News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Lentoemännät hyväksyivät Finnairin tarjouksen – 18 miljoonan euron säästöt

Started by Micke90, 06.10.2014, 23:35:18

Previous topic - Next topic

Saavatko lentoemännät ja stuertit liikaa palkkaa?

Kyllä
33 (64.7%)
Ei
12 (23.5%)
EOS
6 (11.8%)

Total Members Voted: 51

Micke90

Lentoemännät hyväksyivät Finnairin tarjouksen – 18 miljoonan euron säästöt luvassa

Näin paljon lentoemäntä tienaa kuukaudessa

QuoteFinnairin viime vuoden vuosikertomuksesta selviää, että matkustamohenkilökunnan viime vuoden laskennallinen mediaanipalkka oli 4 152 euroa kuukaudessa.

Laskennallinen kuukausiansio on saatu jakamalla bruttoansiot 12 kuukaudella. Laskelmissa ei ole mukana verottomia etuja tai muita verottomia kompensaatiomuotoja kuten päivärahoja.

Lentoemäntien palkat ovat laskeneet hieman edellisvuodesta. Finnairin tiedoista selviää, että vuonna 2012 lentoemännän mediaanipalkka oli 4 201 euroa kuukaudessa.

Kyllä tuosta helposti voisi leikata ainakin 500-1000 €/kk ja silti palkka olisi vielä 3152 - 3652 €/kk + päivärahat.

Taikakaulin

Onhan tuo ihan järkyttävän iso palkka tuommoisesta hommasta. Olen samaa mieltä kanssasi.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Alkuasukas

"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Alkuasukas

4100€ liksasta jää noin 3100€ käteen. Jos siitä leikataan tonni niin käteen ei jää 3100€ plus päivärahat.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Micke90

Quote from: dothefake on 07.10.2014, 00:02:10
Palataan vaan. Seison korjattuna, en tosiaan tiennyt, että lentoemot eivät maksa veroa.

Eivät Finnairin halvat thaikkuemot maksakaan. Ainakaan Suomeen.

Quote from: Alkuasukas on 07.10.2014, 00:04:48
4100€ liksasta jää noin 3100€ käteen. Jos siitä leikataan tonni niin käteen ei jää 3100€ plus päivärahat.

Tosin ei sellaista kukaan ole väittänytkään.

Alkuasukas

Quote from: Micke90 on 07.10.2014, 00:04:54
Quote from: Alkuasukas on 07.10.2014, 00:04:48
4100€ liksasta jää noin 3100€ käteen. Jos siitä leikataan tonni niin käteen ei jää 3100€ plus päivärahat.

Tosin ei sellaista kukaan ole väittänytkään.
Paitsi sinä. Kunnes korjasit itseäsi kun siitä huomautettiin.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Micke90


siviilitarkkailija

Euro ja holtiton maahanmuutto murskaa suomalaisten toimeentulon ja talouden. Tällä päätöksellä ei ole mitään merkitystä kuin se että avaa pelin palkkojen laskulle samaan aikaan kun viherperkeleen ympäristömaksut nostavat elinkustannuksia. Finnair ei ole vuosiin palkannut suomalaisia lentoemoja. Kaikki rekrytointi tehdään ulkomaille ja ulkomaista. Kyseessä on sisäisen devalvaatiomme lähtölaukaus.

Finnairin ongelma on mm Embraer ja kaikki muut tyhjänpanttina olevat lentokoneet joita yritysjohtajat ovat ostaneet ostsmisen ilosta. Sitten kun tätä kalustoa on enemmän kun matkustajia,  niin on pakko "keksiä" säästöjä. Tämä on finski  ongelma.  Tähän eivät nämä säästöt vaikuta. Kuin ehkä kiihdyttäen. Pölhöt ostopäälliköt saavat lisää henghdysaikaa ostaa lisää sontaa jolle ei ole matkustajia.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Micke90

Quote from: siviilitarkkailija on 07.10.2014, 07:24:22
Euro ja holtiton maahanmuutto murskaa suomalaisten toimeentulon ja talouden. Tällä päätöksellä ei ole mitään merkitystä kuin se että avaa pelin palkkojen laskulle samaan aikaan kun viherperkeleen ympäristömaksut nostavat elinkustannuksia. Finnair ei ole vuosiin palkannut suomalaisia lentoemoja. Kaikki rekrytointi tehdään ulkomaille ja ulkomaista. Kyseessä on sisäisen devalvaatiomme lähtölaukaus.

Kyllä täysin ylipalkatun alan palkkatasoa sietääkin laskea. En sääli pätkääkään lentoemoja.

VeePee

Quote from: Micke90 on 07.10.2014, 07:50:49
Kyllä täysin ylipalkatun alan palkkatasoa sietääkin laskea. En sääli pätkääkään lentoemoja.
Täysin samaa mieltä. Työn vaativuutta kun ajattelee niin palkassa on 30% ilmaa.

Alkuasukas

Yksityisellä puolella saakoon kuka vaikka minkäverran palkkaa. Finnairista yli puolet omistaa valtio, joka sitten makselee tappioita verovaroista. Suomalaiselle lentoemolle käy kuten suomalaiselle merimiehelle tai suomalaiselle aperimiehelle.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Micke90

Quote from: Alkuasukas on 07.10.2014, 08:15:19
Yksityisellä puolella saakoon kuka vaikka minkäverran palkkaa.

Toki. Yksityinen puoli ulkoistakoot ylipalkatut alat sitten vaikka Kiinaan.

Topi Junkkari

Quote from: Alkuasukas on 06.10.2014, 23:46:57
Kova liksa tarjoilijalle. Saakohan Vr:llä samaa liksaa?

Tarjoilijalla harvemmin on mitään käsitystä edes työpaikkansa turvallisuussuunnitelmasta, saati mitään koulutusta turvallisuusasioiden hoitamiseen. Varsinkaan ns. extraajilla, joiden työpaikat vaihtelevat jopa päivittäin, ja usein joutuu johonkin paikkaan aivan ensimmäistä kertaa.

Lentokoneen matkustamohenkilökunnan päätehtävä ei ole tarjoilu, vaan kyseessä on lentoturvallisuustehtävä. Lentoemoja ja -homoja on tietyssä konetyypissä tasan yhtä monta, olipa lennolla tarjoilua lainkaan tai ei.

VR:llä junaturvallisuudesta vastaavat veturinkuljettajat ja konduktöörit, ja he ovat paremmin palkattuja kuin ravintolavaunua tai myyntikärryä hoitava henkilöstö.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Eino P. Keravalta

Uskon, että ravintolatarjoilijan työ on vaativuuden kannalta samaa tasoa kuin lentoemännän työ. Molemmat tekevät paljon muutakin kuin tarjoilevat.

Ravintolatarjoilijan työ voi käsittää varsinaisen tarjoilun ohella myös tehtäviä, jotka vaativat tietoteknistä osaamista, teknistä osaamista, psykologista osaamista, kirjanpidollista osaamista, turvallisuusosaamista ja tuotetieto-osaamista. Lisäksi voi tulla myös esimerkiksi siivousta tai raskaiden esineiden kantamista ja kielitaitoakin on oltava.

Jos lentokonetarjoilija saa 4000 euroa kuussa, se lienee kaksinkertainen summa siihen nähden, mitä maassa tarjoileva saa. Olisi kohtuullista, että molemmat saisivat noin 2500-2800 euroa kuussa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Alkuasukas

Quote from: Topi Junkkari on 07.10.2014, 08:28:09
Lentokoneen matkustamohenkilökunnan päätehtävä ei ole tarjoilu, vaan kyseessä on lentoturvallisuustehtävä.
Jaa. No saako ostarin stevari 4000€ liksaa? Sekin on turvallisuustehtävissä eikä tarjoile.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Peltipaita

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.10.2014, 08:50:50
Uskon, että ravintolatarjoilijan työ on vaativuuden kannalta samaa tasoa kuin lentoemännän työ. Molemmat tekevät paljon muutakin kuin tarjoilevat.

Ravintolatarjoilijan työ voi käsittää varsinaisen tarjoilun ohella myös tehtäviä, jotka vaativat tietoteknistä osaamista, teknistä osaamista, psykologista osaamista, kirjanpidollista osaamista, turvallisuusosaamista ja tuotetieto-osaamista. Lisäksi voi tulla myös esimerkiksi siivousta tai raskaiden esineiden kantamista ja kielitaitoakin on oltava.

Jos lentokonetarjoilija saa 4000 euroa kuussa, se lienee kaksinkertainen summa siihen nähden, mitä maassa tarjoileva saa. Olisi kohtuullista, että molemmat saisivat noin 2500-2800 euroa kuussa.


Nuo kaikki luetellut ravintolatarjoilijan tehtävät kuuluvat myös matkustamohenkilökunnalle. Kaiken tämän lisäksi on vielä lentoturvallisuusasiat. Voisin periaatteessa hakea itse ruokani ja juomani lentokoneessa olevasta automaatista jos säästäisin näin rahaa. En kuitenkaan haluaisi matkustaa lentokoneessa jossa ei ole matkustamohenkilökuntaa.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Alkuasukas

Quote from: Peltipaita on 07.10.2014, 09:08:51
En kuitenkaan haluaisi matkustaa lentokoneessa jossa ei ole matkustamohenkilökuntaa.
Mikä se matkustamohenkilökunnan tuoma arvo on?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Peltipaita

Quote from: Alkuasukas on 07.10.2014, 09:23:26
Quote from: Peltipaita on 07.10.2014, 09:08:51
En kuitenkaan haluaisi matkustaa lentokoneessa jossa ei ole matkustamohenkilökuntaa.
Mikä se matkustamohenkilökunnan tuoma arvo on?

Ehkä sitä pitäisi kysyä lentoliikenneviranomaisilta ja lentoyhtiöiltä jotka näitä ihmisiä palkkaavat.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Siili

Quote from: Peltipaita on 07.10.2014, 09:08:51
En kuitenkaan haluaisi matkustaa lentokoneessa jossa ei ole matkustamohenkilökuntaa.

Miten tämä liittyy asiaan?

Viime kädessä kysymys on siitä, kuinka halvalla henkilökunta suostuu hommansa tekemään.  Luulenpa, että hommaan riittää halukkaita vielä kauan, vaikka palkka edelleen alenisi, eikä indeksikorotuksia tulisi vuosiin.

Jenkeistä, jossa alan työmarkkinat ovat suuremmat, löytyi seuraavanlaista dataa:

http://www1.salary.com/Flight-Attendant-Salary.html

Eino P. Keravalta

QuoteNuo kaikki luetellut ravintolatarjoilijan tehtävät kuuluvat myös matkustamohenkilökunnalle

Sitä juuri yritin sanoa, valitan epäselvää ilmaisuani.

Tarkoitukseni oli viestiä, että lentoemännän ja tarjoilijan työ ovat molemmat vaativia ja jossain määrin samankaltaisia. Siksi molemmista pitäisi saada suurinpiirtein sama palkka.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

XXLowEnd

Minkähänlainen kullinkarvan kokonen osuus toi lentoemäntien ja stuerttien palkka on muihin kuluihin verrattuna, esim polttoaine, huollot ?

Peltipaita

Quote from: Siili on 07.10.2014, 09:40:01
Quote from: Peltipaita on 07.10.2014, 09:08:51
En kuitenkaan haluaisi matkustaa lentokoneessa jossa ei ole matkustamohenkilökuntaa.

Miten tämä liittyy asiaan?



Tämä liittyy asiaan siten että että täällä on verrattu matkastamohenkilökunnan tehtäviä tarjoilijan tehtäviin. Ravintola pärjää ihan hyvin vaikka ilman tarjoilijaa. Sen sijaan jos ollaan taivaalla kahden tuhannen kilometrin päässä lähimmästä lentokentästä ja matkustamossa syttyy vaikkapa tulipalo tai joku matkustaja saa sairaskohtauksen, olisi hyvä että siellä olisi henkilökuntaa joka osaa toimia oikein.

"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Alkuasukas

Quote from: XXLowEnd on 07.10.2014, 09:52:57
Minkähänlainen kullinkarvan kokonen osuus toi lentoemäntien ja stuerttien palkka on muihin kuluihin verrattuna, esim polttoaine, huollot ?
18 miljoonan säästöt ovat merkittävä osuus tappioista.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

dothefake

Kyllä on taas kovalla asiapohjalla tämäkin ketju aloitettu. Jos muita kiinnostaa, niin lukekaapa vaikka tämä. Ja tiedoksi, suomalainen emo maksaa palkastaan myös veroa, joka seikka ei ole kaikille ihan itsestäänselvää.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/107105-1800–4700-€kk-nain-lentoemanta-tienaa


Tuo linkki ei maalaannu kokonaan. Yritän vielä.

En saa sitä kokonaan esiin. Mutta osaatte kyllä mennä sinne itsekin. Ja kyllähän esim. Jetlag väsyttää varmaan enemmän kuin lähiöbaarin tarjoilu. Taitaa olla myös työajat toisenlaiset. Mutta tutustukaa ensin vaikka tuohon artikkeliin, niin huomaatte, että aloitus ei ole koko totuus, vaan melkoinen poiminta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Siili

Quote from: Peltipaita on 07.10.2014, 09:54:21
Quote from: Siili on 07.10.2014, 09:40:01
Quote from: Peltipaita on 07.10.2014, 09:08:51
En kuitenkaan haluaisi matkustaa lentokoneessa jossa ei ole matkustamohenkilökuntaa.

Miten tämä liittyy asiaan?



Tämä liittyy asiaan siten että että täällä on verrattu matkastamohenkilökunnan tehtäviä tarjoilijan tehtäviin. Ravintola pärjää ihan hyvin vaikka ilman tarjoilijaa. Sen sijaan jos ollaan taivaalla kahden tuhannen kilometrin päässä lähimmästä lentokentästä ja matkustamossa syttyy vaikkapa tulipalo tai joku matkustaja saa sairaskohtauksen, olisi hyvä että siellä olisi henkilökuntaa jotka osaa toimia oikein.

Kysymys on matkustamohenkilökunnan palkkatasosta.  Itse en usko, että tonninkaan palkanalennus tekee henkilökuntaa epäpäteväksi turvallisuusasioihin.  Minulla on myös sellainen tuntuma, että tiedossa olevalla kolmenkin tonnin kuukausipalkalla saadaan kursseille pätevää väkeä.

Minusta on toki valitettavaa, että niin monessa ammatissa kasvanut kansainvälinen kilpailu pakottaa alentamaan ansiotasoa.  Mutta minkäs teet. 

Olen toki samaa mieltä kanssasi siitä, ettei ole mitään järkeä vertailla lentoemoja johonkin toiseen ammattikuntaan, jolla sattuu olemaan osin samoja tehtäviä.

maltti on valttia

 " En kuitenkaan haluaisi matkustaa lentokoneessa jossa ei ole matkustamohenkilökuntaa."

Mikään ei estä sinua hankkimasta omaa lentokonetta ja sinne sopivaa määärää henkilökuntaa. Ei oikein täsmää, että muiden pitäisi maksaa sinun mielihalusi. Osta oma kone, ja palkkaa henkilökunta.  ;)

Peltipaita

Quote from: hiljainen tukija on 07.10.2014, 10:26:13
" En kuitenkaan haluaisi matkustaa lentokoneessa jossa ei ole matkustamohenkilökuntaa."

Mikään ei estä sinua hankkimasta omaa lentokonetta ja sinne sopivaa määärää henkilökuntaa. Ei oikein täsmää, että muiden pitäisi maksaa sinun mielihalusi. Osta oma kone, ja palkkaa henkilökunta.  ;)

Ei muiden tarvitse maksaa mielihalujani matkustaa matkustamohenkilökunnan kanssa. Toki he voivat matkustaa muillakin tavoin.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

dothefake

Luulisin, että matkustamohenkilökunta on pelastanut enemmän ihmishenkiä kuin tarjoilijat.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Siili

Quote from: dothefake on 07.10.2014, 11:18:01
Luulisin, että matkustamohenkilökunta on pelastanut enemmän ihmishenkiä kuin tarjoilijat.

En olis asiasta yhtä varma.  Tarjoilijoiden tekemiset eivät vain ole yhtä kattavassa rekisterissä kuin matkustajahenkilökunnan tekemiset, eikä mahdollisia läheltä piti -tilanteita kirjata yhtä innokkaasti kuin lentotoiminnassa.


Alkuasukas

Quote from: dothefake on 07.10.2014, 11:18:01
Luulisin, että matkustamohenkilökunta on pelastanut enemmän ihmishenkiä kuin tarjoilijat.
Mihin tämä luulo perustuu?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)