News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2014-09-26 MaKu: "Olemme kaikki hyviä ja pahoja"

Started by Iloveallpeople, 26.09.2014, 19:32:32

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

Quote [Expand]"Olemme kaikki hyviä ja pahoja"

Monikulttuurisen kasvatuksen professori Fred Dervin pahoittelee, ettei hän ole poliittisesti korrekti.

Vähän aikaa sitten Fred Dervinin ystävä totesi, ettei tämä ole kovin sitkeä. "Se johtuu siitä, ettei sinulla ole sisua", ystävä perusteli. Dervin loukkaantui – syystäkin.

Fred Dervin on asunut 20 vuotta Suomessa. Hän on monikulttuurisen kasvatuksen professori Helsingin yliopistossa. Hänellä on täällä puoliso ja mökki Raumalla. Dervin kokee, että hän kuuluu Suomeen.

"Minulla on ollut paljon sisua elämäni aikana. Kun tulin tähän maahan, olin opettaja. Nyt olen professori Suomessa ja ulkomailla."

Mies nimitettiin vastikään Kiinassa kunniaprofessoriksi.
...

Kukaan ei ole pyhimys

Dervin osaa suomea, mutta puhuu mieluummin englantia. Suomessa pärjää helposti englannilla. Hänen ei ole tarvinnut käydä suomen kielikursseja, koska hän ei ole "mamu".

"Kukaan ei ole koskaan yrittänyt kotiuttaa minua. Miksi? Koska minä en kuulu niihin, joita Suomessa kutsutaan maahanmuuttajiksi. Olen valkoinen, koulutettu ja tulen länsimaasta."

Dervin on kiukkuinen niiden puolesta, joita ei kohdella kuten häntä. Hän tietää kokemuksesta, miltä se tuntuu. Kun mies asioi tavaratalossa suomeksi, häntä luullaan toisinaan venäläiseksi.

"Saan silloin huonoa palvelua. Kun vaihdan kielen englanniksi ja mainitsen ammattini, palvelu muuttuu heti paremmaksi."
...

Vähän aikaa sitten kollega opettajankoulutuslaitokselta halusi jutella Dervinin afrikkalaisesta jatko-opiskelijasta.

Kollega halusi tietää, mistä hän saa ja ei saa puhua opiskelijan kanssa – ja miksi opiskelijassa on tietty haju.

"Miksi kollega halusi mainita 'tietyn hajun' siinä yhteydessä? Mustan henkilön kohdalla?"

Useimmat meistä eivät halua olla rasisteja ja uskovat, etteivät ole. Mutta äly ja tunne ovat kaksi eri asiaa.

Dervin käyttää itseään esimerkkinä. Viime kesänä hän odotti bussia Lontoossa keskellä yötä, kun musta mies ryösti hänet.

"Tarkkailin, mitä ryöstön aikana tapahtui pääni sisällä, enkä ole siitä ylpeä. Ajatukseni ja mieleeni virtaavat kuvat olivat rasistisia."

Hän ei pystynyt kontrolloimaan ajatuksiaan. Ajatukset olivat tapa, jolla hän löysi itsestään voimaa kestää, mitä oli tapahtumassa.

"Olen tietenkin hyvin häpeissäni siitä, mitä mielessäni tapahtui ja yritin tapella sitä vastaan, mutta en voinut sille mitään."
...

Loput: Maailman kuvalehti

Tässä on kyllä tyypillinen suvis. Joku ryöstää hänet ja ainoa ongelma, jonka hän löytää, on negatiiviset ajatukset mustaa ryöstäjää kohtaan.   :flowerhat: Ja tuo hajukommentti tuskin olisi ollut ongelma, jos kyseessä olisi ollut haiseva valkoihoinen.   :facepalm:
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff