- ja tyttökoulut takaisin tai ainakin eri sukupuolet eri luokkiin.

Sitten voitaisiin alkaa miettiä niitä opetuskuvioita. Minkälaiset opetusmetodit kiinnostavat poika ja minkälaiset tyttöjä.

Ai niin. Taas aletaan itkemään, että eihän kaikki ole samanlaisia. Ei ole ei. Mutta tasapäistämisessä varsinkin pojat kapinoivat äänekkäästi. Tytöt masentuvat ja viiltelevät itseään. Eronahan tuokin on.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Finka on 07.01.2011, 19:24:50
Quote from: Vielä työläinen on 07.01.2011, 18:07:48
Väittäisin kylmästi, että yksi kokeiltavan arvoinen ratkaisu voisi olla. Poika- ja tyttökoulut takaisin tai ainakin eri sukupuolet eri luokkiin.

Sitten voitaisiin alkaa miettiä niitä opetuskuvioita. Minkälaiset opetusmetodit kiinnostavat poika ja minkälaiset tyttöjä.

Ai niin. Taas aletaan itkemään, että eihän kaikki ole samanlaisia. Ei ole ei. Mutta tasapäistämisessä varsinkin pojat kapinoivat äänekkäästi. Tytöt masentuvat ja viiltelevät itseään. Eronahan tuokin on.

Itse asiassa, omien kokemuksien pohjalta, kannatan. Poika- ja tyttöryhmillä on omia juttuja. Homogeeniset ryhmät ovat helpommin ohjattavia. Myöskin, jos tavoitteeksi asetetaan naistenkin kehittyminen tekniikassa, tyttöryhmät toimivat tutkitusti paremmin. Tyttöryhmässä tekniikasta kiinnostuneet tytöt pääsevät paremmin kokeilemaan kun kukaan ei "anna kun näytän" tai "etkö tuota osaa".
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Haima on 07.01.2011, 19:33:52
Quote from: Vielä työläinen on 07.01.2011, 18:07:48
Väittäisin kylmästi, että yksi kokeiltavan arvoinen ratkaisu voisi olla. Poika- ja tyttökoulut takaisin tai ainakin eri sukupuolet eri luokkiin.

Sitten voitaisiin alkaa miettiä niitä opetuskuvioita. Minkälaiset opetusmetodit kiinnostavat poika ja minkälaiset tyttöjä.

Ai niin. Taas aletaan itkemään, että eihän kaikki ole samanlaisia. Ei ole ei. Mutta tasapäistämisessä varsinkin pojat kapinoivat äänekkäästi. Tytöt masentuvat ja viiltelevät itseään. Eronahan tuokin on.

Pirkanmaalla kokeiltiin eräässä koulussa tyttö- ja poikaluokkia 1. ja 2. luokalla ja toimi kuulemma hyvin. Kuten kaikki hyvä, myös tämä kokeilu torpattiin mm. vanhempien vastustuksesta huolimatta. Eihän koulussa nyt kivaa saa olla oppia.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Finka on 07.01.2011, 19:41:01
Quote from: Haima on 07.01.2011, 19:33:52
Quote from: Vielä työläinen on 07.01.2011, 18:07:48
Väittäisin kylmästi, että yksi kokeiltavan arvoinen ratkaisu voisi olla. Poika- ja tyttökoulut takaisin tai ainakin eri sukupuolet eri luokkiin.

Sitten voitaisiin alkaa miettiä niitä opetuskuvioita. Minkälaiset opetusmetodit kiinnostavat poika ja minkälaiset tyttöjä.

Ai niin. Taas aletaan itkemään, että eihän kaikki ole samanlaisia. Ei ole ei. Mutta tasapäistämisessä varsinkin pojat kapinoivat äänekkäästi. Tytöt masentuvat ja viiltelevät itseään. Eronahan tuokin on.

Pirkanmaalla kokeiltiin eräässä koulussa tyttö- ja poikaluokkia 1. ja 2. luokalla ja toimi kuulemma hyvin. Kuten kaikki hyvä, myös tämä kokeilu torpattiin mm. vanhempien vastustuksesta huolimatta. Eihän koulussa nyt kivaa saa olla oppia.

Milloin tuollainen kokeilu on tehty? Missä koulussa? Oliko kokeilu osa tutkimusta ja, jos oli, niin mistä sen voi lukea?
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Haima on 07.01.2011, 22:17:39
Pari vuotta sitten, olisiko ollut Linnainmaan alakoulussa Treella. Ei ollut osa, vaan muistaakseni silloinen (joka lienee kai nykyinenkin) reksi päätti kokeilla. Yle areenalla Kotron ohjelmassa oli aikoinaan tästä, katso jos löydät pätkän.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: TJK on 08.01.2011, 22:27:14
Jotta koulut saataisiin paremmalle tolalle, asialle pitäisi oikeasti alkaa tehdä jotain.

Esimerkiksi luokasta poistamista ei pitäisi vesittää nykymalliin sillä, että opettaja on vastuussa vielä poistetustakin oppilaasta.

Jälki-istunnot taas pitäisi tehdä pakollisiksi niin, että oppimäärän suorittamiseen kuuluisi myös annettujen rangaistusten kärsiminen. Lisäksi 20 tuntia per teko olisi varmaankin lähempänä oikeaa enimmäismäärää kuin nykyinen 2 tuntia.

Myös koulusta erottaminen on tehtävä tosiallisesti mahdolliseksi. Valtion pitäisi myöntää resursseja erotettujen opiskelijoiden lakisääteisen opetuksen järjestämiseksi, jotta velvollisuus opetuksen järjestämiseen ei vesittäisi taloudellisista syistä oikeuutta erottaa oppilas.

Paljon muutakin voidaan varmasti tehdä. Jokainen yllä ehdotettukin keino on tosin melko varmasti paljon parempi vaihtoehto kuin jotkin neuvot, joita opettajille jakamalla muka asiat korjattaisiin. Opettajat ovat kyllä saaneet jo vuosikausien koulutuksen.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Äijä on 11.02.2011, 15:25:23
Tässä hieman sillisalaattia, löyhästi ollaan kait otsikon alla.

On tullut joskus mieleen, että voisi olla paikallaan perustaa uusi opettajien liitto, kilpailu voisi tehdä terää. Nykyinen liitto on aika "pehmoinen" ja uskaltaisin olettaa, että pöhöttynytkin. OAJ ottaa opettajilta 1,3 - 1,4 prosenttia palkasta, jolla toki saa vakuutuksen, Opettaja-lehden ja tarvittaessa oikeusapua. Vuositasolla näihin etuihin menee siis noin 500 €, kun pelkän työttömyysturvan saa hintaan 99 €.

Jos lehti/julkaisu laitettaisiin nettiin ja kevennettäisiin organisaatiota, niin luulis puolella jäsenmaksuprosentilla pärjäävän. Koetin googlettaa virkamiesten määrää k.o. organisaatiossa, mutta enpä sitä ihan heti löytänyt, jos joku tietää, ilmoittakoon. Opettajalehteä en itse ole lukenut kovin innokkaasti, mutta kyllä mokutusta on ollut artikkeleissa. Tästä aasinsilta aiheeseen, en ole mamuongelmaan koulussa törmännyt. Sen sijaan, kun jotain mamukoulutusta tarjottiin "näin kohtaat ulkomaisen kulttuurin" -tyyppisesti, tehtiin selväksi, että näistä koulutuksista ei rahaa puutu, eli koulu sai sijaisen ja tarjoilut oli kunnossa. Opettajan koulutus maksaa yleensä kunnalle niin paljon, että opettaja pidetään kyllä luokassa.

Koulumaailmasta kokemukseni on, että rehtorina kukkahattutäti-tyyppinen ratkaisu on aika haasteellinen. Eräässä yläkoulussa rehtorin päätöksellä kiellettiin istunnot, koska "meidän koulussa keskustellaan". Eipä se istunnolla uhkaaminen opettajan auktoriteettia nosta, mutta kyllä istuntorangaistus toimii samalla logiikalla, kuin ylinopeussakkokin. Rangaistuksen pelko saa osan ihmisistä toimimaan sääntöjen mukaan.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: TJK on 11.02.2011, 19:21:36
Quote from: Äijä on 11.02.2011, 15:25:23Koulumaailmasta kokemukseni on, että rehtorina kukkahattutäti-tyyppinen ratkaisu on aika haasteellinen. Eräässä yläkoulussa rehtorin päätöksellä kiellettiin istunnot, koska "meidän koulussa keskustellaan".
Noin osaamattomassa hallinnossa ei pitäisi olla kovinkaan paljon haasteita. Perusopetusasetuksen §18 (18.6.2003/560) sanoo suoraan, että jälki-istunnosta päättää opettaja. Samoin muuten määräyksestä poistua luokasta ja määräyksestä suorittaa tehtäviä työpäivän jälkeen.

Itse asiassa kyseinen pykälä määrää yksin rehtorille jääväksi keinoksi ainoastaan opetuksen epäämisen jäljellä olevan työpäivän ajaksi.

Tiedän kyllä, että käytännössä kukkahattumafiaa voi olla yllättävän vaikeaa pysäyttää tai edes hidastaa... vaikka perustuslain mukaan kuinka pitäisi kaikessa julkisessa toiminnassa noudattaa tarkoin lakia.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: hyperbeli on 11.02.2011, 21:11:35
Quote from: TJK on 11.02.2011, 19:21:36

Tuo luokasta poistaminen on muuten mielenkiintoinen toimenpide, sillä jos poistamani oppilas päättää rikkoa tunnin aikana jotain, minä maksan korjauksen...
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: Haima on 11.02.2011, 21:18:59
Quote from: hyperbeli on 11.02.2011, 21:11:35
Quote from: TJK on 11.02.2011, 19:21:36

Tuo luokasta poistaminen on muuten mielenkiintoinen toimenpide, sillä jos poistamani oppilas päättää rikkoa tunnin aikana jotain, minä maksan korjauksen...

Onko noin? En yhtään ihmettelisi. Eräs tuttuni jätti alan monista syistä, mutta koulutuspolitiikka oli yksi niistä. Tämä on yksi esimerkki läpimädästä koulutuspolitiikasta ja ideologiasta sen takana.
Title: Vs: 2011-01-03 Kymen Sanomat. Moni opettaja on lopen uupunut
Post by: hyperbeli on 12.02.2011, 09:28:43
Quote from: Haima on 11.02.2011, 21:18:59
Quote from: hyperbeli on 11.02.2011, 21:11:35
Quote from: TJK on 11.02.2011, 19:21:36

Tuo luokasta poistaminen on muuten mielenkiintoinen toimenpide, sillä jos poistamani oppilas päättää rikkoa tunnin aikana jotain, minä maksan korjauksen...

Onko noin? En yhtään ihmettelisi. Eräs tuttuni jätti alan monista syistä, mutta koulutuspolitiikka oli yksi niistä. Tämä on yksi esimerkki läpimädästä koulutuspolitiikasta ja ideologiasta sen takana.

Näin minulle opetettiin yliopistossa auskultoidessani kymmenisen vuotta sitten.