News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Uusi eroaalto kirkosta - onko syy kohuministeri Päivi Räsäsen?

Started by Micke90, 28.10.2014, 07:18:32

Previous topic - Next topic

Oletko eronnut kirkosta?

Olen eronnut
209 (64.7%)
En ole enkä suunnittele eroavani
46 (14.2%)
En ole, mutta suunnittelen eroavani
32 (9.9%)
En ole koskaan kuulunut kirkkoon
36 (11.1%)

Total Members Voted: 323

Topi Junkkari

Quote from: Marius on 29.10.2014, 03:58:25
Mitä tarkoittaa googlaa?

Katso Google-hakukoneesta.

Tässä: http://www.nambla.org/

Pohjois-Amerikan homopedofiilien yhdistys – mutta ei taida liittyä Suomen kirkostaeroamisiin mitenkään. Linkitin, kun kysyit.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Marius

Englannin sanakirjastani ei löydy sanaa google mutta kylläkin sana giggle.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Tragedian synty

Suunnittelen eroavani. Syynä kirkon ideologinen vihervasemmistolaisuus ja opillinen kerettiläisyys. Oikeastaan on synti kuulua tällaiseen kirkkoon. Olen kahden vaiheilla, siirtyäkö katoliseen vai ortodoksiseen kirkkoon. En ole vielä toteuttanut suunnitelmaani, koska asia ei ole henkilökohtaisesti tärkeä ja koska suhtaudun tietynlaisella pelolla ripittäytymisen sakramenttiin, joka oikeissa kirkoissa odottaa.

Toisaalta evankelisluterilainen kirkko omistaa Suomen keskiaikaiset kivikirkot, jotka ovat kulttuurihistoriallisia aarteita ja joiden ylläpitoon osallistumisen koen kansallisena velvollisuutena.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Emo

Quote from: Tragedian synty on 29.10.2014, 08:40:11
Suunnittelen eroavani. Syynä kirkon ideologinen vihervasemmistolaisuus ja opillinen kerettiläisyys. Oikeastaan on synti kuulua tällaiseen kirkkoon. Olen kahden vaiheilla, siirtyäkö katoliseen vai ortodoksiseen kirkkoon.

Synti on kuulua, mutta ongelma ei ratkea tekemällä lisää uusia syntejä.

Quote from: elukka on 28.10.2014, 22:35:05
Quote from: Emo on 28.10.2014, 21:47:35
Kannattaisi erota kirkosta, jos Raamattu on mielestäsi höpinää. Päivi Räsänen nimittäin puhuu hyvin  raamatunmukaisesti kristillisistä kysymyksistä.

Dear Emo-sisko

Päivi on sinun kanssasi eri mieltä eroamisesta. Miksi et yrittäisi palauttaa kirkkoa "back to the basics/Bible" omalla alueellasi?

En ole riittävän kärsivällinen enkä poliitikkotyyppiä. Haluan edes itse ulos valhekirkosta, muut tehkööt mitä tahtovat. Kaikki vaihtoehdot ovat selkeästi esillä joista ihmiset voivat valita. Jos evlutkirkon jäsenten enemmistön mielestä Räsänen puhuu paskaa kirkon asioista, niin ei tuota kirkkoa voi pelastaa. Räsänen ei ole puoluejohtajana mistään kotoisin, takinkääntäjä, mutta kristinuskon hän puhuu oikein. 

Tavan

Suunnittelen eroavani. Syynä kirkon ideologinen vihervasemmistolaisuus ja opillinen kerettiläisyys. Oikeastaan on synti kuulua tällaiseen kirkkoon.

Olen pohtinut samaa. Mutta pohtiminen päätyy aina umpikujaan, kun en osaa ratkaista kumpi on isompi rikkomus esi-isien muistoa vastaan: rikkoa sukupolvia yhdistävä Suomen kristillisen kirkon jäsenyys ja institutionaalinen yhteys, vaiko säilyä osana tuota instituutiota sen korruptoituneisuudesta huolimatta. Molemmat vaihtoehdot tuntuvat pahalta.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Micke90

Toisaalta evankelisluterilainen kirkko omistaa Suomen keskiaikaiset kivikirkot, jotka ovat kulttuurihistoriallisia aarteita ja joiden ylläpitoon osallistumisen koen kansallisena velvollisuutena.

Jos maksat veroa, osallistut jo nyt niiden ylläpitämiseen. Ei kun ulos vain kirkosta!

Faidros.

Quote from: Tavan on 29.10.2014, 10:27:49
Suunnittelen eroavani. Syynä kirkon ideologinen vihervasemmistolaisuus ja opillinen kerettiläisyys. Oikeastaan on synti kuulua tällaiseen kirkkoon.

Olen pohtinut samaa. Mutta pohtiminen päätyy aina umpikujaan, kun en osaa ratkaista kumpi on isompi rikkomus esi-isien muistoa vastaan: rikkoa sukupolvia yhdistävä Suomen kristillisen kirkon jäsenyys ja institutionaalinen yhteys, vaiko säilyä osana tuota instituutiota sen korruptoituneisuudesta huolimatta. Molemmat vaihtoehdot tuntuvat pahalta.

Eroamalla kirkosta aidosti uskovana et mielestäni riko esi-isiesi muistoa, nykyinen valtionkirkko sen tekee.

Toisaalta, kun eroat kirkosta muista, että sen jälkeen tulet lähtökohtaisesti tuomituksi kommunistiksi, koska näin kirkkouskovaiset juuri tekee. Paradoksaalista, mutta totta.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Micke90

Jos esi-isien muistoa haluat vaalia, liity katoliseen kirkkoon.

Tragedian synty

Quote from: Micke90 on 29.10.2014, 11:07:59

Täsmälleen noin minäkin olen ajatellut. Olen syksyn aikana opiskellut Suomen keskiaikaista kirkkokulttuuria ja tullut siihen tulokseen, on Suomi on katolinen kansakunta. Uskonpuhdistus yksinkertaisuudessaan oli Ruotsin kuninkaan tekosyy ryöstää suurin osa Suomen varallisuudesta omaan käyttöönsä. Luterilaisuus on tuon ryöväyksen ja siitä seuranneen kulttuurisen taantumisen hyväksymistä, siis hirvittävä kansallinen petos.

Eläköön kuningas Sigismundin muisto!
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Tavan

En ole uskova/kristitty. Olen mukana kirkossa aivan muista syistä. Mitä kauemmas mennään esi-isien ketjua taaksepäin niin sitä kaukaisemmat ovat myös siteet. Viimeisen 400-500 vuoden ajalta siteet ovat tukevammat ja suomalaisuuskin enemmän koherenttia.

Jos ajattelen vaikkapa Suomen sotia, niitä virsiä jota juoksuhaudoissa ja kenttähartauksissa laulettiin ja sitä lohtua ja yhteenkuuluvuutta jota isien usko miehille antoi, pistää se pysähtymään. Ja se isien usko mikä puheena oli ei ollut katolista vaan luterilaista.

Topi Junkkari

Erosin kirkosta 33-vuotiaana.

En palvele muuta jumalaa kuin kenttäjumalaa enkä tunnusta muuta kirkkoa kuin Merimieskirkon. Evlut-seurakunnan kuorossa laulan Jeesuksesta, koska se kuuluu olennaisena osana länsimaiseen taidemusiikkiin.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

Faidros.

Quote from: Micke90 on 29.10.2014, 11:07:59

Tai jos tunnistat esi-isiesi uskon pidemmältä ajata: http://www.lehto-ry.org/suomenusko.html
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Morsum

Quote from: Tavan on 28.10.2014, 22:19:20
n itse ole kristitty, mutta kirkko on aivan olennainen instituutio joka tuo yhteiskuntaan paljon kaivattua holttia, paatosta ja hartautta.

Millä tavalla?
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

Emo

Quote from: Faidros. on 29.10.2014, 10:44:57

Eroamalla kirkosta aidosti uskovana et mielestäni riko esi-isiesi muistoa, nykyinen valtionkirkko sen tekee.

Toisaalta, kun eroat kirkosta muista, että sen jälkeen tulet lähtökohtaisesti tuomituksi kommunistiksi, koska näin kirkkouskovaiset juuri tekee. Paradoksaalista, mutta totta.

Mikä on kirkkouskovainen? Tarkoitatko sillä juuri näitä, jotka uskovat kirkkoon (eivät Jeesukseen), näitä joille tärkein syy kuulua kirkkoon on esi-isien muisto jne.?

Olen eronnut kirkosta kahdesti, mutta ei minua ole kukaan ikinä kommunistiksi sen vuoksi tai muutenkaan tuominnut.

Tavan

Quote from: Morsum on 29.10.2014, 12:27:44

Millä tavalla?

Se luo ja voimistaa sosiaalista kontrollia ja koheesiota, yhdenmukaistaa ihmisten arvoja ja tekee yhteiskunnasta homogeenisemmän. Se vaikuttaa ihmisten estetiikantajuun, arvomaailmaan ja moraalin yhdenmukaistavasti. Tämä kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sosiaalista pääomaa.

Kristillisyys tuo yhteiskuntaan harrasta ilmapiiriä. On hetkiä, tapahtumia, ajatuksia jotka ovat koskemattomia, joihin ei ole sopivaa suhtautua pilkallisesti tai sarkastisesti. "Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät." Nykymaailma on nimenomaan ironian ja sarkasmin kyllästämä. Harvoina hartaina hetkinä sitä lähinnä odottaa, että kohta joku murjaisee vitsin.

Faidros.

Quote from: Emo on 29.10.2014, 12:48:07
Quote from: Faidros. on 29.10.2014, 10:44:57

Mikä on kirkkouskovainen? Tarkoitatko sillä juuri näitä, jotka uskovat kirkkoon (eivät Jeesukseen), näitä joille tärkein syy kuulua kirkkoon on esi-isien muisto jne.?

Olen eronnut kirkosta kahdesti, mutta ei minua ole kukaan ikinä kommunistiksi sen vuoksi tai muutenkaan tuominnut.

Kirkkouskovaisella tarkoitan heitä jotka eivät näe metsää puilta, toisin sanoen liittävät uskonsa kirkkolaitokseen.
Noh, ehkä yleistin väärin. Emo on eronnut kirkosta uskovaiselta puolelta ja Faidros. uskonnottomalta, siinä ero.
En nyt jaksa selata, mutta eikö suljetussa "spagettiketjussa" herjattu uskonnottomia ja ateisteja kommareiksi, wanhan Neuvostoliiton 1920-1939 perusteella?
-Matthew B.Crawford-

Mika

Kirkollisvaalien mainosbannerissa on Jani Toivolan vastenmielinen naama ja teksti "Äänestä, ja tee kirkosta itsesi näköinen".  Tehokas kampanja, tuo pisti jo hetken miettimään liittymistä takaisin jäseneksi...
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

sivullinen.

Kirkosta eroaminen, seurakunnasta eroaminen ja uskon vaihtaminen ovat kaikki eri asioita.

Kirkko on tapa toimia uskonnon sisällä. Siitä eroaminen on tapojen muuttamista. Ev.lut. kirkko on eronnut ev.lut. kirkosta. Se on alkanut saarnata sosialismia. "Kirkostaeroaja", joka jatkaa vanhoilla tavoilla elämistä, ei ole eronnut kirkosta.

Seurakunnasta eroaminen on seurakunnan toimintaan osallistumisen lopettamista. Jos et käy edes joulukirkossa, et kuulu seurakuntaan; et vaikka aneet maksaisit ajallaan ja asiallisesti. Ylipäätään kirkollisveron maksamisen lopettaminen ei merkitse mitään uskon, kirkon tai seurakunnan kannalta. Jos maksat, etkä usko, et usko, ja vaikka et maksaisi, ja uskot, uskot. Kirkollisveron maksu ja virallinen kirkon jäsenyys ovat molemmat vain sosialistisen valtiokoneiston kirjanpitoa varten. Jos et ole kiinnostunut sosialistien kirjanpidosta ja rekistereistä, niin älä tee niistä numeroa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Micke90

Suomen ev.lut. kirkollahan ei ole enää juuri mitään tekemistä kristinuskon kanssa.

Emo

Liikuttava juttu tämä seuraava, mutta hyvä että Kimmo Vehviläinen kertoo oikean syyn erolleen:

Vehviläisen eron taustalla pitkä harkinta ja raskaat syyt

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/vehvilaisen-eron-taustalla-pitka-harkinta-ja-raskaat-syyt/

QuoteJuontaja Kimmo Vehviläinen erosi maanantaina Radio Aallon Dynastia-ohjelman suorassa lähetyksessä kirkosta. Syyksi hän ilmoitti pettymyksen Päivi Räsäseen. Nyt Vehviläinen kertoo Kotimaa24:lle eroamisensa taustat.

– Kirkosta eroaminen oli harkittu ja pitkään mietitty, mutta yhtäkkiä päätin, että teen sen livenä suorassa lähetyksessä, Vehviläinen valottaa muutama päivä eronsa jälkeen.

Yksi iso syy hänen eroonsa liittyy oman äidin kuolemaan kolme vuotta sitten. Vehviläinen kertaa tätä liikuttuneena.

– Kyllä tämä on monen vuoden mietinnän tulosta. Lakkasin uskomasta Jumalaan noin kolme vuotta sitten, kun äitini kuoli.

– Hädän hetkellä olen toivonut, että Jumala auttaisi. Äidin kuoleman hetkellä toivoin, ettei hän kuolisi. Koin, että ansaitsisin vaikka itse joutua pois maailman päältä ennemmin kuin äiti, joka halusi kaikille vain hyvää ja oli niin hyvä ihminen. Kävin Jumalan kanssa keskustelua, että miksi teet tällaisia juttuja, jos sinulla on voima ja valta. Rukoukseeni ei vaan vastattu. Kävi niin, että usko vain lähti, vaikka olisin halunnut uskoa, hän kertoo.

– Onhan tämä maailma vaikeampi kestää, kun tämä on nyt vaan minusta itsestä kiinni, miten täällä käy. Mä en vaan pysty uskomaan Jumalaan. Jos on Jumala, sillä täytyy olla todella sairas mieli, kun se katselee tätä touhua, kun ihmiskunta hiljalleen tappaa itseänsä, Vehviläinen sanoo ja viittaa ilmeisesti ympäristökatastrofin mahdollisuuteen.

– Jos katsotaan mitä tahansa kärsimystä tai täysin käsittämättömiä tekoja, ja että viattomat lapset kärsivät, niin minun logiikkaani ei mahdu, että olisi joku korkeampi voima, joka haluaa näin.

Quote"Jeesuksen sanomaa on vääristelty"

Kimmo Vehviläinen on saanut eroamisestaan niin paljon palautetta, ettei olisi voinut arvata. Se on ollut sekä positiivista että negatiivista. Negatiivinen on jakautunut kolmeen osaan. Ensinnä on hämmästelty ja otettu kirjaimellisesti se, että eron syy kiteytyi vain Päivi Räsäseen.

– Jos en tykkää Räsäsestä, miksi eroan kirkosta, on kysytty. Se on hyvä argumentti, ei ole kirkon työntekijöiden tai Taivaan Isän syy, jos Räsänen ei ole järkevä tai johdonmukainen lausunnoissaan. Sitten on kritisoitu sitä, että erosin julkisesti, koska kuten äänestyskäyttäytymistä vaaleissa, kirkosta eroamista ei pitäisi kertoa radiossa. Kolmanneksi ovat ne, jotka vetoavat siihen, että kirkko tekee paljon hyvää. Sekin on hyvä argumentti.

Vehviläinen sanoo katsoneensa monta vuotta, miten Raamattua käytetään aseena, ja että sillä voidaan eriarvoistaa ihmisiä.

– Ja kukaan ei puutu siihen. Se on vähän kuin että poliisi saa pamputtaa. Kuka tahansa voi Raamatulla mäiskäistä esimerkiksi, että joku on homo ja häntä ei suvaita.

Vehviläiselle on myös sanottu, että kirkossa on paljon hyvää ja hyviä ihmisiä. Arkkipiispaakin hän arvostaa niin kuin moni muukin.

– Mutta minun maailmassani arkkipiispan pitäisi paljon enemmän vaientaa Raamatun nimissä ihmisiä eriarvoistuvat. Siinä kohtaa kun mennään lähelle rasismia, toiset bussin etuosaan ja toiset taakse, pitäisi räväkämmin tarttua asiaan. Kun en ole tätä nähnyt tapahtuvan, päätin vain, etten halua olla enää mukana.

Vehviläiselle on myös hämmästelty, miksi hän erosi, kun hän voisi toimia kirkon sisällä ja äänestää samalla tavoin ajattelevaa seurakuntavaaliehdokasta.

– Se on hyvä argumentti, jota ehdottomasti kannatan. Mutta nyt sain paljon isomman efektin ja keskustelun aikaiseksi kuin että olisin äänestänyt humaania ehdokasta. Nyt kun minulla oli valta radioissa tehdä näin, käytin sitä. Mutta ehdottomasti kannatan tätä argumenttia; äänestäkää vaaleissa niitä ihmisiä, jotka vastaavat oikeasti humaaneja arvoja. Haluan uskoa tarinaan Jeesuksesta, joka oli maailman ensimmäinen aito humanisti, joka sanoi, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Tätä sanomaa on vääristely oman edun tavoittelemiseksi.

Quote"Takinkääntäminen on sallittua"

Entä jos joku radiotoimittaja ilmoittaisi suorassa lähetyksessä tulleensa uskoon ja liittyisi kirkkoon. Voisiko Suomessa tehdä niin? Vehviläisen vastaus on myönteinen.

– Ehdottomasti saa. Tosi harvoin kukaan sanoo suoraan esimerkiksi, että tulin viime viikolla uskoon. Silloin tällöin julkkiksista sanotaan, että hän on rauhoittunut ja tullut uskoon, selvinnyt vaikeista vuosista. Hyvin harvoja se tuntuu ärsyttävän, tulee olo, että hieno juttu, hän on sitä kautta löytänyt rauhan. Nykyään uskoon tuloa käsitellään ikään kuin henkilö olisi löytänyt liikunnan tai ruokavalion.

Radio Aallon johto ei tiennyt Vehviläisen erotempauksesta etukäteen. Negatiivista palautetta hän ei odota, mutta lähetyksen jälkeen asiasta ei ole puhuttu.

– Yleensä jos tekee jotain hassua, he näyttävät lähetyksen jälkeen peukkua, nyt ei kukaan tullut antamaan palautetta. Ehkä kaikki jäivät vähän miettimään, mitä he itse ajattelevat asiasta. En usko, että kanavan johto on varauksetta sitä mieltä, että tämä oli hyvä juttu. Tarkoitus on totta kai olla poliittisesti tai uskonnollisesti sitoutumaton, ei mihinkään päin kallellaan. Toivon, että kaikki ymmärtävät, että minun mielipiteet ovat minun ja ne eivät välttämättä edusta kanavan mielipiteitä.

Saadessaan kirkosta eroamisestaan palautetta, Vehviläinen on tajunnut, kuinka paljon hän on maksanut kirkollisveroa ja tehnyt sillä tavoin hyväntekeväisyyttä. Hän osallistuu muutenkin hyväntekeväisyystoimintaan. Mielessä on kirkon suhteen myös kriittisiä kysymyksiä.

– Mietin kuinka paljon on mennyt hyväntekeväisyystyöhön ja kuinka paljon kirkkoinstituution ylläpitoon. Kirkko tekee valtavasti hyvää, mutta millä prosentilla, se olisi mielenkiintoista ja hyvä tietää. Tästä varmaan puhumme vielä radiossakin. Ei se kovin tehokas tapa voi olla, kirkon työntekijät saavat rahaa, eivät he vapaaehtoisia ole ja kirkot ovat isoja rakennuksia.

Kimmo Vehviläinen kertoo olleensa kirkossa ja pitäneensä kirkollisista tilaisuuksista senkin jälkeen, kun hän muutama vuosi takaperin kertoo lakanneensa uskomasta Jumalaan. Jokin on kuitenkin erilaista, jollakin tavalla tuonpuoleinen ei tunnu olevan läsnä.

– On erilaista, ensimmäistä kertaa olen nähnyt kirkon vain kauniina rakennuksena.

Täydellisen ehdoton kirkosta eroaja Vehviläinen ei vaikuta olevan. Hän mainitseekin esimerkkinä Jani Toivolan, joka on perjantaina Dynastiassa vieraana. Toivola on eronnut kirkosta ja liittynyt myöhemmin takaisin.

– Takinkääntäminenhän on sallittua. Ymmärtääkseni Taivaan Isä ottaa takaisin, jos niin päätän tehdä.

Toimittaja on pihalla kristinuskosta (johon hän on kirkon kautta koko ikänsä kuulunut) kuin lumiukko, ja se on mokukirkon syytä. Moni pappikin tosin nykyään on yhtä pihalla.
Onneksi Vehviläinen ymmärtää edes sen verran, että takinkääntäminen on sallittua. Kunhan ymmärtäisi hakeutua juttelemaan vaikka SLEYn pappien kanssa, eikä jatkossa enää antautuisi evlut. humanistipappien jymäytettäväksi.

Siltä varalta että jos toimittaja Vehviläinen lukee Hommaa: Taivaan Isästä ei erota kun erotaan kirkosta, ja Taivaan Isän yhteyteen ei palata automaattisesti liittymällä (takaisin) kirkkoon. Usko Jeesukseen ratkaisee.

Micke90

nollatoleranssi

Kirkossa kannattaisi kiinnittää kahteen asiaan huomiota eli nykyisin on kaksi ryhmää, jotka ovat vielä kirkon jäseniä eli ns. aktiiviset ja passiiviset kristityt. Aktiiviset ovat niitä, jotka käyttävät kirkkopalveluita paljon ja ovat vahvasti uskonnollisia. Passiiviset käyttävät kirkkopalveluita korkeintaan harvoin tai todella satunnaisesti tai sitten eivät oikein ollenkaan.

Passiiviset käyttäjät maksavat kirkon toiminnan lystin, mutta aktiiviset vähemmistönä ovat niitä, jotka siitä eniten hyötyvät.

Passiivisissa käyttäjissä mitkä tahansa syyt riittävät kirkosta eroamiseen eli kenen tahansa lausunnot suuntaan tai toiseen. Mitä vähemmän kirkkoasioista puhutaan julkisuudessa, niin sitä vähemmän tulee eroamisia. Käytännössä siis täydellä hiljaisuudella kirkko saavuttaisi parhaimman tuloksen. Hiljaisuuden ongelma on tosin siinä, että kirkko saattaa tällä tavalla muuttua liian näkymättömäksi, jota on nykyisinkin tapahtunut.

Aktiivisten käyttäjien merkitys kirkon toiminnan kannalta on kuitenkin suurempi, koska ilman heitä kirkot kumisivat tyhjyyttään lähes koko vuoden ajan. Tämä ryhmä voi lähteä kirkosta korkeintaan kirkon ja seurakuntien hölmöilyjen takia, kuten vaikkapa seksimessuille menemisen tai homoavioliittokannatuksen seurauksena. Mahdollisesti sama porukka tosin vaihtaa korkeintaan seurakuntaa/kirkkoa kuin täysin luopuu uskonnollisuudesta.

Melkeimpä voisikin sanoa, että kirkkotoimintaa kannattaisi pyrkiä tuomaan esiin aktiivikäyttäjien näkökulman kautta ja toimintaa kehitettäisiin monipuolisemmaksi nykyisestä. Samalla ei kuitenkaan esitettäisi liian vahvoja kannanottoja puolesta ja vastaan missään asiassa, varsinkin jos päätökset tehdään esim. lainsäädännön kautta.

Kirkon ja valtion eroamista monet toivovat. Voikin olla, että se on entistä lähempänä tulevaisuudessa. Suurin seuraus siitä on tosin kirkkotoiminnalle itselleen eli se tulee merkittävästi vähenemään ja saa entistä vähemmän rahaa.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Emo

Quote from: nollatoleranssi on 30.10.2014, 15:08:16
...

Kirkon ja valtion eroamista monet toivovat. Voikin olla, että se on entistä lähempänä tulevaisuudessa. Suurin seuraus siitä on tosin kirkkotoiminnalle itselleen eli se tulee merkittävästi vähenemään ja saa entistä vähemmän rahaa.

Kaikkiaan mielenkiintoinen ja järkevä kommentti sinulla, josta lainasin tuohon vain lopun. Koska sitä kommentoin toteamalla, että kirkko on nykyään aivan liikaa rahan kirkko. Rahaa kumartava kirkko.
Kirkolle olisi parasta kun siltä loppuisivat rahat, ja jäljelle jäisi vain Raamattu ja sen sanoma. Sillä sitten tekisivät/tekisimme jotain tai sitten ei.
Kirkon ydinsanoman levittäminen ei vaadi hirveän suuria rahasummia, ei sanoma muuten leviäisi kehitysmaissakaan jos se olisi suurista rahasummista kiinni. Mutta pönötys loppuu kun raha loppuu. Eli loppukoon raha.
Rahan loppuminen ei ole uhka vaan rikkaus, voimavara ja suuri mahdollisuus.

Tavan

En usko, että kirkko voi elvyttää itse itseään. Kristillisyyden paluu suomalaisen kulttuurielämän keskiöön täytyy tapahtua ensin, sitä myötä myös kirkkoon palaa holtti ja elinvoima.

Nämä asiat ovat menneet aalloissa. Jos nyt oikein muistan, niin esimerkiksi avioero oli joitain vuosikymmeniä helppo ilmoitusasia 1700-luvun Ranskassa, kunnes siitä tehtiin jälleen erittäin vaikeaa 1800-luvun alussa. Esimerkki siitä miten kristillisyys tuli takaisin muotiin kun havaittiin "vapauden, veljeyden ja tasa-arvon" hedelmät happamiksi.

sivullinen.

Emon ehdotus rahan loppumisesta parantavana voimana on hyvä ja oikea. Se on pelastuksen tie.

Kun rahat loppuu, luovuus alkaa

-- -- --

Pieni eläköön huuto kuulukoon myös kolmesti Jumalan kieltäneille. Siinä on jotain raamatullista. [Matt. 26:34]
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Uimakoulutettava

Toivottavasti tämä uutinen ei nyt saa epäuskoisia liittymään "kirkkoon", vaan sekä uskovaiset että epäuskoiset lakkaavat rahoittamasta tätä pelleilyä:

"Arkkipiispa Kari Mäkinen sanoo, ettei ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan seurakunnan päätös osallistua seksimessuille voisi johtaa kirkosta eroamiseen."

http://yle.fi/uutiset/arkkipiispa_kirkko_voi_olla_seksimessuilla/7555056
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

KöpiKoppi

Päivi Räsänen on mulle ihmisenä vähän niinku raamatun Jeremia. Profeetta. Ihminen, joka ei välitä paskaakaan muiden mielipiteistä.

Mulle se kelpaa. Olen aina arvostanut suuresti  tyyppejä, jotka ulkoisista paineista huolimatta pitävät kiinni omista arvoistaan.

Faidros.

Quote from: sivullinen. on 30.10.2014, 21:00:58
Emon ehdotus rahan loppumisesta parantavana voimana on hyvä ja oikea. Se on pelastuksen tie.

Kun rahat loppuu, luovuus alkaa

-- -- --

Pieni eläköön huuto kuulukoon myös kolmesti Jumalan kieltäneille. Siinä on jotain raamatullista. [Matt. 26:34]

Ei ole yhtään heittää linkkiä, mutta tänään luin jostain kirkon verotulojen vain kasvaneen viime vuodesta. Eli kirkkoon jääneitä ja meitä "sponsorijäseniä" rangaistaan entistä kovemmin.
-Matthew B.Crawford-

Arvoton

Se oli se arkinen syy nuorena aikuisena silloin, etten halunnut maksaa niitäkään satasia (markkoja) veroissani. Viitoslaisen liikkeen höyryt olivat silloin osaltani jo aikaa sitten hälvenneet.

Topi Junkkari

Quote from: Arvoton on 30.10.2014, 22:26:53
Se oli se arkinen syy nuorena aikuisena silloin, etten halunnut maksaa niitäkään satasia (markkoja) veroissani. Viitoslaisen liikkeen höyryt olivat silloin osaltani jo aikaa sitten hälvenneet.

Sama täällä, paitsi että ne sataset (vuodessa) olivat euroja, eikä ihan parisataa riittänyt. Osittain myös protestia tuolloisen lähipiirini uskonnollista aktivoitumista kohtaan.