News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Mediamaksu käyttöön 2012: protestit, addressi (yhdistetty)

Started by Juuso, 09.07.2009, 23:09:40

Previous topic - Next topic

Mitä mieltä olet tulevasta mediamaksusta?

Puolesta
2 (0.8%)
Vastaan
232 (97.5%)
Ei mielipidettä
4 (1.7%)

Total Members Voted: 225

Voting closed: 07.10.2009, 23:09:40

Juuso

Taloustutkimuksen tekemän kyselyn mukaan 58 prosenttia kansasta vastustaa liikenne- ja viestintäministeriön suunnittelemaa mediamaksua.

Viiden maakuntalehden Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan erityisesti nuoret suhtautuvat kielteisesti mediamaksuun. Nais- ja miesvastaajien välillä merkittäviä eroja suhtautumisessa maksuun ei ollut.

Liikenne- ja viestintäministeriön suunnittelema mediamaksumaksu olisi 174 euroa, eli noin viisikymmentä euroa pienempi kuin nykyinen tv-lupamaksu.

Taloustutkimus haastatteli mediamaksusta tuhatta suomalaista. Tutkimuksen virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

YLE Uutiset

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/07/yli_puolet_suomalaisista_vastustaa_mediamaksua_851920.html
--

Tämä ei tullut minulle yllätyksenä (paitsi että odotin vastustajien määrän olevan vielä suurempi). Ajattelin kysyä myös hommalaisten mielipidettä, vaikka minulla onkin melko vahva aavistus tuloksista.

Itse olen jyrkästi vastaan, koska maksun joutuu maksamaan jokainen yli 18-vuotias täysin riippumatta siitä, käyttääkö YLE:n palveluja vai ei. Tämmöinen ei vain kerta kaikkiaan istu minun oikeustajuuni.
"Mä oon soittanu Vuvuzelaa"
"Mitä oot soittanu?"
"Vu-vuvuzelaa!"
"Niin sitä torvia.."

Lentomestari

En omista televisiota, siksi vastustan. Jos moinen maksu tulee niin jonkunlaisen räppänän sitten hankin jostain alennuspyynnistä.

ämpee

Quote from: Juuso on 09.07.2009, 23:09:40
Itse olen jyrkästi vastaan, koska maksun joutuu maksamaan jokainen yli 18-vuotias täysin riippumatta siitä, käyttääkö YLE:n palveluja vai ei. Tämmöinen ei vain kerta kaikkiaan istu minun oikeustajuuni.

Olen ehdottomasti vastaan sellaista ylimääräistä veroluontoista maksua, jonka ainoana perusteena on yli 18-vuoden ikä, ja joka ei edes ota huomioon maksukykyä, eikä anna maksulle mitään vastinetta.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

requiem

Itse vastustan maksua, jota markkinoidaan veronmaksajille nykyistä edullisempana maksuna - vaikka mediamaksu jo nykyisellä 174 eurollaan antaa Yleisradiolle roiman lisärahan.

Mediamaksulla avataan myös Yleisradiolle täysin avoin piikki veronmaksajien kukkaroille. Mediamaksu on Yleisradion diskoraha - kaikki menee ja enemmänkin voitaisiin ottaa kun veronmaksaja maksaa.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Klasu

Those who melt their guns into plows will plow for those who don't

Veli Karimies

Minä vastustan sitä sillä, että en hyödy siitä yhtikäs mitään ja minut pakotetaan tukemaan sellaista järjestöä joka on haitallinen suomalaisille.

Vähän sama kun joku pakottaisi minut maksamaan jollekin RKP:lle parisataa euroa puoluetukea.

SSampsa

Sitten kun tämä maksu tulee voimaan (ja sehän muuten tulee), niin toivon sydämeni kyllyydestä, että nämä 58% eivät sitä maksua maksa. Minä en ainakaan ole maksamassa. Siinähän sitten vievät yli puolet Suomen 18-vuotta täyttäneistä kansalaisista käräjille. Ei taida resurssit rittää sellaiseen...

Miniluv

Telkkaria ei ole ollut varmaan yli kymmeneen vuoteen.

Voi päästä muutama muuminsukuinen sana suusta, jos joutuu pulittamaan monen viikon ruokarahat monikulttuurin edistämiseen.

Quote5) tukea suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta sekä huolehtia ohjelmatarjonnasta myös vähemmistö- ja erityisryhmille;

EDIT: 174 euroa. Voi pyhä Lucifer...

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

SSampsa

Quote from: Miniluv on 10.07.2009, 00:05:41
Telkkaria ei ole ollut varmaan yli kymmeneen vuoteen.

Voi päästä muutama muuminsukuinen sana suusta, jos joutuu pulittamaan monen viikon ruokarahat monikulttuurin edistämiseen.

Quote5) tukea suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta sekä huolehtia ohjelmatarjonnasta myös vähemmistö- ja erityisryhmille;

Itse ajattelin viedä laskun suoraan sossun luukulle, ja jos ei rahoja tipu niin käytän sitä viikon vessapaperina. Meinaan, että 174 eurosta luulisi parit pyyhkäisyt saada aikaiseksi.

rankka

Tätähän yritettiin markkinoida enimmäkseen sillä että, maksu alentuu-mitä te kitisette, tyylillä. Saas nähä kauanko menee kun tämä YLE-VERO on samansuuruinen kuin tv-lupa.
Oikeudenmukaisuuttahan tämä ei ole nähnykkään, juuri siitä syystä että jokainen joutuu sen maksamaan riippumatta siitä käyttääkö ylen palveluita vai ei.

SSampsa: kyllä meillä tämäkin pakkovero joudutaan maksamaan, ei viitsi antaa luottotietojen mennä, käräjöintiin tässä asiassa ei varmastikkaan aleta, paitsi tietenkin kun laskut maksamatta pitkän aikaan ja perintäyhtiö hakee käräjiltä OIKEUDENMUKAISUUTTA. Mutta älä huoli, ei sinne tarvitse vaivautua, ropsahtanee vain kirje kotio että näin nyt on käräjillä päätetty. (toki saat ukaasin että jos et nyt maksa viemme asian käräjäoikeuden ratkaistavaksi).

Ihanaa leijonat ihanaa, ihanaa leijonat ihanaa, vaikka tekee kipeää niin ei haittaa ...
>:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Entinen maahanmuuttaja

Minulle tuli soitto firmasta jota en muista, jossa joku lukiolaiselta kuulostava yritti vaikuttaa vakuuttavalta:

Hän:

"Meidän tietojen mukaan teidän osoitteessa ei ole tv-lupaa, jos maksatte sen tässä puhelimitse niin ei tule seuraamuksia."

Minä:

"Ei kiitos"

Hän:

"Mutta teidän alueella on tehovalvonta niissä osoitteessa joissa ei ole lupa-asiat kunnossa."

Minä:

"Aijaa."

Laitoin luurin kiinni. Jos minulla ei ole televisiota niin siitä ei minulle vittuilla. Ja seuraavana päivänä hommasin kyllä telkkarinkin kun ilmaiseksi sain. Ja siinä ei ole kiinni kuin pelikone joten en mielestäni koe millään logiikalla olevani velvollinen näistä teoista ilmoittamaan kellekään mitään koska kotona olevalla systeemillä ei pysty fysiikanlakien mukaan katsomaan tv- eikä radiolähetyksiä.

Tuomitkaa, kateelliset kommunisti jos kykenette  ;D

No takaisin asiaan eli mediamaksuun:

Tuo suoranaista vittuilua kansalaisille.
"Kun sanat menettävät merkityksensä ihmiset menettävät vapautensa."

-Kungfutse (551-479 eaa.)^^^

Mr.Business

Mediamaksun yksi tarkoitus lienee saada myös minunlaiseni retkut maksamaan jotain TV:n katselusta. Itse omistan siis töllön, mutten TV maksua ole maksanut. Opiskelijana kun pitää hieman katsoa minne vähäiset rahansa tunkee.. Väärä keino on silti periä sitä kaikilta, myös niiltä jotka eivät televisiota muutenkaan katselisi.

Oikeampi keino olisi jollain konstilla saada kaltaiseni vapaamatkustajat maksamaan se TV lupa. Ja meitä lienee todella paljon. Olettaisin, että jollakin tavalla tekniikan avustuksella pystyttäisiin paikantamaan missä talouksissa käytetään televisiota. Näihin talouksiin vain maksu postiluukusta ja jos ei maksa niin perintätoimisto hoitanee loput..

SSampsa

Nyt olisikin tärkeää saada jonkinlaista kansanliikettä aikaiseksi, jotta tämä kansalaisille vittuilu saataisiin torpattua. Missä se addressimies nyt on kun sitä taas tarvitaan?? Luulen, että tämä asia kuohahduttaa Suomalaisia tavallista enemmän ja asiaan voitaisiin todellakin vaikuttaa, kunhan vain joku/jotkut tekisivät aloitteen.

VMJ

Oikeastan voisi kysyä mitä hittoa teemme koko YLEllä!?

Viranomaistarkoituksiin voitaisiin pitää yksi uutiskanava, muuten koko laitoksen voisi lakkauttaa.
Homma ^^!!

Entinen maahanmuuttaja

Jos YLE:n tarjonta haluttaisiin perustuvan vapaaehtoisuuteen, tekniikka siihen on olemassa. Minusta on jo digiboxissakin monta kanavaa mitä en halua katsoa ja ne ei näy maksamatta.

Voila!

Onkelma ratkastu!

Tommi Salminen

Omalla kohdallani tämä kysymys on ongelmallinen, koska nykyinen TV-lupamaksusysteemi on niin mätä ja aikansa elänyt kuin vain ajatella saattaa. Näistä lähtökohdista melkeinpä mikä tahansa uudistus olisi tervetullut.

Tämä uusi systeemi vaikuttaa myös täysin mädältä ja epäoikeudenmukaiselta, mutta omasta mielestäni se on hieman vähemmän läpimätä. Siksi siis en vastusta uutta systeemiä, mutta en myöskään ole sitä erityisesti kannattamassa.
Tommi Salminen Helsingin kaupunginvaltuustoon 2021. Lue ajatuksistani: www.tommisalminen.fi

SSampsa

Quote from: Entinen maahanmuuttaja on 10.07.2009, 00:52:34
Jos YLE:n tarjonta haluttaisiin perustuvan vapaaehtoisuuteen, tekniikka siihen on olemassa. Minusta on jo digiboxissakin monta kanavaa mitä en halua katsoa ja ne ei näy maksamatta.

Voila!

Onkelma ratkastu!

Ni-men-o-maan. Mutta YLE:n agendaan ei kuulu vapaaehtoisuus, eikä liioin sananvapaus. Täydellinen kommarimedia.

Supersymmetria

Quote from: Tiberian on 10.07.2009, 01:09:40
Omalla kohdallani tämä kysymys on ongelmallinen, koska nykyinen TV-lupamaksusysteemi on niin mätä ja aikansa elänyt kuin vain ajatella saattaa. Näistä lähtökohdista melkeinpä mikä tahansa uudistus olisi tervetullut.

Tämä uusi systeemi vaikuttaa myös täysin mädältä ja epäoikeudenmukaiselta, mutta omasta mielestäni se on hieman vähemmän läpimätä. Siksi siis en vastusta uutta systeemiä, mutta en myöskään ole sitä erityisesti kannattamassa.

Ainoa varsinainen ongelma tässä asiassa on kansan kyvyttömyys huomata milloin heitä manipuloidaan. Ovatko nämä kaksi (mediamaksu v. tv-lupa) todella ainoat vaihtoehdot? Onko "mikä tahansa uudistus" todella "tervetullut"?

Itse keksin heti useita ratkaisuja tähän "ongelmaan", mielestäni paras olisi koko YLEn redusoiminen ydintehtäväänsä; leikkaantuisi budjetti murto-osaan. Konkreettinen keino, jolla se raha ulosmitataan meiltä veronmaksajilta on sivuseikka.

Muutenkin jatkuva idioottimainen pelleily telkkarin omistamiseen liittyen (eli voitko seurata sitä tv- / radiomoskaa) on absurdi, kun nykyteknologialla voidaan rahastaa vain niitä, jotka YLEN propagandasta haluavat maksaa. Ihan samalla tavalla kuin niitä, jotka jaksavat ihastella Kimin keskeyttämisiä säännöllisesti. Toisaalta, jos minä haluan kunnon paneelin vaikkapa elokuvaharrastukselleni, en ymmärrä miksi siitä tulisi korvata YLENannolle pennin hyrrää.

Äh, sapettaa koko juttu.

rankka

Quote from: Entinen maahanmuuttaja on 10.07.2009, 00:52:34

Voila!

Onkelma ratkastu!
Erittäinkin juuri näin! Tekniikka todellakin on olemassa, maksukortin taakse vaa. Jos pystytää nytkin laittamaan kortin taakse ja päättämään mitä mainoksia milläkin alueella näytetään ....
Tietysti tv-kanavat ovat vain pieni osa tässä YLE-VEROSSA, onhan ylellä muutakin.
Ehkäpä tämäkin on jonkinlainen infran osa jota vaalitaan kuin kukkaa kämmenellä. Ylen todellakin voisi lakkauttaa, ja antaa/määrätä kaupalliset kanavat toimittamaan yleiset hätätiedotteet jne, mahdollisen sodan tms varalta.

Klasu

Tiedä sitten, onko sekään suotavaa, että joku yksityishenkilön omistama firma päättää mistä uutisoidaan ja mitä.
Ei sillä että YLE nykymuodossaan olisi mikään absoluuttinen totuuskanava, mutta ymmärtänette (taas) pointin.
Those who melt their guns into plows will plow for those who don't

RP

Quote from: Klasu on 10.07.2009, 15:05:34
Tiedä sitten, onko sekään suotavaa, että joku yksityishenkilön omistama firma päättää mistä uutisoidaan ja mitä.
Ei sillä että YLE nykymuodossaan olisi mikään absoluuttinen totuuskanava, mutta ymmärtänette (taas) pointin.

Suomenkielisisää kaupallisetkin TV-kanavat ovat sentään jakautuneet kahden eri omistajan kesken, eikä media tarkoita pelkästään TV-kanavia. En myöskään ole havainnut erityisempää tasoeroa uutisissa YLEn eduksi. (ajankohtastoimituksessa on tosin toisinaan välähdyksiä, kuten esimerkiksi tämä tapaus Destia)

Ja jos uutisointi on se tärkeä asia mitä pitää suojella, tarvitaanko siihen sitten neljä eri kanavaa, ja jatkuvasti ylöspäin hilattava 'kannatusmaksu'? Ymmärtääkseni vaihtoehtoisissa rahoitusmalleissa (mainokset, suora budejettirahoitus, tai edes nykyisen kaltainen vastaanottimen omistamiseen perustuva lupamaksu) YLE:n kannalta on ollut se 'vika', että niissä on jollakin YLEn ulkopuolisellakin taholla mahdollisuus protestoida ja äänestää jaloillaan tai lompakollaan haluaako tukea Ylen jatkuvasti paisuvia kustannuksia.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

PaulR

Katseleminen kortin taakse!

TV-tarjontaa tulee katsottua ehkä tunti kahteen viikkoon, tai harvemmin. Mikään ongelma ei ole käyttää sitäkin aikaa muuhun.

Tuskin olen yksin tätä mieltä, mikä lieneekin syy, ettei näin tehdä.

Quote from: Miniluv on 10.07.2009, 00:05:41

Jeh, paljonkohan olisi korttikatseluun perustuen...

Käenpoika

Kyseinen ehdotus pakkopropagandan rahoittamisesta on täysin absurdi. Lähetän samantien ylelle maksukehoituksen siitä että minä olen olemassa, 174e kiitos.

Digiuudistuksen myötä siirryin siihen "syrjäytyneiden" kastiin, jota ei kiinnostaa käyttää tuntia tai kahta niinkin merkittäviin yhteiskunnallisiin tapahtumiin kuin kuka rassaa ketä bb-talossa tai eduskunnassa.

Säälittävintähän tässä maassa on se että täältä löytyy todella paljon niitäkin, jotka salaa katselevat maksamatta sitä roskaa.
Yes John, I can imagine a world without countries, nothing to kill or die for and no religion too. I'd submit that world and it's inhabitats. I can imagine no possessions, no possessions for you, that is. There would be no need for greed or hunger as we'd have them both as much as we could imagine.

Risto A.

Jännä juttu muuten, että en muistaakseni koskaan ole nähnyt virallista kyselyä, jossa jakauma olisi ollut yli 60/40, poislukien kyselyjä Halosen suosiosta. Aina tasainen suunnilleen 50-50 oli kyse mistä tahansa. Hmm.  
premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

Entinen maahanmuuttaja

Sanokaa nyt joku viksumpi, onko oikein tai ennakkotapausta minusta, kun on vanha laajakuvatelkkari analogivastaanottimella ja scartilla kiinni xbox.

Tällä kokoonpanolla ei pysty vastaanottamaan mitään tv- eikä radiolähetystä. Pitäisikö minun silti maksaa jotain nykyisen säädösten mukaan?

Olen miettinyt jo liian kauan :D

Kafir Sikakoira

Quote from: PaulR on 10.07.2009, 15:55:29
Katseleminen kortin taakse!
Juuri näin. Jos jotain viranomaistiedotteita pitää lähettää, niin sitten ilman salausta. YLEn nettisivuillakin vaaditaan K-15 materiaalin katselemiseen tunnistautumista, joka edellyttää, että maksu on maksettu. Se on helppo laajentaa koskemaan koko tarjontaa. Kaikkia koskeva mediamaksu on hitlerismiä ja mussolinismia, kuten Mikkonen sanoisi. Maksakoot ne YLEn tarjonnasta, jotka haluavat sitä katsoa. Itse pärjään ilmankin.

Eeron

Suomessa on tähän asti ollut vain valtiolla ja kunnilla yleinen verotusoikeus. Näiden lisäksi yksityishenkilöiden osalta seurakunnilla on ollut verotusoikeus jäsenistön osalta. Lisäksi on erilaisia veroluonteisia maksuja kuten auto- ja muutamissa kunnissa kannettava koiravero, mutta vain jos omistaa auton tai koiran.
Nyt ollaan suunnittelemassa että yleisradiolle tulee vastaava yleinen verotusoikeus kuin valtiolla ja kunnilla on tällä hetkellä. Toisin kuin kunnallisverotuksessa jossa on vähennyksiä jotka vapauttavat vähiten ansaitsevat kunnallisverosta ei yleverossa ole vastaavaa vähennystä vähiten ansaitseville.
Nykytilanteessa myös muut tv ohjelmia lähettävät yhtiöt maksavat ylelle maksuja joiden perustetta en kyllä ymmärrä (en tiedä onko tilanne tulevaisuudessa sama).
Toisin kuin valtio ja kunnat yle ei tuota kansalaisille mitään yhteiskunnan toiminnalle välttämättömiä toimintoja kun lähetysverkkokin on ranskalaisomistukseesa.
Minusta tilannetta pitäisi myös ajatella sananvapauden kannalta kuvittelemalla esimerkiksi että lehdistössä olisi vastaava tilanne jossa jokaisen (suomalaisen tai ulkolaisen lehden) lehteä lukevan suomalaisen pitäisi maksaa yleinen lehtimaksu ennen kuin saisi tilata lehtiä. Lehtimaksuun sisältyisi 'virallinen lehti' ja muut lehdet maksaisivat myös tälle 'viralliselle lehdelle' lehdistöveroa. 

Eeron

Quote from: Entinen maahanmuuttaja on 10.07.2009, 17:03:57
Sanokaa nyt joku viksumpi, onko oikein tai ennakkotapausta minusta, kun on vanha laajakuvatelkkari analogivastaanottimella ja scartilla kiinni xbox.

Tällä kokoonpanolla ei pysty vastaanottamaan mitään tv- eikä radiolähetystä. Pitäisikö minun silti maksaa jotain nykyisen säädösten mukaan?

Olen miettinyt jo liian kauan :D

Nykyisten mukaan ei pidä mutta tulevaisuudessa pitää jos maksu muuttuu nyt suunnittelun mukaiseksi.

JanneJanne

Tuo uudistus on hyvä juttu.

Meidän rehellisten suomalaisten maksut pienenevät 50€/vuosi.

Tutkimusten mukaan muuten YLEn palveluita käyttää tavalla tai toisella joku 99% ja televisiokin taitaa olla 95%:ssa talouksista (vähintään tietsikkaan digitikku).

Suurinta mökää tuntuvat pitävän uudistuksesta pitävät suurimmat pummit. Uudistuksen myötä ehkä jokunen prosentti talouksista kokee vääryyttä (eivät oikeasti omista teeveetä eivätkä esim. kuuntele YLEn radiokanavia etc), mutta niinhän se taitaa kaiken viranomaisten määräämien yleisempien maksujen, kuten verojen kohdalla olla.

YLEn olemassaolon oikeutusta ja keskustelu YLEn tehtävistä on sitten asia erikseen. Mutta anarkistinen vain maksujen maksamatta jättäminen on köppänää.

Eeron

Quote from: JanneJanne on 10.07.2009, 18:04:25
Tuo uudistus on hyvä juttu.

Meidän rehellisten suomalaisten maksut pienenevät 50€/vuosi.

Tutkimusten mukaan muuten YLEn palveluita käyttää tavalla tai toisella joku 99% ja televisiokin taitaa olla 95%:ssa talouksista (vähintään tietsikkaan digitikku).

Suurinta mökää tuntuvat pitävän uudistuksesta pitävät suurimmat pummit. Uudistuksen myötä ehkä jokunen prosentti talouksista kokee vääryyttä (eivät oikeasti omista teeveetä eivätkä esim. kuuntele YLEn radiokanavia etc), mutta niinhän se taitaa kaiken viranomaisten määräämien yleisempien maksujen, kuten verojen kohdalla olla.

YLEn olemassaolon oikeutusta ja keskustelu YLEn tehtävistä on sitten asia erikseen. Mutta anarkistinen vain maksujen maksamatta jättäminen on köppänää.

Ylläoleva oli kuin jostain ylen tiedotteesta (olikohan tosissaan kirjoitettu).

Ei useimmille maksu sinänsä vaan tapa jolla se kerätään on ongelma.
Lisäksi on toimiva tekninen ratkaisu, jolla estetään luvaton katselu jos maksua ei ole maksettu. Tätä keinoa yle vain ei uskalla käyttää koska tietää lopputuloksen.