News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Maahanmuuttajasta kuljettajaksi - kuljetusalan koulutus maahanmuuttajille

Started by Iloveallpeople, 10.11.2014, 19:47:32

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteMaahanmuuttajasta kuljettajaksi

...
Axxell:n ja TTS:n järjestämään KULKU-koulutukseen, kuljetusalan koulutus maahanmuuttajille, haki 361 opiskelijaa, joista suurimmalla osalla oli jonkin verran kuljettajakokemusta lähtömaassaan. Lähes kaikki olivat Suomessa jo hakeneet kuljettajakoulutukseen, mutta eivät olleet tulleet valituiksi puutteellisen kielitaidon vuoksi.

Kartoitusjaksolla selvitettiin motivaatiota

Koulutus käynnistyi viiden päivän kartoitusjaksolla, johon valittiin 40 opiskelijaa. Kartoitusjakson aikana selvittiin hakijoiden motivaatiota sekä kykyä toimia bussikuljettajana. Opiskelijoiden piti selviytyä mm. kolmesta simulaattorilla toteutettavasta ajokokeesta. Ajokokeet toteutettiin TTS:n Simulaattorikeskuksessa Vantaalla. Linja-autosimulaattori oli kaikille uusi kokemus, totesi TTS:n henkilöliikenteen päällikkö Teemu Lähde. Kukaan opiskelijoista ei ollut aikaisemmin kokeillut linja-autosimulaattoria.

Kartoitusjakson jälkeen koulutukseen valittiin 20 opiskelijaa, jotka ovat nyt suomen kielen opinnoissa Axxellin Tilkan toimipisteessä Helsingissä. "Kieliopinnoissa pääpaino on kuljetusalan haastavassa sanastossa. Opintojen päätteeksi opiskelijan on suoriuduttava ajokokeesta ja työssään kuljettajan on selvittävä yksin hankalissakin asiakastilanteissa", toteaa Axellin kieltenopettaja Tanja Sandberg.
...

"Hain linja-autonkuljettajakoulutukseen jo pari vuota sitten, mutta kielitaito ei silloin riittänyt", kertoo koulutuksessa oleva Kocher Salah Ahmad. Hän on Irakin kurdi ja hän on ollut Suomessa noin viisi vuotta. "Meillä on hyvä ryhmä ja koko ajan opitaan uutta", toteaa Kocher. Kuljetusala on aina kiinnostanut Kocheria vaikka hänellä ei siltä alalta kokemusta olekaan. Nyt kielitaitoa ja osaamista kertyy yhtä aikaa ja tavoitteena on olla valmis kuljettaja ensi syksynä.

Ammattiautot.fi
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Tabula Rasa

Ja nämä kurssit eivät ole sitten kuin ainoastaan maahanmuuttajien haettavissa. Meille muille bussikortti maksaa tuhansia euroja. Ja helppoon suorittavaan työhön olisi puoli miljoonaa tulijaa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Iloveallpeople

Quote from: Tabula Rasa on 10.11.2014, 19:51:02
Ja nämä kurssit eivät ole sitten kuin ainoastaan maahanmuuttajien haettavissa. Meille muille bussikortti maksaa tuhansia euroja. Ja helppoon suorittavaan työhön olisi puoli miljoonaa tulijaa.

Ja näillä erikoiskursseilla lisäksi kierretään ilmeisesti kielitaitovaatimuksia.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Marius

Ei ulkomaalaisia bussikuskeja ole niin paljon, kuin media haluaa antaa ymmärtää.

"Maahanmuuttaja"- bussikuski on oikeasti lähes harvinaisuus pääkaupunkiseudulla.



Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

rölli2

suomen vartijat ohjelmasta lainattua. vartija poistaa kantismiehen bussista koska oli häiriköinyt. mies selittää vartijalle. että mä vain kysyin siltä että meneekö tää sörkkään niin mamukuski oli vastannut "ala kiroile siina" Mies sanoi, että tätä tapahtuu koska kuskit ovat mamuja anteeks vain

Viimeinen suomalainen

Tuleeko jatkokurssia? Maahanmuuttajasta salakuljettajaksi tai vielä parempi: maahanmuuttajasta ihmissalakuljettajaksi! ;D
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Mehud

Maahanmuuttajasta "muuliksi"- khat-alan koulutus maahanmuuttajille.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Ernst

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Seal

No, toivottavasti edes saavat töitä ton jälkeen, ettei mene veroeurot ihan kankkulan kaivoon.

Ari-Lee

Luodaan ala, mikä pyörii maahanmuuttajilla. Päästään sanomaan, että ilman maahanmuuttajia tämäkään ei pyörisi.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Alapo

Että oikein motivaatiota jo katsotaan että kenestäpä kuskiksi, aikaisemmin ne tiputteli kesken kurssin soveltumattomia pois. Eräällä ei kielitaito riittänyt ymmärtää opettajan komentoja. Pelotti pikkasen sen kyydissä. Kuuleepa tässä aina silloin tällöin juuri kurssilta valmistuneita aina kuulumisia miten hyviä mamukuskeja tuolta valmistuu tai sitten ei. Oli muutama kaveri todennut siinä vaiheessa kun oli työharjoittelupaikat hankittu ja inssiä olivat menossa suorittamaan, että ei ajeta kun ei haluta linja-autonkuljettajaksi. Joitain kunniakulttuureista saapuneita eivät oikein halunneet totella naispuolista opettajaa, vaan änkyröivät ihan joka asiassa vastaan. Noittenkin kurssien sisältöä koko ajan muokataan, helpommaksi ja helpommaksi. Suomalaisilta vaaditaan hyviä tuloksia opinnoissa, mamuille merkitään vaan hyväksytty eri oppiaineiden arvosanoiksi.

Arvoton

Olen tosissani viime vuosina alkanut päätyä johtopäätökseen, että kantiksen tulee olla 10 kertaa parempi kuin nainen tai ulkomaalainen, jos haluaa päästä samalle viivalle heidän kanssaan. On diversiteetti- sekä muuta poliittista ja yhteiskunnallista painetta asettaa heidät etusijalle. Minulle on hämmentävää jo se, että työkkärissä pitää olla mamuille omat palvelunsa. Toivon vain, etteivät ne ole laajemmat suhteessa kantiksiin verrattuna. Valtioideologiaan se tietysti sopii antaa mamuille erityis- ja etusijaiskohtelu.

J.M

Quote from: Tabula Rasa on 10.11.2014, 19:51:02
Ja helppoon suorittavaan työhön olisi puoli miljoonaa tulijaa.

En ala tästä vänkäämään sen enemmälti, mutta kysyn vain, kuinka kauan olet toiminut linja-autonkuljettajana, kun pidät sitä työtä niin helppona?
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Kari Kinnunen

Minkähän takia heitä ei kouluteta yhdistelmäajoneuvonkuljettajiksi? Tai muutenkaan tavaraliikenteeseen.


Tabula Rasa

Quote from: J.M on 11.11.2014, 11:33:33
En ala tästä vänkäämään sen enemmälti, mutta kysyn vain, kuinka kauan olet toiminut linja-autonkuljettajana, kun pidät sitä työtä niin helppona?

Luulisin että järjestyksenvalvojaan nähden asiakkaat ovat helpompia. Sitä riittävästi tullut tehtyä. Pikkuhiljaa raamit sitä mallia ettei muista kuin bodareista(jotkut iplajininjat jotka eivät riehu) ole aseettomana vaaraa. Ryhmät toki erikseen. Se sitten että tuossa voitaisiin kuljettajalle antaa pleksiyksiö+kulkuportit oviin. Se vain tahtokysymys. 
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Maija Poppanen

Quote from: Kari Kinnunen on 11.11.2014, 17:17:41
Minkähän takia heitä ei kouluteta yhdistelmäajoneuvonkuljettajiksi? Tai muutenkaan tavaraliikenteeseen.

Eihän niitä nyt niin epäinhimillisiin oloihin voida laittaa!

Kari Kinnunen

Quote from: Uuno Nuivanen on 11.11.2014, 17:24:04
Taitaa julkisella sektorilla olla vähänlaisesti työnantajia tavaraliikenteen puolella.

No tota. Transpoint ja Itella?

Molemmilla jo nykyään runsaasti kalustoa itäeuroopan rekistereissä.
Lienekö Igor ja Vitautas sitten vieläkin halvempia?

kalpea massa

Quote from: Kari Kinnunen on 11.11.2014, 17:17:41
Minkähän takia heitä ei kouluteta yhdistelmäajoneuvonkuljettajiksi? Tai muutenkaan tavaraliikenteeseen.

Jo bulgarialainen puoliperäkuski on haasteellinen lastauslaiturille. :)
Viekää tuhkatkin munasta.

Kari Kinnunen

Quote from: kalpea massa on 11.11.2014, 17:36:15
Jo bulgarialainen puoliperäkuski on haasteellinen lastauslaiturille. :)

Mitäh, et kai rasistisesti kehtaa epäillä itämaiden ammatilaisten ammattitaitoa?

desperaato

Quote from: Marius on 10.11.2014, 20:04:00
"Maahanmuuttaja"- bussikuski on oikeasti lähes harvinaisuus pääkaupunkiseudulla.

Pääkaupunkiseudusta en tiedä mutta täälä Tampereella on mamukuski osunut vähintään 2/3 niistä kerroista kun lähivuosien aikaan olen bussilla kulkenut. Kaikkia ei välttämättä ulkonäöltä tunnista mamuksi.
Näinä harvalukuisinakin kertoina on kuljettajien kanssa tullut kommunikaatiovaikeuksia ja tulisen tempperamentin aiheuttamia vaaratilanteita. Näin se vaan on.

Kari Kinnunen

Joskus pohtinut sitäkin, että kuinka paljon poppoota siirtyy yksityisautoiluun ihan vain siksi, että monikulttuurinen linja-autoliikenne on hiukan turhan värisevää pottunokkaiseen makuun.

Itseäni ammattikuljettajana joskus hiukan hirvittänyt matkustajana ja säälittänyt auton takia se piiskaaminen.

ämpee

Quote from: Tabula Rasa on 10.11.2014, 19:51:02
Ja nämä kurssit eivät ole sitten kuin ainoastaan maahanmuuttajien haettavissa. Meille muille bussikortti maksaa tuhansia euroja.

Jos noita kursseja järjestettäisiin perunanenille, niin kartoittajat ja kielenopettajat jäisivät ilman työtä.
Mutta kun niitä järjestetään pelkästään mamuille, niin vajakit pääsevät vittuilemaan perunanenille, ettei bussit kulje ilman mamuja.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Maastamuuttaja

Bussimatkailun tapaturmatilastojen kannalta on onnekasta, että talvisäät eivät ole täällä vielä.

guest3656

Quote from: Kari Kinnunen on 11.11.2014, 17:17:41
Minkähän takia heitä ei kouluteta yhdistelmäajoneuvonkuljettajiksi? Tai muutenkaan tavaraliikenteeseen.

Mistä löytyisi riittävän urheiluhenkinen yrittäjä, joka luovuttaisi täysperävaunun arvokkaine lasteineen kurssin käyneelle irakilaiselle tai sompulle, jonka ajokokemus rajoittuu konekiväärillä varustetun neliveto-pickupin sompailuun Bagdadin tai Mogadishun kujilla.

Maastamuuttaja

Mikä mahtaa olla valtioneuvoston autonkuljettajien etninen jakauma? Kai se noudattaa maassamme yleistynyttä positiivisen diskriminaation kaavaa? Oletan, että Stubbin autonkuljettaja on Somaliassa syrjäytynyt koraania arvostava ja rukousnauhaa hypistelevä autolla ajamisen oppinut maahanmuuttaja.

Janne

http://www.kuljettajakoulutus.fi/ammattipaetevyyskoulutus

Kuorma-auton kuljettamiseen vaadittavan koulutuksen ja kalliin paperihässäkän uudistamisen tarkoituksena oli luoda kuljetusalalle työvoimapula. Viranomaiset etsivät varmasti pitkään alaa, joka soveltuisi kielitaidottomille arabi- ja neekerimiehille. Kuljettajan työ oli juuri tällainen napakymppi. Ongelmana oli alalla työskentelevät ja sille aikovat suomalaismiehet. Heidät piti saada pois markkinoilta ja tämähän onnistui uudistamalla koulutus ja nostamalla hinta tavallisen työttömän suomalaisen ulottumattomiin.

Pian olemme päässeet tavoitteeseen: kuorma-autojen, rekkojen ja bussien ajoon oikeuttavat paperit löytyvät ainoastaan arabeilta ja neekereiltä. Tämän jälkeen voimme todeta, että koko suomi pysähtyisi ilman lähi-idästä ja afrikasta muuttaneita miehiä. Arabit ja neekerit ovat tietenkin huolellisia kuljettajia ja olemme kaikki kiitollisia heidän työpanoksestaan. He tulevat olemaan työnantajilleen erityisen lojaaleja, eivätkä he tule lakkoilemaan palkkojen tai työolosuhteiden vuoksi. He tulevat lakkoilemaan ainoastaan rasismin vuoksi, myös koko euroopan laajuisten tukilakkojen muodossa osoittaakseen solidaarisuuttaan mm. välimerellä käännytetyille veneille ja milloin millekin asialle. He uhkaavat pysäyttää kaikki suomen kumipyörät rasistisen nettikirjoittelun vuoksi. Poliisi ottaa kovat keinot käyttöön rasismin kitkemiseksi, sillä koko suomi on riippuvainen arabi- ja neekerikuljettajista.

Kari Kinnunen

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 11.11.2014, 20:15:19
Mistä löytyisi riittävän urheiluhenkinen yrittäjä, joka luovuttaisi täysperävaunun arvokkaine lasteineen kurssin käyneelle irakilaiselle tai sompulle, jonka ajokokemus rajoittuu konekiväärillä varustetun neliveto-pickupin sompailuun Bagdadin tai Mogadishun kujilla.

Tämä on hyvä kysymys.

Täytyy myöntää, etten itse ehkä antaisi FH:n avaimia aivan heti somalipojalle.
Tosin minähän olenkin rasisti. Toisaalta FH maksaa toistasataatuhatta, perävaunu noi seiskyttonnii, eikä kuormakaan ilmainen. Myöhästymissanktiokin kymppitonneja...

Tietysti jos vaikka pakolaisapu takaa riskit niin voisin kokeilla... Toisaalta kun vaikea saada rahteja jos saa huonon maineen. Vaikea yhtälö.


Jari Leino

Ihan sivuhuomautuksena, että näissä vedätyksissä ja mokutuksissa on äärimmäisen usein takana ärkoopeeläiset tahot, kuten tässä tapauksessa ruotsinkieliset kunnat:

Axxell on Suomessa toimiva ruotsinkielinen ammatillinen ja yleissivistävä oppilaitos. Se toimii yhdeksällä paikkakunnalla, ja sillä on yhteensä noin 3 700 opiskelijaa.[1] Axxell perustettiin vuonna 2008 yhdistämällä seitsemän aiemmin itsenäistä ammattioppilaitosta ja kansankorkeakoulua, ja sittemmin siihen on liittynyt kaksi muuta oppilaitosta.

Yksiköt[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Axxell, Brusaby, Kemiö
Axxell, Tammisaari
Axxell, Karjaa
Axxell, Kukumi, Pernaja
Axxell, Lapväärtti
Axxell, Monikultuurisuuskeskus (Espoo, Helsinki, Vantaa, Karjaa)
Axxell, Oppisopimuskeskus
Axxell, Parainen
Axxell, Aboa Mare, Turku
Axxell, Överby, Pehtorintie, Espoo

J.M

Quote from: Tabula Rasa on 11.11.2014, 17:27:12
Luulisin että järjestyksenvalvojaan nähden asiakkaat ovat helpompia. Sitä riittävästi tullut tehtyä. Pikkuhiljaa raamit sitä mallia ettei muista kuin bodareista(jotkut iplajininjat jotka eivät riehu) ole aseettomana vaaraa. Ryhmät toki erikseen. Se sitten että tuossa voitaisiin kuljettajalle antaa pleksiyksiö+kulkuportit oviin. Se vain tahtokysymys.

Ihanan savolainen vastaus siihen nähden, mitä kysyin. Pointsit siitä  ;)

Mutta joo. Niin vähän epäilinkin, että ei ole kokemusta ko. työstä. Minä olen kokeillut monenlaista työtä, ja tällä hetkellä ajan työkseni linjuria, eikä se työ kokonaisuudessaan ole helpoimmasta päästä. En ole kokeillut järkkärinä oloa, joten en ota sen homman vaikeuteen kantaa.

Quote from: Kari Kinnunen on 11.11.2014, 21:02:14
Tämä on hyvä kysymys.

Täytyy myöntää, etten itse ehkä antaisi FH:n avaimia aivan heti somalipojalle.
Tosin minähän olenkin rasisti. Toisaalta FH maksaa toistasataatuhatta, perävaunu noi seiskyttonnii, eikä kuormakaan ilmainen. Myöhästymissanktiokin kymppitonneja...

Tietysti jos vaikka pakolaisapu takaa riskit niin voisin kokeilla... Toisaalta kun vaikea saada rahteja jos saa huonon maineen. Vaikea yhtälö.


Mahtaapi olla lämpimässä maassa ikänsä olleelta kaverilta luontevaa kunnon vesijäätikkökelillä taiteilla puolikkaalla tai täysperällä. Meillä pohjoisen olosuhteet ymmärtävillä on niillä keleillä kylmä rinki pyllyssä, mutta niillä monillakaan ei saata olla aavistustakaan mistään, ennen kuin on koko reteli jontkassa kyljellään.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

koli

Quote from: Jari Leino on 11.11.2014, 21:20:30
Ihan sivuhuomautuksena, että näissä vedätyksissä ja mokutuksissa on äärimmäisen usein takana ärkoopeeläiset tahot, kuten tässä tapauksessa ruotsinkieliset kunnat:

Axxell on Suomessa toimiva ruotsinkielinen ammatillinen ja yleissivistävä oppilaitos. Se toimii yhdeksällä paikkakunnalla, ja sillä on yhteensä noin 3 700 opiskelijaa.[1] Axxell perustettiin vuonna 2008 yhdistämällä seitsemän aiemmin itsenäistä ammattioppilaitosta ja kansankorkeakoulua, ja sittemmin siihen on liittynyt kaksi muuta oppilaitosta.

QuoteYhtiön suurimpina osakkeenomistajina on kaksi merkittävää ruotsinkielistä rahastoa: Svenska folkskolans vänner r.f. ja Svenska småbruk och egna hem Ab. Näiden lisäksi myös Raaseporin kaupunki on osakkaana ylläpitäjäyhtiössä.
http://www.axxell.fi/fi/om-axxell
Mörökölli

KöpiKoppi

Valtioyhtiöt Finnair ja VR eivät ole ainakaan vielä enempi  kuulutelleet vastaavista kuljettajakursseista. Finnairilla varmasti kävis matkustajakato, jos asia julkistettaisiin, senverran erään syyskuun tapahtuman Manhattanilla ovat vielä ihmisten mielissä.

Meillä täällä pohjoisessa ei enää onnikalla kuljeteta muita kuin koululaisia. Se vähän rajaa näiden koulukuskien rekrytointia, kun heillä pitää olla puhtaat rikosrekisterit.

Ernst

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Alapo

Quote from: J.M on 11.11.2014, 11:33:33
Quote from: Tabula Rasa on 10.11.2014, 19:51:02
Ja helppoon suorittavaan työhön olisi puoli miljoonaa tulijaa.

En ala tästä vänkäämään sen enemmälti, mutta kysyn vain, kuinka kauan olet toiminut linja-autonkuljettajana, kun pidät sitä työtä niin helppona?

Helppo työ bussikuskin homma loppujen lopuksi, ainakin tämmöisen hsl-alueen karjavankkurin kuskin homma. Kunhan reitit oppii, niin ei työ ole kauhean vaativaa, vaan lähinnä tylsää. Pitää sen verta olla kuupassa että vähän tajuaa miten liikenteessä toimitaan. Rahastuslaite on aika yksinkertainen ja tilityskone kertoo paljon rahhaa pitää antaa sinne. Rahastuslaite piippaakin kun pitäis lähteä linjalle. Pysähtyy kun joku kättä nostaa ja pysähtyy kun kello kilahtaa.

Itse kuitenkin nyt jokusen vuoden ajanut ja voi todeta että alalla on kyllä sellaisia jotka ei hirveän monimutkaisessa työssä välttämättä pärjäisi. Ihan kantiksia siis. Meillä ei ole hirveän moniväristä porukkaa...

Muoks.. Oikeastaan ainoat "haastellisemmat" kuljettajan työt on pikavuoro/expresbuss ja tilausajot, pikavuoroissa on paljon erilaisia lippuja, ladataan matkahuollon matkakortteja jolloin tollompi voi tehdä isonkin laskun matkustajalle, rahdit pitää osata tehdä oikein kun niitä pitää purkaa eri paikkakunnilla. Ja siellä ollaan yksin. Ja perille pitää päästä. Ei voi ajella vaan ja olla välittämättä varoitusvaloista, kun jos hyytyy niin sielläpä sitten olet, kaupungissa jossa iloiset tummat miehet ajelee ja jos ne eksyy tai linjuri hajoaa, niin tulee toinen korvaamaan sen.

J.M

Quote from: Alapo on 12.11.2014, 05:12:59
Helppo työ bussikuskin homma loppujen lopuksi, ainakin tämmöisen hsl-alueen karjavankkurin kuskin homma. Kunhan reitit oppii, niin ei työ ole kauhean vaativaa, vaan lähinnä tylsää. Pitää sen verta olla kuupassa että vähän tajuaa miten liikenteessä toimitaan. Rahastuslaite on aika yksinkertainen ja tilityskone kertoo paljon rahhaa pitää antaa sinne. Rahastuslaite piippaakin kun pitäis lähteä linjalle. Pysähtyy kun joku kättä nostaa ja pysähtyy kun kello kilahtaa.

Jos ajelee lähinnä paikallista, niin ei ole hirveän hankalaa, varsinkaan tasataksa-alueella.

Teillä on hienommat koneet kuin meillä, jos ne kerran kertoo teille lähtöajatkin. Meijän konneet on mykkiä ;D

Quote from: Alapo on 12.11.2014, 05:12:59
Muoks.. Oikeastaan ainoat "haastellisemmat" kuljettajan työt on pikavuoro/expresbuss ja tilausajot, pikavuoroissa on paljon erilaisia lippuja, ladataan matkahuollon matkakortteja jolloin tollompi voi tehdä isonkin laskun matkustajalle, rahdit pitää osata tehdä oikein kun niitä pitää purkaa eri paikkakunnilla. Ja siellä ollaan yksin. Ja perille pitää päästä. Ei voi ajella vaan ja olla välittämättä varoitusvaloista, kun jos hyytyy niin sielläpä sitten olet, kaupungissa jossa iloiset tummat miehet ajelee ja jos ne eksyy tai linjuri hajoaa, niin tulee toinen korvaamaan sen.

Mutta tähän olinkin juuri tulossa seuraavaksi. Meijän virmassa on tarjolla paikallisliikenteen lisäksi vakio- ja pikavuorot, tilausajot ja lisäksi vielä palveluliikenne. Ei olekaan enää niin helppoa. Kaikkia noita saa tehdä, toisia enemmän ja toisia vähemmän. Ja eri kaupungeissa. Eli saattaa olla eri lippujutut yms.

Enkä siis tarkoita, että pitäisin tätä työtä mitenkään huippuvaikeana, mutta kuitenkin eri luokkaa kuin jokin sarjatuotantotyö, jossa suoritetaan yksinkertainen työvaihe uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...

Ja pidetäänhän Alapo mielessä se, että meidän lastimme ei ole vain arvokas tai huippukallis. Meidän lastimme on KORVAAMATON.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Alapo

Quote from: J.M on 12.11.2014, 23:01:32

Jos ajelee lähinnä paikallista, niin ei ole hirveän hankalaa, varsinkaan tasataksa-alueella.

Teillä on hienommat koneet kuin meillä, jos ne kerran kertoo teille lähtöajatkin. Meijän konneet on mykkiä ;D

Pysäkkipohjaisen pusatecin saa kertomaan lähtöajat piippaamalla, muutenhan se aika mykkä kone on, jos ei joku soita. Sittenkin saattaa aika mykkä olla. Sellaisella eräskin lippu myyty, ennenkuin siirryttiin uuteen ja uljaaseen aikakauteen tasataksoineen.