News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kumman kaa, Gripen vai F-35? Hävittäjäkaupat.

Started by Nuivanlinna, 05.04.2015, 18:13:11

Previous topic - Next topic

Kumman kaa, Gripen vai F-35?

Gripen
79 (31.2%)
F-35
99 (39.1%)
Muu vaihtoehto
75 (29.6%)

Total Members Voted: 253

Voting closed: 04.04.2016, 18:13:11

Faidros.

Tais olla kolmas pudonnut Gripen.

Tässä pari mielenkiintoista pätkää venäläislentäjien loikkauksista länteen.
www.youtube.com/watch?v=0pHHzX2G5os
www.youtube.com/watch?v=_glEQuvurFQ
Näistäkin huomaa kuinka paljon parempaa propagandaa ryssät tekee verrattuna tuotteisiin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

MW

Quote from: Faidros. on 15.01.2017, 17:40:16
Tais olla kolmas pudonnut Gripen.

Tässä pari mielenkiintoista pätkää venäläislentäjien loikkauksista länteen.
www.youtube.com/watch?v=0pHHzX2G5os
www.youtube.com/watch?v=_glEQuvurFQ
Näistäkin huomaa kuinka paljon parempaa propagandaa ryssät tekee verrattuna tuotteisiin.

Käpistelin joskus ihan tappituntumalla tuollaista Mig-25:ttä. Kaukaa tosi machon näköinen vehje, mutta vieressä kun seisoo, ei tee mieli kyytiin. Karua oli viimeistely.

Titus

Quote from: MW on 15.01.2017, 18:04:02
Karua oli viimeistely.

Mig-21, Phantom F4 ja F-104 ovat ihan samanlaisia romuja läheltä katsottuna  ;D
Vasta uudemman sukupolven koneet alkavat olla laadukasta työtä (laadukkaamman
oloista omin silmin tarkasteltuna).

that's a bingo!

kgb

Wikipedian mukaan Gripeneitä olisi ollut onnettomuuksissa 10 kertaa, joista 8 "hull loss" onnettomuuksia. Eli proto ja 7 tuotantokonetta olisi romuna. Viisi Ruåtsissa, kaksi Unkarissa ja nyt tämä Thaimaan kone. Vain yksi lentäjä on menehtynyt onnettomuuksissa (thaimaalainen).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Accidents_and_incidents_involving_the_JAS_39_Gripen
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

Lasse

Quote from: pamaus on 15.01.2017, 07:51:29
F35 olisi ominaisuuksiltaan täysin ehdoton, vain mahdottoman kallis hankkia ja ylläpitää.

Voisi myös huomioida/hoksata uusien JSM  ohjusten vaikutuksen Norja/Suomi Kongsberg/Patria  tuottteiista: https://www.kongsberg.com/en/kds/

https://www.kongsberg.com/en/kds/products/missilesystems/jointstrikemissile/

No mitä pitää hoksata JSM:stä? Meillähän on jo JASSM:eja, jotka ovat ymmärtääkseni kovempia paukkuja. Ja JASSM-ER:llä olisi vielä tuplakantama.

Luulisi tuhat kilsaa kantomatkaa rysslandiaan riittävän, vai hyökätäänkö Kiinaan yksin teoin?

Ai niin, JASSMi ei kai vielä istu F-35:een, ehkä joskus.

Eagleen se sopii jo nyt.

Boeing doubles F-15C missile load in '2040C' Eagle upgrade
https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-doubles-f-15c-missile-load-in-2040c-eagle-u-416766/
NOVUS ORDO HOMMARUM

HDRisto

Quote from: MW on 15.01.2017, 18:04:02
Quote from: Faidros. on 15.01.2017, 17:40:16
Tais olla kolmas pudonnut Gripen.

Tässä pari mielenkiintoista pätkää venäläislentäjien loikkauksista länteen.
www.youtube.com/watch?v=0pHHzX2G5os
www.youtube.com/watch?v=_glEQuvurFQ
Näistäkin huomaa kuinka paljon parempaa propagandaa ryssät tekee verrattuna tuotteisiin.

Käpistelin joskus ihan tappituntumalla tuollaista Mig-25:ttä. Kaukaa tosi machon näköinen vehje, mutta vieressä kun seisoo, ei tee mieli kyytiin. Karua oli viimeistely.

Ei ole sen ikkunatiivisteen korjauksen kanssakaan niin nokoo.

f-35fan

Quote from: pamaus on 15.01.2017, 07:51:29
F35 olisi ominaisuuksiltaan täysin ehdoton, vain mahdottoman kallis hankkia ja ylläpitää. .

Tämä kalleus on taas sitä sopulien kuuluisaa "narratiivia". Riittävän kauan jauhetaan jotain niin se muuttuu "pravdaksi".

http://nytkampfly.dk/archives/8530
"The total aquistion cost per aircraft is calculated to DKK 617.8 million (EUR 83m / USD 94.2m) for the F-35A, DKK 900m (EUR 121m / USD 137.3m) for the Eurofighter Typhoon and DKK 889m (EUR 119.5m / USD 135.6m) for the F/A-18F Super Hornet."
Tanskalaiset arvioivat eri koneiden hankintahinnaksi:
F- 35      94 milj USD
Typhoon 137
SHornet 135

Norjalaiset arvioivat aikanaan JAS Gripen E:n kalliimmaksi kuin F-35:n

Muistuttaisin myös että kummatkin Typhoon ja SHornet ovat kaksimoottorisia ja siten lentotunneissa on kustannuksia.

Tuotannon kasvaessa hinta laskee johtuen siitä että suuremmilla määrillä voidaan investoida tehokkaampaan tuontantokoneistoon. Silloin kun me valitsemme konetta on F-35:n hinta jossa 85 milj. USD:n tienoilla. Hintaa saadaan alas myös ns. Block Buy:lla jossa useamman valtion tilauksesta tehdään yksi suuri tilaus. Silloin saadaan hilattu ns suuren ekonomiaa vieläkin ylöspäin.
Tietenkin tulee paljon muita kustannuksia, mutta tämä on se vertailukelpoinen "hankintahinta".

Saabin tuotanto on nyrkkipaja verrattuna F-35:n tuotantoon.
Jo nyt F-35 on valmistettu (yli 200 kpl) niin paljon kuin Gripen E:tä tullaan koskaan valmistamaan.

Suurin uhka hävittäjähankinnalle on meidän oma taloustilanteemme ja dollarin korkea kurssi.
Tosin dollarin kurssi vaikuttaa myös mm Gripenin hintaan koska suuri osa sen osista tulee Amerikasta.

mannym

Osaatko F35 tuuletin kertoa mitkä ovat ne toteutuneet ostohinnat eikä vain arvioita? Se on turha antaa varmuutena arviota 85 miljoonan kappalehinnasta, ilman niitä toteutuneita hintoja joista voi nähdä hinnan alenevan.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

f-35fan

Quote from: mannym on 16.01.2017, 17:53:39
Osaatko F35 tuuletin kertoa mitkä ovat ne toteutuneet ostohinnat eikä vain arvioita? Se on turha antaa varmuutena arviota 85 miljoonan kappalehinnasta, ilman niitä toteutuneita hintoja joista voi nähdä hinnan alenevan.

Viestisi muistuttaa siitä hukkuvasta joka epätoivoissaan yrittää tarttua siihen kuuluisaan viimeiseen oljenkorteen. Tästä asiasta on jo jankattu aiemmin. Sen kun vaan palaat ketjussa aiemmaksi kertaamaan mitä on unohtunut.

Kysyn että mitkä ovat JAS Gripen E:n toteutuneiden kauppojen hinnat?
Toistaiseksi JAS Gripen E:n hintaa vain on hoettu toistamiseen. Se on halpa, halpa, halpa, halpa.....

Koska näemme JAS Gripen E:n ensimmäistä kertaa ilmassa?
Koska alkavan Gripen E:n asetestaukset?

Suuruuden ekonomia on varmaakin yksi kaikkein hallitsivempia asioita tuotannossa.
Sitä sovelletaan melkeinpä alalla kuin alalla. Se on toiminut  hävittäjätuotannossakin.
Miksi se nyt yht'äkkiä ei toimisi F-35 ja JAS Gripen E:n kohdalla?
JAS Gripen jää n. 200 yksilöön ja F-35 nousee varmuudella yli 2000 yksilöön ja yli 3000 yksilöä on hyvin todennäköistä.
Muistuttaisin että F-35:n edeltäjää F-16 hävittäjää on valmistettu yli 4573 konetta ja sen tuontanto jatkuu edelleenkin.


mannym

Niin arvelinkin, tietoa ei ollut toteutuneista kaupoista ja hinnan laskuista. Tähän saakka kun on ollut arvioita arvioita ja kappas kummaa arvioita. Joiden mukaan Suomen ostosten hinta on 85 miljoonaa per kone, perustuen wikipediaan joka taas perustuu sille millä päällä artikkelin kirjoittaja sattuu olemaan milloinkin.

Melko ilkeä kysymys ilmeisesti kun aiheutti vastakysymysten sarjan ja selkeän pillastumisen. No kenties joku päivä.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Faidros.

#1660
Jukka Juusti väittää Hornetien vastaostojen olleen yli 100%. Myös hintatiedoista saadut vahvistukset pitää 7-10 biljardin hinta-arvion ennallaan.
http://yle.fi/uutiset/3-9408630?origin=rss
www.suomenmaa.fi/uutiset/kansliapaalikko-juusti-havittajakantoja-ei-pida-viela-kuuluttaa-6.3.195733.268b99cc6a
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

f-35fan

Juustin hinta-arviosta voisi päätellä että Kim Jäämeren arvio että kaikki hävittäjät ovat hinnaltaan suurinpiirtein samalla viivalla pitää paikkansa. Eikä taida montaa kuukautta mennä kun selvittäjät ovat peranneet annetut tiedot ja antavat meille vertailukelpoiset hinta-arviot?

Mielenkiintoista on se että Rafael, Eurofighter Typhoon, Super Hornet ja JAS Gripen NG vaativat mahdollisesti kaikki tilaukseen myös kaksipaikkaisia koulutusversioita kuten nykyisillä Horneteillakin. Se lisää hintaa entisestäänkin.
F-35:ssä on niin kehittynyt simulaattori että pilottioppilaat voidaan laittaa suoraan puikkoihin ilman selän takana olevaa opettajaa.

Minulla on sellainen käsitys että hävittäjien määrästä joudutaan tinkimään. En toivo sitä, mutta jos rahaa ei ole niin niinhän siinä käy.

Miksi sitten kiitoradat pitää harjata Hornetien tieltä?
Koneen nokkapyörä on niin etäällä edessä moottoreista että sen nostattamat roskat ehtivät nousemaan ilmanottoaukkoihin. Voi olla että tämän on ollut jo aiemmin täällä.


Lasse

Mitä eroa on F-35:lla ja OL-3:lla?

JSF on jo käynyt ilmassa.

Uutta purtavaa suoraan hevosen suusta:

F-35 Joint Strike Fighter
Executive Summary
Test Strategy, Planning, Activity, and Assessment

http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2016/pdf/dod/2016f35jsf.pdf

Ei standoff -valmiutta vieläkään, edes pienemmällä JSM:llä, saati meillä jo olevilla JASSM:eilla.
NOVUS ORDO HOMMARUM

artti

#1663
Quote from: Faidros. on 18.01.2017, 09:05:27
www.suomenmaa.fi/uutiset/kansliapaalikko-juusti-havittajakantoja-ei-pida-viela-kuuluttaa-6.3.195733.268b99cc6a

Kun keskustelua hillitään niin se tarkoittaa, että rauta on punahehkuisen kuuma, nyt pitää takoa.

edit: lisätty linkki alkuperäiseen lähteeseen 

https://asiakas.kotisivukone.com/files/paasikivi-seura.fi.kotisivukone.com/Kansliapaallikko_Jukka_Juusti_Paasikivi-Seura_17012017.pdf

Paasikivi-Seurassa pidetyt esitelmät 2017-2000, jotka ovat saatavilla kirjallisesti:

http://www.paasikivi-seura.fi/19



Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

f-35fan

Quote from: artti on 19.01.2017, 02:09:29
Kun keskustelua hillitään niin se tarkoittaa, että rauta on punahehkuisen kuuma, nyt pitää takoa.

Siitä vaan kuumottamaan!

Huomasitko mistä syystä keskustelua "hillittiin"?
Halutaan pitää mahdollinen myyjä epävarmana ostoaikeista, jotta hinnasta voitaisiin neuvotella.
Juustin rooli liitty vahvasti juuri neuvotteluihin.
Puhe oli suunnattu eliitille eikä meille.

Meidän valintaprosessiin ei paljoakaan vaikuta kansalaisten julkinen keskustelu!


PannuHattu

Quote from: Lasse on 19.01.2017, 00:24:19
Mitä eroa on F-35:lla ja OL-3:lla?

JSF on jo käynyt ilmassa.

Uutta purtavaa suoraan hevosen suusta:

F-35 Joint Strike Fighter
Executive Summary
Test Strategy, Planning, Activity, and Assessment

http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2016/pdf/dod/2016f35jsf.pdf

Ei standoff -valmiutta vieläkään, edes pienemmällä JSM:llä, saati meillä jo olevilla JASSM:eilla.

Myös aikaisempiin tilaajan bugi/kehitysraportteihin kannattaa tutustua.
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2014/pdf/dod/2014f35jsf.pdf
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2015/pdf/dod/2015f35jsf.pdf

Vuoden 2016 tilannetta avataan hieman tarkemmin.
https://assets.documentcloud.org/documents/3035572/DOT-amp-E-AF-IOC-Memo.pdf
QuoteS.1
...
In fact, the program is actually not on a path toward success, but instead on a path toward failing to deliver the full Block 3F capabilities for which the Department is paying almost $400 billion by the scheduled end of System Development and Demonstration (SDD) in 2018. If Initial Operational Test and Evaluation (IOT&E) were conducted today on the aircraft in the Block 3i configuration - with which the Air Force recently declared IOC -the system would likely be evaluated as not effective and not suitable across the required mission areas and against currently fielded threats.
...
S.3
...
However, even though an internal gun is installed in the Block 3i F-35A, it cannot be used until significant modifications to both the gun system and aircraft are completed, along with a version of Block 3F software that supports weapons delivery accuracy (WDA) testing with the gun.
...
Limited capability to engage moving targets. Even though the Block 3i F-35A does not have a functioning gun, it can carry the GBU-12 laser guided bomb which can be used against moving targets. However, Block 3i does not have an automated targeting function with lead-laser guidance (i.e., automatically computing and positioning the laser spot proportionately in front of the moving target to increase the likelihood of hitting the target) to engage moving targets with the GBU-12, like most legacy aircraft that currently fly CAS missions. Lead-laser guidance is currently not planned for Block 3F. Instead, F-35 pilots can only use basic rules-of-thumb when attempting to engage moving targets with the GBU-12, resulting in very limited effectiveness.
...

Väkevää projektinhallintaa: DOT&E 2015 F-35 Annual Report S.37, Verification Simulation (VSim)
Quote
Due to inadequate leadership and management on the part of both the Program Office and the contractor, the program has failed to develop and deliver a Verification Simulation (VSim) for use by either the developmental test team or the JSF Operational Test Team (JOTT), as has been planned for the past eight years and is required in the approved TEMP. Neither the Program Office nor the contractor has accorded priority to VSim development despite early identifi cation of requirements by the JOTT, $250 Million in funding added after the Nunn-McCurdy-driven restructure of the program in 2010, warnings that development and validation planning were not proceeding in a productive and timely manner, and recent (but too late) intense senior management involvement.
...

Unohtamatta heittoistuista joka tappaa jokaisen pienikokoisen käyttäjän, 1/4 keskikokoisesta, tosin jokainen henkiinjäänyt eläköityy kypärän aiheuttamien vakavien niskavammojen takia. Lisää aiheesta DOT&E 2015 F-35 Annual Report S.39, Pilot Escape System.

Täytyy tietysti muistaa F-35 olevan samaan aikaan sekä prototyyppiasteella että sarjatuotannossa, uraa uurtavalla päätöksella saadaan samoja synergiaetuja kuin swerabia maahanmuuttopolitiikallaan. Kun joudutaan muokkaamaan koneita toimivuuden aikaansaamiseksi, joudutaan muutokset tekemään myös sarjatuotannossa oleviin koneisiin. Luonnollisesti polttoainesäiliön uudelleen sijoitus, moottorin muokkaus yms. vaatii olemassaolevien runkojen rouhimista käsin. Osa sarjatuotetuista koneista alkaakin olemaan ainutlaatuisia käsityötaidon mestarinäytteitä.


Loppukevennyksenä: Luke AFB changes refueling truck color, mitigates F-35 shutdowns
http://www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/555558/luke-afb-changes-refueling-truck-color-mitigates-f-35-shutdowns.aspx
Quote...
"We painted the refuelers white to reduce the temperature of fuel being delivered to the F-35 Lightning II joint strike fighter," said Senior Airman Jacob Hartman, a 56th LRS fuels distribution operator. "The F-35 has a fuel temperature threshold and may not function properly if the fuel temperature is too high, so after collaborating with other bases and receiving waiver approval from (the Air Education Training Command), we painted the tanks white."

With the change, the 56th LRS hopes for no delay in aircraft take-offs, all while maintaining mission sorties and ensuring pilots meet training requirements.

"It ensures the F-35 is able to meet its sortie requirements," said Chief Master Sgt. Ralph Resch, the 56th LRS fuels manager. "We are taking proactive measures to mitigate any possible aircraft shutdowns due to high fuel temperatures in the future."
...
In the summer months at Luke AFB, temperatures can reach beyond 110 degrees. Painting the tanks white now will help prevent fuel stored in the tanks from over-heating.

"This is the short-term goal to cool the fuel for the F-35; however, the long-term fix is to have parking shades for the refuelers," Resch said.

The white paint is special because it is a solar polyurethane enamel that reflects the heat of the sun's rays.
...
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald

f-35fan

Te haluatte vääristellä mitä nuo dokumentit aivan oikeasti ovat.
Tai sitten toiveajattelussanne olette ymmärtäneet väärin.

Ensinnäkin suurin osa ongelmista on jo korjattu!
Siitä huolimatta te annatte ymmärtää jotain muuta.

Seuraavassa kenraalimajuri Morten Klever kertoo dokumentin luonteesta:
https://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2017/01/10/ny-rapport-om-f-35-pa-vei/#more-2049
Everstiluutnantti Mortern Hanche kertoo hävittäjäkoneen kehityksestä
http://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2016/07/01/testing-av-kampfly-hvordan-fungerer-det-egentlig/

Nuo kaikki kääntyy koneellisesti englanniksi!

Kuvastaa hyvin Pannuhatun toimintaa että hän linkkasi tänne vahingossa F-35 hävittäjää "ylistävän" everstin juttuja vaikka hän on asiasta täysin toista mieltä.


Nuivanlinna

Quote from: Faidros. on 18.01.2017, 09:05:27
Jukka Juusti väittää Hornetien vastaostojen olleen yli 100%. Myös hintatiedoista saadut vahvistukset pitää 7-10 biljardin hinta-arvion ennallaan.
http://yle.fi/uutiset/3-9408630?origin=rss
www.suomenmaa.fi/uutiset/kansliapaalikko-juusti-havittajakantoja-ei-pida-viela-kuuluttaa-6.3.195733.268b99cc6a

QuoteJuustin mukaan Suomen tärkein hankin­ta­pe­ri­aate on se, että ostetaan vain valmista palveluksessa olevaa materiaalia. Tämä unohtui hänen mukaansa NH-90 -helikopterien hankinnassa ja hanke viivästyi.

Taisi Juusti ampua F-35:n alas?
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

f-35fan

Everstiluutnantti Morten Hanchella erittäin kiinnostava kuvaus siitä miten F-35:lla laskeudutaan. On myös kuvaus siitä miten laskeudutaan Norjan usein jäisillä kentille.
https://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2017/01/06/landingsrunden-i-f-35

Yksinkertaisuudessaan Juustin puhe oli sitä että ennen kuin hinnasta on sovittu ei myyjälle kannata kertoa että haluamme juuri sen tietyn valmistan koneen. Muutenhan tarjouskilpailu on turha ja joutuisimme hyväksymään myyjän saneleman hinnan.
Neuvottelutaktiikkaan kuuluu levittää savuverhoa.
Juuri Juustilla on suuri rooli neuvotteluissa.


Nuivanlinna

^^ Sinulle taitaisi käydä konekaupoilla kuin räkänokalle Derbi-myyjällä?  ;)
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

orientexpressen

Quote from: Nuivanlinna on 19.01.2017, 17:12:44
Taisi Juusti ampua F-35:n alas?

Kyllähän tuo ehditään saada huomattavasti nykyistä kypsempään tilaan siihen mennessä, kun Suomen on aika hankinnasta päättää.

Toisin kuin Gripen, jolla ei vielä edes ole lennetty kertaakaan.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

artti

#1671
Suomen pitää olla ensimmäisten maiden riveissä korkeimman tekniikan etulinjassa tutkimassa erämaita. Suomelle on tärkeätä olla mukana kehittämässä teknologiaa, jos me puhumme, että kehitysvaiheessa olevaa kalustoa ei pidä ostaa ensimmäisenä, niin jäämme kehittymisen ulkopuolelle.




Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

PannuHattu

Quote from: f-35fan on 19.01.2017, 17:09:30
...
Kuvastaa hyvin Pannuhatun toimintaa että hän linkkasi tänne vahingossa F-35 hävittäjää "ylistävän" everstin juttuja vaikka hän on asiasta täysin toista mieltä.

http://www.suomisanakirja.fi/neuvoa
ohjata, opastaa, opettaa, kehottaa. esim. Neuvoa lasta kädestä pitäen. Häntä neuvottiin tekemään rikosilmoitus. Neuvoa toisille, miten konetta käytetään. Neuvoa turistille tie(tä). Isäntä neuvoi vieraat saunaan. Hänet neuvottiin oikeaan paikkaan. Tässä asiassa en voi sinua neuvoa.

Quote from: PannuHattu on 02.01.2017, 17:46:46
Quote from: f-35fan on 02.01.2017, 17:02:39
Quote from: PannuHattu on 01.01.2017, 17:45:50
Tottakai F-35B voidaan korvata toisella koneella mutta siihen ei britit eivät ryhdy.
Tarkoitat mahdollisesti Mig 29:lla kuten Kuzmalla?

Tarkoitin poliittista päätöstä jolla tukialukselle tulee vaikka riippuliitimet käyttöön. Seuraavaksi kun haluat päteä, linkkaa tähän videoon:
5th generation experience

https://www.youtube.com/watch?v=zxK6O5--9Z0

http://www.suomisanakirja.fi/luetun+ymmärtäminen
kirjoitetun tekstin sisällön ymmärtäminen tavallisesti itse luettuna.

http://www.lukimat.fi/lukeminen/tietopalvelu/tukikeinot-1/luetun-ymmartamisen-harjoittelu
Quote...
Jotta lasta voitaisiin auttaa parhaalla mahdollisella tavalla, on tärkeää aluksi selvittää, mistä luetun ymmärtämisen ongelmat johtuvat.
...

The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald

Faidros.

Quote from: Nuivanlinna on 19.01.2017, 17:12:44
Quote from: Faidros. on 18.01.2017, 09:05:27
Jukka Juusti väittää Hornetien vastaostojen olleen yli 100%. Myös hintatiedoista saadut vahvistukset pitää 7-10 biljardin hinta-arvion ennallaan.
http://yle.fi/uutiset/3-9408630?origin=rss
www.suomenmaa.fi/uutiset/kansliapaalikko-juusti-havittajakantoja-ei-pida-viela-kuuluttaa-6.3.195733.268b99cc6a

QuoteJuustin mukaan Suomen tärkein hankin­ta­pe­ri­aate on se, että ostetaan vain valmista palveluksessa olevaa materiaalia. Tämä unohtui hänen mukaansa NH-90 -helikopterien hankinnassa ja hanke viivästyi.

Taisi Juusti ampua F-35:n alas?

?
https://www.f35.com/about/who-is-flying
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Faidros. on 19.01.2017, 20:40:17
Quote from: Nuivanlinna on 19.01.2017, 17:12:44
Quote from: Faidros. on 18.01.2017, 09:05:27
Jukka Juusti väittää Hornetien vastaostojen olleen yli 100%. Myös hintatiedoista saadut vahvistukset pitää 7-10 biljardin hinta-arvion ennallaan.
http://yle.fi/uutiset/3-9408630?origin=rss
www.suomenmaa.fi/uutiset/kansliapaalikko-juusti-havittajakantoja-ei-pida-viela-kuuluttaa-6.3.195733.268b99cc6a

QuoteJuustin mukaan Suomen tärkein hankin­ta­pe­ri­aate on se, että ostetaan vain valmista palveluksessa olevaa materiaalia. Tämä unohtui hänen mukaansa NH-90 -helikopterien hankinnassa ja hanke viivästyi.

Taisi Juusti ampua F-35:n alas?

?
https://www.f35.com/about/who-is-flying

Edit. Tästä puuttuu vielä ne  16 kpl. Hokkaidossa pelvelukseen astuneita.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

PannuHattu

#1675
Quote from: Faidros. on 19.01.2017, 20:51:52
Quote from: Faidros. on 19.01.2017, 20:40:17
Quote from: Nuivanlinna on 19.01.2017, 17:12:44
Quote from: Faidros. on 18.01.2017, 09:05:27
Jukka Juusti väittää Hornetien vastaostojen olleen yli 100%. Myös hintatiedoista saadut vahvistukset pitää 7-10 biljardin hinta-arvion ennallaan.
http://yle.fi/uutiset/3-9408630?origin=rss
www.suomenmaa.fi/uutiset/kansliapaalikko-juusti-havittajakantoja-ei-pida-viela-kuuluttaa-6.3.195733.268b99cc6a

QuoteJuustin mukaan Suomen tärkein hankin­ta­pe­ri­aate on se, että ostetaan vain valmista palveluksessa olevaa materiaalia. Tämä unohtui hänen mukaansa NH-90 -helikopterien hankinnassa ja hanke viivästyi.

Taisi Juusti ampua F-35:n alas?

?
https://www.f35.com/about/who-is-flying

Edit. Tästä puuttuu vielä ne  16 kpl. Hokkaidossa pelvelukseen astuneita.

Kuten sanottu, F-35 on samanaikaisesti sekä prototyyppiasteella ja sarjatuotannossa.
https://www.extremetech.com/extreme/222380-the-pentagons-official-f-35-bug-list-is-terrifying
Quote...
The F-35's problems are at least partially the result of allowing Lockheed Martin to pursue concurrent flight design and active deployment. The idea behind concurrency was that Lockheed Martin could begin building an aircraft while still fine-tuning various aspects of its design. In theory, applied to much simpler vehicles, it might have worked, especially if the F-35 had been a modest evolution of an existing aircraft.

Applied to the F-35, concurrency has been a disaster. Right now, every single F-35 already built will need to be extensively overhauled to meet its minimum performance targets. It's one thing to overhaul a ship or aircraft to improve its baseline capabilities, and something else entirely when the aircraft as delivered can't execute its mission.

The report argues strongly against the use of a so-called "block buy" strategy in which up to 270 aircraft would be purchased in bulk to achieve theoretical savings. If F-35 production continues at its current rate, more than 500 aircraft will have been built by the time the design is finalized — and all of them will need to be refitted to one degree or another to "provide full Block 3F combat capability."
...


DOT&E 2016 F-35 Annual Report S.83, Operational Suitability
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2016/pdf/dod/2016f35jsf.pdf
Quote...
Aircraft fleet-wide availability averaged 52 percent for 12 months ending October 2016, compared to the modest goal of 60 percent. It is important to note that the expected combat sortie rates will require significantly greater availability than 60 percent; therefore, if the F-35 is to replace legacy aircraft for combat taskings, availability will likely need to improve to near 80 percent.

• Monthly availability had been averaging in the mid-30s to low-40s percent for the 2-year period ending September 2014. Monthly availability then increased rapidly and significantly from October to December, peaking at 56 percent in December 2014. However, since then it has remained flat, centering around the low-50s percent with no strong improving trend over time.

• Only two out of nine reliability metrics that have ORD requirement thresholds have improved since last year's report. All nine are below the interim goals that were set to determine if the metrics will meet the thresholds by maturity.
...

DOT&E 2016 F-35 Annual Report S.84, F-35 Fleet Availability
Quote...
Aircraft monthly availability averaged 52 percent for the 12-month period ending October 2016 in the training and operational fleets, with a maximum vailability of 55 percent in May 2016 and a minimum availability of 44 percent in October 2016. This is only a minor improvement over the average 51 percent monthly availability reported in the FY15 DOT&E Annual Report for the 12 months ending October 2015. Further, some groups of aircraft continue to experience minimum availability well below 50 percent.

- In no month did the overall fleet exceed its goal of 60 percent availability.
...

Liitteenä vuoden 2015 tilastot
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald

f-35fan

On totta että (Pannuhattu)löydät kaikenlaisia lauseita, mutta tulkintasi on äärimmäisen yksipuolinen, jopa valheellinen.
Tosiasia on se että F-35 on lähellä taistelukelpoisuutta ja Full Rate Productionia.
Meille tullessaan se on koeteltu sotaratsu jota valmistettu mahdollisesti jopa yli 500kpl ja luotu tehokas varaosa- ja huoltojärjestelmä. Lähin löytyy Norjasta. Hyvin mahdollista että elinikäinen tuotantomäärä nousee yli 3000 koneen.

Tulemme näkemään oikeassa toiminnassa näitä koneita. Tosin Damasoksen isku ei todennäköisesti ollut F-35 koneiden jäljiltä vaikka niin huhuttiin.
Teot alkavat puhua puolestaan. Yleensä niitä ei ole lähi-idässä tarvinnut pitkään odottaa.

Israelaisten yöharjoituksia
https://fightersweep.com/6819/first-night-flight-israels-adir-f-35i/

Mistään hävittäjästä ei tule täydellistä. Vielä tänäkin päivänä menestyksekkäässä F-16:ssa on vikoja.

Mitä siihen Juustin puheeseen tuli, niin se oli erinomainen.
Teidän tulkintanne siitä muistuttaa sitä janoista Saharassa joka alkaa nähdä kangastuksia.

Jos Juustin sanoista jotain voi löytää niin se kyllä kohdistuu siihen koneeseen jonka ensilento on hämärän peitossa.


Faidros.

#1677
Onko tässä se kohta missä Trumpin ja Obaman politiikka kohtaa?
www.youtube.com/watch?v=7eLc7RhP3yM
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta F-35 laskeutuu hallitulla sakkauksella takatelineille ja  Hornet perinteisellä 3:n telineen vauhtilaskulla?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

f-35fan

#1679
Quote from: Faidros. on 21.01.2017, 17:15:13
Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta F-35 laskeutuu hallitulla sakkauksella takatelineille ja  Hornet perinteisellä 3:n telineen vauhtilaskulla?

Näin maalaisjärjellä ymmärsin että F-35 A laskeutuu takatelineille ja automatiikka huolehtii siitä että laskeutuminen on todella helppoa. Jarrutus tapahtuu (myös) sillä että kone on kallistuksessa takatelineillään jolloin ilmanvastus on suurempi.
Suosittelen ehdottomasti lukemaan seuraavan jo aiemmin linkkaamani tekstin F-35:llä laskeutumisesta.
Konekääntyy englanniksi!
Everstiluutnantti Morten Hanche kertoo:
https://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2017/01/06/landingsrunden-i-f-35/

Ilmavoimien selvitysryhmä on luvannut toimittaa hävittäjien vertailukelpoiset hinnat Huhtikuussa.
Tietenkään nämäkään ei ole vielä lopullisia hintoja vaan aikanaan pyydetään tarjouksia ja oliko se sitten 2021 (?) tehdään päätös. 2025 pitäisi ensimmäisten koneiden saapua korvaamaan ikääntyviä Hornetteja.

Ote Morten Hanchen kirjoituksesta:

"Vi bruker lite tid på å øve landingsrunder. Mye fordi vi så langt har sjekket ut flygere med solid tidligere erfaring, men også fordi flymaskinen er enkel å lande. Vi entrer gjerne landingsrunden fra «initial point», eller «IP» – et referansepunkt som ligger i forlengelsen av rullebanen, rundt åtte kilometer fra bane-enden. Landingsrunden flys i 1500 fots høyde og i 300 knop på Luke Air Force Base. Flymaskinen liker seg godt mellom 300 og 350 knop, og det krever bare mellom 20% og 25% motorkraft å holde denne hastigheten. I det vi er over rullebanen, brekker vi av til «downwind». Min teknikk er å la «throttle» bli stående i samme stilling (20-25%) gjennom hele svingen. Da ender jeg opp med rundt halvannen nautisk mils avstand til rullebanen og 200 knops hastighet på «downwind». Om du har kjekket deg med litt mer motor i svingen til downwind, må du huske å trekke tilbake med en gang svingen er ferdig. Hvis ikke vil F-35 «løpe» avgårde igjen i høy fart ganske snart.

På downwind setter jeg ned hjulene. Det er ingen trimforandring å snakke om idet de kommer ut – flymaskinen fortsetter rett frem. Aller først merkes mer vindsus og en svak oppbremsing. Et ganske solid «klunk» kjennes når hovedhjulene er helt ute. «Final turn» flys i rundt 13 graders angrepsvinkel – «Angle of Attack» (AOA) – og med omtrent åtte graders «stup» gjennom første del av svingen. Til å begynne med trekker jeg «throttle» litt tilbake for å etablere 13 graders angrepsvinkel. 13 grader AOA gir en lett «buffet» i flyet – en risting som minner litt om å kjøre bil på grusvei.

Når jeg er etablert på riktig angrepsvinkel må jeg støtte med litt mer motor, avhengig av hvor tung maskinen er og hvor krapp sving jeg har satt meg opp for. Om jeg ønsker det, kan jeg nå velge inn «Approach Power Compensator» (APC). APC trimmer flymaskinen til 13 graders angrepsvinkel, og justerer motorkraften automatisk for å holde angrepsvinkelen konstant («autothrottle» og auto-trim). Med APC er det enkelt å lande F-35; sikt på begynnelsen av rullebanen med tre graders «stup».... og det er det, egentlig (du må løfte nesa litt når flyet passerer enden på rullebanen). APC er spesielt nyttig fordi den konsekvent setter opp flyet på riktig hastighet for landing. Dette er en ekstra trygghet for en fersk og (eller) stressa flyger.

En annen funksjon som gjør F-35 enkel å lande kalles «Integrated Direct Lift Control» (IDLC). IDLC «bor» i flyets Vehicle Management Computer (VMC), som et stykke datakode. Det er VMC som holder flymaskinen i lufta. IDLC bruker flymaskinens «flaperons» (kombinerte balanseror og flaps i bakkant av vingen) på en litt uvanlig måte i forbindelse med landing: Om flygeren trekker stikka tilbake vil IDLC sørge for at begge «flaperons» blir vinklet nedover. Resultatet er en rask og direkte foranding av flyets bane oppover – du føler at flyet hever seg med en gang, og uten at nesa på flyet har flyttet noe særlig på seg. IDLC gjør at du enkelt kan gjøre raske og presise korreksjoner i forbindelse med landing. IDLC kombinert med APC («autothrottle») fungerer helt supert!

Tilbake på bakken igjen setter F-35A seg mykt ned; understellet og hjulene er kraftige, og absorberer godt en litt røff landing. Etter landing går det fint å «aerobrake» F-35A – det å holde neshjulet av rullebanen for å la luftstrømmen bremse flyet. Samtidig er det tydelig at F-35A er mer stabil og enkel å håndtere på bakken enn F-16. (Jeg synes F-16 er ganske vinglete, særlig i kraftig sidevind).

Det er også tydelig at F-35A er mer framtung enn F-16 i «aerobrake». Det er mulig å «aerobrake» en lett F-16 til godt under 100 knop. Mellom 120 og 110 knop faller nesa til F-35A ned av seg selv, også med stikka fullt tilbake. Idet nesehjulet treffer bakken, flytter flymaskinen selv på «flaperons» og haleror for å hjelpe til å bremse. I tillegg kobler nesehjulsstyringen seg inn automatisk. Bremsene på F-35A tar jevnt og er kraftige. Det er enkelt å bremse og styre samtidig, og det er liten eller ingen tendens til at hjulene låser seg på tørt underlag.

Alt i alt oppfører F-35A seg veldig «snillt» ved landing, og særlig i sidevind – noe som kommer godt med på Ørland, der jeg mener å huske at det blåser innimellom. (Jeg har fått prøve meg i 20 knops sidevind så langt, og det var uproblematisk. F-35A føles som et godstog på skinner, sammenlignet med F-16 i sidevind.)"