News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-08-22 HS: Rasismia taksinkuljettajia kohtaan

Started by Veturinainen, 22.08.2014, 05:44:00

Previous topic - Next topic

P

Quote from: Riukulehto on 19.02.2019, 12:24:26
https://youtu.be/0L2gg3LbnTI

QuoteEben kertoo arjestaan taksinkuljettajana

Eben kertoo vasta sattuneesta tapauksesta, jossa äiti ja tytär kieltäytyivät tulemasta hänen kyytiinsä. "Tuntuu pahalta, että minkälaisen kuvan äiti antaa tyttärelleen, kun hän opettaa toimimaan näin. Ihan kuin pitäisi pelätä jotakin." -Eben

Niinpä. Jännä on, että maailma on mennyt Suomessakin siihen, että taksikuskitkin raiskaavat asiakkaitaan. Eihän se Eben vika ole ja ikävää hänen kannaltaan, että paskat samannäköiset kollegat ovat pilanneet mainetta. :(
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

RP

Quote from: Lalli IsoTalo on 19.02.2019, 12:24:41
Quote from: Mika Putkonen on 19.02.2019, 12:02:55
Kaverini ajaa Helsingissä taksia ja kertoi että hänellä piisaa asiakkaita. Yöllä baarien edustalla asiakkaat katselevat taksikuskeja ja jostain kumman syystä hänet useasti valitaan, vaikka hän ei ensimmäisenä jonossa olisikaan.  :)

Muistaakseni ennen oli sellainen taksikuskien keskinäinen kirjoittamaton sääntö, että asiakas ottaa taksien jonosta sen ensimmäisen auton. Se ei taida olla enää voimassa.

Nykyisellä vapaan hinnoittelun aikakaudella se ei voisi mitenkään olla voimassa.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

koojii

Quote from: Lalli IsoTalo on 19.02.2019, 12:24:41

Muistaakseni ennen oli sellainen taksikuskien keskinäinen kirjoittamaton sääntö, että asiakas ottaa taksien jonosta sen ensimmäisen auton. Se ei taida olla enää voimassa.

Kyseinen kirjoittamaton sääntö oli ainakin Oulussa voimissaan 1990-luvun alusta viime vuosiin saakka.

Kerran naisystävänikin hermostui kun piti kotiin päästä kilometrin päähän ja jonossa viimeisenä ollut taksi käski ottaa ensimmäisen ja kävellä se 50 metriä jonon keulaan. Sen seurauksena hermostui niin että käveltiin sitten koko matka kotiin.

Autokoulun kirjassa kun autokoulua kävin kerrottiin että takseille ei ole laillista oikeutta kieltäytyä kyydistä ilman hyväksyttävää syytä ja samassa yhteydessä kerrottiin ettei hyväksyttävä syy ole esimerkiksi se, että taksitolpan jonosta pitäisi ottaa ensimmäinen auto.

Vaikka toiminta oli laitonta, niin ainakin Oulussa se oli maan tapa ettei taksia saanut tolpalta muuta otettua kuin jonosta ensimmäisen auton.

Sitä en tiedä miksei taksitarkastajat puuttuneet tuohon laittomuuteen kun siihen olisi ollut helppoakin helpompi puuttua kun olisi mennyt testaamaan tolpalle miten onnistuu jonosta ottaa muu auto kuin ensimmäinen ja ottanut taksiluvat aina pois vähintään määräajaksi jos ei onnistu. En tiedä oikein mistä ihmeestä ne maksaa edes taksitarkastajille palkkaa kun eivät edes tuollaisia laittomuuksia kyenneet kitkemään pois.

Nykyään on pakko pystyä valitsemaan jonosta mikä tahansa taksi kun takseilla on eri hinnoittelukin. En tiedä miten siinä tulisi toimia jos tuollainen valikointi ei onnistu jos jonon keulimmaisella taksilla on vaikka lähtötaksa 24 euroa ja kilometrihinta 4 euroa siihen päälle ja jonossa taaempana tulevalla on kilometri taksa alle euron ilman mitään lähtötaksaa ja autokin on paljon parempi kuin sillä keulilla olevalla. Tai jos keulilla on joku kielitaidoton mustamies ja haluaakin kielitaitoisen kuskin.

Uskoisin että niillekkin kielitaidottomille mustille taksikuskeille löytyy asiakkaita kun hinnan säätää sopivaksi vastaamaan palvelun tasoa. Eli vaikka puolet siitä mitä se kielitaitoisella suomea äidinkielen tasoisesti osaavalla on.

Yksi hyvä laatumääre jolla takseja voisi tilata on siinä että pyytää sellaisen kuskin jolla on vähintään 20 vuoden kokemus lumella liikkumisesta erilaisilla välineillä. Suomalaisilla se lumella liikkuminen alkaa tulla tutuksi jo siinä alle yksivuotiaana kun kengillä ulkona talvella kävelee tai konttaa ja iän karttuessa erilaisilla vehkeillä. Lisäksi kuskiksi voi pyytää suomea äidinkielen tasoisesti osaavan ja ruotsia osaavan ja mahdollisesti pyytää vielä naisoletettu kuski. Luultavasti noilla vaatimuksilla se lienee enää promillesarjaa mahdollisuus että neekeri tulee kuskiksi. Toki kaikki asiakkaita, taksikeskuksia ja taksikuskeja myöten pääsisivät helpommalla kun taksikeskus ymmärtäisi sen mitä tarkoittaa tilaus ei neekeriä sitten kuskiksi.

Taksikeskus voi alkaa käyttää vaikka termiä "Suomen kielikokeen tason 6" kuljettaja.

https://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/kielitutkinnot/yleiset_kielitutkinnot/tutkintoesite

"Ylimmän tason testi on kohdistettu taitotasoasteikon tasoille 5–6. (Vastaa eurooppalaisen viitekehyksen tasoja C1 ja C2). Se sopii aikuisille, jotka käyttävät paljon testattavaa kieltä työssään ja jotka kielitaitonsa puolesta voivat esiintyä esimerkiksi työpaikkansa edustajina asiantuntijatehtävissä. He siis osaavat jo sopeuttaa kieltään tilanteiden mukaisesti ja ymmärtävät sekä yleistä että oman erityisalansa kieltä melko vaivattomasti. He osaavat myös itse välittää haluamansa viestin tarkkojakin merkitysvivahteita myöten."

Kun tuolla tasolla on kieli niin sitä voi hyvin porista taksikuskin kanssa matkustaessa vaikka auton kampiakselista, kysellä lestinheittäjien paikoista mikä olisi siihen aikaan auki jota kautta poikkeaisi matkalla määränpäähän joka olisi vaikka joku kevytkenkäisen naisen vastaanotto. Jos ei osaa kunnolla suomen kieltä niin eihän kuski silloin ymmärrä tuollaisista ajo-ohjeista mitään vaan ajaa minne sattuu. Siinä voi olla suutari ihmeissään kun kielipuoli taksi vie sinne asiakkaan kun asiakas alkaa siellä kysellä "onko tietoa" suutarilta tai onnistuuko joku pornojuttu.

l'uomo normale

Seuraava vaihe kansainvälistymiskehityksessä olisi, että alkaa kulkea henkilöautoja ja pikkubusseja, jotka pysäytetään matkan varrelta mistä tahansa. Sitten neuvotellaan matkan päämäärä ja hinta erikseen ja matkan varrelta voidaan ottaa kyytiin muita ihmisiä, jotka ovat suunnilleen samaan suuntaan matkalla. Silloin paikallisliikenteen bussiyhteyksien määrää voitaisiin supistaa ja siten säästää yhteiskunnan rahoja.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Lalli IsoTalo

Quote from: l'uomo normale on 19.02.2019, 13:20:52
Seuraava vaihe kansainvälistymiskehityksessä olisi, että alkaa kulkea henkilöautoja ja pikkubusseja, jotka pysäytetään matkan varrelta mistä tahansa. Sitten neuvotellaan matkan päämäärä ja hinta erikseen ja matkan varrelta voidaan ottaa kyytiin muita ihmisiä, jotka ovat suunnilleen samaan suuntaan matkalla. Silloin paikallisliikenteen bussiyhteyksien määrää voitaisiin supistaa ja siten säästää yhteiskunnan rahoja.

Kelan kimppataksi ja HSL:n lähibussi ovat askel tähän suuntaan.

https://www.hsl.fi/l%C3%A4hibussit
QuoteLähibussilinjat (palvelulinjat) ovat erityisesti ikäihmisille ja liikuntarajoitteisille suunniteltua liikennettä. Linjojen suunnittelussa on huomioitu erityisryhmien tarpeet, mutta niitä voivat käyttää kaikki matkustajat. Autoina käytetään pikkubusseja, joiden lattia on matalalla. Aikataulu on rauhallisen hidas ja kuljettaja auttaa tarvittaessa matkustajia tavaroineen kyytiin ja kyydistä pois.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

no enpä tiedä

Quote from: Eino P. Keravalta on 19.02.2019, 11:03:24

Ja jos mustat kuskit tahtovat enemmän kyytejä, heidän tulisi ottaa oppia esimerkiksi suomalaisista kuskeista ja tarjota sama palvelulaatu sen sijaan, että kitisevät 'rasismista'. Osa mustista kuskeista tähän varmasti pystyykin, mutta ilmeisesti ei turhan suuri prosentti, koska näitä eksoottisia kuskeja karsastetaan.

Tämä. Tampereella olen juurikin joutunut kuuntelemaan taksissa, miten rankkaa taustaisen suharin elämä on. Joutuu odottamaan tolpalla ja kaikkea  :facepalm:. Siis kuukauden Tampereella taksia ajaneen ulkomaalaisen kuskin vaimolla paloi käämit ja media rummuttaa heti rassismia. Jaahas, kävin sitten ostamassa virtaa julkisen liikenteen korttiin. Kuljen jatkossa mielummin vaikka hitaammin julkisella, jos tarjolla on vain narisevia taksareita. Ens vuonna mennäänkin sit jo lähijunalla näillä nurkilla ja taustaisten suhareiden vaimokkeet voivat onnitella itseään  ;D.

kriittinen_ajattelija

#186
Quote from: P on 19.02.2019, 12:45:26
Quote from: Riukulehto on 19.02.2019, 12:24:26
https://youtu.be/0L2gg3LbnTI

QuoteEben kertoo arjestaan taksinkuljettajana

Eben kertoo vasta sattuneesta tapauksesta, jossa äiti ja tytär kieltäytyivät tulemasta hänen kyytiinsä. "Tuntuu pahalta, että minkälaisen kuvan äiti antaa tyttärelleen, kun hän opettaa toimimaan näin. Ihan kuin pitäisi pelätä jotakin." -Eben

Niinpä. Jännä on, että maailma on mennyt Suomessakin siihen, että taksikuskitkin raiskaavat asiakkaitaan. Eihän se Eben vika ole ja ikävää hänen kannaltaan, että paskat samannäköiset kollegat ovat pilanneet mainetta. :(
Ikäänkuin etelän kansat ei suosisi omiaan kun menee illalla itse taksilla kotiin tai menee etnoravintolaan/kahvilaan suomalaisen paikan sijaan. Tekopyhiä nuo rasismista itkevät. Mutta sehän ei toki koskaan ole rasismia jos musta suosii toista "veljeään" suomalaisen/valkoisen sijaan vaan se on vaan tervettä oman identiteetin ylläpitämistä.

Lyön muuten vetoa, että jos on 2x taksia vierekkäin jossa toisessa on somppu kuskina ja toisensa suomalainen, niin kyllähän se taksiin haluava somppu menee sen somppu-taksin kyytiin 10 kertaa kymmenestä.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Kattomies

Quote from: kriittinen_ajattelija on 19.02.2019, 14:03:18
Quote from: P on 19.02.2019, 12:45:26
Quote from: Riukulehto on 19.02.2019, 12:24:26
https://youtu.be/0L2gg3LbnTI

QuoteEben kertoo arjestaan taksinkuljettajana

Eben kertoo vasta sattuneesta tapauksesta, jossa äiti ja tytär kieltäytyivät tulemasta hänen kyytiinsä. "Tuntuu pahalta, että minkälaisen kuvan äiti antaa tyttärelleen, kun hän opettaa toimimaan näin. Ihan kuin pitäisi pelätä jotakin." -Eben

Niinpä. Jännä on, että maailma on mennyt Suomessakin siihen, että taksikuskitkin raiskaavat asiakkaitaan. Eihän se Eben vika ole ja ikävää hänen kannaltaan, että paskat samannäköiset kollegat ovat pilanneet mainetta. :(
Ikäänkuin etelän kansat ei suosisi omiaan kun menee illalla itse taksilla kotiin tai menee etnoravintolaan/kahvilaan suomalaisen paikan sijaan. Tekopyhiä nuo rasismista itkevät. Mutta sehän ei toki koskaan ole rasismia jos musta suosii toista "veljeään" suomalaisen/valkoisen sijaan vaan se on vaan tervettä oman identiteetin ylläpitämistä.

Lyön muuten vetoa, että jos on 2x taksia vierekkäin jossa toisessa on somppu kuskina ja toisensa suomalainen, niin kyllähän se taksiin haluava somppu menee sen somppu-taksin kyytiin 10 kertaa kymmenestä.


Tietyt etniset vähemmistöt myös kunnostautuivat sosiaalikorttikyytien väärinkäytössä, ajettiin kortit aina tappiin asti suvun/klaanien kuskeilla, mitäpä sitä tinkimään, kun valde maksaa - ollaan jo lähellä ikiliikkujaa, kun asumisen, elämisen ja liikkumisen maksaa joku "muu". Sittemmin tämä porsaanreikä on tukittu.


Lalli IsoTalo

Quote from: kriittinen_ajattelija on 19.02.2019, 14:03:18Lyön muuten vetoa, että jos on 2x taksia vierekkäin jossa toisessa on somppu kuskina ja toisensa suomalainen, niin kyllähän se taksiin haluava somppu menee sen somppu-taksin kyytiin 10 kertaa kymmenestä.

Enpä tiedä. Taksikyyti olisi tasoa "somali", eikä kuskia voisi haukkua rasistiksi.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

ISO



QuoteEben kertoo arjestaan taksinkuljettajana

Eben kertoo vasta sattuneesta tapauksesta, jossa äiti ja tytär kieltäytyivät tulemasta hänen kyytiinsä. "Tuntuu pahalta, että minkälaisen kuvan äiti antaa tyttärelleen, kun hän opettaa toimimaan näin. Ihan kuin pitäisi pelätä jotakin." -Eben


Suomi on tällä hetkellä täynnä pikkutyttöjä joitten olis pitänyt pelätä jotakin. Mutta kun joka puolella työnnetään taivaalle monikulttuurisuuden ihanuutta, ja että rohkeasti vaan tutustumaan tummiin muhamettilaisiin, niin eivät ole osanneet olla varovaisia.


Lapsille pitää nimenomaan opettaa, että maahanmuuttajia pitää varoa, koska niitten kulttuuri on mitä on. Ei edes kaahoimmat suvakit kehtaa enää valittaa, jos näin sanoo ääneen, sen verran noita pikkutyttöjä groomailtu Suomessakin.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

koojii

Quote from: no enpä tiedä on 19.02.2019, 13:55:30

Tämä. Tampereella olen juurikin joutunut kuuntelemaan taksissa, miten rankkaa taustaisen suharin elämä on. Joutuu odottamaan tolpalla ja kaikkea  :facepalm:. Siis kuukauden Tampereella taksia ajaneen ulkomaalaisen kuskin vaimolla paloi käämit ja media rummuttaa heti rassismia.

Palaisi se ukko sinne Irakiin tai mikä kurdistan se alue onkaan ja ottaisi sen suomalaisen akan mukaan niin ei tarvisi ulista suomalaisten rasismista.

Suomessa esimerkiksi vanhoillislestadiolaisilla uskovaisilla on todella yleistä uskonnollinen syrjintä jossa eivät suostu asioimaankaan minkään luterilaisen tai uskonnottoman pottunokan kanssa vaan suosivat estoitta oman lahkolaisia.

Näkyykö ne voimassa olevat taksiluvat jostakin rekisteristä?  Voisi uteliaisuuttaan vilkaista onko sillä tarinan 26-vuotiaalla tampereella taksia ajavalle  Nawzad Amiri:lla edes mitää taksilupaa.

Yleensä kun joku kehitysmaalainen ulisija tulee julkisuuteen milloin minäkin lelusalakuljettajana tai vuoden pakolaisnaisena, niin totuus tarinan iskennän takaa on karu ja usein osoittautuvat ties miksi rikollisiksi.


Uuno Nuivanen

Quote from: Lalli IsoTalo on 19.02.2019, 14:21:11
Quote from: kriittinen_ajattelija on 19.02.2019, 14:03:18Lyön muuten vetoa, että jos on 2x taksia vierekkäin jossa toisessa on somppu kuskina ja toisensa suomalainen, niin kyllähän se taksiin haluava somppu menee sen somppu-taksin kyytiin 10 kertaa kymmenestä.

Enpä tiedä. Taksikyyti olisi tasoa "somali", eikä kuskia voisi haukkua rasistiksi.

Miksipä ei 'omilla' (köh) rahoillaan ajeleva somppukin valitsisi rehellis- ja osaavuusoletettua pottunokkaa?

Jaska Pankkaaja

#192
Quote from: l'uomo normale on 19.02.2019, 13:20:52
Seuraava vaihe kansainvälistymiskehityksessä olisi, että alkaa kulkea henkilöautoja ja pikkubusseja, jotka pysäytetään matkan varrelta mistä tahansa. Sitten neuvotellaan matkan päämäärä ja hinta erikseen ja matkan varrelta voidaan ottaa kyytiin muita ihmisiä, jotka ovat suunnilleen samaan suuntaan matkalla. Silloin paikallisliikenteen bussiyhteyksien määrää voitaisiin supistaa ja siten säästää yhteiskunnan rahoja.

Ehkä tästä mielipiteestä ei täällä pidetä mutta olen itse ulkomailla huomannut tämän tavan varsin käteväksi ja asiakkaalle halvaksi.

Suomalaisella syrjäkylällä vaihtoehtoja julkisilla välineillä liikkumiseen on täysikokoinen bussi pari kertaa päivässä, jos sitäkään, tai taxi johon ei ole oikein varaa.

Tähän todellisuuteen verrattuna mainittu kehitysmaatapa olisi yksinkertaisesti parannus.

Koulukyyti-pikkubussi voisi tosiaan koululaiset heitettyään ajaa "kirkon eteen" ja kysäistä onko lähikaupunkiin mänijöitä. Sitten Liisa menisi Prismaan, Reiska Alkoon, Minna Kelaan, Riitta terveyskeskukseen ja Seppo hakemaan auton huollosta. Sitten kun kyytiläiset olisi pudoteltu kuski kiertäisi sen lenkin kahvit juotuaan toistamiseen ja keräisi joukon, paitsi sen Sepon joka tulisi takaisin omalla autollaan, taas kyytiin ja palattaisiin kylille. Kaikki kyläläiset tietäisivät että tämmöinen palvelu on saatavilla noin klo 10 joka arkipäivä. Mikä tässä olisi vikana? Sekö että joutuisi puhumaan ihmisille ja sopimaan jostain, tai peräti hiukan joustamaan siinä Omassa Aikataulussa..?

EDIT: lisätään vielä vähän: Jaska tietää että kymmenen jälkeen se minibussi menee ja sokeri ja hiiva on loppu. Siis tien varteen odottamaan kun ei kirkolla asu ja Tokmannille ostamaan halvinta sokeria ja vaikka Lidlissä hiiva onkin 2 c halvempaa kuin Prismassa niin Liisa ostaisi sen hiivan kun Jaska maksaa sen etukäteen niin ei tarvi kiertää eikä Jaskaa 2 c paljoa paina, rahamies kun on. Unto ei asu tien varressa ja olo on kauhia ja tyhjiä pullojakin vielä 4 kassia mutta Unto tietää taxarin numeron ja soittaa, pitää kiertää 700m, kierretään ja haetaan vielä Untokin, Alkoon kun kuitenkin pitää jättää se Reiskakin.

Olisiko kauheeta tämmöinen?

Tavan taxit voisivat olla "yybereitä" vaikka kaikki, täällä maalla.

Minun mielestäni.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Tuomas3

Mulla on vain hyviä kokemuksia ulkomaalaisista taksikuskeista. Silti, jos tilaan taksin eukolle tai tyttärelle, niin haluan äidinkielenään suomea puhuvan (tai naiskuskin ellei ole vaarallinen ajokeli). Ykkösprioriteetti on heidän turvallisuus, eikä siinä ole mitään rasismia. Ei ole tilaajan syy, jos jotkut lähi-itä ja afrikkalaistaustaiset syyllistyvät raiskauksiin ihan missä vain paikoissa. Minimiriski.

Lalli IsoTalo

Quote from: Jaska Pankkaaja on 19.02.2019, 14:48:52
Suomalaisella syrjäkylällä vaihtoehtoja julkisilla välineillä liikkumiseen on täysikokoinen bussi pari kertaa päivässä, jos sitäkään, tai taxi johon ei ole oikein varaa.

Teoriassa kyllä, jos kuski ja asiakkaat ovat perinnesuomalaisia. Mutta jos kuskeiksi palkataan yöntimoja, jotka palvelevat kyydityksissä ensisijaisesti paikkakunnan klaanilaisten tarpeita, niin ...
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Pullervo

Quote from: Kni on 19.02.2019, 09:13:34
Asiasta on ketju myös rasmuksessa, odotellaan minkälainen kalabaliikki sinne syntyy.

Olisiko kukaan mitenkään voinut arvata, mistä ihmeestä vinkki lehteen olisi saattanut tulla?

Quote from: auktorisoitu antirasisti@Rasmus... Itse olin tämän aiheen esilleottamiseen Ilta-Sanomissa myötövaikuttamassa, laitoin siis juttuvinkin ja yritin etsiä kuskeja kertomaan asiasta, mutta selvästi asiasta puhuminen on vaikeaa. ...

https://www.facebook.com/groups/RASMUSGROUP/permalink/2271686212842590/?comment_id=2271909289486949&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R2%22%7D

P

Quote from: l'uomo normale on 19.02.2019, 13:20:52
Seuraava vaihe kansainvälistymiskehityksessä olisi, että alkaa kulkea henkilöautoja ja pikkubusseja, jotka pysäytetään matkan varrelta mistä tahansa. Sitten neuvotellaan matkan päämäärä ja hinta erikseen ja matkan varrelta voidaan ottaa kyytiin muita ihmisiä, jotka ovat suunnilleen samaan suuntaan matkalla. Silloin paikallisliikenteen bussiyhteyksien määrää voitaisiin supistaa ja siten säästää yhteiskunnan rahoja.

Venäläistyylinen "marshrutka", linjataksi? Sellaisia suhaa paljon esim. Pietarissa ja linja alkaa ja päättyy usein esim metroasemalta. Tai jostain, mikä on taajaman luontainen alueellinen  paikallis"hubi".

Maksoi joku vuosikymmen sitten parikymmentä ruplaa suunta. Sitten 30 ja lie nyt joku 50? Itse ajelin sellaisella usein Heinätorin (Sennaja p.) ja silloisen kämpän väliä.

Sellaiselle voisi olla uuden taksilain myötä kysyntää? Usein pakupohjainen pikkubussi.. Suomessa kaupungeissa voisi riittää euro pari per sivu, jos löytyy hyvä reitti ja idea lyö läpi? Ja pellet eivät yritä maksaa satasilla. Kolikot vaan kuskille kouraan. Niin se meni. Tietysti korttimaksu lähilukijallakin voisi toimia.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marshrutka
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Leostoa

On kohtuutonta edellyttää että naisten tai lasten tulisi hyväksyä tummahipiäinen tai joku islamilainen tai vaikka hindu taksikuski. Kulttuurierot voivat merkitä riskiä jonka välttäminen on ihan järkevää. Sitten toisaalta oma näkökantani on sellainen, että haluan tukea suomalaisen työllistymistä, mutta nykyisen yhteiskunnallisen kehityskulun huomioiden en halua hyödyttää keharitaustaisia, koska se saattaisi kannustaa heitä jäämään maahan.   
Älä husuta lähimmäistäsi!

Beef Supreme

Valinnanvapaus tarkoittikin siis suomalaisen vapautta valita tolpalta mikä tahansa neekerin ajama taksi. Sittenhän saadaan taas yksi ala kokonaan puhtaaksi kotimaisesta työvoimasta, ja ihastellaan miten taksitkaan ei kulkisi ilman maahanmuuttoa.

Käytän taksia Suomessa noin kaksi kertaa vuodessa, yleensä lentokentälle/kentältä. Kun tarvitaan tilataksi, on harvoin valinnanvaraa. Matkakin on niin lyhyt ja suora ettei olla vielä eksytty. Kaiken värisiä on ollut kuskina. Yksin en naista tai lasta tai nainen + lapsi päästä tumman kyytiin, eikä vaimo menisikään.

Syy: ulkomaalainen on paljon todennäköisemmin  huono kuski ja/tai raiskaaja. Lähde: tilastot, faktat, media.

Vänkääjä

Quote from: Pullervo on 19.02.2019, 16:12:22
Quote from: Kni on 19.02.2019, 09:13:34
Asiasta on ketju myös rasmuksessa, odotellaan minkälainen kalabaliikki sinne syntyy.

Olisiko kukaan mitenkään voinut arvata, mistä ihmeestä vinkki lehteen olisi saattanut tulla?

Quote from: auktorisoitu antirasisti@Rasmus... Itse olin tämän aiheen esilleottamiseen Ilta-Sanomissa myötövaikuttamassa, laitoin siis juttuvinkin ja yritin etsiä kuskeja kertomaan asiasta, mutta selvästi asiasta puhuminen on vaikeaa. ...

https://www.facebook.com/groups/RASMUSGROUP/permalink/2271686212842590/?comment_id=2271909289486949&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R2%22%7D

Quote from: RasmusFacebook....laitoin siis juttuvinkin ja yritin etsiä kuskeja kertomaan asiasta, mutta selvästi asiasta puhuminen on vaikeaa.
Kun on uskossaan riittävän vahva, niin ei käy epäilyskään mielessä siitä että tästä maasta voisi löytä ulkomaalaisia jotka eivät koskaan milloinkaan ole joutuneet kohtamaan rasismia.

Kni

Saahan silloinkin valita mieleisensä taksikuskin, jos tolpalla on kuusi kantiskuskia. Yksi näyttää spurgulta, toinen puutteessa olevalta hintiltä, kolmas moottoripyöräjengiläiseltä, neljäs anarkotakkutukalta, viides viherhipsteriltä ja kuudes tavalliselta persvakoäijältä.

Siitä sitten valitsee sen, jonka kanssa arvelee matkan sujuvan mukavimin. Olkoon kullekin omanlaisiaan taksikuskeja, mieltymyksen mukaan!  :)
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

guest11919

Quote from: Tuomas3 on 19.02.2019, 15:37:09tai naiskuskin ellei ole vaarallinen ajokeli

Eikös huolellisesti ajavat naiset ole juuri hyväksi huonolla kelillä isoja riskejä ottavien miesten sijaan? On tosiasia, että miehet ottavat enemmän riskejä.

Tabula Rasa

Quote from: Bona on 19.02.2019, 18:37:02
Quote from: Tuomas3 on 19.02.2019, 15:37:09tai naiskuskin ellei ole vaarallinen ajokeli

Eikös huolellisesti ajavat naiset ole juuri hyväksi huonolla kelillä isoja riskejä ottavien miesten sijaan? On tosiasia, että miehet ottavat enemmän riskejä.

Miehet ottavat laskelmoituja riskejä, nuoret toki vähemmän mietittyjä. Suurin ero mies ja naisautoilijoiden välillä tulee siitä, että ammattiautoilijat ovat 90+% miehiä. Taksi, rekka jne alat ovat järkiään miesvaltaisia ja autokoulunope kertoikin että ajosuoritteita kun katsotaan, niin miehet ajavat 5 enemmän kuin naiset, jolloin siihen suhteutettuna onnettomuuserot eivät ole niin huomattavia. Luulisin että yli-itsevarmat nuoret junnut ajavat yhtä paljon kolareita kuin ylivarovaiset todella vähän ajavat, syyt ovat vain erilaisia. Naisille tulee aloittelijavirheitä jota miljoonia ajaville ei tule edes mieleen(+ne aloittelijavirheet on jo tehty mopoiässä) kun taas yli-itsevarmoille liikennehurjille tulee taitojen yliarviointia, yllätyksiä joihin ei nopeudessa kykene tekemään mitään jne. Lisäksi tulee vielä 100k läpsyä miehiksi laskettavien syntilistaa painamaan...

Vakuutuksissa tietysti näkyy jos toinen sukupuoli ajaa 100k samaan aikaan jos toinen ajaa 500k, mutta virheitä tuleekin vaikka 4x enemmän kuin 100k ajavalla.

Toisaalta suurin osa ajelee varsin hyvin, muutenhan tiet olisivat jatkuvasti tukossa kolariromusta, mitä suomessa ei edes pääkallokeleillä tapahdu jatkuvasti kaikkialla.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Rasvari

Quote from: ikuturso on 19.02.2019, 09:16:11
Quote from: Lahti-Saloranta on 19.02.2019, 09:02:21
Juha Kärkkäisen liikettä saa ihan vapaasti boikotoida niin asiakkaat kuin tavaran toimittajat mutta se on ongelma kun valitsee mieleisensä taksikuskin.
Kas kun Kärkkäistä boikotoidaan siksi kun mitä se ajattelee ja tekee, mutta taksikuskia boikotoidaan sen mukaan millaisilla geeneillä se on sattunut syntymään. Muslimiksikin synnytään, joten islamilainen kulttuuri ei ole ajatuksia ja tekoja vaan geenejä. Islamiin palaaminen tarkoittaa juuri sitä. Sinä ja minä - mekin olemme muslimeiksi syntyneet, mutta hairahtaneet kuka mihinkäkin elämänkatsomukseen.

"Ei neekeriä" on tökerösti ilmaistu, mutta hieman vaikeaa tuota toivetta on esittää ilman ettei sitä rasismiksi tulkittaisi. Jos mahdollista itsekin valitsisin suomalaisen kuskin jo sen takia etten halua toimia oppaana tai joutua näkemään vaivaa perille pääsyyn kun olen kerran palvelusta maksanut. Kokemukseni mamukuskeista ovat kuitenkin kehnohkoja, joskaan ei palekästään kehnoja, ei siinä sen kummempaa rasismia piile. Toisaalta yritän myös aina suosia suomalaisia palveluita ja tuotteita.

Kysymys pohjimmiltaan kuuluukin: ulottuuko valinnanvapaus kuljettajaan ja jopa kuljettajan etnisyyteen?

Activeman

Mistä tiedämme, että tälläinen tapaus on oikeasti tapahtunut?

Siitä on aika pitkä historia, että tällaisia ns. rasistitia tapauksia feikataan paljon.

Onko medialla muutakin evidenssiä, kuin esim. joltain Rasmus aktivistilta saatu sähköposti?

Ihan eri asia on sitten, josko tuollainen toiminta olisi oikein/väärin/moraalista/oikeutettua, sitä en kommentoi.

Nimimerkki: ihan kaikkea, mitä mediassa kirjoitetaan ei kannata uskoa.

koojii

Quote from: Jaska Pankkaaja on 19.02.2019, 14:48:52

EDIT: lisätään vielä vähän: Jaska tietää että kymmenen jälkeen se minibussi menee ja sokeri ja hiiva on loppu. Siis tien varteen odottamaan kun ei kirkolla asu ja Tokmannille ostamaan halvinta sokeria ja vaikka Lidlissä hiiva onkin 2 c halvempaa kuin Prismassa niin Liisa ostaisi sen hiivan kun Jaska maksaa sen etukäteen niin ei tarvi kiertää eikä Jaskaa 2 c paljoa paina, rahamies kun on. Unto ei asu tien varressa ja olo on kauhia ja tyhjiä pullojakin vielä 4 kassia mutta Unto tietää taxarin numeron ja soittaa, pitää kiertää 700m, kierretään ja haetaan vielä Untokin, Alkoon kun kuitenkin pitää jättää se Reiskakin.

Olisiko kauheeta tämmöinen?

Tavan taxit voisivat olla "yybereitä" vaikka kaikki, täällä maalla.

Minun mielestäni.

Täällä Oulussa kiertelee ilmeisesti jotain Onni palvelulinjoja joilla kuskaaminen on tuon tyyppistä. Maksaa ilmeisesti jonkun 3 euroa kyyti. Käsittääkseni lähinnä jotain senioreita ja liikuntarajoitteisia kulkee sillä. Ilmeisesti ei ole mikään maailman nopein tapa edetä kun esimerkiksi luota sillä kyydillä matka yliopistolliseen sairaalaan kestää vaikka minun luota sillä noin 50 minuuttia. Kävellen sama matka taittuu yli puolet nopeammin ja polkupyörällä noin 10 minuuttia ottaa se matka aikaa ja autolla hieman nopeampaa vähän liikennevaloista riippuen.

Itse ketjun aiheeseen liittyen sitähän saa maksava asiakas ottaa tai olla ottamatta kyydin miltä tahansa taksilta. Eihän siinä mitään valituskelpoista päätöstä synny josta rasismi-ulisija voisi valittaa johonkin. Eihän sitä kukaan voi edes tietää miksi se "Valtteri jäi tolpalle" ja asiakas ottikin toisen taksin siitä. Asiakashan voi ottaa toisen auton vaikka siksi ettei auton merkki ja malli miellyttänyt, auton väri ei ollut kiva, kuski ei noussut ulos avaamaan asiakkaalle ovea, auto haisi kummalliselle, auto tai kuski näytti vähän nuhruiselta, kuskin puhuma kieli oli epäselvää tai kuskin naama näytti happamalta.

Em. syistä asian kriminalisointikin lienee mahdotonta.

Sitä en tiedä mikseivät taksifirmat tarjoa jotain premium-taksipalvelua jossa esimerkiksi kuskin suomen kielen taito olisi äidinkielen tasoinen tai yleisen kielitutkinnon kuutostaso suoritettuna, kuskilta vaadittaisiin vähintään 20 vuoden kokemus lumella ja jäällä liikkumisessa ja vähintään peruskoulun oppimäärä ja päälle todistettavasti vähintään toisen asteen tutkinto ja ETA- tai EU-maiden kansalaisuus. Noilla vaatimuksilla varmaan 99 prosenttia avaruuskirurgeista jäisi pääsemättä sinne töihin ja välitysfirman listoille. Toki sinne voisi joku 2015 vuonna tullut kehitysmaasta tullut geelitukkakin yrittää päästä hommiin jos olisi työlupa ja kansalaisuus, mutta hyvin todennäköisesti jäisi nuo vaatimukset täyttämättä.


Totuus EPT

Quote from: pekka2409 on 19.02.2019, 18:11:27
Eikö suosi kotimaista enää olekaan voimassa.

Kyllä se on edelleenkin voimassa, mutta eräät suvakit haluaa siitä eroon toiseuden palvonnan nimissä.

Medialla on menty Suomalaisten valinnanvapautta kyseenalaistamaan. kun matu valittaa, ja kun asiakas sanoo "neekeri"

Taksisuhareiden raiskausjutut on ihan pimennössä tietenkin.

Sitä saa mitä tilaa. Medialla tuottaa päänvaivaa kun matujen invaasio tuottaa hylkimisreaktiota kantasuomalaisilla, ei ne ihmiset mee niinkuin punaviher media ja suvakit luulee.
Missä ******i siellä ongelma.

Ja_tre

Taksin tilaaminen on nykyään arpapeliä. Valopilkku ohjelmistolla tilatessa ei aina viitsi kirjottaa ohjeisiin hajusteetonta taksia, eikä niitä kukaan edes lue. Tolpalla voi valita auton jossa ei ole käytetty koko parfyymipulloa kerrallaan.  Ehkä valikointi on sitten  rasismia, kun en halua astmakohtausta.

Chiaroscuro

Quote from: Veturihenkilö on 22.08.2014, 05:44:00
Hesarissa päivän rasismipläjäys, tällä kertaa rasismia tummaihoisia taksinkuljettajia kohtaan.

QuoteEpäilyjä ja suoraa rasismia: Osa asiakkaista karttaa tummaihoisia taksinkuljettajia. Ulkomaalaistaustaiset kuskit kohtaavat epäilyjä kielitaidosta ja paikallistuntemuksesta mutta myös suoraa rasismia.

http://www.hs.fi/kaupunki/Ep%C3%A4ilyj%C3%A4+ja+suoraa+rasismia+Osa+asiakkaista+karttaa+tummaihoisia+taksinkuljettajia/a1408599599427

Muistakaa, että taksit eivät kulkisi ilman maahanmuuttajia.

Onneksi kaikki helsinkiläiset taksifirmat eivät vielä ole kehitysmaalaistuneita. Asiakas valitsee kuskin, ei taksikeskus.
Alma: "Mul on sellainen fiilis, että mä voin tehdä mitä mä vittu haluun!" Aleksi Kinnunen (HS): "Juuri tällaiset, kahlitsematonta vapautta julistavat ja juhlistavat räväkät kommentit ovat Alman konserttien piristys..." (Helsingin Sanomat, 4.11.2019).

Maastamuuttaja

Kuten aikoinaan itä-euroopan kommunistisissa maissa Suomen on nyt omaksuttava yhteiskunnallisessa viestinnässä eräänlainen koodisanasto.

Taksin voisi tilata esimerkiksi sen kuljettajan määreellä "suunnistustaitoinen", "ajotaitoinen" "ajokortin haltija"jne. Vaikka sarkastinen määritelmä ei aina menisi perille, laajassa käytössä se vähitellen vakiintuisi tilaajan ja toimijan väliseksi yhteisymmärrykseksi.

Toki sananvastuun valvoja-komissaarit ymmärtäisivät tulkinnat myöskin, ja kieltäisivät epäilyttävien termien käytön SKP-Scheininin ja Kokoomuksen/vihervasemmiston eduskuntaväen tuella. Presidenttikin saattaisi urahtaa odottavansa tehokasta katumusta taksien tilaajakannassa.

No, lahjakas kansa löytää yhä uusia sanoja tahtonsa selkeään ilmaisemiseen.