News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-03-24 Germanwings 4U 9525 putosi Ranskan Alpeilla

Started by Ajattelija2008, 24.03.2015, 16:12:13

Previous topic - Next topic

Ajattelija2008

http://www.flyertalk.com/forum/lufthansa-austrian-swiss-brussels-lot-other-partners-miles-more/1665786-germanwings-plane-crash-12.html
BBC:n mukaan lennonjohto ei saanut yhteyttä koneen miehistöön ja lähetti Maydayn. Lentokone laskeutui kontrolloidusti kohti vuoria hyvässä säässä. Tämä vaikuttaa terrori-iskulta.

junakohtaus

Pidetään kädet peiton päällä ja spekulaatioelin piilossa. Ei ruveta olemaan sitä mieltä, että taas on ählämi räjäyttänyt jotain. Kiitoksia.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Ajattelija2008

Se on varmaa, että kukaan ei ole räjäyttänyt mitään. Lentokone laskeutui kontrolloidusti kohti vuoria, vaikka lähellä on useita lentokenttiä.

svobo

CNN:n mukaan viimeiset kuullut sanat olivat "emergency, emergency", ei "allahu akbar".
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201503240145114_v0.shtml
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Ajattelija2008

Quote from: svobo on 24.03.2015, 16:22:21
CNN:n mukaan viimeiset kuullut sanat olivat "emergency, emergency", ei "allahu akbar".
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201503240145114_v0.shtml

BBC:n mukaan Maydayn lähetti lennonjohto, ei koneen miehistö, joka oli hiljaa. Tulee mieleen vuoden takainen tapaus, kun Malesian hallitusta vastustanut lentokapteeni ehkä tahallaan lensi Boeing 777:n kauas Intian valtamerelle ja upotti koneen.

Mustat laatikot varmaan löydetään nopeasti, joten Germanwingsista ei mitään mysteeriä tule. Sähkövika, joka pilasi radion ja instrumentit, voisi selittää lentokoneen kummallisen käytöksen Alpeilla.

Ajattelija2008

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201503240124756_ul.shtml
Kuvasta näkyy, että lentokone tosiaan on törmännyt vuorenseinämään. Näkyvyys alueella on ollut hyvä.

Uutiset vahvistavat, että lentokone ei lähettänyt mitään hätäviestiä. Se laskeutui kontrolloidusti 8 minuuttia, minkä aikana lensi noin 100 km.

Jos kyseessä on onnettomuus, niin miehistö ehkä on taistellut esimerkiksi paineenlaskun kanssa ja on unohtanut lähettää hätäviestin. Veikkaan kuitenkin tahallista tekoa.

Tunkki

Quote from: Ajattelija2008 on 24.03.2015, 18:00:45
Veikkaan kuitenkin tahallista tekoa.

Älä ole liian varma, vastaavaa on sattunut: http://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522

Tuo url kertoo kuinka käy kun maassa paineistuksia testaava mekaanikko unohtaa jonkun hantaakin väärään asentoon, ja lennossa kone ei paineistu lainkaan. Ei edes varoittele
pilotteja. Tajun menetys kaikille ja täysituho.

Dharma

Tasainen lasku 12 000 metristä 2000 metriin kovalla vauhdilla. Ei hätäviestiä. 8 min lasku matkalentokorkeudesta. Viittaisi äkilliseen paineen menetykseen ja siitä johtuvaan tajuttomuuteen ohjaamossa. Ehtineet juuri kääntää koneen laskuun. Tämä toki vain arvaus.

ruikonperä

Jos jotakin allahu snakbaaria olis tässä niin vuorenseinää parempi loppusijoituspaikka olisi varmasti löytynyt.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

niemi2

Quote from: Ajattelija2008 on 24.03.2015, 18:00:45
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201503240124756_ul.shtml
Kuvasta näkyy, että lentokone tosiaan on törmännyt vuorenseinämään. Näkyvyys alueella on ollut hyvä.

Uutiset vahvistavat, että lentokone ei lähettänyt mitään hätäviestiä. Se laskeutui kontrolloidusti 8 minuuttia, minkä aikana lensi noin 100 km.

Jos kyseessä on onnettomuus, niin miehistö ehkä on taistellut esimerkiksi paineenlaskun kanssa ja on unohtanut lähettää hätäviestin. Veikkaan kuitenkin tahallista tekoa.


8 minuutin lasku ilman hätäkutsua tarkoittaa useimmiten, että lentäjät ovat olleet tajuttomina tai tajuttomuuden rajamailla. Äkillinen paineistuksen katoaminen aiheuttaa tuon tapaisia onnetomuuksia.

Lentoarvojen mukaan kone saavutti 38 000 jalan korkeuden hallitusti ja pian tämän jälkeen tapahtui jotain äkillistä (ovien lukitusmekanismi tms.). Lentäjät ovat ilmeisesti reagoineet kun kone ei jatkanut autopilotilla, mutta tajuttomuus iskee sekunneissa ja manuaalisen ohjaukseen siirtymisen jälkeen lentäjät ovat olleet pois pelistä.

Loppua kohden koneen vauhti hidastuu, joten jotain yritystä nokan nostamiseksi on mahdollisesti ollut ja kone alkoi lähestyä sakkaamispistettä. Vuori oli vain sen suhteen pahassa paikassa ja aika loppui kesken tai ainakin korkeus.

MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

Ajattelija2008

Quote from: Tunkki on 24.03.2015, 18:13:44
Quote from: Ajattelija2008 on 24.03.2015, 18:00:45
Veikkaan kuitenkin tahallista tekoa.

Älä ole liian varma, vastaavaa on sattunut: http://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522

Tuo url kertoo kuinka käy kun maassa paineistuksia testaava mekaanikko unohtaa jonkun hantaakin väärään asentoon, ja lennossa kone ei paineistu lainkaan. Ei edes varoittele
pilotteja. Tajun menetys kaikille ja täysituho.

Erona on se, että U4 9525 lensi täysin normaalisti ja saavutti cruising-korkeuden, mutta lähti laskeutumaan vain minuutti sen jälkeen. En muista yhtään lento-onnettomuutta, jossa turma on alkanut hyvässä säässä cruisingissa. Mutta tahallisia koneen alas ohjaamisia on kymmenkunta 25 vuoden aikana.

Siili

9/11 jälkeen ohjaamon ovet tehtiin kestävämmiksi ja kulkuproseduurit ohjaamoon terroristeille epäsuotuisiksi.  Sen jälkeen eivät matkustajat ole kummoisesti päässeet ohjaamoon pakottamaan lentäjiä.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_hijackings#2000s

Sanoisin, että ulkopuoliset terroristit ovat erittäin epätodennäköinen skenaario.

Leso

Quote from: Siili on 24.03.2015, 18:29:46
9/11 jälkeen ohjaamon ovet tehtiin kestävämmiksi ja kulkuproseduurit ohjaamoon terroristeille epäsuotuisiksi.  Sen jälkeen eivät matkustajat ole kummoisesti päässeet ohjaamoon pakottamaan lentäjiä.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_hijackings#2000s

Sanoisin, että ulkopuoliset terroristit ovat erittäin epätodennäköinen skenaario.

Niin, eiköhän ne oo ollu siellä koneen sisällä?

Sori. Huonoa mustaa huumoria.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

RP

Mitä tämä tekee monikulttuuriuutisten joukossa?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Ajattelija2008

Quote from: RP on 24.03.2015, 19:09:06
Mitä tämä tekee monikulttuuriuutisten joukossa?

Emme vielä tiedä.

Nuivake

Oli miten oli ja oli käynyt miten käynyt, niin yksi asia on absoluuttisen varmaa jo tässä vaiheessa:
Tällä ei ole mitään tekemistä islamin kanssa.

Ja jos kuitenkin kaikesta huolimatta olisi, niin ei varmasti, eikä ainakaan, sen Oikean islamin kanssa.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Dharma

Flightradarin datassa näkyy pieni reittipoikkeama huippukorkeudessa laivareittien kohdalla. Laskeutuminen on alkanut ilmeisesti saman tien kurssikorjauksen jälkeen (myöhempi). Nämä siis kaksi erillistä, peräkkäistä huomiota.

Matkalentokorkeuteen ei mikään manpad-ohjus yllä. Muutenhan skenaario voisi olla, että ISIS olisi ampunut aluksesta it-ohjuksen, joka olisi voinut rikkoa lentokoneen rakennetta sen verran, että paineistus olisi menetetty. Tämä ei siis ole nykytiedon valossa mahdollista, koska kone oli liian korkealla Välimerellä.


Jaska Pankkaaja

Kai niillä lentäjillä nyt joku mittari on jos paine ei koneessa nouse?  :o
Luulisi kokeneiden kaverien muutenkin huomaavan että alkaa huipata ja se on ainakin varmaa että myös lentäjillä on happimaskit. Itse asiassa muistelisin että ne happimaskit putoavat aivan automaattisesti kun paine koneessa tipahtaa..

Mystinen juttu kun aikaa oli reilusti eikä edes maydayta huudettu  :o
Aidosti monikulttuuriset olisivat tosiaan törmänneet johonkin missä on enemmän vääräuskoisia kuin vuorenrinteeseen mutta toisaalta eihän se mereen vetänyt oikeauskoinen aasiankipparikaan törmännyt mihinkään kohteeseen.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Dharma

Quote from: Jaska Pankkaaja on 24.03.2015, 20:08:53
Kai niillä lentäjillä nyt joku mittari on jos paine ei koneessa nouse?  :o
Luulisi kokeneiden kaverien muutenkin huomaavan että alkaa huipata ja se on ainakin varmaa että myös lentäjillä on happimaskit. Itse asiassa muistelisin että ne happimaskit putoavat aivan automaattisesti kun paine koneessa tipahtaa..

Mystinen juttu kun aikaa oli reilusti eikä edes maydayta huudettu  :o
Aidosti monikulttuuriset olisivat tosiaan törmänneet johonkin missä on enemmän vääräuskoisia kuin vuorenrinteeseen mutta toisaalta eihän se mereen vetänyt oikeauskoinen aasiankipparikaan törmännyt mihinkään kohteeseen.

Jos paine putoaa tarpeeksi nopeasti, ei siinä ehdi juuri reagoida. Riippuu paineen putoamisen nopeudesta. 2005 Kreikassa kone menetti paineistuksen ja lentäjät tajun. Törmäsi vuoreen. Veikkaan tässä tapauksessa samaa.

Mehud

Quote from: Markus Bunders on 24.03.2015, 20:17:20
Quote from: Jaska Pankkaaja on 24.03.2015, 20:08:53
Kai niillä lentäjillä nyt joku mittari on jos paine ei koneessa nouse?  :o
Luulisi kokeneiden kaverien muutenkin huomaavan että alkaa huipata ja se on ainakin varmaa että myös lentäjillä on happimaskit. Itse asiassa muistelisin että ne happimaskit putoavat aivan automaattisesti kun paine koneessa tipahtaa..

Mystinen juttu kun aikaa oli reilusti eikä edes maydayta huudettu  :o
Aidosti monikulttuuriset olisivat tosiaan törmänneet johonkin missä on enemmän vääräuskoisia kuin vuorenrinteeseen mutta toisaalta eihän se mereen vetänyt oikeauskoinen aasiankipparikaan törmännyt mihinkään kohteeseen.

Jos paine putoaa tarpeeksi nopeasti, ei siinä ehdi juuri reagoida. Riippuu paineen putoamisen nopeudesta. 2005 Kreikassa kone menetti paineistuksen ja lentäjät tajun. Törmäsi vuoreen. Veikkaan tässä tapauksessa samaa.

Ei tarvitse reagoida, koska automatiikka reagoi ja ajaa koneen alemmas. Tämä automatiikan alas ajo ei voi olla kuitenkaan syynä, koska se priorisoi paineenlaskun pienemmäksi uhkaksi, kuin kohteeseen törmäämisen ja siten olisi tapahtunut nosto ja väistö. Moottoriviasta tuo ei voi johtua, koska koneen liitoluku on varmaankin 17 kieppeillä ja jos oikein ymmärsin että ongelma alkanut 11000 metrissä, niin kenttiä olisi ollut 190 kilometrin säteellä, sekä riittävän isoja moottoriteitä.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

onni4me

Quote from: RP on 24.03.2015, 19:09:06
Mitä tämä tekee monikulttuuriuutisten joukossa?

Eikös monikulttuuriin juuri kuulu kaikki? Mehän eletään globaalissa, värisevässä monikulttuurissa. Ei ruveta omimaan onnettomuuksiakaan mihinkään tiettyyn kulttuuriin.

BBCllä ainakin hieman pohdittiin kyseisen halpalentoyhtiön huoltohommia ja käytäntöjä. Yhtiöhän on kansallisen yhtiön sisaryhtiö.

Ainakin itse hieman vierastan tätä nykyistä kaiken ulkoistamista, joka saattaa johtaa huollon huononemiseen tai jopa kiireessä tehtyihin virheisiin.

Ja näitä sitten maksetaan joidenkin hengellä.
Perussuomalaiset on ihan ookoo tappaa koska he saattaisivat heiluttaa persettä - ja myydä sitä - ja sen takia valtion ei tule turvata heidän elämäänsä.
Asraa mukaillen tämä on ihan ookoo asia sanoa täällä modejen mielestä.

Ajattelija2008

Liikennelentämisen turvallisuus on parantunut huikeasti 40 vuodessa. Riski kuolla yhdellä lennolla oli luokkaa 1/miljoona aikoinaan, mutta nyt se on enää 1/40 miljoonaa.

Vertailun vuoksi riski kuolla pienkoneen tai helikopterin lennolla on 1/200 000.

Nuivake

Quote from: Ajattelija2008 on 24.03.2015, 21:57:02
Liikennelentämisen turvallisuus on parantunut huikeasti 40 vuodessa. Riski kuolla yhdellä lennolla oli luokkaa 1/miljoona aikoinaan, mutta nyt se on enää 1/40 miljoonaa.

Vertailun vuoksi riski kuolla pienkoneen tai helikopterin lennolla on 1/200 000.

Näiden rinnalla autoilu on varmasti luokkaa "varma itsemurha". Ainakin täällä itärajan tuntumassa.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

kriittinen_ajattelija

Quote from: Ajattelija2008 on 24.03.2015, 21:57:02
Liikennelentämisen turvallisuus on parantunut huikeasti 40 vuodessa. Riski kuolla yhdellä lennolla oli luokkaa 1/miljoona aikoinaan, mutta nyt se on enää 1/40 miljoonaa.

Vertailun vuoksi riski kuolla pienkoneen tai helikopterin lennolla on 1/200 000.
Pelkoa siihen luo lähinnä se, että mahdolliseen onnettomuuteen ei voi itse vaikuttaa, toisin kuin esim. autolla ajaessa jossa omalla ajamistavalla voi vaikuttaa pitkälti oman kohtaalonsa.

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

räsänen

Pelkoa luo myös se että jos jotain tapahtuu niin naarmuilla ei selvitä kuten autoillessa usein saattaa selvitä.

Leijona78

Tällä ei kyllä ole mitään tekemistä monikulttuurisuuden kanssa.

Perin vittumaista, muuten, kun nuo Airbusit ovat sellaisia että jos tietokone feilaa niin on ongelmia, sillä noita ei käsittääkseni voi kovinkaan hyvin ohjata ilman tietokoneen apua. Eikös se ollut niin että Air Asian onnettomuus lähti liikkeelle siitä että ohjaamossa oli ongelma, kapteeni buuttasi tietokoneen jonka johdosta se Airbus käänsi nokan suoraan ylös ja sen jälkeen sakkasi. Kun noiden lentokoneiden tietokoneistettuja järjestelmiä buuttaa, niin kauankohan kestää että kone on taas normaalissa lentokunnossa?

Tuo Germanwingsin kone tipahti kahdeksassa minuutissa. Ei syöksynyt, vaan liiteli päin vuorenseinämää. Jokaisella lieni ollut aikaa tajuta että juttu ei lopu hyvin.

Nyt viimeaikoina on ollut turhan monta juttua jossa moderni kone on tipahtanut syistä jotka vaikuttavat olevan ainakin osaksi sitä, että state-of-the-art järjestelmät eivät ole toimineet tai ovat tiltanneet eikä tilanteeseen löydy ratkaisua.

Germanwings ja Air Asia on vallan eri juttu kuin (mahdollisesti) viimevuotinen Malaysianin juttu. Tosin sillekään ei välttämättä koskaan saada mitään selitystä kun ei koko konetta löydy.

Itse sanon että terrorismin spekulointi esim. Germanwingsin kohdalla on puhdasta foliohattuilua.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Dharma

#26
Jengi on täysin pihalla yleisesti ottaen eri liikkumismuotojen riskeistä:

(http://i.imgur.com/d8oeUX3.jpg)

Suomalaiseen keskusteluun hyvä lisä: Jos teet työmatkasi pyörällä, kuten vihervasemmisto haluaa, loukkaantumis/kuolemanriskisi on 30-kertainen JA sinulla ei ole edes itse maksamaasi vakuutusta, vaan onnettomuutesi kulut maksavat muut.

Vasarahammer

Joku aiemmin vertasi Germanwingsin onnettomuutta Kreikassa taannoin tapahtuneeseen onnettomuuteen, jossa paineistus hävisi koneesta ja miehistö sekä matkustajat menettivät tajuntansa. Tuolloin kone liiteli ilmassa niin kauan, kunnes polttoaine loppui ja kone putosi.

Germanwingsin tapauksessa tuskin on kyse samasta asiasta.

Terrorismi on yksi mahdollinen selitys mutta ei välttämättä todennäköisin.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

Dharma

Quote from: Vasarahammer on 25.03.2015, 10:14:05
Joku aiemmin vertasi Germanwingsin onnettomuutta Kreikassa taannoin tapahtuneeseen onnettomuuteen, jossa paineistus hävisi koneesta ja miehistö sekä matkustajat menettivät tajuntansa. Tuolloin kone liiteli ilmassa niin kauan, kunnes polttoaine loppui ja kone putosi.

Germanwingsin tapauksessa tuskin on kyse samasta asiasta.

Terrorismi on yksi mahdollinen selitys mutta ei välttämättä todennäköisin.

Kreikan tapauksessa autopilotti oli päällä. Paineen pudotessa kone käännetään laskuun, jos ehditään. Nyt ehdittiin.

RP

Quote from: Ajattelija2008 on 24.03.2015, 21:57:02
Liikennelentämisen turvallisuus on parantunut huikeasti 40 vuodessa. Riski kuolla yhdellä lennolla oli luokkaa 1/miljoona aikoinaan, mutta nyt se on enää 1/40 miljoonaa.
Tuon mukaan lentoja olisi vuodessa kolmisenkymmentä miljoonaa, joten selvästikin riski, vaikkakin pieni, on suurempi kuin tuo 1/40 miljoonaa: http://edition.cnn.com/interactive/2014/07/travel/aviation-data/
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/