News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Rupla ja Venäjä romahtaa, mitä teet?

Started by toumasho, 16.12.2014, 11:12:15

Previous topic - Next topic

Koska Venäjä romahtaa

Pska rommaa jo ennen joulua tai viimeistään ennen vuoden vaihdetta 2014
7 (5.4%)
Talvella tai keväällä 2015 toukokuun loppuun mennessä
19 (14.7%)
Kesällä 2015 tai viimeistään vuoden loppuun mennessä
21 (16.3%)
Vuonna 2016
7 (5.4%)
Ei rommaa ollenkaan nähtävissä olevassa tulevaisuudessa!
75 (58.1%)

Total Members Voted: 129

Kni

Venäläisissä autoissa on ihan oma tunnelmansa, vaikka / koska laatu ja tekniset asiat ovat erilaisia kuin länsiautoilla. Sääli, ettei niitä tuoda Suomeen tällä hetkellä.

UAZ Hunter näyttää hienolta, sellaisen näyttäisi saavan ainakin Puolasta joten rekisteröinti Suomeen pitäisi onnistua. Puolassa hinnaksi ilmoitetaan 59900 zlotia (alkaen hinta?), jos googlekäännöksestä oikein ymmärsin. Euroiksi muutettuna tuo on vähän yli 14000 euroa. Siihen sitten Suomen verot päälle. http://www.tarmot.pl/samochody_czesci_i_opony/uaz_hunter/uaz_hunter_-_cennik.html
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

CaptainNuiva

Quote from: Sivustakatsoja on 18.12.2014, 11:10:51

Hmm? Miten kiinalaisten omat automerkit poikkeavat edukseen vaikkapa Ladasta? Yhtälailla kiinalaistenkin autotehtaiden oma tuotanto pohjautuu länsimaiden sekä Japanin/Korean tekniikkaan.

Ennenkuin tässä aletaan naureskella Ladalle muistellen historiaa, saanen tähän väliin huomauttaa, että Ladaa valmistavan AvtoVazin pääjohtajana on tällä hetkellä ruotsalainen aiemmin General Motorsissa vaikuttanut Bo Andersson ja puheenjohtajana Renaultin pelastajaksi joskus tituleerattu Renaultin ja Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn. Renault-Nissan omistaa nykyisin ilmeisesti jo enemmistön kyseisestä firmasta. Nämä taustatahot ovat investoineet tehtaisiin sekä laadun parantamiseen ison läjän rahaa. Eivätkä nuo ole pelkästään puhdasta "tuodaan komponentit muualta ja laitetaan ne kasaan"-tyyppistä toimintaa, vaan Venäjällä käyttöön otettujen sääntöjen mukaan 30% autoista pitää käyttää Venäjällä valmistettua moottoria/vaihteistoa, tuotannosta vähintään 60% pitää tehdä paikalliseksi ja Venäjälle pitää perustaa tuotekehityskeskus.

Esimerkiksi alla olevat kuvat esittävät ilmeisesti vuonna 2016 markkinoille tulevaa Lada Chevrolet Nivaa, joka on yhä varsin pitkälti venäläinen tuote

En nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa.
Ensin kerrot loistavasta venäläisestä tekniikasta ja perään kerrot että yhtä lailla kiinnalistanekin tekniikka perustuu länsimaiseen tekniikkaan.
Ja ikään kuin kirsikaksi kakun päälle kuvat uudesta Nivasta joka perustuu länsimaisiin resursseihin/tekniikkaan, tuo GM siinä nimessä kertoo jo kaiken.

Lopuksi:
Markkinoille esitellään milloin mitäkin vempeleitä erillaisissa näyttelyissä, toiset menestyvät ja toiset taasen katoavat alta aika yksikön eli markkinat ratkaisevat aikaa myöten kelpoisuuden, ei esittely näyttelyssä.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

P

#272
Quote from: Kni on 18.12.2014, 11:44:23
Venäläisissä autoissa on ihan oma tunnelmansa, vaikka / koska laatu ja tekniset asiat ovat erilaisia kuin länsiautoilla. Sääli, ettei niitä tuoda Suomeen tällä hetkellä.

UAZ Hunter näyttää hienolta, sellaisen näyttäisi saavan ainakin Puolasta joten rekisteröinti Suomeen pitäisi onnistua. Puolassa hinnaksi ilmoitetaan 59900 zlotia (alkaen hinta?), jos googlekäännöksestä oikein ymmärsin. Euroiksi muutettuna tuo on vähän yli 14000 euroa. Siihen sitten Suomen verot päälle. http://www.tarmot.pl/samochody_czesci_i_opony/uaz_hunter/uaz_hunter_-_cennik.html

Kävin tuossa UAZ-diilerillä. Hunteri dieselillä lähtee noin 450 000 ruplan hintaan.  Pulla-Uazin saa halvemmalla. 5000-7000€ niin saa kaikilla mausteilla. Rajalla saa Venäjän veron 13% pois viedessä pois maasta uuden auton. Suomessa vaan kilpiin ei saa, vaikka muualla EU:ssa, esim. Virossa noita kilpiin saa. Suomi suojelee kotimaista autoteollisuuttaan, eikä myönnä kansallisia poikkeuslupia eu-tyypittämättömille automalleille. Esim. Saksa taas vähän autoteollisuutta omaavana maana on liberaalimpi ja myöntää.  :roll:

http://www.uaz.ru/cars/hunter
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Kyklooppi

Tilasin 10 000 puista maatuska nukkea halpaan hintaan.
Torimyynti alkaa heti keväällä kun sää sallii,tervetuloa ostoksille!
Ihmisjäte.

Kni

Quote from: P on 18.12.2014, 11:55:51
Quote from: Kni on 18.12.2014, 11:44:23
Venäläisissä autoissa on ihan oma tunnelmansa, vaikka / koska laatu ja tekniset asiat ovat erilaisia kuin länsiautoilla. Sääli, ettei niitä tuoda Suomeen tällä hetkellä.

UAZ Hunter näyttää hienolta, sellaisen näyttäisi saavan ainakin Puolasta joten rekisteröinti Suomeen pitäisi onnistua. Puolassa hinnaksi ilmoitetaan 59900 zlotia (alkaen hinta?), jos googlekäännöksestä oikein ymmärsin. Euroiksi muutettuna tuo on vähän yli 14000 euroa. Siihen sitten Suomen verot päälle. http://www.tarmot.pl/samochody_czesci_i_opony/uaz_hunter/uaz_hunter_-_cennik.html

Kävin tuossa UAZ-diilerillä. Hunteri dieselillä lähtee noin 450 000 ruplan hintaan.  Pulla-Uazin saa halvemmalla. 5000-7000€ niin saa kaikilla mausteilla. Rajalla saa Venäjän veron 13% pois viedessä pois maasta uuden auton. Suomessa vaan kilpiin ei saa, vaikka muualla EU:ssa, esim. Virossa noita kilpiin saa. Suomi suojelee kotimaista autoteollisuuttaan, eikä myönnä kansallisia poikkeuslupia eu-tyypittämättömille automalleille. Esim. Saksa taas vähän autoteollisuutta omaavana maana on liberaalimpi ja myöntää.  :roll:

Eikö se pitäisi mennä niin, että kun ostat toisesta EU-maasta niin sen maan tyyppikatsastus kelpaa myös Suomessa? Ja jos tuo käytettynä niin että ostohintaan sisältyy toisen EU-maan alv niin Suomessa maksetaan vain autovero?
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

P

#275
Quote from: Kni on 18.12.2014, 12:02:27
Quote from: P on 18.12.2014, 11:55:51
Quote from: Kni on 18.12.2014, 11:44:23
Venäläisissä autoissa on ihan oma tunnelmansa, vaikka / koska laatu ja tekniset asiat ovat erilaisia kuin länsiautoilla. Sääli, ettei niitä tuoda Suomeen tällä hetkellä.

UAZ Hunter näyttää hienolta, sellaisen näyttäisi saavan ainakin Puolasta joten rekisteröinti Suomeen pitäisi onnistua. Puolassa hinnaksi ilmoitetaan 59900 zlotia (alkaen hinta?), jos googlekäännöksestä oikein ymmärsin. Euroiksi muutettuna tuo on vähän yli 14000 euroa. Siihen sitten Suomen verot päälle. http://www.tarmot.pl/samochody_czesci_i_opony/uaz_hunter/uaz_hunter_-_cennik.html

Kävin tuossa UAZ-diilerillä. Hunteri dieselillä lähtee noin 450 000 ruplan hintaan.  Pulla-Uazin saa halvemmalla. 5000-7000€ niin saa kaikilla mausteilla. Rajalla saa Venäjän veron 13% pois viedessä pois maasta uuden auton. Suomessa vaan kilpiin ei saa, vaikka muualla EU:ssa, esim. Virossa noita kilpiin saa. Suomi suojelee kotimaista autoteollisuuttaan, eikä myönnä kansallisia poikkeuslupia eu-tyypittämättömille automalleille. Esim. Saksa taas vähän autoteollisuutta omaavana maana on liberaalimpi ja myöntää.  :roll:

Eikö se pitäisi mennä niin, että kun ostat toisesta EU-maasta niin sen maan tyyppikatsastus kelpaa myös Suomessa? Ja jos tuo käytettynä niin että ostohintaan sisältyy toisen EU-maan alv niin Suomessa maksetaan vain autovero?

Niin pitäisi unelmatodellisuudessa, mutta ei Suomessa. Ei vaikuta pätkän pätkää, onko auto toisen EU-maan kilvissa tai uzbekistanin kilvissä. Jos ei ole tyyppihyväksyntää, sen saa kilpiin vain kansallisella poikkeusluvalla, jollaisia muut EU maat myöntävät ja Suomikin lainsäädännön nojalla voisi myöntää hakemuksesta. Mutta Suomi ei myönnä. Käsittääkseni ei ole myöntänyt yhtään kansallista poikkeuslupaa kai koskaan?

Ainut tapa saada kilpiin EU-tyyppihyksymätön Suomessa on tuoda se ns. muuttoautona, jolloin se kuin taikaiskusta muuttuu Trafillekin kelpaavan turvalliseksi. Maailma on ihmeellinen paikka. Esim. Vironkilvissä, venäjänkilvissä tuollaisella UAZ:illa on turvallista Suomessa kurvailla. Tai muuttoautona. Muuten moinen on vaarallista.

Naurettavinta moinen on vanhojen Suomen armeijan UAZien kanssa. Kalkun huutokaupasta ostetun voi saada kilpiin tai olla saamatta riippuen siitä, milloin auto on pesty säilytysrasvoista ja siirretty kirjanpidossa rekisteriin, eli "ensirekisteröity". Suomessa auton ikä lasketaan "ensirekisteröinnistä", toisin kuin muualla maailmassa, jossa ikä lasketaan valmistusajankohdasta. Tuo on autontuojat ry:n lobbaama kansallinen erikoisuus. Se mahdollisti esim. 1974 valmistettujen Datsun 100A:den myymisen "uusina" vielä 1977, tai 1980 Dodge Aspenien myymisen uusina 1982-83.. ;) Suomessa on myyty halvalla saatuja rekisteröimättömiä sattumaeriä vanhoja automalleja. Kekkosslovakiassa väki osti onnesta soikeana sikahintaan uusia autoja, jotka olivat seisseet vuosia ulkosalla.. ;D Sitten ihmeteltiin uuden tatsunin nopeaa ruostumista, kun auto oli seissyt merenrannalla taivasalla satamassa jopa neljä vuotta! In Finland we call this "reilu meininki!"

Siis puolustusvoimien huutokaupasta ostettu Uaz, joka on valmistettu 80-luvulla ja joka on ollut rekisterissä puolustusvoimilla, on mahdoton saada yksityisen kilpiin, jos auto on laitettu kirjanpidossa rekisteriin jonkun maagisen 1995 päivämäärän jälkeen..  ;D   Suomi on Suomi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Faidros.

Quote from: P on 18.12.2014, 12:21:21
Niin pitäisi unelmatodellisuudessa, mutta ei Suomessa.

Kyllä se on juuri näin. Omakohtaisia kokemuksia on tuolta mp-puolelta, mutta aivan samat ongelmat on sielläkin. EU;ssa rekisteröityä ajoneuvoa et välttämättä saa rekisteröityä Suomessa, näin on näreet! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

P

Quote from: Faidros. on 18.12.2014, 12:35:53
Quote from: P on 18.12.2014, 12:21:21
Niin pitäisi unelmatodellisuudessa, mutta ei Suomessa.

Kyllä se on juuri näin. Omakohtaisia kokemuksia on tuolta mp-puolelta, mutta aivan samat ongelmat on sielläkin. EU;ssa rekisteröityä ajoneuvoa et välttämättä saa rekisteröityä Suomessa, näin on näreet! >:(

Suomalaiskansallinen tulkinta tavaran vapaasta liikkuvuudesta EU:ssa. No humumamuilla sentään on vapaa liikkuvuus. Tavaroiden liikkuvuudella ei ole taas niin väliä?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Kni

Quote from: P on 18.12.2014, 12:21:21
Niin pitäisi unelmatodellisuudessa, mutta ei Suomessa. Ei vaikuta pätkän pätkää, onko auto toisen EU-maan kilvissa tai uzbekistanin kilvissä. Jos ei ole tyyppihyväksyntää, sen saa kilpiin vain kansallisella poikkeusluvalla, jollaisia muut EU maat myöntävät ja Suomikin lainsäädännön nojalla voisi myöntää hakemuksesta. Mutta Suomi ei myönnä. Käsittääkseni ei ole myöntänyt yhtään kansallista poikkeuslupaa kai koskaan?

Tarkoittaako tuo sitä, että Puolassa rekisteröity UAZ ei välttämättä ole EU-tyyppihyväksytty vaan Puolassa kansallisella poikkeusluvalla hyväksytty? Ja että puolalainen kansallinen hyväksyminen ei kelpaa Suomessa?

Tiedätkä onko jossakin listaa EU-laajuisesti hyväksytyistä autoista? Vai pitääkö kaikki Suomessa myytävät autot erikseen tyyppihyväksyttää Suomessa?

Minä selvitin kerran alkoholin kaupallista tuontia EU:n ulkopuolelta ja siinä oli pointtina se, että (uudelle) tuotavalle juomalle täytyy saada hyväksyntä jostakin EU:maasta. Ei väliä mistä, kun juoma on hyväksytty vaikkapa Bulgariassa niin se on hyväksytty koko EU:ssa, myös Suomessa. Tämän takia kuvittelin, että autoille olisi sama systeemi.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Sivustakatsoja

Quote from: P on 18.12.2014, 11:39:34
QuoteChevrolet Nivaa, joka on yhä varsin pitkälti venäläinen tuote: Chevrolet Niva Concept Was Designed At Shanghai-GM And Engineered In Russia.

Käsittääkseni Shanghai ei ole Venäjällä? Ja "engineering" taitaa olla aika lailla vanhojen / kv-corporaatiokomponenttien käyttämistä.

Väitinkö näin olevan? Tuossa "design" viittaa auton ulkomuodon suunnitteluun ja "engineering" tekniikkaan. Tosin uusi Niva tulee käyttämään Peugeotilta lisensoitua moottoria, mutta sekin sentään valmistetaan paikan päällä AvtoVazin tehtaalla Togliattissa.

Nykyisin oikeastaan minkään uuden markkinoille tulevan toimijan ei kannata lähteä kehittämään perusteknologiaa alusta asti. Se on kustannusrakenteeltaan mahdotonta, ellei kehitystyön tuloksena sitten ole jokseenkin mullistavaa uutta kilpailuetua tuovaa tekniikkaa. Tämä pätee niin lännessä kuin idässä, eikä pelkästään autoteollisuudessa vaan myös esim. (ja ehkä varsinkin) elektroniikka-alalla. Sellainen on mahdollista lähinnä vain jos taustalla on esim. valtiollinen toimija, jonka tavoite ei ole tehdä tuotteita markkinoille markkinoiden ehdoilla vaan teknologian kehitys on otettu itseisarvoksi, jota sitten ollaan valmiita tukemaan veronmaksajien pussista.

xor_rox

Quote from: Chew Bacca on 18.12.2014, 08:08:47
Hienot kolmikantaneuvottelut: EU, itsenäinen valtio ja itsenäisen valtion naapuri joka tunkee neuvotteluihin panssarikolonnalla.

Onhan se kamalaa jos viimeksimainitun kainoja toiveita ja sovitteluja ei oikein oteta vastaan.

Niin, ne neuvottelut olisivat olleet sen 'itsenäisen' valtion etu, koska se oli täysin riippuvainen siitä neuvottelujen ulkopuolelle jätetystä maasta. Taloudellisesti siis. Huomaa, että kaasuntoimituksiin liittyen kolmikantaneuvottelut sopivat kalkkunalle.

Asia on aivan yksinkertainen, mutta silti näköjään vaikea ymmärtää. Kannattaa nyt ensimmäisenä lukea ne linkatut tekstit aiheeseen liittyen, niin jatketaan sitten Ukraina-ketjussa, jossa sitä on käsitelty jo moneen kertaan muutenkin.

xor_rox

Quote from: Faidros. on 18.12.2014, 08:55:22
Venäläisiä ketuttaa kun osa avaruustekniikkaa valmistavista tehtaista jäi Ukrainaan. Mutta toisaalta, mitä ukrainalaisetkaan niillä tehtailla tekee? Mormyskoita?

Tästä aiheesta olisin kiinnostunut, joten olisiko lähdettä tai muuta lisätietoa nimenomaan avaruustekniikkaa valmistavista firmoista?

Chew Bacca

Xorrox, kiistätkö esittämäni neuvotteluasetelman vai halusitko vain lisätä siihen pakollisen poliittisen spinnin?

Venäjän toiminta naapurinsa suhteen on erittäin oireellista ja liittyy ketjun aiheeseen. Sinun sumutuksesi sopii sinne ukrainaketjuksi kutsuttuun leikkikehääsi.

xor_rox

Quote from: Chew Bacca on 18.12.2014, 13:16:16
[...]
Sinun sumutuksesi sopii sinne ukrainaketjuksi kutsuttuun leikkikehääsi.

Turha tästä on jatkaa.

Chew Bacca

Sellaisten on turha jatkaa joille faktat eivät merkitse mitään. Kuten aseistetut joukot toisen valtion maaperällä.

Ai niin mutta Putinhan kertoi tänään että ne ovat _vapaaehtoisia_ panssarikolonnia. Hävisin.

Oho

Quote from: Sivustakatsoja on 18.12.2014, 12:50:00

Väitinkö näin olevan? Tuossa "design" viittaa auton ulkomuodon suunnitteluun ja "engineering" tekniikkaan.


Ihanko totta..... Ainakaan yleisessä kielenkäytössä tuo ei ole totta.

suomimakkara

QuoteVäitinkö näin olevan? Tuossa "design" viittaa auton ulkomuodon suunnitteluun ja "engineering" tekniikkaan.
QuoteIhanko totta..... Ainakaan yleisessä kielenkäytössä tuo ei ole totta.

Kyllähän se juuri on noin yleisessä kielenkäytössä.
Wikipedian mukaan:
Automotive design is the profession involved in the development of the appearance, and to some extent the ergonomics, of motor vehicles or more specifically road vehicles.
Modern automotive engineering(autotekniikka) is a branch of automobile engineering, incorporating elements of mechanical, electrical, electronic, software and safety engineering as applied to the design, manufacture and operation of motorcycles, automobiles, buses and trucks and their respective engineering subsystems.

Melbac

#287
Quote from: P on 18.12.2014, 12:21:21
Quote from: Kni on 18.12.2014, 12:02:27
Quote from: P on 18.12.2014, 11:55:51
Quote from: Kni on 18.12.2014, 11:44:23
Venäläisissä autoissa on ihan oma tunnelmansa, vaikka / koska laatu ja tekniset asiat ovat erilaisia kuin länsiautoilla. Sääli, ettei niitä tuoda Suomeen tällä hetkellä.

UAZ Hunter näyttää hienolta, sellaisen näyttäisi saavan ainakin Puolasta joten rekisteröinti Suomeen pitäisi onnistua. Puolassa hinnaksi ilmoitetaan 59900 zlotia (alkaen hinta?), jos googlekäännöksestä oikein ymmärsin. Euroiksi muutettuna tuo on vähän yli 14000 euroa. Siihen sitten Suomen verot päälle. http://www.tarmot.pl/samochody_czesci_i_opony/uaz_hunter/uaz_hunter_-_cennik.html

Kävin tuossa UAZ-diilerillä. Hunteri dieselillä lähtee noin 450 000 ruplan hintaan.  Pulla-Uazin saa halvemmalla. 5000-7000€ niin saa kaikilla mausteilla. Rajalla saa Venäjän veron 13% pois viedessä pois maasta uuden auton. Suomessa vaan kilpiin ei saa, vaikka muualla EU:ssa, esim. Virossa noita kilpiin saa. Suomi suojelee kotimaista autoteollisuuttaan, eikä myönnä kansallisia poikkeuslupia eu-tyypittämättömille automalleille. Esim. Saksa taas vähän autoteollisuutta omaavana maana on liberaalimpi ja myöntää.  :roll:

Eikö se pitäisi mennä niin, että kun ostat toisesta EU-maasta niin sen maan tyyppikatsastus kelpaa myös Suomessa? Ja jos tuo käytettynä niin että ostohintaan sisältyy toisen EU-maan alv niin Suomessa maksetaan vain autovero?

Niin pitäisi unelmatodellisuudessa, mutta ei Suomessa. Ei vaikuta pätkän pätkää, onko auto toisen EU-maan kilvissa tai uzbekistanin kilvissä. Jos ei ole tyyppihyväksyntää, sen saa kilpiin vain kansallisella poikkeusluvalla, jollaisia muut EU maat myöntävät ja Suomikin lainsäädännön nojalla voisi myöntää hakemuksesta. Mutta Suomi ei myönnä. Käsittääkseni ei ole myöntänyt yhtään kansallista poikkeuslupaa kai koskaan?

Ainut tapa saada kilpiin EU-tyyppihyksymätön Suomessa on tuoda se ns. muuttoautona, jolloin se kuin taikaiskusta muuttuu Trafillekin kelpaavan turvalliseksi. Maailma on ihmeellinen paikka. Esim. Vironkilvissä, venäjänkilvissä tuollaisella UAZ:illa on turvallista Suomessa kurvailla. Tai muuttoautona. Muuten moinen on vaarallista.

Naurettavinta moinen on vanhojen Suomen armeijan UAZien kanssa. Kalkun huutokaupasta ostetun voi saada kilpiin tai olla saamatta riippuen siitä, milloin auto on pesty säilytysrasvoista ja siirretty kirjanpidossa rekisteriin, eli "ensirekisteröity". Suomessa auton ikä lasketaan "ensirekisteröinnistä", toisin kuin muualla maailmassa, jossa ikä lasketaan valmistusajankohdasta. Tuo on autontuojat ry:n lobbaama kansallinen erikoisuus. Se mahdollisti esim. 1974 valmistettujen Datsun 100A:den myymisen "uusina" vielä 1977, tai 1980 Dodge Aspenien myymisen uusina 1982-83.. ;) Suomessa on myyty halvalla saatuja rekisteröimättömiä sattumaeriä vanhoja automalleja. Kekkosslovakiassa väki osti onnesta soikeana sikahintaan uusia autoja, jotka olivat seisseet vuosia ulkosalla.. ;D Sitten ihmeteltiin uuden tatsunin nopeaa ruostumista, kun auto oli seissyt merenrannalla taivasalla satamassa jopa neljä vuotta! In Finland we call this "reilu meininki!"

Siis puolustusvoimien huutokaupasta ostettu Uaz, joka on valmistettu 80-luvulla ja joka on ollut rekisterissä puolustusvoimilla, on mahdoton saada yksityisen kilpiin, jos auto on laitettu kirjanpidossa rekisteriin jonkun maagisen 1995 päivämäärän jälkeen..  ;D   Suomi on Suomi.
Zil:t oli ainakin liikenteessä erityisluvalla armeijassa.Puuttui jotain heijastimia tms rekisteriotteen mukaan.. :D

Joku Roti

Tämä ketju näköjään levähti kuin kuuluisan Jokisen eväät...
€uron jälkeen: 1 tunari = 100 demaria..?

nahkhiirmees

Quote from: Jani Rantala on 16.12.2014, 16:59:44
Kyllähän Venäjä on iso tekijä monilla teollisuuden aloilla, esim. sinkkiämpäreiden tuotannossa.
Unohdit samovaarit ja huopatossut.
There is no Ought from Is (D. Hume)

CaptainNuiva

Quote from: P on 18.12.2014, 12:21:21

Ainut tapa saada kilpiin EU-tyyppihyksymätön Suomessa on tuoda se ns. muuttoautona, jolloin se kuin taikaiskusta muuttuu Trafillekin kelpaavan turvalliseksi. Maailma on ihmeellinen paikka. Esim. Vironkilvissä, venäjänkilvissä tuollaisella UAZ:illa on turvallista Suomessa kurvailla. Tai muuttoautona. Muuten moinen on vaarallista.



On toinenkin tapa.
Autolle voi hankkia (Jos saatavana) vastaavuustodistukset mutta kannattaa varautua sitten maksamaan niistä papruista rutkasti.
Muualla Euroopassa auton voi saada kilpiin yksittäishyväksyntänä siten että se katsastetaan ja hyväksytään tai hylätään, niin myös Suomessa voi tehdä...Teoriassa.

Muutto-auto on kyllä hauska tapaus, normaalisti maahantuodussa on oltava esim.keltaiset vilkut takana mutta muutto-auto on turvallinen punaisillakin.

Nyt taitaa pukata kuitenkin sen verta OT että ei tästä sen enempää.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

nahkhiirmees

#291
Quote from: Melbac on 16.12.2014, 18:14:39
No ei ole kun reptiliaanit on ihan varmasti tän takana.Juutalaiset on niin so last season..
Ei, kyllä ne ovat illuminaatit kaiken takana ! Olen kuullut tavallisesti juotettavilta tahoilta.
Hevosmiesten Tietotoimisto vahvistaa nämä havainnot.

There is no Ought from Is (D. Hume)

nahkhiirmees

Quote from: Lahti-Saloranta on 16.12.2014, 19:10:21
Suomen etu se ei missään tapauksessa ole.
Suomen etu olisi, että Venäjä vähitellen kutistuisi Luxemburg'in kokoluokkaan...
There is no Ought from Is (D. Hume)

xor_rox

Quote from: nahkhiirmees on 18.12.2014, 14:44:02
Quote from: Lahti-Saloranta on 16.12.2014, 19:10:21
Suomen etu se ei missään tapauksessa ole.
Suomen etu olisi, että Venäjä vähitellen kutistuisi Luxemburg'in kokoluokkaan...

Millä lailla se olisi Suomen etu?

Phantasticum

Quote from: Chew Bacca on 18.12.2014, 13:45:48
Sellaisten on turha jatkaa joille faktat eivät merkitse mitään. Kuten aseistetut joukot toisen valtion maaperällä.

Vastaa sinä aikasi kuluksi muutamaan peruskysymykseen oikeuksista ja velvollisuuksista. Ukrainalla on oikeus valita liittolaisensa. Periaatteessa on näin, en kiellä tätä, mutta miten homma toimii käytännön elämässä? Mitkä olivat Euroopan unionin oikeudet, entä velvollisuudet?

Jos oli etukäteen tiedossa, että Venäjä reagoi voimallisesti Ukrainan menettämiseen, miksi EU:n piti lähteä ehdoin tahdoin kilpailemaan maasta, joka on konkurssikypsä, jota on elätettävä EU:n rahoilla vuosia tästä eteenpäin ja jossa ei ole koskaan ollut samanlaisia demokraattisten instituutioiden perinteitä kuin Länsi-Euroopassa? Oliko EU:lla velvollisuus ottaa Ukraina mukaan EU:n edustamaan arvoyhteisöön, koska Ukraina halusi näin? Oliko EU:lla oikeus ottaa Ukraina mukaan siksi, koska Ukraina vain halusi itse näin ja siltikin, vaikka etukäteen oli tiedossa miten tärkeä Ukraina on Venäjälle.

Jos EU:lla oli oikeus toimia tällä tavoin, mihin tämä oikeus perustuu? Entäs jos EU:lla oli velvollisuus toimia tällä tavoin, mihin tämä velvollisuus perustuu? Miksi EU sai jättää Venäjän ulos assosiaationeuvotteluista, vaikka se on itse heti ensimmäisenä syyttämässä Venäjää yhteistyökyvyttömyydestä ja kiusaamisesta. Oliko tämä kypsää käytöstä EU:lta? Osoittiko EU omaavansa korkeaa moraalia toimimalla tietoisesti näin epäreilulla tavalla Venäjää kohtaan? Miksi EU lähti tällaiseen peliin mukaan? Onko EU jotenkin hyötynyt heikentyneistä Venäjä-suhteista? Jos on, niin millä tavalla?

Jos Ukraina olisi edes tuonut satumaisia rikkauksia EU:n tyhjään kassaan, kilpailutilanteen siitä kumpi saa Ukrainan olisi voinut ymmärtää. Mutta ei.

nahkhiirmees

Quote from: Jaska Pankkaaja on 16.12.2014, 20:22:08
eikä meillä ole edes juuri niitä luonnonvaroja ja nekin vähät olevat on myyty todella halvalla ulkomaille.
Totta kai ne myydään pilkkahinnalla - tai jopa annetaan vastikkeetta - koska Suomi nyt vain kuuluu koko maailmalle !
Eikä ketään saa syrjiä. Kaikkien pitää saada yhtä paljon.

There is no Ought from Is (D. Hume)

P

Quote from: Kni on 18.12.2014, 12:49:31
Quote from: P on 18.12.2014, 12:21:21
Niin pitäisi unelmatodellisuudessa, mutta ei Suomessa. Ei vaikuta pätkän pätkää, onko auto toisen EU-maan kilvissa tai uzbekistanin kilvissä. Jos ei ole tyyppihyväksyntää, sen saa kilpiin vain kansallisella poikkeusluvalla, jollaisia muut EU maat myöntävät ja Suomikin lainsäädännön nojalla voisi myöntää hakemuksesta. Mutta Suomi ei myönnä. Käsittääkseni ei ole myöntänyt yhtään kansallista poikkeuslupaa kai koskaan?

Tarkoittaako tuo sitä, että Puolassa rekisteröity UAZ ei välttämättä ole EU-tyyppihyväksytty vaan Puolassa kansallisella poikkeusluvalla hyväksytty? Ja että puolalainen kansallinen hyväksyminen ei kelpaa Suomessa?

Tiedätkä onko jossakin listaa EU-laajuisesti hyväksytyistä autoista? Vai pitääkö kaikki Suomessa myytävät autot erikseen tyyppihyväksyttää Suomessa?


Ei ole UAZ:illa EU-tyyppihyväksyntää. Tosin uusi dieseli on luokittettu ja hyväksytty Euro-4 päästöluokkaan. Kone siis kelpaisi, mutta loppuauto on ongelma. Puolassa on kansallisella poikkeusluvalla kilvissä, ei voi olla muuten. Se kansallinen poikkeuslupa on se "yksittäishyväksyntä". Suomessa trafi vaan ei myönnä yksittäishyväksyntöjä jostain syystä. Luultavasti Autontuojat ry on sopivasti maasuttanut asiasta vastaavia virkamiehiä? Vaikea on muuten käsittää Suomen muista EU-maista poikkeavaa käytäntöä.

Tuossa taistelua tuulimyllyjä vastaan, vaikka tyyppiluokituspaperit saatiinkin hankittua. http://www.kolumbus.fi/ekaurane/warre/warre2.htm
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

nahkhiirmees

Quote from: Sivustakatsoja on 16.12.2014, 21:32:04
vasemmalle Venäjä (2012) ja oikealla Norja (2009)
Norja nyt onkin tuleva banaanivaltio - viimeistään siinä vaiheessa kun öljyhanoista pihisee pelkkää tyhjää ja rahastot on syöty.
Ellei siihen mennessä ole keksitty vaihtoehtoa B.

There is no Ought from Is (D. Hume)

PaulR

Quote from: nahkhiirmees on 18.12.2014, 14:42:34
Quote from: Melbac on 16.12.2014, 18:14:39
[No ei ole kun reptiliaanit on ihan varmasti tän takana.Juutalaiset on niin so last season..
Ei, kyllä ne ovat illuminaatit kaiken takana ! Olen kuullut tavallisesti juotettavilta tahoilta.
Hevosmiesten Tietotoimisto vahvistaa nämä tiedot.

Jos aivoja haluaa etsiä taustalta, Kissingerin ja Brzezinskin kirjoitukset kannattaa aina lukea ajatuksella.

P

Quote from: xor_rox on 18.12.2014, 13:00:01
Quote from: Faidros. on 18.12.2014, 08:55:22
Venäläisiä ketuttaa kun osa avaruustekniikkaa valmistavista tehtaista jäi Ukrainaan. Mutta toisaalta, mitä ukrainalaisetkaan niillä tehtailla tekee? Mormyskoita?

Tästä aiheesta olisin kiinnostunut, joten olisiko lähdettä tai muuta lisätietoa nimenomaan avaruustekniikkaa valmistavista firmoista?

Käsittääkseni Venäjä juuri äsken ylpeili aloittavansa itse valmistamaan kantorakettiensa polttoainesäiliöitä. Aikaisemmin ne tehtiin Ukrainassa. Varmasti aika iso määrä avaruustekniikan komponenteista on Ukrainasta?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991