News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2015-02-04 Svenska Yle: Maahanmuuttajat pelastivat Helsingin bussikuskipulasta

Started by Roope, 04.02.2015, 15:30:40

Previous topic - Next topic

uuninpankko

Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 16:23:02
Jos Helsingin kaupunki noudattaa "positiivista syrjintää" rekrytoinnissa ,se tarkoittaa juuri sitä, että valkoinen hetero mies jätettään palkkaamatta Helsingin kaupungille töihin, jos he ovat tehtävään on tarjolla yhtä pätevä mamu. Yleensä bussikuskit ovat yhtä päteviä.

Minua ei kiinnosta tässä ketjussa keskustella KOKO Suomen tilanteesta, vaan HSL/ pääkaupunkiseudun bussikuskeista.

Kuten aiemmin tässä ketjussa taisi jo käydä ilmi, Helsingin kaupunki ei palkkaa kuin metron tai raitiovaunun kuljettajia. Helsingin kaupunki ei palkkaa ensimmäistäkään bussinkuljettajaa. Sen sijaan HSL-alueella liikennöi yksi Helsingin kaupungin omistama yksityinen osakeyhtiö, Helsingin Bussiliikenne Oy. Helsingin Bussiliikenteen kuljettajat eivät ole työsuhteessa kaupunkiin vaan Helsingin Bussiliikenne Oy:öön, vaikka sen kaupunki omistaakin.

sr

Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 17:20:35
Quote from: sr on 09.02.2015, 16:38:54

Kuten jo totesin, pelkkä "positiivinen syrjintä" työhönotossa ei tuota sitä, että ulkomailla olevia ihmisiä käydään rekrytoimassa ja heidän kouluttamisensa bussikuskeiksi kustannetaan veronmaksajien pussista.

Ei tarvitse lähteä ulkomaille rekrytoimaan, vaan kyllä meilläkin notkuu tällä hetkellä monia tulevaisuuden bussikuskeja muun muassa Itiksessä.

Ketjun avanneen jutun mukaan oli käyty ulkomailta rekrytoimassa. Miksi näin tehtiin, jos sinun mukaasi bussikuskeja oli Itiksestä saatavissa?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Jukka Wallin

Quote from: sr on 09.02.2015, 18:10:44
Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 17:20:35
Quote from: sr on 09.02.2015, 16:38:54

Kuten jo totesin, pelkkä "positiivinen syrjintä" työhönotossa ei tuota sitä, että ulkomailla olevia ihmisiä käydään rekrytoimassa ja heidän kouluttamisensa bussikuskeiksi kustannetaan veronmaksajien pussista.

Ei tarvitse lähteä ulkomaille rekrytoimaan, vaan kyllä meilläkin notkuu tällä hetkellä monia tulevaisuuden bussikuskeja muun muassa Itiksessä.

Ketjun avanneen jutun mukaan oli käyty ulkomailta rekrytoimassa. Miksi näin tehtiin, jos sinun mukaasi bussikuskeja oli Itiksestä saatavissa?

En minä tiedä miksi? Minusta on hullua lähteä etsimään bussinkuljettajia ulkomailta, kun Työtehoseuralla on koko ajan bussinkuljettajakursseja ja porukkaa notkuu ilman töitä pilvin pimein. Kuten on tullut tässä keskustelussa ilmi, niin minulla on ABCD kortti, jonka aikoinaan korotin D:ksi Työtehoseuralla. Täysin vastuutonta toimintaa tällainen...
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Jukka Wallin

Quote from: uuninpankko on 09.02.2015, 18:09:23
Quote from: Jukka Wallin on 09.02.2015, 16:23:02
Jos Helsingin kaupunki noudattaa "positiivista syrjintää" rekrytoinnissa ,se tarkoittaa juuri sitä, että valkoinen hetero mies jätettään palkkaamatta Helsingin kaupungille töihin, jos he ovat tehtävään on tarjolla yhtä pätevä mamu. Yleensä bussikuskit ovat yhtä päteviä.

Minua ei kiinnosta tässä ketjussa keskustella KOKO Suomen tilanteesta, vaan HSL/ pääkaupunkiseudun bussikuskeista.

Kuten aiemmin tässä ketjussa taisi jo käydä ilmi, Helsingin kaupunki ei palkkaa kuin metron tai raitiovaunun kuljettajia. Helsingin kaupunki ei palkkaa ensimmäistäkään bussinkuljettajaa. Sen sijaan HSL-alueella liikennöi yksi Helsingin kaupungin omistama yksityinen osakeyhtiö, Helsingin Bussiliikenne Oy. Helsingin Bussiliikenteen kuljettajat eivät ole työsuhteessa kaupunkiin vaan Helsingin Bussiliikenne Oy:öön, vaikka sen kaupunki omistaakin.

[sarkasmia] Jaa, kas empä tiennytkään näin olevan [/sarkasmia] Jos yritys on Helsingin kaupungin omistama, niin se mahdollisesti kuitenkin joutuu noudattamaan Helsingin kaupungin ohjeistusta työhönotto tilanteessa. Heka-kiinteistöt on yksityinen, mutta sitä johtaa apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki, muiden toimien lisäksi..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Tosiasiallinen Nuiva

Heinäkuussa avataan lentoasemalle vievä kehärata. Tällöin joudutaan lähettämään 150 bussikuskia paikkaamaan karjuvaa työvoimapulaa:

QuotePotkut uhkaavat satoja bussikuskeja – kaksi jättihanketta taustalla

Kymmenet, mahdollisesti jopa sadat, bussinkuljettajat jäävät ilman työtä kehäradan mukanaan tuomien linjamuutosten myötä.

Osa bussilinjoista lakkautetaan ja yhdistetään. HSL myös kilpailutti pääkaupunkiseudun bussilinjat uudestaan. Voittajaksi selvisi Nobina, joka ottaa haltuunsa useita linjoja. Kilpailun häviäjät, kuten Veolia, Pohjolan liikenne ja Etelä-Suomen linjaliikenne joutuvat kaikki vähentämään runsaasti kuljettajia.

Irtisanomisten määrästä liikkuu ristiriitaista tietoa. Vantaan Veolian luottamusmiehen Jani Hartikan mukaan irtisanottavien määrä tullaan mittamaan sadoissa.

– Meitä on Vantaan Veoliassa 400 ja näyttää siltä, että 150 saa lähteä. Vastaavanlaista juttua olen kuullut muistakin firmoista, hän sanoo.

– Pohjolan liikenteessä vähennetään myös enintään 150. Aika kertarysäyksellähän tämä tulee. Vähän pistää ihmetyttämään, että näinköhän tämä nyt sitten toimii, Pohjolan Liikenteen työsuojeluvaltuutettu Tuulikki Aikio vahvistaa kollegansa oletuksen.

Työnantajat eivät tällä hetkellä kommentoi irtisanottujen mahdollista määrää.

– Vähennyksiä tullaan tekemään, mutta niiden määrään en voi ottaa tällä hetkellä kantaa. Meillä on vielä sisäiset prosessit kesken tämän suhteen, Veolian toimitusjohtaja Sami Ojamo kertoo.

Kaikki irtisanotut eivät kuitenkaan jää työttömiksi. Linjakilpailun voittanut Nobina aikoo palkata 140 kuljettajaa ja pääkaupunkiseudun bussiyhtiöillä on sopimus, joka ohjeistaa kilpailutuksen voittajaa palkkaamaan väkeä hävinneistä yhtiöistä.

Nobinan toimitusjohtaja Tom Ward myöntää kuitenkin, että kaikille ei riitä töitä kehäradan valmistumisen jälkeen.

– Oman arvioni mukaan noin 50–70 kuljettajaa jäisi ilman töitä, Ward toteaa.

Hartikka ja Aikio pitävät Wardin arviota "kesynä".

– Kyllähän se aika optimistiselta kuulostaa, Jani Hartikka toteaa.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/265461-potkut-uhkaavat-satoja-bussikuskeja-kaksi-jattihanketta-taustalla
Non poteris veritatem

Micke90

Mitäh? Eikö Suomessa siis ollutkaan bussikuskipulaa?  ???

Jukka Wallin

Palaan sen verran vielä aiheeseen, että Helb:llä on Helsingin kaupunginhallituksen nimittämä poliittinen hallitus, joka on jyvitetty voimasuhteiden mukaan.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Alapo

Aika paljonhan Helb ja muutamat muut bussiyhtiöt ovat käyttäneet oppisopimuskoulutuksia, saadakseen työvoimaa. Tosin, en ihan ymmärrä miksi tarvitaan kaksi-kolme vuotisia oppisopimuksia, että ajetaan ympyrää stadissa.

Hirvensalmen kuha

Quote from: Micke90 on 10.02.2015, 16:20:04
Mitäh? Eikö Suomessa siis ollutkaan bussikuskipulaa?  ???

Oli ennen mamuja, miten bussit kulki ennen mamuja?  :flowerhat:
- Kaikkea kivaa kaikille, varsinkin minulle. Ja oikeastaan muilla ei ole niin väliä.

Alapo

Quote from: Hirvensalmen kuha on 12.02.2015, 01:09:02
Quote from: Micke90 on 10.02.2015, 16:20:04
Mitäh? Eikö Suomessa siis ollutkaan bussikuskipulaa?  ???

Oli ennen mamuja, miten bussit kulki ennen mamuja?  :flowerhat:

Aikataulussa.

Nuivake

Quote from: Alapo on 12.02.2015, 09:37:08
Quote from: Hirvensalmen kuha on 12.02.2015, 01:09:02
Quote from: Micke90 on 10.02.2015, 16:20:04
Mitäh? Eikö Suomessa siis ollutkaan bussikuskipulaa?  ???

Oli ennen mamuja, miten bussit kulki ennen mamuja?  :flowerhat:

Aikataulussa.

.. ja aamukahvit näytölle.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

valkobandiitti

Quote from: Alapo on 11.02.2015, 21:59:50
Aika paljonhan Helb ja muutamat muut bussiyhtiöt ovat käyttäneet oppisopimuskoulutuksia, saadakseen työvoimaa. Tosin, en ihan ymmärrä miksi tarvitaan kaksi-kolme vuotisia oppisopimuksia, että ajetaan ympyrää stadissa.

Helbin päätarkoitus on piilottaa kaupungin työntekijöitä muka yksityiselle puolelle että saadaan kunnantyöntekijöiden määrää pienennettyä hieman alle 100% työssäkäyvästä työvoimasta.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.