News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-11-18 HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa

Started by 2011-04-17, 21.11.2014, 14:48:02

Previous topic - Next topic

2011-04-17

QuoteHelsingin Uutisten saaman vinkin mukaan pääkaupunkiseudulla on jäänyt taksin ratista kiinni ilman ammattiajolupaa liikkeellä olleita kuljettajia, jotka ovat kirjautuneet ajojärjestelmään luvallisen kuljettajan kortilla.

Tapaukset ovat lähteen mukaan tulleet esiin poliisin liikennevalvonnassa ylinopeuden vuoksi.

[...]

Mahdollisuus väärinkäytöksiin Kuusiston mukaan on, sillä järjestämässä on niin paljon kuljettajia. Aktiivisten kuljettajatunnusten määrä on pelkästään Helsingissä 4 000. Päälle tulevat vielä 1 150 autoilijaa.

– On tiettyjä etnisiä ryhmiä, joita voisimme epäillä, mutta ketään ei ole vielä saatu kiinni, hän sanoo.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/250229-epaily-yksi-kay-taksikurssin-kaksi-ajaa
Burkakulttuuri meets saunakulttuuri.

koli

Pari vuotta sitten, kun vierailin Helsingissä, niin meidät heitti yökerhoon somalitaksikuski, joka ei todellakaan ollut pukeutunut, kuten taksikuskit yleensä. Farkut, nahkatakki ja räppilippis päässä. Kaahasikin sellaista ylinopeutta, että koko fasistinen seurueemme keinui puolelta toiselle. Todennäköisesti kuului näihin "tiettyihin etnisiin ryhmiin".

Tapahtuma jäi melko hyvin mieleen, kun en ole moiseen pukeutumiseen törmännyt koskaan taksikuskin osalta. Käyttäytyi muutenkin oudosti ja pelokkaasti.
Mörökölli

Faidros.

Josko tämän tapauksen myötä tulisi esiin se tosiseikka, että täällä pyörii samalla passilla tulleita toinen mokoma?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ämpee

Quote from: 2011-04-17 on 21.11.2014, 14:48:02
QuoteHelsingin Uutisten saaman vinkin mukaan pääkaupunkiseudulla on jäänyt taksin ratista kiinni ilman ammattiajolupaa liikkeellä olleita kuljettajia, jotka ovat kirjautuneet ajojärjestelmään luvallisen kuljettajan kortilla.


[...]



– On tiettyjä etnisiä ryhmiä, joita voisimme epäillä, mutta ketään ei ole vielä saatu kiinni, hän sanoo.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/250229-epaily-yksi-kay-taksikurssin-kaksi-ajaa

Yhä mystisemmiksi menevät nämä uutiset.
Joitakin toisen nimellä kuljettajiksi kirjautuneita on jäänyt kiinni, mutta ei kuitenkaan niistä etnisistä ryhmistä joita voisi epäillä.
Mitähän tuolla haluttiin kertoa ??

Ehkä taksilupiin tulee lisätä biotunniste, kuten vaikkapa oikean käden etusormen jälki, tai jos tuota sormea ei ole, niin tästä maininta ja joku toinen sormi.
Tuon jälkeen olisi varsin yksinkertaista värityynyn kanssa tarkistaa luvanhaltijan oikeellisuus.
Rassissmiakaan ei pääsisi huutamaan kun tämä käytäntö ulotetaan kaikkiin lupiin.

Halutaanko asiaan selkoa ?
Onko turvallisuus oikeasti kyseessä ??
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Arvoton

 ;D Ei voi väittää, etteivät "kulttuurit" pyrkisi tekemään hommia!

Enkä usko, että "varakuskit" jäisivät vain yhteen per taksinajolupa. Harmillista tietysti asikkaalle tapauksessa, että kuski ei tiedä tämän antamaa osoitetta.

Kni

Hieno löytö jäseneltä 2011-04-17! Jotakin tällaista minä epäilin Lieksan taksicasen yhteydessä. Linkitämpä tämän uutisen johtolangaksi myös sinne.

Afrikkalaiset on eurooppalaisen mielestä niin toistensa näköisiä, että riittää kun yhdellä on oikeat paperit ja kaikki vähänkin samannäköiset kaverit sitten käyttää samoja papereita.

Tämä ilmiö että valkoinen ei tunnista mustan kasvonpiirteitä on itse asiassa hyvin tiedossa Afrikassa ja sitä käytetään yleisesti turistien huijaamiseen. Kuka vaan voi kadulla kysyä "muistatko, ajoin sinut lentokentältä turvallisesti hotelliin? Voisitko avustaa perhettäni viidellä eurolla?".  Juha Vakkuri kirjoitti tästä ilmiöstä jossakin Afrikka-kirjassaan.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Kni

Quote from: Kni on 20.11.2014, 10:05:39
Quote from: Kari Kinnunen on 19.11.2014, 20:42:29
On semmoinenkin asia, että taksin kuljettamiseen vaaditaan henkilöauton ammattiajolupa. Tämä on ns. taksiliite.

Tämä on sellainen kuponki jonka myöntää paikallinen poliisi.

Meillä Mansessa luvan saamiseksi  pitää suorittaa kuljettajakoulutus jossa käydään läpi taksia koskeva lainsäädäntö ja paikallinen aluetuntemus.

Lisäksi luvan saamisen edellytyksenä puhdas rikosrekisteri, sekä sujuva suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Onko ammattiajolupa paikkakuntakohtainen kun siinä on tuo aluetuntemusvaatimus vai voiko muualla saatua ajolupaa jotenkin hyödyntää toisella paikkakunnalla? Jos voi niin meillähän voi valelääkärien lisäksi olla myös valetaksinkuljettajia.

Jäsen 2011-04-17 oli bongannut uutisen valetaksinkuljettajista Helsingissä. Katsoin jäsen pingviinin vinkistä minkälaiselta ammattiajolupa oikeasti näyttää, mutta itselleni ei tullut edes mieleen että kaksi tai useampia ihmistä voisi käyttää samaa lupaa. Kovasti keskenään samannäköisiä kun ovat nuo afrikkalaiset ihmiset.

Täällä lisää aiheesta HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Lauttasaaren Emiiri

Ilmankos, viime aikoina on tullut vastaan taksikuskeja, joiden paikallistietämys on ollut niin umpisurkeaa että on vaikea uskoa heidän suorittaneen taksikurssin menestyksekkäästi.
Onko falskia sitten sanoa, että edustan suomalaisia, jos en kuitenkaan halua puhua sellaisten puolesta, jotka elämästä vieraantuneina ajattelevat vain omaa napaansa, täyttävät vatsansa teollisesti kasvatetulla lihalla ja katsovat maailmaa televisiosta ja autonsa ratin takaa mukavasti istuen?
- Kimmo Helistö

Maastamuuttaja

Taksiedustajan kannanotto oli pelkkää ihmettelyä. Uutisesta ei ilmennyt mitään, joka olisi viitannut toimenpiteisiin ilmiön poistamiseksi. Luulisi, että liitossa ymmärrettäisiin, ettei tämäkään tapaus lisää asiakkaiden luottamusta. Mitenkähän Uber on ottanut tämän ilmiön omassa toiminnassaan?

Omakohtaisia kokemuksia on siinä määrin, että pidän tätä varakuskimenettelyä hyvin - ja joka tapauksessa liian - yleisenä. Räikein kokemukseni oli kun Katajanokan Viking terminaalista lähtiessäni varsin hiljaisena pysytellyt kuski lähti täysin päinvastaiseen suuntaan kuin antamani osoite edellytti. Jatkossa yritin opastaa eri kielillä, vastaukseksi tuli nyökkäilyä ja ahdistunutta puhinaa ja varoituksestani huolimatta kuski ajoi ratkaisevassa risteyksessä jälleen täysin väärään suuntaan. Elekielellä sitten mentiin loppumatka.

Taksia tilatessa kannattaa muuten pyytää suomenkieltä hallitseva kuljettaja.

Kari Kinnunen

Tampereelle asia lienee ratkaistu siten, että kursseillekaan ei oteta kuin natiivilla tasolla suomeapuhuvia henkilöitä.

pingviini

Quote from: Kni on 21.11.2014, 15:44:27
Quote from: Kni on 20.11.2014, 10:05:39
Quote from: Kari Kinnunen on 19.11.2014, 20:42:29
On semmoinenkin asia, että taksin kuljettamiseen vaaditaan henkilöauton ammattiajolupa. Tämä on ns. taksiliite.

Tämä on sellainen kuponki jonka myöntää paikallinen poliisi.

Meillä Mansessa luvan saamiseksi  pitää suorittaa kuljettajakoulutus jossa käydään läpi taksia koskeva lainsäädäntö ja paikallinen aluetuntemus.

Lisäksi luvan saamisen edellytyksenä puhdas rikosrekisteri, sekä sujuva suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Onko ammattiajolupa paikkakuntakohtainen kun siinä on tuo aluetuntemusvaatimus vai voiko muualla saatua ajolupaa jotenkin hyödyntää toisella paikkakunnalla? Jos voi niin meillähän voi valelääkärien lisäksi olla myös valetaksinkuljettajia.

Jäsen 2011-04-17 oli bongannut uutisen valetaksinkuljettajista Helsingissä. Katsoin jäsen pingviinin vinkistä minkälaiselta ammattiajolupa oikeasti näyttää, mutta itselleni ei tullut edes mieleen että kaksi tai useampia ihmistä voisi käyttää samaa lupaa. Kovasti keskenään samannäköisiä kun ovat nuo afrikkalaiset ihmiset.

Täällä lisää aiheesta HU Epäily: Yksi käy taksikurssin, kaksi ajaa

En nyt tähän hätään löytänyt omaa "taksilupaani" mutta muistaakseni luottokorttikokoinen läpyskä jossa nimi ja osoite, henkilötunnus, voimassaoloaika, sekä saattoi olla maininta alueestakin jolla saa ajaa. Valokuvaa ei ole, joten kait sillä voi ajaa kuka tahansa jos ei muita dokumentteja tunnistukseen pyydetä

Kni

Quote from: pingviini on 21.11.2014, 16:23:11
En nyt tähän hätään löytänyt omaa "taksilupaani" mutta muistaakseni luottokorttikokoinen läpyskä jossa nimi ja osoite, henkilötunnus, voimassaoloaika, sekä saattoi olla maininta alueestakin jolla saa ajaa. Valokuvaa ei ole, joten kait sillä voi ajaa kuka tahansa jos ei muita dokumentteja tunnistukseen pyydetä

Joku on laittanut nettiin oman ammattiajolupansa ja siitä totesin että ei sitä ihan helposti itse voi tehdä. Kuvaa luvassa ei tosiaankaan ole, joten luulisi poliisin / muun tarkastajan aina pyytävän myös ajokortin nähtäväkseen.

Mahdollista ja jopa todennäköistä valetaksikuskina toimiminen todellakin on, jos kaksi kuskia on saman näköisiä.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Sibis

On kait warmaa, että luvattoman kuskin KelaGold peruutetaan?

Poliisihan toki selvittää rutiininomaisesti, että oliskos tarvetta peruuttamiseen.
No eikö, no ei sitten. Sehän olis razzismiä.
 
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Goman

Jos ja  kun taksiliikennöinti aiotaan pitää niin rankasti säänösteltynä kuin mitä se nykyään on, ei ole mikään ihme että kaikenlaista kokeillaan.

Satunnaisena tavis-taksinkäyttäjänä en panisi pahakseni jos säännöstelyä hieman purettaisiin, ja Uberin tapainen uutta tekniikkaa ja uutta ajattelua käyttävä järjestelmä näkisi oikeasti päivänvalon.

Uberin idea on hyvä. Jos kenellä tahansa jampalla on specsit täyttävä auto, kortti voimassa, rikosrekisteri kunnossa, ei edes liikaa ylinopeussakkoja, niin eikun käynnykkä auki ja kyytiä odottelemaan. Rahastus kun vielä menee firman kautta, eli kohtuullinen vero peritään, niin homma ok. Firman valvonta vastaa siitä että kalusto ja kuskit on kunnossa.

Tulisi hinnat vähän alas, ihmiset käyttäisivät enemmän taksia (ei siis vain jaeta olemassaolevaa kakkua), palvelutaso paranisi varsinkin ruuhka-aikoina. Myös vajaakäytössä oleville autoille ja työtä vaille oleville kuskeille löytyisi tekemistä. Kaikki voittaisivat.

Tämä Uber vaihtoehto kuulostaa selvästi paremmalta kuin "Yksi käy kurssin kaksi ajaa"-taksi.


Topi Junkkari

Se kortti, jota etnisten ryhmien epäillään kierrättäneen kavereille Helsingissä, ei ole viranomaisen myöntämä ammattiajolupa, vaan kortti, jolla kuljettaja kirjautuu Helsingin taksikeskuksen datajärjestelmään. Ensiksi mainittu on edellytys jälkimmäisen saamiselle. Jälkimmäisessä on ainakin nimi, kuljettajanumero ja valokuva.

Monissa takseissa kortinlukija, johon kuljettajakortti asetetaan, on sellaisessa kohdassa, että asiakaskin sen näkee. Ihan tarkoituksella.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Kari Kinnunen

Juu, hyvä idea. Hinnoittelukin vapaaksi.

Pikkujouluyönä joku 100€ voisi olla sopiva korvaus kotiinkuskauksesta kaupunkialueella.

Hiljaisina hetkinä sitten halvemmalla.

Kni

Quote from: Goman on 21.11.2014, 16:46:19
Jos ja  kun taksiliikennöinti aiotaan pitää niin rankasti säänösteltynä kuin mitä se nykyään on, ei ole mikään ihme että kaikenlaista kokeillaan.

Satunnaisena tavis-taksinkäyttäjänä en panisi pahakseni jos säännöstelyä hieman purettaisiin, ja Uberin tapainen uutta tekniikkaa ja uutta ajattelua käyttävä järjestelmä näkisi oikeasti päivänvalon.

Uberin idea on hyvä. Jos kenellä tahansa jampalla on specsit täyttävä auto, kortti voimassa, rikosrekisteri kunnossa, ei edes liikaa ylinopeussakkoja, niin eikun käynnykkä auki ja kyytiä odottelemaan. Rahastus kun vielä menee firman kautta, eli kohtuullinen vero peritään, niin homma ok. Firman valvonta vastaa siitä että kalusto ja kuskit on kunnossa.

Tulisi hinnat vähän alas, ihmiset käyttäisivät enemmän taksia (ei siis vain jaeta olemassaolevaa kakkua), palvelutaso paranisi varsinkin ruuhka-aikoina. Myös vajaakäytössä oleville autoille ja työtä vaille oleville kuskeille löytyisi tekemistä. Kaikki voittaisivat.

Tämä Uber vaihtoehto kuulostaa selvästi paremmalta kuin "Yksi käy kurssin kaksi ajaa"-taksi.

Minäkin kannatin joskus nuorena taksien vapauttamista säännöstelystä ja hinnoittelusta. Nyt kun tiedän miten asia on Ruotsissa toiminut niin en kannata enää.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Mehud

"– On tiettyjä etnisiä ryhmiä, joita voisimme epäillä, mutta ketään ei ole vielä saatu kiinni, hän sanoo."

Ja, taas! Eikö näitä saksalaisia insinöörejä ja intialaisia koodareita saada millään kuriin? Ensin ne vei meidän naiset ja nyt ne vie meidät kotiinkin.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Kni

Quote from: Topi Junkkari on 21.11.2014, 16:49:23
Se kortti, jota etnisten ryhmien epäillään kierrättäneen kavereille Helsingissä, ei ole viranomaisen myöntämä ammattiajolupa, vaan kortti, jolla kuljettaja kirjautuu Helsingin taksikeskuksen datajärjestelmään. Ensiksi mainittu on edellytys jälkimmäisen saamiselle. Jälkimmäisessä on ainakin nimi, kuljettajanumero ja valokuva.

Monissa takseissa kortinlukija, johon kuljettajakortti asetetaan, on sellaisessa kohdassa, että asiakaskin sen näkee. Ihan tarkoituksella.

Eli taksin ajamiseen tarvitaan ainakin kolme eri korttia:
- Ajokortti
- Ammattiajolupa
- Datajärjestelmäkortti

On kuitenkin mahdollista että Abdullah Mohamed Abdullah käyttää kaverinsa Mohamed Abdullah Mohamedin kaikkia kolmea korttia taksia ajaessaan, jos on vähänkin saman näköinen. Ei se vaadi kuin ulkoa opettelun mitä kaverin kortissa lukee. Ja hoono soomi kielellä jos puhuu niin voi hyvin puhua sen verran hitaasti että ehtii kaivaa kaverin henkilötunnuksen muististaan. Matkustaja tuskin tunnistaa kuvasta ettei kuski olekaan sama kuin kortissa. En minäkään tunnista itseäni ajokorttikuvasta.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

foobar

Quote from: Kni on 21.11.2014, 18:01:32
Ei se vaadi kuin ulkoa opettelun mitä kaverin kortissa lukee. Ja hoono soomi kielellä jos puhuu niin voi hyvin puhua sen verran hitaasti että ehtii kaivaa kaverin henkilötunnuksen muististaan.

Asiaa auttaa se, että "paperit jäi piironkinlaatikkoon Mogadishussa" -uussuomalaisten henkilötunnuksen syntymäpäiväosa on usein vakio.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

ArtturiE

Quote from: koli on 21.11.2014, 14:50:24
Pari vuotta sitten, kun vierailin Helsingissä, niin meidät heitti yökerhoon somalitaksikuski, joka ei todellakaan ollut pukeutunut, kuten taksikuskit yleensä. Farkut, nahkatakki ja räppilippis päässä. Kaahasikin sellaista ylinopeutta, että koko fasistinen seurueemme keinui puolelta toiselle. Todennäköisesti kuului näihin "tiettyihin etnisiin ryhmiin".

Tapahtuma jäi melko hyvin mieleen, kun en ole moiseen pukeutumiseen törmännyt koskaan taksikuskin osalta. Käyttäytyi muutenkin oudosti ja pelokkaasti.

Ihan vastaava kokemus itselläni. Toyota-merkkinen tila-auto kurvasi virallisen taksin mentyä ravintolan eteen ja kuski tarjosi kyytiä. Näytti nuorelta somalilta. Otti alle viiden minuutin matkasta kympin.  Meinasin tehdä oharin ja lähteä maksamatta.  Maksoin kuitenkin. Olisi kyllä ollut oikein olla maksamatta ja soittaa poliisit paikalle. No, kaikkihan me tiedämme että se olisi ollut turhaa, koska rasismi.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Outo olio

Quote from: Goman on 21.11.2014, 16:46:19
Uberin idea on hyvä. Jos kenellä tahansa jampalla on specsit täyttävä auto, kortti voimassa, rikosrekisteri kunnossa, ei edes liikaa ylinopeussakkoja, niin eikun käynnykkä auki ja kyytiä odottelemaan. Rahastus kun vielä menee firman kautta, eli kohtuullinen vero peritään, niin homma ok. Firman valvonta vastaa siitä että kalusto ja kuskit on kunnossa.

Sivuhuomiona, olen ymmärtänyt että "suuressa maailmassa" uber-taksikuskien joukkoon on päässyt henkilöitä joilla on takanaan vankilatuomioita, jopa väkivalta- ja seksirikoksista, ja firma itse kiistää olevansa missään vastuussa mahdollisista sattumuksista. Idea ehkä onkin hyvä, mutta toteutuksessa voisi olla enemmän asiakaspalveluasennetta.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Arvoton

En ruoki pimeitä takseja. Ennen käytin niitä Pietarissa paljon, mutta siellä rahani meni usein vaikkapa perheellisen miehen tarpeeseen, eikä "avtostop" ollut ymmärtääkseni laitonta. Suomessa kenenkään ei pitäisi joutua puolirikolliseen toimintaan, ellei ole ns. paperiton, koska Kela Gold toimii. Ja paperiton on mielestäni laiton.

Tallinnan ainoa neuvostojäänne on juurikin taksit, enkä käytä niitä, ellei ole tosi pakko. Onneksi niin pieni kylä, että siellä kävelee vaikka Koplista tai Lasnamãestä, jos julkiset eivät enää kulje.

MW

Quote from: Arvoton on 21.11.2014, 19:24:49
***
Tallinnan ainoa neuvostojäänne on juurikin taksit, enkä käytä niitä, ellei ole tosi pakko. Onneksi niin pieni kylä, että siellä kävelee vaikka Koplista tai Lasnamãestä, jos julkiset eivät enää kulje.

Vähän OT: Tallinnassa joskus otin taksin Viru-hotellista Central-hotelliin, ehkä kilsan matka.

Kuski otti hirveät pultit, ei edes raha kelvannut, vaikka tyrkytin ylimääräistäkin. Perille vei, kuitenkin.

Mit vit? Helppo keikka? Kai niilläkin joku aloitustaksakin on?

ArtturiE

Quote from: Arvoton on 21.11.2014, 19:24:49
En ruoki pimeitä takseja. Ennen käytin niitä Pietarissa paljon, mutta siellä rahani meni usein vaikkapa perheellisen miehen tarpeeseen, eikä "avtostop" ollut ymmärtääkseni laitonta. Suomessa kenenkään ei pitäisi joutua puolirikolliseen toimintaan, ellei ole ns. paperiton, koska Kela Gold toimii. Ja paperiton on mielestäni laiton.

Hieman taustaa tapauksessani: vaihtoehto olisi ollut kävellä iltahämärässä lähtöpisteeni ja maalipisteeni väliin jäävän laajan puistoalueen poikki, jossa oleskeli (ehkä laittomasti) itä-eurooppalaisperäisiä kiertolaisheimon jäseniä ja muuta pohjasakkaa.

Syy oli siis suvaitsematon, ennakkoluuloinen ja rasistinen ajatusmaailmani, vai olisiko sittenkin ollut ns. terve järki.  Ainoastaan se seikka, ettei autossa soinut äbäläwäbälä-disko, sai minut jatkamaan perille asti. Sorry about that messing around, it wont happen again!
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

JoKaGO

Quote from: Kari Kinnunen on 21.11.2014, 16:19:13
Tampereelle asia lienee ratkaistu siten, että kursseillekaan ei oteta kuin natiivilla tasolla suomeapuhuvia henkilöitä.

Niinkö? Olenkohan sitten tukenut pimeää taksitoimintaa Tampereella tietämättäni?

Noin vuosi sitten tulin viihteeltä kotiin taksilla, jota ajoi Iranin kurdi. Vähän murtaen puhui suomea, mutta rutinuivaa tekstiä tuli Suomen politiikasta. Teeskentelin olevani tietämätön mistään, mutta Suomen pakolaispolitiikka sai "kiitosta" kuskin taholta.

Pari viikkoa sitten otin kaljaa kotona (juuri se viikonloppu tänä vuonna), kun päätin lähteä keskustaan karaokebaariin. Huomasin jossain vaiheessa iltaa, että avain jäi kotiin, joten soitin pojalleni Hervantaan. että isi tulee aamuyöllä hakemaan vara-avainta. Nyt kuskiksi osui nuori (ilmeisesti) somalimies. Puhui suht-hyvää suomea, ja kun kerroin, että käyn poikaani morjenstamassa, niin ei ongelmaa, lupasi odottaa opiskelija-talon parkkipaikalla. Eikä karannut, vaikka ainakin viisi minuuttia jutskattiin poikani kanssa.  ;)

Kaveri kylläkin ajoi ns, nilkka suorana, ja kehuinkin häntä ajotaidoistaan. Kertoi odottavansa talvikelejä, jolloin kitkarenkaisella autolla saa kuski tehdä töitä. Isäntä ei osta kuulemma nastarenkaita. Mutta kyllä kaveri osasi ajaa, ei tarvinnut pelätä kyydissä.

Kantis-taksikuskit Tampereella ovat toki aina Suomi-miehiä sukupuolesta riippumatta, mutta kontaktini mamu-taksikuskien kanssa ovat olleet poikkeuksetta miellyttäviä kokemuksia, ennakkoluuloistani huolimatta.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Maastamuuttaja

Vielä aiheesta sen verran, että tämäkin ilmiö kuuluu siihen luokkaan, johon ei tulla millään tavoin puuttumaan. Erilaiset tahot, virastot, komiteat ja yhdistykset kyllä pahoittelevat, voivottelevat ja uhoilevat. Asiakkaat jäävät kiroilemaan, yhä useammin.

Koska auringonlaskun kulttuuri. Väestön koostumus muuttuu.

Renegade Kane

#27
Quote from: Maastamuuttaja on 21.11.2014, 16:06:00
Taksiedustajan kannanotto oli pelkkää ihmettelyä. Uutisesta ei ilmennyt mitään, joka olisi viitannut toimenpiteisiin ilmiön poistamiseksi. Luulisi, että liitossa ymmärrettäisiin, ettei tämäkään tapaus lisää asiakkaiden luottamusta. Mitenkähän Uber on ottanut tämän ilmiön omassa toiminnassaan?


Taksia tilatessa kannattaa muuten pyytää suomenkieltä hallitseva kuljettaja.
Taksia tilatessa kannattaa pyytää "laatutaksia", tilata taksi tekstiviestillä tai TaxiMobi Pro -applikaatiolla. Silloin saa välitysyhtiön laatusopimuksen allekirjoittaneen kuljettajan. Mina ei ummarra -kuskit eivät luonnollisestikaan ole sellaista sopimusta allekirjoittaneet. Laatusopimuksen allekirjoittaneiden kuljettajien pitäisi pitää välitysyhtiön kuvallinen kuljettajakortti asiakkaiden nähtävinä. Ensi vuonna kaikkien pitäisi pitää taksinkuljettajan kuvallinen ammattiajolupa asiakkaiden nähtävänä.

Mitä tulee "klaaninmiehen luvalla ajamiseen" niin ainakin Helsingissä taksitarkastajat tekevät autoihin ratsioita tarkastaakseen kuljettajan ajoluvan. Siinä tietenkin on mahdollista, että samannäköinen serkku Mehmed ajaa Ahmedin luvalla eikä tarkastaja sitä erota, mutta ainakin asiaan on reagoitu ja sitä yritetään kitkeä..

ArtturiE

Itse kun tilaan taksin niin teen sen aina tilauskeskuksen kautta.  Toistaiseksi on ollut rikastamatonta kyytiä.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Renegade Kane

Quote from: Goman on 21.11.2014, 16:46:19
Uberin idea on hyvä.

Rahastus kun vielä menee firman kautta, eli kohtuullinen vero peritään, niin homma ok. Firman valvonta vastaa siitä että kalusto ja kuskit on kunnossa.
Uber tai Taxify eivät mitenkään valvo välittämiään autoja, ne vain välittävät tilauksia ja ottavat voittonsa tilauksesta.

Uber-kuljettajien verojen ja velvoitteiden maksu on käytännössä täysin kuljettajien omantunnon varassa. Uber ottaa kyydin hinnasta 15-20 % välistä pois ja tilittää loput kuljettajalle, joka maksaa verot tai ei maksa. Ennemmin ei maksa...