News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Terroristien jahtaama pilapiirtäjä Lars Vilks elää piilossa yksinäisenä ja ..

Started by B52, 22.02.2015, 11:32:13

Previous topic - Next topic

Siener

Sitten se, että kuolleet poliisit ainakin nimiltään ovat/olivat pursvenskar, aitoruotsalaisia.

Eihän niillä mitään arvoa ole, joutivatkin mennä...

Eli edelleen olen sillä kannalla, että Boston brakes, jonka tod. näk. maahanmuuttajakollegat vielä asentaneet...


Ajatolloh

Quote from: räsänen on 04.10.2021, 12:25:35
Faktaa on se, että auto ajoi kovaa. Sen on täytynyt jotta se menisi yli kaiteen. Miksiköhän se ajoi huomattavaa ylinopeutta kuten silminnäkijät todistavat? Oliko joku tilanne päällä?

Ei noi svedujen 2+1 tiet ole millään kaiteella erotettu. Ei ainakaan semmoiselle kaide-kaiteella, mitä sinä suomalaisena varmaan ajattelet? (semmoinen järeä sinkatusta teräksestä tehty aaltotaitos...)

Ne svedujen erottimet on semmoista vaijeria. Kuva ohessa.

Eiköhän tommoisesta raskaampi auto läpi mene kun oikein yrittää?


Pakkanen

Quote from: valtakunnanpärkhele on 04.10.2021, 21:00:25
Quote from: Skeptikko on 04.10.2021, 20:56:22
Quote from: RiP on 04.10.2021, 19:40:17
Voiko renkaan puhkeamisen nähdä räjähdyksenä?

Isojen ajoneuvojen renkaiden räjähtäminen täyttäessä voi olla varsin räjähdyksenomainen ja suorastaan tappava tapahtuma. Voisi kuvitella, että henkilöauton renkaan räjähtäminen ajaessa olisi kuitenkin paljon heikompi tapahtuma, tosin nyt kyseessä oli varsin raskas henkilöauto.

Nopealla googlella youtubesta löytyy, tuosta voi itse arvioida  https://www.youtube.com/watch?v=DhSe0HeF2oQ

edit: kohdassa 6,20 premium henkilöauto lähtee moottoritienopeudessa lapasesta kun rengspuhkeaa.

Rekan renkaan ilmatilavuus on n. 5 kertaa suurempi kun onnettomuusauton renkaan ja yhden rekan renkaan kantavuus on 5000kg, eli suurempi kuin koko 4 renkaisen onnettomuusauton.

Moinen ero ei voi olla vaikuttamatta renkaan räjähdyksen näyttävyyteen.

Jos jokin ääntelee kuin ankka, kävelee kuin ankka ja näyttää ankalta, se todennäköisesti on ankka. Ehkä onnettomuutta edeltävän räjähdyksen nähnyt silminnäkijä näki räjähdyksen?

Ajatolloh

Quote from: P on 04.10.2021, 15:29:27
Jep. Kyllin(kylkimiinan) laukaiseminen ja osuminen muuttuu vaativammaksi nopeuden noustessa ja se vaatii harjoittelua- Moottoritienopeudessa 160 km/h osuminen olisi kyllä ihan tuuripeliä. Mistä tiedän? Aika monta harjoitus-"kylliä" olen itse laukonut ja ollut laukomassa yleensä 30-50 kmh haarukassa./. Harjoitteluun löytyi aikoinaan jopa polaroid-kamera, josta myöhemmin tuli digiversio, jonka otoksesta näki, olisiko osunut vai ei, ja mihin? Vaatii vähän suunittelua, täyhtäyspisteiden valitsemista ja harjoittelua nopeuden hahmottamisesta.

Ja toki, ei suuntaavan räjähteen kohdalla räjähteen teholla on merkitystä "osumisessa".  Esim. harjoittelussa välillä käytettiin sellaisten pikkuilmoisimien sijaan ihan oikeita porapanoksia, niin vaikuttavuutta tuli lisää. Yhteenkin etutulppaan sain käskyn pistää kolme 60g porapanosta. Oli aika komea paukku pimeässä. Kuski meinasi lopettaa harjoituksen maaliajon. ;)

En jaksa uskoa mihinkään pommiin. 5 tonnin maasturi 160 km/h vauhdissa riittää katastrofiin. Pitäisi vain saada selvyys, miksi auto ajoi 160 km/h? Sairaskohtaus Vilksillä, kiire sairaalaan?  Allahu-akbaari-poliisi ratissa ja tietoinen törmääminen? Tuskin?

Lues nyh kuiten toi keissi minkä Skeptikko postas. Rote Armee ja SRV-pommi. Siinä oli jo vähän osaamista.

Infrapunasäteellä laukaisu. Polkupyörä parkissa viikkokaupalle ensin, jotta pokan väijymiehet tottuu fillariin.

Konsultiksi väitetään itse eversti V. Putinia Dresdenin vuosiltaan. Amatimies näemmä.

En nyt yhtään väitä, että Viks lähti noin sofistikoituneen iskun seurauksena vaan mistäpä sitä tietää? Kyllähän maailmalta osaamista löytyy ja jos tarpeeksi maksaa, niin joku ammattimies käy hoitelemassa. Eikä välttämättä ja vissiin todennäköisestikään ole musulmanne.

Pakkanen

Quote from: ikuturso on 04.10.2021, 21:07:34
Quote from: Pakkanen on 04.10.2021, 08:37:53

Ihan vaan tämä IL:kin käyttämä lehtikuva.

https://img.ilcdn.fi/_Z-X5-aFQ6RPHpz7uJTTtMfg3dQ=/full-fit-in/612x0/img-s3.ilcdn.fi/8c93323111e6f485ff7ff10fb4f3fbdffda1ac49cf9df1ce0268cc642059fd69.jpg

Voisiko tuossa oranssissa kiertotieopasteessa lukeas esim. MARKARYD ja KYRKHULT?

Voi tietysti olla ettei liikenteen väliaikaisjärjestelyt liity tapahtumiin mitenkään, mutta sellaisiakin alueella näyttää olleen.

Veikkaan, että liikenteen väliaikaisjärjestelyt liittyvät tapahtumaan, mutta eivät onnettomuuteen.

Jos kaistalla palaa kaksi autoa, liikenne ohjataan kiertotietä tapahtumapaikan ohitse. Väittäisin, että tietyö- ja kiertotiejärjestelyt on laitettu tuonne onnettomuuden jälkeen.

-i-

Mietin ensin itse samaa, mutta aloin epäilemään ettei ihan paikannimillä varustettua kiertoreitin erikoiskilpeä ihan niin helposti löytyisi? Joku yleisviitta kyllä, mutta että  tuollainen täsmäkilpi?

Mutta joo, tietyöt yms. ei osoittautunut osalliseksi tapahtumiin.

Ajatolloh

Quote from: Pakkanen on 04.10.2021, 21:30:02
Jos jokin ääntelee kuin ankka, kävelee kuin ankka ja näyttää ankalta, se todennäköisesti on ankka. Ehkä onnettomuutta edeltävän räjähdyksen nähnyt silminnäkijä näki räjähdyksen?

Räjähdyksen hän varmaankin näki, mutta oliko räjähdys esim. kemiallisilla ainehilla avustettu? Se ei taida olla tiedossa.

Jos siellä oli räjähteitä mukana, niin niistä saattaa lieska/leimahdus näkyä  mutta nyt ollaan rikkinäisen puhelimen päässä eli välissä kiireinen journalisti, joka ei varmaan jaksa kysellä tarkasti yksityiskohtia.

Noh, jopa Ruotsin poliisin pitäisi selvitä tästä tutkinnasta. Räjähteiden käyttö selviää yksinkertaisella nitraattikokeella.

RiP

Quote from: Ajatolloh on 04.10.2021, 21:36:19
Quote from: Pakkanen on 04.10.2021, 21:30:02
Jos jokin ääntelee kuin ankka, kävelee kuin ankka ja näyttää ankalta, se todennäköisesti on ankka. Ehkä onnettomuutta edeltävän räjähdyksen nähnyt silminnäkijä näki räjähdyksen?

Räjähdyksen hän varmaankin näki, mutta oliko räjähdys esim. kemiallisilla ainehilla avustettu? Se ei taida olla tiedossa.

Jos siellä oli räjähteitä mukana, niin niistä saattaa lieska/leimahdus näkyä  mutta nyt ollaan rikkinäisen puhelimen päässä eli välissä kiireinen journalisti, joka ei varmaan jaksa kysellä tarkasti yksityiskohtia.

Noh, jopa Ruotsin poliisin pitäisi selvitä tästä tutkinnasta. Räjähteiden käyttö selviää yksinkertaisella nitraattikokeella.

Paikka jossa Lars Vilks ja kaksi poliisia kuoli.

RiP

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka?jwsource=cl

Sen verran jyrkkä mutka ettei luulisi tuossa ajettavan 160km/h, ainakin filmin mukaan jyrkkä.
Omituinen jälki 90 asteen kulmassa Vilksin autoon nähden.

RiP

Quote from: RiP on 04.10.2021, 22:45:24
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka?jwsource=cl

Sen verran jyrkkä mutka ettei luulisi tuossa ajettavan 160km/h, ainakin filmin mukaan jyrkkä.
Omituinen jälki 90 asteen kulmassa Vilksin autoon nähden.

kuva IS:n. 160km/h ja 90 asteen jarrutus?

Ajatolloh

Quote from: RiP on 04.10.2021, 23:00:25
Quote from: RiP on 04.10.2021, 22:45:24
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka?jwsource=cl

Sen verran jyrkkä mutka ettei luulisi tuossa ajettavan 160km/h, ainakin filmin mukaan jyrkkä.
Omituinen jälki 90 asteen kulmassa Vilksin autoon nähden.

kuva IS:n. 160km/h ja 90 asteen jarrutus?


Ei tuo E4 moottoritietä ole. Ei sielläkään nyt sentään niin hulluja olla, että moottoritiehen tuollaisia kurveja on. Kyltissä näkyy, että "Tie nro 117 Hässleholmiin oikealle".

E4 on suoraan eteenpäin tuosta kurvista. E4:n eteläinen liittymä Markarydissä pitäis olla huudeilla. Koitin katsella Google mapsin kuvista. En keksi missä kohtaa toi on. Aftonbladetin videolla näkyy taustalla myös rakennuksia, joista saattaa oll hyötyä geolokalisoinnissa.

Keksiikö joku? https://goo.gl/maps/dL3bJuyPuNfqQfGPA

Ajatolloh

Kiitos @Skeptikko tuosta A. Herrhausen muistelusta. Et ehkä arvannutkaan mikä aarreaitta se oli?

Rupesin penkomaan kun mielestäni oli kiehtova tarina.

"Yllättäen" Irakissa on havaittu Herrhausenin salamurhassa käytetyn tyyppisiä edistyneitä autopommeja eli joko Herrhousenin murhaaja on opettanut kähtäviä - tai on itse siitä porukasta kotoisin. (Saksan kurdeja, turkkeja?)

Wired on taannoin kirjoittanut tästä merkillisestä yhteydestä.

https://www.wired.com/2008/07/the-assassinati/

Wiredin mukaan Herrhausein tappanut pommi ei kuitenkaan ollut suunnatun räjähdysvaikutuksen pommi. Sen sijaan Irakissa kähtävät ovat käyttäneet niitä panssaroituja ajoneuvoja vastaan.

Näihin SRV autopommeihin on törmätty myös Afganistanissa, joten joku on opettanut huolella noita taitoja islamilaisessa maailmassa.


Radio

Ensimmäinen kysymys: miksi Range ajoi ylinopeutta ja kuka oli kuski? Ettei vaan ollut Arabi Ahab.
Jos Rover painoi tosiaan 4 tonnia, niin ei sitä mikään pitele, läpi menee.
Oma Rangeni painaa yli 2 tonnia ja pidän sitä melkoisena ammuksena.

migri

Quote from: Pakkanen on 04.10.2021, 21:30:02

Rekan renkaan ilmatilavuus on n. 5 kertaa suurempi kun onnettomuusauton renkaan ja yhden rekan renkaan kantavuus on 5000kg, eli suurempi kuin koko 4 renkaisen onnettomuusauton.

Moinen ero ei voi olla vaikuttamatta renkaan räjähdyksen näyttävyyteen.

Jos jokin ääntelee kuin ankka, kävelee kuin ankka ja näyttää ankalta, se todennäköisesti on ankka. Ehkä onnettomuutta edeltävän räjähdyksen nähnyt silminnäkijä näki räjähdyksen?
Yep. Riippuu tosiaan renkaasta, vauhdista, autosta ja kuljettajasta mitä tapahtuu. Itsellä on takana 305/30 ja eikä ole kummoinenkaan "räjähdys" jos tuollainen menee. Kyllä tulee mieleen että tässä on jostain muusta kyse kuin renkaan räjädyksestä. Voi tietysti olla että hurrien ajotaidotkin ovat kadonneet...

https://www.youtube.com/watch?v=AlhgZaR30A0

Melkein löisin tästä vetoa:

Quote from: Socrates on 04.10.2021, 20:49:42
Tosi outo keissi.
Todennäköisimmältä vaikuttaisi laajennettu itsemurha kuljettajan taholta.
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

RP

Quote from: Pakkanen on 04.10.2021, 21:30:02
Ehkä onnettomuutta edeltävän räjähdyksen nähnyt silminnäkijä näki räjähdyksen?

Minkä onnettomuutta edeltävän räjähdyksen? Tätäkö tarkoitat:
Quote from: RiP on 04.10.2021, 19:40:17
"Vittnet som färdades inte långt därefter berättar hur han såg en explosion."

Voiko renkaan puhkeamisen nähdä räjähdyksenä?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5wPlV/blev-vittne-till-kraschen-ser-hur-bilen-mosas-och-bildelar-flyger
Tuo räjähdys tapahtui oliisin auton törmätessä rekkaan.
QuoteJag ser hur det exploderar vid lastbilsfronten. Det rök om bilen och bilen drog in i vägräcket och ner i asfalten. Antagligen hade det varit en däckexplosion, berättar vittnet
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Pakkanen

Quote from: Ajatolloh on 05.10.2021, 00:31:46
Quote from: RiP on 04.10.2021, 23:00:25
Quote from: RiP on 04.10.2021, 22:45:24
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka?jwsource=cl

Sen verran jyrkkä mutka ettei luulisi tuossa ajettavan 160km/h, ainakin filmin mukaan jyrkkä.
Omituinen jälki 90 asteen kulmassa Vilksin autoon nähden.

kuva IS:n. 160km/h ja 90 asteen jarrutus?


Ei tuo E4 moottoritietä ole. Ei sielläkään nyt sentään niin hulluja olla, että moottoritiehen tuollaisia kurveja on. Kyltissä näkyy, että "Tie nro 117 Hässleholmiin oikealle".

E4 on suoraan eteenpäin tuosta kurvista. E4:n eteläinen liittymä Markarydissä pitäis olla huudeilla. Koitin katsella Google mapsin kuvista. En keksi missä kohtaa toi on. Aftonbladetin videolla näkyy taustalla myös rakennuksia, joista saattaa oll hyötyä geolokalisoinnissa.

Keksiikö joku? https://goo.gl/maps/dL3bJuyPuNfqQfGPA

Onnettomuus tapahtui E4:lla noin 1km ennen Markaryd S liittyymää, jonka juokseva liittymänumero on 74.

Tässä:
https://maps.app.goo.gl/xrBe9SV1GQMxq2oy6

https://www.google.com/maps/@56.4559584,13.6218049,3a,75y,126.08h,70.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7Ez53muT0dgRJUMHg6_XKQ!2e0!7i16384!8i8192

Taustalla näkyvä kaari on Markarydin "Tervetuoloa"-maamerkki. Tuosta on tullut jokunen kerta itsekin ajeltua.

Ilmakuvista näkee, ettei kyseinen mutka ole sen kummempi kun mutkaisen E4:n lukuista muutkaan mutkat. Ja niitä riittää. Joskus yöllä tyhjällä tiellä kotiinpäin ajellessa tuli oikaistuakin noita pitkiä loivia kurveja ajatuksena lyhentää puuduttavaa matka. Nuo mutkat on E4:n ainoa vaihtelua tuova elementti.

RP

Quote from: Pakkanen on 05.10.2021, 06:26:51
Onnettomuus tapahtui E4:lla noin 1km ennen Markaryd S liittyymää, jonka juokseva liittymänumero on 74.

Tässä:
https://maps.app.goo.gl/xrBe9SV1GQMxq2oy6

Taustalla näkyvä kaari on Markarydin "Tervetuoloa"-maamerkki. Tuosta on tullut jokunen kerta itsekin ajeltua.

Ilmakuvista näkee, ettei kyseinen mutka ole sen kummempi kun mutkaisen E4:n lukuista muutkaan mutkat. Ja niitä riittää. Joskus yöllä tyhjällä tiellä kotiinpäin ajellessa tuli oikaistuakin noita pitkiä loivia kurveja ajatuksena lyhentää puuduttavaa matka. Nuo mutkat on E4:n ainoa vaihtelua tuova elementti.
Jep. Huomiona vielä, että nuo aitatolpat ovat todellisuudessa siis (karkeasti) parin metrin etäisyydelä toisistaan, vaikka ne noissa järeällä teleobjektiivilla otetuissa valokuvissa näyttävät olevan hyvinkin lähellä toisiaan.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Augustus

Huomenta.
Quote from: Ajatolloh on 05.10.2021, 00:31:46


E4 on suoraan eteenpäin tuosta kurvista. E4:n eteläinen liittymä Markarydissä pitäis olla huudeilla. Koitin katsella Google mapsin kuvista. En keksi missä kohtaa toi on. Aftonbladetin videolla näkyy taustalla myös rakennuksia, joista saattaa oll hyötyä geolokalisoinnissa.

Keksiikö joku? https://goo.gl/maps/dL3bJuyPuNfqQfGPA

Mielenkiintoinen pulma näin aamutuimaan, katselin tuota Aftonbladetin videota linkistä:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka?jwsource=cl

Kohdassa 0.35 on kuvassa vasemmalla rakennus, keskellä jonkinlainen kaareva kylkiluun mallinen "veistos" tms ja sitten kuvassa oikealla opastustaulu, jossa on pienempi taulu isomman päällä. Tuosta sun antamasta Googlemapsin kuvasta löytyy oikealta E4 pitkin mentäess varjot sekä kyltistä ja siitä maasta törröttävästä "kylkiluusta", tai ainakin luulisin niin.

Aftonblatetin jutussa mainitaan silta muutaman sadan metrin päässä onnettomuuspaikasta, josta lienee kuvattu joitain kuvia:

Från en bro över E4:an några hundra meter från olycksplatsen kunde man på måndagseftermiddagen observera ett tiotal poliser som fotograferade och noterade kvarlämningar från kollisionen mellan lastbilen och Lars Vilks och de båda livvakternas 4,5 ton tunga bil.

Jos tuo mutka on oikea, niin hyvin kuvat vääristää kaukaa kuvattuna.

En nyt ehdi editoimaan kirjoitustani siistimpään muotoon kun pitää lähteä menemään

Keza

Quote from: Ajatolloh on 05.10.2021, 01:02:40
Kiitos @Skeptikko tuosta A. Herrhausen muistelusta. Et ehkä arvannutkaan mikä aarreaitta se oli?

Rupesin penkomaan kun mielestäni oli kiehtova tarina.

"Yllättäen" Irakissa on havaittu Herrhausenin salamurhassa käytetyn tyyppisiä edistyneitä autopommeja eli joko Herrhousenin murhaaja on opettanut kähtäviä - tai on itse siitä porukasta kotoisin. (Saksan kurdeja, turkkeja?)

Wired on taannoin kirjoittanut tästä merkillisestä yhteydestä.

https://www.wired.com/2008/07/the-assassinati/

Wiredin mukaan Herrhausein tappanut pommi ei kuitenkaan ollut suunnatun räjähdysvaikutuksen pommi. Sen sijaan Irakissa kähtävät ovat käyttäneet niitä panssaroituja ajoneuvoja vastaan.

Näihin SRV autopommeihin on törmätty myös Afganistanissa, joten joku on opettanut huolella noita taitoja islamilaisessa maailmassa.

Ei tuohon tarvita kuin paikallinen pioneeriupseeri tai aliupseeri kouluttamaan. Pioneerikoulutus on aika "yleissivistävää" ja monet eivät taida ymmärtää mitä kaikkea pahantekoa jo varusmiesaliupseereille verovaroin opetettiin, ainakin viitisenkymmentä vuotta sitten koulutuksessa oli aika paljon ansoittamista ja kaiken maailman pahanteon opettamista. Sissisota oli silloin in SaIntissäkin.


Pakkanen

Lähtökohdista huolimatta alan kallistumaan huono-onnisen onnettomuuden puolelle.

Käyty hiukan keskivaijereissa > vaijerit toimi suunnitellusti ja suuntasi auton takaisin omalle ajoradalle > jotain meni nojaamisessa ehkä rikki etuakselilta > vastaohjaus > yliohjautuminen rekan eteen!

Se miksi näin pääsi käymään kehittyneistä ajoavustimista huolimatta on kysymysmerkki. Ehkä keskivaijerit on niin matalat ja  lähellä ajoradan vasenta reunaviivaa, ettei järjestelmän reagontinopeus vain riittänyt tms.

Kuskin osuus selittyy inhimillisillä tekijöillä.

HUOM! EDIT
Tämä arvaus vanheni ennätysajassa. Useissa kuvissa näkyvä ensimmäinen kaidevaurio onkin ilmeisesti tehty pelastusajoneuvoa varten, eikä liity onnettomuuden kulkuun. Se selittää myös samassa kohdassa tiellä olevat multaroiskeet, jos painava pelastusuato on hiukan uponnut ja ruopinut viherkaistalla.

Jaska Pankkaaja

Kuukausipalkalla oleva polliisi, vieressä toinen samanlainen polliisi, siis posottaa kiireetön eläkeläinen kyydissä, ilmeisesti sitten kirjallisen varoituksen tai lopputilin toivossa 160 km/h ruåtsissa, tuossa maailman turvallisimman liikenteen tutka- ja kameraparatiisissa.

Haisee.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Siili

Quote from: Jaska Pankkaaja on 05.10.2021, 09:35:37
Kuukausipalkalla oleva polliisi, vieressä toinen samanlainen polliisi, siis posottaa kiireetön eläkeläinen kyydissä, ilmeisesti sitten kirjallisen varoituksen tai lopputilin toivossa 160 km/h ruåtsissa, tuossa maailman turvallisimman liikenteen tutka- ja kameraparatiisissa.

Haisee.

Ihan mielenkiinnosta:  olivatko vilkut päällä?  Ei kai edes hälytystehtävissä poliisi saa ajaa ylinopeutta ilman sinivilkkuja.

Ajattelija2008

Quote from: Jaska Pankkaaja on 05.10.2021, 09:35:37
Kuukausipalkalla oleva polliisi, vieressä toinen samanlainen polliisi, siis posottaa kiireetön eläkeläinen kyydissä, ilmeisesti sitten kirjallisen varoituksen tai lopputilin toivossa 160 km/h ruåtsissa, tuossa maailman turvallisimman liikenteen tutka- ja kameraparatiisissa.

Quote
Useiden silminnäkijähavaintojen mukaan Vilksiä kuljettaneen erikoisajoneuvon nopeus olisi ollut jopa 160 kilometriä tunnissa.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2a2956f9-2f0e-4669-a981-eaca8f80f288
Tuossa on ilmeinen onnettomuuden syy. Panssariajoneuvoa ei ole suunniteltu urheiluautoksi. Yli 120 km/h nopeus on ollut vaarallinen. Mutta miksi poliisi ajoi noin hurjaa vauhtia?

toumasho

Jep, kyllä tämä saadun kuvamateriaalin perusteella alkaa vaikuttamaan yhä enemmän vain huonolta, tai täysin typerältä ajopäätökseltä sen henkilön osalta, joka oli kuskina. 160km/h mutkaan ja case closed. Alkuperäinen oletus oli, että tämä tapahtui suoralla tieosuudella. Tuo paikka on melko jyrkkä mutka moottoritieksi eikä siihen voi ajaa noin kovaa. Luultavasti kaikki on tapahtunut silmänräpäyksessä, auto on joutunut nelipyöräluisuun ja osunut kylki edellä aitaan, yläpainoisena siitä kyljelleen ja vastaantuleva rekka törmännyt kattoon, game over. Selittäisi hyvin sen, että miksi auto on säpäleinä, eikä vain nokastaan tai kyljestään ruttaantuneena. Ei ole autoja suunniteltu ottamaan katon kautta iskuja vastaan. Kuorma-auton teräspalkkirunko on voinut leikata tuon auton kahtia keskeltä.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

RP

Quote from: Pakkanen on 05.10.2021, 09:18:53
HUOM! EDIT
Tämä arvaus vanheni ennätysajassa. Useissa kuvissa näkyvä ensimmäinen kaidevaurio onkin ilmeisesti tehty pelastusajoneuvoa varten, eikä liity onnettomuuden kulkuun. Se selittää myös samassa kohdassa tiellä olevat multaroiskeet, jos painava pelastusuato on hiukan uponnut ja ruopinut viherkaistalla.
Tosin tuo oliisin ripottelemien keltaisen merkkilappujen alue viittaisi, että ehkä (ainakin jokin osa siitä) liittyisi kuitenkin (se kutistettu perspektiivi tosin voinee tehdä tepooset sen arvioinnissa, mikä on mitäkin lähellä?)

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Siili

Quote from: Pakkanen on 05.10.2021, 08:48:22
Tästä kuvasta näkee hyvin koko onnettomuusalueen.

https://img.ilcdn.fi/dG47exd-nEygZADGGnaPdbLFcXI=/full-fit-in/2048x0/img-s3.ilcdn.fi/59c947a291963d545217dbbfbfd6c202ec7ddffddbef46b663a06dbb4285fef2.jpg

Tuo kuva on otettu 700 m päässä olevalta sillalta hyvin pitkäpolttovälisellä objektiivilla, minkä vuoksi etäisyydet syvyyssuunnassa ovat vääristyneet.  Tuo hurjalta näyttävä kaarre on itse asiassa hyvin loiva.  Mikäköhän on todellinen välimatka noiden poliisin pystyttämien nauhojen välillä?

Edit:  Oma arvio: jos tolppien väli on luokkaa 2 metriä, niin nauhojen välinen etäisyys on luokkaa 150 m.

Edit 2:  Tässä kuva samaan suuntaan tuosta sillalta normaalin Street View -kameran polttovälillä (ilmeisesti lievä laajakulma)

https://www.google.se/maps/@56.4607807,13.6264667,3a,75y,222.48h,99.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUq5PTfvLPiFQuPSW_8RWHg!2e0!7i16384!8i8192

Pkymppi

Quote from: Siili on 05.10.2021, 09:55:54
Quote from: Pakkanen on 05.10.2021, 08:48:22
Tästä kuvasta näkee hyvin koko onnettomuusalueen.

https://img.ilcdn.fi/dG47exd-nEygZADGGnaPdbLFcXI=/full-fit-in/2048x0/img-s3.ilcdn.fi/59c947a291963d545217dbbfbfd6c202ec7ddffddbef46b663a06dbb4285fef2.jpg

Tuo kuva on otettu 700 m päässä olevalta sillalta hyvin pitkäpolttovälisellä objektiivilla, minkä vuoksi etäisyydet syvyyssuunnassa ovat vääristyneet.  Tuo hurjalta näyttävä kaarre on itse asiassa hyvin loiva.  Mikäköhän on todellinen välimatka noiden poliisin pystyttämien nauhojen välillä?

Edit:  Oma arvio: jos tolppien väli on luokkaa 2 metriä, niin nauhojen välinen etäisyys on luokkaa 150 m.
Mustat jäljet asfaltilla kertoo että auto on luisunut poikittain. Ei nuo ole jarrutusjäljet, vaan auto on luisunut poikittain, kylki edellä kaiteeseen minunkin mielestä. Toki pyörät on voinut olla "lukkojarrutuksessa" koko ajan. Ehkäpä vielä on luisu mennyt perä edellä, eli auto on pyörähtänyt pyörillään 180 astetta ennen noita mustia "jarrutusjälkiä"

Paawo

Quote from: toumasho on 05.10.2021, 09:46:47
Tuo paikka on melko jyrkkä mutka moottoritieksi eikä siihen voi ajaa noin kovaa.

Jyrkempiä mutkia on Ruotsin E4 ja kotoinen VT1(+VT6/7) täynnä. Tuota paikkaa ei normaalinopeudella körötellessä osaa edes mieltää mutkaksi eikä +150km/h vauhdissakaan tarvitse ajamiseen vielä tosissaan (normaalikalustolla) keskittyä.

Nuo kuvat on zuumattu älyttömän pitkällä polttovälillä ja siitä tiukan mutkan tuntu. Vaijerikaiteen tolppien väli ruotsinmaalla vaihtelee omien muistikuvien mukaan parista metristä viiteen metriin. Vaijerikaide "pompauttaa" loivasti osuneen auton takaisin omalle puolelle kuten  kotimainen peltiprofiilikaidekin, tosin huomattavasti kovakouraisemmin. Raskaampaa autoa ei vaijeri tai sinkkipeltikaide pysäytä, hidastaa toki.

Tuo 90 asteen kulmassa näkyvä jälki tosiaan hämäsi alkuun kun ei jäljempänä näkyvää reikää kaiteessa ekoissa kuvissa näkynyt.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

futaaja

Telelinssillä otettu kuva hämää aika rajusti ton mutkan osalta. Onnettomuuspaikka googlemapsissa (flashbackista poimittu) https://www.google.se/maps/@56.4571188,13.6231961,3a,41.3y,210.88h,86.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxC63h_u7wdA6QU4SU9OnSw!2e0!7i16384!8i8192

Renkaan puhkeamista on monessa paikaa arveltu syyksi mutta tuossa mistä on menty aidan läpi näkyy 4 renkaan osalta mustaa viivaa. Etupää on kääntynyt ensin aitaa päin ja vasemmanpuoleisin haalea raita on vasemmasta eturenkaasta ja kaikista tummin raita oikeasta eturenkaasta. Ja takarenkaan jäljet näiden oikealla puolella.

Veikkaisin joko tahallista tekoa tai sairauskohtausta. Ei näy jarrutusjälkiä ja luulisin että puhjennut rengas olisi jättänyt jotain mustaa viivaa ennen kuin auto olisi kääntynyt aitaa päin.

ikuturso

Quote from: Pakkanen on 05.10.2021, 06:26:51
Ilmakuvista näkee, ettei kyseinen mutka ole sen kummempi kun mutkaisen E4:n lukuista muutkaan mutkat. Ja niitä riittää. Joskus yöllä tyhjällä tiellä kotiinpäin ajellessa tuli oikaistuakin noita pitkiä loivia kurveja ajatuksena lyhentää puuduttavaa matka. Nuo mutkat on E4:n ainoa vaihtelua tuova elementti.

Google mapsissa ei ole mittakaavaa, mutta jos zoomaa kuvaa ja katsoo sitä mittajanaa, niin siihen vaihtuu auki zoomatessa 200m, 500m ja 1km jne.
Jos haluaa verrata kahta kuvaa samassa mittakaavassa, niin zoomaa vaikka auki niin kauan, että mittakaava juuri "napsahtaa" 200:sta 500:aan.

Vertasin tuota mutkaa pariin tuntemaani paikkaan Tampereen eteläpuolella. Kun lähdetään Tampereelta Helsinkiin, niin siinä Sääksjärven liittymän kohdalla on kaartosäteet sellaisia, että tavallisella autolla 120 tuntuu jo kovalta nopeudelta. Toinen kaarre, mihin vertasin, on läntisellä ohikulkutiellä Hervannan ja Kaukajärven liittymien välissä. Se on satkussakin etenkin liukkaalla aika tiukan tuntuinen kurvi.

Tuo tapahtumapaikan mutka muistuttaa enemmän jotain Tampereen eteläpuolen Kuljun ja Ideaparkin väliä, missä ajaessa taas ei juuri huomaa edes mutkaa ajavansa.

Eli en usko, että panssariRangesta olisi tuossa kohtaa ominaisuudet loppuneet.
Noissa turvavehkeissä pitäisi kyllä tällaisten tapahtumien varalta olla mustat laatikot. (tämä siis mielipiteeni, ei tieto, että sellainen olisi) Ohjaamokeskustelu juuri ennen tilannetta varmaan kiinnostaisi monia ihmisiä. Liikennekamera varmaan oli, mutta tuhoutui, eikä varmaankaan lähettänyt kuvaa pilveen.

Luulisi jo lakialoitetta pukkaavan, että poliisikamerat kaikki edes stillejä 2-3 sek välein tuuppaamaan pilveen, jos kaista ei riitä tuupata sinne videota.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-