News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Lentoemännät hyväksyivät Finnairin tarjouksen – 18 miljoonan euron säästöt

Started by Micke90, 06.10.2014, 23:35:18

Previous topic - Next topic

Saavatko lentoemännät ja stuertit liikaa palkkaa?

Kyllä
33 (64.7%)
Ei
12 (23.5%)
EOS
6 (11.8%)

Total Members Voted: 51

Jepulis

Quote from: Siili on 07.10.2014, 09:40:01
Quote from: Peltipaita on 07.10.2014, 09:08:51
En kuitenkaan haluaisi matkustaa lentokoneessa jossa ei ole matkustamohenkilökuntaa.

Viime kädessä kysymys on siitä, kuinka halvalla henkilökunta suostuu hommansa tekemään.  Luulenpa, että hommaan riittää halukkaita vielä kauan, vaikka palkka edelleen alenisi, eikä indeksikorotuksia tulisi vuosiin.
Asia on juuri niin. Jos turvallisuus on lähtökohta sille, että maksetaan ihan mitä tahansa, niin silloin siivoojien on saatava kansanedustajan palkkaa, koska se vasta vaikuttaakin yleiseen turvaan ja raskaskin työ voi olla. Tottakai systeemissä yksi tekijä on tehtävän vaativuus myös, ei vain tehtävän tärkeys.

Lentoemännän ja stuertin työn vaativuus on kyseenalaista. Se vaikuttaa tehtävältä jota useimmat palvelualttiit henkilöt voivat oppia hoitamaan kohtuullisen hyvin. Tehtävä on haluttu, eikä näytä todennäköiseltä ettei tehtävään löytyisi tekijöitä halvemmalla. Palkan peruste näyttääkin olevan enemmän se, että palkkakehityksestä on tiettynä maailmanaikana voitu huolehtia paremmin kuin joillain muilla aloilla. Nyt vain ympäröivä maailma on muuttunut.

Koska tätä hommaa voi teettää pienempään palkkaan tyytyvillä, silloin globaalissa kilpailussa olevista lentoyhtiöistä joku myös tulee sitä etua käyttämään halusimme sitä tai emme. Suomalainen laatutaso voi oikeuttaa ehkä vähän korkeampaan palkkaan, ainakin suomalaisen asiakaskunnan näkökulmasta. Ei kuitenkaan mihin asti tahansa, varsinkin jos samalla vaikkapa ruuanlaadusta tai vastaavasta tingitään. Suomalaiset itse voi tehdä asialla vain sen, että yrittää pitää asemansa tinkien vähän eduista tai vain antaa työpaikkojen kadota maksiminopeudella. Sellainen ajatus, että tämmöisten takia erottaisiin kansainvälisestä kaupasta ei vaan ole tästä maailmasta, eli ei ole olemassa mitään suvereenia kansallista lentoyhtiötä. On olemassa yhtiö, joka kilpailee muiden kanssa kuten raksafirmat ja paperitehtaat.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

dothefake

Se perustuu kuvitelmaan, jonka paikkansapitävyydestä ei ole varmuutta.
Kai suomalainen ymmärtää luulo-sanan, etenkin konditionaalin kera esitettynä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kulttuurirealisti

Quote from: Peltipaita on 07.10.2014, 09:54:21Sen sijaan jos ollaan taivaalla kahden tuhannen kilometrin päässä lähimmästä lentokentästä ja matkustamossa syttyy vaikkapa tulipalo tai joku matkustaja saa sairaskohtauksen, olisi hyvä että siellä olisi henkilökuntaa joka osaa toimia oikein.

Paljonko on sairaanhoitajan tai palomiehen keskipalkka? Tällä tiedolla pidän kyllä aika kovana tuota tasoa, millä lentoemäntien palkat ovat olleet.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Jepulis

Quote from: Peltipaita on 07.10.2014, 09:54:21
kahden tuhannen kilometrin päässä lähimmästä lentokentästä ja matkustamossa syttyy vaikkapa tulipalo tai joku matkustaja saa sairaskohtauksen, olisi hyvä että siellä olisi henkilökuntaa joka osaa toimia oikein.
Olisihan se. Mutta ei satunnaisia tapahtumia voi käyttää keppihevosena, jos noihin satunnaisiin tapahtumiin ei oikeasti liity satunnaisen tapahtuman kannalta merkityksellistä erikoisosaamista. Muutamien viikkojen kursseilla muun oppimisen ohessa ei opi kaikkea. Ei sinusta tule tulkkia jos osaat käyttää hetken koittaessa sanakirjaa. Eikä lentoemo ole palomies savusukeltamisesta puhumattakaan. Eikä lentohenkilöstön 9 viikon koulutuksessa muutaman viikon lisäkursseineen todellakaan opita edes apuhoitajan vaativuustasolle sairaanhoidon osalta. Mutta keppihevosena sydänkohtaus ja konepalo on tietysti kätevä.

Tarkastellaanpa koulutusta Finnairin sivuilta: "Peruskurssi kestää 8 - 9 viikkoa" siihen päälle "Chief of cabin -kurssi ...kestää n. viikon" ja "Purserikurssi...on n. kahden viikon mittainen ".

Vaikka otettaisiin jatkokoulutus huomioon, jota sitäpaitsi on muillakin aloilla ihan jatkuvasti, ei se nyt ihan kuitenkaan vaikuta laajalta ammattikoulutukselta moneen yhtäaikaiseen erikoistehtävään. Mitä paloturvan ensisijaisiin järjestelmiin koneissa tulee, ei se pienehkön ensisammutuskoulutuksen saaneen matkustamohenkilöstön aktiivisuuden varassa ole, onneksi. Niitä suunnittelevat insinöörit on kylläkin palkkansa ansainneet.

Toinen asia on se, että samat turvallisuusnäkökohdat ovat kunnossa muissakin yhtiöissä kuin Finnairissa.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Micke90

Quote from: dothefake on 07.10.2014, 11:18:01
Luulisin, että matkustamohenkilökunta on pelastanut enemmän ihmishenkiä kuin tarjoilijat.

Luulisin, että ensihoitajat ovat pelastaneet enemmän ihmishenkiä kuin lentoemot.

dothefake

No aivan varmasti, mutta lääkärit ovat varmaan pelastaneet vielä enemmän. Mistä muuten vedit nuo ensihoitajat verrattaviksi ja miksi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Micke90


Onkko


Micke90


Onkko

Quote from: Micke90 on 07.10.2014, 19:16:44
Quote from: Onkko on 07.10.2014, 19:15:49
Saavatko lentoemot 4000e/kk?

Saatko sinä?

En mutta sinä väität että lentoemot saisivat tuollaisia palkkoja keskimäärin. Joku vittumaista kansainvälistä reittiä ikävillä työajoilla tekevä saa mutta ei kaikki.

Topi Junkkari

Quote from: Onkko on 07.10.2014, 19:21:18
En mutta sinä väität että lentoemot saisivat tuollaisia palkkoja keskimäärin. Joku vittumaista kansainvälistä reittiä ikävillä työajoilla tekevä saa mutta ei kaikki.

Komppi: Aika monessa ihan perusduunariammatissa esim. "vittumaista yöllistä päivystyskeikkaa poissa kotipaikkakunnalta" tekevä saa puheena olevan kaltaista palkkaa, mutta eivät kaikki.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Micke90

Quote from: Onkko on 07.10.2014, 19:21:18
En mutta sinä väität että lentoemot saisivat tuollaisia palkkoja keskimäärin. Joku vittumaista kansainvälistä reittiä ikävillä työajoilla tekevä saa mutta ei kaikki.

Minäkö tuon jutun olen kirjoittanut?

Onkko

Quote from: Micke90 on 07.10.2014, 19:47:17
Quote from: Onkko on 07.10.2014, 19:21:18
En mutta sinä väität että lentoemot saisivat tuollaisia palkkoja keskimäärin. Joku vittumaista kansainvälistä reittiä ikävillä työajoilla tekevä saa mutta ei kaikki.

Minäkö tuon jutun olen kirjoittanut?

Sinä jatkat siitä puhumisesta vaikka toisenlaista on esitetty http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/107105-1800%E2%80%934700-%E2%82%ACkk-nain-lentoemanta-tienaa

"Myös Finnair pidättäytyi tänään tiedotustilaisuudessa arvioimasta suoraan keskimääräistä palkkaa."

ja sinun lainaamasta uutisesta "Finnairin viime vuoden vuosikertomuksesta selviää, että matkustamohenkilökunnan viime vuoden laskennallinen mediaanipalkka oli 4 152 euroa kuukaudessa."


Micke90


Deputy M

Lentoemon korkein peruspalkka eri lähteiden mukaan on noin 2500 €/kk. Olosuhdelisät, ylityölisät, viikonloppulisät ja niin edelleen tekevät sen yli neljä tonnia kuukaudessa.

Jos tekee niin pitkää päivää, kuin lentoemot, niin kuka tahansa ammatti-ihminen pääsee vastaaville ansioille.
Me olemme kansa! - Nuiva ei naivi (Eino.P Keravalta) - On parempi näyttää syylliseltä, kuin kykenemättömältä.

Micke90


Ant.

Onhan palkka aika suuri, kun ottaa huomioon, että koulus kestää noin kaksi kuukautta. Selvää tietysti on, että vielä noin mielenkiintoiseen ammattiin (saa lentää, näkee maailmaa) olisi pilvin pimein tulijoita, vaikka palkka olisi esimerkiksi 2500 euroa ennen veroja.

Samanlaisia vähäinen koulutus + vähäiset vaatimukset työssä + mahdottoman muhkea palkka + vahva ammattiliitto -työpaikkoja on tietysti myös miesvaltaisilla aloilla. Itselleni esimerkiksi paperimiehen työ on hyvin tuttua monistakin syistä ja ainakin vanhaan hyvään aikaan kaikki äsken mainitsemani kriteerit täyttyivät mennen tullen. Ahtaajat ovat yhä edelleen tällainen ryhmä. Minunkin lapsuudenystävistäni useampi työskentelee ahtaajina ja kaikki ovat erittäin heikosti koulussa menestyneitä puolialkoholisteja, jotka pääsivät sisään suhteilla.

Ahtaajiakin kun haetaan lisää, niin aina on hakijajonot kuuhun saakka.

Minusta lentoemännät ovat tekemässä ihan järkevän ratkaisun. Palkka säilyy edelleen mahtavan muhkeana koulutustasoon suhteutettuna.
Homma is the new black.

Micke90

Quote from: Ant. on 07.10.2014, 20:22:26
Ahtaajiakin kun haetaan lisää, niin aina on hakijajonot kuuhun saakka.

Kyllä minullekin kelpaisi vähäistä koulutusta vaativa työ, jossa on muhkeat palkat ja palkanlisät. Missä niitä ahtaajia taas tarvittiinkaan? Eivätkö ahtaajat kuuluneetkaan työvoimapula-ammetteihin?

Alkuasukas

Jos palkka olisi suhteessa työvoiman tarjontaan eli markkinahintainen, olisi se jotain kakkosella alkavaa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Jaska Pankkaaja

Tai ykkösellä.. Mitähän jonkun Norwegianin balttiemännät saavat?
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Topi Junkkari

Quote from: Ant. on 07.10.2014, 20:22:26
Ahtaajat ovat yhä edelleen tällainen ryhmä. Minunkin lapsuudenystävistäni useampi työskentelee ahtaajina ja kaikki ovat erittäin heikosti koulussa menestyneitä puolialkoholisteja, jotka pääsivät sisään suhteilla.

Kaikki ahtaajat, jotka tiedän tai tunnen, ovat paikallisten baarien kanta-asiakkaita. Erään kohtalo surettaa – mies jäi ahtaajauran jälkeen eläkkeelle, mutta kuoli melko pian, alle 60 vuoden iässä.

Asun kohtuullisen matkan päässä Vuosaaren satamasta.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

dothefake

Jos joutuu työaikalainsäädännön vuoksi olemaan matkakohteessa 24 tuntia ilman palkkaa, niin kuinka niitä työtunteja saisi kasattua edes niukkaa palkkaa varten? Kyllä taas huonolla ekonomian tuntemuksella mennään täysillä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Micke90

Quote from: dothefake on 07.10.2014, 20:38:41
Jos joutuu työaikalainsäädännön vuoksi olemaan matkakohteessa 24 tuntia ilman palkkaa, niin kuinka niitä työtunteja saisi kasattua edes niukkaa palkkaa varten? Kyllä taas huonolla ekonomian tuntemuksella mennään täysillä.

Vaikka tuo otettaisiinkin huomioon, nousee lentoemojen työaika korkeintaan tavallisten pulliaisten tasolle. 7,5 tunnin mukaan laskettuna (165 t/kk) tuntipalkka olisi edelleen huimat 25,16 €. Ovatko lentoemot palkkakuopassa?

dothefake

Eivät, he ovat useimmiten ilmakuopassa. Koska noiden toipumisaikojen vuoksi eivät koskaan saavuta 165 t per kk, niin se kompensoidaan nykyään sovinnon mukaan saamalla 110 tunnin jälkeen suurempia korvauksia. Aiemmin oli 95 t. Nämä eivät ole salaisia, vaan kaikkien ulottuvilla olevaa tietoa, mutta intutiolla on kivempi väittää potaskaa. Luulen eli otaksun.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

sivullinen.

Quote from: Alkuasukas on 07.10.2014, 20:26:58
Jos palkka olisi suhteessa työvoiman tarjontaan eli markkinahintainen, olisi se jotain kakkosella alkavaa.

Näin olisi.

Tämänkin tarinan ainoa merkittävä anti on todiste, että Suomessa ei ole työmarkkinoita. Suomessa palkat päätetään poliittisin perustein ammattiliittojen ja EK:n toimesta. Finnairin kannattavuudella ei pitäisi olla mitään tekemistä Finnairin henkilöstölleen maksamien palkkojen kanssa. Mutta se on selitys, jota jatkuvasti jankataan televisiossa. Finnairin tulos kun on vielä suurimmaksi osaksi hallituksen eli eduskunnan päätettävissä. Jokainen laki, joka koskee tasapuolisesti kaikkia suomalaisia suuria lentoyhtiöitä, koskee käytännössä vain ja ainoastaan Finnairia. Onko palkka liian iso tai ei, syyt sille löytyvät poliittisesta asemasta eli lentoyhtiöiden lakkoaseen tärkeydestä ammattiyhdistysliikkeelle verrattuna katuravintoloiden täysin merkityksettömään lakkoaseeseen.

Täysin tyhjänarvoisten erikoiskoulutusten ja turvallisuustehtävien kautta palkkojen perustelu on juuri sitä itseään. Sillä saadaan poliittiset lehmänkaupat näyteltyä perustelluiksi. Loppujen lopuksi tämä riitely on yhtä onneton tapaus kuin jäsen Fjödörör Räkisen esitys Pitäisikö korkeakoulutetuilta vaatia pakkoyrittäjyyttä? Kummassakin tapauksessa ehdotetaan läpimädän talon paikkaamiseksi uusien verhojen hankkimista. Silloin voi hyvillä mielin sanoa jotain yritetyn. Käytännön merkitys kuitenkin on pyöristettynä nolla. Eurosto-Suomi on umpikujassa, eikä se palkkojenviilailulla tai senttien säästämisellä muuksi muutu. Se tulee muuttumaan romahduksen kautta -- jos en ole vielä sitä tehnyt selväksi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Sour-One

Joku vuosi sitten edellien toimari kertoi radiohaastattelussa, että Finnairilla ei oilisi mitään hätää, jos tarvitsisi maksaa vain työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Tiedä häntä miten totta puhui, mutta jos noin on, niin pahasti on ryssitty Finnairissa joskus tarjoamalla työehtosopimusta kovempia palkkoja.