News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-05-31 SS: Hornetit eivät ehtineet ilmaan lainkaan

Started by Mika, 31.05.2014, 12:23:31

Previous topic - Next topic

Juha J.

Quote from: Märkä Loimi on 01.06.2014, 22:37:33
Koko jupakassa ihmetyttää se, että venäläiset halusivat julkistaa tietävänsä Suomen puolustusvoimien päivän tilan ja muonavahvuuden. Miksiköhän näin nyt?

Vahingossa ne siellä Suomenlahdella meidän ilmatilaan eksyivät.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Parsifal

Quote from: Uuno Nuivanen on 31.05.2014, 12:26:45
Valehtelu taitaa olla Jykän toinen luonto ja pakkomielle.

Seura tekee kaltaisekseen. Liikaa kompromisseja vasureiden, vihreiden ja demareiden kanssa.

Quote from: Dharma on 31.05.2014, 21:58:50
Öööh, kun venäläinen kone lentää 800 km/h ja poikkeaa Suomen ilmatilaan yllättäen 20 km sisään ja ulos, on se Suomen ilmatilassa 40/800 tuntia eli 3 min. Tässä ajassa Hornetissa ei vielä edes ole kuljettajaa sisällä, vaikka istuisi hangaarissa koko ajan täysissä varusteissa.
Senpä takia suuremmilla mailla on yleensä ainakin muutama kone ilmassa 24/7.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Juha J.

Enkä sanonut sarkastisesti. Venäjä ei meitä uhkaa.

(Pakko varmistaa)
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Tykkimies Pönni

Quote from: Märkä Loimi on 01.06.2014, 22:37:33
Koko jupakassa ihmetyttää se, että venäläiset halusivat julkistaa tietävänsä Suomen puolustusvoimien päivän tilan ja muonavahvuuden. Miksiköhän näin nyt?

Ne on tehneet sitä aina. Esimerkiksi jokainen kerta kun Haminan metsissä on RUK:n yhteistoimintaharjoitus, ryssät laittaa radiohäirinnän päälle.


Märkä Loimi

Quote from: samuliloov on 01.06.2014, 23:19:40
Quote from: Märkä Loimi on 01.06.2014, 22:37:33
Koko jupakassa ihmetyttää se, että venäläiset halusivat julkistaa tietävänsä Suomen puolustusvoimien päivän tilan ja muonavahvuuden. Miksiköhän näin nyt?

Ne on tehneet sitä aina. Esimerkiksi jokainen kerta kun Haminan metsissä on RUK:n yhteistoimintaharjoitus, ryssät laittaa radiohäirinnän päälle.

Hyvä hyvä. Pitäähän sitä radiohäirintääkin harjoitella. Jokaisen meistä.

dothefake

Nyt venäläiset luulevat, ettei poikamme valveil ole. Samaa luulevat sitten tositilanteessa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Märkä Loimi

Quote from: samuliloov on 01.06.2014, 23:19:40
Quote from: Märkä Loimi on 01.06.2014, 22:37:33
Koko jupakassa ihmetyttää se, että venäläiset halusivat julkistaa tietävänsä Suomen puolustusvoimien päivän tilan ja muonavahvuuden. Miksiköhän näin nyt?

Ne on tehneet sitä aina. Esimerkiksi jokainen kerta kun Haminan metsissä on RUK:n yhteistoimintaharjoitus, ryssät laittaa radiohäirinnän päälle.

Höh. Meni sotaharjoitus pilalle kun vihu sotki kuviot.

:)

Jääpää

Quote from: Myrkkymies on 01.06.2014, 23:31:18
Kommentti: Suomen ilmaselitysvoimat
QuoteInspect element;
`** Haisseva Hyyssäri Rahastus link , no can do'''


https://www.youtube.com/watch?v=1mVnDuLM9Do&feature=kp
Quote
QuoteToinen Ok. ja vielä(kin hauska) . "suorana" aikanaan paljon lainattu.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

dothefake

Paljonkohan Hornetin lentotunnin hinta on, kun koko kaari otetaan huomioon. Ei taida kymppitonnit riittää?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

acc

Ko. henkilön valehtelusta tulisi antaa lähdelinkein varustettu uutisvihje eurooppalaisille medioille. Tuollaista ihmistä ei voi päästää komission johtoon. Pätevyys ei riitä. Komissaarin pitäisi osata valehdella niin, ettei jää kiinni.

2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Tabula Rasa

Ihan noin laskien.

Venäjällä tiedetään olevan mach 3 pystyviä koneita jo 1970 luvulta lähtien. Nämä kuitenkin vaativat jälkipolton joka puolestaan kuluttaa niin paljon polttoainetta että lentoaika lyhenee huomattavasti. Lisäksi ketteryys kärsii. Viimeinen ennen nl luhistumista valmistunut eli mig 31 lentää kyllä 3000km/h. Kuitenkin sen toimintasäde on 720km. Taistelusäde vielä lyhyempi.

Mig 25 pääsee teoriassa myös yli 3mach. Kuitenkin se vaurioituu mikäli sillä lennetään yli 2½-2,8mach. Taistelusäde n 300km.

Näin nopeista koneista valtaosa on hävittäjiä. Yli 2000km/h nopeuteen pystyviä pommittajia löytyy 23kpl.

Valtaosa koneista on joko 1000-1500km/h lentäviä pommittajia/rynnäkkökoneita tai 2-2,5mach hävittäjiä.

    1,0 Mach; meren pinnassa 1 223 km/h, 30 000 jalan korkeudessa (9 144 metriä) 1 093 km/h
    2,0 Mach; meren pinnassa 2 446 km/h, 30 000 jalan korkeudessa (9 144 metriä) 2 186 km/h
    3,0 Mach; meren pinnassa 3 669 km/h, 30 000 jalan korkeudessa (9 144 metriä) 3 279 km/h

Näillä nopeuksilla laskien nopeimmallakin koneella menee vähintään 10min välillä hamina-hanko(mikäli siis eteläraja katsotaan loukkauksien suhteen haavoittuvimmaksi). Useimmilla koneilla menee 15-20min tälle välille. Kaksi konetta hangossa ja kaksi haminassa ja 2min valmius niin tulee kummasta suunnasta hyvänsä niin suomen kone kerkiää eteen. Toki hornetin 1915km maksiminopeus häviää venäjän nopeimmille koneille.

Edullisempaa olisikin lennonjohtoa tottelemattoman koneen alasampumisoikeus. Ohjusta perään mikäli kieltäytyy noudattamasta lennonjohdon ohjeita.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Ari-Lee

QuoteEdullisempaa olisikin lennonjohtoa tottelemattoman koneen alasampumisoikeus. Ohjusta perään mikäli kieltäytyy noudattamasta lennonjohdon ohjeita.

Olisi olisi. Sitä edellyttäisi että ympärillä olevien maiden asevoimat tietäisivät mitä seuraa jos radiokutsuihin ei vastata eikä pilotti tottele lennonjohtoa. Sitä myös edellyttäisi "eyeball" tunnistus. Sama koskisi kaikkia ilma-aluksia. Toisinsanoen turvatoimet olisivat suurinpiirtein samat kuin Yhdysvaltojen ilmatilassa, ja etenkin kaupunkien ympäristöissä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Dharma

Quote from: dothefake on 02.06.2014, 00:45:10
Paljonkohan Hornetin lentotunnin hinta on, kun koko kaari otetaan huomioon. Ei taida kymppitonnit riittää?

USA:n ilmavoimien kaluston lentotuntien hinnat vaihtelevat konetyypeittäin. $50 000/h on edullista, $100 000 on kallista. Siis per tunti. Eiköhän ne ole Suomessa samansuuntaisia.

Possumi

Quote from: Dharma on 02.06.2014, 07:56:42
Quote from: dothefake on 02.06.2014, 00:45:10
Paljonkohan Hornetin lentotunnin hinta on, kun koko kaari otetaan huomioon. Ei taida kymppitonnit riittää?

USA:n ilmavoimien kaluston lentotuntien hinnat vaihtelevat konetyypeittäin. $50 000/h on edullista, $100 000 on kallista. Siis per tunti. Eiköhän ne ole Suomessa samansuuntaisia.

Meidän perinteisten F-18C operointikustannukset ovat edullisempia jenkkien kalliiden Super Hornettien saatika Raptorien. Osaamme myös myös venyttää penniä paremmin kuin äärettömällä budjetilla porskuttava jenkkimilitia.

Joten dtf on lähempänä totuutta tässä ;)

Dharma

Quote from: Possumi on 02.06.2014, 08:55:38
Quote from: Dharma on 02.06.2014, 07:56:42
Quote from: dothefake on 02.06.2014, 00:45:10
Paljonkohan Hornetin lentotunnin hinta on, kun koko kaari otetaan huomioon. Ei taida kymppitonnit riittää?

USA:n ilmavoimien kaluston lentotuntien hinnat vaihtelevat konetyypeittäin. $50 000/h on edullista, $100 000 on kallista. Siis per tunti. Eiköhän ne ole Suomessa samansuuntaisia.

Meidän perinteisten F-18C operointikustannukset ovat edullisempia jenkkien kalliiden Super Hornettien saatika Raptorien. Osaamme myös myös venyttää penniä paremmin kuin äärettömällä budjetilla porskuttava jenkkimilitia.

Joten dtf on lähempänä totuutta tässä ;)

No ei kyllä ole.

QuoteModernin hävittäjän lentotuntihinta vaihtelee noin 15 000-30 000 dollaria/tunti ja huoltoa vaaditaan noin 20-35 tuntia lentotuntia kohti.

http://www.suomensotilas.fi/fi/artikkelit/uudenaikainen-h%C3%A4vitt%C3%A4j%C3%A4-maksaa-painonsa-kullassa

Ja tuo vain operointikulut. Hornetit maksoivat 3,16 mrd e ja niillä ylitettiin 100 000 lentotuntia vuonna 2010. Tuossa vaiheessa siis pelkästään hankintahinta oli 31 600 euroa per lennetty tunti. Lentotunteja tulee toki lisää, mutta ylläpito maksaa jatkuvasti enemmän.

QuoteKaikkiaan Horneteihin on siis investoitu ja investoidaan vähintään 4,6 miljardia euroa.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/armeija-saastaa-ja-kayttaa-miljardeja-horneteihin/

Hornettien todellinen lentotuntihinta pyörinee jossain 50 000 euron paikkeilla.

Klasu

Tuolla laskenta tavalla kannattaa varmaan ottaa mukaan myös lentäjien tarhamaksut kolulutus ja palkat sekä eläkkeetkin. He ovat myös pois tuottavasta työstä, joten eivät ole "netto veronmaksajia".. :o




;)
Those who melt their guns into plows will plow for those who don't

mikkojuha

Käytetään muuttuvia kuluja

Kokonaiskulut voivat hyvinkin olla 50 000 €/h. Lisää tulee kun lasketaan mukaan myös organisaation kulut ja koulutus. Toisaalta plussaksi voidaan laskea se, että suomalaisten elintaso on korkeampi kuin siperialaisen kaalimaatyöläisen. Itsenäisyydellä on hintansa.

Jos lähdetään siitä, että Suomella on oltava ilmavoimat niin laskelmista voidaan karsia kiinteät kulut. Muuttuvista kuluistakin osa on aikasidonnaisia. Huoltoja on tehtävä vaikka koneilla ei lennettäsi. Samoin palkat on maksettava. Lentolisät ovat marginaalinen menoerä.

Muuttuvista kuluista yksi on polttoaine, lentotehtävistä riippuen puhutaan muutamasta tuhannesta eurosta tunnissa. Lentotunneista riippuvat huoltokulut ovat toinen iso menoerä eli muuttuvat lentotuntikulut ovat 10 - 15 000 euron suuruusluokkaa. Toisaalta, jos lentotehtäviä ei olisi niin silti olisi harjoiteltava, jotta osaamisen taso säilyisi. Laskelmissa on siis ongelmansa.

Se kuitenkin on tiedossa, että suomalaiset operoivat koneillaan erittäin edullisesti. Samaan eivät pysty edes valmistusmaan käyttäjät. Lähi-Idässä käyttökulut ovat moninkertaiset suomalaisiin Hornet-menoihin verrattuna. Suomalainen hankinta-, koulutus- ja huolto-organisaatio on huipputehokas.
--------------------
http://www.suomensotilas.fi/fi/artikkelit/uudenaikainen-h%C3%A4vitt%C3%A4j%C3%A4-maksaa-painonsa-kullassa

Ja tuo vain operointikulut. Hornetit maksoivat 3,16 mrd e ja niillä ylitettiin 100 000 lentotuntia vuonna 2010. Tuossa vaiheessa siis pelkästään hankintahinta oli 31 600 euroa per lennetty tunti. Lentotunteja tulee toki lisää, mutta ylläpito maksaa jatkuvasti enemmän.

Lainaus

Kaikkiaan Horneteihin on siis investoitu ja investoidaan vähintään 4,6 miljardia euroa.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/armeija-saastaa-ja-kayttaa-miljardeja-horneteihin/

Hornettien todellinen lentotuntihinta pyörinee jossain 50 000 euron paikkeilla.

--------------------------------


Dharma

Quote from: Klasu on 02.06.2014, 10:54:28
Tuolla laskenta tavalla kannattaa varmaan ottaa mukaan myös lentäjien tarhamaksut kolulutus ja palkat sekä eläkkeetkin. He ovat myös pois tuottavasta työstä, joten eivät ole "netto veronmaksajia".. :o




;)

Tokihan ne otetaan mukaan. Samoin kenttähenkilökunnan kulut, jotka ovat helposti monikymmenkertaiset vs. lentäjien kulut.

Lentokoneet kuluvat lennettäessä. Niillä on rajallinen käyttöaika, jota mitataan lentotunneissa. Siksi lentokoneen hankintahinta on olennainen komponentti lentotunnin hinnassa. B2-pommikoneilla lentotunnin hinta on kuusinumeroinen. Ratkaiseva tekijä on myös lentovarmuus eli millä todennäköisyydellä kone pystyy lähtemään. 75 % on jo erinomainen. Monimutkaisilla koneilla lähellä puolta jopa eli joka toinen lento peruuntuu. Tämä tarkoittaa, että kapasiteetin pitää olla suurempi kuin suuremmalla varmuudella.

Nettilähteiden mukaan puolustusvoimat säästää noin 8000 e per peruttu lentotunti muuttuvia kustannuksia. Tämän verran siis juoksevat kulut laskevat koneiden seisottamisesta ennakoidusti eli niin, että henkilökuntaa voidaan vähentää jossain määrin vastaamaan tarvetta. Lentotunnin hinta on kuitenkin todellisuudessa moninkertainen tähän nähden, koska mitä enemmän lennetään, sitä nopeammin kone pitää uusia.

Dharma

Kustannus on se summa, joka koneeseen menee sen elinkaaren aikana. Lentotuntia kohden kustannus on kustannus jaettuna lennettyjen tuntien määrällä. Näitä kriteerejä käyttäen tehdään investointipäätökset, tai arvioiden. Koneilla on myös jälkimarkkinat, joten käytettyihin koneisiin sitoutunutta pääomaa voidaan vapauttaa. Siten on virheellistä jättää pääomakulut pois operatiivisten kustannusten arvioinnista. Esimerkiksi:

Jos poliitikot nyt suuressa populismissaan päättävät, että joka ainoa kone käydään Hornetilla tunnistamassa paikan päällä, lisääntyy lentotuntien määrä ja koneiden jäljellä oleva lentoaika alenee. Kustannuksessa ovat siis mukana pääomakulut, vaikka niitä ei hetkellisesti laskussa näkyisikään.

PannuHattu

The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
- Thomas Jefferson

There are four boxes to be used in the defense of liberty: soap, ballot, jury and ammo. Please use in that order.
-Larry McDonald