News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-06-07 ESS: Osaatko kommunikoida älykkäästi ulkomaalaisen kanssa?

Started by ihminen, 07.06.2014, 10:36:08

Previous topic - Next topic

ihminen

QuoteOsaatko kommunikoida älykkäästi ulkomaalaisen kanssa?
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/06/07/osaatko-kommunikoida-alykkaasti-ulkomaalaisen-kanssa

Hiljaisuus ja vakavuus ovat suomalaisessa kulttuurissa valttikortteja kommunikaatiossa, mutta joissakin muissa maissa sellainen käytös saatetaan tulkita epäkohteliaaksi ja umpimieliseksi.

Ei ole samantekevää kuinka kommunikoimme eri kansallisuuksien kanssa.

Kouluttaja ja tietokirjailija Marjut Nieminen kehottaa suomalaisia huomioimaan millainen kommunikaatiokulttuuri eri maissa on.

- Pääsääntöisesti maailman maat jaetaan kahteen ryhmään. Toisessa kulttuuri on asiakeskeinen, toisessa suhdekeskeinen. Suomessa on voimakas asiakeskeinen kulttuuri. Meillä sanoja käytetään informaation välittämiseen, Nieminen sanoo.

Suhdekeskeisissä kulttuureissa sanat luovat tunnelmaa. Kommunikaatiossa suomalaisia kulttuureja ovat lähellä monet Aasian maiden kulttuurit, sekä muun muassa Viro, Saksa sekä muut Pohjoismaat.

Eniten suomalainen kommunikaatiokulttuuri poikkeaa monien välimeren maiden, kuten Espanjan, Turkin tai Italian kanssa.

- Suomalainen kommunikaatio on erilaista myös Ranskan, Yhdysvaltojen, Kanadan tai Etelä-Amerikan maiden kulttuurien kanssa, Nieminen huomauttaa.

Lahtelaislähtöinen Nieminen julkaisi alkuviikolla Monikulttuurinen asiakastyö-nimisen kirjan. Teoksesta on apua esimerkiksi kaupan, matkailun tai vientiteollisuutta harjoittavien yritysten henkilöstölle, mutta myös ihan tavallisille ihmisille.

- Viisas ihminen sopeuttaa kommunikointiaan sen mukaan kenen kanssa on tekemisissä. Kannattaa muun muassa huomioida millainen hierarkia kussakin maassa on. Pohjoismaissa hierarkia on tutkitusti matalin. Joissakin maissa hierarkia on suurta. Silloin esimerkiksi johtajaa palvellaan ja huomioidaan aina ensimmäisenä.

ESS

Heidi Nikunen

IS samasta aiheesta:

QuoteUusi kirja: Tämän takia suomalaisia pidetään maailmalla tyhminä
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288696967962.html

....  Pahimmassa tapauksessa suomalaisia pidetään hiljaisuuden takia tylyinä, välinpitämättöminä tai jopa tyhminä, sanoo kouluttaja ja tietokirjailija Marjut Nieminen.

- Suomi on ainoa Euroopan maa, jossa hiljaisuutta pidetään hyveenä. Muissa Pohjoismaissa puhutaan enemmän kuin meillä. Mitä etelämmäksi Eurooppaa mennään, sitä vähemmän hiljaisuutta siedetään, hän sanoo. ...

Enpä ole itse moisiin ongelmiin törmännyt maailmalla en työssä enkä lomalla.

Tabula Rasa

Siinäkin syy miksi ei kannata ulottaa toimintaa oman maansa ulkopuolelle. Täällä säännöt ovat selvät. Toki nykyisen monikulttuurin aikana ei niitä noudata kukaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Leso

Kyll' mä vaan oon niin tyhmä, että pidän kommunikointia ja älykästä keskustelua eri asioina.
En ole koskaan kuullutkaan "älykkäästä kommunikoinnista" ennen tätä, kiitz Marjut.
Mun mielestä kaikki kulttuurit ovat suhdekeskeisiä, enemmän tai vähemmän.
Enkä ole huomannut, että toisen kulttuurin edustajaa kauheasti haittaisi mun hänen oman kulttuurisidonnaisen kommunikaatioprotokollan rikkominen, jos virhe on vilpitöntä tietämättömyyttä.
Ai juu paitsi kerran pääsi niin käymään, että yks äijä suuttui.
Paikalliset sanoi mulle jälkeenpäin, että se nyt vaan on niin olevinaan. Ei olla sen jälkeen päivää sanottu ja se on tosiaankin se äijä, joka vaihtaa kadun toiselle puolelle. Noudatamme näin asiakeskeisen kulttuurin kommunikaatioprotokollaa.

Sen verta fiksu kuitenkin olen, etten antaudu älykkääseen keskusteluun tyhmien kulttuurien enkä kulttuurisesti tyhmien kanssa. Mulla on varaa laskeutua heidän tasolleen, koska alempiaan kohtaan tulee olla armollinen ja suvaitsevainen.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Eino P. Keravalta

Kun kerran paikallisen kulttuurin huomioiminen on noin tärkeää, jäämmekin odottelemaan, milloin tänne matkailemaan tai notkuilemaan tulevat ulkomaalaiset ymmärtävät pitää turpansa kiinni tai ylipäänsä olla huutamatta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

P

En tiedä? Olen ollut parisuhteessa kolmen ulkomaalaisettaren kanssa. Kaikki eri maista. Olen asustellut kolmessa maassa Suomen lisäksi. En tiedä osaanko kommunikoida älykkäästi ulkomaalaisten kanssa, koska äänestin viime vaaleissa Halla-ahoa?  :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

EL SID

Osaan. Vaadin maahanmuuttajia puhumaan kanssani suomea, jotta he oppisivat kielen ja heidän kotouttamisensa helpottuisi. Voiko sen älykkäämmin toimia?

mikkoR

Niinpä niin, Suomalainen tapakulttuuri on perseestä mutta kaikki mikä poikkeaa siitä on tosi ihanaa?
Miksei asioita voi hoitaa puhumalla asioista ilman mitään turhaa kommervenkkiä, sitten kun asiat on hoidettu niin sokka irti ja bileet pystyyn.
No melkein unohdin että sehän on huonoa kulttuuria, parempaa kulttuuria on että samalla kun hierotaan kauppaa otetaan se sokka irti ja aamulla muistellaan mitä tulikaan sovittua?
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

P

Quote from: EL SID on 07.06.2014, 11:02:00
Osaan. Vaadin maahanmuuttajia puhumaan kanssani suomea, jotta he oppisivat kielen ja heidän kotouttamisensa helpottuisi. Voiko sen älykkäämmin toimia?

Ei. Sinun pitää muuttaa kielesi ja kulttuurisi vastaamaan maahanmuuttajan kulttuuria. Näinhän tämä meidän suvaitsevaistomme meille viestii 24/7. Ja ulkomailla noudattaa ulkomaalaisten kulttuurikoodistoa.  Sitä ilmeisesti tarkoittaa suomalaisuuden epädramatisoiminen - siis suomalaisuuden endlösungista tässä ajattelumallissa on kysymys.  Saman porukan propagandassa erilaiset kulttuurit ovat rikkaus. Suomalaisuuden kohdalla onkin kyse vain impiwaaralaisesta rasitteesta. Tiedä mistä moinen itseinho kumpuaa? Kumarraellaan ihaillen sellaista kulttuuria, joka on onnistunut ylläpitämään sisällissotaa kotimaassaan 25-vuotta - ja jonka suhtautuminen erilaisuuteen, siis toisenuskoisiin, ateisteihin, homoihin ja naisten oikeuksiin on arkaanisen takaperoinen ja jopa väkivaltaisen vihamielinen. Ja suitsutetaan kyseinen kulttuurin rikkautta ja väheksytään täysin suomalaisuutta, joka jopa ruokkii tämän ylevän kulttuurin vesoja jo 25:dettä vuotta putkeen.. :facepalm:

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Kiril

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.06.2014, 10:49:47
Kun kerran paikallisen kulttuurin huomioiminen on noin tärkeää, jäämmekin odottelemaan, milloin tänne matkailemaan tai notkuilemaan tulevat ulkomaalaiset ymmärtävät pitää turpansa kiinni tai ylipäänsä olla huutamatta.
vast'ikään Lontoon bussissa; arabinuorukaiset valtaavat tilaa eri puolilta bussia ja sitten huutavat toisilleen häiriten matkustajia. Vierekkäisiäkin paikkoja olisi ollut.

Eino P. Keravalta

Quote from: Kiril on 07.06.2014, 11:22:06

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.06.2014, 10:49:47
vast'ikään Lontoon bussissa; arabinuorukaiset valtaavat tilaa eri puolilta bussia ja sitten huutavat toisilleen häiriten matkustajia. Vierekkäisiäkin paikkoja olisi ollut.

Tahallinen tilan spatiaalinen, psykologinen, sosiaalinen ja poliittinen haltuunotto, minkä tarkoituksena on lopulta ottaa yhteiskunnan arvot ja kulttuuri haltuun.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

ämpee

Osaan kyllä, mutta välillä en viitsi, ja vajakeille minun ei tarvitse perustella yhtään mitään.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Rusinapulla

Osaan kommunikoida, puhun ja ymmärrän myös varmasti paremmin englantia kuin esim. tuontitavara-kiintiötoimittaja Husu. En vain näe tarpeelliseksi hölöttää joutavia jos ei ole mitään sanottavaa. On tietenkin eri asia jos löytyy kiinnostava puheenaihe, näissäkin asioissa ja sosiaalisissa tilanteissa voi käyttää sitä Suomesta jo ajat sitten hävinnyttä rikkautta - maalaisjärkeä.
Kahviloissa on syntynyt mm. itseäni vanhempien ihmisten kanssa spontaaneja keskusteluja, että en allekirjoita suomalaisten jäyhää tuppisuisuutta sataprosenttisesti.

Voidaan tietysti heittää ilmoille ajatus osaako Suomeen tullut ulkomaalainen kommunikoida älykkäästi suomalaisen kanssa?
Omat kokemukseni ovat olleet lähinnä hoonolla soomella tai murteellisella englannilla tapahtuneita tupakanpummimisia. Näissä tapauksissa se hoono murteellinen on ollut ulkomaalainen maahanmuuttaja/lukio-opiskelija, en minä. Oikeat turistit ja aidot matkailijat ovat osanneet keskustella englanniksi, vaihtelevalla kyvykkyydellä. Hyvin on pärjätty ja toivottavasti soomikuva on jäänyt positiivisen puolelle.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Lalli IsoTalo

Kommunikaatio on yhteisen ymmärryksen tuottamista, jossa tärkeintä on viestin perillemeno, ei älykkyys tai tyylipisteet. Tehokasta viestintää voi yhtä hyvin olla venäläinen varoituslaukaus, tai diplomaattisin sanankääntein ilmaistu villasukkaisuus, kunhan vastaanottaja ymmärtää sanoman.

Quote from: http://hommaforum.org/index.php?topic=34380.110;imodeSitten on "venäläinen varoituslaukaus":  Ammutaan riehuvasta porukasta yksi siitä reunasta. Loput näkevät että "kas, kaveri kuoli". Sitten ne rauhoittuu.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Micke90

Onko Marjut Nieminen itse kertaakaan edes käynyt ulkomailla saati poistunut tutkijankammiostaan? Ulkomailla liikkuessani en ole koskaan havainnut, että siellä suomalaisia pidettäisiin jotenkin epätavallisen juroina tuppisuina, jotka eivät ventovieraille pahemmin juttele. Itse asiassa päinvastoin: esim. Lontoossa käydessäni ihmiset keskittyivät metrossakin lähinnä kirjansa lukemiseen tai kännykkänsä näpräämiseen eikä kukaan ruvennut pölisemään ventovieraille. Käsitykset suomalaisista tyhminä tuppisuina ovat Marjut Niemisen kaltaisten huonoitsetuntoisten suomalaisten luomia eivätkä vastaa todellisuutta.

Mitä on se älykäs kommunikointi ulkomaalaisten kanssa? Onko siihenkin olemassa jokin todellisuudesta irti oleva opaskirja?  :facepalm:

Miniluv

Quote from: Micke90 on 07.06.2014, 12:09:27
Onko Marjut Nieminen itse kertaakaan edes käynyt ulkomailla saati poistunut tutkijankammiostaan?

QuoteMarjut Nieminen on tietokirjailija ja kansainväliseen liikkeenjohtoon ja monikulttuuriseen viestintään erikoistunut kouluttaja, joka on muun muassa valmentanut kansainvälistä henkilöstöä Yhdysvalloissa. Hän on kirjoittanut aikaisemmin seitsemän opaskirjaa monikulttuurisesta liike-elämästä.

http://kauppa.tietosanoma.fi/9789518853681
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Micke90

Eivätpä ole matkailu ja ulkomailla asuminen tainneet pahemmin avartaa Marjut-rouvan maailmankuvaa.  :facepalm:

Ernst

Osaan kommunikoida älykkäästi ulkomaalaisten kanssa. Monet ulkomaalaiset eivät sen sijaan osaa kommunikoida älykkäästi ulkomaalaisten kanssa.

Seuraava kysymys, kiitos.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Quote from: Micke90 on 07.06.2014, 12:29:26
Eivätpä ole matkailu ja ulkomailla asuminen tainneet pahemmin avartaa Marjut-rouvan maailmankuvaa.  :facepalm:

Todellisuus luodaan diskurssissa. Jos käy vuositolkulla diskurssia aiheesta suomalaisten kommunikaatio-ongelmat, voi alkaa itsekin uskoa niihin. Voihan meillä olla joitakin kansallisia ominaispiirteitä, ehkä, mutta eikös niitä pitäisi arvostaa monikulttuurisuuden nimissä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Mehud

Älykkääseen kommunikointiin kuuluu se että ollaan hiljaa, jos ei ole mitään sanottavaa.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

JJohannes

Quote from: Micke90 on 07.06.2014, 12:09:27
Onko Marjut Nieminen itse kertaakaan edes käynyt ulkomailla saati poistunut tutkijankammiostaan? Ulkomailla liikkuessani en ole koskaan havainnut, että siellä suomalaisia pidettäisiin jotenkin epätavallisen juroina tuppisuina, jotka eivät ventovieraille pahemmin juttele. Itse asiassa päinvastoin: esim. Lontoossa käydessäni ihmiset keskittyivät metrossakin lähinnä kirjansa lukemiseen tai kännykkänsä näpräämiseen eikä kukaan ruvennut pölisemään ventovieraille. Käsitykset suomalaisista tyhminä tuppisuina ovat Marjut Niemisen kaltaisten huonoitsetuntoisten suomalaisten luomia eivätkä vastaa todellisuutta.

Tyypillistä on, että nämä monikulttuurikonsultit muodostavat käsityksensä joko puhtaan fantasian tai jonkun yhden fantasianomaisen kokemuksen pohjalta jossa ulkomaanelävät ovat sulavia supliikkimiehiä ja suomalaiset taas päinvastoin. Muualla Euroopassa ihmiset eivät todellakaan juttele ventovieraiden tai edes tuttujensa kanssa merkittävästi sen enempää kuin Suomessa. Olen ollut pohjois-italialaisen pikkukylän kapakassa, jossa vanhat ukot istuivat tunnin hiljaa tuijotellen olutlasiensa pohjaa, ihan kuten tuossa viereisesssä paikallisessa.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Luotsi

*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Nanfung

Quote- Viisas ihminen sopeuttaa kommunikointiaan sen mukaan kenen kanssa on tekemisissä. Kannattaa muun muassa huomioida millainen hierarkia kussakin maassa on.

Tarkoittaako älykäs kommunikointi sitä, että on ulkomaalaisen kanssa aina samaa mieltä?
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

qwerty

Tampereen priimusoppilas. Toimittaja kysyy itseltään. Sitähän tuo on. Juu ei, en lukenut kuin otsikon... ei näitä jaksa enää :facepalm:
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Mehud

Ulkomaalaisten kanssa keskustellessa pitää muistaa, että he ovat kaikissa tapauksissa kehitysmaalaisia suomalaisiin verrattuna ja siksi heille pitää puhua hitaasti ja rauhallisesti.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Tragedian synty

QuoteViisas ihminen sopeuttaa kommunikointiaan sen mukaan kenen kanssa on tekemisissä. Kannattaa muun muassa huomioida millainen hierarkia kussakin maassa on.

Ja asian näin ollessa tietenkin on meidän vastuullamme, että kommunikaatio on älykästä, ei missään tapauksessa ulkomaalaisen. Kun ulkomaalainen on Suomessa. Minä sanon ulkomaalaisille: "Jos pidät tapaani keskustella tylynä, välinpitämättömänä tai tyhmänä, on varmaan kannaltasi paras, jos suoriudut pikimmiten täältä jonnekin muualle."

Tuo juttu pitäisi otsikoida uudestaan näin: Osaavatko ulkomaalaiset kommunikoida älykkäästi suomalaisten kanssa? Vai olisiko se rasismia?
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Lalli IsoTalo

QuoteOsaatko kommunikoida älykkäästi ulkomaalaisen kanssa?

Tuonhan nyt kaikki suomalaiset osaavat Suomessa ollessaan, koska maassa maan tavoin. Samasta syystä kaikki suomalaiset osaavat kommunikoida älykkäästi avaruusolentojen kanssa.  8)
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Eino P. Keravalta

Mä olen aina osannut niin tavattoman älykkäästi ja korkealentoisesti kommunikoida ulkomaalaisten kanssa, että ne eivät ole ymmärtäneet yhtään mitään.

Mehud

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.06.2014, 14:33:33
Mä olen aina osannut niin tavattoman älykkäästi ja korkealentoisesti kommunikoida ulkomaalaisten kanssa, että ne eivät ole ymmärtäneet yhtään mitään.

Keskustelussa pitää ottaa huomioon, että kaikki ulkomaalaiset eivät ymmärrä suomea.  8)

-PPT-

Suomalaisten tuppisuumaisuutta sekä muunmaalaisten sosiaalisuutta molempia liioitellaan. Ei ne ihmiset muuallakaan, ainakaan Euroopassa, väenväkisin seuraan tuppaudu.

Tätä samaa juttua näkee myös Tanskassa tanskalaisista. Meidän mielestämme tanskalaiset ovat tosi rentoja ja mukavia ihmisiä mutta Tanskassa asuvat ulkomaalaiset jatkuvasti valittavat miten jäykkiä ja sulkeutuneita tanskalaiset ovat ja kuinka vuosien asumisen jälkeenkään monilla ei ole ainuttakaan tanskalaista ystävää.

Jorma Peelo

Muutaman kerran on tullut kommunikaatiovaikeuksia, ja näistä olen sitten päätynyt käräjille.
Syynä yleensä se, etten oikein hallitse tuota taaksepäin kävelyä.  :)