News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-03-24 Germanwings 4U 9525 putosi Ranskan Alpeilla

Started by Ajattelija2008, 24.03.2015, 16:12:13

Previous topic - Next topic

Griffinvaari

Siitä kärsivällisyydestä, hyvin harva onnettomuus on jäänyt selvittämättä joskus selvyys saadaan vasta vuosikymmenten päästä esim. kaleva, oletan myös nyt ajankohtaisten mysteerien kuten mh370 joskus aukeavan, eikä siihen tarvita salaliittoja tokihan niitäkin on kuten juuri kaleva osoittaa.
Odotellaan, siihen saakka toki spekulaatiot on sallittuja, yleensä joku spekulaatioista sitten osoittautuu oikeaksi. - siis -minähän sanoin ;D .

RP

Quote from: Ajattelija2008 on 25.03.2015, 23:58:56
Quote from: MW on 25.03.2015, 23:39:52
...ja ankka, koska?

Pitääkö tämä selittää monta kertaa? Henttu väitti aamulla saaneensa tietoja äänitiedostosta, vaikka tiedoston purkaminen onnistui vasta illalla.
Missä on se virallinen tai muuten riittävän luotettava tieto, että tiedoston purkaminen olisi onnistunut vasta illalla? Voisi kuvitella, että purkaminen olisi hyvinkin nopeaa, ja sen jälkeen on hyvinkin paljon hitaampi prosessi, jossa tallennettua ääntä analysoidaan ja siitä vaiheitaan yrtetään rakentaa ymmärrys, mitä tapahtui.

New York Times omista lähteistään raportoi, että toineen koneen lentäjistä olisi poistunut ohjaamosta, ja tämän jälkeen ei olisi saanut vastausta pyrkiessään sisälle takaisin. Koputukset olisivat ensin käyneet voimakkaamamksi, ja sitten ovi olisi yritetty turhaan murtaa. Tämä on Hentun version kanssa sikäli yhdenmukainen, että ensimmäiseksihän tuolliasessa nauhassa noteerattaisiin ja ohjaamokeskustelun puute (ja mahdollisesti oven rynkytys). Sitten vähän myöhemmin tutkijat asetettaisivat aikalinjalle oven avautumisen ja sulkeutumisen vähän aikaisemmin.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1427225515246.html
http://www.nytimes.com/2015/03/26/world/europe/germanwings-airbus-crash.html?_r=1
QuoteOnnettomuuden tutkinnassa mukana oleva sotilasviranomainen sanoo lehdelle, että lennon alkupuolella pilotit keskustelivat tyynesti keskenään. Myöhemmin tapahtuu kuitenkin jotain kummallista.

NYT:n lähteen mukaan nauhalla kuuluu, kuinka ohjaamon oveen koputetaan ulkopuolelta ensin kevyesti, sitten kovempaa. Kukaan ei kuitenkaan vastaa.

Lähteen mukaan ääninauha viittaa siihen, että koputtaja on nimenomaan toinen lentäjistä, joka oli poistunut ohjaamosta.

– (Nauhalta) voi kuulla, että hän yrittää hajottaa oven, nimettömänä pysyttelevä lähde kuvailee.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Dharma

Quote from: Ajattelija2008 on 25.03.2015, 21:27:46
Quote from: Asra on 25.03.2015, 21:13:49
Jos kyseessä oli ilmanpaineen äkillisestä laskemisesta johtunut tajuttomuus alkaisiko viimeistään jossain 3-4 km korkeudessa perusterve lentäjä jo vähän tokenemaan? Edes sen verran, että kaivaa happimaskin kasvoille?

Jos paine lentokoneessa laskee, niin happinaamarit putoavat automaattisesti. Mutta maassa olleilla uhreilla ei ilmeisesti ollut naamareita päällä. Näin ollen hypoteesi paineen katoamisesta voidaan kuopata.

Sen sijaan myrkkykaasu voisi selittää tapahtumat.

Olen koko ajan pitänyt terrorismia todennäköisimpänä selityksenä. Kunhan meille kerrotaan äänitallenteen sisältö, niin selvinnee melkoisella varmuudella, oliko kyse terrorismista.

Ei aivan. Lähes aina paineen pudotessa happinaanamarit putoavat ja ohjaajat näkevät varoitusvalon ja ehtivät toimia. Tällöin myös vältytään onnettomuudelta. Nyt vika on saattanut olla paineantureissa, jolloin mitään varoitusta tai happinaamareita ei olisi saatu ja siitä onnettomuus. Tämä on oma arvaukseni, joka tietysti on puhdas arvaus.

Faidros.

Väittävät, että toinen pilotti olisi poistunut ohjaamosta eikä olisi enää päässyt takaisin.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201503260015405_ul.shtml
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Asra

Taitaa olla nyt kotietsinnät käynnissä lentäjän kotona. Sen verran selvältä alkaa vaikuttamaan, että lennettiin päin vuorenseinää harkitun hallitusti.

ﻳَﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ اﻟﻨَّﺎﺱُ اﺗَّﻘُﻮا ﺭَﺑَّﻜُﻢُ اﻟَّﺬِﻱ ﺧَﻠَﻘَﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﻧَﻔْﺲٍ ﻭَاﺣِﺪَﺓٍ ﻭَﺧَﻠَﻖَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺯَﻭْﺟَﻬَﺎ ﻭَﺑَﺚَّ ﻣِﻨْﻬُﻤَﺎ ﺭِﺟَﺎﻻً ﻛَﺜِﻴﺮًا ﻭَﻧِﺴَﺎءً ۚ ﻭَاﺗَّﻘُﻮا اﻟﻠَّﻪَ اﻟَّﺬِﻱ ﺗَﺴَﺎءَﻟُﻮﻥَ ﺑِﻪِ ﻭَاﻷَْﺭْﺣَﺎﻡَ ۚ ﺇِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺭَﻗِﻴﺒًﺎ

http://www.setakielto.fi/

räsänen

Quote from: Asra on 26.03.2015, 07:21:37
Taitaa olla nyt kotietsinnät käynnissä lentäjän kotona. Sen verran selvältä alkaa vaikuttamaan, että lennettiin päin vuorenseinää harkitun hallitusti.

Tuo olisikin pahin skenaario ilmailun kannalta. Viallinen anturi on helppo uusia mutta itsetuhoisen lentäjän tunnistaminen onkin hankalampi juttu.

Siili


Siili

Quote from: räsänen on 26.03.2015, 07:29:10
Quote from: Asra on 26.03.2015, 07:21:37
Taitaa olla nyt kotietsinnät käynnissä lentäjän kotona. Sen verran selvältä alkaa vaikuttamaan, että lennettiin päin vuorenseinää harkitun hallitusti.

Tuo olisikin pahin skenaario ilmailun kannalta. Viallinen anturi on helppo uusia mutta itsetuhoisen lentäjän tunnistaminen onkin hankalampi juttu.

Juu, eikä taida olla oikein realistista tekniikka, joka edellyttää molempien lentäjien yhteistyötä.  Kone kun pitää saada turvallisesti alas, vaikka toinen lentäjä olisi kuollut.

Faidros.

Toinen lentäjä käy kusella ja toinen saa sairaskohtauksen sillä aikaa. Ohjaamon ovea ei saa ulkopuolelta auki kuin erityisjärjestelyin. Kun kone lähtee liukuun kusella käynyt pilotti menee paniikkiin ja yrittää epätoivoisesti rikkoa oven.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Siili

Quote from: Faidros. on 26.03.2015, 08:00:18
Toinen lentäjä käy kusella ja toinen saa sairaskohtauksen sillä aikaa.

Tai sitten meteoriitti rikkoo ikkunan.

sakarit

Quote from: Asra on 26.03.2015, 07:21:37
Taitaa olla nyt kotietsinnät käynnissä lentäjän kotona. Sen verran selvältä alkaa vaikuttamaan, että lennettiin päin vuorenseinää harkitun hallitusti.

Ei ole lainkaa selvää. Tämä ei tue tätä teoriaa:

- Konetta ei syöksytetty tonttiin, vaan tippui varsin pienellä vertikaalinopeudella
- Itsemurhan tekijä varmaankin olisi toiminut toisin, kun kerran toinen lentäjä oli pyrkimässä ohjaamoon

Esim. sairaskohtaus tuntuisi todennäköisemmältä, mutta katsotaan nyt. Näissä lentoturmissa on se hankaluus, että media ja ihmiset haluavat vastauksia nopeasti, mutta tutkinta onnettomuuden syistä voi kestää kauan. Kun syyt lopulta selviää, juttu on jo häipynyt ihmisten mielistä, eikä enää juuri kiinnosta, kuin lentoalan ammattilaisia ja harrastajia.


Leijona78

Mjoo. Korjauksena edellisiin kommentteihini pitää nyt todeta että tämä homma alkaa luisua yhä enemmä WTF-osastolle, jossa kaikki on mahdollista.

Mitenkäs se edelleen selvittämättä oleva Malaysian MH370-keissi; siinähän epäiltiin myös itsaria. On toi sikäli aika herkkä laji, kun lentäessä pitää a) koneen kestää b) kapteenin pää kestää.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Jaska Pankkaaja

Quote from: Siili on 26.03.2015, 08:03:53
Quote from: Faidros. on 26.03.2015, 08:00:18
Toinen lentäjä käy kusella ja toinen saa sairaskohtauksen sillä aikaa.

Tai sitten meteoriitti rikkoo ikkunan.

Itse asiassa tuokin olisi mahdollista! Toki tuo sairauskohtaus vaikuttaisi todennäköisemmältä: toinen kusella, toinen kuollut   :(
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

RP

Quote from: Faidros. on 26.03.2015, 08:00:18
Toinen lentäjä käy kusella ja toinen saa sairaskohtauksen sillä aikaa. Ohjaamon ovea ei saa ulkopuolelta auki kuin erityisjärjestelyin. Kun kone lähtee liukuun kusella käynyt pilotti menee paniikkiin ja yrittää epätoivoisesti rikkoa oven.
Erityisjärjestely = numerokoodin syöttö.
Vaihtoehdot ovat kai itsemurha tai sitten tajuttomuus YHDISTETTYNÄ vikaan lukitusjärjestelmässä tai sen tahattomaan aktivointiin.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Faidros.

#104
Jos kyseessä olisi terroriteko, miksi liu'ttaa kone loivalla kulmalla vuoreen, kun mahdollisuus olisi lentää se asutuskeskukseen?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Noottikriisi

Quote from: RP on 26.03.2015, 08:21:30
Quote from: Faidros. on 26.03.2015, 08:00:18
Toinen lentäjä käy kusella ja toinen saa sairaskohtauksen sillä aikaa. Ohjaamon ovea ei saa ulkopuolelta auki kuin erityisjärjestelyin. Kun kone lähtee liukuun kusella käynyt pilotti menee paniikkiin ja yrittää epätoivoisesti rikkoa oven.
Erityisjärjestely = numerokoodin syöttö.
Vaihtoehdot ovat kai itsemurha tai sitten tajuttomuus YHDISTETTYNÄ vikaan lukitusjärjestelmässä tai sen tahattomaan aktivointiin.
Meinasin kirjoittaa samaa mutta olin liian hidas. Kyllä tuo tahallisuuteen viittaa jos ohjaamoon jäänyt lentäjä on vartavasten estänyt toisen paluun.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Siili

Quote from: RP on 26.03.2015, 08:21:30
Quote from: Faidros. on 26.03.2015, 08:00:18
Toinen lentäjä käy kusella ja toinen saa sairaskohtauksen sillä aikaa. Ohjaamon ovea ei saa ulkopuolelta auki kuin erityisjärjestelyin. Kun kone lähtee liukuun kusella käynyt pilotti menee paniikkiin ja yrittää epätoivoisesti rikkoa oven.
Erityisjärjestely = numerokoodin syöttö.
Vaihtoehdot ovat kai itsemurha tai sitten tajuttomuus YHDISTETTYNÄ vikaan lukitusjärjestelmässä tai sen tahattomaan aktivointiin.

Itsemurha lienee skenaario, joka vaatii vähiten yhteensattumia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Occamin_partaveitsi

Tässä selvitystä aikaisemmasta keissistä:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20131129-0

Noottikriisi

Itsemurha tai terroriteko vaikuttavat todennäköisimmiltä tämänhetkisten tietojen perusteella. Olisi mielenkiintoista tietää lentäjien nimet.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

svobo

No heitetään nyt sitten omakin aamuveikkaus:
Jos ovi on ilmatiivis ja haluttu tehdä erityisen murtovarmaksi niin, että se aukeaa matkustamoon, niin ohjaamon paineen menetys pistää siellä istuvan pilotin tajuttomaksi, eikä ovea saa ohjaamon ja matkustamon paine-eron takia millään erityismenettelyillä avattua.

OT-EDIT: Tämäkin lentoturma ja sen uhrit menevät radikaali-islamin piikkiin, koska akbarian takia ohjaamoon pääsy on pitänyt tehdä mahdottomaksi.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

RP

Quote from: Faidros. on 26.03.2015, 08:22:04
Jos kyseessä olisi terroriteko, miksi liu'ttaa kone loivalla kulmalla vuoreen, kun mahdollisuus olisi lentää se asutuskeskukseen?

Ehkä hän olisi halunnut perheenjäseniensä  (henkisen tai taloudellisen) edun vuoksi jättää asian epäselväksi tai hankalammin todistettavaksi?

Tässä vielä Airbussin ohjaamon oven lukitus esiteltynä. Siinä on kolme asentoa:
(1) Avaus
(2) Kiinni
(3) Lukitus
https://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs

Kolmannessa sitä ei saa auki ulkopuolelta edes koneen kapteeni. Tämän asennon ei kuuluisi olla normaalin lennon aikana aktivoituna missään vaiheessa.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

RP

Quote from: svobo on 26.03.2015, 08:42:04
No heitetään nyt sitten omakin aamuveikkaus:
Jos ovi on ilmatiivis ja haluttu tehdä erityisen murtovarmaksi niin, että se aukeaa matkustamoon

Ovi aukenee ohjaamoon päin. (Olen myös nähnyt väitteen, että itse lukitusmekanismi olisi ohjelmoitu avautumaan automaattisesti, jos ohjaamosta häviää paineet)
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Faidros.

Quote from: RP on 26.03.2015, 08:44:51
Quote from: Faidros. on 26.03.2015, 08:22:04
Jos kyseessä olisi terroriteko, miksi liu'ttaa kone loivalla kulmalla vuoreen, kun mahdollisuus olisi lentää se asutuskeskukseen?

Ehkä hän olisi halunnut perheenjäseniensä  (henkisen tai taloudellisen) edun vuoksi jättää asian epäselväksi tai hankalammin todistettavaksi?

Tässä vielä Airbussin ohjaamon oven lukitus esiteltynä. Siinä on kolme asentoa:
(1) Avaus
(2) Kiinni
(3) Lukitus
https://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs

Kolmannessa sitä ei saa auki ulkopuolelta edes koneen kapteeni. Tämän asenoon ei kuuluisi olla normaalin lennon aikana aktivoituna missään vaiheessa.

Kyllä varmasti nuo oven lukitusasennot näkyy mustan laatikon taltioinneissa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

RP

Quote from: Faidros. on 26.03.2015, 08:48:29
Kyllä varmasti nuo oven lukitusasennot näkyy mustan laatikon taltioinneissa.

Kuvittelisin (jos se löytyy riittävän ehjänä), mutta onko se riittävä todiste? Voisiko vaikka aivoverenvuodon saanut ohjaaja painaa tuota nuppia tahattomasti? Mitä voidaan todistaa, ja mitä vain epäillä?

Jos nuo NYT:n tiedot pitävät paikkansa, niin vaihtoehdot näyttäisivät todellakin olevan itsemurha tai onnettomien sattumusten surkea summa.

Itsemurhavaihtoehdossa ohjaamossa ollut  olisi voinut luottaa siihen, että hänellä ei ole erityisempi kiire. Viimeisen runsaan 13 vuoden aikana on käytetty paljon sen eteen, että ohjaamon ei voisi tunkeuta lennon aikana vastoin ohjaamossa olevien tahtoa.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Ajattelija2008

Lentokone käänsi suuntaansa 15 astetta laskun aikana. Ilman muuta pilotin itsemurha tai terroriteko on todennäköisin selitys.

Pilottien nimiä ei vieläkään ole paljastettu?

Ajattelija2008

Quote from: svobo on 26.03.2015, 08:42:04
No heitetään nyt sitten omakin aamuveikkaus:
Jos ovi on ilmatiivis ja haluttu tehdä erityisen murtovarmaksi niin, että se aukeaa matkustamoon, niin ohjaamon paineen menetys pistää siellä istuvan pilotin tajuttomaksi, eikä ovea saa ohjaamon ja matkustamon paine-eron takia millään erityismenettelyillä avattua.

Ohjaamon ja matkustamon välillä on ilma-aukko. Jos siihen tulisi hillitön paine-ero 100 000 newtonia neliömetrillä, niin väliseinä rikkoutuisi. Siksi paine pitää olla sama.

törö

Quote from: Jaska Pankkaaja on 26.03.2015, 08:15:27
Quote from: Siili on 26.03.2015, 08:03:53
Quote from: Faidros. on 26.03.2015, 08:00:18
Toinen lentäjä käy kusella ja toinen saa sairaskohtauksen sillä aikaa.

Tai sitten meteoriitti rikkoo ikkunan.

Itse asiassa tuokin olisi mahdollista! Toki tuo sairauskohtaus vaikuttaisi todennäköisemmältä: toinen kusella, toinen kuollut   :(

Tai autopilotissa on ollut bugi ja pilotit päiväunilla.

Edit: ehkä sittenkin itsemurha isolla rytinällä.

http://www.svt.se/nyheter/uutiset/lentaja-lukittu-ulos-ohjaamosta

Ajattelija2008

Quote from: RP on 26.03.2015, 04:47:28
Quote from: Ajattelija2008 on 25.03.2015, 23:58:56
Quote from: MW on 25.03.2015, 23:39:52
...ja ankka, koska?

Pitääkö tämä selittää monta kertaa? Henttu väitti aamulla saaneensa tietoja äänitiedostosta, vaikka tiedoston purkaminen onnistui vasta illalla.
Missä on se virallinen tai muuten riittävän luotettava tieto, että tiedoston purkaminen olisi onnistunut vasta illalla? Voisi kuvitella, että purkaminen olisi hyvinkin nopeaa, ja sen jälkeen on hyvinkin paljon hitaampi prosessi, jossa tallennettua ääntä analysoidaan ja siitä vaiheitaan yrtetään rakentaa ymmärrys, mitä tapahtui.

Lukisit uutisia ja tätä ketjua. Eilen iltapäivällä sanottiin, että tallentimesta ei vielä ole saatu ulos äänitiedostoa. Sitten pari tuntia myöhemmin sanottiin, että tiedosto on saatu ulos.

Tallennin oli kovia kokenut ja vietiin Pariisiin. Ei sitä saa ruveta availemaan missä sattuu.

RP

Quote from: Ajattelija2008 on 26.03.2015, 09:27:24
Lukisit uutisia ja tätä ketjua. Eilen iltapäivällä sanottiin, että tallentimesta ei vielä ole saatu ulos äänitiedostoa. Sitten pari tuntia myöhemmin sanottiin, että tiedosto on saatu ulos.

Jos asia on noin itsestään selvä, niin sitten voit varmaan esittää väittesi tueksi kunnollisen linkin?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

P

Quote from: Asra on 26.03.2015, 07:21:37
Taitaa olla nyt kotietsinnät käynnissä lentäjän kotona. Sen verran selvältä alkaa vaikuttamaan, että lennettiin päin vuorenseinää harkitun hallitusti.

Nauhalta ei kuitenkaan kuulu lopussa "Allahu akbaria"? Vai mitä se egyptilainen lentäjä, joka lensi Egypt Airin lentoa 990, toistelikaan ääneen lentäessään koneen mereen, sammutettuaan ensin moottorit?

http://en.wikipedia.org/wiki/EgyptAir_Flight_990
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: sakarit on 26.03.2015, 08:04:00
Ei ole lainkaa selvää. Tämä ei tue tätä teoriaa:

- Konetta ei syöksytetty tonttiin, vaan tippui varsin pienellä vertikaalinopeudella
- Itsemurhan tekijä varmaankin olisi toiminut toisin, kun kerran toinen lentäjä oli pyrkimässä ohjaamoon


Tuskin. Suhteellisen murtovarma ovi. Mikäs siinä on rauhassa lennellä vuorenseinään. Antaa vaan koputtaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991