News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Autojen romutuspalkkiolaki ei päässyt budjettiin

Started by B52, 29.08.2014, 23:43:41

Previous topic - Next topic

Goman

Jokainen kaupasta ulos ajettu uusi auto heikentää Suomen kauppatasetta = kansantaloutta. Uudet autot ovat kaikki tuontitavaraa, joka on jollain ilveellä pystyttävä rahoittamaan.

Ja mitenkähän se tapahtuisi? Kuusitukeilla ? vessapaperilla ? Viola-juustolla ? etc.

Kuten tuossa aiemmin mainittiinkin, romutuspalkkio on autoja valmistavien maiden tapa pönkittää OMAA kansantalouttaan. Suomessa se ei toimi.

Autokaupiaiden työllisyysaste ei ole riittävä peruste kansantalouden yleiselle heikentämiselle. Sitäpaitsi autokauppiaat eivät suinkaan taida olla sen heikoimmin menestyvä kansanosa, tällä hetkellä. Enemmänkin huolestuttaa "Nokian insinöörien" työllisyys.

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/08/29/microsoftin-ytt-loppuivat-yli-tuhat-saa-lahtea/201412007/170

mikkoR

Ihminen joka ajaa alle 2000 euron autolla on pääsääntöisesti siinä tilanteessa ettei joko voi tai halua ostaa uutta autoa, ei tuo romutuspalkkio kovinkaan montaa autoa lisää myisi.
Itse en periaatteesta ole halukas ostamaan aivan uutta autoa koska sen hinta tippuu samantien aivan kohtuuttomasti, toisaalta uuteen joutuisin ottamaan osamaksun tms. enkä sitäkään halua, paljon hauskempaa että rekisteriotteessa lukee oma nimi.

Edellä mainittiinkin että vaikuttaa kauppataseeseen negatiivisesti on minustakin totta joskaan en vieläkään usko että myynti lisääntyisi juurikaan.
Jos halutaan että autokanta uusiutuu niin jokaisesta kinneristä pitäisi maksaa se 1500e kun sen vie romikselle, tämäkin tosin lisäisi vain käytettyjen autojen tuontia ulkomailta, ei uusien mutta ehkäpä ne on hieman ympäristöystävällisiä.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Sour-One

Quote from: Totti on 30.08.2014, 02:17:07
Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:46:08
Quote from: Totti on 30.08.2014, 00:43:45
Quote from: B52 on 30.08.2014, 00:36:44
^^
^

"Ehtona on, että tilalle ostetaan uusi, vähäpäästöinen auto. Lakiluonnos on ollut kesän aikana lausuntokierroksella."

Luetun ymmärtäminen, kiitos.

Mistä ne vähäpäästöiset autot tulevat, Suomesta?

Täh, mitä väliä sillä on mistä tulevat?

Kuten sanoin, tämä on Saksasta kopioitu juttu. Idea oli pönkittää KOTIMAISTA autotelollisuutta. Suomessa sellaista ei ole.

Tämä ehdotus tarkoittaa, että verovaroilla vuorataan isojen autokauppiaiden taskuja, ei kotimaista työllistämistä. En halua maksaa euroakaan lisää tukiaisia yrityksille. EI jatkoon!

Ehkäåä tarkoitus SUOMESSA olisi pönkittää autokauppaa. Olisi jokunen lisäveroeurokin tullut ehkä jopa hankittua...

Eino P. Keravalta

Autoista on päästävä, sillä ne ovat kauheita menneisyyden kapineita.

Useimmat niistä ovat rumia, ne haisevat ja niiden karkea ääni peittää heinäsirkkojen laulun. Ja kaikista pahinta on se, että autot symbolisoivat inhottavaa, kapitalistista toimeliaisuutta ja vaurautta, tehokkuuttakin. Me emme halua elää yhteiskunnassa, jossa joka paikkaan on päästävä mahdollisimman nopeasti ja 'vaivatta'. Me haluamme innovatiivista ja kiireetöntä oleskelua korostavan, leppoisan ja moniarvoisen yhteiskunnan, jossa matka on tärkeämpi kuin päämäärä.

Emmekä tarvitse niitä kuraisia, kiiluvaloisia ja nolostuttavia ääniä päästeleviä peltikopperoita, sillä liikkuminen voidaan hoitaa kävellen, polkupyörällä tai tarvittaessa raitiovaunulla. Ja tulevaisuuden autottomassa yhteiskunnassa nähdään varmasti yhä useammin myös hevosystäviämme vetämässä kärryjä täynnään iloisia ihmisiä, jotka kiireettömästi matkustavat kuka minnekin yhdessä rupatellen ja tiedostaen. Monessa maassa ajetaan tänäänkin aasivankkureilla. Suomen on otettava oppia noista meitä kehittyneemmistä aasikulttuureista.

Ja mitä tulee maamme tuhansiin, iljettävän rumiin autokauppahalleihin, ne on maalattava kukkasin ja muutettava monikulttuurisuuskeskuksiksi, vastaanottokeskuksiksi, moskeijoiksi ja jalkapallohalleiksi. Näin Suomi nousee hylätessään 1800-luvun saastuttavan teknologian ja astuessaan moderniin, ekologiseen kansalaisyhteiskuntaan, jossa ihmiset eivät istu toisistaan eristyneinä liikkuvissa peltiyksiöissään, vaan jossa he nojaavat toinen toistensa olkapäihin keinuessaan hevoskärryillä läpi kukkaniittyjen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Faidros.

Kaikki muuttaisivat vanhat autonsa vähäpäästöisiksi, jos säädettäisiin järkeviä lakeja. Parilla sadalla tekee etanoli- tai nestekaasuauton ja parilla tonnilla maa-/biokaasuauton.
Biodieseliä voisi jokainen maata omistava tai vuokraava kasvattaa. Autoon tarvitaan vain polttoaineen esilämmitys.
Mutta paskat omavaraisuudesta ja puhtaudesta, koska se ei tuo verotuloja.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

P

Quote from: B52 on 30.08.2014, 03:29:25
Quote from: Luotsi on 30.08.2014, 03:17:45
Quote from: B52 on 30.08.2014, 03:11:05
Quote from: Luotsi on 30.08.2014, 03:06:56
Quote from: B52 on 30.08.2014, 02:56:43
Mielipiteistä päätellen kaikki autokaupat saavat mennä konkurssiin, jep jep.

Niin, onhan meillä hevosia. Ja rattaita.

Jos kansalla ei varaa hankkia autoja, niin sitten ei ole ja autokauppiaat jäävät työttömiksi. Ei tilannetta millään vippaskonsteilla tässä(kään) tapauksessa pelasteta.

Ja se on sinun mielestä hyvä juttu että autokauppiaat jäävät työttömäksi?

Tuo oli ihan ikioma tulkintasi.

Ketjusta päätellen sinun.

Otetaan tähän vielä uutisesta poimittu:

"Autoalan mukaan romutuspalkkio tuottaa autoverotuloa kolmin–nelinkertaisen määrän siihen käytettävään menoon nähden."

Vähintään autokauppiaat pitää hirttää, ja sen jälkeen kivittää.

Tuskin tuottaa. Fiksumpaa olisi laskea autoveroa kokonaisuudessaan, jolloin sen tuotto nousisi, kuin leikkiä joillain 1500€ romutusmaksuilla. Autoveron tuottohan romahti, kun sitä viime kerran nostettiin.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Sour-One

Quote from: Goman on 30.08.2014, 07:11:08
Jokainen kaupasta ulos ajettu uusi auto heikentää Suomen kauppatasetta = kansantaloutta. Uudet autot ovat kaikki tuontitavaraa, joka on jollain ilveellä pystyttävä rahoittamaan.

Ja mitenkähän se tapahtuisi? Kuusitukeilla ? vessapaperilla ? Viola-juustolla ? etc.

Kuten tuossa aiemmin mainittiinkin, romutuspalkkio on autoja valmistavien maiden tapa pönkittää OMAA kansantalouttaan. Suomessa se ei toimi.

Autokaupiaiden työllisyysaste ei ole riittävä peruste kansantalouden yleiselle heikentämiselle. Sitäpaitsi autokauppiaat eivät suinkaan taida olla sen heikoimmin menestyvä kansanosa, tällä hetkellä. Enemmänkin huolestuttaa "Nokian insinöörien" työllisyys.

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/08/29/microsoftin-ytt-loppuivat-yli-tuhat-saa-lahtea/201412007/170

Tuo on kyllä niin totta. Ehdotan, että autovero nostetaan nykyisestä 10 kertaiseksi, niin Suomen kauppatase paranee. Samalla voisimme nostaa polttoaineen verotusta 100%.

Alkuasukas

Quote from: B52 on 30.08.2014, 02:56:43
Mielipiteistä päätellen kaikki autokaupat saavat mennä konkurssiin, jep jep.

Niin, onhan meillä hevosia. Ja rattaita.
Auton voi tilata netistä. Vittuako niitä marmoripalatseja maksamaan siinä auton hinnassa.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Faidros.

Quote from: Sour-One on 30.08.2014, 09:10:29
Samalla voisimme nostaa polttoaineen verotusta 100%.

Eheeeii riitä! Nestekaasullekin pätkäistiin kerralla kaksikymmenkertainen dieselvero, kun jengi alkoi ajamaan liian halvalla ja puhtaasti.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-