News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-02-08 Lieksa: Tunnelma kiristyi Halla-ahon vaalitilaisuudessa

Started by Roope, 08.02.2014, 20:04:47

Previous topic - Next topic

foobar

Quote from: Kari Kinnunen on 19.11.2014, 19:51:26
Quote from: J.M on 19.11.2014, 19:32:52
Menee papukaijamaiseksi toistamiseksi, mutta sanon kuitenkin: On ihan eri juttu ajella katuvalojen alla kuin mennä pahimmillaan auraamattomille syrjäteille, jotka ovat hät'hätää kahden auton levyisiä ja joilla todellakin liikkuu myös tukkirekkoja yms.

Jo pelkkä pitkä, jyrkkä, huonosti aurattu vastamäki pikkutiellä on kokeneemmalle suomalaiskuskillekin haasteellinen. Entäs hetki sitten lämpimästä maasta muuttaneelle?

No, luottavat vissiin siihen, että niitä tukkiautoja ohjaavat ammattilaiset väistävät. Ja juu jäiset kapeat tiet ovat haastavia. Jopa minulle.

Olen valitettavasti tavannut fiksummissakin maahanmuuttajaryhmissä henkilöitä, jotka ajattelevat että turvamarginaalien ylläpito ja jopa ymmärtäminen kuuluu muiden velvollisuuksiin ja niistä välittämättömyys on oma erioikeus. Puhtaaseen mutuun perustuva veikkaukseni on, että tällainen ajomentaliteetti monikymmenkertaistaa onnettomuusriskin. Tutkimuksia aiheesta on epäilemättä tehty, mutten ole alan asiantuntija...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Kni

Quote from: Kari Kinnunen on 19.11.2014, 19:20:17
Quote from: kyllästynyt on 19.11.2014, 17:39:07
En päästäisi lastani taitamattoman kuskin kyytiin pimeälle talviliukkaalle Lieksalaiselle maantielle missä liikkuu tukkirekkoja ja muuta liikennettä hurjaa vauhtia. Tuolla on todella kapeat tiet ja talvella vaan kapenee.

Juu, minustakin Lieksalaisten vanhempien huoli on ihan aiheellinen.

Jaan jäsenen kyllästynyt ja Karin mielipiteen, ja tietysti lieksalaisten vanhempien huolen.

Suomi on täynnä kaikenlaista sääntöä ja pilkkua viilaavaa pikkuvirkamiestä, mutta sitten kun eteen tulee oikeasti tärkeä asia eli lasten turvallisuus niin ajopiirturin puuttuminen, ylinopeuden ajaminen, auton katsastamattomuus tai kuljettajan eksyminen reitiltä ovatkin vähäpätöisiä pikkuasioita, joita ei saisi kaivella missään vihafoorumeilla.

Lapset ovat kaikkein haavoittuvimpia. Heillä ei ole fyysistä voimaa, elämänkokemusta eikä taitoa vastata ennaltaarvaamattomiin tilanteisiin. Sen takia lastenhoitajat, opettajat, kouluavustajat, koulukyytien kuljettajat jne. ovat lapselle se turva, mihin he luottavat kun ovat poissa kotoa. Ei tästä voi tinkiä yhtään, millään perusteella.

Vähäpätöisissä ja toisarvoisissa asioissa virkamiehet sitten nipottavat parhaansa mukaan. Auta armias, jos alkoholitarkastaja havaitsee tarkastuksessa, että yksi ravintolan pöytä on sijoitettu omavalvontasuunnitelman anniskelualuetta koskevan rajaussuunnitelman vastaisesti tai yhden juomanlaskijan todistus siitä että hän hallitsee alkoholijuomien anniskelua koskevat säännökset ei ole tarkastajan nähtävänä ravitsemisliikkeessä. En suhtaudu väheksyvästi anniskelusäädöksiin tai alkoholihaittojen pienentämiseen, mutta esimerkki vain perspektiivinä sille että ravintolassa aikuiset myyvät alkoholia aikuisille. Koulukuljetuksissa aikuinen kuljettaa lapsia, joiden pitää pystyä luottamaan kuljettajaansa sataprosenttisesti.

Minulla on pipo erittäin kireällä silloin kun on kyse lasten turvallisuudesta. Soisi olla myös viranomaisilla.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Kari Kinnunen

On semmoinenkin asia, että taksin kuljettamiseen vaaditaan henkilöauton ammattiajolupa. Tämä on ns. taksiliite.

Tämä on sellainen kuponki jonka myöntää paikallinen poliisi.

Meillä Mansessa luvan saamiseksi  pitää suorittaa kuljettajakoulutus jossa käydään läpi taksia koskeva lainsäädäntö ja paikallinen aluetuntemus.

Lisäksi luvan saamisen edellytyksenä puhdas rikosrekisteri, sekä sujuva suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Suvaitsevainen Vihreä

Quote from: foobar on 19.11.2014, 19:56:10

Olen valitettavasti tavannut fiksummissakin maahanmuuttajaryhmissä henkilöitä, jotka ajattelevat että turvamarginaalien ylläpito ja jopa ymmärtäminen kuuluu muiden velvollisuuksiin ja niistä välittämättömyys on oma erioikeus. Puhtaaseen mutuun perustuva veikkaukseni on, että tällainen ajomentaliteetti monikymmenkertaistaa onnettomuusriskin. Tutkimuksia aiheesta on epäilemättä tehty, mutten ole alan asiantuntija...

Itse ainakin olen törmännyt saksalaiseen autosaattue-ajotapaan, mikä on Suomessa yksiselitteisesti kielletty. Mutta enpä ole nähnyt poliisien pysäyttävän tällaista letkaa ja antavan sakkoja tai edes puhuttelevan.

Siinä siis vaikka joku kymmenen auton letka ajaa toistensa puskureissa kiinni. Turvaväli on jotain puolen metrin luokkaa.

ämpee

Quote from: Kari Kinnunen on 19.11.2014, 20:42:29

Tämä on sellainen kuponki jonka myöntää paikallinen poliisi.

Lieksassa taitaa sankaripoliisi Nurminen liikuttua kyyneliin asti jokaisen hiirien vetämän kurpitsan kohdalla.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kni

Quote from: Kari Kinnunen on 19.11.2014, 20:42:29
On semmoinenkin asia, että taksin kuljettamiseen vaaditaan henkilöauton ammattiajolupa. Tämä on ns. taksiliite.

Tämä on sellainen kuponki jonka myöntää paikallinen poliisi.

Meillä Mansessa luvan saamiseksi  pitää suorittaa kuljettajakoulutus jossa käydään läpi taksia koskeva lainsäädäntö ja paikallinen aluetuntemus.

Lisäksi luvan saamisen edellytyksenä puhdas rikosrekisteri, sekä sujuva suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Onko ammattiajolupa paikkakuntakohtainen kun siinä on tuo aluetuntemusvaatimus vai voiko muualla saatua ajolupaa jotenkin hyödyntää toisella paikkakunnalla? Jos voi niin meillähän voi valelääkärien lisäksi olla myös valetaksinkuljettajia.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

P

Quote from: Kari Kinnunen on 19.11.2014, 19:51:26
Quote from: J.M on 19.11.2014, 19:32:52
Menee papukaijamaiseksi toistamiseksi, mutta sanon kuitenkin: On ihan eri juttu ajella katuvalojen alla kuin mennä pahimmillaan auraamattomille syrjäteille, jotka ovat hät'hätää kahden auton levyisiä ja joilla todellakin liikkuu myös tukkirekkoja yms.

Jo pelkkä pitkä, jyrkkä, huonosti aurattu vastamäki pikkutiellä on kokeneemmalle suomalaiskuskillekin haasteellinen. Entäs hetki sitten lämpimästä maasta muuttaneelle?

No, luottavat vissiin siihen, että niitä tukkiautoja ohjaavat ammattilaiset väistävät. Ja juu jäiset kapeat tiet ovat haastavia. Jopa minulle.

Tukkiautojakin ohjaamaan pitää saada mamuja? Taitaa vain itärajan takaa tulleita enintään löytyä moisten ratintakaa? Kiintiö moiseen hommaan olisi hyvä säätää, niin saataisiin Lieksankin somaleille töitä?  :roll:  Siinä voisi Karjalan korvessa koulutaksia ajava muhamed morjestaa tukkirekalla vastaan ajavaa abdia! On aika päästä ennakkoluuloista eroon. :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

J.M

Quote from: P on 20.11.2014, 10:26:07
Tukkiautojakin ohjaamaan pitää saada mamuja? Taitaa vain itärajan takaa tulleita enintään löytyä moisten ratintakaa? Kiintiö moiseen hommaan olisi hyvä säätää, niin saataisiin Lieksankin somaleille töitä?  :roll:  Siinä voisi Karjalan korvessa koulutaksia ajava muhamed morjestaa tukkirekalla vastaan ajavaa abdia! On aika päästä ennakkoluuloista eroon. :roll:

On tullu itsekin vähän kokeiltua tuota tukkiautohommaa. Ja koska olen paatunut rasisti, selkäpiitäni karmii ajatus aavikon kasvatista, jolla on Suomen olosuhteissa 9-akselinen 76 tonnin puuyhdistelmä allaan. Lisäksi voisin kuvitella kuumaverisemmän kaverin kuormantekoa, kun siinä menee vanhalta konkariltakin se puoli tuntia, niin mites sitten, jos (kun) koneinsinöörillä ei satukaan joka kourallisella ropsit ojoon? Voi mennä helposti pari tuntia, jopa paljon enemmän, jos oikein menee perssiilleen.

Mut joo, monikulttuurin nimessä toki pitää varmaan muutaman tukkiautoisännän uhrautua. Kaatukoot autot vaikka päivittäin mettäteille, nostellaan valden piikkiin pystyyn. :flowerhat:
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Nuivake

Quote from: J.M on 20.11.2014, 12:26:29
Quote from: P on 20.11.2014, 10:26:07
Tukkiautojakin ohjaamaan pitää saada mamuja? Taitaa vain itärajan takaa tulleita enintään löytyä moisten ratintakaa? Kiintiö moiseen hommaan olisi hyvä säätää, niin saataisiin Lieksankin somaleille töitä?  :roll:  Siinä voisi Karjalan korvessa koulutaksia ajava muhamed morjestaa tukkirekalla vastaan ajavaa abdia! On aika päästä ennakkoluuloista eroon. :roll:

On tullu itsekin vähän kokeiltua tuota tukkiautohommaa. Ja koska olen paatunut rasisti, selkäpiitäni karmii ajatus aavikon kasvatista, jolla on Suomen olosuhteissa 9-akselinen 76 tonnin puuyhdistelmä allaan. Lisäksi voisin kuvitella kuumaverisemmän kaverin kuormantekoa, kun siinä menee vanhalta konkariltakin se puoli tuntia, niin mites sitten, jos (kun) koneinsinöörillä ei satukaan joka kourallisella ropsit ojoon? Voi mennä helposti pari tuntia, jopa paljon enemmän, jos oikein menee perssiilleen.

Mut joo, monikulttuurin nimessä toki pitää varmaan muutaman tukkiautoisännän uhrautua. Kaatukoot autot vaikka päivittäin mettäteille, nostellaan valden piikkiin pystyyn. :flowerhat:

Itsekkin kuorma-autoa lähes päivittäin ajavana, tuli kylmäävä visio mieleen:

Abdi työstää 76-tonnista Scaniaa ja edessä on jyrkkä ylämäki, joka kääntyy mäen laella jyrkästi. Tie on loskainen ja liukas, vauhtia on oltava, ettei jää mäkeen. Abdi pykältää pienempää turbo viheltää ja vauhtia on tilanteeseen nähden liikaa, jos joku vaikka tuleekin mäen laella vastaan. Abdi muslimina lausuu lyhyen rukouksen ja antaa tilanteen allahin haltuun. Toisella puolella mäkeä Muhamud kuljettaa koululaisia, kulttuurin toiseus näkyy hänen käytöksessään afrikkalaisittain lievänä tuohtumisena, koska lapset ja etenkin tytöt pitävät peräpenkillä meteliä eikä sana tahdo tehota. Muhamud kääntää katseensa takapenkille ja kulttuurikuiskaa sylki suusta lentäen, ojentaen vääräuskoisten äpäräpentuja. Samalla kaasu painuu pohjaan ja auto alkaa ohjautumaan ylämäessä vastaantulijoiden kaistalle. Muhamud ei pidä mäkeä pahana, koska on tehnyt viime rukouksessaan diilin allahin kanssa ja sopimuksessa ei mainita mitään turvavöistä, tilannenopeuksista eikä liukkaasta tienpinnasta.
Mäen päällä Abdin ja Muhamudin ajoneuvot, maailmat ja kulttuurit kohtaavat.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

J.M

Quote from: Nuivake on 20.11.2014, 14:56:27
Itsekkin kuorma-autoa lähes päivittäin ajavana, tuli kylmäävä visio mieleen:

Tai sitten Abdi arvioi vauhdinottotarpeen väärin ja jää mutkaiseen mäkeen 76 mälli päällä jauhamaan tyhjää Muhamudin tullessa pikku kiireen siivittämänä pennut kyydissä tukkiautoa vastaan alamäkeen, jossa Abdi vitutuksissaan on asettelemassa ketjuja tai etsimässä hiekkaa Scanian vetopyöriin keskellä mäkeä (vaarallinen asetelma jo ilman ulkoisia vaikutteita). Muhamud ei huomaa mutkan takana olevaa Scaniaa ennen kuin on myöhäistä, törmää osittain Scanian kylkeen ja jyrää ketjuja asettelevan Abdin yli, tai sitten törmää kovalla vauhdilla keulaan, jolloin kyydissä olevat lapset joutuvat kovien törmäysvoimien uhreiksi saaden eriasteisia vammoja, Muhamudin saadessa mahdollisesti kuolettavat vammat.

Skenaarioita riittää. Edellä mainitut tapahtumat voivat siis sattua kenelle tahansa ihonväriin ja etnisyyteen katsomatta. Pointtini näissä on se, että pohjoisen asukeista leijonanosa tiedostaa nämä liukkauteen ja talveen liittyvät riskit pienestä pitäen, lämpimästä maasta muuttaneet eivät välttämättä ymmärrä moisista riskeistä mitään.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Topi Junkkari

Off-topic, mutta mikä ihmeen 76? Eikö se ole 60?

Onko Lieksassa jo otettu käyttöön Venäjän laki?

Aivan liikaa tieliikenteeseen joka tapauksessa, voidaan sallia siirtokuljetuksissa lähimmälle juna-asemalle.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

pingviini

Quote from: Kni on 20.11.2014, 10:05:39
Quote from: Kari Kinnunen on 19.11.2014, 20:42:29
On semmoinenkin asia, että taksin kuljettamiseen vaaditaan henkilöauton ammattiajolupa. Tämä on ns. taksiliite.

Tämä on sellainen kuponki jonka myöntää paikallinen poliisi.

Meillä Mansessa luvan saamiseksi  pitää suorittaa kuljettajakoulutus jossa käydään läpi taksia koskeva lainsäädäntö ja paikallinen aluetuntemus.

Lisäksi luvan saamisen edellytyksenä puhdas rikosrekisteri, sekä sujuva suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Onko ammattiajolupa paikkakuntakohtainen kun siinä on tuo aluetuntemusvaatimus vai voiko muualla saatua ajolupaa jotenkin hyödyntää toisella paikkakunnalla? Jos voi niin meillähän voi valelääkärien lisäksi olla myös valetaksinkuljettajia.
Quote from: Trafi

Taksinkuljettajakoulutus

Koulutuksen tarkoituksena on kuljettajien ammatillisten valmiuksien lisääminen ja sitä kautta liikenteen ja kuljetusten yleisen turvallisuuden parantaminen.

Taksinkuljettajan ajoluvan saamiseksi henkilön on suoritettava vähintään 30 tuntia kestävä taksinkuljettajan koulutus sekä yleinen koe. Kokeen järjestää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin palveluntuottaja. Lisäksi ennen taksinkuljettajan ajoluvan hakemista henkilön on suoritettava paikallistuntemuskoe asemapaikalle, jolla aikoo toimia taksinkuljettajana.Taksinkuljettajan osalta asemapaikkana toimii kunta. Paikallistuntemuskokeita järjestävät ne kouluttajat joilla koulutuslupa on voimassa sen maakunna alueella missä koulutuslupa sijaitsee (esim. Rovaniemen paikallistuntemuskokeen voi suorittaa niiden kouluttajien luona joilla koulutuslupa on Lapin maakuntaan). Kouluttajan on myönnettävä taksinkuljettajankoulutuksen ja paikallistuntemuskokeen suorittamisesta todistus.

Henkilön, jolla on voimassa oleva ammattiajolupa ja joka haluaa laajentaa uuteen asemapaikkaan lupaansa, tulee suorittaa paikallistuntemuskoe.

Taksinkuljettajakouluttajan on pidettävä paikallistuntemuskoe viimeistään 3 kuukauden kuluttua kokeeseen ilmoittautumisesta. Paikallistuntemuskokeeseen ei ole koulutuspakkoa.

J.M

Quote from: Topi Junkkari on 20.11.2014, 15:46:12
Off-topic, mutta mikä ihmeen 76? Eikö se ole 60?

Onko Lieksassa jo otettu käyttöön Venäjän laki?

Aivan liikaa tieliikenteeseen joka tapauksessa, voidaan sallia siirtokuljetuksissa lähimmälle juna-asemalle.

Nykyisin tieliikenteessä suurin sallittu ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on 76 tonnia, kunhan akseleita on yhdistelmässä vähintään 9 ja riittävällä määrällä akseleita on paripyörät. Laki astui voimaan viime vuoden (2013) lokakuun alusta.

Siitä samaa mieltä, että liikaa on. Ehdottomasti olisi ensin pitänyt laittaa sillat ja tiet kuntoon, sitten vasta ryhtyä varovasti harkitsemaan kokonaismassojen korotusta. Suomen talviolosuhteita ajatellen mutuilen, että tuo 60 olisi turvallinen maksimi. Tai olisiko ollut liian hankala tehdä sellainen laki, että suurin sallittu kokonaispaino olisi toukokuun alusta lokakuun loppuun välisenä aikana se 76 tn, mutta talviaikana 60. 16 tonnia on aika merkittävä määrä massaa yllättävässä liikennetilanteessa. Ei tuota lakia tietenkään olisi poliisi ehtinyt valvomaan, vaan sitä olisi ajettu kesät talvet sillä 76, niin kuin nytkin.

Muokkaus: lisätty y
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Topi Junkkari

Kiitos tiedosta, J.M, ymmärrän sinun olevan ammattimies.

Sillä uhallakin, että kuorma-autonkuljettajien työt vähenisivät, olen kuitenkin sitä mieltä, että kuorma-auton ensisijaisena tehtävänä pitäisi olla syöttöliikenne rautatielle. Jälkimmäinen on olemassa koko maan kattavaa raskasta rakennetta varten. Sitä varten se on aikoja sitten rakennettu.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

kyllästynyt

QuoteKiinnostais tietää millaisella palkalla somalit ovat töissä. Jos heille ihan TES mukaan maksetaan niin voisi kantistakin kiinnostaa.
Mutta työnantajaa ei kiinnosta kanttis, kun somalista saa palkkatukea valtion pussista

Topi Junkkari

Quote from: kyllästynyt on 20.11.2014, 18:23:03
QuoteKiinnostais tietää millaisella palkalla somalit ovat töissä. Jos heille ihan TES mukaan maksetaan niin voisi kantistakin kiinnostaa.
Mutta työnantajaa ei kiinnosta kanttis, kun somalista saa palkkatukea valtion pussista

Ei liity somaleihin, sori vaan.

Tiedän monta yritystä, joissa palkkatukea käytetään hyväksi. Sellaisilla aloilla, joilla ei varsinaista ammattitaitoa tarvita, vaan hyvä fiilis riittää. Onhan näitä, jäätelökioskista lähtien. (Pakkaskylmä tuote, joten ei tarvitse osata mitään - NOT!).
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Mok

Quote from: J.M on 20.11.2014, 16:19:48

Nykyisin tieliikenteessä suurin sallittu ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on 76 tonnia, kunhan akseleita on yhdistelmässä vähintään 9 ja riittävällä määrällä akseleita on paripyörät. Laki astui voimaan viime vuoden (2013) lokakuun alusta.

Siitä samaa mieltä, että liikaa on. Ehdottomasti olisi ensin pitänyt laittaa sillat ja tiet kuntoon, sitten vasta ryhtyä varovasti harkitsemaan kokonaismassojen korotusta. Suomen talviolosuhteita ajatellen mutuilen, että tuo 60 olisi turvallinen maksimi. Tai olisiko ollut liian hankala tehdä sellainen laki, että suurin sallittu kokonaispaino olisi toukokuun alusta lokakuun loppuun välisenä aikana se 76 tn, mutta talviaikana 60. 16 tonnia on aika merkittävä määrä massaa yllättävässä liikennetilanteessa. Ei tuota lakia tietenkään olisi poliisi ehtinyt valvomaan, vaan sitä olisi ajettu kesät talvet sillä 76, niin kuin nytkin.

Kun teollisuus valitti laivojen rikkidirektiivin heikentävän entisestään vientiyritysten kilpailukykyä, Kataisen hallitus päätti ilman laajempaa harkintaa kompensoida tilannetta sallimalla nämä ns. superrekat.  Metsäteollisuuden odotetaan hyötyvän, kun puuta voidaan ajaa suuremilla kuormilla.

J.M

Quote from: Mok on 20.11.2014, 19:48:10
Kun teollisuus valitti laivojen rikkidirektiivin heikentävän entisestään vientiyritysten kilpailukykyä, Kataisen hallitus päätti ilman laajempaa harkintaa kompensoida tilannetta sallimalla nämä ns. superrekat.  Metsäteollisuuden odotetaan hyötyvän, kun puuta voidaan ajaa suuremilla kuormilla.

Metsäteollisuus toki hyötyykin alentuneina kuljetuskustannuksina, kun yhtiöt lain astuttua voimaan alensivat autoilijoille maksettavaa tonnitaksaa uusissa sopimuksissaan. Autoilijalle taasen ei jäänyt mitään muuta käteen kuin kasvaneet kustannukset.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Viimeinen suomalainen

Norjassa on todettu joidenkin  xxxx-kuljettajien olevan selvä riski liikenteessä. Meillähän tätä ongelmaa ei ole tai se lakaistaan hetimiten maton alle rasistikortti vetämällä.

IS 12.11.2014

Norjalaistutkimus/osa maahanmuuttajista merkittävä riski pohjoismaisessa liikenteessä

Norjan valtion liikenneturvallisuussuunnitelman mukaan osa ei-länsimaalaisista maahanmuuttajista on pohjoismaisessa liikenteessä selkeä turvallisuusriski.
Uunituoreessa toimintasuunnitelmassa viitataan muun muassa TOI-tutkimuslaitoksen tekemään tutkimukseen, jonka mukaan "tietyt maahanmuuttajakansallisuudet joille on myönnetty norjalainen ajokortti", aiheuttavat norjalaisessa tieliikenteessä selvästi keskimääräistä suuremman onnettomuus- ja jopa kuolemanriskin.

Koko tarina:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288767594681.html

Liekö Rähmiksellä tuorein päivitys aiheesta, en ole vielä katsonut?
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

rähmis

Quote from: Viimeinen suomalainen on 20.11.2014, 20:58:38
Liekö Rähmiksellä tuorein päivitys aiheesta, en ole vielä katsonut?

En ole löytänyt tästä mitään järkevää. Tuo tutkimuskin, mihin uutisessa viitataan, on jo viime vuodelta. Norjan tielaitos on aiemminkin listannut ei-länsimaiset tulijat riskiryhmäksi nuorten ja vanhojen kuskien sekä rattijuoppojen ja narkomaanien ohella. Ruotsissakin on tehty vastaavia tutkimuksia samoin tuloksin, mutta eihän näistä liian suurta meteliä voi pitää. 

Viimeinen suomalainen

Kohta varmaan Soppalan Soile maksaa Abdille ja Mohammedille ajotunnit Ari Vatasen Rally Centerissä Tuupovaarassa vai mikä sen firman nimi oli?
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Kemolitor

Lieksan sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksen 25.11.2014 esityslista, asianro 5:
PAKOLAISTYÖN LAKISÄÄTEISTEN TEHTÄVIEN HOITAMINEN

Quote
Lieksassa asuu noin 500 maahanmuuttajaa, joista 420 on saanut oleskeluluvan humanitäärisen suojelutarpeen perusteella. Koulutuksen ulkopuolella olevia kotiäitejä on noin 30 perheessä. Suomen kansalaisuuden on saanut 68 henkilöä.

Maahanmuuttopalveluissa työskentelee tällä hetkellä kolme henkilöä, pakolaiskoordinaattori, pakolaistyöntekijä ja perhetyöntekijä, joka toimii sivistysviraston alaisuudessa.

Henkilöstön palkat on maksettu Ely-keskuksen maksamilla laskennallisilla korvauksilla. Maahanmuuttajien palvelut hoidetaan pääasiassa kaikille kuntalaisille tarkoitettujen palveluiden puitteissa.

Pakolaiskoordinaattorin tehtävänä on kaupunkiin muuttaneiden ulkomaalaistaustaisten henkilöiden ja heidän perheiden vastaanotto, perehdytys suomalaiseen yhteiskuntaan, kotoutumisen edistäminen yhteistyössä asiakkaiden, viranomaisten, järjestöjen ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

Vuodesta 2009 lähtien maahanmuuttotyöntekijänä on toiminut Kari Virtanen. Työsopimukset on tehty vuosittain maahanmuuttotyössä ilmenneisiin tarpeisiin liittyen. Määräaikainen työsopimus on nyt päättymässä 31.12.2014.

Kari Virtasen tehtävänkuva on laaja-alainen. Työn painopiste on lähinnä humanitäärisistä syistä Lieksaan muuttaneiden asumisen ohjauksessa ja neuvonnassa sekä erilaisten lupa-asioiden hoitamisessa ja viranomaisyhteistyössä. Määräaikaisen työsopimuksen käytölle ei ole perusteltua syytä, koska työsopimus on jatkunut katkeamattomana yli 5 vuotta.

Myös perhetyöntekijän palveluille on edelleen kysyntää. Perhetyöntekijänä toimiva Anna-Maija Kananen on vapautettu määräaikaisesti Partalanmäen palvelukodin lähihoitajan tehtävästä 31.12.2014 asti. Hän on antanut suostumuksensa jatkosopimuksen tekemiseen. Perhetyölle on tarvetta.

Maahanmuuttopalveluissa toteutetaan mm. seuraavia lakisääteisiä tehtäviä:
- ohjaus- ja neuvontapalvelut
- kotouttamislain edellyttämien palveluiden edellyttämä yleinen kuntaneuvonta
- alkuhaastattelu ja kotoutumissuunnitelman toteuttamiseen ja seurantaan liittyvät palvelut
- kotouttamisen edistämiseen liittyvä kehittämistoiminta

Maahanmuuttopalveluissa on syytä turvata em. lakisääteiset tehtävät ja vähimmäisvaatimukset täyttävä palvelukokonaisuus.

Lieksan kaupunginvaltuuston hyväksymän (28.6.2012 § 58) maahanmuuttostrategian toimintalinjassa 1 todetaan, että kaupunki pyrkii turvaamaan maahanmuuttoasioiden koordinoidun hoidon kaupungin eri hallintokuntien sekä kaupungin ja muiden toimijoiden välillä.

Maahanmuuttotyössä toimivien työnkuvat ovat kokouksessa lautakunnan jäsenten nähtävänä.
Esitän, että
- pakolaistyöntekijä Kari Virtasen työsuhde todetaan toistaiseksi voimassa olevaksi.
- perhetyöntekijä Anna-Maija Kanasen määräaikaisen tehtävän hoitamista jatketaan 31.8.2015 asti.

Valmistelija: sj. Soile Syrjäläinen

http://webdynasty.pohjoiskarjala.net/Dynasty/Lieksa/kokous/20141625-6.HTM

Kovasti tuntuvat edelleen tulivat tarvitsevan erityispalveluja, vaikka suurin osa on asunut Suomessa ja Lieksassakin jo aika kauan. Mutta kuinka kauan ELY-keskus todellakin maksaa näiden työntekijöiden palkat, vai odotetaanko Lieksassa lisäväkeä tulevan edelleen entiseen tahtiin.

Hyvä perustelu tuo "Perhetyölle on tarvetta". Monelle muullekin työlle olisi varmaan Lieksassakin tarvetta, mutta löytyykö rahaa työntekijän palkkaamiseen.

"Koulutuksen ulkopuolella on 30 kotiäitiä." Tarkoittaakohan tuo koulutus kaikenlaista kotoutumiskoulutusta kieliopinnoista lähtien?

Faidros.

Quote from: Viimeinen suomalainen on 20.11.2014, 21:49:19
Kohta varmaan Soppalan Soile maksaa Abdille ja Mohammedille ajotunnit Ari Vatasen Rally Centerissä Tuupovaarassa vai mikä sen firman nimi oli?

TV:ssähän pyörii jo pätkä, missä Vatanen pelkääjän paikalla ohjeistaa ajamaan rauhallisemmin ja neekeri romuttaa ralliauton. En muista ohjelman nimeä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nuivake

Quote from: Faidros. on 22.11.2014, 10:08:59
Quote from: Viimeinen suomalainen on 20.11.2014, 21:49:19
Kohta varmaan Soppalan Soile maksaa Abdille ja Mohammedille ajotunnit Ari Vatasen Rally Centerissä Tuupovaarassa vai mikä sen firman nimi oli?

TV:ssähän pyörii jo pätkä, missä Vatanen pelkääjän paikalla ohjeistaa ajamaan rauhallisemmin ja neekeri romuttaa ralliauton. En muista ohjelman nimeä.

"Nopeiden autojen imussa"
http://areena.yle.fi/tv/2226338
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

hakare

"Lieksassa asuu noin 500 maahanmuuttajaa, joista 420 on saanut oleskeluluvan humanitäärisen suojelutarpeen perusteella."

Olipa hyvä, että pitkästä aikaa päivitettiin viralliselta taholta nuo suunnatonta rikkautta erämaakuntaan tuovien lukumäärät. Viime aikoina tässäkin ketjussa olemme saaneet ihastella, kuinka paikallinen somaliyhteisö vetää puoleensa jopa Hesasta hyvin ansaitsevia bussikuskeja ajamaan koulukuljetuksia, joihin ei hirvittävän työvoimapulan vuoksi löydy kantiskuljettajia.

Ehkä jonakin päivänä meidät yllätetään laskelmalla, jossa verrataan näiden puolen tuhannen rikastajan maksamia verotuloja heidän saamiinsa kunnan ja valden maksamiin avustuksiin sekä heitä varten perustettujen hyysäysvirkojen ja -toimien aiheuttamiin kustannuksiin.

Tällaista laskelmaa voisi vaatia kansanedustajan valtakirjansa uusimista yrittävä Osmo Kokko. Saattaa tosin olla, että Timo on luvannut Osmolle liikennemisterin pestin vaalien jälkeen, jos vain pitää turpansa kiinni mamujutuista yhtä hyvin kuin tähän saakka.

Olisi se vain hienoa, jos itse Mestari asettuisi ek -vaaliehdokkaaksi ja astuisi sieltä Brysselin korkeuksista tänne alas Lieksan rahvaan keskuuteen aloittamaan vaalikampanjansa. Tilaisuuden kärkenä voisi hyvin toimia netto-netto -laskelma Lieksaa kohdanneesta rikastuksen määrästä.
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

Kemolitor

Edelleen Lieksan sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksen 25.11.2014 esityslistasta, asianro 7:
KRISTILLISEN OPISTON OPINTOMAKSUT
http://webdynasty.pohjoiskarjala.net/Dynasty/Lieksa/kokous/20141625-7.HTM

Quote
Lieksan kristillinen opisto järjestää maahanmuuttajille Suomen kielen ja kulttuurin koulutusta kotoutumiskoulutuksena. Opiskelijat aloittavat Suomen kielen ja kulttuurin opetuksessa, josta he voivat siirtyä aikuisperuskouluun. Aikuisten perusopetus on valtion kokonaan korvaamaa kulua ja siitä ei koidu opiskelijalle opintomaksuja.

Suomen kielen ja kulttuurin opetus luetaan vapaan sivistystyön opinnoiksi, josta valtio korvaa 57 % kuluista. Loput 43 % pitäisi olla lähinnä opiskelijan korvaamaa kustannusta. Valtio on leikkaamassa omaa tukiosuuttaan tulevina vuosina.

Tällä hetkellä Lieksassa kolmisenkymmentä maahanmuuttajaa opiskelee suomen kieltä ja kulttuuria. Opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta maksaa opintomaksua kotoutumisrahalla. Opintorahaan ja opintotukeen heillä ei ole oikeutta.

Merkittävä osa kieli ja kulttuurikoulutuksessa olevista opiskelijoista on siirtynyt myöhemmin aikuisperusopetukseen, joka on kokonaan valtion korvaamaa eikä siihen tarvita kaupungin tukea.

Lieksan kaupunginvaltuuston hyväksymässä (28.6.2012 § 58) maahanmuuttostrategiassa todetaan mm., että kaupunki pyrkii edistämään maahanmuuttajien nopeaa integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan ja ehkäisemään syrjäytymistä tukemalla suomen kielen nykyistä nopeampaa oppimista ja mahdollistamalla kaikille perusopetuksen tasoisen koulutuksen ja pääsyn ammatilliseen koulutukseen.

Lieksan kristillisen opiston järjestämä kieli- ja kulttuurikoulutus edistää selkeästi em. maahanmuuttostrategian toimintalinjan 2 tavoitetta. Opiskelukulut 55 euroa/ viikko / opiskelija maksetaan pakolaistyön kustannuspaikalta 2290. Kotoutumisvaiheessa olevien opiskelijoiden kohdalta kustannukset saadaan yksilöllisten tukipäätösten perusteella takaisin Ely-keskukselta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee tiedokseen Kristillisen opiston opintomaksujen käytännöt

Jos nyt oikein tuon tekstin ymmärsin, niin kulut Lieksalle ovat 55 e/ viikko / opiskelija ja että kotoutumisvaiheessa olevien opiskelijoiden kohdalla ELY-keskus maksaa myöhemmin rahat takaisin kaupungille. Mutta ovatko nämä 30 opiskelijaa kaikki, osittain vai ei kukaan kotoutumisvaiheessa?


Uimakoulutettava

Quote from: ElKaNi on 15.11.2014, 10:15:14
Tässä sitten seuraukset siitä Halla-ahon toiminnasta:
http://yle.fi/uutiset/somalialaissyntyinen_abdi_ehti_ajaa_taksia_kaksi_kuukautta_lieksassa__uhattiin_tappaa_ja_pahoipideltiin_vuoron_paatteeksi/7619550

Eikös se Anders Breivik myös lukenut Halla-ahon blogia tai ainakin viittauksia siihen ja kuinkas sitten kävikään!!? :flowerhat:

Ettei vaan olisi Adolf Hitlerkin lukenut Halla-ahon blogia ja kuinkas sitten kävikään!? :flowerhat:

Jos Halla-ahon blogeja ei olisi sensuroimattomina saatavilla, kardinaali Richelieuta ei olisi murhattu! :flowerhat:

YLE on noudattanut linjaansa olla uutisoimatta "ulkopaikkakuntalaisten" miesten taustaa. Uhrin kotipaikka eli Lieksa silti jostain kumman syystä korostuu. Ettei vain olisi rikoksentekijän kiinnisaamisen lisäksi tarkoitus herättää yhteiskunnallista keskustelua...Hyvä niin. Kunhan sitten syntyperäisen suomalaisen ollessa uhrina ja maahanmuuttajan tekijänä saamme lukea vastaavan kokoisia otsikoita ja Human Interest- juttuja...

YLE pyrkii tasapainoiseen uutisointiin.

12.11. uutisointiin "Suomessa pysyvästi asuvan miehen" eli ilmeisesti humanitaarisesta kurjuudesta kärsineen pudottaneen moskeijassa pään ja saaneen Somaliassa kuolemantuomion.

http://yle.fi/uutiset/suomi_yrittaa_kumota_somalimiehen_kuolemantuomion__mies_asunut_suomessa_pitkaan/7622573

13.11.2014 uutisoitiin, että sieppaahan Herran vastarinta-armeija ihmisiä eli sellaisia ne kristityt ovat. En sitten tiedä, minkä evankeliumikohdan perusteella ko. armeija miekan kanssa häärii ja raiskaa.

http://yle.fi/uutiset/herran_vastarinta-armeija_sieppaa_yha_enemman_ihmisia/7624880
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Professori

Quote from: Kemolitor on 22.11.2014, 09:58:43
Lieksan sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksen 25.11.2014 esityslista, asianro 5:
PAKOLAISTYÖN LAKISÄÄTEISTEN TEHTÄVIEN HOITAMINEN

Quote
Lieksassa asuu noin 500 maahanmuuttajaa, joista 420 on saanut oleskeluluvan humanitäärisen suojelutarpeen perusteella. Koulutuksen ulkopuolella olevia kotiäitejä on noin 30 perheessä. Suomen kansalaisuuden on saanut 68 henkilöä.
Valmistelija: sj. Soile Syrjäläinen
http://webdynasty.pohjoiskarjala.net/Dynasty/Lieksa/kokous/20141625-6.HTM

Heräsi muutama kysymys. Kuinka moni noista kotiäideistä on ns. somaliyksinhuoltajia. Yksinhuoltajien osuushan on somaliyhteisössä suurempi kuin missään muussa etnisessä ryhmässä (johtuen tosiasiallisesta moniavioisuudesta), heitä on tämän mukaan 46% somaliäideistä. Jos osa yksinhuoltajista on somaleita, niin onko Lieksassa yksinhuoltajan tuki suurempi kuin virallisesti naimisissa olevan äidin?

Toinen kysymys koskee humanitaaristen maahanmuuttajien kiinnittymistä uuteen kotiseutuunsa. Se näyttää onnistuneen ilmeisen hyvin, koska 68 jo kansalaisuuden saanutta pitää edelleen majaansa Lieksassa. Se varsinainen kysymys kuuluu, että onko uuteen kotiseutuun kiinnittymisellä eroja eri etnisten ryhmien välillä? Eli onko esimerkiksi somaleiden pysyvyys Lieksassa suurempaa tai pienempää kuin muiden maahanmuuttajaryhmien.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Mikko pa

Mitähän kaikkea tuonne kustannuspaikka 2290/pakolaistyö oikein lätkitään,esiintyy useammassa kohdassa Lieksan pöytäkirjoisss ja aina on soilen nimi alla.,
.
Suomen sotilaallinen puolustaminen
Sotilaalliseen puolustukseen kuuluvat:
maa-alueen, vesialueen ja ilmatilan valvominen sekä alueellisen koskemattomuuden turvaaminen
kansan elinmahdollisuuksien, perusoikeuksien ja valtiojohdon toimintavapauden turvaaminen ja laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustaminen

Kemolitor

Quote from: Mikko pa on 23.11.2014, 22:10:15
Mitähän kaikkea tuonne kustannuspaikka 2290/pakolaistyö oikein lätkitään,esiintyy useammassa kohdassa Lieksan pöytäkirjoisss ja aina on soilen nimi alla.,

Pitää kaivella kaupungin budjettia tai jotakin vastaavaa dokumenttia, ehkä sieltä selviää. Mystinen 2290 tulee todellakin usein vastaan.

Sama kokous, Lieksan sosiaali- ja terveyslautakunnan kokous 25.11.2014, asianro 8:
KOTOUTUMISKOULUTUKSEN MATKAKULUT
http://webdynasty.pohjoiskarjala.net/Dynasty/Lieksa/kokous/20141625-8.HTM

Quote
Lieksan kristillisellä opistolla opiskelee noin 60 maahanmuuttajataustaista Lieksassa asuvaa henkilöä Suomen kielen ja kulttuurin koulutuksessa sekä aikuisperuskoulussa. Kyseessä on pääosin kotoutumislain 26 §:n mukainen kotoutumiskoulutus. Koulutus edistää kotoutumista ja muodostaa selkeän jatkumon kotoutumista tukeville muille palveluille.

Linja-autokuljetuksista Kylänlahteen ovat vastanneet 1.11.2014 alkaen yhteisvastuullisesti Lieksan kaupunki ja Lieksan kristillinen opisto.

Linja-autojen kuljetukset Kylänlahteen eivät toimi siten, että opiskelijat ostaisisvat itse lippuja tai bussikortteja. Liput maksavat niin paljon, että opiskelijoiden maksama ylläpitokorvaus ei yhdessä ruokamaksujen kanssa riitä kattamaan kustannuksia. Lisäksi liikennöitsijä on ilmoittanut, että se ajaa kuljetukset vain tilausajona.

Matkakulut ovat tällä hetkellä noin 80 euroa kuukaudessa opiskelijaa kohden Siitä kaupungin osuus on 40 euroa. Tällä hetkellä ns. kolmen vuoden kotoutumisajan piiriin kuuluu 25 opiskelijaa ja heidän matkakulut saadaan yksilöllisten päätösten perusteella Ely-keskukselta takaisin. Muiden maahanmuuttajien matkakulut on maksettu pakolaistyön kustannuspaikalta 2290.

Edellisessä pykälässä kerrottiin 30 maahanmuuttajan opiskelevan Suomen kielen ja kulttuurin koulutuksessa, joten ilmeisesti sitten 30 maahanmuuttajaa opiskelee aikuisperuskoulussa. Kolmen vuoden kotoututmisajan piirin kuuluu 25 opiskelijaa, joten 35 on kai sitten Lieksan itsensä maksamia.

Tarkoittaakohan "Lisäksi liikennöitsijä on ilmoittanut, että se ajaa kuljetukset vain tilausajona" ja "Matkakulut ovat tällä hetkellä noin 80 euroa kuukaudessa opiskelijaa kohden" että jatkossa kuljetukset ajetaan vain tilausajona, jolloin hinta tulee olemaan luultavasti huomattavasti korkeampi kuin 80 euroa kuukaudessa opiskelijaa kohti? Kustannuspaikka 2290 saa taas lisämenoja.