News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-02-04 Svenska Yle: Maahanmuuttajat pelastivat Helsingin bussikuskipulasta

Started by Roope, 04.02.2015, 15:30:40

Previous topic - Next topic

Jukka Wallin

Quote from: Source on 04.02.2015, 19:13:22
Mun yks kaveri muuten oli valmis muuttaa parin sadan kilsan päästä Stadiin ja haki bussikuskiksi. Ei tullu edes kiitos, mutta ei kiitos ilmoitusta. Joko stadilaisia hakijoita oli jo valmiiksi tarpeeksi tai sitten positiivisen syrjinnän periaatteella moniosaajat meni pottunokan ohi. En siis usko, että bussikuskiksi haluajia ei löytyisi pottunokista. Ootteko muuten huomannu, että pitkän matkan busseissa ei paljoa kultamunia ole kuskeina.

Yleensä pitkänlinjan kuskit ajavat yksityisen tessin mukaisella palkalla. Taas hesan kuskit ajoivat ainakin 1990-luvun puolessa välissä kunta-alan tessillä, eli täällä olivat paremmat palkat. "Maaseutu" kuskit joutuvat käsittelemään rahtia ja rahastaa, eli työ on vaativampaa, varsinkin luku- ja laskentataidottomille..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Mehud

Yhdenkään maan bussiliikenne ei ole pysähtynyt bussikuskien puutteeseen. Joka maassa bussit kulkisivat ilman maahanmuuttajia, myös Suomessa. Monella työttömällä Suomalaisella olisi nyt töitä, jos ei olisi maahanmuuttajakuskeja.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

J.M

Asia on juuri niin kuin täällä on jo esitetty muutamaan kertaan: mamuille järjestetään räätälöityjä kursseja, joihin kantiksilla ei ole ollenkaan asiaa. Kantiksen on maksettava kurssinsa itse, ellei käy sellainen "munkki" kuin itselläni kävi viime talvena, eli pääsin työkkärin ja liikennekoulun yhteistyössä järjestämälle yhdistetylle yhdistelmäajoneuvo- ja bussikuskin kurssille. 12 oppilasta, 8 yhdistelmäpuolella ja 4 bussipuolella. Mamuja: yhdistelmäporukassa yksi virolainen. Meidän kurssi jäi toistaiseksi viimeiseksi, koska työllistyvyys edellisten kurssien ja meidän kurssin jälkeen ei ollut riittävän hyvää. Tosin meidän bussiporukasta kolme neljästä sai vähintään määräaikaisen työsuhteen kurssin päätteeksi.

Kurssille oli muuten 43 hakijaa. Yhdelle paikkakunnalle. Kurssia järjestettiin ainakin kolmella paikkakunnalla samaan aikaan. Eli halukkuuta on.

Näin Savossa. Mitäpä minä stadin meiningeistä tiedän.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Golimar

Kun HKL:n eli Helsingin kaupungin liikennelaitoksen bussiliikenne ulkoistettiin niin alkoi palkkojen polkeminen ja "hankalien" työntekijöiden savustus ja päämääränä oli nopea voittojen saaminen huolimatta sivuvaikutuksista.

AcastusKolya

Saako nykyisin suoraan D-ajokortin? Ainakin 1980-luvulla piti ajaa yhdistelmää ammatikseen pari vuotta ennen kuin pystyi hankkimaan linja-autokortin.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Alkuasukas

Quote from: Golimar on 04.02.2015, 20:35:00
Kun HKL:n eli Helsingin kaupungin liikennelaitoksen bussiliikenne ulkoistettiin niin alkoi palkkojen polkeminen ja "hankalien" työntekijöiden savustus ja päämääränä oli nopea voittojen saaminen huolimatta sivuvaikutuksista.
HKL tekee miljoonatappiot joka vuosi. Takuulla.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Jari Leino

Onko kellään tietoa tai hajua alan palkkakehityksestä viime vuosina?

Tai ei kai tuossa se perustuntipalkka niinkään merkitse vaan työvuorojen osuminen päivälle ja luppotuntien määrä.

CaptainNuiva

Quote from: AcastusKolya on 04.02.2015, 23:09:55
Saako nykyisin suoraan D-ajokortin? Ainakin 1980-luvulla piti ajaa yhdistelmää ammatikseen pari vuotta ennen kuin pystyi hankkimaan linja-autokortin.

Joo mutta tämä koskee vain kantiksia jotka eivät ole rattiin kasvaneita samalla tavalla kuin kameleja koko ikänsä huoltaneet.
Näistä koulutus/kortti-asioista vastaava ja päättävä virkamies on nimittäin ilmeisesti kuullut erämaan laivoista ja tokihan sellaisen laitteen kuljettaja nyt yhden bussin hallitsee menen tullen.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Leso

QuoteViidakkorumpu helpotti rekrytointia

Kihi-kihi-hik!  ;D
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Blanc73

Jos meillä olisi ollut messiaanisia maahanmuuttajiaTM 30-luvun pula-aikana, niin meillä ei olisi ollut pula-aikaa.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Alkuasukas

Quote from: AcastusKolya on 04.02.2015, 23:09:55
Saako nykyisin suoraan D-ajokortin? Ainakin 1980-luvulla piti ajaa yhdistelmää ammatikseen pari vuotta ennen kuin pystyi hankkimaan linja-autokortin.
80-luvulla sai D-kortin HKL:n kurssin kautta. Kantis.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Alapo

Quote from: Jari Leino on 04.02.2015, 23:41:06
Onko kellään tietoa tai hajua alan palkkakehityksestä viime vuosina?

Tai ei kai tuossa se perustuntipalkka niinkään merkitse vaan työvuorojen osuminen päivälle ja luppotuntien määrä.


Pääkaupunkiseudun kunnallisen sopimusliikenteen linja
-
autonkuljettajia koskevat palkat
1.12.2014 tai lähinnä sitä alkavan palkanmaksukauden alusta lukien (€)
tunti 2 viikko
Linja-autonkuljettaja
alle 4 vuotta
14,86  1188,80
4-8 vuotta
15,47  1237,60
8-12 vuotta
16,10  1288,00
yli 12 vuotta
16,50 1320,0

Siinä tän hetkinen palkkataulukko hsl-alueella. Kyllähän tuolla palkalla tulee jo toimeen. Päälle tietysti lisät.

Alapo

Kyllä aina silloin tällöin kantisbussikuskeilta kuulee jonkin verran kritiikkiä afrikan miestä kohtaan. Kun se luetun ymmärtäminen mitä työvuorolistassa lukee on monille mahdotonta, kun ajatellaan vain omaa persettä. Linja-autoja on hukassa, kun mennään tauolle vaikka auto pitäisi viedä toiselle kuljettajalle paikkaan x eikä vastailla puhelimeen. Varikolta lähdettäessä aamulla otetaan eka joka käteen sattuu, kuului auto sille linjalle tai ei. Eipä nuo venakot ja osa virolaisista sen parempia ole. Omalle työpaikalle näitä helsingin bussiliikenteen loistavia kuskeja kun on saapunut ja joitain on joutunut opettamaankin. Luulisi että tietää että sitten vasta lähdetään kun rahastuslaite ilmoittaa, eikä olla menty jo pariakymmentä metriä.

Syyhän tähän mamujen invaasioon on vain se, että hsl-liikenne on liian tiukkaan aikataulutettu, Samalla autolla pitää ajaa mahdollisimman paljon. Neljä ja puol tuntia putkeen ilman kusitaukoja syö miestä(tauot on, vain paperille) ja mitä vähempi on kielitaitoista porukkaa joka valittaa ja yrittää ajaa parannuksia. Kunhan auto liikkuu, niin firmalle rahaa tulee. Halvaksihan nuo kuskit ei käy, juuri eräs tumma kaveri vetäisi auton lepikkoon ja alustava arvio 20k€ korjauksiin. Samalle oli jo kerrottu että ajonopeuksia vois pudottaa.

Työkkärin kursseille otetaan puolet mamuja. Ja ainoastaan kantiksilta vaaditaan kunnollisia suorituksia. Nyt nuo kurssit menee vielä hullummaksi. Osa mamuista ei halua totella naispuolista opettajaa ajotunneilla ja osa ei halua alalle edes työllistyä. Jotkut oli kieltäytynyt ajokokeeseen menosta ja työharjoittelupaikat oli jo sovittu. näitä kuulee aika ajoin kun haastattelee uusia bussikuskeja.

Isäntä ja loinen

Quote
Palkkakin on kohtuullinen, suurin piirtein suomalaista keskitasoa. Viime vuoden toisella neljänneksellä Suomen linja-autonkuljettajien keskimääräinen ansio lisineen oli 2980 euroa kuukaudessa. Pääkaupunkiseudun bussinkuljettajien keskipalkka oli puolestaan 3256 euroa.

Aloittavan linja-autonkuljettajan palkka ilman mitään lisiä eli vähimmäispalkka on pääkaupunkiseudulla noin 14,86 euroa tunnissa eli noin 2530 euroa kuussa. Muualla maassa palkka on 13,33 euroa tunnissa eli noin 2300 euroa kuussa.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/01/23/talta-alalta-voi-loytya-pian-toita-tuhansille/2015945/304
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

sr

Quote from: Micke90 on 04.02.2015, 15:37:23
Kuinka monelle suomalaiselle edes tarjottiin bussikuskin töitä? Aivan. Tuskin yhdellekään.  :facepalm:

Jos Helsigissä oli bussikuskipula, niin luuletko tosiaan, ettei Helsingin Bussiliikenne olisi ottanut sen paikkaamiseksi suomalaisia, jos heitä vain olisi vain ollut tulossa?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: Roope on 04.02.2015, 15:45:41
Työt olivat kai avoinna suomalaisillekin, jos olisi ollut valmiiksi päteviä hakijoita, mutta juju olikin käsittääkseni siinä, ketkä pääsivät kursseille. Muistaakseni suomalaiset joutuivat silloin maksamaan kurssit itse, kun taas maahanmuuttajien kurssitus oli maksutonta.

Onko tästä jotain kättä pidempää vai vain muistikuvia? Jos noin, niin ammattiliitto olisi todennäköisesti voinut viedä tuon oikeuteen. Ulkomaalaisille kielikurssin tarjoaminen tuskin siihen vielä olisi vienyt.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Alapo

Quote from: sr on 05.02.2015, 09:22:17
Quote from: Micke90 on 04.02.2015, 15:37:23
Kuinka monelle suomalaiselle edes tarjottiin bussikuskin töitä? Aivan. Tuskin yhdellekään.  :facepalm:

Jos Helsigissä oli bussikuskipula, niin luuletko tosiaan, ettei Helsingin Bussiliikenne olisi ottanut sen paikkaamiseksi suomalaisia, jos heitä vain olisi vain ollut tulossa?

Helsingin Bussiliikenteen kuskipula johtui ihan palkasta. Ja siitä että tuoreimmat kuskit ajoivat paskimmat vuorot vuositolkulla. Jos peruspalkka on reilusti huonompi kuin muualla, vaikka olisi hyvät lomat, niin helposti sitä työvoimapulaa on.

Suomitalon renki

Helsingissä ja muissa kaupungeissa on jo riittävästi bussikuskeja, joten emme tarvitse heitä enää lisää. Bussit kulkevat ja siivottukin jo on.  ;)

valkobandiitti

Quote from: Micke90 on 04.02.2015, 15:37:23
Kuinka monelle suomalaiselle edes tarjottiin bussikuskin töitä? Aivan. Tuskin yhdellekään.  :facepalm:

Kuinka monella suomalaisella olisi mahdollisuus saada asunto pääkaupunkiseudulta jos muuttaisi ajamaan niitä busseja?
Kaikki halvat vuokrakämpät on varattu kunniakansalaisille.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

sr

Quote from: Alapo on 05.02.2015, 09:44:32
Helsingin Bussiliikenteen kuskipula johtui ihan palkasta. Ja siitä että tuoreimmat kuskit ajoivat paskimmat vuorot vuositolkulla. Jos peruspalkka on reilusti huonompi kuin muualla, vaikka olisi hyvät lomat, niin helposti sitä työvoimapulaa on.

No, mikä tässä nyt on siis vialla? Luuletko, että niille ulkomaalaisille tarjottiin sitten jotain parempaa? Ymmärtäisin tuon ruikutuksen, jos kyse olisi siitä, että suomalaisille kuskeille ei tarjottu samoja etuja kuin ulkomaalaisille, mutta jos tarjoukset olivat samoja, niin siitä on minusta turha ruikuttaa, jos joku muu suostuu tekemään paskamaista duunia surkealla palkalla. Eikö markkinatalouden pidäkin näin toimia?

Ja taas jos ulkomaalaisille tarjottiin parempia ehtoja kuin mitä oli tarjolla suomalaisille, niin tässä minusta kanittaa parikin asiaa. Miksi ihmeessä Helsingin Bussiliikenne olisi noin tehnyt? Miksi se olisi nähnyt hirveästi vaivaa saadakseen riveihinsä ulkomaalaisia huonosti suomea ymmärtäviä kuskeja korkealla palkalla, jos se olisi samalla palkkatarjouksella saanut samoihin hommiin suomalaisiakin. Ja toisaalta, miksi ammattiliitto olisi pysynyt hiljaa jos heidän jäseniään olisi kohdeltu eriarvoisesti ulkopuolisiin verrattuna.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Uuno Nuivanen

Tilaaja on saattanut myös vaatia paljon mamukuskeja, poliittisista syistä.

Kehitysmaasta rekrytoitu tietysti sietää kurjia työoloja paremmin, sillä onhan kysymyksessä lopulta taikaseinä koko suvulle.

sr

Quote from: valkobandiitti on 05.02.2015, 10:28:28
Kuinka monella suomalaisella olisi mahdollisuus saada asunto pääkaupunkiseudulta jos muuttaisi ajamaan niitä busseja?
Kaikki halvat vuokrakämpät on varattu kunniakansalaisille.

Vilkaisin vuokraovi.com:ia. Yksiön pääkaupunkiseudulla saa täysin vapailta markkinoilta halvimmillaan n. 500 €/kk. Paljonko se bussikuskin palkka on? Eikö tuo riitä sen maksamiseen?

Millä rahalla ne ulkomaalaiset (vaikkapa se tuon jutun venäläismies) vuokriaan maksavat?

Onko sinulla jotain todisteita siitä, että ulkomaiset bussikuskit ovat saaneet jotain subventiota asumiseen, johon kotimaisilla ei ole mahdollista päästä käsiksi?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: Uuno Nuivanen on 05.02.2015, 10:49:19
Tilaaja on saattanut myös vaatia paljon mamukuskeja, poliittisista syistä.

Onko tästä jotain todisteita?

Quote
Mamu tietysti sietää kurjia työoloja paremmin, sillä onhan kysymyksessä lopulta taikaseinä koko suvulle.

Väitteesi olisi vahvemmalla pohjalla, jos esittäisit jotain lukuja siitä, kuinka monen Helsinkiin bussikuskiksi tulleen mamun "koko suku" on jonkin ajan kuluttua elämässä Suomen sosiaaliturvalla.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Sibis

EeUun piti olla sisämarkkina-alue vapaine työvoimaliikkumisineen!

Miksi haalitaan ulkopuolisia? :facepalm:
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

törö

Quote from: Golimar on 04.02.2015, 20:35:00
Kun HKL:n eli Helsingin kaupungin liikennelaitoksen bussiliikenne ulkoistettiin niin alkoi palkkojen polkeminen ja "hankalien" työntekijöiden savustus ja päämääränä oli nopea voittojen saaminen huolimatta sivuvaikutuksista.

"Myönteinen" piirre asiassa on se, että iso osa hankalista bussikuskeista on vassareita ja niitä on lähes mahdotonta kesyttää, koska ne osaavat pitää häiriköt järjestyksessä bussissakin.

Puolueen rivit rakoilevat kun jotkut jakavat innoissaan toisien työpaikkoja sellaisille, jotka eivät ymmärrä ay-toiminnan päälle.

Muut tiedostajapuolueet säästyvät sisäiseltä konfliktitilanteelta kun suvaitsevaisuuden uhrit siirtyvät vähin äänin Persujen kannattajiksi, joten Vasemmistoliitto on niiden heikoin lenkki.

sr

Quote from: Pate on 05.02.2015, 12:52:05
EeUun piti olla sisämarkkina-alue vapaine työvoimaliikkumisineen!

Miksi haalitaan ulkopuolisia? :facepalm:

Kaikki EU-kansalaiset ovat varmasti olleet vapaita ottamaan niitä bussikuskin töitä ihan siinä, missä suomalaisetkin.

Edelleenkin odotan, että joku osoittaisi, että tuossa EU:n ulkopuolisten mamujen rekrytoinnissa on jotenkin syrjitty suomalaisia/EU-kansalaisia niin, että heille on tarjottu työtä, jota ei ollut tarjolla suomalaisille/EU-kansalaisille.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sense

Vituttaa nykyään dösissä, kun yrittää kysyä kuskilta vaikka että kulkeeko tämä Mannerheimintien kautta? Ratin takana on joku afrikkaiainen tai ryssä eikä ilmeisesti ymmärrä kysymyksestä sanaakaan, vastausta ei ainakaan tule ikinä. Hyvä, että ajavat dösää, mutta opetelkaa nyt saatana se kieli! Bussikuskin ammatti on sentään palveluammatti. Ja toisaalta mitä sitten tulee siihen ajamiseen, niin nyt talvella en ole voinut välttyä huomaamasta, että ei sompuilta oikein puikottaminen suju. Sellaista turaamista, että matkaan kuluu aikaa ihan älyttömästi.

Menen nyt häpeämään rasismiani...


CaptainNuiva

Quote from: sr on 05.02.2015, 10:50:44
Quote from: valkobandiitti on 05.02.2015, 10:28:28
Kuinka monella suomalaisella olisi mahdollisuus saada asunto pääkaupunkiseudulta jos muuttaisi ajamaan niitä busseja?
Kaikki halvat vuokrakämpät on varattu kunniakansalaisille.

Vilkaisin vuokraovi.com:ia. Yksiön pääkaupunkiseudulla saa täysin vapailta markkinoilta halvimmillaan n. 500 €/kk. Paljonko se bussikuskin palkka on? Eikö tuo riitä sen maksamiseen?

Millä rahalla ne ulkomaalaiset (vaikkapa se tuon jutun venäläismies) vuokriaan maksavat?



Vilkaisin minäkin, yksiön keskivuokra Helsinki/Vantaa alueella näyttäsi olevan jonkun 730 € kantturoissa ja jos on perhettä niin 3 huonetta+köökki on ehken noin 1250 €.
Jos nyt ajatellaan että bussikuski tarvitsee vaimolleen ja lapsilleen tuon 3 huonetta ja palkka lähtee tuosta 2500 € kantturoista niin verojen/maksujen jälkeen jäänee 1800 € lapaseen.
Asuminen kaikkine kuluineen vienee noin 1400 €, jää siis noin 400 €.
Jos vaimo saa peruspäivärahaa niin siitä jäänee jonkun 600 € lapaseen eli perheelle jää 1000 €/kk arjen pyörittämiseen.
Asumis ja sossutukea voi hakea mutta jos hakijalla on omaisuutta (Vaikkapa vanha osake Kainuussa jota kukaan ei halua ostaa) niin tukea ei kaiketi tipu.
Aika nopeasti tulee siihen tulokseen että parempi on perheen pysyä Kainuussa ja vaikka molempien olla peruspäivärahalla kuin lähteä vielä suurempaan köyhyyteen Helsinkiin ja tavallaan vielä maksaa siitä.
Kainuussa voisi myös kuvitella sosiaalisen verkon helpottavan elämää paremmin kuin Helsingissä, lisäksi luonnon hyödyntäminen on helpompaa/halvempaa.

Bussikuski Saharasta sen sijaan saa kaiken mahdollisen tuen, sen varmistavat näille palkatut avustajat.
Jos vaikka verrataan pelkkää muuttamista niin Kainuusta tuleva maksaa itse muuttokuormansa ja voi joutua siihen kuluttamaan useamman kuukauden nettonsa (asumiskulujen jälkeen), optio ei ole että vanhat kamat jätetään ja ostetaan uudet, tukea ei nimittäin tule ei muuttamiseen eikä uusien ostamiseen.
Bussikuski Saharasta sen sijaan saa heti kämpän jonojen ohi, kalusteet kämpään sekä jääkaappi täyteen ja päälle tuikataan vielä harrasterahaa lapsille ja Ipad lapaseen jota ei syrjäydy.

Tätä asian äimistelyä voisi jatkaa enemmänkin mutta kait se tästäkin jo aukenee miksi bussikuski Saharasta on helpompi saada kuin Bussikuski Kainuusta.
Asia on näin koska valtiovalta haluaa sen näin olevan.
Toki valtiovaltakin jotain asian eteen haluaa tehdä ja siksipä keksittiin tuo 80 km työssäkäyntivelvoite ja jos et hyväksy niin sitten saattaa taas lähteä tuet.
Käytännössähän tämä voi tarkoittaa 8 tunnin työpäivän päälle jopa 5 tunnin vuorokautisia matkoja jos pahassa paikkassa asuu eikä ratikkakiskoja ole lähimaillakaan mutta jäähän siitä vielä 11 tuntia jäljelle.
Oma juttunsa sitten vielä on kuinka paljon työmatkakulut tekevät vuositasolla.

Suomen sosiaaliturvahimmelin käytännöt yhdistettynä maailmanhalaamiseen tekee sen että meillä ei ole bussikuskeja Suomesta vaan Ahmed hoitaa duunin jos sattuu huvittamaan.
Tätä keitosta maustetaan sitten muilla asioilla kuten sillä että mitä enemmän Muhamedia pukkaa Helsinkiin sitä varmemmin vuokrataso nousee sosiaalitoimiston (Lue veronmaksajien) maksaessa kuumentuneiden vuokramarkkinoiden kohoavat vuokrat ja sitä varmemmin Kainuusta ei saada bussikuskia...Eli tarvitaan taas lisää logistiikan osaajia Afrikasta.
Sama koskee monia muitakin ammatteja ja tulevaisuudessa vieläkin useampia.
Kierre kiihtyy, veronmaksajat vikisivät ja maksavat, maailman halaajille pukkaa orkkua ja asuntoja vuokraavia firmoja työntyy jo rajojenkin takaa haaskalle varmaa tuottoa poimimaan, ihan ilman mitään riskiä(Nämä rahat lähtevät maasta ulos).

Kierre pitäisi pysäyttää ja laittaa nämä jutut täyteen rempaan, terveelle pohjalle mutta se ei käy koska liian moni saa duuninsa ja tuottonsa näistä bisneksistä ja tämä varmistaa sen että tulemme tuelvaisuudessakin kuulemaan papukaijamaista hokemaa "Bussit pysähtyvät ilman mamuja".
Tämä tulee toki aikanaan loppumaan ja se aika on sinä päivänä kun Suomi ei enää saa velkaa ulkomailta.
Sinä päivänä yllättäen huomataan että enempää bussikuskeja Saharasta ei tarvitakkaan, projekti kun tulikin jo valmiiksi.








"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Alkuasukas

No se mamuäitihän on yh ja asuu stadin kämpässä. Herra on myös yh ja asuu stadin kämpässä. Toista kämppää vuokrataan pimeästi esim virolaisille huorille/raksamiehille, ja kas, käteen jää 500-1000€ enemmän. Pimeenä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

jopparai

Tietääkö joku saako ulkomaiset kuskin työllistäjä tukea.
Tämä siis linkin kohdan 2. vaikeasti työllistettävät mukaan?

https://www.tem.fi/yritykset/sosiaalinen_yritys/tuet
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA