News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Sijoitushomma

Started by Mehud, 03.10.2014, 20:36:06

Previous topic - Next topic

foobar

Quote from: Murkula on 08.01.2020, 07:25:53
Itse olen osake-sijoittamisesta sitä mieltä, että vaikka kuinka tulisi 10% tappiota, niin onko sillä väliä, jos itse säästettävien summien koko nousee +100%?  Onko silläkään väliä, jos tulee -80% takkiin, jos sijoittusyhteisöstä on jäänyt niin paljon tukan juureen, että ei ole sitä 5 vuoden autolainaa ja tulee toimeen tuolla lopulla 20%:lla?

80 prosentin tappioskenaariot ovat aika hurjia ottaen huomioon että esim S&P 500:n P/E ei ole ollut sitten 80-luvun alle 15 kuin hiuksenhienosti ja pikku hetken. Nyt se on hiukan päälle 24, josta 15:n tippuminen tarkoittaisi noin 40% tiputusta. Nykyluku on selkeästi yläkanttiin viimeisen 30 vuoden ajalta, mutta osaltaan korkotilanne selittää sitä varsin paljon.

Heikolla hajauttamisella voi toki menettää vaikka kaikki rahansa. Silti maailmanlopun profeetat ovat olleet pääosin väärässä ennenkin...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Murkula

Quote from: foobar on 08.01.2020, 09:44:07
80 prosentin tappioskenaariot ovat aika hurjia ottaen huomioon että esim S&P 500:n P/E ei ole ollut sitten 80-luvun alle 15 kuin hiuksenhienosti ja pikku hetken. Nyt se on hiukan päälle 24, josta 15:n tippuminen tarkoittaisi noin 40% tiputusta. Nykyluku on selkeästi yläkanttiin viimeisen 30 vuoden ajalta, mutta osaltaan korkotilanne selittää sitä varsin paljon.

Heikolla hajauttamisella voi toki menettää vaikka kaikki rahansa. Silti maailmanlopun profeetat ovat olleet pääosin väärässä ennenkin...
Yllätys että ääriesimerkki on ääriesimerkki, mutta pointti lepää siinä että se on silti parempi vaihtoehto. Siinä kun kuset kunnolla autolainoituksen kanssa, niin on mahdollisuudet tehdä vaikka 800% tappiota, ilman että se on edes ääriesimerkki. Tuo kun onnistuu ihan käsirahallisellakin lainalla...

Kuitenkin, se vasta on kunnon touhua on katsella, kun porukka nykyisin vivuttaa osaekkeitakin. :o
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Ajatolloh

Quote from: Tavan on 08.01.2020, 09:30:17
^Ja kannattaa miettiä mitkä ovat vaohtoehdot:

A) kulutat rahat pois kädestä suuhun, jolloin menetät rahat heti ja varmasti. B) pidät rahat pankissa, jolloin rahasi menettää arvoaan 100% varmuudella, mutta maltillista vauhtia C) sijoitat rahat, jolloin otat riskin, että seuraavat vuosikymmenet ovat aivan erilaisia kuin aiemmat 200 vuotta ja talouden kannalta pahempia kuin vaikkapa maailmansodat. Riskin vastineeksi saat erittäin hyvän mahdollisuuden vaurastua.

Ja mikä on worst case scenario? Se, että menetät suurimman osan sijoitustesi arvosta jossain syvässä globaalissa talousromahduksessa ja vuosikymmeniä kestävässä lamassa, jolloin joudut palaamaan lähtötilanteeseen eli siihen oravanpyörään missä nytkin olet ja jossa suurin osa ihmisistä muutenkin elää.

Tuossa skenaariossa lienee aivan paskan hailee, onko rahaa pankissa tai osakkeita kassakaapissa? Siinä maailmassa rupeaa ihan muut asiat pätemään kuten:

- Ammutko 150 metristä 10 kutia 10 cm sisään 10 sekunnissa?
- Teetkö 20 käsivetoa, 50 punnerusta ja juokset Cooperin 11 minuuttiin?
- Onko saunasi täytetty sokerilla?
- Onko PrepKitissäsi kattava survival varustus antibiootteineen kaikkineen selvitä Mad Max maailman kaaoksessa esim. 5 vuotta?

Tuota useimmat eivät tunnu käsittävän, että, joo, rahat voi menettää jos kun Iso-Kakka™ iskee tuulettimeen mutta toisaalta: ketään ei voisi enää siinä vaiheessa vähempää kiinnostaa joku raha.

Ajatolloh

Quote from: Hamsteri on 08.01.2020, 06:21:38
Autoja en ole koskaan tajunnut. Yleensä otetaan vielä velaksi ja joku 50 000 e maksava (millä saa esim lomakämpän etelästä). Se on vain vehje, jolla X määrä tavaraa ja ihmisiä pääsee paikasta A) paikkaan B).

Malediiveissa on sentään se pointti, että pääsee pakkasesta jouluksi ja uutta settiä arkeen.

Ollaan samaa ihmistyyppiä tossa suhteessa näemmä sit. En minäkään. Autoissa minua ei kiinnosta kuin a) turvallinen b) luotettava c) edullinen (montako €/km liikahtaminen maksaa).

Mutta kyllä jotkut laittaa käsittämättömän paljon fyffeä autoihin. Eihän päälle 40000k saa Suomessa vielä edes mitään ihmeellistä pirssiä ja vanhat 200000+ km poljetut luuskatkin maksaa 10000+ euroa. Niihin sitten jengi ostaa päämärkänä kaikenmaailman kahdentonnin erikoisvanteita ja mitä lie hilavitkuttmia....jos mä eläisin tolla tyylillä, niin söisin kaurapuuroa pakosta ja asusin vielä nykyistäkin vaatimattomammin. Koska kaikki ylimenevä irtoava fyffe uppoaisi epäjumalaan nimeltä auto. Ei jäis rahaa mihinkään muuhun.

Joko mä olen todella palkkakuopassa tai sitten todella paljon on jengiä, joka latoo ison osan tuloistaan autoihin.

Gommi

Itse olen nyt puoli vuotta sijoittanut, kun exä osti mut asunnostaan pois eikä muuten törsäys maistu... Hyvät fiilikset, näillä nousuilla apinakin vaurastuu. 10 000 egellä olen tienannut tonnin NOrdnetissä (joo, tiedän että todellinen tienaus on suoritettu vasta sitten kun rahat on pankkitilillä), varovaisesti aloittelen vaikka toki paljon enempäänkin olis varaa. 

Kiinnostavimmat salkun sisällöt:

-Macdonalds aiheutti pettymyksen. Ajattelin että varma valinta, mutta annas olla kun ostin huippuhintaan, toimitusjohtajan naissekoilut ja/tai yhtiön yleiset sikailut brasilian viidakoissa romauttivat kurssin -15 % nopeammin kuin ehtii Big Maccia syödä. Nyt kun kärsivällisesti on odottanut, olen enää satasen tappiolla ja ei ole epäilystäkään, etteikö se voiton puolelle kohoaisi, malttia vain. Ja aikaahan mulla on vaikka vuosia tämän osakkeen suhteen.

-Occidental Petrol on suurin onnistumiseni. Kuukaudessa hinta noussut 20%. Kuukaudessa! Tietysti näin jyrkkä nousu kuumottaa joten enköhän kohta kuittaa 400 e voittoa kotiin.

-Suomi Super rahasto: voittoa tullut mukavasti puolessa vuodessa 300 e, jotka kotiutin jo, koska joukkolakot ei varmaan hyvää tee osakekursseille ja salkussa on aika heikkojakin yrityksiä.

Tulevaisuudessa luulen että Tanskan ja Norjan superrahastot kiehtovat, mutta täytyy odotella, nyt kurssit on epäilyttävän korkealla joten luulen että kannattaa odotella helmikuun alennusmyyntejä. 

Mitäs mieltä palstan konkarimmat sijoittajat on?

Vastaanotin

Mitä vikaa osakesijoittamisessa vivuttamalla on? Jos lainan todellinen vuosikorko jää alle prosentin, laina-aika on järkevä sekä vivutettu pääoma on sijoitettu yhtiöihin, jotka maksavat suhteellisen vakaata osinkoa ja kuuluvat defensiiviseen porukkaan.
Pörssi sukeltaa taas jossain vaiheessa, mutta kaikki rahat eivät saa olla kiinni sellaisissa yhtiöissä, joiden tulos kärsii merkittävästi maailmantalouden sakatessa. Nämä tietyt defensiiviset yhtiöt maksavat sitten kuitenkin osinkoa, vaikka kurssi olisi alhaalla.

Tylsää touhua, eikä ole juuri treidausmahdollisuuksia. Mutta ehkä 20 vuoden sijoitushorisontilla kuitenkin ihan järkevää.
Mikäli nyt myy, kun monilla varsinkin jenkkifirmoilla kurssit ovat ATH, saa pahimmillaan maksaa reilusti myyntivoittoveroja ja rahat jäävät makaamaan tilille odottamaan sitä romahdusta. Tuottamatta yhtään mitään.

Tiedäpä näistä. Pitkällä juoksumatkalla kun kannattaa aina olla ylimääräiset rahat kiinni sijoituksissa. Olivat ne sitten osakkeita, rahastoja, asuntoja, metsää tms.

Hamsteri

En välttämättä ole konkarimpi, mutta heitetään jotain pointteja.

Quote]-Macdonalds aiheutti pettymyksen. Ajattelin että varma valinta, mutta annas olla kun ostin huippuhintaan, toimitusjohtajan naissekoilut ja/tai yhtiön yleiset sikailut brasilian viidakoissa romauttivat kurssin -15 % nopeammin kuin ehtii Big Maccia syödä. Nyt kun kärsivällisesti on odottanut, olen enää satasen tappiolla ja ei ole epäilystäkään, etteikö se voiton puolelle kohoaisi, malttia vain. Ja aikaahan mulla on vaikka vuosia tämän osakkeen suhteen.

Suomalaiset harvemmin edes lähtevät sijoittamaan ulkomaisiin firmoihin, vaikka suurimmat voitot voi tehdä esim Japanissa Ja Usassa eli siinä suhteessa hyvä. Isojen firmojen kohdalla juurikin kannattaa odottaa lyhyen aikavälin huonoja uutisia ja ostaa naisseikkailujen jälkeen -ei ennen-.

Quote-Occidental Petrol on suurin onnistumiseni. Kuukaudessa hinta noussut 20%. Kuukaudessa! Tietysti näin jyrkkä nousu kuumottaa joten enköhän kohta kuittaa 400 e voittoa kotiin.

Raaka-aine firmoilla voi tehdä isoja tappioita ja isoja nousuja lyhyellä aikavälillä. Tuokin tavallaan niin lottoa, että kannattaa metsästää Fukushimoja ja vasta sen jälkeen ostaa uraniumit.

Quote-Suomi Super rahasto: voittoa tullut mukavasti puolessa vuodessa 300 e, jotka kotiutin jo, koska joukkolakot ei varmaan hyvää tee osakekursseille ja salkussa on aika heikkojakin yrityksiä.

QuoteTulevaisuudessa luulen että Tanskan ja Norjan superrahastot kiehtovat, mutta täytyy odotella, nyt kurssit on epäilyttävän korkealla joten luulen että kannattaa odotella helmikuun alennusmyyntejä. 

Rahastot on hyviä. Niitä alennusmyyntejä ei välttämättä kannatta odotella, vaan nimeät summan X ja laitat sen vaikka kuukauden välein X määrään rahastoja, niin et todennäköisesti osu huonoon, etkä hyvään aikaan. Pätee myös aktiiviseen kauppaan. Ajoittaminen tavallaan vähän hölmöhköä ellet tee day tradingia työksesi. Jotkut siitä tietty tykkää, mutta yleensä kannattaa valita joku aikaikkuna kauanko ne rahat/osakkeet tekevät töitä sinulle ja sen jälkeen vasta katsoa asiaa uudelleen.

-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Golimar

Päivän päätös ATH 1531626,55 € , välillä kävi korkeammallakin

Rita Coolidge - All Time High
https://www.youtube.com/watch?v=bFurkDf6WXg

Nordeasta kuvakaappaukset, 95498,05 € on muualla.

Tilanne Nordea salkussa ‎16. ‎kesäkuu‎ ‎2018 vs ‎25. ‎heinäkuu‎ ‎2019 vs 25. lokakuu 2019 vs tänään.

https://hommaforum.org/index.php/topic,96274.msg3115287.html#msg3115287

Murkula

Quote from: Vastaanotin on 15.01.2020, 18:04:05
Mitä vikaa osakesijoittamisessa vivuttamalla on? Jos lainan todellinen vuosikorko jää alle prosentin, laina-aika on järkevä sekä vivutettu pääoma on sijoitettu yhtiöihin, jotka maksavat suhteellisen vakaata osinkoa ja kuuluvat defensiiviseen porukkaan.
Pörssi sukeltaa taas jossain vaiheessa, mutta kaikki rahat eivät saa olla kiinni sellaisissa yhtiöissä, joiden tulos kärsii merkittävästi maailmantalouden sakatessa. Nämä tietyt defensiiviset yhtiöt maksavat sitten kuitenkin osinkoa, vaikka kurssi olisi alhaalla.
Vaan kuinka usein tämä toteutuu ja vipua käytetään pieniriskisen salkun kasvattamiseen. Vaan yleensä mitä tulee nähtyä, harvemmin ne vakaasti ja rauhallisesti sijoittavat hakevat vipua, esim keskiriskisiin hajauttamisen sijaan. Vaan nimenomaan vipua hankintaan muutenkin kohtalaisen riskin päälle, otetaan lisää riskiä, sekä sitten vielä uutta vipua vivulla ostettuja uusia lappuja vastaan.

Mutta se ei ole edes se pointti, viitaten moneenkin aikaisempaan, kysymys on paljon enemmän siitä, paljonko tuo pöhöttää markkinaa? Vaikea sanoa....
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Golimar

Oli aika mukava sijoitusviikko, pienestä oli kiinni ettei 1,6 miljoonaa € korkattu. Kuvissa näkyvän lisäksi on 4944 € käyttötilillä ja jotain 5000 € Danske pankissa. Jos sama meno jatkuu niin vuoden kuluttua sijoitukset ovat + 2 miljoonaa €.

Golimar

X

Asunto- ja kiinteistörahastoissa kytee Kauppalehden mukaan riskejä, joiden toteutuminen maksaa hyväuskoisille sijoittajille vielä satoja miljoonia euroja.

Icon Corporation ja Huhtanen Capital haettiin konkurssiin ennen joulua. Privanetin Realinvestin ja Confido Capitalin Barcelona Investin sijoittajille antamat lupaukset osoittautuvat KL:n mukaan nekin hatariksi.

X

Icon Corporationin pesänhoitaja asianajaja Lassi Nyyssönen asianajotoimisto Fennosta toteaa, että nyt pelataan Mustaa Pekkaa, joka liittyy asunto- ja liikekiinteistöjen nippukauppaan. Hänen mukaansa useat asuntosijoittajat ovat vielä vaikeuksissa.

Kymmeniin kiinteistörahastoihin on Finanssivalvonnan mukaan sijoitettu noin kymmenen miljardia euroa.

X

https://www.verkkouutiset.fi/pesanhoitaja-kllle-nyt-pelataan-mustaa-pekkaa-asuntosijoittajille-vaikeuksia/

Hämeenlinnan Oraakkeli

Huuhtanen capital oli joko totaalinen käsi tai sitten koitti tehdä huijausta. Kiinteistöt ainakin kauppalehden mukaan kuraa, ja voitto tehtiin paperilla. Kiinteistösijoittaminen kannattaa ainoastaan suurissa kaupungeissa ja niissäkin ainoastaan osasta asuntoja.

P

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 18.01.2020, 12:11:16
Huuhtanen capital oli joko totaalinen käsi tai sitten koitti tehdä huijausta. Kiinteistöt ainakin kauppalehden mukaan kuraa, ja voitto tehtiin paperilla. Kiinteistösijoittaminen kannattaa ainoastaan suurissa kaupungeissa ja niissäkin ainoastaan osasta asuntoja.

Jep. Veit sanat suustani. Jos asuntosijoitusfirman salkussa on tämän tyylisiä kohteita...

"Kerrostaloa puretaan Espoossa.

Arviolta miljoona Suomen asuntoa sijaitsee väärässä paikassa.

Lukuisat kasvukeskusten asuinkerrostalot voivat pian olla purku-uhan alla, Kauppalehti kertoo.

Syynä on kaupungistumisen aiheuttama arvojen lasku kasvukeskuksissa. Arviolta miljoona Suomen asuntoa on muuttoliikkeen kannalta väärässä paikassa.

Korjausrakentamisen näkymiä pian 40 vuotta lvi-urakoinnissa operoineen Henri Juvan mukaan "asuntoja ja taloja jää tyhjilleen yhtä dramaattisesti kuin 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun muuttoliikkeessä".

– Caterpillarilla riittää töitä. Pian taloja ei korjata, vaan ne puretaan, Juva sanoo Kauppalehdelle."

https://www.verkkouutiset.fi/kl-kerrostaloja-puretaan-pian-kannattamattomina/

Tai:

"Lahdessa Pihtikadulla on tyrmistynyt tunnelma. Hyvin suunnitellun putkiremontin piti juuri alkaa, kun pankki ilmoitti, että taloyhtiölle ei heltiäkään aiemmin puheena ollutta 2,6 miljoonan euroa lainaa. Yhtiöllä ovat vaihtoehdot vähissä.

– Jokaisen osakkaan pitäisi niin sanotusti kaivaa kuvetta 10 000–13 000 euroa. Raha pitäisi tulla heti, ennen ei päästä aloittamaan, sanoo Isännöintitoimisto Talopron toimitusjohtaja Teemu Paakkanen.

Vasta kun talon osakkaat ovat keränneet noin 700 000 euron potin, pankki on valmis antamaan remonttilainan.

Ongelmana on se, että asunnot ovat liian halpoja: niiden vakuusarvo ei ole riittävä. Edes tehdyt katto-, parveke- ja sokkeliremotit eivät nosta riittävästi asuntojen neliöhintaa. Näin on vaikka Lahti on kasvualue."

https://yle.fi/uutiset/3-9562033

Tai:

"Katso asutko "liian halvalla" alueella: Taloyhtiöt jäävät ilman lainaa jo suurimmissakin kaupungeissa – Ari Vaskelainen kävi turhaan 10 pankin ovella
Edullinen koti voi olla ongelma. Suomen suurimmissa ja kasvavissa kaupungeissa on kymmeniä alueita, joilla asuntojen arvo ei enää riitä remonttilainan vakuudeksi. Vaarana on, että asunnot jäävät korjaamatta."

https://yle.fi/uutiset/3-11078348
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Golimar

Minulla ei ole mitään kaupallista koulutusta, Monopoli peli on se mistä minä opin sijoitushommat. Ehkä parasta oli se kun huijasin kusetusta yrittäneen YIT:n osto-optiosopimukseen tonteista ja siitä se minun uusi sijoitusurani lähti. En itse koe suuren firman huijaamista epämoraaliseksi vaan lähinnä oikeuden toteutumisena.

https://pelikone.fi/pelit/muut/Monopoli/9502

Murkula

Asuntokupla alkaa jo poksahtaa, mutta mitä on vasta tulossa? Seuraavan parinkymmenen vuoden aikana, pelkkä luonnollinen poistuma tulee vapauttamaan valtavan määrän asuntoja. Eikä nykyinen toiminta, jossa valtio asuttaa ihmisiä asunnoissa, oli se sitten vuokratuen, toimeentulotuen tai matutuksen parissa, voi jatkua loputtomiin myöskään. Entäpä tämä velkakupla ja se miten nollakorkojen varassa asunnoissa on järkyttäviä määriä sellaista velkaa sisällä, jota normaalissa taloudessa ei edes voisi olla?

Kyllä sopii olla hyvin varovainen, jos asuntopuolelle meinaa nyt sijoittaa. Melkein väittäisin, että näissä "Helsingin valituissakin", saattaa tulla vielä ihan tiputusta niissäkin. Ei mitään mahdottomia toki, mutta kyllä se vielä Stokan vieressäkin tuntuu, jos Espoossa alkaa olla puoli-ilmaista kämppää tarjolla.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Välttämättä mitään isoa asuntokuplaa ei tule. Monet syrjäseutujen tönöistä on niin huonokuntoisia että ne vaan puretaan kun asukkaat häipyy. Moni ei saa vaan niin paljoa perintöä mitä on aatellut. Jos joku on sijoittanut böndelle asuntoon, niin paska mäihä.

Hamsteri

QuoteOli aika mukava sijoitusviikko, pienestä oli kiinni ettei 1,6 miljoonaa € korkattu. Kuvissa näkyvän lisäksi on 4944 € käyttötilillä ja jotain 5000 € Danske pankissa. Jos sama meno jatkuu niin vuoden kuluttua sijoitukset ovat + 2 miljoonaa €.

Muista tehdä jotain rikkaiden juttuja, ettei homma vain ole sitä, että eletään keskiluokkaisesti, kerätään massia ja lopulta kaikki menee valtiolle (somaleille).
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Mika

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 18.01.2020, 18:36:08
Välttämättä mitään isoa asuntokuplaa ei tule. Monet syrjäseutujen tönöistä on niin huonokuntoisia että ne vaan puretaan kun asukkaat häipyy. Moni ei saa vaan niin paljoa perintöä mitä on aatellut. Jos joku on sijoittanut böndelle asuntoon, niin paska mäihä.

Tuohan se trendi on, mutta voi olla, että suunta vielä kääntyy. Isoista kaupungeista on tulossa sellaisia mamuslummeja, että jos duuni ei enää pakota asumaan niiden liepeillä, moni eläkkeelle siirtyvä on varmaan halukas muuttamaan vähän syrjemmälle.  Pois mamujen jaloista....
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Hamsteri

QuoteRikas on jotain + 10 miljoonaa €, minä olen mörökölli rasvanahka duunari enkä muuksi muutu, aina muistan kaikki solvaukset ja öykkäröinnit joita pitkäaikaistyöttömänä koin.

700 000 euroa, niin olet rikas ja top 1% maailmanlaajuisesti.

Mika

Quote from: Golimar on 18.01.2020, 20:45:56
Rikas on jotain + 10 miljoonaa €, minä olen mörökölli rasvanahka duunari enkä muuksi muutu, aina muistan kaikki solvaukset ja öykkäröinnit joita pitkäaikaistyöttömänä koin.

Kaikki on suhteellista.  Itse koen olevani kohtuullisen hyvässä asemassa kun säästöjä on kertynyt sen verran, että voin jäädä pois työelämästä reilusti ennen kuin 60 tulee täyteen.  Eiikä varmaa rahaa huvita riskeerata missään osakepelissä

Hamsteri

Quote from: Mika on 18.01.2020, 21:08:44
Quote from: Golimar on 18.01.2020, 20:45:56
Rikas on jotain + 10 miljoonaa €, minä olen mörökölli rasvanahka duunari enkä muuksi muutu, aina muistan kaikki solvaukset ja öykkäröinnit joita pitkäaikaistyöttömänä koin.

Kaikki on suhteellista.  Itse koen olevani kohtuullisen hyvässä asemassa kun säästöjä on kertynyt sen verran, että voin jäädä pois työelämästä reilusti ennen kuin 60 tulee täyteen.  Eiikä varmaa rahaa huvita riskeerata missään osakepelissä

700 000 euroa realisoitavissa olevaa omaisuutta, niin saa rikkaan tittelin. Tietty jos John Smithillä on miljoona ja kaikilla sen kavereilla 100 miljoonaa, niin se varmaan sanoo, että 200 miljoonaa on rikas.

Koko määritelmä menee tälläisissä skenaarioissa vaturalleen ja sanalla/määritelmällä "rikas" ei ole kuin sellainen suuntaa antava viitekehys.

Rikas on se jolla on 700 000 euroa realisoitavaa omaisuutta, kun velat ja muu on laskettu mukaan. Siinä se.

Mika

Quote from: Hamsteri on 18.01.2020, 21:35:21
Rikas on se jolla on 700 000 euroa realisoitavaa omaisuutta, kun velat ja muu on laskettu mukaan. Siinä se.

Kun henki lähtee, sillä ei ole paljon merkitystä, mikä on pankkitilin saldo. Tässä kannattaa myös olla realistinen. Aika harva elää yli 90-vuotiaaksi.  Ja vaikka eläisikin, pitää miettiä, miten rahoista siinä iässä voi nauttia.

Murkula

Jos oletetaan että kävisi tasan niin, niin kun nyt vastaavasta huonokuntioisesta talosta pyydetään tänään 50 k€, niin eikö se ole kupla jo itsessään? Todellisuus on kuitenkin se, että se on mielestäni itsessään jo täysi mahdottomuus, että edes landekuplan suorat vaikutukset saataisiin eristettyä ja siitä päästään vasta epäisuoriin. Ei se mennyt ihan niin 08-vuonnakaan, että surkuteltiin vain vähän tyhmiä asuntosijoittajia toisella puolella maailmaa, kun menettivät rahansa. Kyllä se tuntui "vähän" muuallakin, historiallisista bailouteista ja muista eristystoimista huolimatta.

Golimar

Quote from: Mika on 18.01.2020, 21:45:20
Quote from: Hamsteri on 18.01.2020, 21:35:21

Kun henki lähtee, sillä ei ole paljon merkitystä, mikä on pankkitilin saldo. Tässä kannattaa myös olla realistinen. Aika harva elää yli 90-vuotiaaksi.  Ja vaikka eläisikin, pitää miettiä, miten rahoista siinä iässä voi nauttia.

Mä olen elänyt köyhyydessä enkä halua sitä enää kokea ja sen vuoksi sijoitan rahani tuottavasti.

P

Helsingissä uudisrakentaminen maahan muuttaville, joille valtio maksaa vuokran, tulee myös jossain vaiheessa kokemaan romahduksen, kun ne veronmaksajat, jotka maksavat tuon leikin, alkavat loppua...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Murkula

Quote from: P on 19.01.2020, 02:15:33
Helsingissä uudisrakentaminen maahan muuttaville, joille valtio maksaa vuokran, tulee myös jossain vaiheessa kokemaan romahduksen, kun ne veronmaksajat, jotka maksavat tuon leikin, alkavat loppua...
Tarvitseeko edes rajata mamuihin? Suomen väestöstä 15 prosenttia sai viime vuoden lopussa asumistukea. Määrä on nyt 2.1 Mrd, saajia on 15% väestöstä ja kasvuvauhti naurettavat 5% vuodessa, kuka kuvittelee että tämä on kestävällä pohjalla? Tällä menolla kymmenessä vuodessa kolkutellaan 3,5 Mrd:tä ja mistä raha ajateltiin ottaa kasvun ollessa käytännössä nollassa?

Lisäksi viitaten aikaisempaan, tämä muhiin nimeomaan kaupungeissa eikä maaseudulla.

Jaska Pankkaaja

On se huimaa kun Lahdessa ja jopa PK seudulla taloyhtiöt menevät konkkaan väistämättömien remonttien vuoksi, ei tosin minkäänlainen yllätys minulle. Maalla asuminen olisi periaatteessa pelastus monelle hyväkuntoiselle eläkeläiselle ja downshiftaajalle mutta poliitikot suolaavat kiinteistöveroilla senkin mahdottomaksi. Mikäli kiinteistöveroa tarkistettaisiin talon todellisen arvon mukaiseksi olisi se useinkin korkeintaan kymppejä vuodessa. Nyt sitten puretaan kun asumiskelpoisen talon vero voi olla isopi kuin se "arvo".
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Venne

Suomessa on vuonna 2040 1,5 miljoonaa yli 65-vuotiasta. Neljännes kansasta on eläkeläisiä. Tämä suistaa huoltosuhdetta, sen lisäksi että nuorista miehistä syrjäytyy huomattava osa. Nyt jo puhutaan hoitajapulasta. Hoivan kustannukset räjähtävät todella nopeasti, parissa vuosikymmenessä. Jos nyt ostaa asuntoa, kannattaa miettiä Suomen (sekä oman perheen iällistä) tilaa 2040. Onko omat vanhemmat hoivakodissa? Oletko itse hoivakodissa? Onko varaa maksaa hoivasta? Vai kannattaisiko esim muuttaa jonnekin missä sää ostettua apua Suomea halvemmalla? Tai tilata oma filippiini au pair Suomeen? Voi tietysti olla myös että ilmastonmuutos ajaa koko muun maailman Suomeen ja silloin on se järvenrantatontti Kainuusta arvossaan. Tai pelto missä saa viljan kasvamaan kun muualla se ei onnistu.

Edit. Yksi seikka mikä kuviossa  on joka tapauksessa selvää, asumistuki ja toimeentukien pumppaaminen asuntohintoihin pk-seudulla loppuu ennen vuotta  2040. Eli sanoisin että siellä on musta pekka jaossa, troikka on uhannut tulla Suomeen  2024, jos jatkuva velkaantuminen ei lopu. Nyt työnnetään tuulipuvuille asuntorahastoja. Pahimmassa tapauksessa niitä on myös Varman ja Ilmarisen salkut täynnä näin nollakorkojen aikaan.

Golimar

X

Vielä kaksikymmentä vuotta sitten Saario uskoi, että moni suomalainen ottaa hänen neuvoistaan mallia ja ryhtyy itsekin sijoittamaan ja säästämään. Kukapa ei haluaisi vaurastua tai ainakin varautua eläkepäiviinsä, hän ajatteli.

Saario yrittää vielä kerran selittää pitkäaikaisen sijoittamisen merkitystä. Apuvälineenä on Helsingin pörssin OMXH Cap -indeksi. Näin se menee: Jos osti vuoden 1990 viimeisenä pörssipäivänä osakkeita 1 000 eurolla, oston arvo on nyt 21 000 euroa.

"Jaksoon mahtuu vieläpä kolme pörssiromahdusta, joissa osakkeiden arvot putosivat yli 50 prosenttia. Mutta romahdukset ovat uutisia, kurssinousut eivät."

Vuonna 2000 osakeomistuksia oli noin 800 000 suomalaisella, eikä luku ole siitä erityisemmin kasvanut. Sitä Saarion on vaikea sulattaa.

"Nyt minä ymmärrän, että olen epäonnistunut täydellisesti. Suomalaiset tietävät osakesijoittamisesta ihan yhtä vähän kuin kaksikymmentä vuotta sitten.""

X

"Sijoittaminen on Saariolle paitsi tapa ansaita rahaa mutta myös harrastus, jossa hän voi testata ajatteluaan. Siksi hän on ostanut salkkuunsa rahastojen lisäksi myös kymmenen yrityksen osakkeita. Yritykset ovat pieniä, ja ne löytyvät pörssilistoilta Suomesta, Ruotsista tai Yhdysvalloista.

Suomesta hän on kelpuuttanut mukaan silmänpainemittareita valmistavan Revenion, varainhoitoon keskittyneen eQ:n, digitaalisia röntgenlaitteita valmistava Detection Technologyn ja pilvipalveluja tarjoavan LeadDeskin."

X

https://www.hs.fi/talous/art-2000006383914.html

Juffe

Täällä ei näytä olevan vielä keskustelua sellaisesta kylmän laskelmoivasta aiheesta, kuin että miten koronavirusepidemia vaikuttaa sijoitusnäkymiin. Mitä markkinoilla tapahtuu jos a) paniikki tästä vielä nousee tai b) jos viruksesta kehittyyy oikeasti ihmisiä rajulla kädellä niittävä  pandemia? Voisi kuvitella, että on joitain yrityksiä ja toimialoja, joihin pelot ja häiriöt iskevät varsin rajusti. Voisin myös otaksua, että näistä aiheutuu suurempi kurssilasku kuin pitkällä ajanjaksolla tarkasteltuna olisi aihetta. Vaikka virus aiheuttaisi rajujakin tappioita härdellin ollessa käynnissä, lopulta tilanne palautuu normaaliksi enkä ymmärrä miksi hyvän yrityksen menestysedellytyset kärsisivät pysyvästi. Eli kun ihmiset ylireagoivat virukseen, luulisi osakemarkkinoilla avautuvan mahdollisuuksia hyvin ostoksiin sijoitusjänteen ollessa pitkä. Mitkä siis mahtaisivat olla tällaisia yrityksiä tai toimialoja, joilla kurssit saattavat laskea rajusti mutta palautua tilanteen normalisoiduttua? Esimerkiksi lentoliikenne voisi olla tällainen, mutta ainakaan Finnair ei toistaiseksi näytä ottaneen isompaa hittiä.