News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Saamelaiset, pohjolan alkuperäiskansa

Started by Marija, 01.10.2014, 14:46:48

Previous topic - Next topic

Vaniljaihminen

Quote from: Jaska on 12.04.2020, 11:01:42
Sekä saamelaiset että suomalaiset ovat täällä uusia tulokkaita, aikaisintaan pronssikauden lopulla saapuneita. Kun siis etnis-kielellistä jatkuvuutta tarkastellaan. Ei nimittäin voida puhua saamelaisista ja suomalaisista ennen kuin oli käytössä kieli, joka on saamen tai suomen esimuoto ja ennen kuin oli käytössä etnistä identiteettiä kuvaava etnonyymi "saamelainen" tai "suomalainen".


Mun mielestä tuo identiteetin vaatimus on hieman liian nykyaikainen määritelmä, kun se kielikin on usein melko mielivaltainen poliittinen määrittelykysymys. Myös esihistoriassa hyvin mahdollisesti oli monikielisiä ihmisiä ja monet sukulaiskieliset pystyivät ymmärtämään toisiaan ainakin auttavasti. "Suomalainen" on suhteellisen uusi käsite, joka vielä keskiajalla viittasi pelkästään varsinaissuomalaisiin; hämäläiset ja karjalaiset ovat nykyään myös "suomalaisia" eikä sitä pidetä ongelmana. Ehkä voisi kysyä että minne suomalaisuuden rajat todella menevät. Muinaisuudessa ei ollut nykyisiä valtiorajoja vaan ainoastaan kulttuuriset rajat, ja silloin suomalaiset saattoivat ymmärtää toistensa kieltä Pohjois-Ruotsia, Vepsää, Vienaa ja Liivinmaata myöten.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Jaska

Quote from: Vaniljaihminen on 12.04.2020, 11:29:08
Quote from: Jaska on 12.04.2020, 11:01:42
Sekä saamelaiset että suomalaiset ovat täällä uusia tulokkaita, aikaisintaan pronssikauden lopulla saapuneita. Kun siis etnis-kielellistä jatkuvuutta tarkastellaan. Ei nimittäin voida puhua saamelaisista ja suomalaisista ennen kuin oli käytössä kieli, joka on saamen tai suomen esimuoto ja ennen kuin oli käytössä etnistä identiteettiä kuvaava etnonyymi "saamelainen" tai "suomalainen".


Mun mielestä tuo identiteetin vaatimus on hieman liian nykyaikainen määritelmä, kun se kielikin on usein melko mielivaltainen poliittinen määrittelykysymys.
Nyt en hahmota vastauksesi pointteja. Voisitko kirjoittaa auki seuraavat:
- Miten tuo identiteetin vaatimus on liian nykyaikainen?
- Miten kieli on usein mielivaltainen poliittinen määrittelykysymys?

Quote from: Vaniljaihminen
Myös esihistoriassa hyvin mahdollisesti oli monikielisiä ihmisiä ja monet sukulaiskieliset pystyivät ymmärtämään toisiaan ainakin auttavasti. "Suomalainen" on suhteellisen uusi käsite, joka vielä keskiajalla viittasi pelkästään varsinaissuomalaisiin; hämäläiset ja karjalaiset ovat nykyään myös "suomalaisia" eikä sitä pidetä ongelmana.
Niin?
Tietenkin lähisukuisten murteiden/kielten puhujat aina ymmärtävät toisiaan kohtalaisesti.

Suomalainen on kylläkin ikivanha käsite, vaikka sen nykyinen tarkoite onkin uusi. Aiemmin se oli vain yhden heimon nimitys ja rinnasteinen hämäläiselle, karjalaiselle jne. Uudella ajalla se kehittyi etniseksi kattokäsitteeksi niille heimoille, jotka nykyään jakavat suomalaisen etnisen identiteetin. Muinaisuudessa mitään etnistä kattokäsitettä ei ollut vaan jokainen heimo oli samalla etninen yksikkö.


Quote from: Vaniljaihminen
Ehkä voisi kysyä että minne suomalaisuuden rajat todella menevät. Muinaisuudessa ei ollut nykyisiä valtiorajoja vaan ainoastaan kulttuuriset rajat, ja silloin suomalaiset saattoivat ymmärtää toistensa kieltä Pohjois-Ruotsia, Vepsää, Vienaa ja Liivinmaata myöten.
Ilman muuta, jos noilla alueilla oli suomalaisia. Jos niillä taas asui vain muita itämerensuomalaisia heimoja, silloin ymmärrys oli heikompaa. Eli kaikki riippuu siitä, miten sinä tuossa määrittelet suomalaisen.

Luka Mokonesi

Quote from: Supernuiva on 20.06.2020, 21:50:47
Quote from: Vaniljaihminen on 20.06.2020, 21:22:06
Näin se ajattelu menee:

Saamelaiset ovat "alkuperäiskansa" kuten amerikan intiaanit ja suomalaiset ovat imppperialisteja kuten valkoiset amerikkalaisetkin.  Siitä syystä suomalaisia pitää kohdella kuin lännenmiehiä, joille saamelaiset ovat menettäneet maansa.

En minäkään aluksi uskonut että kukaan oikeasti niin ajattelisi, mutta luultavasti asia opetetaan koululaisille juuri noin.

Minullekin on koulussa punainen opettaja tuollaista opettanut. Yksi sorron merkki on kuulemma Lappajärven nimi. En ole varmistanut asiaa mistään, mutta tämän opettajan mukaan saamelaiset ajettiin pois Lappajärveltä ja järven nimi muistuttaa yhä tänä päivänä tästä vääryydestä.

Hän oli siis sitä mieltä - voi kyllä olla keksinyt ihan omasta päästään - että Lappajärven nimi tulee siitä, että saamelaiset eli lappalaiset olivat asuttaneet tämän järven rantoja.

Onkohan vielä opettajia, jotka kirjoittavat neuvostokynällä? (Tuokin jäi hänestä mieleen, olen tainnut kirjoittaa aiheesta tänne aiemminkin.)

George Floyd/BLM-ketjusta lainattua.

Tässäkin kovaäänisimmät nuoret saamelaisnaiset Twitterissä maalaavaat saamelaisista kaunista kuvaa. Puhutaan saamelaisten pakkosuomalaistamisesta, mutta ei suomalaisten pakkonorjalaistamisesta tai pakkoruotsalaistamisesta. Saamelaisuudelle on olemassa tänä päivänä määritelmänsä, mutta alkaa vähän tuntumaan paksulta että saamelaiset ovatkin yhtäkkiä POC (people of color). Aika lailla voi laittaa saamelaista ja suomalaista riviin ja olla huomaamatta mitään eroja etnisyydessä tai piirteissä. Saamelaiset ja muutama sata miljoonaa tummaihoista, nuo telluksen syrjityt vähemmistöt.
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

MannaSariini

#63
Quote from: Luka Mokonesi on 21.06.2020, 12:08:49
Quote from: Supernuiva on 20.06.2020, 21:50:47
Quote from: Vaniljaihminen on 20.06.2020, 21:22:06
Näin se ajattelu menee:

Saamelaiset ovat "alkuperäiskansa" kuten amerikan intiaanit ja suomalaiset ovat imppperialisteja kuten valkoiset amerikkalaisetkin.  Siitä syystä suomalaisia pitää kohdella kuin lännenmiehiä, joille saamelaiset ovat menettäneet maansa.

En minäkään aluksi uskonut että kukaan oikeasti niin ajattelisi, mutta luultavasti asia opetetaan koululaisille juuri noin.

Minullekin on koulussa punainen opettaja tuollaista opettanut. Yksi sorron merkki on kuulemma Lappajärven nimi. En ole varmistanut asiaa mistään, mutta tämän opettajan mukaan saamelaiset ajettiin pois Lappajärveltä ja järven nimi muistuttaa yhä tänä päivänä tästä vääryydestä.

Hän oli siis sitä mieltä - voi kyllä olla keksinyt ihan omasta päästään - että Lappajärven nimi tulee siitä, että saamelaiset eli lappalaiset olivat asuttaneet tämän järven rantoja.

Onkohan vielä opettajia, jotka kirjoittavat neuvostokynällä? (Tuokin jäi hänestä mieleen, olen tainnut kirjoittaa aiheesta tänne aiemminkin.)

George Floyd/BLM-ketjusta lainattua.

Tässäkin kovaäänisimmät nuoret saamelaisnaiset Twitterissä maalaavaat saamelaisista kaunista kuvaa. Puhutaan saamelaisten pakkosuomalaistamisesta, mutta ei suomalaisten pakkonorjalaistamisesta tai pakkoruotsalaistamisesta. Saamelaisuudelle on olemassa tänä päivänä määritelmänsä, mutta alkaa vähän tuntumaan paksulta että saamelaiset ovatkin yhtäkkiä POC (people of color). Aika lailla voi laittaa saamelaista ja suomalaista riviin ja olla huomaamatta mitään eroja etnisyydessä tai piirteissä. Saamelaiset ja muutama sata miljoonaa tummaihoista, nuo telluksen syrjityt vähemmistöt.

Ovatkohan nämä saamelaiset POC:ksi määrittävät miettineet tekemisiään ihan loppuun asti? Mikäli he luokittelevat saamelaiset POC:ksi ja suomalaiset yleisestiottaen "valkoiseksi", niin silloin Lapin suomalaisesta väestöstä suuri osa on "kreoleina" myös POC:eitä.

USA:ssa, jota vihervasemmisto toisaalta vihaa ja toisaalta innokkaasti kopioi, ei tosin nykyään ole edes kreolia tai muuta kategoriaa "valkoisen" ja johonkin muuhun kategoriaan kuuluvan jälkeleiselle, vaan jälkeläinen on yksiselitteisesti sitä muuta kategoriaa. Tämän systeemin soveltaminen suomalainen "valkoiseksi" ja saamelainen muuksi kategoriaksi luokitellen johtaisi kyllä saamelaiskäräjille epämieluisiin lopputuloksiin saamelaiseksi kelpuuttamisessa.
Totuus on rasistinen

Vaniljaihminen

Mennyt hieman kauan aikaa mutta vastattakoon nyt edes.

Quote from: Jaska on 12.04.2020, 16:31:47

Nyt en hahmota vastauksesi pointteja. Voisitko kirjoittaa auki seuraavat:
- Miten tuo identiteetin vaatimus on liian nykyaikainen?
- Miten kieli on usein mielivaltainen poliittinen määrittelykysymys?

Identiteetti on vedetty jenkkiläisestä identiteettipolitiikasta, joka sitten on imponoitu Suomeen sellaisenaan, kuten moni muukin kiusanteko. Saamelaisten ja suomalaisten selittäminen kokonaan erillään on  identiteettipolitiikan nykyaikainen ilmentymä, mitä esim varhaisempi kulttuuriperinne ei tue ollenkaan. Suomalaisten "identiteetti" on joka tapauksessa lähempi saamelaisia kuin norjalaisia saati ruotsalaisia. Ja aivan hyvin elettiin ennen ilman mitään identiteettejä.

- kieltä eivät edes kielitieteilijät ryhdy määrittelemään yhteisöstään erillisenä ilmiönä (joku Chomsky ehkä..). Kiinassa on useita murteita, joita toiset kiinalaiset eivät ymmärrä kun taas skandinaavikielet ovat eri kieliä, vaikka niitä hyvin paljon ymmärretäänkin erikielisten puhujien kesken.Viittaatkin kyseiseen ilmiöön seuraavassa.

Quote
Quote from: Vaniljaihminen
Myös esihistoriassa hyvin mahdollisesti oli monikielisiä ihmisiä ja monet sukulaiskieliset pystyivät ymmärtämään toisiaan ainakin auttavasti. "Suomalainen" on suhteellisen uusi käsite, joka vielä keskiajalla viittasi pelkästään varsinaissuomalaisiin; hämäläiset ja karjalaiset ovat nykyään myös "suomalaisia" eikä sitä pidetä ongelmana.
Niin?
Tietenkin lähisukuisten murteiden/kielten puhujat aina ymmärtävät toisiaan kohtalaisesti.

Suomalainen on kylläkin ikivanha käsite, vaikka sen nykyinen tarkoite onkin uusi. Aiemmin se oli vain yhden heimon nimitys ja rinnasteinen hämäläiselle, karjalaiselle jne. Uudella ajalla se kehittyi etniseksi kattokäsitteeksi niille heimoille, jotka nykyään jakavat suomalaisen etnisen identiteetin. Muinaisuudessa mitään etnistä kattokäsitettä ei ollut vaan jokainen heimo oli samalla etninen yksikkö.

Quote
Quote from: Vaniljaihminen
Ehkä voisi kysyä että minne suomalaisuuden rajat todella menevät. Muinaisuudessa ei ollut nykyisiä valtiorajoja vaan ainoastaan kulttuuriset rajat, ja silloin suomalaiset saattoivat ymmärtää toistensa kieltä Pohjois-Ruotsia, Vepsää, Vienaa ja Liivinmaata myöten.
Ilman muuta, jos noilla alueilla oli suomalaisia. Jos niillä taas asui vain muita itämerensuomalaisia heimoja, silloin ymmärrys oli heikompaa. Eli kaikki riippuu siitä, miten sinä tuossa määrittelet suomalaisen.

No ei tuossa nyt mitään kiistanalaista ole. On helppo todeta, että 'suomalainen' ja 'hämäläinen' viittaavat samaan etnonyymiin, ja miksei ne samalla viittaisi saamelaisiinkin. Frikatiivinen h muuttuu helposti s:ksi.

Quote from: MannaSariini on 22.06.2020, 22:21:27

USA:ssa, jota vihervasemmisto toisaalta vihaa ja toisaalta innokkaasti kopioi, ei tosin nykyään ole edes kreolia tai muuta kategoriaa "valkoisen" ja johonkin muuhun kategoriaan kuuluvan jälkeleiselle, vaan jälkeläinen on yksiselitteisesti sitä muuta kategoriaa. Tämän systeemin soveltaminen suomalainen "valkoiseksi" ja saamelainen muuksi kategoriaksi luokitellen johtaisi kyllä saamelaiskäräjille epämieluisiin lopputuloksiin saamelaiseksi kelpuuttamisessa.

Ainoat ei-valkoiset saamelaiset ovat Naema-Aslak ja Soikiopää.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Vaniljaihminen

Duolingon kielikurssivalikoimaan tuli äskettäin englanninkielinen suomenkielen kurssi. Siellä kun oli lause "saamelainen shamaani asuu Norjassa" the Spanish Inquisition iski heti.

Voi Jesus tätä nykyaikaa  :facepalm:
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Luka Mokonesi

Quote from: Vaniljaihminen on 25.06.2020, 17:21:26
Duolingon kielikurssivalikoimaan tuli äskettäin englanninkielinen suomenkielen kurssi. Siellä kun oli lause "saamelainen shamaani asuu Norjassa" the Spanish Inquisition iski heti.

Voi Jesus tätä nykyaikaa  :facepalm:

Onko jotain linkkiä esim. johonkin päiden räjähtelyyn aiheen tiimoilta?
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

Vaniljaihminen

#67
Quote from: Luka Mokonesi on 25.06.2020, 18:46:28
Quote from: Vaniljaihminen on 25.06.2020, 17:21:26
Duolingon kielikurssivalikoimaan tuli äskettäin englanninkielinen suomenkielen kurssi. Siellä kun oli lause "saamelainen shamaani asuu Norjassa" the Spanish Inquisition iski heti.

Voi Jesus tätä nykyaikaa  :facepalm:

Onko jotain linkkiä esim. johonkin päiden räjähtelyyn aiheen tiimoilta?

Siellä duolingon keskustelufoorumeilla oli.
https://forum.duolingo.com/comment/39832443

Quote
While checking out the excercises, I faced a sentence which felt a rather negatively stereotypical: "Saamelainen shamaani asuu Norjassa – A Sámi shaman lives in Norway".

While it is great that the Sámi are mentioned in the excercises, the context of the sentence is problematic. When I read it, a picture from a tourism campaign hosted by the Finnish Sámi Council popped into my mind (link can be found in the end of this post). It's about marketing and misusing Sámi culture in tourism.

The Sámi Culture is often marketed by tourist companies in a way that harms the everyday life of Sámi people. By changing this sentence, Duolingo and this course could help to teach learners about Sámi culture in a more respectful way and help to prevent negative stereotypes. Better sentences could be, for example, "Saamelainen poronhoitaja asuu Norjassa – A Sámi reindeer herder lives in Norway" or "Saamelainen artesaani asuu Norjassa – A Sámi artisan lives in Norway".
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Juffe

Ovatkos saamelaiset nyt sitten onnistuneet laatimaan määritelmän saamelaisuudelle jollakin tavalla minkä jokin virallinenkin taho tunnustaa? Jos näin on, niin sittenhän sitä samaa metodia pitäisi saada käyttää myös muiden kansallisuuksien, vaikkapa suomalaisuuden, määrittelemiseen. Olisipa hauskaa nähdä erinäisten tahojen kiemurtelu kun he yrittävät perustella miksi saamelaiset saavat määritellä itsensä jotenkin rajaavastii mutta muut eivät.

Tughian

Quote from: Juffe on 11.07.2020, 21:38:48
Ovatkos saamelaiset nyt sitten onnistuneet laatimaan määritelmän saamelaisuudelle jollakin tavalla minkä jokin virallinenkin taho tunnustaa? Jos näin on, niin sittenhän sitä samaa metodia pitäisi saada käyttää myös muiden kansallisuuksien, vaikkapa suomalaisuuden, määrittelemiseen. Olisipa hauskaa nähdä erinäisten tahojen kiemurtelu kun he yrittävät perustella miksi saamelaiset saavat määritellä itsensä jotenkin rajaavastii mutta muut eivät.

En minä nyt tiedä, tarvitseeko tuohon hirveästi kiemurrella, ainakaan tiedostavaiston logiikalla: saamelaiset ovat "alkuperäiskansa", ja täten kulttuurillisesti merkittäviä, joten he saavat määritellä itsensä miten haluavat. Suomalaiset ovat eri lähteistä muodostunut, alkuperäiskansan poisajanut ja sisäsiittoisuuteensa ummehtunut kansa, jolla ei ole mitään merkitystä ja jonka ainoa tehtävä on kuolla pois uuden multikulttuurisen herrarodun ja alistettujen alkuperäiskansojen tieltä.

MannaSariini

#70
Siirsin tämän toisesta ketjusta, josta myös lainaus on.

Quote from: sancai on 21.02.2021, 19:11:29

Pohjoismaiden ja Suomenkin runsaslukuisin saamelaisväestö on pohjoissaamelaiset, jotka puhuvat pohjoissaamen kieltä. He hallitsevat saamelaisinstitutioita ja ovat enimmäkseen peräisin Norjasta. Suomessa elää myös kaksi kotoperäistä saamelaista kansaa, inarinsaamelaiset ja koltat, jotka puhuvat koltansaamea ja asuivat ennen Käsivarressa.

Onko kolttasaamelaisia asunut siis Käsivarressa? Suomessa vähän aikaa ollut "itäinen käsivarsi" eli Petsamo sijaitsee historiallisella koltta-alueella, mutta onko nykyisessä ainoassa "Suomen käsivarressa"?

Petsamon kuuluminen vähän aikaa Suomeen on luonnollisesti liitetty Suomen harjoittamaan kolonialismiin. Ovat jotkut sen rinnastaneen siirtomaahan nykypäivänä ja kai myös Suomeen kuulumisen aikanakin. Tosin Suomeen sovellettuja "Ei siirtomaa vaan osa Ruotsia" -perusteita voi soveltaa myös Petsamoon, ei siirtomaana vaan osana Suomea. (Eivät muuten suvakit tietenkään vetoa Algerian olleen osa Ranskaa eikä siirtomaa.) Ei Suomi ainakaan valloittanut Petsamoa vaan rajoista sovittiin entisen emämaa Venäjän ja entisen alusmaa Suomen välillä. Ei rajanvedossa kuitenkaan kuunneltu alueen alkuperäiskansaa heidän tahdostaan. Tosin se, että jonkin alueen asukkaiden toiveet huomioitaisiin valtiorajoissa on mitä ilmeisemmin poikkeavaa, jos ylipäänsä koskaan tapahtunut, ei normaali menettely. Onko suomalaisten asuinalueillekaan vedettävien rajojen osalta asukkailla itsellään ollut sananvaltaa? Koltta-alue jakaantui muutenkin kuin Petsamon puolesta kolmen valtion eli Venäjän, Suomen ja Norjan alueelle. Petsamon Suomeen liittämisen myötä muuttuneet valtionrajat kai kuitenkin vaikeuttivat alueen kolttien perinteisiä elinkeinoja kun niihin liittyneet maankäyttöalueet jakautuivat valtiorajan eri puolille. Osana kolonialismia myös suomalaisia muutti Petsamoon ja heidän määränsä oli lopulta kolttien määrää suurempi. Tässä onkin sitten suvakeille peruste, miksi suomalaiset eivät saa kieltäytyä suomalaiset vähemmistöksi jättävästä haittamaahanmuutosta. Samanlaista perustetta ei tietenkään sovelleta esim. pygmien ja khoisaneiden asuinalueille muuttaneiseen neekereihin. Tällaisia muuttoja on toki historia täynnä muutenkin. Eivät monet nykyiset alkuperäiskansatkaan olisi alkuperäiskansuusalueillaan ilman sellaisia. Lopulta Petsamon lyhytaikainen Suomeen kuuluminen oli varmaan kolttien kannalta pienempi paha kuin Venäjään jääminen, mitä ei toki Suomen ja Venäjän rajanvedossa silloin tiedetty. Vaikka Petsamosta evokuoidut koltat kokivat syrjintää sekä suomalaisten että muiden saamelaisten taholta oli Suomeen evakkona päätyminen varmaan Neuvostoliittoon jäämistä parempi vaihtoehto.

Käsittääkseni pohjoissaamelaisista osa on kotoperäisiä saamelaisia Suomessa. Siis kolttien tavoin osa heidän alkuperäiskansuusalueestaan sijaitsee Suomessa. (Kolttien osalta Inarissa on sekä heidän alkuperäiskansuusaluettaan että kolttaevakkojen asuinalueeksi perustettua aluetta.) Tenonsaamelaiset ovat kai porosaamelaisista erillinen pohjoissaamelaisten alaryhmä ja tenonsaamelaisten alkuperäiskansuusaluetta on Utsjoella. Onko sitten myös porosaamelaisissa kotoperäisiä saamelaisia, en tiedä tästä enempää. Porosaamelaisten omasta näkökulmasta voi kai esittää että heiden luokittelunsa muuksi kuin kotoperäisiksi ja luokittelu muuttajaksi on vain suomalaisten ja Suomen valtion näkökulmasta katsomisesta syntyvä harha. He ovat aiemmin viettäneet osan ajasta Suomen alueella vaikka suurimman osan ajasta viettäisivät muualla poropaimentolaisuuteen liittyvän laidunkierron myötä. Tämän laidunkierron eli jutaamisen lopetti sitten kolonialismi, joka sulki Suomen (suurruhtinaskunnan) rajan ensin Norjaan ja sitten Ruotsiin. Kolonialismin takia sitten jouduttiin asettumaan pysyvästi Suomeen. Käsittääkseni rajasulut liittyivät valtioiden välisiin rajakiistoihin eikä niiden ainakaan pääasiallinen tarkoitus ollut kolonialismin harjoittaminen porosaamelaisia kohtaan. Venäjän keisari kyllä rajasi suomalaisen oikeusistuimen määräämän rajasulun suurruhtinaskunnan ja Norjan välillä koskemaan yksin Norjan porohenkilöitä. Jutaamisessa ei ollut kysymys kuitenkaan mistään "ikimuistoisesta" elämäntavasta, vaikka kuinka alkuperäiskansaisena sitä esitettäisiin, vaan vasta suurporonhoidon myötä kehittyneestä tavasta. Alkoi se kuitenkin ennen Suomen valtion itsenäistymistä. Jos Suomi kuitenkin on voinut olla merkittävä kolonialismin harjoittaja ennen itsenäisyyden ja autonomiankaan aikaa, niin voiko vedota jonkin olevan vanhempaa perua kuin Suomen itsenäisyys? Keksimällä fiktiivinen etninen ryhmä, valkoiset suomalaiset, voidaan sitten väittää autonomian ajan rajasulkujen vaikutusta porosaamelaisiin suomalaiset sisältävän etnisyyden harjoittamaksi kolonialismiksi saamelaisia kohtaan. Varmaan kuitenkin Suomen suurruhtinaskunnan paikalliset tuomioistuimet ovat muun vallan tavoin olleet todellisuudessa etnisen vähemmistön, suomenruotsalaisten tai ihan Suomen ruotsalaisten, käsissä.

Tähän fiktiiviseen etnisyyteen vetoamalla sitten voidaan sanoa Miisa Nuorgamin olevan ensimmäinen etniseen vähemmistöön kuuluva Vuoden nainen. Kun aikaisemmat Vuoden naiset eivät olekaan olleet kahteen etnisyyteen, suomalaisiin ja suomenruotsalaisiin, kuuluvia vaan kaikki "valkoisia suomalaisia". Sanoi muuten filosofi ja demaripolitikko Thomas Wallgren Helsingin kaupunginvaltuustossa "rasistisille" toimijoille tilojen vuokraamisen tms. estämistä koskevassa istunnossa, että hän ei koe jotain pahaa ismiä tms. siksi että on valkoinen mies mutta kuitenkin ruotsinkielisyyden takia kokee jonkinlaista.
Totuus on rasistinen

MannaSariini

Ylen A-Studiossa tänään

https://areena.yle.fi/1-50646921

QuoteMiten historian vääryyksiä tulisi hyvittää? A-studion haastattelussa sekä Kanadan että Suomen alkuperäiskansoihin kuuluva Ara Aikio. Juontajana Heikki Ali-Hokka.
Totuus on rasistinen

Lalli IsoTalo

Kaksoisalkuperäiskansalainen epäilemättä ylittää intersektionaalisuusasteikolla alkuperäiskansalaisen. Mutta onko se edelleen n€€gerin alapuolella?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Hippo

Quote from: Lalli IsoTalo on 28.07.2021, 14:48:51
Kaksoisalkuperäiskansalainen epäilemättä ylittää intersektionaalisuusasteikolla alkuperäiskansalaisen. Mutta onko se edelleen n€€gerin alapuolella?

Ainakin ne, jotka joutuvat turvautumaan terrorismiin ovat kirkkaasti tuollaisten yläpuolella.

Shemeikka

Saamenmaa liene Kotimaan osastoa.

QuoteSuoratoistopalvelu Netflix ja saamelaista elokuvaa edistävä International Sámi Film Institute ovat sopineet vuoden kestävästä yhteistyöstä. 

Yhteistyö on osa Netflixin luovan tasa-arvon rahaston toimintaa.Rahasto etsii uusia tapoja edistää monimuotoisuutta ja vähemmistöjen edustusta viihdeteollisuudessa.

Yhteistyösopimuksen mukaan saamelaisia elokuvantekijöitä koulutetaan kameran takana tapahtuviin toimiin, ja heille pyritään saamaan mahdollisuus edetä viihdeteollisuudessa.

"Haluamme kertoa saamelaisia tarinoita saamelaisten tekijöitten kertomana", sanoo saamelaisen elokuvainstituutin toimitusjohtaja Anne Laila Utsi. "Yhteistyö Netflixin kanssa auttaa meitä tavoittamaan myös kansainvälisen yleisön."

Netflix tarjoaa saamelaisille elokuvantekijöille työpajamuotoista koulutusta. Ensimmäinen työpaja on 23.-24.9.2022 Ruijan Kautokeinossa. Pajan ohjaa Sherlock Holmes- ja The State- tuotannoista tunnettu Steve Clark-Hall.  Osallistujille opetetaan elokuvatuotantojen suunnittelua ja aikataulutusta, sekä tuotannon toteuttamista.

"Olemme innoissamme yhteistyöstä saamelaisen elokuvainstituutin kanssa," kertoo Netflixin Pohjoismaitten johtaja Claire Willats. "Haluamme kehittää saamelaisten rikasta tarinankerronnan perinnettä. Netflix haluaa tukea yhteisöjä toiminta-alueillamme, mukaan luettuna kehittyvät elokuvantekijät. Annamme uusille äänille mahdollisuuden tulla kuulluksi," hän jatkaa.

Lähde International Sámi Film Institute

https://www.kansalainen.fi/netflix-ja-saamelaiset-yhteistyohon/
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Golimar

Quote

Saamelaisopiskelijat kokeneet rasismia Oulun yliopistossa – Ylioppilaskunta tuomitsee
Oulun yliopiston ylioppilaskunnasta OYY:sta kerrotaan, että yliopiston saamelaisopiskelijat ovat kokeneet rasismia opiskelijatapahtumissa. Giellagas-instituutin saamen kielen ja saamelaisen kulttuurin opiskelijoiden ainejärjestö Gieku vahvistaa tiedon. OYY kertoo tuomitsevansa kaikenlaisen rasismin ja syrjinnän.

X

Giellagas-instituutin saamen kielen ja saamelaisen kulttuurin opiskelijoiden ainejärjestö Giekun puheenjohtaja Taija Hietanen vahvistaa OYY:n tiedot opiskelijoiden kokemasta rasismista.

Hänen mielestään tilanne on huolestuttava.

– Nämä OYY:n tiedotteeseen johtaneet tapahtumat alkoivat oikeastaan viime keväänä. Eräässä opiskelijatapahtumassa, missä meitä oli useita Giekun opiskelijoita paikalla, joukkoon tuli muitakin opiskelijoita. Yhtäkkiä yksi heistä sanoi meille, että saamelaiset tulisi ampua. Olimme tietenkin tosi järkyttyneitä siinä tilanteessa, emmekä osanneet vastata hänelle järkevästi. Sanoimme vain, että ei tuollainen ole ok eikä tuollaista voi sanoa edes vitsillä, mikä se hänen mielestään oli ilmeisesti sillä hetkellä, Hietanen muistelee.

– Tämä kyseinen ihminen on tämän tapahtuman jälkeenkin yrittänyt lähestyä joitakin giekulaisia eri tapahtumissa ja ihan tuolla yliopiston käytävillä ja yrittänyt provosoida sanoillaan jonkinlaista reaktiota, vaikka olemme toistuvasti sanoneet, että jättäisi meidät rauhaan.

X

https://yle.fi/uutiset/3-8684767

Outo olio

^
Quote– Tämä kyseinen ihminen on tämän tapahtuman jälkeenkin yrittänyt lähestyä joitakin giekulaisia eri tapahtumissa ja ihan tuolla yliopiston käytävillä ja yrittänyt provosoida sanoillaan jonkinlaista reaktiota, vaikka olemme toistuvasti sanoneet, että jättäisi meidät rauhaan.

Yksittäistapaukselle rangaistus häiriköinnistä. Varmasti jossakin yliopiston säännössä sanotaan että toisia opiskelijoita ei saa häiriköidä yliopiston tiloissa.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

JoKaGO

^^ Ei oo mitään kulttuurillista omimista, e-hei  :flowerhat:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Juffe

Quote from: Outo olio on 01.09.2022, 14:45:18
^
Quote– Tämä kyseinen ihminen on tämän tapahtuman jälkeenkin yrittänyt lähestyä joitakin giekulaisia eri tapahtumissa ja ihan tuolla yliopiston käytävillä ja yrittänyt provosoida sanoillaan jonkinlaista reaktiota, vaikka olemme toistuvasti sanoneet, että jättäisi meidät rauhaan.

Yksittäistapaukselle rangaistus häiriköinnistä. Varmasti jossakin yliopiston säännössä sanotaan että toisia opiskelijoita ei saa häiriköidä yliopiston tiloissa.

Tapaus olisi muutenkin pitänyt uutisoida vain häiriköintinä, sillä eiväthän valkoihoiset voi kokea rasismia.

Radio

Suomalaiset ovat Suomessa alkuperäiskansa, jonka nationalismin juuret ovat Isovihan ajoilta. Pohjola ei tarkoita vain Suomen Lappia. Saamelaiset heimot asustavat Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Venäjällä. Nomadinen kulttuuri ei tunne valtakuntien rajoja. Nykysuomessa kukaan suomensuomalainen tuskin haluaa mitään pahaa lappalaisillemme. Poronhoito jatkukoon! Pidetään Lappi asuttuna, siellä viihtyy etelän mieskin.
Suomenruotsalaiset ja suomensaamelaiset ovat oleskelleet seudulla siinä kuin suomensuomalaisetkin, kyllä heidän kanssaan voidaan elää ihan sovussa.

sancai

Quote from: Radio on 02.09.2022, 13:32:37
Suomalaiset ovat Suomessa alkuperäiskansa, jonka nationalismin juuret ovat Isovihan ajoilta. Pohjola ei tarkoita vain Suomen Lappia. Saamelaiset heimot asustavat Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Venäjällä. Nomadinen kulttuuri ei tunne valtakuntien rajoja. Nykysuomessa kukaan suomensuomalainen tuskin haluaa mitään pahaa lappalaisillemme. Poronhoito jatkukoon! Pidetään Lappi asuttuna, siellä viihtyy etelän mieskin.
Suomenruotsalaiset ja suomensaamelaiset ovat oleskelleet seudulla siinä kuin suomensuomalaisetkin, kyllä heidän kanssaan voidaan elää ihan sovussa.
Alkuperäiskansan konsepti toimii vain joissakin rajoitetuissa tilanteissa, kuten Pohjois-Amerikassa. Ei aina sielläkään, esimerkiksi Kanadassa lopetettiin alkuperäiskansojen geenitutkimus, kun huomattiin vahingossa, että nykyintiaaniheimot eivät olekaan geneettistä sukua alueella aiemmin asuneille kansoille, vaan he ilmeisesti kansanmurhasivat alueen alkuperäisasukkaat.  Euroopassa tilanne on kuitenkin toisenlainen, koska kaikki eurooppalaiset väestöt ovat syntyneet lukuisista vanhemmista väestöistä. Kun tätä on Amerikasta apinoitu Eurooppaan, onkin pyritty löytämään kaikenlaisia epämääräisiä tekosyitä nimetä poliittisesti mielekkäitä ryhmiä alkuperäiskansoiksi, mutta mitään historiallista pohjaa sillä ei ole.

Suomen asutushistoria on yhä hämärän peitossa, mutta on melko selvää, että saamelaiset eivät ole Suomen alkuperäiskansa. Suomessa asui ihmisiä vuosituhansia ennen uralilaisten kielten puhujien saapumista tänne. Volgan mutkasta ovat peräisin sekä suomen, että saamen kielet ja sekä suomalaiset, että saamelaiset kantavat yhä muinaisia suomalaisia geenejä. Kielitieteilijät uskovatkin löytäneensä joitain esiuralilaisten kielten jäänteitä suomalaisista ja saamelaisista paikannimistä.

Nykysaamelaiset ovatkin yhdistelmä erilaisia muinaisia väestöjä, kuten nykysuomalaiset. Suomalaiset ja saamelaiset jakavat paljon muinaista perimää, koska Etelä-Suomen saamelaista väestöä ei luultavasti tapettu kun kantasuomen puhujat alkoivat levittäytyä baltiasta, vaan jokaisen meistä esivanhempien joukossa on suomalaistuneita Etelä-Suomen saamelaisia. Suomea voiskin verrata vaikka latinalaiseen Amerikkaan. Kaikilla suomalaisilla on runsaasti saamea puhuneiden ihmisten perimää, mutta varsinaiset alkuperäiskielet ovat säästyneet vain todella syrjäisillä alueilla.


Radio

Erään määritelmän mukaan alkuperäiskansat ovat niitä, jotka ovat jääneet vähemmistöksi maahanmuuttaneiden kansojen alle. Saamelaisiin nähden alkuperäiskansaa ovat ennen heitä alueen asuttaneet jne.
Miten Norja, Ruotsi ja Venäjä kohtelevat saamelaisiansa, joita on jonkun arvion mukaan:
Suomi: 6 000
Norja: 60 000 – 100 000
Ruotsi: 15 000 – 20 000
Venäjä: 2 000

Suomen saamelaiset ovat Suomen kansalaisia. Riitaa taitaa olla vielä maanomistuksesta. Esi-isien porolaitumet koko Lapissa kuuluvat joidenkin mukaan näille paimentolaisille. Toki!