News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Suomen inttiin uusi käytäntö: juokseminen loppuu

Started by Dirre, 10.07.2009, 11:06:50

Previous topic - Next topic

Veli Karimies

Quote from: mikkoellila on 18.07.2009, 18:06:14
Vastoin yleistä harhaluuloa vittumaiset olosuhteet eivät kuitenkaan mitenkään "kasvata luonnetta".

Mielipiteitä on varmaan tasan niin monta kuin ihmisiä. Minua tuo pinkkajuttu auttoi huomattavasti silmälläpitäen loppupalvelusaikaa, jolloin mm. ei pinkoilla enään ollut niin väliä. Uskon, että tämä pinkkajuttu auttoi myös kaikkia muita oman joukkueen jäseniä, koska sietokyky oli huomattavasti korkeampi kuin muilla joukkueilla muista varuskunnista.

Ja mitä tulee lainaamaani lauseeseen. Vittumaiset olosuhteet kasvattivat ainakin minun luonnettani ja taas uskon, että ne auttoivat AINAKIN _suurimpaa_ osaa oman joukkueeni jäseniä.
Kuulin tuon selityksen jo varusmiehenä. Siinä on kuitenkin joku raja, jonka jälkeen täysin turhien ja todella vittumaisten tehtävien suorittamisen millimetrintarkka syynääminen alkaa olla haitaksi sotilaallisen koulutuksen tavoitteiden toteutumiselle.

Tämä on varmasti henkilökohtaista. Minä koin sen rajan olevan siinä kun minua pyydettiin tekemään jotain josta hyötyy käskynantaja eikä kukaan muu. Mutta toisalta taas tämäkin auttoi ottamaan komentoja vastaan, tosin en nähnyt siinä enään olevan hyötyä koska se taso oli jo saavutettu aiemmin.

poeka

QuoteVastoin yleistä harhaluuloa vittumaiset olosuhteet eivät kuitenkaan mitenkään "kasvata luonnetta". Esimerkiksi väkivaltaisten alkoholistivanhempien lapsethan ovat myöhemmässä elämässään yleensä moniongelmaisia niin mielenterveydellisesti kuin sosioekonomisesti. Nietzschen "mikä ei tapa, vahvistaa"-läppä ei siis pidä paikkaansa.

Kyllä ne kasvattaa. Turhaa puuhastelua vaan vähemmälle ja oikeita hommia tilalle. 6kk on todella lyhyt aika loppujen lopuksi opetella kaikkia tarvittavia temppuja, mutta jostain se koulutus aina kuitenkin aloitettava. Toivottavasti kotiutuessaan varusmies tuntee, että joukossaan on hyvä henki ja pystyy luottamaan siihen että edes tietyt perustemput hallitaan olipa koulutushaara mikä tahansa.

Sodankäynti on kuitenkin enimmäkseen väsyneenä kylmässä odottelua märissä kamppeissa nälkäisenä. Kurjuutta ei tarvitse maksimoida joka kerta, mutta sitäkin on hyvä joskus opetella. Onhan siinä kyllä kieltämättä valtavasti haastetta kun nykyään nuoriso ei enimmäkseen harrasta luonnossa liikkumista samaan malliin kun nyt vaikka esimerkiksi ennen sotia. Monelta ei enää onnistu esim tulenteko ihan niin vaan kädenkäänteessä jne..
"Minä tahdon kaatua kunnialla vapaan ja väljän taivaan alla."

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: mikkoellila on 18.07.2009, 18:06:14Vastoin yleistä harhaluuloa vittumaiset olosuhteet eivät kuitenkaan mitenkään "kasvata luonnetta".

Et ole ilmeisesti törmännyt tähän varsin suosittuun artistiin nimeltä "Jippu"? Hänhän on nimenomaan jalostanut lapsuutensa ja nuoruutensa kärsimykset äärimmäisen koskettavaksi musiikiksi. Esimerkiksi Jipun ollessa 13-vuotias hänen veljellään oli kerran tosi paha flunssa, ja kuumettakin oli pahimmillaan 39 astetta, mikä oli äärimmäisen raskasta koko perheelle. 11-vuotiaana Jipun isän auto hajosi kerran kesken matkan, kun häntä oltiin viemässä kuoroharjoituksiin.  

Kaikki nämä vaikeudet ovat vielä ikäänkuin kertautuneet Jipun kohdalla, koska hän on niin valtavan herkkä persoona. Samalla, kun hän on niin herkkä, on hän kuitenkin tavallaan myös äärettömän vahva. Vaikka Jipun elämässä on ollut paljon tällaisia hyvin traagisia kokemuksia, on hän koonnut itsensä kerta toisensa jälkeen ja noussut yhdeksi Suomen suurimmista muusikoista, jonka teoksissa rankka lapsuus kuuluu viiltävällä tavalla:

http://www.youtube.com/watch?v=dDjNTFIu7Sw

mikkoellila

Quote from: Veli on 18.07.2009, 18:15:27
Kuulin tuon selityksen jo varusmiehenä. Siinä on kuitenkin joku raja, jonka jälkeen täysin turhien ja todella vittumaisten tehtävien suorittamisen millimetrintarkka syynääminen alkaa olla haitaksi sotilaallisen koulutuksen tavoitteiden toteutumiselle.

Tämä on varmasti henkilökohtaista. Minä koin sen rajan olevan siinä kun minua pyydettiin tekemään jotain josta hyötyy käskynantaja eikä kukaan muu.

Sehän nimenomaan on ratkaisevaa, onko siinä käskyssä mitään järkeä vai ei. Puhuin nimenomaan täysin turhien tehtävien suorittamisesta, tyyliin "kiillota rätillä metallisia sängynjalkoja joka päivä tupatarkastusta varten".
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Veli Karimies

Quote from: mikkoellila on 18.07.2009, 18:32:24
Sehän nimenomaan on ratkaisevaa, onko siinä käskyssä mitään järkeä vai ei. Puhuin nimenomaan täysin turhien tehtävien suorittamisesta, tyyliin "kiillota rätillä metallisia sängynjalkoja joka päivä tupatarkastusta varten".

No ei ole. En katso tuotakaan täysin järjettömänä tehtävänä. Järjetön tehtävä voisi olla esim "mene kiillottamaan minun kenkäni".

mikkoellila

Quote from: Veli on 18.07.2009, 18:35:04
Quote from: mikkoellila on 18.07.2009, 18:32:24

No ei ole. En katso tuotakaan täysin järjettömänä tehtävänä. Järjetön tehtävä voisi olla esim "mene kiillottamaan minun kenkäni".

Muistatko saaneesi tuollaisia käskyjä? Tuo olisi ollut ohjesäännön vastaista.

Eikö mikään ohjesäännön mukainen käsky mielestäsi koskaan ollut turha?
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

poeka

Kannattaa toki muistaa sekin, että varusmiesjohtajista suurinosa on vielä johtajana toimiessaan täysiä lapsia. Aliupseerikoulu ei ole todellakaan tae minkäännäköisistä johtamistaidoista. Työkalut on annettu käyttöön, mutta se onkin jo sitten eriasia miten niitä kukakin sitten käyttää. Herkästi siinä nousee keltainen neste päähän kun saa vähän valtaa muihin samanikäisiin verrattuna.
"Minä tahdon kaatua kunnialla vapaan ja väljän taivaan alla."

Veli Karimies

Quote from: mikkoellila on 18.07.2009, 18:37:25
Muistatko saaneesi tuollaisia käskyjä? Tuo olisi ollut ohjesäännön vastaista.

Eikö mikään ohjesäännön mukainen käsky mielestäsi koskaan ollut turha?

Kyllä sain, josta myöhemmin menin sanomaan komppanian toimistoon. Meitä ohjeistettiin tekemään niinkuin käsky kuuluu ja valittämään myöhemmin. Ei ollut.

aivovuoto

Armeijahan tekee miehistä poikia.

Tuskinpa siinä pinkan ja punkan nysväämisessä muutaman viikon aikana on kyse paljoakaan mistään muusta kuin kovasta pätemisen halusta. Alokasajan jälkeen on jo useampien mielenkiinto laskenut sen suhteen täysiin nollaan.

Kaipa tuo kaikki kiva pinkan, punkan, siivouksen ja pitsin nypläyksen välissä tekee sitten sotilaista itsenäiseen ajatteluun kykenemättömiä tappokoneita. Johtaako se sitten parempaan menestykseen kokonaisuudessaan on sitten eri asia. Eli onko niitä tylsiä kyniä sitten niin paljon enemmän kuin teräviä siellä armeijan penaalissa, että kannattaa?

mekkuli

Quote from: aivovuoto on 18.07.2009, 19:47:13Johtaako se sitten parempaan menestykseen kokonaisuudessaan on sitten eri asia.

Jos sota menee tasan niin pinkat ratkaisee.

aivovuoto

Quote from: mekkuli on 18.07.2009, 20:09:54
Quote from: aivovuoto on 18.07.2009, 19:47:13Johtaako se sitten parempaan menestykseen kokonaisuudessaan on sitten eri asia.

Jos sota menee tasan niin pinkat ratkaisee.
;D

Ei vaan kukaka osaa lähtökohtaisesti tasaväkisessä taistossa vetää sen oikean väylän aivottomuuden ja individualistisen tien välillä, huomioiden joukkonsa kyvyt oikein.

Teekkari Tampereelta

Quote from: mikkoellila on 16.07.2009, 23:56:17
Quote from: Teekkari Tampereelta on 16.07.2009, 23:43:40
Tätä ei kuitenkaan edistä...vittumainen pelleily...blaah...

Kannattaako kantoneekeri ja miinanpolkuosaston jäsenten ottaa näihin asioihin kantaa ollenkaan?

No älä sitten ota kantaa.

Öh...
Olit 6kk armeijassa? Olet siis tykinruokaa tai jotain vielä hyödyttömämpää.
Ei 6kk varusmiehellä ole mitään edellytyksiä ottaa kantaa sotilaskoulutukseen liittyviin kysymyksiin. Puolen vuoden pojat eivät yleensä osaa edes syödä ruokaansa tai juoda vettä ilman käskyä. Sitten ne ihmettelevät kun on nälkä ja vähän heikottaa. Myös puhtaisiin vaatteisiin pukeutuminen oma-aloitteisesti on täysin ylivoimainen tehtävä. Oman vuoteen sijaaminen ja kengännauhojen sitominen sujuvat kuin somalian abdilta integraalit. Yli 2km kävelyä verrataan "pitkään marssiin". JNE.

Ihmisen menestyminen siviilielämässä on sitten eri asia, eikä tietenkään varusmiespalveluksesta (tai sen suorittamatta jättämisestä) riipu. Aivan yhtä selvää on, että jos vain lusitaan se puoli vuotta niin ei voida tietää mistään mitään.
"A nation can survive its fools, and even the ambitious. But it cannot survive treason from within."
-Marcus Tullius Cicero

Elisa

Quote from: Teekkari Tampereelta on 18.07.2009, 23:34:30

Kannattaako kantoneekeri ja miinanpolkuosaston jäsenten ottaa näihin asioihin kantaa ollenkaan?

Öh...
Ei 6kk varusmiehellä ole mitään edellytyksiä ottaa kantaa sotilaskoulutukseen liittyviin kysymyksiin. Puolen vuoden pojat eivät yleensä osaa edes syödä ruokaansa tai juoda vettä ilman käskyä. Sitten ne ihmettelevät kun on nälkä ja vähän heikottaa. Myös puhtaisiin vaatteisiin pukeutuminen oma-aloitteisesti on täysin ylivoimainen tehtävä. Oman vuoteen sijaaminen ja kengännauhojen sitominen sujuvat kuin somalian abdilta integraalit. Yli 2km kävelyä verrataan "pitkään marssiin". JNE.

Ihmisen menestyminen siviilielämässä on sitten eri asia, eikä tietenkään varusmiespalveluksesta (tai sen suorittamatta jättämisestä) riipu. Aivan yhtä selvää on, että jos vain lusitaan se puoli vuotta niin ei voida tietää mistään mitään.

Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, ettei pojista kasva aikuisia ilman 12 kuukauden armeijaa.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Leon

Quote from: Elisa on 18.07.2009, 23:40:23
Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, ettei pojista kasva aikuisia ilman 12 kuukauden armeijaa.

Olet ns. asian ytimessä.
Ex tenebris lux

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Teekkari Tampereelta link=topic=9622.msg158713#msg158713

Minua jäi muuten omina armeija-aikoina ihmetyttämään yksi asia. Kokelaiden ja sotamiesten keskipituus oli ~180 senttimetriä, mutta alikessut olivat n. 168-senttisiä. Mistäköhän pirusta tuo johtuu?

Aldaron

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 19.07.2009, 03:31:10
Quote from: Teekkari Tampereelta link=topic=9622.msg158713#msg158713

Minua jäi muuten omina armeija-aikoina ihmetyttämään yksi asia. Kokelaiden ja sotamiesten keskipituus oli ~180 senttimetriä, mutta alikessut olivat n. 168-senttisiä. Mistäköhän pirusta tuo johtuu?
Ei harmainta aavistusta. Siellä missä itse olin intissä, Auk:hon valikoituivat suurin piirtein kaikki ne joilla oli yo-todistus. Ehkä aselajini melko teknisestä luonteesta johtuen suurin osa kokelaista oli teekkareita. Kokelaiden ja ryhmänjohtajien välillä en muista huomanneeni mitään pituuseroa, mutta sen muistan, että miehistö vaikutti jostain syystä keskimäärin vähän lyhyemmältä kuin varusmiesjohtajat...
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Hippo

Öh...
Ei 6kk varusmiehellä ole mitään edellytyksiä ottaa kantaa sotilaskoulutukseen liittyviin kysymyksiin. Puolen vuoden pojat eivät yleensä osaa edes syödä ruokaansa tai juoda vettä ilman käskyä.

Vittu mikä pelle sinä olet teekkari tampereelta. Lienet itse joku armeijan varakeisari kun noin mahtipontisia päästelet suustasi?

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Aldaron on 19.07.2009, 10:24:39Ei harmainta aavistusta. Siellä missä itse olin intissä, Auk:hon valikoituivat suurin piirtein kaikki ne joilla oli yo-todistus.

Useinhan ne, joilla se yo-todistus on hyvä, ovat myös niin fiksuja, että vastaavat palikkatestin kysymyksiin tahallaan väärin. Se alentaa riskiä vuoden palvelusajasta.

finiteinfinity

Quote from: Hippo on 19.07.2009, 12:42:55

Öh...
Ei 6kk varusmiehellä ole mitään edellytyksiä ottaa kantaa sotilaskoulutukseen liittyviin kysymyksiin. Puolen vuoden pojat eivät yleensä osaa edes syödä ruokaansa tai juoda vettä ilman käskyä.

Vittu mikä pelle sinä olet teekkari tampereelta. Lienet itse joku armeijan varakeisari kun noin mahtipontisia päästelet suustasi?

Heikko itsetunto sillä on. Yrittää täyttää päänsä sisällä olevaa tyhjiötä tuollaisella. Oikeassa sotatilanteessa "Teekkari Tampereelta" murtuu itkemään jonnekin vessan nurkkaan ja kuolee heikkouttaan nopeasti alta pois, sanokaa minun sanoneen.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: zxcv1 on 19.07.2009, 13:39:14Oikeassa sotatilanteessa "Teekkari Tampereelta" murtuu itkemään jonnekin vessan nurkkaan ja kuolee heikkouttaan nopeasti alta pois, sanokaa minun sanoneen.

Minä olen valmis lyömään vaikka tonnin vetoa, ettei hän tule elinaikanaan joutumaan oikeaan sotatilanteeseen.

SK

QuoteLainaus käyttäjältä: Elisa - 18.07.2009, 23:40:23
Olet ns. asian ytimessä.

Väärin. Se miksi 12kk palvelevat ovat usein fiksumpaa porukkaa johtuu siitä, että ne fiksut joutuvat johtajiksi ja palvelevat sen takia 12kk.

QuoteLainaus käyttäjältä: Aldaron - tänään kello 10:24:39
Ei harmainta aavistusta. Siellä missä itse olin intissä, Auk:hon valikoituivat suurin piirtein kaikki ne joilla oli yo-todistus.
Useinhan ne, joilla se yo-todistus on hyvä, ovat myös niin fiksuja, että vastaavat palikkatestin kysymyksiin tahallaan väärin. Se alentaa riskiä vuoden palvelusajasta.
Välillä pompaa esiin sellaisia varusmiehiä, jotka todellakin tahallaan yrittävät huijata P2B testissä. Itse olen laittanut ne aina tekemään sen uudestaan. Muutamat yrittävät ties millä keinoilla saada palvelusajaksi 6kk, joten kaikenlaista velmuilua sitä näkee. Yrityksiä harrastetaan myös isommissa porukoissa, kuten siten, että tupalaiset sopivat etukäteen kenelle annetaan hyvät arvosanat ja kenelle huonot vertaisarvioinneissa.

Näytti siltä, että taas alkoi tuon huutelu ja syyttely ties mitä epäolennaisuuksista. Mutta yritän itse nyt mennä asiaan, eli juoksemiseen. Olen huomannut, että vapaaehtoista lenkkeilyä harrastetaan enemmän tässä saapumiserässä.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: sisukaskriitikko on 19.07.2009, 14:12:25Välillä pompaa esiin sellaisia varusmiehiä, jotka todellakin tahallaan yrittävät huijata P2B testissä. Itse olen laittanut ne aina tekemään sen uudestaan.

Eikös "palikkatestillä" tarkoiteta ennemminkin sitä ykköskoetta, jossa on äidinkieltä ja matikkaa? Siinähän on sikäli paljon helpompi vastata kaikkiin kysymyksiin väärin kuin tässä psykologisessa kokeessa, että äidinkielessä ja matikassa oikeat vastaukset on helpompi tietää.

Siinä psykologisessa testissä olisi kiva, jos saisi haluamiinsa kohtiin lisäillä vastauksiin myös tekstiä. Esim:
- Jos olisit maalari, maalaisitko vain kukkia?
- En, vaan miesten välisiä hekumallisia lemmenhetkiä.

Vakavasti puhuen: kuinka järkevää niitä testejä on uusia? Eikö olisi parempi, että inttiin jäisivät ne, joilla siihen touhuun on motivaatiota? Tuli tästä kokeiden uusimisesta mieleeni seuraava pätkä, jossa otetaan kantaa homojen asemaan armeijassa:

http://www.youtube.com/watch?v=Np6_b-72H3E

Aldaron

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 19.07.2009, 13:44:50
Quote from: zxcv1 on 19.07.2009, 13:39:14Oikeassa sotatilanteessa "Teekkari Tampereelta" murtuu itkemään jonnekin vessan nurkkaan ja kuolee heikkouttaan nopeasti alta pois, sanokaa minun sanoneen.

Minä olen valmis lyömään vaikka tonnin vetoa, ettei hän tule elinaikanaan joutumaan oikeaan sotatilanteeseen.
Riippuu vähän siitä mikä lasketaan "oikeaksi sotatilanteeksi". Tällä varauksella se riippuu myös siitä miten hallitsemattomia etnoslummeja Suomen lähiöihin päästetään muodostumaan. Etelä-Afrikassa apartheidin loppuaikoina reserviläisiä kutsuttiin usein palvelukseen antamaan poliisille virka-apua kun pelkkien poliisivoimien resurssit eivät yksinään riittäneet hillitsemään mustien kaupunginosien jatkuvaa mellakointia. En tosin usko että tilanne meillä pääse ihan yhtä pahaksi, mutta koskaanhan ei voi olla täysin varma...
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

aivovuoto

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 19.07.2009, 13:33:47
Quote from: Aldaron on 19.07.2009, 10:24:39Ei harmainta aavistusta. Siellä missä itse olin intissä, Auk:hon valikoituivat suurin piirtein kaikki ne joilla oli yo-todistus.

Niinpä.
Oli sillä hastattelevalla kapteenilla murhaava katse, kun kysely koulutaustaania ja yo-kirjoituksien tuloksia. Sai ns v*ttu*lla kunnolla päin namaa, kun en vaan osaa  ;D

Mutta eiköhän tepsisi tiukan paikan tullen se, että sanookin lähtevänsä sivariksi, jos joutuu pitempään olemaan?

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: aivovuoto on 19.07.2009, 14:28:56Oli sillä hastattelevalla kapteenilla murhaava katse, kun kysely koulutaustaania ja yo-kirjoituksien tuloksia.

Meillä muistaakseni kaverit kantoivat niitä yo-todistuksiaan johonkin kansliaan. Itse en sellaiseen vaivautunut. Siihen palikkatestiin vastasin tyhmyyksissäni tosissani, ja tästä syystä minut pyydettiin morttileirillä everstiluutnantin haastateltavaksi. Meillä ei kuitenkaan taidettu juuri ketään pakottaa AUK:iin, ja todennäköisesti minut olisi kuitenkin pelastanut se, että olin kaikissa käytännön hommissa luonnostani aivan kädetön. Se haastattelukin oli hyvin lyhyt, ~15 sekuntia:

- Täällä lukee, että haluat olla puoli vuotta?
- Pitää paikkansa.
- Selvä, eipä siinä sitten mitään, olisi ollut ihan hyvät pinnat näistä kokeista.

Mitä sluibailuun tulee, niin isäpuoleni oli aikanaan toiminut näin: hänestä oltiin tekemässä kuskia, ja siinä hommassa olisi joutunut palvelemaan muutaman kuukauden pidempään. Hänet oli sitten viety jonkinlaiselle testiajolle Helsinkiin. Kun ensimmäistä kertaa tuli ratikka vastaan, hän löi jarrut täydestä vauhdista pohjaan ja kysyi hämmentyneenä, että "mikä helvetti toi on?" Pääsi sitten lyhyemmällä palvelusajalla.

todellisuus

Quote from: mikkoellila on 16.07.2009, 23:37:38
Itse pääsin armeijassa kuuden kuukauden aikana vain yhtenä päivänä ampumaan maastossa taisteluharjoitusradalla realistisesti maalatuilla värillisillä vihollissotilaan kuvilla varustettuihin maalitauluihin ja juuri tuolloin koin ampumisen paljon mielekkäämmäksi kuin ampumisen niihin typeriin tikkataulun näköisiin ympyrätauluihin normaalilla ampumaradalla.
Idea on siinä, että tauluja ammuttaessa varmistetaan että ensin tarkkuus maaliin ammuttaessa saadaan niin hyväksi, kuin se ampujan kykyjen varassa on mahdollista. Kun tarkkuus on saatu optimaaliseksi, voidaan maaleja sitten vaihdella. 6 kk on liian lyhyt aika jos kustannukset halutaan pitää aisoissa.

Quote from: sisukaskriitikko on 18.07.2009, 02:14:42
Jaha, että oikein laitoksessa töissä :)

Onko sielläpäin mitään kannanottoa tähän armeijan nössöyttämiskehitykseen? Omasta vinkkelistäni tavoitteena tuntuu olevan se, että pakollinen armeija nössöytetään ja häpäistään siihen pisteeseen, että joskus 2010-luvulla on sitten "pakko" siirtyä vapaaehtoiseen ammattiarmeijaan kunnon liksoilla ja sitten se NATO-jäsenyyskin tuntuu luonnolliselta.

Lienemme samaa mieltä siitä, että armeijan nössöyttäminen on edennyt liian pitkälle.
Oliko viestini huono? Lähetä palautetta yksityisviestillä, rakentava palaute kirjoitustyylistäni ja/tai huonosta ajattelumaailmastani otetaan ilolla vastaan.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: todellisuus on 19.07.2009, 14:45:54Idea on siinä, että tauluja ammuttaessa varmistetaan että ensin tarkkuus maaliin ammuttaessa saadaan niin hyväksi, kuin se ampujan kykyjen varassa on mahdollista.

Meillä alkoi palveluksen loppua kohden osalla porukkaa olla ampumatarkkuus ihan huikeaa luokkaa. Se ampumatesti tehtiin varmaan 4-5 kertaa. 11 osumastahan sai päivän lomaa, joten viimeisillä testikerroilla ammuttiin kimpassa niiden kavereiden tauluihin, joilla ei tuota kuntsaria vielä ollut. Joillain oli tosiaan sitten 12 kudista jotain 16-17 osumaa, mikä kertoo melko jäätävästä tähtäyskyvystä.

Hippo

Quote from: Aldaron on 19.07.2009, 14:27:31
Riippuu vähän siitä mikä lasketaan "oikeaksi sotatilanteeksi". Tällä varauksella se riippuu myös siitä miten hallitsemattomia etnoslummeja Suomen lähiöihin päästetään muodostumaan. Etelä-Afrikassa apartheidin loppuaikoina reserviläisiä kutsuttiin usein palvelukseen antamaan poliisille virka-apua kun pelkkien poliisivoimien resurssit eivät yksinään riittäneet hillitsemään mustien kaupunginosien jatkuvaa mellakointia. En tosin usko että tilanne meillä pääse ihan yhtä pahaksi, mutta koskaanhan ei voi olla täysin varma...

Nuo kutsutut lienevät olleet "kansalliskaartin" (Citicen Force, Burgermag) osastoja? Näitä osastojahan oli aseissa myös Angolan rajasodan aikana Lounais-Afrikassa. Myös asevelvollisa varusmiehiä käytettiin townshipien rauhoittamiseen.

Joka tapauksessa tuollainen tilanne on yhteiskunnan finaalivaihetta, joten ei tosiaankaan ole toivottavaa päästä tuohon.

SK

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 19.07.2009, 14:26:11
Quote from: sisukaskriitikko on 19.07.2009, 14:12:25Välillä pompaa esiin sellaisia varusmiehiä, jotka todellakin tahallaan yrittävät huijata P2B testissä. Itse olen laittanut ne aina tekemään sen uudestaan.

Eikös "palikkatestillä" tarkoiteta ennemminkin sitä ykköskoetta, jossa on äidinkieltä ja matikkaa? Siinähän on sikäli paljon helpompi vastata kaikkiin kysymyksiin väärin kuin tässä psykologisessa kokeessa, että äidinkielessä ja matikassa oikeat vastaukset on helpompi tietää.

Siinä psykologisessa testissä olisi kiva, jos saisi haluamiinsa kohtiin lisäillä vastauksiin myös tekstiä. Esim:
- Jos olisit maalari, maalaisitko vain kukkia?
- En, vaan miesten välisiä hekumallisia lemmenhetkiä.

Vakavasti puhuen: kuinka järkevää niitä testejä on uusia? Eikö olisi parempi, että inttiin jäisivät ne, joilla siihen touhuun on motivaatiota? Tuli tästä kokeiden uusimisesta mieleeni seuraava pätkä, jossa otetaan kantaa homojen asemaan armeijassa:

http://www.youtube.com/watch?v=Np6_b-72H3E
En muista mikä sen "palikkatestin" koodi oli, mutta siinä palikkatestissä en ole huomannut niin suuria tahallisia perseilyitä. Huijauksia on yritetty lähinnä siinä P2B kokeessa, jossa kysytään "Kiristääkö vanne päätäsi tai oliko isäsi kukkakauppias?" Testin ovat laatineet psykologit ja siinä kyllä huomaa tuloksista, että yrittääkö kaveri huijata vai ei.

Olen vahvasti yleisen asevelvollisuuden kannalla. Jos inttiin jäisivät vain ne, jolla on motivaatiota palveluksen aikana, yleinen asevelvollisuus romuttuisi täysin. Toisaalta olen sitä mieltä, että ne jotka eivät millään sopeudu armeijan touhuun, lähtevät menemään, koska heistä ei ole kuin haittaa. Tarkoitan niitä, jotka eivät armeijaan kuulu, en niitä, joilla ei vaan ole motivaatiota.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

mikkoellila

Quote from: Aldaron on 19.07.2009, 10:24:39
Siellä missä itse olin intissä, Auk:hon valikoituivat suurin piirtein kaikki ne joilla oli yo-todistus.

Tämä on mahdotonta, koska yo-todistus on n. 50 prosentilla ikäluokasta.