News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Maahanmuuttajille toimeentulotukea opintorahan päälle

Started by Frank, 07.07.2009, 21:17:17

Previous topic - Next topic

Frank

Juttelin tuossa äskettäin eräässä HOAS:n soluasunnossa asuvan ystäväni kanssa. Hän oli juuri käynyt viemässä lehdet lehtilaatikkoon ja mukana oli iranilaisen kämppäkaverin papereita. Päällimmäisenä oli sossun toimeentulotukipäätös. Kyseiselle henkilölle oli myönnetty toimeentulotukea reilu parisataa euroa kuussa. Hän sai myös opintorahaa, jonka suuruus asumislisineen on reilu 400 euroa. Syy siihen, miksi hänelle myönnettiin toimeentulotukea vielä opintorahan päälle, oli se että henkilön passi oli ulkomaalaispoliisin hallussa. Tämän vuoksi hän ei voinut hakea pankista opintolainaa.

Ok Ok. Ymmärrän kyllä, että opintoraha on pieni, ja sen päälle tarvii joskus jotain muutakin. Kuinkahan moni suomalaisopiskelija kuitenkaan saisi toimeentulotukea sillä perusteella, ettei ole henkilöllisyyspapereita, eikä siksi voi hakea opintolainaa. Miten ihmeessä kyseinen henkilö sitten saattoi tehdä edes toimeentulotukihakemuksen? Vai eikö ne sossussa edes kysy henkkareita?

Muumitusta lisäsi vielä papereiden joukosta löytynyt maksutosite, jonka mukaan kyseinen opiskelija oli samoihin aikoihin ostanut 600 euron läppärin Hobbyhallista. Tiedän, että kyseisen henkilön koululla on tietokoneet opiskelijoiden käyttöön, joten hankinta ei ollut välttämätön.

Timo Hellman

Miksi kaverisi nuuskii kämppiksensä papereita?
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Ano Nyymi

Quote from: Timo Hellman on 07.07.2009, 21:20:01

Huijarit jää kiinni vain noin toimimalla.

Marjapussi

Lähinnä ihmetyttää miksi jollekin iranilaiselle annetaan opiskelupaikka vaikka suomalaiset joutuvat kilpailemaan niistä. Tänäänhän julkistettiin ammattikorkekouluihin päässeet. Vain joka kolmas sai opiskelipaikan. Jos näitä elintasopakolaisia pitää vielä kouluttaa, niin sen tulisi olla reaalihintaista eikä heille tulisi antaa mitään ilmaista rahaa.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Timo Hellman

Quote from: Marjapussi on 07.07.2009, 21:30:37
Lähinnä ihmetyttää miksi jollekin iranilaiselle annetaan opiskelupaikka vaikka suomalaiset joutuvat kilpailemaan niistä.

Jos iranilainen haluaa hyödyttää tätä yhteiskuntaa opiskelemalla ja tekemällä sen jälkeen koulutustaan vastaavaa työtä, en näe siinä ongelmaa.
Ongelma piilee pikemminkin siinä, että ammatillista koulutusta halveksitaan edelleen lukion ja humanististen tonttutieteiden kustannuksella ja tämä näkyy aloituspaikkojen määrässä. Itsekään en päässyt amitsuun kun päätin peruskoulun, jouduin menemään kymppiluokalle.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Ano Nyymi

Quote from: Timo Hellman on 07.07.2009, 21:37:07
Quote from: Marjapussi on 07.07.2009, 21:30:37
Lähinnä ihmetyttää miksi jollekin iranilaiselle annetaan opiskelupaikka vaikka suomalaiset joutuvat kilpailemaan niistä.

Jos iranilainen haluaa hyödyttää tätä yhteiskuntaa opiskelemalla ja tekemällä sen jälkeen koulutustaan vastaavaa työtä, en näe siinä ongelmaa.
Ongelma piilee pikemminkin siinä, että ammatillista koulutusta halveksitaan edelleen lukion ja humanististen tonttutieteiden kustannuksella ja tämä näkyy aloituspaikkojen määrässä. Itsekään en päässyt amitsuun kun päätin peruskoulun, jouduin menemään kymppiluokalle.

Voi pärskeles, mulla jäi aikoinaan se ysiluokkakin käymättä. Tosin pitihän nekin asiat sitten myöhemmin opetella muun opiskelun ohessa, joten kait se voidaan jo nyt katsoa suoritetuksi.

Jussi Tulijoki

Hienoa. Itseäni ottaa pähän se että kela on ruvennut painostamaan mua, siittä syystä että haluan kehittää itseäni. Olen siis amitsun käynyt tavallinen jamppa, ketä ei ole valmistumisjälkeen saanut duunia. haluaisin mennä aikuislukioon, mutta se ei kelpaa. Pitäisi mennä johonkin liirunlääplaap-kurseille.

Pelottelivat et jos meen iltalukioon niin tuet lakkaa. nice. Tosi nice :D

Timo Hellman

Quote from: Jussi Tulijoki on 07.07.2009, 21:42:56

Iltalukio kai katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi. Jos se on sitä, saanet sentään opintotukea siihen.

Jussi Tulijoki

Ei katsota, ainakaan täällä hämeenlinnassa. mietin tos jo herjalla jos sais jotain maahanmuuttajatukea , kun olen syntynyt Tukholmas :D

ihme menoa. Ei saisi edes yrittää.

MokuMan

Jos se oli jättänyt ne pöydälle levälleen?

Virkamies

Quote from: Frank on 07.07.2009, 21:17:17
Ok Ok. Ymmärrän kyllä, että opintoraha on pieni, ja sen päälle tarvii joskus jotain muutakin. Kuinkahan moni suomalaisopiskelija kuitenkaan saisi toimeentulotukea sillä perusteella, ettei ole henkilöllisyyspapereita, eikä siksi voi hakea opintolainaa. Miten ihmeessä kyseinen henkilö sitten saattoi tehdä edes toimeentulotukihakemuksen? Vai eikö ne sossussa edes kysy henkkareita?

Ihmisen henkilöllisyyden varmentaminen ja sitten taas lainansaanti ovat kaksi eri asiaa, eikö totta? Joskus on tilanteita, jolloin ihmisellä ei ole mahdollisuutta saada opintolainaa vaikka henkilöllisyys voitaisiinkin varmentaa. Silloin sosiaalityöntekijä joutuu miettimään miten turvata ihmisen oleminen. Yksi keino on sosiaalinen luototus ja yksi on toimeentulotuki.

Tämä ei ole mikään pelkästään maahanmuuttajille varattu erityisyys vaan ongelmaa esiintyy suomalaisilla myös, jotka ovat onnistuneet sössimään tilanteensa vaikkapa vankeustuomioilla ja muulla villillä elämällä. Joskus tällaisessa tilanteessa saattaa päätöksentekijä jopa ajatella, että sosiaalisia ongelmia voidaan ehkäistä hyvinkin pienellä satsauksella ihmisen elämään toimeentulotuen muodossa. Mutta tästä yksittäistapauksesta pitäisi tietää yksityiskohdat ennen kuin voi mennä pohtimaan perusteita.

Frank

Quote from: MokuMan on 07.07.2009, 21:52:30

Jos se oli jättänyt ne pöydälle levälleen?

Itse asiassa paperit olivat kämpän keräyspaperipinossa päällimmäisenä. Kun siinä silmiin sattui sossun toimeentulotukipäätös, niin kaipa se uteliaisuus sitten heräsi. Mainittakoon nyt että kyse on naisihmisistä, joilla tuollainen uteliaisuus lienee yleisempää.

Vera

Kyseiselle henkilölle oli myönnetty toimeentulotukea reilu parisataa euroa kuussa. Hän sai myös opintorahaa, jonka suuruus asumislisineen on reilu 400 euroa. Syy siihen, miksi hänelle myönnettiin toimeentulotukea vielä opintorahan päälle, oli se että henkilön passi oli ulkomaalaispoliisin hallussa. Tämän vuoksi hän ei voinut hakea pankista opintolainaa.

Voisi toki olla että olen pihalla kun ei ole kokemusta opintolainasta, mutta selittäkää tyhmälle: miksi sen hakemiseen tarvitsisi passin?

Tässähän ei ole kyse juuri eilen tulleesta ulkomaalaisesta opiskeljasta, vaan henkilöstä, joka asuu jo valmiiksi Suomessa. Sellaisilla on yleensä suomalaisiakin henkilöllisyystodistuksia, ja jos ei ole niin sossu voi varmaan käskeä hankkimaan sellaisen muutamalla kympillä.

Virkamies

En osaa sanoa pankkien käytännöistä, mutta jos passi on ulkomaalaispoliisin hallussa, niin se kokemukseni mukaan ennakoi huonoa passin omistajalle. Siellä saattaa olla postimerkki tulossa. Mene ja tiedä.

lapio

Quote from: Vera on 07.07.2009, 23:59:44
Kyseiselle henkilölle oli myönnetty toimeentulotukea reilu parisataa euroa kuussa. Hän sai myös opintorahaa, jonka suuruus asumislisineen on reilu 400 euroa. Syy siihen, miksi hänelle myönnettiin toimeentulotukea vielä opintorahan päälle, oli se että henkilön passi oli ulkomaalaispoliisin hallussa. Tämän vuoksi hän ei voinut hakea pankista opintolainaa.

Voisi toki olla että olen pihalla kun ei ole kokemusta opintolainasta, mutta selittäkää tyhmälle: miksi sen hakemiseen tarvitsisi passin?

Tässähän ei ole kyse juuri eilen tulleesta ulkomaalaisesta opiskeljasta, vaan henkilöstä, joka asuu jo valmiiksi Suomessa. Sellaisilla on yleensä suomalaisiakin henkilöllisyystodistuksia, ja jos ei ole niin sossu voi varmaan käskeä hankkimaan sellaisen muutamalla kympillä.

Sepä se. Pankit kuitenkin haluavat valita asiakkaansa mahdollisen maksukyvyn mukaan eli kun valmistut ja saat työpaikan niin voit maksaa lainaa takaisin.

Taikaseinästä maksettua vastiikketonta tukea valtio ei peri takaisin tai vaadi velvoitteita tuen saajalta jälkikäteen.

Äänestäjä

Quote from: Ano Nyymi on 07.07.2009, 21:24:25

Huijarit jää kiinni vain noin toimimalla.

Olen samaa mieltä.

Tämä on mielestäni iso epäkohta systeemissä.

Kaikki toimeentulotuet ovat luottamuksellisia. Ymmärrän, että henkilötietoja ei anneta ulos, mutta tätä luottamuksellisuutta on myös käytetty mokuttajien toimesta siihen, että kaikki tilastot ja tiedot toimeentulotukien tai vastaavien osalta pidetään pimennossa.

Kun joskus paljastuu tällaisia vastaavia epäkohtia, niin usein mokuttajat ensimmäiseksi reagoivat vihaisesti siihen, että joku on mennyt paljastamaan luottamuksellisia asoita (vaikka eivät olisi puhuneet henkilöistä nimillä), sen sijaan että ottaisivat kantaa itse epäkohtiin.

Läpinäkyvyys on oikeudenmukaisen valtion ja demokratian kulmakiviä.

Meidän on saatava lisää läpinäkyvyyttä tämänkaltaisiin prosesseihin. Sitä ennen on erinomaista, jos löydämme vastaavia tapauksia ja/tai saamme virkakoneiston sisältä 'whistle blowereiden' raportteja järjettömästä ja jopa epäoikeudenmukaisesta toiminnasta.

Suomalaiset opiskelijat ovat yksi todella epäoikeudenmukaisesti kohdeltu ryhmä, kun verrataan heidän asemaansa esimerkiksi turvapaikanhakijoina tulleisiin opiskelijoihin.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

mmm

Quote from: Jussi Tulijoki on 07.07.2009, 21:42:56
Hienoa. Itseäni ottaa pähän se että kela on ruvennut painostamaan mua, siittä syystä että haluan kehittää itseäni. Olen siis amitsun käynyt tavallinen jamppa, ketä ei ole valmistumisjälkeen saanut duunia. haluaisin mennä aikuislukioon, mutta se ei kelpaa. Pitäisi mennä johonkin liirunlääplaap-kurseille.

Mulla oli vähän sama tilanne. Olin sovitetulla työmarkkinatuella(töissä, mutta vain muutaman tunnin päivässä) ja jossain käänteessä taisin mennä möläyttämään olevani aikuislukiossa. Asiaanhan piti tottakai saada selvitys, olenko työvoimarkkinoiden käytössä vai en?  Otin lakin käteen ja menin rehtorin puheille ja hän kirjoitti todistuksen siitä että koulussa istutut viikkotunnit eivät ylitä kelan määrittelemää rajaa.

Helppo ehdottaa samanlaista ratkaisua, mikäli lukio kiinnostaa ja koulun rehtori on edes puoliksi ihminen. Ammattikoulun käyneenä sulla ei ole kurssien suoritusvelvoitetta, eli voit lukea haluamasi aikaa aineita jotka aiot kirjoittaa ja unohtaa kaiken muun. Tai sitten lukea kaikkea mahdollista. Ihan up yours.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Vera

Quote from: Virkamies on 08.07.2009, 00:47:21
En osaa sanoa pankkien käytännöistä, mutta jos passi on ulkomaalaispoliisin hallussa, niin se kokemukseni mukaan ennakoi huonoa passin omistajalle. Siellä saattaa olla postimerkki tulossa. Mene ja tiedä.

Kas, minun kokemuksessani passin antaminen ulkomaalaispoliisin haltuun on aivan rutiini toimenpide, joka suoritetaan aina kun uusitaan oleskelulupa, mikä oli silloin aikanaan joka vuosi ja nyt hieman harvemmin. Muistan aikoja kun mun passi oli ulkomaalaispoliisilla noin 6kk joka vuodesta, ja sen aikana joutui käymään lainamassa sitä sieltä jokaista ulkomaanmatkaa varten.

Sen sijaan en muista, että passini sijainti tai edes olemassaolo olisi ikinä kiinnostanut yhtään pankkia lainaa myöntäessään, ja olen sentään ottanut aika monta lainaa.

(Vuoteen 2004 siis piti uusia oleskelulupa joka vuosi kunnes sai uuden. Nykyään taitaa olla niin että B-lupia uusitaan joka vuosi, ja A-lupa myönnetään ensin vuodeksi ja sitten neljäksi kerrallaan. Joka tapauksessa passin jättäminen ulkomaalaispoliisille näitä uusimisiä varten on ihan rutiini toimenpide.)

Virkamies

Quote from: Vera on 08.07.2009, 08:06:57
Kas, minun kokemuksessani passin antaminen ulkomaalaispoliisin haltuun on aivan rutiini toimenpide, joka suoritetaan aina kun uusitaan oleskelulupa, mikä oli silloin aikanaan joka vuosi ja nyt hieman harvemmin. Muistan aikoja kun mun passi oli ulkomaalaispoliisilla noin 6kk joka vuodesta, ja sen aikana joutui käymään lainamassa sitä sieltä jokaista ulkomaanmatkaa varten.

Sinulla on omakohtaista kokemusta asiasta, minulla ei muuta kuin välillistä. Luottaisin sinun näkemykseesi enemmän kuin omaan puolittaiseen mutuuni. Johtunee siitä, että teen työtä hieman erilaisten mussukoiden kanssa.

QuoteSen sijaan en muista, että passini sijainti tai edes olemassaolo olisi ikinä kiinnostanut yhtään pankkia lainaa myöntäessään, ja olen sentään ottanut aika monta lainaa.

Niin, jos henkilöllisyytesi on todistettavissa muutenkin, niin epäilemättä se ei ole esteenä. Joku joka tuntee pankkialaa kertonee paremmin käytännöistä. Jos kyse oli pelkästään siitä, että koska miehellä ei ole esittää henkilöllisyystodistusta pankille, niin sellaiseen olisi varmaankin tarkoituksenmukaisempaa myöntää täydentävää toimeentulotukea kuin useille kuukausille opintolainan korvikkeeksi. Mutta tämä on nyt täysin puhdasta spekulointia kun kukaan meistä ei oikein tiedä tilannetta kokonaisuuden kannalta.

Quote(Vuoteen 2004 siis piti uusia oleskelulupa joka vuosi kunnes sai uuden. Nykyään taitaa olla niin että B-lupia uusitaan joka vuosi, ja A-lupa myönnetään ensin vuodeksi ja sitten neljäksi kerrallaan. Joka tapauksessa passin jättäminen ulkomaalaispoliisille näitä uusimisiä varten on ihan rutiini toimenpide.)

Kyllä. Pidempiaikainen säilytys oli se kokemukseni, mihin viittasin.

RP

Quote from: Vera on 08.07.2009, 08:06:57

Omat kokemukset perheenjäsenen osalta tämän ja viime vuoden osalta (Helsingistä) ovat sellaiset, että kyllä sen passin voisi halutessaan jättää poliisille lupaa (ensimmäistä tai jatkolupaa) hakiessaan, mutta voi myös hyvin olla jättämättä, jolloin poliisit sitten ilmoittavat kun paperit ovat edenneet käsittelyvuorroon ja hyväksytty ja pyytävät tuomaan passin, jotta lupatarra siihen voidaan kiinnittää. Ihan laitoksella odottaessa sitä ei silloinkaan saa, mutta ei sen passin tarvitse poliisin hallussa viikkoa kauempaa lojua.

Se että kokemukseni ovat toiset kuin Veran voinevat kai johtua joko ajasta (käytännöt ovat muuttuneet vuosien kuluessa), paikasta (tosin jotenkin olin ajatellut, että myös Vera asioi aikaan Malmilla, kuten tämän ketjun aiheena oleva Hoasin asukki (voi toki olla myös espoolainen tai vantaalainen)) tai sitten eroja on lupatyypin mukaan.

Koska iranilainen saa opintotukea, hän ei ole saanut oleskelulupaansa opiskelijastatuksella. Haiskahtaa siltä (100% varmuudella en tätä kuitenkaan sano) että passittomuus on vain sopiva tekosyy hakea lisätukea (ottaen myös huomioon mahdollisuus hankkia muita henkilöllisyystodistuksia) - se että pankki ei suostuisi yksinkertiasesti myöntämään lainaa kuulostaisi jo selkeästi uskottavammalta selitykseltä, mutta tuntuu siltä, että lainaa ei ole edes oikeasti yritetty hakea.

Tälläisestä (kuten kotosuomalaisetenkin temputteluista) pääsisi tietysti eroon jos opintolainan sijaan myönnetty toimeentulotuki korvattaisiin jollain lainamuotoisella avustuksella.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Vera

Quote from: RP on 08.07.2009, 10:55:17
Omat kokemukset perheenjäsenen osalta tämän ja viime vuoden osalta (Helsingistä) ovat sellaiset, että kyllä sen passin voisi halutessaan jättää poliisille lupaa (ensimmäistä tai jatkolupaa) hakiessaan, mutta voi myös hyvin olla jättämättä, jolloin poliisit sitten ilmoittavat kun paperit ovat edenneet käsittelyvuorroon ja hyväksytty ja pyytävät tuomaan passin, jotta lupatarra siihen voidaan kiinnittää. Ihan laitoksella odottaessa sitä ei silloinkaan saa, mutta ei sen passin tarvitse poliisin hallussa viikkoa kauempaa lojua.

Se että kokemukseni ovat toiset kuin Veran voinevat kai johtua joko ajasta (käytännöt ovat muuttuneet vuosien kuluessa), paikasta (tosin jotenkin olin ajatellut, että myös Vera asioi aikaan Malmilla, kuten tämän ketjun aiheena oleva Hoasin asukki (voi toki olla myös espoolainen tai vantaalainen)) tai sitten eroja on lupatyypin mukaan.

En itse asiassa ole kuullut, että se vaihtelisi lupatyypin mukaan, mutta se on selvästi vaihdellut ajankohdan mukaan, kuulemma vaihdellut kaupungin mukaan (en ole itse kokeillut kun olen asunut vain Helsingissä ja tosiaankin asioinut Malmilla kuten arvasit), ja on ennen kaikkea vaihdellut sen mukaan, milloin sitä lupaa hakee. En ole hakenut uusia lupia noin 3 vuoteen, joten sun kokemukset ovat tuorempia, mutta ainakin 4 vuoden ajan ennen sitä Malmissa käytäntö oli se, että jos sitä lupaa hakee hyvin ennen kuin vanha menee umpeen, niin passin saa pitää, mutta jos sen hakee viime hetkellä niin passi on jätettävä poliisille. Eli siis poliisi halusi pitää passin koko sen ajan kun vanha lupa on mennyt umpeen ja uutta ei ole vielä myönnetty.

Tästä ei tietenkään tiedotettu mitenkään, joten sen sai tietää vain kysymällä.

Koska iranilainen saa opintotukea, hän ei ole saanut oleskelulupaansa opiskelijastatuksella. Haiskahtaa siltä (100% varmuudella en tätä kuitenkaan sano) että passittomuus on vain sopiva tekosyy hakea lisätukea (ottaen myös huomioon mahdollisuus hankkia muita henkilöllisyystodistuksia) - se että pankki ei suostuisi yksinkertiasesti myöntämään lainaa kuulostaisi jo selkeästi uskottavammalta selitykseltä, mutta tuntuu siltä, että lainaa ei ole edes oikeasti yritetty hakea.

Tälläisestä (kuten kotosuomalaisetenkin temputteluista) pääsisi tietysti eroon jos opintolainan sijaan myönnetty toimeentulotuki korvattaisiin jollain lainamuotoisella avustuksella.

Joo, olen samaa mieltä.

Lemmy

Lieneekö sama syy tuossakin kuin hirveän rrrrrrassismin kohtaavissa etnisesti erivärisissä joilta kysytään panttimaksu puhelimen avaukseen. Siis niin että tulee lasku. En voi kuin ihmetellä miksi joku vajaaälyinen on kirjoittanut moista paskaa ENARin maaraporttiin, koska myös suomen kansalainen joutuu maksamaan panttimaksun mikäli "luottotiedot" eivät ole kunnossa. Vaatii muistaakseni asumista 2 vuotta "vakinaisesti" ja käymistä töissä että verotuksessa näkyy jälki. Eli jos slussenin sissi muuttaa Ruotsista saa samanlaisen hävittömän vaateen. Mutta koska mamu niin rassissmi...ssss

Mutta siis saattaa olla niin, että pankilla on jokin sääntö, että he haluavat nähdä onko oleskelulupa ja minkä näköinen passissa - että esim. opintolainaa ei saa jollain B-luvalla. Joten silloin passin oleminen kanissa (ja ilman leimaa) on ihan validi syy sinänsä.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011