News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Hommakerho Prätkäily

Started by Janne, 07.07.2009, 01:14:50

Previous topic - Next topic

räsänen

Ok, melkein täydellistä. Puolipilvistä ja +17.  :) Vielähän ennuste ehtii tietysti muuttua mutta jos tuollaisena pysyy niin ei tuosta keli pahemmin parane.

Faidros.

Quote from: Taisto Kauhia on 11.05.2018, 23:47:14
Minkätyylisellä kalustolla nuivat motoristit ajelee?

13 bemaria. Pari vanhinta on naziajalta.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

räsänen

Quote from: räsänen on 11.05.2018, 17:31:56
Kun keskustelu ei ole homman prätkäkauden avajaisista juurikaan virinnyt niin pitäydyn aikaisemmin ilmoittamassani päivämäärässä eli lauantai 19.5.

Tämänhetken sääennuste lupaa tuolle päivämäärälle täydellistä ajokeliä. Jos viikonloppu ei jollekin sovi niin ei siinä mitään, ehkäpä toiste sopii. Itse teen joka tapauksessa lenkin Lahden seudulle tuolla päivämääränä.

Ideana on vapaamuotoinen tapaaminen jossa ei tarvitse kuluttaa montaa tuntia, käydään kahveilla, syöminenkin onnistunee ja itse ajattelin ajaa Asikkalan kannaksen ympäri takaisin kotiin. Laitan teille yksärillä ehdotusta tarkemmasta reitistä ja aikataulusta kun kuittaatte kuka olisi vielä tulossa?

Ps. pahoittelut myöhästyneestä ilmoituksesta.

Tämä kun ei kerännytkään osallistujia niin täytyy kokoontua toisella kertaa.

KJ

Quote from: räsänen on 18.05.2018, 16:10:43
Quote from: räsänen on 11.05.2018, 17:31:56
Kun keskustelu ei ole homman prätkäkauden avajaisista juurikaan virinnyt niin pitäydyn aikaisemmin ilmoittamassani päivämäärässä eli lauantai 19.5.

Tämänhetken sääennuste lupaa tuolle päivämäärälle täydellistä ajokeliä. Jos viikonloppu ei jollekin sovi niin ei siinä mitään, ehkäpä toiste sopii. Itse teen joka tapauksessa lenkin Lahden seudulle tuolla päivämääränä.

Ideana on vapaamuotoinen tapaaminen jossa ei tarvitse kuluttaa montaa tuntia, käydään kahveilla, syöminenkin onnistunee ja itse ajattelin ajaa Asikkalan kannaksen ympäri takaisin kotiin. Laitan teille yksärillä ehdotusta tarkemmasta reitistä ja aikataulusta kun kuittaatte kuka olisi vielä tulossa?

Ps. pahoittelut myöhästyneestä ilmoituksesta.

Tämä kun ei kerännytkään osallistujia niin täytyy kokoontua toisella kertaa.

Juuh, kokoontumisia on vaikea järjestää, kun itse kunkin tilanne voi muuttua nopeasti: itsekin muutin mökille Pohjois-Karjalaan etuajassa, kun kerrankin kelit yllättivät positiivisesti.

Mutta onhan ollut aikamoinen toukokuu: nyt jo parempi kesä kuin viime vuonna kokonaisuudessaan, joten mittariinkin on kertynyt 796 km:ä, mikä on aikasen paljon  laiskalla katuenskalla toukokuussa ilman mitään järjellistä päämäärää.

Höytiäisen tuvassa (nätti paikka Kontiolahden satamassa), muuten saa motoristialennuksen (kävin siellä kaffella ja paakkelsilla), mikä tiedoksi saatettakoon.
What would Gösta Sundqvist do?

räsänen

Toukokuu on ollut tosiaan mahtava, kilometrejäkin on tullut tälle kaudelle jo pari tuhatta. Kaikki lyhyempiä pyrähdyksiä.

Voi olla parempi että pieniä kokoontumisia järjestetään spontaanisti lyhyemmän varoitusajalla. Ymmärrän että on vaikea sitoutua pieneen tapaamiseen kuukausien päähän, harva voi sanoa omasta ohjelmasta mitään varmaa. Itseasiassa itselläkin viikonlopun ohjelma muuttui moneen kertaan.  :) Mutta yritetään myöhemmin uudestaan.

Teemu Lahtinen

Quote from: KJ on 18.05.2018, 17:52:27
Juuh, kokoontumisia on vaikea järjestää, kun itse kunkin tilanne voi muuttua nopeasti: itsekin muutin mökille Pohjois-Karjalaan etuajassa, kun kerrankin kelit yllättivät positiivisesti.

Mutta onhan ollut aikamoinen toukokuu: nyt jo parempi kesä kuin viime vuonna kokonaisuudessaan, joten mittariinkin on kertynyt 796 km:ä, mikä on aikasen paljon  laiskalla katuenskalla toukokuussa ilman mitään järjellistä päämäärää.

Höytiäisen tuvassa (nätti paikka Kontiolahden satamassa), muuten saa motoristialennuksen (kävin siellä kaffella ja paakkelsilla), mikä tiedoksi saatettakoon.

Siltä varalta ettei Vanha Mesta Kontiolahdella ole entuudestaan tuttu, niin mainitsen ehdottomasti poikkeamisen arvoiseksi vähän kauempaakin. Sopii erityisesti nuiville!

Saturnalia

Tästä kesästä taitaa tulla sellainen, että tulee viiden vuoden kesäilmat kerralla, ja sitten taas viisi vuotta räntää. Upea toukokuu, kerta kaikkiaan.
Kilometrejä nyt 3800km. Kauden aloitin 6.4. Nyt pidän loppukuun vähän breikkiä, siellä Haltialan Honda-tapaamisessa voisi käydä vaikka en mikään intohimoinen Honda-mies ole. Hondissa on ollut kaikista pyöristäni eniten vikoja, mutta ajaahan niillä. Hondat ovat yleensä hienoja ajaa, ergonomiaa ja ajo-ominaisuuksia on todella mietitty. Nykyinen Cebari ei ole tästä poikkeus, sen päällä viihtyy. Olen pohjimmiltani Yamaha/Kawasaki-mies. Hondien viat tulevat usein siitä, että ne ovat vähän over-engineered. Tekniset ratkaisut ovat monimutkaisempia kuin niiden tarvitsisi olla.

Uusimaa on tullut koluttua jälleen aika huolella. Raaseporin linna (hieno!), Hans Windin muistomerkki Tammisaaressa, Fagervikin miljöö (vahva suositus!), Fiskars, Somero, Räyskälä, Myrskylä, Mäntsälän BK, Hyvinkään lentokenttä, Ahvenisto, Aulangon näköalatorni (suosittelen!), Askola, Mannerheimin metsästysmaja (kaunis järvimaisema), Jaala, jne. Kesäkuulle on suunnitelmissa saariston rengastie, Jämi ja rengasreissu Pihtiputaan kautta Joensuuhun. Kontiolahti? Olin intissä Kontiorannassa, ja töissä toimitimme välillä ruokaa Paiholaan. Tänä kesänä olen mielenkiinnosta pitänyt tarkkaa ajopäiväkirjaa. Ostin ihan sellaisen klassisen ajopäiväkirjan Motonetistä sitä varten. Näkee mitä paikat kestää ja paljonko kuluttaa tarkasti. Ketjut vaikuttavat todella kestäviltä, ei vielä yhtään venymää, säätötarvetta. Renkaat ohenevat aika vauhdilla. Saa nähdä pääseekö edes kahdeksaa tonnia setillä.

Faidros.

Mikä siinä Mäntsälän Burger Kingissä on niin ihmeellistä? Haukuttu sitä on enimmäkseen. Pihvimaja on hyvä.

Itselläkin on tullut kilometrejä yli 3k, enemmän kuin kolmena viimeisenä kesänä yhteensä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Saturnalia

Quote from: Faidros. on 22.05.2018, 08:48:40
Mikä siinä Mäntsälän Burger Kingissä on niin ihmeellistä? Haukuttu sitä on enimmäkseen. Pihvimaja on hyvä.

No ei siinä paljoa ihmeellistä kyllä ollut. Sehän on sellainen huoltoaseman yhteydessä oleva sivutiski. Olen bongaillut noita, kun on alennuskuponkeja nippu. Kerran viikossa noissa tulee syötyä, korkeintaan. Kävin matkalla sinne Lahden moottoripyörämuseoon.

Faidros.

Rekisteröimättömiin ajoneuvoihin jopa 28 000€ vuotuinen liikennevakuutus, jos ajetaan suljettujen alueiden ulkopuolella.
Suljettu alue on esim ampumarata, mutta oma piha, pelto, tai edes motocross-rata ei.
Only in Finland!  :facepalm:
www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/6754/
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

Hyvä menestys moottoriurheilussa on nostanut kansallista itsetuntoa, mikä on kitkettävä pois keinolla millä hyvänsä.

Suomalaiselle sallitaan vain huonoutensa häpeäminen.

ikuturso

Pohdin tänään, että moottoripyörällä ajaminen on ilmaista.

Otin nimittäin moppelin vasta muutama päivä sitten liikenteeseen ja olin tankannut sen näköjään täyteen viime vuoden tilistä.

Ei ole vielä tarvinnut tankata, eikä ole vakuutusmaksukaan ehtinyt tulla.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

Muistakaahan, että tänään on Prätkällä töihin-päivä.
Mulla se on Prätkällä hoitoon-päivä, kun tapaan rakkaan mielenterveyshoitajani tunnin päästä. :-*
-Matthew B.Crawford-

Saturnalia

Quote from: ikuturso on 04.06.2018, 22:58:24
Pohdin tänään, että moottoripyörällä ajaminen on ilmaista.

Ei se nyt ihan ilmaista ole, mutta halpaa kuitenkin esimerkiksi polkupyöräilyyn verrattuna usein.
Fillarilla jos ajat esimerkiksi Helsinki-Joensuu-Helsinki ja yövyt joka yö katon alla, niin halvaksi se ei tule.
Helposti palaa +500 euroa Joensuun reissuun kaikkineen. Jos poljet yli 100km päivittäin, niin siinä tarttee ihan oikeasti jo myös syödä.
Prätkällä käy Joensuussa satasella. Yhteen motelliyöhön sitten se joku viisikymppinen. Sitten eihän nykyään kukaan kehtaa enää alle kahden tonnin fillareilla ajella, että sekin maksaa saman kuin käytetty prätkä. Täytyy olla yläpään Spessu tai Biankki, ennen kuin kehtaa edes torilla pyörähtää. Persuksi luulevat muuten.
Jos ei teltassa nuku eikä itse ruokiaan kokkaile Trangialla, niin pyöräily on ehkä kallein mahdollinen tapa taittaa matkaa. Älkää kysykö, mistä tiedän :)
Semmoinen satanen päivässä on sellainen kohtuubudjetti fillarilla motelli+ruuat. Euron kilometri. Prätkällä pääsee noin 20c kilometri kaikkine kuluineen.

Oma_aika

Quote from: Saturnalia on 22.05.2018, 08:08:30
Tästä kesästä taitaa tulla sellainen, että tulee viiden vuoden kesäilmat kerralla, ja sitten taas viisi vuotta räntää. Upea toukokuu, kerta kaikkiaan.
Kilometrejä nyt 3800km. Kauden aloitin 6.4. Nyt pidän loppukuun vähän breikkiä, siellä Haltialan Honda-tapaamisessa voisi käydä vaikka en mikään intohimoinen Honda-mies ole.

Halialan Honda-tapaamisesta on täällä kuvia, ja Indian-tapaamisesta samoin (Lisää tulee aina jos siellä jompi kumpi meistä käy)
https://www.vanhamoto.net/2018/05/haltiala-2018.html

KJ

Quote from: Oma_aika on 15.06.2018, 12:18:32
Quote from: Saturnalia on 22.05.2018, 08:08:30
Kilometrejä nyt 3800km. Kauden aloitin 6.4. Nyt pidän loppukuun vähän breikkiä, siellä Haltialan Honda-tapaamisessa voisi käydä vaikka en mikään intohimoinen Honda-mies ole.

Halialan Honda-tapaamisesta on täällä kuvia, ja Indian-tapaamisesta samoin (Lisää tulee aina jos siellä jompi kumpi meistä käy)
https://www.vanhamoto.net/2018/05/haltiala-2018.html

Komeita kuvia. Noissa 70- ja 80-luvun Hondissa on kyllä mukavan näköiset satulat, joissa perse ei arvatenkaan puutunut ensimmäisen 100 km:n jälkeen.
What would Gösta Sundqvist do?

Veikko

Quote from: Saturnalia on 08.06.2018, 07:54:14
--
Ei se nyt ihan ilmaista ole, mutta halpaa kuitenkin esimerkiksi polkupyöräilyyn verrattuna usein.
Fillarilla jos ajat esimerkiksi Helsinki-Joensuu-Helsinki ja yövyt joka yö katon alla, niin halvaksi se ei tule.
Helposti palaa +500 euroa Joensuun reissuun kaikkineen. Jos poljet yli 100km päivittäin, niin siinä tarttee ihan oikeasti jo myös syödä.
Prätkällä käy Joensuussa satasella. Yhteen motelliyöhön sitten se joku viisikymppinen. Sitten eihän nykyään kukaan kehtaa enää alle kahden tonnin fillareilla ajella, että sekin maksaa saman kuin käytetty prätkä. Täytyy olla yläpään Spessu tai Biankki, ennen kuin kehtaa edes torilla pyörähtää. Persuksi luulevat muuten.
Jos ei teltassa nuku eikä itse ruokiaan kokkaile Trangialla, niin pyöräily on ehkä kallein mahdollinen tapa taittaa matkaa. Älkää kysykö, mistä tiedän :)
Semmoinen satanen päivässä on sellainen kohtuubudjetti fillarilla motelli+ruuat. Euron kilometri. Prätkällä pääsee noin 20c kilometri kaikkine kuluineen.

Mistä olet saanut päähäsi, että fillarilla ajavan tarvitsee nukkua kalliissa motellissa ja syödä ilmeisesti määrättömiä määriä kallista ruokaa? Tai vaihtoehtoina on teltta ja Trangia.

Olen itse monena vuonna matkaillut polkupyörällä sekä Suomessa että Euroopassa - ja hiukan muulallakin - ja Euroopan olen kolunnut fillarilla aika lailla läpeensä. Ja hyvin halvalla budjetilla, vaikka olen useimmiten yöpynyt katon alla ja syönyt pöydässä (vaikka tuo teltta ja Trangia yhdistelmäkin on tullut joskus kokeiltua). Yöpymiset olen hoitanut joko retkeilymajoissa - vaikka tuo systeemi onkin muuttunut muutama vuosi sitten, eikä mihinkään parempaan suuntaan, luulen ma - tai BB-majoituksessa. Pienellä budjetilla tuo on mennyt aina, jopa lähes kahden kuukauden reissut.

Moottoripyörääkin tuli jossain vaiheessa kokeiltua matkavälineenä, mutta pidin sitä monella tavalla vähemmän mukavana, vähemmän antoisana ja - kalliimpana kaikkine sivukuluineen.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Faidros.

Tässä ratkaisu kumpi on parempi. Siis molemmat.
https://motoped.com/survival/
-Matthew B.Crawford-

Paawo

^Ainakin haaveiluun jos ei hankintaan!  8)
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Faidros.

Taas muistan miksi Faidroksella ei ole japsipyörää.
Kaveri toi nakucustominsa määräaikaishuoltoon. Pelkkää venttiiliensäätöä varten olen joutunut irroittamaan: mittariston, bensiksen, ilmanputsarikotelon,molemmat satulat, sivulaukut ja yksitoista erillistä koppaa! :facepalm:
No, nyt jo pääsee aloittamaan varsinaisen työn, eli neljän venttiilin säädön. ;D
Säätöjen jälkeen sama temppurata takaisin. >:(
-Matthew B.Crawford-

Paawo

^Vahvasti samansuuntaisia havaintoja itsellä.

Vaikka kuinka diggaan japanilaisia en voi kuin ihmetellä sitä sormien voimakkuutta ja ranteiden notkeutta joka tarvitaan jos yhtään mitään huoltoa tahi kunnostusta ajattelit isommin purkamatta pyörälle/autolle/työkoneelle tehdä.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Uuno Nuivanen

Quote from: Faidros. on 21.06.2018, 08:48:06
Kaveri toi nakucustominsa määräaikaishuoltoon. Pelkkää venttiiliensäätöä varten olen joutunut irroittamaan: mittariston, bensiksen, ilmanputsarikotelon,molemmat satulat, sivulaukut ja yksitoista erillistä koppaa! :facepalm:
No, nyt jo pääsee aloittamaan varsinaisen työn, eli neljän venttiilin säädön. ;D

Mikäs on tämä diy-miehen unelmamalli?   :P

Tunkki

Quote from: Uuno Nuivanen on 21.06.2018, 10:17:51

Faidroksen tietäen BMW.

Uuno Nuivanen

Tietty, mutta tarkoitin ironisuutta tavoitellen tuon japsikustomin mallia udella.

Faidros.

Quote from: Tunkki on 21.06.2018, 10:23:07
Quote from: Uuno Nuivanen on 21.06.2018, 10:17:51

Faidroksen tietäen BMW.

Täsmennetään sen verran, että vanha BMW.
Uudet bemarit on pahinta lajia kertakäyttöpaskaa, valmistusmaina esim. Intia, Kiina...

Quote from: Uuno Nuivanen on 21.06.2018, 10:27:36
Tietty, mutta tarkoitin ironisuutta tavoitellen tuon japsikustomin mallia udella.

Dragstar 650.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

Ach. No on siihen takarenkaan vaihtokin pienoinen projekti.

Joskus Suzuki Marauder 800:n venttilinsäätöjä katseltiin, viheliäinen paxa sekin. Ei yhtään tilaa missään. Onneksi ei tarvinnut säätää, sitä varten olisi kai pitänyt kone tiputtaa pois.

Saturnalia

Quote from: Veikko on 18.06.2018, 03:26:13
Mistä olet saanut päähäsi, että fillarilla ajavan tarvitsee nukkua kalliissa motellissa ja syödä ilmeisesti määrättömiä määriä kallista ruokaa?

En minä mitään päähäni ole saanut, kerroin vain mitä homma maksaa, noin karkeasti. Halvimmat pienet leirintäaluemökit ovat siinä viisi-kuusikymppiä yö, ja edustavat mielestäni aika perustasoa. Monessa ei ole lämmitystäkään tai vessaa. Säkällä voi päästä jollain kolmella-neljälläkympillä jossain partiolaisten retkeilymajassa, esim Joensuu. Ruokaan nyt menee sitten joku parikymppiä päivässä, vaihtelee toki jos valmista perusshittiä ostaa. 80e/päivässä menee hyvin helposti, minulla on mennyt, enemmänkin.

Tietysti jos pyritään äärimmäiseen penninvenytykseen, niin halvemmalla pääsee mutta tämä koskee myös moottoripyöräilyä silloin.
Nykyisen museopyöräni vuosivakuutus on esimerkiksi 37e/vuosi. Onko paljon? Kulutus reilua neljää litraa, eli noin 6e/100km. Hankintahinnaltaan halvempi kuin polkupyörien keskitaso täällä Helsingin keskustassa. Missä se kalleus on?

ikuturso

Quote from: Faidros. on 21.06.2018, 08:48:06

Yamahan Super Teneressä ja TDM:ssä menee jäähdytysnesteputki venttiilikopan läpi lohkoon. Jotta sai venakopan irti, piti tyhjentää syylari. Venat sai säädettyä kun syylarin irroitti letkujen varaan, mutta tuon yhden putken takia piti valuttaa nesteet pois. Venojen säätöpalat tietty paininkuppien alapinnalla. Eli nokkaketju löysälle, nokat pois ja kupit ylös ja kasatessa taas ajoitusmerkit ja kaikki...
Lopuksi sitten nesteet koneeseen ja kone käyntiin ja muutamaan kertaan nesteen lisäys kun systeemi ilmautui.

Huoltomiehille ehkä rutiinia, mutta kun ajoi köyhimpinä opiskelijavuosina melko vähän, tuo operaatio oli harvoin käsillä ja kun ei ollut rutiineja, siihen kului riittävästi aikaa korjauskäsikirja toisessa kourassa. Säätöpaloja vaihdettiin ensin ristiin ja sitten ne, joita ei voinut vaihtaa ristiin, käytiin korjaamolla vaihtamassa sopiviin ja toivottiin, että välysmittaus oli onnistunut ja palan vaihdon jälkeen välykset olivat kohdallaan.

Sitten kun ei ollut momenttiavainta käsillä ja nokka-akselien laakeripukit kiristettiin lenkkiavaimella rannetuntumalla, niin kyllähän sitä kaikkia ratinoita ja kolinoita ja rahinoita kuunteli siinä jonkin aikaa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Uuno Nuivanen

^ Wouh! Out aenaki minnuu kovemp asentaja. Kai itsekin pystyisin, ohjekirjan ja pakon avulla, mieluummin en.  ;) Ajoitus on aina kammottanut.

Ruuvisäädön nyt tuskalla.

ikuturso

Köyhyys ja rahan puute on usein itse tekemisen pakon syy. Silloin venyy kummallisiin asioihin.

Eräskin kaveri oli tuonut Saksasta XJ 750 secan, joka ei oikein käynyt. Ihmeteltiin aikamme ja sitten ruvettiin tarkistamaan venttiilien ajoituksia, jos olisi ketju hypännyt. Kas vain. Ajoitusmerkit eivät pitäneet lainkaan kutia. Syykin selvisi: Siinä oli imu- ja pakonokka-akseli vaihtaneet paikkaa edellisellä säätäjällä. Ihme, että yleensä kävi. Nokat oli ajoitettu ilmeisesti silmällä ja korvalla.

-i-