News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2014-10-23 Suomi varautuu jihadistien paluuseen (yhdistetty)

Started by Punaniska, 10.10.2014, 11:14:58

Previous topic - Next topic

Arkipiispa

Haaviston mukaan Suomi on viestinyt kurdiviranomaisille, että Suomen kansalaisilla on perustuslain mukainen oikeus palata Suomeen.

– Meillä on se lähtökohta, että Suomen kansalaisten pitäisi olla vapaita liikkumaan, jos he eivät ole mistään rikoksista syytettyinä, ja heillä on aina oikeus palata.
[...]

Ongelmana on vain se, että lähtökohtaisesti jokaista palaajaa pitää epäillä/tutkia mahdollisena ISIS:in jäsenenä/terroristina. Se lienee itsestäänselvyys, kun ovatten siirtyneet kalifaattia tukemaan/siellä asumaan/sitä puolustamaan.
"Kelle täällä pitää maksaa ettei kaikki olis niin paskaa" - Ellinoora/Carrie
Polpo:lle tiedoksi: kirjoitukseni arvionnissa on sovellettava Poen lakia.

neko

Tuo että "Minna" ei halua Suomeen, niin on selvästi Ylen tapa viestittää, että muut ISIS-somalit ovat ok porukkaa ja kotoutuvat ihan ok kunhan Suomeen päästään. Vain "Minna" ajattelee niin kuin ajattelee. Ei, ei. Ei mene läpi (toivottavasti).

Ja pahoittelut, että ilmaisen itseäni jo muutaman päivän vanhaan asiaan, ehdin vasta nyt lukea ketjua.

Mr.Reese

Quote from: Skeptikko on 23.09.2019, 17:56:45
YLEltä uusi itkujuttu tulossa ISIS-jihadistien tuomiseksi Suomeen YLE TV 1:ltä kello 21:00:

A-studio ohjelmatiedot | Iltapulu.fi
https://www.iltapulu.fi/tv/A-studio

Quote13-vuotias suomalaistyttö kertoo elämästään al-Holin leirillä - naimisiin pääsee, mutta kouluun ei. Miksi Suomi pitkittää päätöstään lasten kohtalosta? Juontajana Katri Makkonen #yleastudio
Tuodaanko tuon kolmetoistavuotiaan aviomies myös hölmölään? Ei perhettä saa hajoittaa.

Hieman on ylen puhti ollut poissa aiheesta viime aikoina, liekö viimeisiä voimainkoitoksia?
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

neko

Yle se vaan jaksaa. :facepalm: Taas Antti Kuronen ääni väristen antaa kuukausittaisen ISIS-somalit -tiedotteen.

simppali

Kuvasta on vaikea päätellä onko hupun alla Minna;(nimi muutettu)ja Hassan (nimi muutettu) vai ovatko molemmat kuvassa olijat Muhameddeja (nimi muutettu).

Lämmintä itkua sisältävä Kurosen raportti..;https://yle.fi/uutiset/3-10984963

"Nyt Sumeya myötäilee Minnaa ja toivoo pääseväänsä jonnekin muualle.

Jos te ette halua palata Suomeen, niin mitä toivotte, että tapahtuisi?

"Well, toivomme, että Allah auttaa meidät täältä jotenkin ulos, inshallah. Koraanissa lukee, että se joka pelkää Allahia, Allah päästää sille tien ulos. Joten meidän on vain pelättävä, ja uskottava siihen, että se tulee, päästää meidät ulos... Ei ole mitään muuta."

Sumeyaa haastatellessa käy selvästi ilmi, että hänen muistikuvansa Suomesta ovat hajanaisia. Traumaattisten kokemusten keskellä lapsen on vaikea arvioida, mitä paluu Suomeen tarkoittaisi. Vielä keväällä Sumeya sanoi haluavansa palata Suomeen".
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

MiljonääriPlayboy

Ei vttu! "Viattomat" lapsukaiset, jota YLE, Rinteen hallitus ja virkamiehet kiimaisella vimmalla haluavat Suomeen:

Sumeya hokee haastattelussa Allahia, siteeraa kuraania, meni naimisiin jonkun sotaterroristin kanssa (josta kurdit onneksi päästivät ilmat pihalle).  :facepalm:

Kelatkaa oikeasti! Kaikki, siis aivan KAIKKI tuossa kakarassa ja äidissään suorastaan kirkuu fundamentalismia, terrorismia, ongelmia. Virheiden sekopäinen sisäministerikö ottaa vastuun, kun tuo terroristin sikiö puukottaa insallah jonkun kuffari-luokkakaverinsa peruskoulussa? Vai joku sisäministeriön mokukiimainen mappitoukkako kantaa vastuun?  :facepalm:

EDIT: A-studiossa terroristiäpäröiden oikeuksista tuhertamassa Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu. Kannattanee laittaa nimi mieleen.
Mites ELINA suomalaislasten, siis niiden oikeiden suomalaislasten oikeus käydä koulua turvassa isisin lapsiagenteilta?
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

rätkä

Pidän itsestään selvänä että jokaikinen suomalaiseksi itseään väittävä isis-henkilö tuolta leiriltä tuodaan suomeen ja osan heistä näemme telkkarissa kivoissa tosi-tv ohjelmissa muutaman vuoden päästä. Tätä vastaan emme edes voi taistella nykyhallituksella. Aika moni onnekas voittaa arpajaisissa ja saa jonkun lapsen tuolta oman jälkikasvunsa luokkatoveriksi ja saattaa tulla synttäreillekin vieraana. Kaikki kutsutaan...

Voisimme edes koittaa vaatia että jatkossa yhteiskunta saisi edes estää kansalaisiaan lähtemään tuollaisiin paikkoihin. Jos vaikka lentolipun ostaminen maahan, josta on tullut turviksia tänne, olisi peruste lasten välittömään huostaanottoon. Koskisi myös Somaliaa.

Mr.Reese

Quote from: rätkä on 23.09.2019, 21:44:19
osan heistä näemme telkkarissa kivoissa tosi-tv ohjelmissa muutaman vuoden päästä.
Jos ei ole jo lähtenyt rakentamaan onnelaansa uudelleen. Kukapa estää, onhan heillä oikeus.
Varmaan kurdit tykkäisi kun juuri huostaan annetut kaapukummitukset rellestää uudelleen hoodeilla.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Mr.Reese

Toi Ylen rapsa on kyllä yksi naurupommi, kunnes muistan, etten lue Pahkasikaa.
"Mun äiti sanoi sinulle, ettei se (avioliitto) ole totta. Mun äiti pelkää, että te syytätte häntä, mutta mun äiti ei liity tähän ollenkaan. Mä päätin mennä naimisiin, eikä se ole mitenkään mun äidin päätös."

"Mä olin kolmetoista kun mä menin naimisiin ja mä olen vieläkin kolmetoista."

Eli sä olet ihan vastikään mennyt naimisiin?

"Menin naimisiin Baghouzissa. Olin kaksi kuukautta naimisissa, sen jälkeen mun mies ammuttiin. Se oli siinä."
...
"Joo, todella haluan palata. Toivon, että me päästään takaisin normielämään: koulut, työt ja normaali arjen pyöritys Suomessa."
...
Identiteetti on tärkeä asia teini-ikäisille. Olisi tärkeää löytää Suomesta riittävän luotettavia ihmisiä, joiden kanssa hän voi muovata identiteettiään ja kehittyä, Garoff sanoo.

Hän tarkoittaa esimerkiksi opettajia, sosiaalityöntekijöitä ja sukulaisia.

– Muuten vaarana on syrjäytyminen.
...
13-vuotiaalle koulu on Garoffin mukaan tärkeä myös sosiaalisen kasvun kannalta. Ilman sitä sosiaaliset taidot voivat jäädä puutteellisiksi.

Sopeutumista kouluun voi vaikeuttaa aluksi sekin, ettei Sumeya ole käynyt pitkään aikaan koulua. Taidot eivät siksi ehkä ole samalla tasolla kuin ikätovereilla.
-Se ei ole ratkaisevan vaikea asia, mutta voi olla vaikeaa integroitua tavalliseen kouluun.

https://yle.fi/uutiset/3-10984963?fbclid=IwAR1e8CqffV_lbB7s256ka9hoBCDrZoVZhvmGA67X-MzYk6-YxQthL2S_eHE

Minusta Sumeya on jo löytänyt identiteettinsä. Se on sharia-laki ja niqab-säkki.

Sosiaalisista taidoista turha olla huolissaan. Kyllä sitä heti kavereita löytää, kun julistaa kuolemaa vääräuskoisille ja pukeutuu mustaan säkkiin.

Iltalehti tietää kertoa lisäksi ilmeisen tärkeän yksityiskohdan, minkä Yle jättänyt pois.
Sanna on ollut naimisissa marokkolaisen putkimiehen kanssa.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e8e206bf-172c-407f-b0a9-375250cba01b

Lalli IsoTalo

Quote from: Mr.Reese on 23.09.2019, 22:32:13
Minusta Sumeya on jo löytänyt identiteettinsä. Se on sharia-laki ja niqab-säkki.

Ja ISIS-leskeys 13-vuotiaana. Voisi olla uusi Suomen ennätys, mikäli Sumeya on Suomen kansalainen.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

nollatoleranssi

Hieman vaikuttaa kuin suurin syy mm. hallituksen empimiseen hakea näitä tahoja Suomeen liittyy siihen, että radikalisoitumista ja terroristi-iskuja pidetään täysin itsestään selvänä, jos he pääsevät takaisin Suomeen. Toisekseen moni taho tuntuu haluavan jäädä ääri-islamistiseen valtioon. Ainoana ongelmana pidetään huonoja leirioloja.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

MiljonääriPlayboy

Quote from: nollatoleranssi on 24.09.2019, 00:32:47
Hieman vaikuttaa kuin suurin syy mm. hallituksen empimiseen hakea näitä tahoja Suomeen liittyy siihen, että radikalisoitumista ja terroristi-iskuja pidetään täysin itsestään selvänä, jos he pääsevät takaisin Suomeen. Toisekseen moni taho tuntuu haluavan jäädä ääri-islamistiseen valtioon. Ainoana ongelmana pidetään huonoja leirioloja.

Eiköhän se ainoa ja samalla myös tietenkin suurin syy empimiseen ole PERSUJEN PELKO. Koko Rinteen-Terijoen sosialistihallituksen taaperrus on ollut yhtä tauotonta farssia epäonnistumisesta toiseen -mutta kyllä sielläkin nyt sentään sen verran tajutaan, että terroristien hakeminen Suomeen näkyvästi, olisi syöttö suoraan PS:n lapaan.

Jos ei persuja olisi, niin nuo musuterroristit äpärineen olisi jo aikoja sitten lennätetty yksityiskoneella Hölmölään, ja niille olisi järjestetty asunnot, Kela Goldit, sotaveteraanien edut, leskeneläkkeet, jne.

Kyllä nuo perkeleet vielä Suomen haetaan, se on täysin selvää. Siihen kuluu nyt vaan vähän enemmän empimisaikaa, koska koko operaatio pitää peitellä ja salata. Koska persut.

e:typo
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

RP

QuoteMä tykkäsin enemmän olla mun perheen kaa sharia-lain alla (nk. islamilaisessa valtiossa) kuin Suomessa. Koska Suomessa aina joku sylkäs mun päälle koulussa tai jotain tällasta, vaikka mulla oli vain tavallinen huivi, ei peittävää niqabia."

"Mulla oli t-paita, hame ja huivi ja silti ihmiset sylkivät päälleni. Miksi mä haluan mennä johonkin, jossa ihmiset sylkevät mun päälle? Pyh. Mieluummin menen jonnekin, missä ihmiset antavat mulle respect (kunnioitusta), ei sellaseen paikkaan, missä syljetään päälle."

Hyvä kun asiasta ollaan päästy yhteisymmärrykseen. Suomen toimivaltaan ei monien muiden asioiden ohella kuulu asettaa kapuloita rattaisiin jos  Sumeya ja joku sovultuva islamilainen valtio löytävät toisensa. Eipä ole myöskään meidän ongelmamme, jos sen etsimiseen kuluu aikaa, niin kauan kuin pysyy tuolla.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Outo olio

Quote"Mun äiti sanoi sinulle, ettei se (avioliitto) ole totta. Mun äiti pelkää, että te syytätte häntä, mutta mun äiti ei liity tähän ollenkaan. Mä päätin mennä naimisiin, eikä se ole mitenkään mun äidin päätös."

"Mä olin kolmetoista kun mä menin naimisiin ja mä olen vieläkin kolmetoista."

Eli sä olet ihan vastikään mennyt naimisiin?

"Menin naimisiin Baghouzissa. Olin kaksi kuukautta naimisissa, sen jälkeen mun mies ammuttiin. Se oli siinä."

Muistetaan nyt, että 13-vuotias on sama kuin ala-asteen kuudesluokkalainen. Olisiko tällainen henkilö, psykologisesti, hyvää seuraa kasvaville pikkulapsille, tytöille ja pojille? ??? En tiedä mitä tytöt tuossa iässä miettivät, mutta itse saman ikäisenä mietin tavallisia pikkupoikien juttuja. Tytöt varmaan miettivät heppajuttuja ja ehkä poikien pussaamista. Sumeyan laittaminen tavalliselle luokalle olisi kaikkien muiden luokkalaisten henkisen kasvun vaarantamista. Muut tytöt miettivät pikkutyttöjen juttuja, ja sitten Sumeya alkaa kertomaan heille avioyöstään, ja siitä millaista seksi aikuisen miehen kanssa on, ja siitä kun ihmisiä tapettiin, ja niin edelleen. Onko tämä riski jonka haluamme ottaa, omien lastemme kanssa?

Lisäys: kertokaas muuten, mielellään entiset pikkutytöt mutta pojatkin voivat, mitä muistatte lapsuutenne henkisestä menosta? Mitä jos kuudennella luokalla olisi tullut uusi oppilas luokalle, Sumeya Syyriasta?
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

RP

Quote from: Outo olio on 24.09.2019, 15:53:41
Muistetaan nyt, että 13-vuotias on sama kuin ala-asteen kuudesluokkalainen.

Itseasiassa, olettaen tavanomainen koulun aloittaminen sinä vuonna kun täyttää seitsemän, niin hän olisi seiskalla olettaen, että tämän vuotinen syntymäpäivä on takana, tai kahdeksannella, jos se on vielä edessä.

En minä häntä silti täkäläisiin kouluihin kaipaisi.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Alaric

Tämäkin liittyy osaltaan ketjun aiheeseen, joten törkätääs tänne. Meillä on täällä Suomessa melkoisia aikapommeja vain odottamassa räjähtämistä.

Nauratti muuten melkoisesti, kun tuo äärioikeisto oli ihan pakko saada juttuun mukaan, vaikka jokainen NPC:kin kyllä sisimmässään tajuaa, että kaikki "radikalisoituneet perheet" ovat muslimeja.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4716381/Huostaanotto+on+pelastanut+useita+lapsia+Syyrian+sodaltaSuomessa+perheita+joissa+lapset+kasvatetaan+radikalismiin (29.9.2019)

QuoteHuostaanotto on pelastanut useita lapsia Syyrian sodalta – Suomessa perheitä, joissa lapset kasvatetaan radikalismiin

Perheiden sisällä elävä väkivaltainen radikalismi on näkynyt lastensuojelussa jo vuosia. Tilanteeseen puututaan, jos perheen arvot ovat uhka lapsen turvalliselle kasvuympäristölle.

Lastensuojeluviranomaiset ovat estäneet viime vuosien aikana useiden lasten joutumisen Syyrian taistelualueille.

Näissä tapauksissa taistelualueille lähteneiden radikalisoituneiden perheiden lapsia on sijoitettu kiireellisesti kodin ulkopuolelle, sanoo Helsingin kaupungin lastensuojelun päällikkö Saila Nummikoski. Sijoituspäätökset on tehty pääkaupunkiseudulla.

– Lastensuojelun tehtävänä on estää lapsen vieminen taistelualueille, ja tällaisiin asioihin olemme viime vuosina puuttuneet. Ensisijaisesti pyrimme turvaamaan lapsen kasvuolosuhteet tarjoamalla avohuollon tukitoimia perheelle.

Nummikoski ei ota kantaa siihen, kuinka monta sijoituspäätöstä lastensuojeluviranomaiset ovat viime vuosina tehneet.

– En kommentoi sijoitettujen lasten määrää, mutta ilmiön laajuuden näkee siitä, miten paljon suomalaisia Al-Holin leirillä Syyriassa on. Se antaa hyvän kuvan tilanteesta, hän muotoilee.

Viranomaistietojen ja leirillä vierailleen Ylen tietojen mukaan Al-Holin leirillä on kymmenkunta suomalaisnaista ja heidän reilut kolmekymmentä alaikäistä lastaan.

– Ilmiö oli enemmän pinnalla vielä muutama vuosi sitten, mutta nyt Isisin organisaatio on laantunut, eikä taistelualueille pyritä enää samassa mittakaavassa, Nummikoski sanoo.

Suomessa elää ja asuu perheitä, joissa lapsia kasvatetaan väkivaltaiseen radikalismiin, vahvistaa sisäministeriön poliisiosaston kehittämispäällikön Tarja Mankkinen.

Kyse on esimerkiksi ääriuskonnollisesta tai äärioikeistolaisesta ajattelusta, jonka keskiössä on väkivallan hyväksyminen eri tavalla ajattelevia ihmisiä, ihmisryhmiä tai aatteita kohtaan.

– Suomessa on perheitä, joissa lapsia kasvatetaan hyväksymään väkivallan käyttö, joka perustuu erilaisiin poliittisiin tai uskonnollisiin ääri-ideologioihin. Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö tällaisia perheitä olisi myös Suomessa samalla tavalla kuin muissa EU-maissa, Mankkinen sanoo.

(...)

Tällä hetkellä Supon valvonnassa on useita satoja kohdehenkilöitä, joilla epäillään olevan kytköksiä terrorismiin tai he ovat vaarassa radikalisoitua.

Perheiden radikalisoituminen on näkynyt pääkaupunkiseudun lastensuojelussa jo vuosia.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Supernuiva

^Mutta estääkö lastensuojelu radikalisoitumisen? Historian valossa väitän, että ei estä. Lapsi päinvastoin helposti katkeroituu, ja muistaa edelleen aikuisenakin kokemansa vääryydet. Veltto Virtaselta oli kysytty vuosia sitten jossain vaalitentissä: "Kiusasiko sinua pienenä joku keskustalainen?"

Tällä menolla on vain ajan kysymys, milloin Suomessa ja muualla Länsi-Euroopassa tullaan kohtaamaan terroriaalto.

Vaikka lapsi otetaan huostaan, ei mahdollinen radikalisoituminen unohdu hänen mielestään. Ehkä voi käydä jopa päinvastoin? Lapsi katkeroituu siitä, että hänet on erotettu vanhemmistaan. Huostaanotto päättyy jossain vaiheessa ja hänestä tulee aikuinen: mitä sitten tapahtuu, ja olisiko jotain tapahtunut toisin ilman huostaanottoa?

Olen mahdollisesti väärässä, mutta väitteeni on, että huostaanotoilla ei tätä tilannetta korjata. Ehkä näin voidaan estää se, että pienten lapsien ympärille ei kiinnitetä räjähteitä ja lasta "hylätä" väkijoukkoon, mutta aikuiseksi kasvaneiden tapauksessa vaikutukset lienevät olemattomia.

Pullervo

Koska Rinteen hallitus tulee käyttämään muun Euroopan esimerkkiä päätöksensä tukenaan tuodessaan isistelijät Suomeen, laitan tämänkin tähän ketjuun.

Eli Sveitsi kääntää asiassa takkinsa ja alkaa kuskata Isis-akkoja kakaroineen takaisin, koska lapsia ei voi noutaa ilman äitejään. Lisäperuste on se, että parempi noutaa nämä järjestäytyneesti, sen sijaan, että nämä ajallaan valuvat itse takaisin. Kurdit eivät loputtomiin pidä tätä ainesta internointileireillä, elleivät saa vaivoistaan sopivaa korvausta.

https://www.lematin.ch/suisse/La-Suisse-rapatrierait-les-meres-djihadistes-/story/14586327
Quote from: Le Matin/konekäännösSWITZERLAND REPATRIATES JIHADIST MOTHERS (29.9.2019)

Given the situation in Syria, Bern may end up repatriating mothers of Swiss children and members of the Islamic State group, announces the Sunday press.

According to Sonntags Zeitung and Le Matin Dimanche, Bern is considering the repatriation of jihadist mothers of Swiss children. Until now, the Federal Council did not want to actively repatriate adult jihadists who had been captured in Syria after joining ISIS and fighting for it.

According to the information obtained by the two weeklies, decision makers in the foreign affairs and defense departments are now convinced that seven Swiss children - all from the cantons of Vaud and Geneva - are being held back in Syrian camps. by Kurdish forces can only be done with their mothers - two Swiss and two foreigners.

(...)

According to large sections of the Federal Administration, it would be better to have a controlled return than to have jihadist mothers in the wild, the two newspapers write. The Federal Council should position itself in the coming days.

kivimies

Laitan tämän tänne, kun tämä liittyy ISIS-jihadisteihin. Yhdysvallat antoi Turkille luvan hyökätä Koillis-Syyriaan ja veti joukot alueelta. Haltuunotetuilla alueilla vankina olevat jihadistit siirtyvät Turkin vastuulle.

Täällä useaan kertaan mainittu Al-Holin leiri ei kuulu Turkin kaavailemaan turva-alueeseen, mutta Turkki voi vielä edetä sitä pidemmälle.

Turkki aikoo sijoittaa turva-alueelle miljoona maassaan olevaa syyrialaista.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006264353.html (7.10.2019)
QuoteTrump antaa Turkin hyökätä Koillis-Syyriaan: "Meidän on aika jättää nämä naurettavat loputtomat sodat, joista moni on heimojen välisiä"

Yhdysvallat antaa Turkin aloittaa hyökkäyksen Koillis-Syyriassa.

Kyseessä on täyskäännös Yhdysvalloilta, joka on aiemmin tukenut alueella toimivia kurdijoukkoja.

"Turkki etenee pian kauan suunnitellun operaationsa kanssa Pohjois-Syyriassa", kertoi Valkoinen talo tiedotteessaan aikaisin maanantaina Suomen aikaa.

Yhdysvallat ei aio osallistua Turkin hyökkäykseen, ja amerikkalaisjoukot vetäytyvät alueelta, tiedotteessa kerrotaan. Yhdysvalloilla on Koillis-Syyriassa arviolta 100–150 sotilasta.
[...]

Valkoinen talo lähetti yllättävän tiedotteensa vain hetki sen jälkeen kun Trump oli puhunut puhelimessa Turkin presidentin Recep Tayyip Erdoğanin kanssa.

Reutersin mukaan presidentit olivat keskustelleet partioidusta suojavyöhykkeestä, jonka Erdoğan haluaisi perustaa Syyrian pohjoiselle rajaseudulle.

Erdoğan haluaa sijoittaa vyöhykkeelle jopa miljoona Turkissa asunutta syyrialaista.

Turkki on aiemmin uhkaillut niin Eurooppaa kuin Yhdysvaltojakin, jos ne eivät anna apua turvavyöhykkeen perustamiseen. Syyskuussa Turkki uhkasi päästää pakolaiset Eurooppaan, jos se ei saa tukea vyöhykesuunnitelmalleen. [...]

Kurdijoukot ovat olleet vastuussa Koillis-Syyriassa olevista pakolaisleireistä, kuten viime aikoina otsikoissa olleesta al-Holista, jossa on pidetty myös suomalaisia Isisin taistelijoiden vaimoja ja lapsia.

Nyt vangitut Isis-taistelijat ja heidän läheisensä siirtyvät Turkin vastuulle, Yhdysvallat kertoo.

Valkoinen talo moitti tiedotteessaan maanantaina Euroopan maita, kuten Ranskaa ja Saksaa, jotka eivät ole kotiuttaneet Isisin riveissä taistelleita kansalaisiaan Syyriasta.

Yhdysvallat ei aio enää pitää heitä hallussaan "veronmaksajien rahoilla". [...]

Linkki Ylen juttuun, missä on kuva turva-alueesta:

https://yle.fi/uutiset/3-11008067 (7.10.2019)

N. O. Hääppönen

Iltalehti tekikin yllättäen jutun, jossa valmistellaan terroristien takaisintuomista, koska muuten nuiva puolue menestyy. Tekosyy tietenkin saatiin Trumpista, joka päästää Edroganin viattoimien leiriläisten kimppuun.

Pian ovat ilonamme ja rikkautenamme täällä, ja saa mestarikin nenälleen.

QuoteNäkökulma: Antti Rinteen luikertelun aika loppui – Trump ja Turkin hyökkäys pakottavat hallituksen ratkaisemaan kysymyksen Isis-vaimoista
Eilen klo 19:07
Antti HalonenPääministeri Antti Rinteen hallitus on pystynyt välttelemään ja kiertelemään kiusallista kysymystä, mitä tehdä äärijärjestö Isisin taistelijoiden vaimoille ja lapsille Syyrian al-Holin leirillä. Ei pysty enää Turkin hyökkäyksen jälkeen, kirjoittaa Iltalehden toimittaja Antti Halonen.
---
Kysymys kieltämättä on äärimmäisen vaikea. Pohdittaviin seikkoihin lukeutuvat tietenkin lasten oikeudet, kansainväliset lait ja sopimukset sekä inhimilliset tekijät. Toisella puolella painavat muun muassa turvallisuuskysymykset sekä ajatus, että ihan itsehän he ovat sinne lähteneet.

Suomessa jälkimmäisten seikkojen merkitystä ovat korostaneet erityisesti perussuomalaiset. "Mestari" Jussi Halla-ahon johtama nuiva puolue onkin maahanmuuttokritiikkinsä ansiosta noussut kaikkien mielipidemittausten mukaan Suomen selkeästi suurimmaksi puolueeksi.
---
Perussuomalaisten nousu on asettanut kolmossijalle pudonneet Rinteen sosialidemokraatit vaikeaan paikkaan. SDP on romahtanut kummankin suuren oppositiopuolueen taakse kolmanneksi ja hallituskumppani vihreätkin hönkii niskaan.
---
Hallituksen on ollut helpompi jättää pakolaisleirien naiset ja lapset oman onnensa nojaan kuin tehdä äänestäjäkuntaa jyrkästi jakava päätös opposition noustessa. Samaan aikaan on mahdollista taivastella ja arvostella leirin epäinhimillisiä oloja sekä toisaalta ajatella, että ovathan he pärjänneet siellä tähänkin asti jotenkin. Ratkaistaan asia myöhemmin. Noh, myöhemmin on nyt.

Leirin ja Pohjois-Syyrian tilanne on muuttunut. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump päätti sunnuntaina vetää amerikkalaisjoukot pois Pohjois-Syyriasta puhuttuaan puhelimessa Turkin presidentin Recep Tayyip Erdoganin kanssa.
---
Rinne löytää nyt edestään samat kysymykset al-Holin suomalaisten kohtalosta. Tällä kertaa aikaa jahkailuun ja jaaritteluun ei ole. Päätös on tehtävä ja linja vedettävä, olipa se sitten mikä tahansa.

Vaikea paikka. Voisi sanoa, että oikea päätös vaatii nyt Rinteeltä ja Suomen hallitukselta vertaansa vailla olevaa viisautta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d006b226-0faf-4f8c-99fa-256a448a6b7b

Edith: boldailin
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Fiftari

Quote"Mestari" Jussi Halla-ahon johtama nuiva puolue onkin maahanmuuttokritiikkinsä ansiosta noussut kaikkien mielipidemittausten mukaan Suomen selkeästi suurimmaksi puolueeksi.

Mitähän mahtaa tapahtua kun tänne pamahtaa radikaalia ainesta yli oman tarpeen? Perussuomalaiset kuihtuu pois? Itse kyllä veikkaan että puolueen kannatus lähtee taas nousemaan aika selvästi.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Outo olio

Quote from: Fiftari on 10.10.2019, 07:05:34
Mitähän mahtaa tapahtua kun tänne pamahtaa radikaalia ainesta yli oman tarpeen? Perussuomalaiset kuihtuu pois? Itse kyllä veikkaan että puolueen kannatus lähtee taas nousemaan aika selvästi.

Siinä alkaa somalitkin äänestämään rajoja kiinni, kun Isis-palaajat tulevat sanomaan mielipiteensä khat-huumeesta, ja vesipiipuista, ja muusta vastaavasta.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

foobar

"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Outo olio

QuoteHyökkääkö Isis Al-Holiin? Leirillä olevat radikalisoituneet naiset uskovat pääsevänsä pian vapaaksi
Tänään klo 18:12

--

Al-Holin leirillä olevat naiset ja lapset uskovat pääsevänsä vapaaksi Turkin hyökkäyksen alettua. Asiasta kertovat leirillä olevat ihmiset brittilehti Guardianin mukaan.

Leirillä oleva nainen kertoo whatsapin välityksellä Guardianille, että radikalisoituneet naiset odottavat Isisin nukkuvien solujen heräävän ja hyökkäävän leiriä vartioivien kurdien kimppuun. Vapautusta odotetaan lähipäivinä.

--

Marikki Nykänen
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/1b79f2f5-51f1-44f5-b83d-bd6f9a831329

Paras tilannehan ihan oikeasti olisi se, että Isis vapauttaisi kaikki vangitut, ja sitten jokainen pääsisi lähtemään karkkuun kuka minnekin. Tämä olisi hyvä juttu siksi, että jihadia yhä fanittavat naiset lähtisivät Isisin mukaan, ja meidän ei enää tarvitsisi ihmetellä että onko "Sisko" (nimi muutettu) jihadisti vai vain uhri.

neko

No "Presidentin ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta kokoontuu Ylen tietojen mukaan perjantaina käsittelemään Turkin hyökkäystä Syyrian alueelle." :facepalm:

Eli nyt mm. Li Andersson yms. "Meillä on tilaa" -fanklubilaiset kiirehtivät Suomelta viimein toimia, että ISIS-somalit saataisiin Suomeen (tarvitaanhan tänne ISISläisiä kun se kerran taas voimistuu).

kivimies

Samat oikeusoppineiksi esittäytyvät, jotka vaativat ISIS-jihadistien ja heidän perheenjäsenienä tuomista Suomeen kesäkuussa, vaativat sitä myös nyt, tällä kertaa vedoten Turkin hyökkäykseen.

Onko Suomessa vain kymmenen oikeusoppinutta, kun kommentit kysytään koko ajan samalta piiriltä, joiden motiivina näyttää olevan jihadistien määrän maksimoiminen Suomessa.

Retoriikka on samaa kuin aiemmin:

Nyt on kiire. Suomalaislapset on saatava kotiin ja huoltajat mukana. Kaikkia keinoja pitää käyttää, aivan kaikkia. :flowerhat:

https://yle.fi/uutiset/3-11016001 (11.10.2019)
QuoteNyt on kiire kotiuttaa suomalaislapset al-Holin leiriltä, sanovat oikeusoppineet – "Tilanne on kestänyt käsittämättömän pitkään"

Suomen pitäisi entistä nopeammin ryhtyä toimiin al-Holin leirillä olevien suomalaislasten kotiuttamiseksi, sanovat Ylen haastattelemat oikeusoppineet.

Al-Holin leirillä Koillis-Syyriassa on noin kymmenkunta suomalaista naista ja heidän noin 30 lastaan, jotka ovat eläneet ääri-islamilaisen Isis-järjestön mailla. Ylen tietojen mukaan kaksi leirin suomalaislapsista on orpoja. [...]

Mitä turvattomammassa asemassa lapset ovat, sitä suurempi on suomalaisten viranomaisten velvollisuus pyrkiä toimimaan niin, että lapset voidaan noutaa sieltä, oikeustieteen professori Juha Lavapuro Turun yliopistosta sanoo. [...]

Tilanne on kestänyt käsittämättömän pitkään ja muuttuu kiireellisemmäksi koko ajan, sanoo eurooppaoikeuden professori Päivi Leino-Sandberg Helsingin yliopistosta. [...]

Kotiuttamisen tiellä on ainakin kaksi estettä. Suomen viranomaisilla ei ole toimivaltuuksia Syyriassa, ja jos lasten äiditkin tulevat Suomeen, he saattavat olla turvallisuusriski . Terrorismitutkijat ovat suhtautuneet paluuseen kriittisemmin kuin oikeusoppineet.

Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojasen mielestä kumpikaan este ei ole ylitsepääsemätön. Hänestä leirillä olevat suomalaislapset pitäisi kaikin keinoin yrittää tuoda sellaisiin olosuhteisiin, joissa voidaan kunnolla selvittää, mitä lapsen etu vaatii.

Tämä voi käytännössä tarkoittaa huoltajan pysymistä ainakin aluksi lapsen mukana. Sen jälkeen suomalaiset viranomaiset selvittäisivät, vaatiiko lapsen etu ja oikeus esimerkiksi huostaanottoa.

Leirille lastensuojelua ei voi lähettää, joten selvitys pitäisi käytännössä tehdä jossakin EU-maassa. Ojanen korostaa myös, että jokainen tapaus pitää tutkia erikseen: on eri asia puhua vauvaikäisestä kuin lähes täysi-ikäisestä lapsesta.

Julkisella vallalla, viranomaisilla, on korostettu toimintavelvollisuus tehdä kaikkensa leirillä olevien suomalaislasten eteen. Ei voi jäädä liikaa levittelemään käsiään sen takia, että leiri on Suomen lainkäyttövallan ulkopuolella. On kuitenkin muitakin konsteja saada lapset sieltä pois kuin oikeudellisten toimivaltuuksien käyttöön perustuvat mekanismit, hän jatkaa.

Mainitsemiaan "muita konsteja" Ojanen ei halua eritellä tarkemmin, kuten eivät muutkaan Ylen haastattelemat oikeusalan professorit. Oikeuskanslerin ratkaisussa kuitenkin viitataan siihen, että valtioneuvosto on jo selvittänyt "ja selvittää asiaan liittyviä toimintavaihtoehtoja ja -edellytyksiä". [...]

Shemeikka

QuoteMainitsemiaan "muita konsteja" Ojanen ei halua eritellä tarkemmin, kuten eivät muutkaan Ylen haastattelemat oikeusalan professorit.

Meinaako Ojanen lähettää armeijan erikoisjoukot Lähi-itään Amerikan malliin "hätääkärsiviä kansalaisia' hakemaan?

OT: ihmettelen, miksi humanitaarisessa kysymyksessä kysytään oikeusoppineitten mielipidettä.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Radio

Punamultademokraatit ohjastaa lainkäyttöä. Taqiyaa kälättäviä mustakaapuja pitää nyt palauttaa. Paatunein osa ei imeisesti edes halua kalifaatistaan pois. Leirielämä on uskossa mukavaa.

Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry, aiemmin Suomen Demokraattiset Lakimiehet, lienee tämänkin juonen takana?
Demla oli alun perin kommunististen ja kansandemokraattisten lakimiesten yhdistys, mutta 1970-luvulla se laajeni myös sosiaalidemokraattien ja keskustalaisten "yleisedistykselliseksi" järjestöksi.

Pullervo

Väitetysti 2024 presidentinvaalien suosituin ehdokas, ulkoministeri viher-Pekka Haavisto touhuaa ääriaktiivisesti raivatakseen Isis-naisille nyt tukossa olevan polun Turkin rajalle tai Syyrian pääkaupunkiin Damaskokseen, jotta somalit ja muut Suomen passilla liikkuvat islamistinaiset saadaan takaisin Suomeen. Kurdeille on taas kerran erikseen tähdennetty, että äärimuslimit saavat palata Suomeen. Vähän valitellaan, ettei oikein nyt voi mennä hakemaan sieltä, kun toisilla on siellä kalashnikovit käsissä eli suomalaisviranomaiset tarvitsevat kaiketi sitten vain isommat pyssyt kantoon.

"Suomi on ilmoittanut kurdihallinnolle, että myös alholilaisilla on oikeus palata Suomeen, jos näihin ihmisiin ei kohdistu oikeudellisia toimia."

Dynamit Nobel -ainesta suorastaan, voi tosin räjähtää jonkun toisen, viattomankin käsiin koko viritelmä, kun käsitellään näin arvaamatonta materiaalia...

https://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/ulkoministeri-haavisto-toimintaan-al-holissa-tarvitaan-paikallisen-hallinnon-lupa-suomi-on-selvittanyt-voidaanko-leirilta-liikkua-pois-turkin-kautta/828724/
QuoteUlkoministeri Haavisto: Toimintaan Al-Holissa tarvitaan paikallisen hallinnon lupa – Suomi on selvittänyt, voidaanko leiriltä liikkua pois Turkin kautta (17.10.2019)

Suomi on ilmoittanut kurdihallinnolle, että myös alholilaisilla on oikeus palata Suomeen, jos näihin ihmisiin ei kohdistu oikeudellisia toimia.

Syyrian sodan käänne estää suomalaisviranomaisia toimimasta toistaiseksi Al-Holin leirillä. Al-Holin leirillä Syyrian kurdialueella on arviolta kymmenkunta suomalaista naista ja ehkä noin 30 suomalaislasta. Leiriläiset ovat aiemmin eläneet Isis-liikkeen alueella.

Ulkoministeri Pekka Haaviston mukaan toimintaan alueella pitää olla selvä lupa paikalliselta hallinnolta. Sota-alueella tämä ei helposti onnistu.

(...)

– Meillä on paljon puhuttu siitä, eivätkö lastensuojeluviranomaiset voi mennä sinne. Kun toisilla on kalashnikovit ja toisilla ei, tilanne on hieman epätasainen, Haavisto sanoo.

(...)

Suomi on ilmoittanut kurdihallinnolle, että myös alholilaisilla on oikeus palata Suomeen, jos näihin ihmisiin ei kohdistu oikeudellisia toimia.

– Olemme selvittäneet, voivatko ihmiset liikkua sieltä pois Damaskoksen tai Turkin kautta. Nämä ovat toistaiseksi olleet tukossa, Haavisto toteaa.

(...)

e:typo

Skeptikko

Ja tällaisia lapsia siis Suomi on innolla tuomassa Suomeen. Mitä voisi mennä pieleen...:

Avustustyöntekijä Doz Issa joutui Isis-lasten hyökkäyksen kohteeksi al-Holin leirillä, nyt hän auttaa Turkin pommituksia paenneita pakolaiskeskukseksi muutetussa koulussa
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006278352.html

Al-Salaamin työntekijät lopettivat kuitenkin työskentelyn Isis-leirillä pari kuukautta sitten, kun Issa ja hänen kollegansa joutuivat leirin lasten hyökkäyksen kohteeksi. Hänellä oli yllään kasvot paljaaksi jättävä hijab, joka sai joukon noin kymmenvuotiaita ja nuorempiakin lapsia raivoihinsa.

"Lapset hyökkäsivät kimppuumme, kutsuivat meitä vääräuskoisiksi ja heittivät meitä kivillä. Juoksimme telttaan piiloon ja jäimme sinne odottamaan turvatiimimme saapumista", Issa kertoo.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/