News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Romani kertoo: työhalut menivät

Started by Eino P. Keravalta, 14.07.2009, 10:25:26

Previous topic - Next topic

Eino P. Keravalta

Tuusulanjärven Viikkouutiset 12.7.09

"Tanja Lundberg: Syrjintä vei työhalut

Järvenpääläisellä Tanja Lundbergillä on ikävä kokemus työelämästä. 14 lasten kanssa vietetyn vuoden jälkeen Lundberg sai mukavalta kuulostaneen työpaikan Järvenpään Työttömät ry:n toiminnanohjaajana viime vuoden syyskuussa.

Lundbergin mukaan häntä painostettiin ja kiusattiin työpaikallaan.

- Tuli selväksi, ettei tämä henkilö suvainnut minua siksi, että olen romani. Hän haukkui ja kritisoi minua selkäni takana ja väitti, etten rotuni vuoksi sopinut hoitamaan tehtävääni, Lundberg muistelee.

- Isoimmaksi ongelmaksi muodostui se, etten kulttuurini takia voinut mennä yläkertaan, jos alakerrassa oli iäkkäämpiä henkilöitä. Romaneilla on vahva kunnioitus vanhempia henkilöitä kohtaan, ja minulle se asia on pyhä. Työpaikkani oli alakerrassa, eikä minun olisi tarvinnut yläkertaan mennä, mutta tästä saatiin hyvä tekosyy, millä minua pystyttiin painostamaan, Lundberg selvittää.

Tilanne kärjistyi lopulta siihen, että Lundberg teki tammikuussa syrjinnästä tutkintapyynnön poliisilaitokselle. Siihen loppui myös työnteko, ja tällä hetkellä Lundberg on mielestään hankalassa välikädessä. Hänellä on edelleen työsuhde voimassa, muttei saa palkkaa eikä työtä voi hoitaa.

Työttömien tupa, Kalliorinne, on ollut kiinni keväästä lähtien. Kesäkuussa yhdistys luopui tuvasta ja nyt kaupunki etsii talolle uutta käyttöä. Yhdistyksen sisäiset ristiriidat kärjistyivät jo talvella. Riidat poikivat neljä rikosilmoitusta, joista syrjintäepäily oli yksi. Muut syytteet todettiin esitutkinnassa aiheettomiksi.

- Ja rehellisesti täytyy sanoa, että vähän myös pelkään aloittaa uudestaan työntekoa, kun edellinen kokemus on näin järkyttävä, eikä prosessi vielä ole ohi, Lundberg pohtii.

Lundberg kokee, että Järvenpään poliisiasemalla häntä kohdeltiin asiallisesti, alkukankeuden jälkeen.

- Ensin juttelin miespoliisin kanssa, ja silloin tuntui, ettei asiaani oikein otettu tosissaan. Mutta sitten asian hoito siirtyi naispoliisille ja hän paneutui tehtävään ja nyt sitten odotetaan käräjiä, Lundberg sanoo.

Poliisi on kuullut osapuolia, mutta asian tutkinta on vielä kesken."

----------------------------------------

Tietysti on asiatonta kiusata ihmistä enkä hyväksy sitä, että johonkuhun suhtaudutaan syrjivästi hänen rotunsa takia; antaa ihmisen ensin näyttää, mihin pystyy ja tehdään vasta sitten johtopäätöksiä.

Mutta että työhalut menivät? Menivätköhän moneksikin sukupolveksi? Itse olen ollut työ/yrityselämässä yli 20 vuotta monen firman palveluksessa ja näistä on mm. seuraavia kokemuksia:

- työnantaja on toistuvasti yrittänyt pimittää palkkoja sekä muuten huijata.

- minuun on kohdistettu henkistä väkivaltaa.

- eräs työntekijä kävi päälleni - tosin vapaa-ajalla.

- olen saanut potkut kun aloin perätä oikeuksiani.

Mutta tästä kaikesta huolimatta TYÖHALUNI EIVÄT OLE MENNEET. Mutta kun rouva romanille vähän naljaillaan yläkertaan menosta niin siinähän menivät työhalut!

Työelämä voi olla rankka paikka. Vuosittain kiusataan satojatuhansia ihmisiä. Se ei tietenkään ole hyväksyttävää, mutta aina joka työpaikalla on joku mätämuna, parhailla viisi. Se vain on fakta. Ihmiset ovat sellaisia. Kun he kotonaankin ovat ego-ongelmaisia, aggressiivisia ja aina muita syyttelemässä, miksi he työpaikalla toimisivat toisin. Elämä on.

On vain pyrittävä olemaan luja, oikeudenmukainen ja johdonmukainen, raivaamaan tiensä ja omalla työllään lunastettava paikkansa. Aina sekään ei auta, mutta en kyllä juoksisi poliisiasemallakaan ihan tuosta noin sanomassa, että "nyt se Marko meidän työpaikalla vittuilee mulle." Puhuisin Markon kanssa suoraan, olisin piittaamatta hänestä tai sitten täräyttäisin nokkaan. Mutta että poliisi??

Ja että romanille on pyhää, ettei mennä yläkertaan jos alakerrassa on vanhempia ihmisiä? Miksei romanille myös voi olla pyhää hoitaa yhteiskuntavelvoitteensa? Ja mistä romani tietää, ettei joku vanhempi ihminen ole hänen alapuolellaan merenpinnasta katsoen? Tai jos puhutaan rakennuksesta, eikö romani voi mennä sosiaalitoimistoon hissillä viidenteen kerrokseen ensin tarkistamatta, onko neljässä alemmassa kerroksessa häntä vanhempia ihmisiä paikalla? Tarkistaako romani epäselvissä tapauksissa henkilöllisyystodistuksesta, kuka on vanhempi, kuka nuorempi?

Eiköhän romaneiden työllistymistä edesauttaisi parhaiten se, että he luopuisivat arkaaisista, nyky-yhteiskuntaan sopimattomista tavoistaan ja alkaisivat elää kuten muukin väestö? Sama muuten pätee muslimeihin. Vai onko näistä pähkähulluista tavoista väen vängällä kiinnipitäminen vain ovela keino pysyttäytyä työelämän ulkopuolella, saada uhristatus ja nauttia sosiaalihuollon antimista?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kaptah

QuoteEiköhän romaneiden työllistymistä edesauttaisi parhaiten se, että he luopuisivat arkaaisista, nyky-yhteiskuntaan sopimattomista tavoistaan ja alkaisivat elää kuten muukin väestö? Sama muuten pätee muslimeihin. Vai onko näistä pähkähulluista tavoista väen vängällä kiinnipitäminen vain ovela keino pysyttäytyä työelämän ulkopuolella, saada uhristatus ja nauttia sosiaalihuollon antimista?

Tuota minäkin ihmettelen. Jossain määrin perinteet ovat hieno ja kunnioitettava asia, jopa erilaiset perinteet, mutta entä jos perinteet estävät pärjäämästä yhteiskunnassa ja elämässä? Entä jos perinteet, uskonto ja tavat estävät rakentamasta toimivaa yhteiskuntaa, kuten esimerkiksi Lähi-Idässä?

Kenen on vastuu, kun kansa tehtyyn rooliin astuu, kuten Hassisen Kone musisoi aikoinaan?

Ymmärrän jotenkin, että äärikonservatiiviselle uskovaiselle jotkin säännöt ovat niin tärkeitä, että niiden noudattamatta jättämisestä joutuu helvettiin. Eikö tämä romaninainen nyt sitten voisi ottaa sellaista kantaa asiaan, että sori jos olen epäkohtelias jollekulle, mutta nämä työt nyt on tehtävä?

Laajemminkin minun on hankala ymmärtää, miksi tavallisten, joustavien ihmisten on ratkaistava toisten yksilöiden tai kulttuurien itselleen asettamista esteistä johtuvat ongelmat.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Lentomestari

Kyllä itseään vanhempia pystyy kunnioittamaan ilman rappusten kammoakin, miksi tämä maailma menisi jos me kaikki vahtisimme toistemme ikää ja kerrosta missä kukin on.  Pienellä miettimisellä keksii vaikka mitä hullunkurisuutta, jos noita sääntöjä me kaikki alettaisiin noudattamaan. Kyllähän maailma pysähtyisi noilla säännöillä, maa jossa olisi vain romaaneja ei pitkälle pötki ;D

Ernst

Lundbergillä on loistava logiikka.  Hänelle "naljailtiin" romanitapojen jäykästä noudattamisesta. Johtopäätös: häntä ei hyväksytä, koska hän on romani.

Minä hyväksyn kaikki ihmiset ihmiskuntaan, mutta työpaikallani alaisteni on tehtävä työnsä samoin määrä- ja laatuvaatimuksin, oli romani/muslimi tai kuka hyvänsä. Tässä työpaikassa työskennellään kahdessa kerroksessa. Olisi kestämätöntä, jos joku ei voisi perinnetapoihinsa vedoten liikkua kahden kerroksen välillä työtehtävien niin vaatiessa. Potkuthan siitä tulisi.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

M.

Quote from: M on 14.07.2009, 10:48:08
Tässä työpaikassa työskennellään kahdessa kerroksessa. Olisi kestämätöntä, jos joku ei voisi perinnetapoihinsa vedoten liikkua kahden kerroksen välillä työtehtävien niin vaatiessa. Potkuthan siitä tulisi.

Käsittääkseni Suomessa lääkärillä ei ole oikeutta kieltäytyä tekemästä aborttia. (Onko näin?) Pidän jokseenkin huvittavana, että kyldyyriin vedoten saa kieltäytyä liikkumasta kahden kerroksen välillä, mutta uskovainen lääkäri ei saa kieltäytyä tekemästä aborttia, jossa nyt on kyse "hieman" eritason eettisestä kysymyksestä.

stubing

Onkohan köyhyyden valittelu sossuluukulle jo veressä, vai miksi tällaisesta asiasta pitää valehdella silloinkin, kun on selvää, että siitä jää kiinni

Viinankylväjä

Quote from: Eino P. Keravalta on 14.07.2009, 10:25:26
- Isoimmaksi ongelmaksi muodostui se, etten kulttuurini takia voinut mennä yläkertaan, jos alakerrassa oli iäkkäämpiä henkilöitä. Romaneilla on vahva kunnioitus vanhempia henkilöitä kohtaan, ja minulle se asia on pyhä. Työpaikkani oli alakerrassa, eikä minun olisi tarvinnut yläkertaan mennä, mutta tästä saatiin hyvä tekosyy, millä minua pystyttiin painostamaan, Lundberg selvittää.

Wat? Miten tuo toimii käytännössä? Jos on 2-kerroksinen talo, missä vessa on yläkerrassa, niin pitääkö kusta pihalle vai ottaa koko suku mukaan ylhäällä käydessään.

Löytyisikö jostain listaa näistä Romanien kulttuurin hienouksista? Se vaatesääntö karsii ainakin työpaikkavaihtoehtoja. Yksi romani kertoi, että miksei romaneille tarjota semmoisia töitä, missä voisi pitää kulttuurivaatteitaan. Just, näinhän se homma toimii työelämässä, firmat hakee kotoa töihin.

stubing

Tuskinpa ne miesten vaatteet ainakaan mitään työntekoa estävät. Tietenkin työtä voi olla vaikea saada, jos sitä kotona odottelee.

Kaptah

Minua ärsyttää kyllä suunnattomasti se, että joudumme katselemaan ihmisiä, jotka kuppaavat rahaa siksi, etteivät voi luopua typeristä tavoistaan. Minusta jokainen saa elää aivan kuten haluaa, mutta muiden ei pitäisi olla vastuussa itse aiheutetuista ongelmista esimerkiksi työnhaussa. Itse keksittyjen typesteiden vuoksi maksettu työttömyystuki on pois koulutuksesta, mielenterveystyöstä, terveydenhuollosta, kulttuurista tai jostain muusta.

Mitenkähän romanit, joita ainakin entisellä kotipaikkakunnallani asuu paljon eräässä seitsemänkerroksisessa talossa, ovat tämän asian ratkaisseet? Jostain muistan lukeneeni, että tämä pätee ihan kerrostalotasollakin. Jos tarjotaan asuntoa vanhojen ihmisten yläpuolelta, ei sitä voida ottaa vastaan. Sitten kaupunki tarjoaa uutta. Tämä ei ole varmaa tietoa, mutta näin muistelisin muutama vuosi sitten kuulleeni.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Eino P. Keravalta

Pitäisikö perustaa filosofia, liike tai uskonnollinen näkemys, jonka kannattaja ei voisi olla samassa rakennuksessa muslimin kanssa? Mitenkähän siihen suhtauduttaisiin? Alkaisiko esivalta tyhjentää uimahallia tai pankkia muslimeista vai perustettaisiinko anti-muslimeille omat pankit? Ainakin tuo olisi järkevämpi "kulttuurillinen tapa" kuin varoa ajamasta hissillä vanhusta ylemmäksi, sillä edellisestä voi jopa olla käytännön hyötyä kun taas jälkimmäinen on vain hassu ja typerä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Savilinnan Lätäri

Quote from: Viinankylväjä on 14.07.2009, 11:12:19
Wat? Miten tuo toimii käytännössä? Jos on 2-kerroksinen talo, missä vessa on yläkerrassa, niin pitääkö kusta pihalle vai ottaa koko suku mukaan ylhäällä käydessään.

(Kuulopuhetta) Romaniperhe ei voi asua kaksikerroksisessa talossa, sillä nainen ei voi mennä yläkertaan edes siivoamaan, eikä mies voi imuroida eikä siivota. (Kuulopuhetta)
Nuivuuteen ei käännytä. Nuivuuteen palataan.

tapio

Liittyyköhän tämä romaniperinteisiin? Uusi tangokuningas, puoliksi romani, kertoi nähneensä nälkää köyhän perhetaustan takia. Nuorukaisen vuorineuvos-isoisä on lukenut ihmeissään lapsenlapsensa haastatteluja lehdistä.

http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/musiikki.shtml/914679?lundberg_amadeus

On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Ernst

Quote from: M. on 14.07.2009, 11:00:09
Quote from: M on 14.07.2009, 10:48:08
Tässä työpaikassa työskennellään kahdessa kerroksessa. Olisi kestämätöntä, jos joku ei voisi perinnetapoihinsa vedoten liikkua kahden kerroksen välillä työtehtävien niin vaatiessa. Potkuthan siitä tulisi.

Käsittääkseni Suomessa lääkärillä ei ole oikeutta kieltäytyä tekemästä aborttia. (Onko näin?) Pidän jokseenkin huvittavana, että kyldyyriin vedoten saa kieltäytyä liikkumasta kahden kerroksen välillä, mutta uskovainen lääkäri ei saa kieltäytyä tekemästä aborttia, jossa nyt on kyse "hieman" eritason eettisestä kysymyksestä.

Teoriassa näin on.Käytännössä lääkäri, joka ei halua tehdä abortteja, työskentelee sellaisessa tehtävässä, jossa ei itse joudu tekemään abortteja.

Muuttohaukka

Toisaalta tämä on niin huvittavaa, niin hubaa.
Että meni romanilta työhalut.

Se on kyllä tosi surullinen tapaus.
Työ? :roll: Hai , olenhan mie sellaisen kuullut. Isäntä kysyi, että mistä työ tulette.

Ernst

No, romaneissa on rehtiä työtätekevää väkeäkin. Kansakoulua kävin yhde sisarusparven kanssa. Näistä kolmesta romanista kaikki ovat hakeutuneet työelämään ja siellä myös pysyneet. Pukeutuvat valtakulttuurin tyyliin. Ovat toki yksittäistapauksia, mutta heitä luultavasti muumittaa tämä työhaluttomuusjulkisuus.

Veli Karimies

Quote- Isoimmaksi ongelmaksi muodostui se, etten kulttuurini takia voinut mennä yläkertaan, jos alakerrassa oli iäkkäämpiä henkilöitä. Romaneilla on vahva kunnioitus vanhempia henkilöitä kohtaan, ja minulle se asia on pyhä. Työpaikkani oli alakerrassa, eikä minun olisi tarvinnut yläkertaan mennä, mutta tästä saatiin hyvä tekosyy, millä minua pystyttiin painostamaan, Lundberg selvittää.

Huoh. Oon satavarma, että tää on ollu joskus jossain pulttibois-jaksossa.

Eino P. Keravalta

Samassa jutussa muuten romaninainen kertoo, mitä tulee mieleen sanasta heinäkuu: "Lomakuu, jolloin on aika käydä sukuloimassa.."

On se vain pahuksen hyvä, että nykyisessä suorittamispainotteisessa yhteiskunnassa mustalaisilla on edes heinäkuussa vapaata! Mutta kukahan ne romaneiden työt tekevät sillä aikaa? Romanian romanit???

o_O

:D ;D :D

Ei sen enempää kommenttia tähän ketjuun, otsikko on jo helvetin koominen..
"Iso-temmi" Halla-Aho, niin oha Allahimme tosi?

pelle12

Quote from: o_O on 14.07.2009, 13:07:53
:D ;D :D

Ei sen enempää kommenttia tähän ketjuun, otsikko on jo helvetin koominen..
Pelkkä otsikko kelpaisi viikon vitsiksi. Olenkohan hieman rasisti? :roll:

sangria del vhm

Vai ei voi olla vanhemman ihmisen yläpuolella, mitenkä olen sitten ihan omin silmin nähnyt romaneja vaeltelemassa sekä ruotsin, että eestin laivoilla? Aijaijai, epic fail....

Joskus heitä on lentokentilläkin, ja epäilen että aikomuksenaan olla ainakin 10 km vanhempien ihmisten yläpuolella?

metsämies

Onko tämä nyt joku homman asia rueta suomessa asuvien romaneitten jutuista etsimään huonoa? Noita työhaluttomia on kyllä mustalaisissa ja valkolaisissa ihan samallatavalla, mutta suomessa ovat syntyneet ja koko ikänsä täällä asuneet.

Timo Hellman

Quote from: metsämies on 14.07.2009, 14:42:50
Noita työhaluttomia on kyllä mustalaisissa ja valkolaisissa ihan samallatavalla.

Sori, tilastot osoittavat että mustalaisten kohdalla prosentti on korkeampi.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Whatsername

mutta suomessa ovat syntyneet ja koko ikänsä täällä asuneet.

Niin, ja suurin osa ei vielakaan ole sopeutunut suomalaiseen elamantapaan. On se ihme, etta vaikka on monta sukupolvea taalla asunut, niin ei siltikaan omaksuta suomalaisia tapoja vaan pidetaan kynsin ja hampain kiinni tavoista, jotka eivat valttamatta sovi Suomeen.
"I have nothing to declare but my genius" - Oscar Wilde

Ernst

Onko tämä nyt joku homman asia rueta suomessa asuvien romaneitten jutuista etsimään huonoa? Noita työhaluttomia on kyllä mustalaisissa ja valkolaisissa ihan samallatavalla, mutta suomessa ovat syntyneet ja koko ikänsä täällä asuneet.

Ei ole samallatavalla, muuten voisi ollakin.

stubing

Mielestäni nimenomaan romanit ovat erinomainen osoitus siitä, kuinka heikosti Suomessa etnisen vähemmistön integrointi kantaväestöön onnistuu. Työllistyminen on todella heikkoa ja vankilat ovat romaneita pullollaan. Kun ristiriitoja kantaväestön kanssa tulee, jää kantaväestön edustaja aina lain edessä kakkoseksi, koska rasismi, eikä kompromisseja tunneta. Mikään integrointi-, tai kotouttamisprosessi ei voi toimia näin, ilman että soraääniä alkaa kuulua.

CaptainNuiva

Jos kaikki maailmassa orjallisesti noudattaisivat "perinteitä" niin tässä ei näppistä roplattaisi vaan istuttaisiin puiden oksilla koko porukka toisillemme irvistelemässä....
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Lentomestari

He vain ovat niin oiva esimerkki kotoutumisen epäonnistumisesta ja heille on tullut myös tavaksi, valtiovallan myötävaikuttaessa, hankkiutua eläkkeelle hiukan aiempaan mitä valtaväestö. Eli tässä syyttävä sormi päättäjiin , jotka tämän eläkeautomaatin heille on luonut. Muistan armeija-aikaan kun naapurin ihan fiksu,  romaani jäi eläkkeelle ennenkuin ikäluokka kotiutui, hän jätti armeijan kesken ja jäi käden takia eläkkeelle, yllätyin aikanaan hiukan, kun häntä näin ja kysyin kuinka harmaissa meni. Kuljin hänen vanhempien mukana joskus lomille, ihan sulassa sovussa.

Mielestäni on oiva esimerkki mitä tulevaisuus tuo tullessaan kun klaanisakki lopulta kotoutuu.

HDRisto

On muutakin mikä tekee työnteosta vaikeata heille. Hihojen kääriminen.
Niin kuumaa päivää ei tulekkaan että manne käärisisi hihat, napin saattaa aukaita hihasta. Muistelkaapa oletteko koskaan nähneet mannea hihat käärittynä (edes kaksinkerroin)?.

digit

"- Ja rehellisesti täytyy sanoa, että vähän myös pelkään aloittaa uudestaan työntekoa, kun edellinen kokemus on näin järkyttävä"

Toivottavasti ei nyt öisin nää painajaisia työnteosta  ;D
Suomen lait voivat määrätä sen mitä puhun ja mitä kirjoitan, mutta mikään laki ei määrää sitä, mitä ajattelen...."Kuka vei porstuasta burkat, voi sian sorkat"

Sivusta seuraaja

Quote- Isoimmaksi ongelmaksi muodostui se, etten kulttuurini takia voinut mennä yläkertaan, jos alakerrassa oli iäkkäämpiä henkilöitä. Romaneilla on vahva kunnioitus vanhempia henkilöitä kohtaan, ja minulle se asia on pyhä. Työpaikkani oli alakerrassa, eikä minun olisi tarvinnut yläkertaan mennä, mutta tästä saatiin hyvä tekosyy, millä minua pystyttiin painostamaan, Lundberg selvittää.

Tästä oli joskus aikanaan juttu myös Karpon ohjelmassa. Kunta kustansi romaniperheelle asunnon, joka ei romaneille kelvannut sen kaksikerroksisuuden takia.