News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Opettaja luopui pulpeteista: Maailma muuttuu, miksei koululaitos?

Started by Micke90, 13.08.2014, 17:00:08

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

Lopuksi, ennen nukkumaan menoa vielä totean, että ihminen ajattelee ja tekee päivittäiset rutiiniratkaisut sen avulla, mitä pään sisältä löytyy. Silloin ei auta se, mitä Googlesta löytyy.  Google kyllä auttaa, kun johonkin asiaan pitää löytää vastaus, mutta se ei ole sama asia. Google tekee lapsestasi tyhmän, jos sallit sen.

Uudempi Homman jäseniä saattaa kiinnostaa ketju jurassic-kaudelta, jolloin postaukset olivat niin pitkiä, että niihin tarvittiin sisällysluettelot ja executive summaryt! Toista se on nykyään, nakkaillaan 1-rivisiä vastauksia asioihin joita ei kysytä!

Quote from: http://hommaforum.org/index.php/topic,56819.0.htmlMiksi kouluista on tullut haitallisten mokuarvojen tyrkyttäjiä?
I.   Miksi valtio haluaa kontrolloida koulutusta?
II.  Institutionalisointia kehdosta hautaan
III. Kollektiivinen yhteiskunta tarvitsee kollektiivisti koulutetut kansalaiset
IV.  Koulutus on tehokkaampi ase kuin inkvisitio
V.   Vastuuhenkilöt ja heidän motivaationsa
VI.  Toimenpidesuositukset
VII. Johtopäätös

Miksi hyödyllisiä elämäntaitoja opettavista kouluista tullut haitallisten mokuarvojen tyrkyttäjiä?

Lyhyt vastaus: Eliitti edistää etujaan tuottamalla yhteiskuntaan ideologista harmoniaa valtion koulutusmonopolin avulla. Niinpä opetusohjelmiin lisätään arvojen opettamista, ja niistä vähennetään sekä itsenäisen ajattelun että hyödyllisten taitojen (matematiikka, kielioppi jne) opettamista.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Parsifal

Quote from: kriittinen_ajattelija on 05.09.2014, 22:01:55
Quote from: Mietiskeliä on 05.09.2014, 21:36:27
Quote from: Pikkuvaimo on 05.09.2014, 21:19:47
Entä miten käy sellaisen yhteiskunnan, jossa opetetaan kaikki yksilöt kyseenalaistamaan kaikkia auktoriteetteja?

Itsenäisesti voi ajatella, vaikka kunnioittaisikin auktoriteetteja. Jos aina kyseenalaistaa kaiken niin kyllä siihen palaa aivokapasiteettia ja ei sitä ihminen keskimäärin nyt NIIN älykäs ole, että itse päätellen tulisi aina parempaan ja oikeimpaan lopputulokseen. Vaikka olisi kuinka kasvatettu.

Tämä tällaista keskustelunavausta toiseen suuntaan, en ole oikein varma mitä mieltä itse asiasta olen.
Sehän on vain aivoille hyvää jumppaa. Siitä että uskotaan johonkin vain aivan sokeasti ei ole koskaan seurannut mitään hyvää. Mietitämpä miten paljon pahaa ovat uskonnot maailmassa saaneet aikaan. Syy tähän on, että aikoinaan ja vielä nykyisinkin ihmiset vain sokeasti uskoivat niihin. Hitler ei olisi aikoinaan päässyt valtaan ilman ihmisten sokeaa uskoa. Putin ei voisi touhuilla ihan noi paljoa, jos Venäläiset eivät uskoisi Venäjän median propakandaan. Suomi ei olisi liitynyt EU:n ilman ihmisten liian sinisilmäistä uskoa mediaan. Mieti mitä kaikkea pahaa Afrikassa saadaan aikaan kun ihmiset uskovat sokeasti johonkin(sukupuolielinten silpoaminen)?

Maailma on mielestani menossa parempaan suuntaan, koska ihmiset eivät niin paljoa enää uskoa sokeasti johonkin. Siksi pidän erittäin hyvänä, että usko Raamatun Jumalaan on romahtanut, tämä voi tarkoittaa sitä ihmiset osaavat edelleen kyseenalaistaa myös muut auktoriteetit.
No eipä tämä sekuläärien liberalismikaan "kriittisenä ajattelunaan" oikein vakuuta aina länsimaissa, kyllähän se vähän niin on että suuri osa sen verran idiootteja että on vain parempi jos he seuraa ohjeita ja jättää sen ajattelun muille. Totuus on se että ihmiset jakautuu erilaisiin luonnetyyppilokeroihin ja he jotka ylipäätänsä ovat taipuvaisia tuollaiseen itsenäiseen ajatteluun ovat hyvin pieni vähemmistö, tässä suhteessa nimimerkki mietiskelijä sortuu vähän kansan yliarviointiin.

Omien havaintojeni perusteella tuota itsenäistä ja kriittistä ajattelua löytyy yleensä kaikkein vähiten niiltä, jotka sillä äänekkäimmin rehvastelevat. Ja parhaimmillaankin heillä vallitsevat siinä kaksoisstandardit: isänmaallisuuden mielekkyys kyseenalaistetaan, mutta täysin tolkutonta mokutusta ei; kristinuskoa kritisoidaan, mutta islamia ei; kaikki ongelmat ovat kapitalismin syytä, mutta sosialismi on ihanteellinen ratkaisu kaikkeen; Hitleriä muistetaan vihata pyhästä raivosta vavisten, mutta Leninin ja Stalinin tullessa puheeksi tunnelma muuttuu hyvin kiusaantuneeksi; muutama kiljuskini huutelemassa ohikulkijoille on merkki äärioikeiston noususta, mutta satojen vasemmistoanarkistien lauma rikkomassa paikkoja ja pahoinpitelemässä ihmisiä on vain kansalaisaktivismia... ja sitä rataa.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

J. Lannan haamu

Paras ketju pitkään aikaan, johtuu siitä miten syvää skiittiä on tähän asti keskustelussa ammennettu.

Oleellisimpia aiheita mielestäni: kuinka 'koulu' tappaa luovuudeen ja se, että mitä peruskoulutukselta isona instituutiona halutaan. Vaikka omat kokemukseni liittyvät ainoastaan lukioon, aikuisopistoon sekä ammattikorkeakouluun, olen tietoinen niissä tapahtuneista muutoksista lyhyellä aikavälillä ja näiden muutosten negatiivisista vaikutuksista. Mutta pysytään peruskoulutuksessa.

Tedissä oli joitakin vuosia sitten hyvä puhe juuri luovuuden tappamisesta, en nyt muista että oliko juuri tämä josta Sivullinen. mainitsi, kenties. Muistan kun ala-asteella piti kuvaamataiteessa piirtää tietynlainen kynttilä. Kaikki piirsivät jonkun kollektiivisen mallin mukaisesti, mutta opettaja ei antanut muistaakseni tarkkaa määritelmää. Vain yksi kiltti tyttö (silloin kaikki olivat ns. vanhan ajan tyttöjä ja poikia, 1986-1988) piirsi aivan upeat kynttilät liekkeineen, mutta näissä oli lisäksi hienot steariinivalumat, simppelit ja upeat. No, tämä otettiin malliesimerkiksi ja suorastaan teilattiin miesopettajan puolesta. Toinen esimerkki on se, kun opettaja pyytää piirtämään omenan ja lapsi piirtää planeetan. Kysyttäessä mitä 'hemmettiä' hänen päässään liikkui, tyttö vastasi sen olevan omena. Ei siinä ollut väärinymmärryksestä kysymys, vaan yhden planeetta on toisen omena :)

Lensin pihalle älyttömän usein, joskus ennen kun olin edes päässyt luokkaan sisään. Mutta en koskaan kyseenalaistanut auktoriteettiä, en pinnannut koska viihdyin todella niissä ankeissa pulpeteissa ja tuoleissa!!! Minulle koulu oli sosiaalinen tilaisuus. Nautin jopa siitä kaunokirjoituksesta, jossa isot alkukirjaimet olivat erikseen ja välillä teroitettiin kyniä ja vaihdeltiin kumeja. Kaikista hulluinta oli tämä aika, jonka kaikki muistavat, kun pelattiin näillä autopelikorteilla  :roll:. Fuck että niitä oli eeppisiä erilaisia. Löysin veljieni arkusta vanhat ehkä 70-80 luvun lentopelikortit, ja voi miten ne hävittäjät olivat kovaa kamaa. V8 autojen ohella, mind.

Pelasimme myös hetken tavallisilla pelikorteilla. Casinoa ja pokeria yms. Voitteko kuvitella, opettajat olivat päättäneet tovin jälkeen, että näillä pelikorteilla ei saa pelata, koska ne eivät mukamas edistä matemaattisia tai muita taitoja, kun taas nämä auto sun muut traktori, moottoripyöräkortit saivat jatkaa  :facepalm:. Mitä helvettiä näiden päässä on liikkunut?

Tuo koko uutisessa mainitun opettajan idea on pitkästä aikaa täysin kaoottinen. Kliseinen maailma muuttuu, meidän on muututtava myös on niin naurettava ja nolo, olipa se missä tahansa yhteydessä. Ei hyvänen aika jos pelkästään nykyajan innovaatioluokissa nuoret aikuiset räpläävät pädeillään eri firmojen markkinointianalyysejä hengaavat passiivisina somessa, niin mitä nämä puoliksi pilatut pikku-ipanat tekevät pehmotyynyillään ja mehuautomaateillaan? Koko muutos ajatuksena on melkein yhtä pilattu kuin rasismi. Ei uhka vaan positiivinen haaste. My ass. Firmat ovat yltä päältä kaaoksessa kuten yhteiskuntakin, ja se, että tulemme enemmän ja nuorempina osaksi ict-ajattelua ja ns. tietoyhteiskuntaa, tekee meidät entistä alttiimmaksi primitiivisemmälle 'uhkalle'. Lisäksi fyysinen olemus ja itsensä kantokyky huononee.

Kuri - sitä ja perusnöyryyttä tulee opettaa vähintään piilo-oppimaisesti ala-asteelta ja etenkin siellä. Sitä, että ei voi saada kaikkea mitä haluaa. Loistava esimerkki oli kertomus Karate-don harrastajasta, joka oli pärjännyt todella hyvin ruskealle vyölle asti. Mustan vyön koe sujui hyvin, mutta hän ei saanut vyötä. Kysyessään senseiltä, mitä hän teki väärin tms., sensei vastasi - et tehnyt mitään väärin ja toimit mallikkaasti. Tällä kertaa vaan vyötä ei tullut, ensi kerralla sitten.

Heh heh, tuo oli aika mairea stoori vai mitä! Castanedalaisuudessa tarinaa soturin tiestä esitellään hieman vakavammilla esimerkeillä, eritoten sitä, että maailman ymmärtämiseksi tarvitaan maailman pysäyttäminen. Ja maailma pysähtyy kunnolla tietyillä tavoilla, eikä yksikään näistä ole se, että pulpetti lentää ulos.

Mutta ei tämä uutinen ole uutta, vaan osa tätä koko liberalistista, feminiinistä kehityskaarta.

p.s. jos minulla olisi lapsia, jotka olisivat ala-asteella, en missään tapauksessa ostaisi heille kännykkää. Läksyt tehtäisiin yhdessä, vanhan ajan kirjoille istuen olohuoneen pöydällä tai omassa huoneessa. Leikittäisiin kissan kanssa, mutta ei otettaisi hauskoja videoita, ja seuraavana aamuna vietäisiin yhdessä punakka, hehkuva omena hottikselle opettajalle! Niitäkin löytyy....

Edit. lisäys. meidän aikaan eräs parhaista opettajista sitoi kerran ylä-asteella lihavan oppilaan penkkiin. Itse jouduin nurkkaan 'häpeämään' vähäksi aikaa. Kaikki tuo ja monet muut oudot ja uudet tilanteet yhteisön huomion keskellä karaisevat. Ja kyllä se nauru oli omanlaisensa, kun ala-asteella/yläasteella/lukiossa jouduttiin pihalle, aiheesta, josta ei koskaan ollut eettisiä haittavaikutuksia ympäristölle.

Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Lalli IsoTalo

Quote from: J. Lanta on 06.09.2014, 03:01:15
Minulle koulu oli sosiaalinen tilaisuus.

Niin minullekin. Siellä näki kenelle tytöille oli alkanut kasvaa kainalokarvat, kun he viittasivat.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Totti

Quote from: J. Lanta on 06.09.2014, 03:01:15
Oleellisimpia aiheita mielestäni: kuinka 'koulu' tappaa luovuudeen

Onko edes tarkoituksenmukaista olla erityisen luova peruskoulussa?

Minusta peruskoulun ei pidä erityisesti pyrkiä luovuuteen opetuksensa puitteissa. Sen tarkoitus on antaa elämän perustiedot, jonka puitteissa jokainen oppilas voi itse olla luova omalla ajallaan. Luovuuden pitäisi ikään kun olla henkinen taito, joka sovelletaan peruskoulun taitojen päälle, ei sen sijaisena.

Kannatan kaikin puolin luovuttaa, mutta sen vahva peräänkuuluttaminen peruskoulussa on vähän sama kun että peräänkuuluttaisi luovaa kielenkäyttöä esim. ranskan tunneilla. Mutta eihän se niin mene, että jokainen luovasti keksii omat sanansa ja se pidetään sitten oikeana ranskana.

Juuri ylenpalttisen luovuuden peräänkuuluttaminen on johtanut siihen, että Ruotsin koulu on alennustilassa. Siellä vallitsee käsitys, että oppilaat oman luovuutensa puitteissa ohjaavat opetusta. Sellaisestahan ei kuitenkaan tule mitään koska tosielämän tietoa ei voida muuttaa luovuudella miksikään eikä lapsi ylipäätään omi sellaista älyä, että hän voisi olla itseohjautuva luovuutensa puitteissa.

Luovuutta pitäisi sikäli käsitellä koulussa, että opetetaan itsenäistä ja kriittistä ajattelua perustuen tosiasioihin ja periaatteeisiin.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

J. Lannan haamu

^ Äärimmäisen hyvin kirjoitettu!

Ymmärrän täysin, mitä tarkoitat luovuuden oppimisella tietyissä erilaisissa ympäristöissä ja viittaan tohon ylempään siten, että massakoulutuksen funktio toteutuu mielestäni erittäin hyvin Suomessa. Mutta nämä asiat, joita tämä rouva (jonka nimeä en valitettavasti muista) esittää, on täysin liian radikaali, vastuullisuutta ajatellen. Sen sijaan yhteiskunnallisena ideana se on ihan valtavirtaa, suhteessa tähän muuhun sontaan. Muutoksia voitaisiin tehdä ja niistä on hyvää juttua täälläkin, mutta iso osa viime vuosikymmenten positiivisista vaikutuksista näyttäytyy ainakin itselleni vasta nyttemmin. Olemme pahalla tiellä, jos tehdään kuten lapset sanovat. Off-topiccina tähän, olen ihmeissäni miten vähän perheenä vieteään aikaa, tai että miten vähän aikaa annetaan ylipäätään lapsille muualla kuin koulussa. Sama sielläkin, kiistellään kuka on vastuussa mistäkin, koulu, koti vai mikä lie...

Edit. lisäys. Lalli ^, whaaat  ??? :D
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Parsifal

Quote from: Totti on 06.09.2014, 03:24:39
Quote from: J. Lanta on 06.09.2014, 03:01:15
Oleellisimpia aiheita mielestäni: kuinka 'koulu' tappaa luovuudeen

Onko edes tarkoituksenmukaista olla erityisen luova peruskoulussa?

Minusta peruskoulun ei pidä erityisesti pyrkiä luovuuteen opetuksensa puitteissa. Sen tarkoitus on antaa elämän perustiedot, jonka puitteissa jokainen oppilas voi itse olla luova omalla ajallaan. Luovuuden pitäisi ikään kun olla henkinen taito, joka sovelletaan peruskoulun taitojen päälle, ei sen sijaisena.

Kannatan kaikin puolin luovuttaa, mutta sen vahva peräänkuuluttaminen peruskoulussa on vähän sama kun että peräänkuuluttaisi luovaa kielenkäyttöä esim. ranskan tunneilla. Mutta eihän se niin mene, että jokainen luovasti keksii omat sanansa ja se pidetään sitten oikeana ranskana.

Juuri ylenpalttisen luovuuden peräänkuuluttaminen on johtanut siihen, että Ruotsin koulu on alennustilassa. Siellä vallitsee käsitys, että oppilaat oman luovuutensa puitteissa ohjaavat opetusta. Sellaisestahan ei kuitenkaan tule mitään koska tosielämän tietoa ei voida muuttaa luovuudella miksikään eikä lapsi ylipäätään omi sellaista älyä, että hän voisi olla itseohjautuva luovuutensa puitteissa.

Luovuutta pitäisi sikäli käsitellä koulussa, että opetetaan itsenäistä ja kriittistä ajattelua perustuen tosiasioihin ja periaatteeisiin.

Aamen.

Lähes jokainen lapsi (ja aikuinenkin) menee sieltä, missä aita on matalin, jos siihen suodaan mahdollisuus. Ei pienen lapsen ajattelu yksinkertaisesti ole kehittynyt sille tasolle, että hän osaisi itse arvioida, mikä on tärkeää; siksi tarvitaan aikuisten ja opettajien opastusta ohjaamaan lapsi oikeaan suuntaan vaikka pakolla, jos se on tarpeen.

Muutenkin tässä mennään täysin ristiriitaisilla periaatteilla. Ensin kouluista on karsittu lähes kaikki luovuutta opettavat taito- ja taideaineet, ja nyt sitä yritetään ilmeisesti paikata jonkinlaisilla vapaan kasvatuksen "periaatteilla" aineissa, joissa tiedon omaksumisen tulisi olla se pääasia? Ymmärrys ehtii kyllä tulla myöhemmin, ja mitä enemmän tietoa on pohjalla, sitä paremmat edellytykset ymmärryksen kehittymiselle on.

Tieto ja ymmärrys vain eivät ole suotavia ominaisuuksia monikulttuurisessa (tai missään muussakaan sosialistien älynväläyksiin perustuvassa) arvomaailmassa; ne ovat päinvastoin uhka sille. Siitähän tässä Korhosenkin sekoilussa pohjimmiltaan lienee kyse; tiedon korvaamisesta "oikeilla" arvoilla...
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

FadeAway

Quote– Kuuluuko 12-vuotiaan yleissivistykseen tietää eurooppalaisen ihmisen maailmankuvan ja arvojen muutokset keskiajan ja uuden ajan taitteessa? Vai pitäisikö kuitenkin aloittaa oppilaan omasta historiasta, oman perheen historiasta, oman paikkakunnan historiasta?

Jos ei alakoulussa opi edes omaa historiaa, mikä mahdollisuus on mamuSuomessa?
Kohta tarvitaan monikulttuuriasiantuntijoita, jotka osaavat kevyesti ymmärtää 10 kieltä ja 10 kulttuuria ja 5 uskontoa.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Maija Poppanen

Quote from: Muuttohaukka on 06.09.2014, 01:18:30
Quote from: sivullinen. on 05.09.2014, 23:51:34
Steiner-kouluissa on jotain ideaa --

Oletko koskaan käynyt Steinerkoulun matematiikantunnilla? Minä olen.
Tässä yksi tarina 32 oppilaan ekaluokan syyslukukauden matikantunnilta.

Ope kirjoitti tauluun 72:8.
Oppilailla piti olla sata nappia per lärvi. No, siitä sitten nappeja riviin ja kaamea meteli. Yksi nosti pulpettinsa kannen ja kaikki napit lattialle. Toinen tönäisi toisen nappirivit sekaisin. Yksi kiljui, ettei hänellä enää ole niin montaa nappia.
Siinä sitten sählättiin ja oetttiin iso paksupaperinen vihko esille ja mehiläisvahakynällä suurella käsialalla 72:8 , uusi sivu = , uusi sivu ja 9 tai " En tietä." Uusi jakolasku ja siinähän se meni nappeillessa tai nappien puutteesssa.
En saanut järkevää selitystä tuohon nappeiluun ja siihen, että ensin opetetaan jakolasku ja sitten muita jossain järjestyksessä.

Otin oman lapseni pois sieltä kevätlukukaudella ja siellähän leikki oranssilla siveltimellä maalaten aurinkoja ja koko vuoden neuloi puupuikoilla ( niitä meni useampi poikki) oransseja patalappuja. Liihotteli eurytmiatunnilla ja soitteli musiikkitunnilla pentatonista huilua.
Takaisin ekalle peruskouluun opettelemaan ja kirjoitti sitten aikanaan ällän matikasta, pääsi haluamaansa tiedekuntaan ja valmistui Helsingin yliopistosta.

Itse pidän Pythagorasta, trigonometriasta, geometriasta ja vaikkapa funktioista.  Niin ja tietenkin koirista.

Tätä luin ääneen ja repeilin...

Yksi vekarani kävi aikanaan tutustumassa Steinerlukioon, taktisesti,  koska sai näin lintsattua koulusta. Sanoi, että ihan kuin olisi käynyt hullujenhuoneella. Se eyrytmiajupina meni ilmeisesti liian korkealentoiseksi.

Poika on kumminkin tietävinään, että matikkapedagokiikastaan ovat nykyään joutuneet antamaan periksi. Oppimistuloksettomuus vissiin.

J. Lannan haamu

^ tähän hyvä päättää osaltani keskustelu, on niin kiva lukea noita juttuja!

Tiedän pari tyyppiä, ketkä ovat kokeneet steiner-koulun. Ainakin keskipitkän tai pitkän kautta. Toinen on asberger, ihmeellinen teoreetikko. Toinen on (nuiva) superlahjakkuus. Lähes kaikki, mihin koskee, muuttuu kullaksi. Ei kuitenkaan näitä tapauksia, jotka lukevat kahta kirjaa samaan aikaan sivut auki. Mutta voitte kuvitella, kun opiskelee kukkahattualaa, niin tulee nuoria madameja ikkunoista ja ovista  ;D.

Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Parsifal

Quote from: J. Lanta on 06.09.2014, 04:18:24
Mutta voitte kuvitella, kun opiskelee kukkahattualaa, niin tulee nuoria madameja ikkunoista ja ovista

Ainakin kultamunia tulee ovista ja ikkunoista, kun sovelletaan kukkahattuilua käytäntöön.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Muuttohaukka

Quote from: Maija Poppanen on 06.09.2014, 04:09:54

Yksi vekarani kävi aikanaan tutustumassa Steinerlukioon, taktisesti,  koska sai näin lintsattua koulusta. Sanoi, että ihan kuin olisi käynyt hullujenhuoneella. Se eyrytmiajupina meni ilmeisesti liian korkealentoiseksi.

Poika on kumminkin tietävinään, että matikkapedagokiikastaan ovat nykyään joutuneet antamaan periksi. Oppimistuloksettomuus vissiin.

Olin useampaan kertaan eurytmiaopettajan puhuttelussa. Siihen tarvittiin sellainen kaapu ja ekaluokkalaiset pojat eivät oikein jaksaneet innostua musiikkiliihottelusta vaan olisivat mielummin kiipeilleet puolapuilla tai roikkuneet köysissä.
Se on sellaista "joogan tyylistä balettitanssia". Lapseni oli sitten normikoulussa hyvä jalkapallossa, koripallossa ja vielä aikuisenakin pelaa erilaisia pallopelejä.

Se huilunsoitto oli vain pelkkää puhaltelua. Pentatonia ei anna riitasointuja, joten ihan sama ,miten 32 kakaraa siihen posket pullollaan puhaltelee- aina sointuu mutta mekkalaa he saavat aikaan. Musiikkiope ai saanut mitään kuria tuohon joukkoon.

Äidinkielestä sen verran, että ellei olisi osannut lukea kuluun mennessään, ei olisi sitä ala-asteella oppinutkaan.
Minulla on tallella nuo matematiikan vihot ja patalapputekeleet. Maanantaina oli kolemn tunnin neulomissessio ja kumman usein se käsityöpussi jäi kotiin. Siksi noita aloitettuja lappuja on useampia. Otan niitä hommalaisille kuvat illemmalla.

Kuvaamataidossa maalattiin vain oranssilla isolla siveltimellä ja oli se hupaa, kun minuutin kuluttua moni oli jo valmis sen aurinkonsa kanssa ja huusi, että..mitä mä nyt teen?...mä olen jo valmis...

Sinne piti ilmoittaa lapsi heti syntymän jälkeen ja todella odotettiin sen koulun alkua.
Niin suuri pettymys kaikkine huuhailuineen, että meni ennen aikaisena eskarina se vuosi. Pedagogiikka ei ole voinut muuttua, sen perusta pysyy samana ja varmaankin metodeja on ollut pakko muuttaa oppimistuloksia mietittäessä.

Se koulu sopii tietyntyyppisille maailmanhalaajille- ainakin silloin-, sellaisille kuin itsekin olin siihen aikaan. Ennen nuivuuskauden tiedostamatonta puhkeamista.

Tuohon Lallin kaunokirjoitukseen.  Se  on totta. Oppiminen on työtä ja kaikki työ vain ei ole luovuutta. Koneinsinööriksi ei valmistuta avojaloin hiekalla juostessa.

Bwana

Päätäni pyöritellen...

Nythän on kuitenkin niin, että peruskoulu ei ole ammattikoulu.

Kuten olen jo edellä sanonut, on koulussa opetettavilla/opittavilla asioilla hirveän monta funktiota. Aivan varmasti siellä on biologian yms. kirjoissa ainakin paikallisittain turhaa kamaa. Olen minäkin Hämeenlinnassa kuukkelista puhunut katedeerilta.

"Räjäyttää OPS" kuullostaa aina siltä että ollaan perustamassa jollekin kultille omaa opinahjoa.

Huoh.
Nkosi sikelel' Afrika.

Bwana

Quote from: Mietiskeliä on 05.09.2014, 20:21:19
Jos tulokset ovat huonoja tällä systeemillä, miksei kannattaisi edes koittaa jotain toista systeemiä?, miksi joidenkin uusien ideoiden esittäjä heti lytätään täysin.

Millä mittarilla ne tulokset ovat huonoja? Miten itse tekisit samalla panos/tuotos suhteella nämä asiat?
Nkosi sikelel' Afrika.

Malla

Quote from: MW on 05.09.2014, 22:11:16
Matematiikka on siitä kivaa, että käytännön sovellusten kannalta se on täysin loogista ja omaksuttavaa.

Minulla oli lukioaikoina asenneongelma, ja ehdot matikasta. Viimeiset 20+ vuotta se on ollut päivittäinen työkalu pakissani, ansiotyössä.

Hiukan motivaatiota, ja yksi opettaja, joka näytti, miksi x toiseen derivaatta on 2x. Ei se, joka sanoi että "se muuten on".

Totta. Minulla ei tosin ollut asenneongelmaa, mutta luin lukiossa lyhyttä matikkaa (kielilinjalla ei vonut valita pitkää) ja opettaja oli juuri tuollainen "se nyt vaan on" -tyyppinen. Vaikka pärjäsin hyvin, kävin yksityistunneilla, koska halusin myös ymmärtää, en vain opetella ulkoa.
Muksu valitsi valitsi lukiossa pitkän matikan. Hänen mielestään se oli lyhyttä helpompaa mm. siksi, että sitä oli joka jaksossa ja laskurutiini säilyi.

Pidin ja pidän suuresti opettajista, jotka haluavat ja osaavat opettaa.

Finka

Vielä yksi ajatus tästä. On aika hankalaa kehittyä kriittiseksi ajattelijaksi, jos ei osaa lukea eri lähteistä tekstejä ja osaa laskea, voiko väite pitää numeroiden valossa paikkansa.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Abdul Reis

Quote from: sivullinen. on 06.09.2014, 00:54:33

Vink. Jos et muista, mistä luit asiasta, mutta muistat lukeneesi netistä, google osaa "täydentää" muistiasi. Kirjoitat vain muutaman avainsanan ja google kertoo. Minä en sitä voi puolestasi tehdä. Google ei päästä minua sinun "muistiisi". Tämä on yksi esimerkki, miten google on muuttanut ajatteluamme.
Ja tämäkö sitten on sitä kriittistä, itsenäistä ajattelua? Google ajatteelee puolestamme. Ei hyvää päivää.
"Ja kaikesta huolimatta toivon, kun vanhenen, rukoilen palavasti, että varjeltuisin loppuun saakka kuolemansynniltä nimeltä suvaitsevaisuus. ... Että en koskaan lakkaisi tuomitsemasta vääriä ja vahingollisia asioita, vääriä ja vahingollisia ihmisiä." -Pentti Linkola

Parsifal

Quote from: Abdul Reis on 06.09.2014, 11:16:41
Quote from: sivullinen. on 06.09.2014, 00:54:33

Vink. Jos et muista, mistä luit asiasta, mutta muistat lukeneesi netistä, google osaa "täydentää" muistiasi. Kirjoitat vain muutaman avainsanan ja google kertoo. Minä en sitä voi puolestasi tehdä. Google ei päästä minua sinun "muistiisi". Tämä on yksi esimerkki, miten google on muuttanut ajatteluamme.
Ja tämäkö sitten on sitä kriittistä, itsenäistä ajattelua? Google ajatteelee puolestamme. Ei hyvää päivää.

Tämä ei varsinaisesti ole kuvaketju, mutta...

http://naurunappula.com/z/1171939
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Lalli IsoTalo

Quote from: sivullinen. on 06.09.2014, 00:54:33
Tämä on yksi esimerkki, miten google on muuttanut ajatteluamme.

Tässä lisää:

Quote from: http://www.telegraph.co.uk/technology/internet/7967894/How-the-Internet-is-making-us-stupid.htmlHow the Internet is making us stupid
Nicholas Carr, author of The Shallows, asks if the Internet is changing the way we think

Quote from: http://www.telegraph.co.uk/technology/google/7999081/Google-damages-users-brains-author-claims.htmlGoogle damages users' brains
Google damages the brains of its users by offering too much assistance in solving problems, an author has claimed.

Quote from: http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/306868/
Is Google Making Us Stupid?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Emo

Quote from: Lalli IsoTalo on 06.09.2014, 02:08:00
Quote from: Emo on 06.09.2014, 00:16:42
En ikinä ole oppinut kertotauluja täysin ulkoa.

Keppiä ansaitsisit!  >:( :( >:(

Siitä ei ole epäilystäkään :)  Olen hyvin tyytyväinen itseeni, että en oppinut vaikka kuinka yrittivät pakottaa oppimaan. Tästäkin asenteesta pitäisi oikeastaan vieläkin tulla sanktiota.

Muuttohaukan edellä kertoma Steinerkoulusta on totta; pikkuserkkuni muinoin kävivät Steinerin ja nytkin on tuttavien lapsia Steinerissä (kolme lasta). Hirveätä lahjakkuuden haaskausta! Ei läksyjä, kunhan siemeniä idättävät ja piirtelevät vihkoihin viivoja.

Lalli IsoTalo

Quote from: Emo on 06.09.2014, 12:38:55
Olen hyvin tyytyväinen itseeni, että en oppinut vaikka kuinka yrittivät pakottaa oppimaan.

Kivat sulle!

Älä kerro kenellekään, mutta päätin ikinä olla opettelematta väli-ilmansuuntia, koska niiden nimet ovat niin idioottimaiset. Mutta nyt kun tuo kaakonkulma on jatkuvasti säätiedotuksissa, minulle alkaa jo tulla tutuksi missä päin se on.  :P
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Malla

Quote from: Emo on 06.09.2014, 12:38:55
Muuttohaukan edellä kertoma Steinerkoulusta on totta; pikkuserkkuni muinoin kävivät Steinerin ja nytkin on tuttavien lapsia Steinerissä (kolme lasta). Hirveätä lahjakkuuden haaskausta! Ei läksyjä, kunhan siemeniä idättävät ja piirtelevät vihkoihin viivoja.

Ystäväperheen lapset kävivät Steineria. Sitkein sissi selvisi ja jopa kirjoitti ylioppilaaksi hyvin arvosanoin. Kaksi muuta vaihtoi lukiovaiheessa taviskouluun; he ovat edelleen tyytyväisiä ratkaisustaan. (Kaikki inhosivat eukkaa lähes fanaattisesti.)

JJohannes

Minulla taas on Steiner-koulut käynyt tuttava, joka on matematiikan tohtori ja työskentelee robotiikan tutkimuksen parissa. Että kai se niinkin voi mennä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Lemmy

Niin no, mulla oli historianmaikka yläasteella, joka sanoi, että muistakaa aina, että historia on "his story" eli sen tarina joka jäi eloon/kertomaan/voitti varsinkin tapahtumasta jos on vain yksi lähde. Propagandaa harrastivat jo muinaiset Roomalaiset...

Yläasteikäisille historia pitää tehdä mielenkiintoiseksi, esim. miten Rikhard II kuoli...  :o
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Emo

Quote from: Lalli IsoTalo on 06.09.2014, 12:54:15
Quote from: Emo on 06.09.2014, 12:38:55
Olen hyvin tyytyväinen itseeni, että en oppinut vaikka kuinka yrittivät pakottaa oppimaan.

Kivat sulle!

Älä kerro kenellekään, mutta päätin ikinä olla opettelematta väli-ilmansuuntia, koska niiden nimet ovat niin idioottimaiset. Mutta nyt kun tuo kaakonkulma on jatkuvasti säätiedotuksissa, minulle alkaa jo tulla tutuksi missä päin se on.  :P

Sä olet nero!
Minä en kyennyt olemaan oppimatta väli-ilmansuuntia, ne jäivät päähäni opettelematta    :-\

Maija Poppanen

Quote from: Muuttohaukka on 06.09.2014, 09:20:57
Quote from: Maija Poppanen on 06.09.2014, 04:09:54

Yksi vekarani kävi aikanaan tutustumassa Steinerlukioon, taktisesti,  koska sai näin lintsattua koulusta. Sanoi, että ihan kuin olisi käynyt hullujenhuoneella. Se eyrytmiajupina meni ilmeisesti liian korkealentoiseksi.

Poika on kumminkin tietävinään, että matikkapedagokiikastaan ovat nykyään joutuneet antamaan periksi. Oppimistuloksettomuus vissiin.


Sinne piti ilmoittaa lapsi heti syntymän jälkeen ja todella odotettiin sen koulun alkua.
Niin suuri pettymys kaikkine huuhailuineen, että meni ennen aikaisena eskarina se vuosi. Pedagogiikka ei ole voinut muuttua, sen perusta pysyy samana ja varmaankin metodeja on ollut pakko muuttaa oppimistuloksia mietittäessä.

Aiheellinen korjaus. Metodia tietenkin tarkoitin.

Lalli IsoTalo

Quote from: Emo on 06.09.2014, 15:00:24
Sä olet nero!
Minä en kyennyt olemaan oppimatta väli-ilmansuuntia, ne jäivät päähäni opettelematta    :-\

Kiitos! Täytyy vissiin antaa palautetta YLEn sääihmisille, että lopettavat kaakonkulmittelemisen, ettei nerouteni kärsi enää tästä yhtään enempää!  >:(
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Muuttohaukka

Quote from: Emo on 06.09.2014, 15:00:24
[
Sä olet nero!
Minä en kyennyt olemaan oppimatta väli-ilmansuuntia, ne jäivät päähäni opettelematta    :-\
Emo! Et siis osaa kertotauluja kuin vähennyslaskun kautta ja väli-ilmansuunnat zuitzait.  Mihin ylipäänsä väli-ilmansuuntia tarvitseekaan. Siihen, että Muoniossa tulee postiluukusta Luoteis-Lappi ja Kemissä Lounais-Lappi.

Faidros.

Quote from: Emo on 06.09.2014, 15:00:24
Quote from: Lalli IsoTalo on 06.09.2014, 12:54:15
Quote from: Emo on 06.09.2014, 12:38:55
Olen hyvin tyytyväinen itseeni, että en oppinut vaikka kuinka yrittivät pakottaa oppimaan.

Kivat sulle!

Älä kerro kenellekään, mutta päätin ikinä olla opettelematta väli-ilmansuuntia, koska niiden nimet ovat niin idioottimaiset. Mutta nyt kun tuo kaakonkulma on jatkuvasti säätiedotuksissa, minulle alkaa jo tulla tutuksi missä päin se on.  :P

Sä olet nero!
Minä en kyennyt olemaan oppimatta väli-ilmansuuntia, ne jäivät päähäni opettelematta    :-\

Nyt jätkät(Emon lasken hyväksi jätkäksi). Suomenkielessä on tajuttavat väli-ilmansuunnat eikä mitään "pohjois-itää" tai "etelä-länttä", niin kuin vaikka engelskassa.
Koillinen, kaakko, lounas, luode on melkein runoutta, etten paremmin sanoisi! :-*
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Emo

Quote from: JJohannes on 06.09.2014, 13:22:17
Minulla taas on Steiner-koulut käynyt tuttava, joka on matematiikan tohtori ja työskentelee robotiikan tutkimuksen parissa. Että kai se niinkin voi mennä.

Varmaankin voi mennä, mutta jotta menee kuvaamallasi tavalla niin vaatinee  oppilaalta itseltään keskimääräistä suurempaa älykkyyttä ja ehkä jopa jotain ylimääräistä omaa panostusta asioiden opiskeluun, jos hän käy koulua jossa lähinnä retkeillään ja leikitään ja silti päätyy matematiikan tohtoriksi.

Pikkuserkuistani toinen kirjoitti Steineristä, toinen ei tainnut kirjoittaa sitten lopulta ollenkaan. Ovat minua sen kymmenen vuotta vanhempia ainakin, eli äitini kertonut.
Hänkin joka kirjoitti Steineristä, ei koskaan päässyt haluamaansa tiedekuntaan. Mikä on Steinerin merkitys tuossa, niin sitähän ei tiedä koska eiväthän kaikki muutenkaan pääse kaikkialle mihin hakevat.

Koulu on seuraava yhteiskunnan instituutio, minkä kulttuurimarxismi mädättää. Pulpetit ulos, tietokoneet sisään ja kuorrutetaan monikulttuurilla niin avot!

Itsestäni muistan ja lastani katsoessa olen vierestä nähnyt, että ikävuodet alle 20v ovat aikaa jolloin ihmisen päähän pystyy ajamaan uutta tietoa valtavia määriä.
Jos se aika käytetään mihin tahansa muuhun kuin uuden asian tehokkaaseen oppimiseen (johon kuuluvat myös pulpetit, kynällä kirjoittaminen ja paperiset kirjat), niin myöhemmin tätä munausta ei voi enää korjata vaikka tahtoisi.
Tästäkään syystä maahan ei kannata tuoda ulkomaisia karvalapsukaisia voimavaroiksi, näiden ihmisten aikaikkuna oppimiselle on sulkeutunut pysyvästi jo vuosia aiemmin. Jotain he voivat vielä pintapuolisesti oppia, esim. vetämään vessan, mutta tällä tasolla heidän oppimisessaan pyöritään. Ja sitten ihmetellään PISA-tuloksia.