News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Autojen romutuspalkkiolaki ei päässyt budjettiin

Started by B52, 29.08.2014, 23:43:41

Previous topic - Next topic

B52

http://www.hs.fi/talous/Autojen+romutuspalkkiolaki+ei+päässyt+budjettiin/a1409296961209

Autoala paheksuu valtiovarainministeriön ja hallituksen valmistelua romutuspalkkiolakiin liittyen.

Liikenne- ja viestintäministeriö on suunnitellut kokeilua, jossa yli kymmenen vuotta vanhan auton romuttamisesta saisi 1 500 euroa hyvitykseksi.

Ehtona on, että tilalle ostetaan uusi, vähäpäästöinen auto. Lakiluonnos on ollut kesän aikana lausuntokierroksella.

Autotuojat ry ja Autoalan keskusliitto ovat toivoneet vanhojen autojen romutuspalkkiosta piristysruisketta hiljaiseen autokauppaan. Autoalan arvioiden mukaan romutusraha lisäisi uusien henkilöautojen myyntiä noin viisi prosenttia.

Romutuspalkkiolaki jäi kuitenkin pois valtiovarainministeriön laatimasta budjetista.

Autotuojat ry:n Tero Kallion mukaan tämä on viimeinen pisara autoalalle, jota on Kallion mukaan koeteltu viime vuosina muun muassa kolmella polttoaineveron, kahdella ajoneuvoveron ja yhdellä autoveron korotuksella.

"Lakiluonnos kävi lausuntokierroksella meillä kesä–heinäkuun vaihteessa. Valtiovarainministeriö antoi oman lausuntonsa liikenne- ja viestintäministeriölle elokuussa."

...



Niin, olisi se kauheata jos autokanta uusiintuisi.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

dothefake

Köyhän ei kannata ostaa huonoa. Ostin aikoinani kokosinkityn Volvo 960 1991. Oli uutena maksanut 300.000 markkaa. Maksoin 120.000. Autonvaihtotarvetta ei ole, mutta eipä ole ruostettakaan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Totti

Quote from: B52 on 29.08.2014, 23:43:41
http://www.hs.fi/talous/Autojen+romutuspalkkiolaki+ei+päässyt+budjettiin/a1409296961209

Autoala paheksuu valtiovarainministeriön ja hallituksen valmistelua romutuspalkkiolakiin liittyen.

Liikenne- ja viestintäministeriö on suunnitellut kokeilua, jossa yli kymmenen vuotta vanhan auton romuttamisesta saisi 1 500 euroa hyvitykseksi.


Tämä juttu on kopioitu Saksasta missä romutuspalkkion kautta saatiin autoteollisuudelle nostetta.

Idea on älytön Suomessa missä ei ole mitään merkittävää autoteollisuutta. Rahathan päätyisivät kaiken maailman mustalaisromukauppiaille jotka varastavat autoja ja ulkomaalaisille autonvalmistajille. Suomen taloudelle se olisi vain masiivinen miljardin euron tappio.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

MW

Hah. Nykyjuuroopassa autot tuodaan Suomeen loppuunajettavaksi/romutettavaksi. Verottaja saa vielä viimeisen imun niistä raadoista, jotka eivät muualla enää kelpaa.

B52

^^
^

"Ehtona on, että tilalle ostetaan uusi, vähäpäästöinen auto. Lakiluonnos on ollut kesän aikana lausuntokierroksella."

Luetun ymmärtäminen, kiitos.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Totti

Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:36:44
^^
^

"Ehtona on, että tilalle ostetaan uusi, vähäpäästöinen auto. Lakiluonnos on ollut kesän aikana lausuntokierroksella."

Luetun ymmärtäminen, kiitos.

Mistä ne vähäpäästöiset autot tulevat, Suomesta?
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

B52

Quote from: Totti on 30.08.2014, 00:43:45
Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:36:44
^^
^

"Ehtona on, että tilalle ostetaan uusi, vähäpäästöinen auto. Lakiluonnos on ollut kesän aikana lausuntokierroksella."

Luetun ymmärtäminen, kiitos.

Mistä ne vähäpäästöiset autot tulevat, Suomesta?

Täh, mitä väliä sillä on mistä tulevat?
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Maija Poppanen

Quote from: dothefake on 29.08.2014, 23:59:47
Köyhän ei kannata ostaa huonoa. Ostin aikoinani kokosinkityn Volvo 960 1991. Oli uutena maksanut 300.000 markkaa. Maksoin 120.000. Autonvaihtotarvetta ei ole, mutta eipä ole ruostettakaan.

Meillä oli joskus Alfa 75 2,0. Ihan murheenkryyni. Ei meillä ollut siihen varaa, mut oli se ihana   :D

dothefake

Niin, Volvo on 3.0 suora kuutonen. Ei mopo. En silti väheksy silloisen autosi eleganssia.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Maija Poppanen

No voiphan noita litrojakin laskee. Mun porukoitten joku homo-SE-mege jäi kuitenkin kauas ihmetteleen liki neljälitrasellaan... Ja se tosiaan oli myös elegantti.

Maija Poppanen


Totti

Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:46:08
Quote from: Totti on 30.08.2014, 00:43:45
Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:36:44
^^
^

"Ehtona on, että tilalle ostetaan uusi, vähäpäästöinen auto. Lakiluonnos on ollut kesän aikana lausuntokierroksella."

Luetun ymmärtäminen, kiitos.

Mistä ne vähäpäästöiset autot tulevat, Suomesta?

Täh, mitä väliä sillä on mistä tulevat?

Kuten sanoin, tämä on Saksasta kopioitu juttu. Idea oli pönkittää KOTIMAISTA autotelollisuutta. Suomessa sellaista ei ole.

Tämä ehdotus tarkoittaa, että verovaroilla vuorataan isojen autokauppiaiden taskuja, ei kotimaista työllistämistä. En halua maksaa euroakaan lisää tukiaisia yrityksille. EI jatkoon!
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Luotsi

Kerrassaan liikuttavaa tuo autojobbarien suuri huoli vähäpäästöisyydestä. Kyllä maailman pelastajia taas potkitaan päähän  :'(
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

MW

Suomessa on aina ollut erityisen psykopaattinen suhde yksityisautoiluun. U S of fuckin' A laittoi talouden liikkeelle sillä yksityisliikkuvuudella, millä ei ole mitään tekemistä meikäläisen anarkistijärjestö "vapaan liikkuvuuden" kanssa.

Amerikka nostettiin pyörille, ja laitettiin asiat rullaamaan.

Suomessa autoilu oli ensin rälssin huvia, ja hävityn sodan jälkeen kommunistien katkeruuden ja rahanahneuden kohde. Jona se jatkuu edelleen.

Autovero (tuonti) oli alunperin muka "väliaikainen, ylimääräinen". Vaikeat ajat 50-luvun alussa, jne.

Maksamme sitä yhä.

70-luvulla virkaporsaiden törsäyksen rahoittamiseksi oli myös pariinkin otteeseen ylimääräisiä, väliaikaisia ajoneuvojen käyttömaksuja. Tarranliimajaiset.

"Ja kaikkialla kävi vain kaamea rapsutus".

Elettiin 90-luvun alkua, jolloin tämä hompanssi moninkertaistui, joten luonnollisesti myös verotuksen lapsivähennys poistettiin.

Ja eikö 90-luvulla taas käyty rokottamaan autoilijaa, tuota syntistä, taas "ylimääräisellä, väliaikaisella".

Josta illman eri illmoitusta tuli yht'äkkiä pysyvä rakenne. En kuullut yhtään kommenttia ylhäältä siitä, mitä ylimääräisyydelle ja väliaikaisuudelle tapahtui. Samoihin aikoihin A. Jäätteenmäki puhui niin totta kuin osasi, ja toivoi "kohun hälvenevän, jotta pääsisi hoitamaan omia kansan asioita niin pian kuin suinkin. Tuo suorassa lähetyksessä. Ei journalismia.

Tämän maan tiet ovat häpeällisessä kunnossa, ja autoileva palkansaaja maaorjan asemassa. Puolella mamutuksen vuosikustannuksista Suomea halkoisivat vuodessa autostradat, joita germaani kadehtisi.

Sitten vielä julkisen sektorin syöttöporsaat pihalle, investointeja teollisuuteen, niin vut. Mutta ei tule tapahtumaan.

B52

Mielipiteistä päätellen kaikki autokaupat saavat mennä konkurssiin, jep jep.

Niin, onhan meillä hevosia. Ja rattaita.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

JJohannes

#15
Autojen määrä on vain lisääntynyt. 1985 60 prosentilla kotitalouksista oli auto käytössään, vuonna 2006 jo 70 prosentilla. Suomessa auto ja autoilija on pyhän lehmän asemassa ja vie kaiken tilan muulta elämiseltä. Helsingin keskusta on nykyään kuin joku Intian slummi tai Moskova, autoja kaahaa joka paikassa välittämättä mistään mitään ja niitä on pysäköity pitkin jalkakäytäviä, puistoja ja toreja jotta jalankulkijoiden on mahdotonta edetä. Ihmiset eivät jaksa kävellä sataa metriä lähikauppaan vaan sinnekin pitää mennä autolla.

Automarketteja, parkkihalleja ja moottoriteitä rakennetaan ennennäkemätöntä tahtia. Juna- ja lentoyhteyksiä lakkautetaan ja tavaratkin liikkuvat nykyään rekanrotiskoilla tavarajunien sijaan.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.


Luotsi

Quote from: B52 on 30.08.2014, 02:56:43
Mielipiteistä päätellen kaikki autokaupat saavat mennä konkurssiin, jep jep.

Niin, onhan meillä hevosia. Ja rattaita.

Jos kansalla ei varaa hankkia autoja, niin sitten ei ole ja autokauppiaat jäävät työttömiksi. Ei tilannetta millään vippaskonsteilla tässä(kään) tapauksessa pelasteta.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

B52

Quote from: Totti on 30.08.2014, 02:17:07
Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:46:08
Quote from: Totti on 30.08.2014, 00:43:45
Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:36:44
^^
^

"Ehtona on, että tilalle ostetaan uusi, vähäpäästöinen auto. Lakiluonnos on ollut kesän aikana lausuntokierroksella."

Luetun ymmärtäminen, kiitos.

Mistä ne vähäpäästöiset autot tulevat, Suomesta?

Täh, mitä väliä sillä on mistä tulevat?

Kuten sanoin, tämä on Saksasta kopioitu juttu. Idea oli pönkittää KOTIMAISTA autotelollisuutta. Suomessa sellaista ei ole.

Tämä ehdotus tarkoittaa, että verovaroilla vuorataan isojen autokauppiaiden taskuja, ei kotimaista työllistämistä. En halua maksaa euroakaan lisää tukiaisia yrityksille. EI jatkoon!

Alunperin puhuttiin myynnistä, ei tuottamisesta, ja jos olen oikein ymmärtänyt, myös autonmyyjät elävät autonmyynnillä. Ja maksavat veroja.

Ja sitten taas luetun ymmärtäminen, jos tonni lähtee valtion kirstusta ja kolme tulee samalla takaisin, mikä on väärin?
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Uuno Nuivanen

Lopetetaan me Suomessa (länsi)maailman kallein autoilu, niin maailma pelastuu. Eikö meidän homma se jo muutenkin ole. Vapise maailm, me tulem sanoma teil kosk pelut piäni on.  :facepalm:  :flowerhat:  :facepalm:  :flowerhat:

B52

Quote from: Luotsi on 30.08.2014, 03:06:56
Quote from: B52 on 30.08.2014, 02:56:43
Mielipiteistä päätellen kaikki autokaupat saavat mennä konkurssiin, jep jep.

Niin, onhan meillä hevosia. Ja rattaita.

Jos kansalla ei varaa hankkia autoja, niin sitten ei ole ja autokauppiaat jäävät työttömiksi. Ei tilannetta millään vippaskonsteilla tässä(kään) tapauksessa pelasteta.

Ja se on sinun mielestä hyvä juttu että autokauppiaat jäävät työttömäksi?
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Luotsi

Quote from: B52 on 30.08.2014, 03:11:05
Quote from: Luotsi on 30.08.2014, 03:06:56
Quote from: B52 on 30.08.2014, 02:56:43
Mielipiteistä päätellen kaikki autokaupat saavat mennä konkurssiin, jep jep.

Niin, onhan meillä hevosia. Ja rattaita.

Jos kansalla ei varaa hankkia autoja, niin sitten ei ole ja autokauppiaat jäävät työttömiksi. Ei tilannetta millään vippaskonsteilla tässä(kään) tapauksessa pelasteta.

Ja se on sinun mielestä hyvä juttu että autokauppiaat jäävät työttömäksi?

Tuo oli ihan ikioma tulkintasi.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

MW

Quote from: Uuno Nuivanen on 30.08.2014, 03:10:55
Lopetetaan me Suomessa (länsi)maailman kallein autoilu, niin maailma pelastuu. Eikö meidän homma se jo muutenkin ole. Vapise maailm, me tulem sanoma teil kosk pelut piäni on.  :facepalm:  :flowerhat:  :facepalm:  :flowerhat:

Susiluolaan muutamme kaikki, ketunleipää evääksi. Varmasti on Hassun Satu, Hautalan Heidi  ja knit eturintamassa, elleivät sitten ole jossain törsäämässä tai teettämässä pimeitä töitä terroristikaveriensa kanssa.

B52

Quote from: Luotsi on 30.08.2014, 03:17:45
Quote from: B52 on 30.08.2014, 03:11:05
Quote from: Luotsi on 30.08.2014, 03:06:56
Quote from: B52 on 30.08.2014, 02:56:43
Mielipiteistä päätellen kaikki autokaupat saavat mennä konkurssiin, jep jep.

Niin, onhan meillä hevosia. Ja rattaita.

Jos kansalla ei varaa hankkia autoja, niin sitten ei ole ja autokauppiaat jäävät työttömiksi. Ei tilannetta millään vippaskonsteilla tässä(kään) tapauksessa pelasteta.

Ja se on sinun mielestä hyvä juttu että autokauppiaat jäävät työttömäksi?

Tuo oli ihan ikioma tulkintasi.

Ketjusta päätellen sinun.

Otetaan tähän vielä uutisesta poimittu:

"Autoalan mukaan romutuspalkkio tuottaa autoverotuloa kolmin–nelinkertaisen määrän siihen käytettävään menoon nähden."

Vähintään autokauppiaat pitää hirttää, ja sen jälkeen kivittää.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

MW

Turvallisuus tiellä on alati tärkeä asia, kunnes palataan Suomen Euroopan vanhimpaan autokantaan, ehkä Kreikan jälkeen, ja syyhyn miksi näin on...

mutta hei, mamutus ja virkaloisuus eivät ole keneltäkään poissa, meillä on varaa runsaan ja aina lisääntyvän työvoimareservin muodossa, olemmehan rikkaita.

Onnikka

Quote from: B52 on 30.08.2014, 03:07:35
Ja sitten taas luetun ymmärtäminen, jos tonni lähtee valtion kirstusta ja kolme tulee samalla takaisin, mikä on väärin?
Se romuttaminen. Ajokuntoisia autoja on turhaa romuttaa. Ei siinä ympäristökään säästy kun uusi auto valmistetaan.
Jos veroja tahtoisivat vähentää, niin siitä vaan ilman mitään palkkioita.
Myöskin vakuutuksista voisi veroja vähennellä, sekä pohtia katsastusta että kuinka tarkkaan autot tarvitsee katsastaa.

RP

Quote from: B52 on 30.08.2014, 03:07:35
Ja sitten taas luetun ymmärtäminen, jos tonni lähtee valtion kirstusta ja kolme tulee samalla takaisin, mikä on väärin?

En ota itse asiassa kantaa kysymykseen, kun katso ymmärtäväni vaikutuksia, mutta
a) Autokauppiaat eivät ole varsinaisesti puolueeton lähde tässä
b) Verotulojen kasvu lisääntyneen automynnin seuraksen voi pitää paikkansa, mutta mikä on kokonaisvaikutus (ehkä positiivinen (katso yllä), mutta)?

Könttäpalkkio, joka maksetaan vähintään kymmenen vuotta vanhoista autoista vaikuttaisi lähinnä sinne varallisuusjakauman alemmile tasoille, joissa ei sitä rahaa ole kovin paljoa, ja jos tälläinen ihminen ostaa auton, on hänellä palkkion jälkeenkin vähemmän rahaa (tai enemmän velkaa) kuin jos hän ei olisi ostanut autoa (ja koko "verotulot kasvavat" argumenttihan perustui oletukselle autojen myynnin kasvusta) - joten luultavasti erinäisten muiden asioiden kuin autojen kauppa olisi entisestään hiljentynyt. Paljonko, ja mikä olisi ollut nettovaikutus, on paha sanoa.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Onnikka

Quote from: RP on 30.08.2014, 05:50:43

b) Verotulojen kasvu lisääntyneen automynnin seuraksen voi pitää paikkansa, mutta mikä on kokonaisvaikutus (ehkä positiivinen (katso yllä), mutta)?
Onhan liikkuminen positiivista. Tulee enempi töitäkin tehdyksi kun liikkuu autolla töihin eikä julkisissa istu kahta tuntia päivässä sen autolla tapahtuvan puolituntisen sijaan.

Mielestäni veroastetta tulisi reippaasti alentaa, mutta nykyisellä veroasteella voitaisiin hyvin siirtää autokoulu peruskoulun opetukseksi sekä antaa jokaiselle armeijan käyneelle palkkioksi armeijan käynnistä auto. Toki päivärahojakin voisi nostaa hieman. Kuka ei tahdo autoa, rahana samainen, olisiko jokin 15000 sopiva määrä.
Kunhan ensin valtion velat maksaisivat, voisi armeijasta alkaa maksaa esimerkiksi keskipalkkaa. Niin että vasta käytyään koko ajan, saisi suurimman osan siitä. Jokin pieni päiväraha, vaikkapa viisisataa kuussa kottia jotteivat kotosalla käydessä joudu nälkää näkemään.
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/miesten+palkka+3913+euroa,+naisilla+paljon+vahemman/201408695215
QuoteMiesten palkka 3913 euroa
Sen jälkeen voisivat itse ostaa tai jättää ostamatta autonsa, mutta ensin kuitenkin syytä maksaa valtion velat pois, vaikkapa kahdeksan vuoden aikana voisi ne maksaa. Sinä aikana siis ainoastaan auto palkkioksi.

Autokauppiaat tosin voisi sivuuttaa ja ostaa suoraan tehtaalta suurempi määrä.
Kuusi kuukautta käyville vaikkapa farmaricivic. Webastolla ja automaatilla.
http://www.honda.fi/cars/new/civic-tourer-2014/overview.html

Perustelen sillä että farmarimalli houkuttaa kuljettamaan vaikkapa lastenrattaita mukana jos akka tai hinttarisivarimies on, siellä voi myös poikamies tai tyttönen nukkua mikäli helsinkiin muuttaa töitä etsimään eikä tahdo asuntoa löytyä. Civiceissä ei ole piakkoin hajoavaa säästömoottoria vaan 1,8 kokoa on heillä. Japanilaisena kestänee hyvin vaikka ei olisi nuorella varaa uutta ostaa kymmeneen vuoteen.

Kun taasen vuoden viihtyville voisi nelivetoisen palkkioksi antaa.
Ehkä vaikkapa Huyndai Santa Fe? Sellaisella en ole koskaan ajanutkaan, mutta näyttävät kehuvan.
http://www.autoexpress.co.uk/hyundai/santa-fe/66787/hyundai-santa-fe
http://www.whatcar.com/car-reviews/hyundai/santa-fe-4x4/summary/26144-3
http://www.hyundai.fi/santafe_2013.asp

RP

Quote from: Onnikka on 30.08.2014, 06:18:07
Quote from: RP on 30.08.2014, 05:50:43

b) Verotulojen kasvu lisääntyneen automynnin seuraksen voi pitää paikkansa, mutta mikä on kokonaisvaikutus (ehkä positiivinen (katso yllä), mutta)?
Onhan liikkuminen positiivista. Tulee enempi töitäkin tehdyksi kun liikkuu autolla töihin eikä julkisissa istu kahta tuntia päivässä sen autolla tapahtuvan puolituntisen sijaan.

Ostajahan vain vaihtoi vanhan autonsa uuteen.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Onnikka

Quote from: Totti on 30.08.2014, 02:17:07
Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:46:08
Quote from: Totti on 30.08.2014, 00:43:45
Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:36:44
^^
^

"Ehtona on, että tilalle ostetaan uusi, vähäpäästöinen auto. Lakiluonnos on ollut kesän aikana lausuntokierroksella."

Luetun ymmärtäminen, kiitos.

Mistä ne vähäpäästöiset autot tulevat, Suomesta?

Täh, mitä väliä sillä on mistä tulevat?

Kuten sanoin, tämä on Saksasta kopioitu juttu. Idea oli pönkittää KOTIMAISTA autotelollisuutta. Suomessa sellaista ei ole.

Tämä ehdotus tarkoittaa, että verovaroilla vuorataan isojen autokauppiaiden taskuja, ei kotimaista työllistämistä. En halua maksaa euroakaan lisää tukiaisia yrityksille. EI jatkoon!
Uudessakaupungissahan kokoilevat autoja. Tosin suomalaisilla ei varaa ole ostaa niitä mutta silti. Jossain vaiheessa se taisi myydä arvoltaan enempi ulkomaille autoja kuin mitä täällä ostettiin. (Selvä juttu että voitot kerää ulkomaiset kun ulkomaan autoja tekevät mutta silti.) Nykyisellään tietsikka-aikakaudella ehkä kantsisi jo omakin merkki heidän kehittää. Ihan nollastahan Teslakin taisi aloittaa?
Quote from: JJohannes on 30.08.2014, 02:57:11
Autojen määrä on vain lisääntynyt. 1985 60 prosentilla kotitalouksista oli auto käytössään, vuonna 2006 jo 70 prosentilla. Suomessa auto ja autoilija on pyhän lehmän asemassa ja vie kaiken tilan muulta elämiseltä. Helsingin keskusta on nykyään kuin joku Intian slummi tai Moskova, autoja kaahaa joka paikassa välittämättä mistään mitään ja niitä on pysäköity pitkin jalkakäytäviä, puistoja ja toreja jotta jalankulkijoiden on mahdotonta edetä. Ihmiset eivät jaksa kävellä sataa metriä lähikauppaan vaan sinnekin pitää mennä autolla.

Automarketteja, parkkihalleja ja moottoriteitä rakennetaan ennennäkemätöntä tahtia. Juna- ja lentoyhteyksiä lakkautetaan ja tavaratkin liikkuvat nykyään rekanrotiskoilla tavarajunien sijaan.
;D ;D ;D
En ole kyllä näitä ruuhkia Helsingissä niin huomannut. Kovin lyhytkestoista on liikenteen hidastuminen sen pari kertaa päivässä kun sitä tapahtuu. Ilmaisia parkkeja kyllä tarvittaisiin, muutamia taloja vaan matalaksi ja parkit niihin. Miten vaikkapa Stockmannin talo, kun kerran ei kannata, siihen parkkipaikka. (Oikeasti olen sitä mieltä että sääli jos ei kannata, vaikken suomalaisia alistavista ruotsalaisista niin perustakaan, ehkä kauppakeskukseksi kannattaisi muuttaa, Lidliä ja vastaavaa siihen vuokralaisiksi, onkos keskustassa yhtään rautakauppaa, k-raudan järkkyhinnoilla voisi kannattaakin.)
Quote from: RP on 30.08.2014, 06:43:35
Quote from: Onnikka on 30.08.2014, 06:18:07
Quote from: RP on 30.08.2014, 05:50:43

b) Verotulojen kasvu lisääntyneen automynnin seuraksen voi pitää paikkansa, mutta mikä on kokonaisvaikutus (ehkä positiivinen (katso yllä), mutta)?
Onhan liikkuminen positiivista. Tulee enempi töitäkin tehdyksi kun liikkuu autolla töihin eikä julkisissa istu kahta tuntia päivässä sen autolla tapahtuvan puolituntisen sijaan.

Ostajahan vain vaihtoi vanhan autonsa uuteen.
Niin, tämä laki tosiaan olisi ollut melkoisen typerä. Mutta ei sinänsä olisi muitten typerien lakien joukossa erottunut.

Goman

Jokainen kaupasta ulos ajettu uusi auto heikentää Suomen kauppatasetta = kansantaloutta. Uudet autot ovat kaikki tuontitavaraa, joka on jollain ilveellä pystyttävä rahoittamaan.

Ja mitenkähän se tapahtuisi? Kuusitukeilla ? vessapaperilla ? Viola-juustolla ? etc.

Kuten tuossa aiemmin mainittiinkin, romutuspalkkio on autoja valmistavien maiden tapa pönkittää OMAA kansantalouttaan. Suomessa se ei toimi.

Autokaupiaiden työllisyysaste ei ole riittävä peruste kansantalouden yleiselle heikentämiselle. Sitäpaitsi autokauppiaat eivät suinkaan taida olla sen heikoimmin menestyvä kansanosa, tällä hetkellä. Enemmänkin huolestuttaa "Nokian insinöörien" työllisyys.

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/08/29/microsoftin-ytt-loppuivat-yli-tuhat-saa-lahtea/201412007/170

mikkoR

Ihminen joka ajaa alle 2000 euron autolla on pääsääntöisesti siinä tilanteessa ettei joko voi tai halua ostaa uutta autoa, ei tuo romutuspalkkio kovinkaan montaa autoa lisää myisi.
Itse en periaatteesta ole halukas ostamaan aivan uutta autoa koska sen hinta tippuu samantien aivan kohtuuttomasti, toisaalta uuteen joutuisin ottamaan osamaksun tms. enkä sitäkään halua, paljon hauskempaa että rekisteriotteessa lukee oma nimi.

Edellä mainittiinkin että vaikuttaa kauppataseeseen negatiivisesti on minustakin totta joskaan en vieläkään usko että myynti lisääntyisi juurikaan.
Jos halutaan että autokanta uusiutuu niin jokaisesta kinneristä pitäisi maksaa se 1500e kun sen vie romikselle, tämäkin tosin lisäisi vain käytettyjen autojen tuontia ulkomailta, ei uusien mutta ehkäpä ne on hieman ympäristöystävällisiä.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Sour-One

Quote from: Totti on 30.08.2014, 02:17:07
Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:46:08
Quote from: Totti on 30.08.2014, 00:43:45
Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:36:44
^^
^

"Ehtona on, että tilalle ostetaan uusi, vähäpäästöinen auto. Lakiluonnos on ollut kesän aikana lausuntokierroksella."

Luetun ymmärtäminen, kiitos.

Mistä ne vähäpäästöiset autot tulevat, Suomesta?

Täh, mitä väliä sillä on mistä tulevat?

Kuten sanoin, tämä on Saksasta kopioitu juttu. Idea oli pönkittää KOTIMAISTA autotelollisuutta. Suomessa sellaista ei ole.

Tämä ehdotus tarkoittaa, että verovaroilla vuorataan isojen autokauppiaiden taskuja, ei kotimaista työllistämistä. En halua maksaa euroakaan lisää tukiaisia yrityksille. EI jatkoon!

Ehkäåä tarkoitus SUOMESSA olisi pönkittää autokauppaa. Olisi jokunen lisäveroeurokin tullut ehkä jopa hankittua...

Eino P. Keravalta

Autoista on päästävä, sillä ne ovat kauheita menneisyyden kapineita.

Useimmat niistä ovat rumia, ne haisevat ja niiden karkea ääni peittää heinäsirkkojen laulun. Ja kaikista pahinta on se, että autot symbolisoivat inhottavaa, kapitalistista toimeliaisuutta ja vaurautta, tehokkuuttakin. Me emme halua elää yhteiskunnassa, jossa joka paikkaan on päästävä mahdollisimman nopeasti ja 'vaivatta'. Me haluamme innovatiivista ja kiireetöntä oleskelua korostavan, leppoisan ja moniarvoisen yhteiskunnan, jossa matka on tärkeämpi kuin päämäärä.

Emmekä tarvitse niitä kuraisia, kiiluvaloisia ja nolostuttavia ääniä päästeleviä peltikopperoita, sillä liikkuminen voidaan hoitaa kävellen, polkupyörällä tai tarvittaessa raitiovaunulla. Ja tulevaisuuden autottomassa yhteiskunnassa nähdään varmasti yhä useammin myös hevosystäviämme vetämässä kärryjä täynnään iloisia ihmisiä, jotka kiireettömästi matkustavat kuka minnekin yhdessä rupatellen ja tiedostaen. Monessa maassa ajetaan tänäänkin aasivankkureilla. Suomen on otettava oppia noista meitä kehittyneemmistä aasikulttuureista.

Ja mitä tulee maamme tuhansiin, iljettävän rumiin autokauppahalleihin, ne on maalattava kukkasin ja muutettava monikulttuurisuuskeskuksiksi, vastaanottokeskuksiksi, moskeijoiksi ja jalkapallohalleiksi. Näin Suomi nousee hylätessään 1800-luvun saastuttavan teknologian ja astuessaan moderniin, ekologiseen kansalaisyhteiskuntaan, jossa ihmiset eivät istu toisistaan eristyneinä liikkuvissa peltiyksiöissään, vaan jossa he nojaavat toinen toistensa olkapäihin keinuessaan hevoskärryillä läpi kukkaniittyjen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Faidros.

Kaikki muuttaisivat vanhat autonsa vähäpäästöisiksi, jos säädettäisiin järkeviä lakeja. Parilla sadalla tekee etanoli- tai nestekaasuauton ja parilla tonnilla maa-/biokaasuauton.
Biodieseliä voisi jokainen maata omistava tai vuokraava kasvattaa. Autoon tarvitaan vain polttoaineen esilämmitys.
Mutta paskat omavaraisuudesta ja puhtaudesta, koska se ei tuo verotuloja.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

P

Quote from: B52 on 30.08.2014, 03:29:25
Quote from: Luotsi on 30.08.2014, 03:17:45
Quote from: B52 on 30.08.2014, 03:11:05
Quote from: Luotsi on 30.08.2014, 03:06:56
Quote from: B52 on 30.08.2014, 02:56:43
Mielipiteistä päätellen kaikki autokaupat saavat mennä konkurssiin, jep jep.

Niin, onhan meillä hevosia. Ja rattaita.

Jos kansalla ei varaa hankkia autoja, niin sitten ei ole ja autokauppiaat jäävät työttömiksi. Ei tilannetta millään vippaskonsteilla tässä(kään) tapauksessa pelasteta.

Ja se on sinun mielestä hyvä juttu että autokauppiaat jäävät työttömäksi?

Tuo oli ihan ikioma tulkintasi.

Ketjusta päätellen sinun.

Otetaan tähän vielä uutisesta poimittu:

"Autoalan mukaan romutuspalkkio tuottaa autoverotuloa kolmin–nelinkertaisen määrän siihen käytettävään menoon nähden."

Vähintään autokauppiaat pitää hirttää, ja sen jälkeen kivittää.

Tuskin tuottaa. Fiksumpaa olisi laskea autoveroa kokonaisuudessaan, jolloin sen tuotto nousisi, kuin leikkiä joillain 1500€ romutusmaksuilla. Autoveron tuottohan romahti, kun sitä viime kerran nostettiin.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Sour-One

Quote from: Goman on 30.08.2014, 07:11:08
Jokainen kaupasta ulos ajettu uusi auto heikentää Suomen kauppatasetta = kansantaloutta. Uudet autot ovat kaikki tuontitavaraa, joka on jollain ilveellä pystyttävä rahoittamaan.

Ja mitenkähän se tapahtuisi? Kuusitukeilla ? vessapaperilla ? Viola-juustolla ? etc.

Kuten tuossa aiemmin mainittiinkin, romutuspalkkio on autoja valmistavien maiden tapa pönkittää OMAA kansantalouttaan. Suomessa se ei toimi.

Autokaupiaiden työllisyysaste ei ole riittävä peruste kansantalouden yleiselle heikentämiselle. Sitäpaitsi autokauppiaat eivät suinkaan taida olla sen heikoimmin menestyvä kansanosa, tällä hetkellä. Enemmänkin huolestuttaa "Nokian insinöörien" työllisyys.

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/08/29/microsoftin-ytt-loppuivat-yli-tuhat-saa-lahtea/201412007/170

Tuo on kyllä niin totta. Ehdotan, että autovero nostetaan nykyisestä 10 kertaiseksi, niin Suomen kauppatase paranee. Samalla voisimme nostaa polttoaineen verotusta 100%.

Alkuasukas

Quote from: B52 on 30.08.2014, 02:56:43
Mielipiteistä päätellen kaikki autokaupat saavat mennä konkurssiin, jep jep.

Niin, onhan meillä hevosia. Ja rattaita.
Auton voi tilata netistä. Vittuako niitä marmoripalatseja maksamaan siinä auton hinnassa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Faidros.

Quote from: Sour-One on 30.08.2014, 09:10:29
Samalla voisimme nostaa polttoaineen verotusta 100%.

Eheeeii riitä! Nestekaasullekin pätkäistiin kerralla kaksikymmenkertainen dieselvero, kun jengi alkoi ajamaan liian halvalla ja puhtaasti.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-