News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-03-24 Germanwings 4U 9525 putosi Ranskan Alpeilla

Started by Ajattelija2008, 24.03.2015, 16:12:13

Previous topic - Next topic

Asra

Jos kyseessä oli ilmanpaineen äkillisestä laskemisesta johtunut tajuttomuus alkaisiko viimeistään jossain 3-4 km korkeudessa perusterve lentäjä jo vähän tokenemaan? Edes sen verran, että kaivaa happimaskin kasvoille?

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

MW

Quote from: toumasho on 25.03.2015, 21:02:28
***
Häkä on ilmaa hieman kevyempi kaasu ja sekoittuu erittäin hyvin hengitysilmaan.
***
QuoteCarbon monoxide (CO) is a colorless, odorless, and tasteless gas that is slightly less dense than air

Ohoh, olin uskossani vilpitön, hittolainen...

Ajattelija2008

Quote from: Asra on 25.03.2015, 21:13:49
Jos kyseessä oli ilmanpaineen äkillisestä laskemisesta johtunut tajuttomuus alkaisiko viimeistään jossain 3-4 km korkeudessa perusterve lentäjä jo vähän tokenemaan? Edes sen verran, että kaivaa happimaskin kasvoille?

Jos paine lentokoneessa laskee, niin happinaamarit putoavat automaattisesti. Mutta maassa olleilla uhreilla ei ilmeisesti ollut naamareita päällä. Näin ollen hypoteesi paineen katoamisesta voidaan kuopata.

Sen sijaan myrkkykaasu voisi selittää tapahtumat.

Olen koko ajan pitänyt terrorismia todennäköisimpänä selityksenä. Kunhan meille kerrotaan äänitallenteen sisältö, niin selvinnee melkoisella varmuudella, oliko kyse terrorismista.

Asra

Quote from: Ajattelija2008 on 25.03.2015, 21:27:46

Jos paine lentokoneessa laskee, niin happinaamarit putoavat automaattisesti. Mutta maassa olleilla uhreilla ei ilmeisesti ollut naamareita päällä. Näin ollen hypoteesi paineen katoamisesta voidaan kuopata.

Sen sijaan myrkkykaasu voisi selittää tapahtumat.

Olen koko ajan pitänyt terrorismia todennäköisimpänä selityksenä. Kunhan meille kerrotaan äänitallenteen sisältö, niin selvinnee melkoisella varmuudella, oliko kyse terrorismista.

Jos kyse oli terrorismista Barcelona lähtöpaikkana sopii kuvioon. Sen verran suoralta laskulta päin vuoren seinää vaikuttaa, että saattaisi olla jonkun lentäjän omasta ratkaisustakin kyse. Mutta tosiaan paineen katoaminen vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

Siili

Quote from: Ajattelija2008 on 25.03.2015, 21:27:46
Olen koko ajan pitänyt terrorismia todennäköisimpänä selityksenä.

Muuten hyvä, mutta terroristeilla ei ole tapana attentaatin jälkeen pitää kynttiläänsä vakan alla.  Terroristeille tappaminen on vain tapa toteuttaa ensisijainen tehtävä, pelon herättäminen vihollisessa.

MW

Quote from: Siili on 25.03.2015, 21:33:50
Quote from: Ajattelija2008 on 25.03.2015, 21:27:46
Olen koko ajan pitänyt terrorismia todennäköisimpänä selityksenä.

Muuten hyvä, mutta terroristeilla ei ole tapana attentaatin jälkeen pitää kynttiläänsä vakan alla.  Terroristeille tappaminen on vain tapa toteuttaa ensisijainen tehtävä, pelon herättäminen vihollisessa.

Myös koneen korkeusprofiili muuttui hyvin jyrkästi. Nopeasta paineen alenemisesta olisi varmasti jäänyt jotain myös äänitallentimeen?

Siihen ei ole mikään lähde ottanut kantaa, oliko kone jo matkakorkeudessa, ja autopilotilla kun hässäkkä alkoi?

Dataa kun leijuu niin pirusti kaiken maailman pilviin nykyään, ja kaistaa on, eikö lentodataa  tms. voisi välittää tosiaikaisesti maa-asemille, säilytettäväksi vaikkapa vain siihen asti, kun lento on turvallisesti perillä + jokin puskuriaika, mahdollisille jälkipeleille (so. oliko vastaavia ongelmia edellisellä lennolla)?

Ei oltaisi sitten rutistuneiden peltipurkkien varassa, jos pahin tapahtuu...

Malla

Quote from: Asra on 25.03.2015, 21:32:16
Jos kyse oli terrorismista Barcelona lähtöpaikkana sopii kuvioon. Sen verran suoralta laskulta päin vuoren seinää vaikuttaa, että saattaisi olla jonkun lentäjän omasta ratkaisustakin kyse. Mutta tosiaan paineen katoaminen vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä.
Yhden mustan lodjun perusteella on kuitenkin päätelty, että lentäjät olivat tajuttomia rysäyksen sattuessa. (No, kai sellaistakin voi teeskennellä?)

Asra

Lentoon liittyvä data ei varmasti paljoa kaistaa veisi, verrattuna vaikka videoihin, joita olen katsellut Norwegianin lennoilla wifin kautta.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

MW

Quote from: Asra on 25.03.2015, 22:01:24
Lentoon liittyvä data ei varmasti paljoa kaistaa veisi, verrattuna vaikka videoihin, joita olen katsellut Norwegianin lennoilla wifin kautta.

Niinpä, periaatteessa jonkunlaisia streameja lukuja, näytteenottotaajuuden päätäköön hän. Siis miksi ei?

Onko pelko datastreamin kaappaamisesta ja väärinkäytöstä, joko kilpailijan tai tavallista fiksumman teron toimesta? Salauskin on keksitty.

törö

Quote from: Siili on 25.03.2015, 21:33:50
Quote from: Ajattelija2008 on 25.03.2015, 21:27:46
Olen koko ajan pitänyt terrorismia todennäköisimpänä selityksenä.

Muuten hyvä, mutta terroristeilla ei ole tapana attentaatin jälkeen pitää kynttiläänsä vakan alla.  Terroristeille tappaminen on vain tapa toteuttaa ensisijainen tehtävä, pelon herättäminen vihollisessa.

Jos terrorin takana on valtio niin silloin isku voidaan tehdä hissun kissun, jotta yleisö ei saa tietää ja ihmettelee kun johtajat ovat käärmeissään tälle toiselle valtiolle.

Jostain luin, että Iran on harrastanut tätä parempien painostuskeinojen puutteessa.

Jonkun turvallisuuspalvelun itsemurhakommandot kaappaavat matkustajakoneen ja ohjaavat sen mereen. jotta todisteita ei jää. Iskusta vain ilmoitetaan asianosaiselle valtiolle jotain kautta, jotta johtajien mielialat muuttuvat toivottuun suuntaan.

Tällainen ei toki ole yleistä ja tämä tapaus on kaikella todennäköisyydellä onnettomuus, mutta muitakin vaihtoehtoja on olemassa.

RP

Quote from: toumasho on 25.03.2015, 21:02:28
Häkä on ilmaa hieman kevyempi kaasu ja sekoittuu erittäin hyvin hengitysilmaan.

Täsmennetän vielä: Häkäkaasun moolimassa ja tiheys ovat hyvin tarkalleen samat kuin ilman pääkomponentin typen. Meille tutuissa olouhteissa sen voi myös olettaa erottuvan painonsa perusteella muusta ilmasta yhtä paljon kuin hapen ja typen toisistaan, eli siis ei käytännössä ollenkaan .

(jos joissakin tapauksissa häkäpitoisen ilman sanotaan nousevan ylös (eikä väite ole huuhaata), se johtuu vain siitä, että sen lähteenä on  palaminen ja se on kuumempaa ja tämän vuoksi selvästi kevempää kuin muu tilassa olevai ilma)
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Griffinvaari

Tähän tiedoittamiseen.
Tässä meille on tarjottu oikein tehokurssi eurooppalaisen tiedoitus välineiden laadusta.
Luotettavina pidetyt itseään ammattitaitoisina mainostavat valta mediat toitottavat torvet suorina huhuja, juoruja ja silmääkään räpäyttämättä toisilleen vatakkaisia "totuuksia", asiantuntija arvioita, perustuen huhuihin.
Esim. ensin löytyi äänitallennin joka olikin lentotietotallennin josta mm. julkaistiin tieto ohjaamon äkillisestä paineen nousuista, ei laskusta, sitten pilotit menettivätkin tajuntansa paineenlaskusta johtuen, sitten hallussa olivatkin muutaman minuutin kuluttua molemmat tallentimet tosin viallisina, joita ei voitu lukea, no nyt niistä saadaankin tiedot esiin ja kaiken huipuksi on ilmennyt että koneen perässä leijaili ranskalais hävittäjä joka seurasi tapahtumaa katkeraan loppuun, yhtään uutista pilotin selostuksesta tapahtumasta tai mahdollista maalikamera tallennetta, joka koneessa on, ei ole julkaistu.
Mistä pirusta me oikein maksetaan näille h-vetin juoruämmien korvikkeille ? .

Possumi

Quote from: MW on 25.03.2015, 22:05:40
Quote from: Asra on 25.03.2015, 22:01:24
Lentoon liittyvä data ei varmasti paljoa kaistaa veisi, verrattuna vaikka videoihin, joita olen katsellut Norwegianin lennoilla wifin kautta.

Niinpä, periaatteessa jonkunlaisia streameja lukuja, näytteenottotaajuuden päätäköön hän. Siis miksi ei?

Onko pelko datastreamin kaappaamisesta ja väärinkäytöstä, joko kilpailijan tai tavallista fiksumman teron toimesta? Salauskin on keksitty.

Tämä sama kysymys on noussut esiin sekä Air France 447:n että nyt kadonneen Malesian lennon 370 kanssa. Miksi koneet eivät lähetä paikkatietoaan/muuta tietoa jatkuvasti maa-asemille.

Vastaus ei ole yksiselitteinen vaan vaatii hieman avioniikan sekä kaupallisen lentämisen tuntemusta. Lähtökohtaisesti kaupallinen lentäminen on hyvin konservatiivista: uusia järjestelmiä otetaan käyttöön hyvin hitaasti sekä turvallisuus syistä (uusien järjestelmein sertifiointiprosessit kestävät vuosia) että ennen kaikkea kustannussyistä: jokainen uusi järjestelmä on lentokoneessa polttoainetta kuluttava lisäkilo sekä uusia huoltoja vaativa kohde.

Tähän mennessä koneessa mukana olevat tallentimet ovat toimineet hyvin. Niiden avulla on selvitetty suurin osa lento-onnettomuuksista. Lisäksi koneen katoaminen on hyvin harvinaista koska koneessa on muitakin kommunikaatiovälineitä kuten puheradiot VHF ja HF sekä huoltotietoja VHF:n ja satelliitin kautta lähettävä ACARS. Tutkavalvontaa vahvistaa tutkavastaaja jonka kautta saadaan sekä korkeustietoa että S-Moodin tapauksessa muitakin tietoja. Kyse on siten erittäin marginaalisesta ongelmasta. Toki malesian 370 tapaus on nyt osoittanut että on mahdollista että kaikki nämä järjestelmät pettävät.

Mitä tulee satelliittijärjestelmien käyttämiseen videoiden katseluun lennoilla niin se tulee olemaan tulevaisuudessa yleistä ja periaatteessa ei ole mitään estettä että ACARS tai vaikkapa tiivistelmä FDR:n datastreemistä menisi samaa tietä maa-asemilla sijaitsevaan tallentimeen. Mutta myös näillä järjestelmillä on rajoituksensa. Laajakaista eli HDR (High Data Rate) palveluja näyttäisi olevan käytetty vasta muutama vuosi ja esimerkiksi Inmarsatin konsteellatiossa tälle palvelulle on varattu 5 satelliittia. Näillä pystytään tuskin palvelumaan kaikkia maailman ilmassa olevia matkustajalentokoneita vaan satelliitteja ja niiden kapasiteettiä pitää lisätä sitä mukaa kun kaupalliset yhtiöt niiltä ostavat palveluja. Yksi satelliitti kun maksaa satoja miljoonia niin jonkun (matkustajien) pitää olla valmis maksamaan tämän palvelun käyttö lippuhinnoissaan.

Mitään ei tapahdu yhden tai edes kahden lento-onnettomuuden takia - varsinkaan jos tämä puute ei varsinaisesti vaaranna lentoja - vaan on lähinnä olisi apuna onnettomuustutkinnassa joissakin yksittäisissa tapauksissa. Mitään standardia saatika sertifikaattia tälläiselle järjestelmälle ei ole vielä joten joka tapauksessa menee vuosia että sellainen saataisiin aikaan. Tuntien ilmailuviranomaisten ja lentoyhtiöiden varovaisuuden sekä kustannusajattelun, en usko että tälläinen järjestelmä tulisi vielä pitkään aikaan pakolliseksi kaikkiin matkustajakoneisiin. Ehkä se tulee sitten joskus sen kautta että matkustajat alkavat vaatimaan ja maksamaan nettiliittymistä kaikille lennoille. Itse en esimerkiksi painota nettiyhteyttä lentolippuja ostaessani - olen oikein tyytyväinen että saan olla rauhassa kännykältä edes muutaman tunnin.

MW

Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 22:43:48
Tähän tiedoittamiseen.
****
Mistä pirusta me oikein maksetaan näille h-vetin juoruämmien korvikkeille ? .

Puolilta päivin kuulin pilottien mahdollisesta tajuttomuudesta. 18 uutisissa Ranskan kirjeenvaihtaja ei 'ranskan' -virallisesti tiennyt.

Heja EU. Samaa köyttä vedetään, pajunköyttä.

Possumi

Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 22:43:48
Tähän tiedoittamiseen.
...
Mistä pirusta me oikein maksetaan näille h-vetin juoruämmien korvikkeille ? .

Itse seuraan airliners.net:n foorumin ketjua täälä http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6353614

Sielä on pilotteja ja ilmailuteollisuuden ammattilaisia kommentoimassa ja spekuloimassa asiasta ja S/N suhde on hyvä (jopa 1:10 viestistä sisältää asiaa!)

Mutta tosiaan tämä on niin nähty jo aikaisempien tapausten kanssa että valtamediat eivät enää osaa Uutisten raportointia. Nyky journalismi on copy-pastaamista, klikkauksien houkuttelemista ilman lähdekritiikkiä tai analyysiä.

Griffinvaari

Quote from: RP on 25.03.2015, 22:22:13
Quote from: toumasho on 25.03.2015, 21:02:28
Häkä on ilmaa hieman kevyempi kaasu ja sekoittuu erittäin hyvin hengitysilmaan.

Täsmennetän vielä: Häkäkaasun moolimassa ja tiheys ovat hyvin tarkalleen samat kuin ilman pääkomponentin typen. Meille tutuissa olouhteissa sen voi myös olettaa erottuvan painonsa perusteella muusta ilmasta yhtä paljon kuin hapen ja typen toisistaan, eli siis ei käytännössä ollenkaan .

(jos joissakin tapauksissa häkäpitoisen ilman sanotaan nousevan ylös (eikä väite ole huuhaata), se johtuu vain siitä, että sen lähteenä on  palaminen ja se on kuumempaa ja tämän vuoksi selvästi kevempää kuin muu tilassa olevai ilma)

Mahtanetko muuten osata antaa vastausta tälläiseen: a320 koneille on sattunut vaaratilanteita joissa pilottien tajunta on ollut todella heikoilla öljypohjaisen hermomyrkkykaasun ansiosta.
Minusta ne ovat hieman hupaisiakin ja vakavia sepustuksia.
Oletan kyseessä olevan oljypohjaisen hiilivedyn joka kohtaa riittävän lämpötilan hajotakseen, hajoamis lain mukaan syntyy jokaista litraakohden 8l hajoamistuotetta, joita voi olla vaikka 100kpl.
Joukossa taatusti hermomyrkkyjäkin, lähes kaikki kuitenkin aineita jotka eivät kuulu hengitysilmaan.
Voiko tällainen tapahtuma nostaa kuvatullatavalla ohjaamon kaasun painetta.
Mikäli ilmoitus äkillisistä ohjaamopaineiden nousuista onkin oikea ? .

http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

Ajattelija2008

#76
Quote from: MW on 25.03.2015, 22:55:56
Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 22:43:48
Tähän tiedoittamiseen.
****
Mistä pirusta me oikein maksetaan näille h-vetin juoruämmien korvikkeille ? .

Puolilta päivin kuulin pilottien mahdollisesta tajuttomuudesta. 18 uutisissa Ranskan kirjeenvaihtaja ei 'ranskan' -virallisesti tiennyt.

Heja EU. Samaa köyttä vedetään, pajunköyttä.

Se Ylen aamun uutinen oli uutisankka. Suomen ilmailuviranomainen luuli saaneensa Ranskasta tietoja äänitallentimen sisällöstä. Mutta sisältöhän saatiin purettua vasta muutama tunti sitten.

Kiinnitän huomiota siihen, että pilottien nimiä ei ole kerrottu. Ja mitä kauemmin salataan äänitallenteen sisältö, sitä todennäköisempää, että kyseessä on terrorismi.

http://m.voanews.com/a/merkel-hollande-rajoy-to-visit-germanwings-crash-site/2693583.html
Sebastien Giroud näki koneen menettävän korkeuttaan. Silminnäkijöiden mukaan koneesta ei tullut savua ennen törmäystä vuoreen.

Griffinvaari

Quote from: Possumi on 25.03.2015, 22:57:55
Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 22:43:48
Tähän tiedoittamiseen.
...
Mistä pirusta me oikein maksetaan näille h-vetin juoruämmien korvikkeille ? .

Itse seuraan airliners.net:n foorumin ketjua täälä http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6353614

Sielä on pilotteja ja ilmailuteollisuuden ammattilaisia kommentoimassa ja spekuloimassa asiasta ja S/N suhde on hyvä (jopa 1:10 viestistä sisältää asiaa!)

Mutta tosiaan tämä on niin nähty jo aikaisempien tapausten kanssa että valtamediat eivät enää osaa Uutisten raportointia. Nyky journalismi on copy-pastaamista, klikkauksien houkuttelemista ilman lähdekritiikkiä tai analyysiä.

Juu tuo on hyvä sivusto, puutteellisen sujuvan kielitaidon vuoksi itse seuraan :

http://www.flightforum.fi/forum/

Siellä on myös juuri näillä tyypeillä lentäviä, mutta tekniikan puolella on puutteita.

MW

Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 23:04:03
***
http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

Tuota taustaa vasten tuntuu aika uskottavalta hypoteesilta. Tosin, miten helvetissä tähän mahdollisuuteen ei ole reagoitu? Voiteluaineiden höyrystyminen hengitysilmaan ei kai ole tavoiteltu olotila? Aikaa olisi ainakin ollut.

Griffinvaari

Quote from: MW on 25.03.2015, 23:13:47
Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 23:04:03
***
http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

Tuota taustaa vasten tuntuu aika uskottavalta hypoteesilta. Tosin, miten helvetissä tähän mahdollisuuteen ei ole reagoitu? Voiteluaineiden höyrystyminen hengitysilmaan ei kai ole tavoiteltu olotila? Aikaa olisi ainakin ollut.

Erittäin hyvä kysymys, totesin tämän muuten vähän aiemmin olevan laajemminkin ranskalaisten ominaisuuden vrt arevan ydinvoima.

MW

Quote from: Ajattelija2008 on 25.03.2015, 23:07:30
***

Se Ylen aamun uutinen oli uutisankka. Suomen ilmailuviranomainen luuli saaneensa Ranskasta tietoja äänitallentimen sisällöstä. Mutta sisältöhän saatiin purettua vasta muutama tunti sitten.

Kiinnitän huomiota siihen, että pilottien nimiä ei ole kerrottu. Ja mitä kauemmin salataan äänitallenteen sisältö, sitä todennäköisempää, että kyseessä on terrorismi.

http://m.voanews.com/a/merkel-hollande-rajoy-to-visit-germanwings-crash-site/2693583.html
Sebastien Giroud näki koneen menettävän korkeuttaan. Silminnäkijöiden mukaan koneesta ei tullut savua ennen törmäystä vuoreen.

Tajuttomat lentäjät eivät pahemmin savua. Olisiko lähdettä uutisankkaan, vaikka?

MW

Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 23:16:17
Quote from: MW on 25.03.2015, 23:13:47
Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 23:04:03
***
http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

Tuota taustaa vasten tuntuu aika uskottavalta hypoteesilta. Tosin, miten helvetissä tähän mahdollisuuteen ei ole reagoitu? Voiteluaineiden höyrystyminen hengitysilmaan ei kai ole tavoiteltu olotila? Aikaa olisi ainakin ollut.

Erittäin hyvä kysymys, totesin tämän muuten vähän aiemmin olevan laajemminkin ranskalaisten ominaisuuden vrt arevan ydinvoima.

On myös sanottava, etten tiedä, millä näitä aika äärimmäisissä olosuhteissa toimivia turbiineja voidellaan, mutta yksikään tietämäni voiteluaine ei höyrystyessäänkään aiheuta välitöntä tajunnan menetystä, helvetinmoista ärtymystä ja hengitysvaikeuksia,ehkä.

EDIT: varsinkin lisäaineistus saattaa olla hyvinkin hys-hys-tietoa, mutta siinä vaiheessa kun lisäaineet höyrystyvät, luulisi perusöljynkin käryävän aika rankasti.

Ajattelija2008

http://m.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/ilmailujohtaja-ylelle-turmakoneen-pilotit-ovat-olleet-tajuttomana/4937988
Tuossa on linkki aamun uutisankkaan. Pekka Henttu on varmaan tulkinnut väärin saamaansa tietoa.

Mutta nyt äänitallenne on Ranskassa kuunneltu. Tutkijat todennäköisesti tietävät jo turman syyn. Audiossa on pakko olla tieto siitä, miksi lasku alkoi, jos kyseessä oli onnettomuus. Jos siellä kuuluu allahu akhbar, niin sekin kertoo paljon.

Griffinvaari

Quote from: MW on 25.03.2015, 23:24:35
Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 23:16:17
Quote from: MW on 25.03.2015, 23:13:47
Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 23:04:03
***
http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

Tuota taustaa vasten tuntuu aika uskottavalta hypoteesilta. Tosin, miten helvetissä tähän mahdollisuuteen ei ole reagoitu? Voiteluaineiden höyrystyminen hengitysilmaan ei kai ole tavoiteltu olotila? Aikaa olisi ainakin ollut.

Erittäin hyvä kysymys, totesin tämän muuten vähän aiemmin olevan laajemminkin ranskalaisten ominaisuuden vrt arevan ydinvoima.

On myös sanottava, etten tiedä, millä näitä aika äärimmäisissä olosuhteissa toimivia turbiineja voidellaan, mutta yksikään tietämäni voiteluaine ei höyrystyessäänkään aiheuta välitöntä tajunnan menetystä, helvetinmoista ärtymystä ja hengitysvaikeuksia,ehkä.

Olettaisin kyseessä olevan ennemminkin elektroniikan jäähdyttämiseen tarvittavaa hiilivetyä, niitä on nykyään useilla kaupallisilla nimikkeillä, eikä kyse ole höyrystymisestä vaan molekulaarisesta hajoamisesta.

MW

Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 23:28:18
***
Olettaisin kyseessä olevan ennemminkin elektroniikan jäähdyttämiseen tarvittavaa hiilivetyä, niitä on nykyään useilla kaupallisilla nimikkeillä, eikä kyse ole höyrystymisestä vaan molekulaarisesta hajoamisesta.

Pysyn kuulolla, mutta minkälaisia supertietokoneita noissa on, minkä jäähdytykseen ei ilma riitä? Ovat varsin konservatiivisia, tuolla alalla?

MW


Possumi

TCP:tä käytetään lentokoneiden moottorien voiteluaineissa lisäaineina ja öljyvuodon sattuessa sitä voi päästä höyrystymään matkustamon ilmastointijärjestelmään moottorin kompressorin kautta. Kaikki dokumentoidut tapaukset ovat olleet ns. hajuhaittoja ja mitään pysyviä saatika akuutteja terveysvaikutuksia ei ole ollut. Matkustamohenkilökunta ja pilotit ovat toki protestoineet näistä vuosia mutta kun asioita on yritetty mitata tieteellisesti niin mitään vaarallisia konsentraatioita näistä kaasuista ei olla saatu aikaan. Ilmiö on kovan debaatin alainen ilmailuteollisuudessa ja sillä on ihan oma nimensä: airotoksinen syndrooma:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aerotoxic_syndrome

Alkuperäinen artikkeli jossa käsitellään 2011 Airbus A319 TCP-vuotoa: http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-77222653.html


Griffinvaari

Quote from: Possumi on 25.03.2015, 23:40:04
TCP:tä käytetään lentokoneiden moottorien voiteluaineissa lisäaineina ja öljyvuodon sattuessa sitä voi päästä höyrystymään matkustamon ilmastointijärjestelmään moottorin kompressorin kautta. Kaikki dokumentoidut tapaukset ovat olleet ns. hajuhaittoja ja mitään pysyviä saatika akuutteja terveysvaikutuksia ei ole ollut. Matkustamohenkilökunta ja pilotit ovat toki protestoineet näistä vuosia mutta kun asioita on yritetty mitata tieteellisesti niin mitään vaarallisia konsentraatioita näistä kaasuista ei olla saatu aikaan. Ilmiö on kovan debaatin alainen ilmailuteollisuudessa ja sillä on ihan oma nimensä: airotoksinen syndrooma:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aerotoxic_syndrome

Alkuperäinen artikkeli jossa käsitellään 2011 Airbus A319 TCP-vuotoa: http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-77222653.html

Tuon vuoksi epäilenkin sen osuutta tajuttomuuden tai tajunnan häiriön aiheuttajana, jokin muu se on.
Tapauksia on kuitenkin liikaa jotta niiden selvittämättömyys olisi hyväksyttävää.
Onko tässä onnettomuudessa tästä kyse onkin sitten jo eri juttu, selvinnee aikanaan.
Täällä kun joku epäili terrorismin osuutta niin muualla on ihmetelty ja syystä ranskan ilmavoimien suoritus kykyä, joidenkin mielestä hävittäjä olisi sattumaksi liian pian koneen pyrstöllä, mahdolisuuksia on paljon selvinnee sekin aikanaan.

Possumi

Quote from: Griffinvaari on 25.03.2015, 23:49:54
Tuon vuoksi epäilenkin sen osuutta tajuttomuuden tai tajunnan häiriön aiheuttajana, jokin muu se on.
Tapauksia on kuitenkin liikaa jotta niiden selvittämättömyys olisi hyväksyttävää.
Onko tässä onnettomuudessa tästä kyse onkin sitten jo eri juttu, selvinnee aikanaan.
Täällä kun joku epäili terrorismin osuutta niin muualla on ihmetelty ja syystä ranskan ilmavoimien suoritus kykyä, joidenkin mielestä hävittäjä olisi sattumaksi liian pian koneen pyrstöllä, mahdolisuuksia on paljon selvinnee sekin aikanaan.

Minua ärsyttää se että porukka haluaa vastauksia tuntien sisällä onnettomuudesta - kun vuorenkyljessä makaavat ruumiit ovat vielä lämpimiä.

Kyllä pitäisi olla sen verran kärsivällinen että jaksaa odottaa että tutkijat tutkivat asiat kunnolla. Ilmailuonnettomuuksien historiassa tyypillinen onnettomuustutkinta kestää kuukausia ja varsinainen lopullinen raportti annetaan vasta vuosien jälkeen onnettomuudesta kun kaikki asiaa koskevat tahot ja dokumentit on käyty läpi ja analysoitu.

CVR on nyt löydetty ja se on hyvässä kunnossa (nauhoite on tuola 'kattilan sisällä' - vääntynyt osa on pelkkä liitin)

(http://www.bea.aero/fr/enquetes/vol.gwi18g/images/photo.cvr.3.jpg)

Mitä tulee spekulaatioihin niin terrorismista puhuminen ja ranskalaiset hävittäjät alkavat saada jos salaliittoteoriamaisia piirteitä. On hyvä tässä vaiheessa lukea vaikkapa tämä artikkeli:

http://www.skepsis.fi/lehti/2015/Skeptikko-2015-1_salaliittoteoriat_pulppusivat_esiin.pdf

ja pohtia olisiko sittenkin asioille yksinkertaisempiakin selityksiä.

Ajattelija2008

Quote from: MW on 25.03.2015, 23:39:52
Quote from: Ajattelija2008 on 25.03.2015, 23:27:37
http://m.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/ilmailujohtaja-ylelle-turmakoneen-pilotit-ovat-olleet-tajuttomana/4937988
Tuossa on linkki aamun uutisankkaan. Pekka Henttu on varmaan tulkinnut väärin saamaansa tietoa.
***

...ja ankka, koska?

Pitääkö tämä selittää monta kertaa? Henttu väitti aamulla saaneensa tietoja äänitiedostosta, vaikka tiedoston purkaminen onnistui vasta illalla.