News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-05-14 HS/Vieraskynä: Suomalaista vaalimainontaa leimaa keskihakuisuus

Started by Saippuakupla, 14.05.2014, 10:03:35

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteSuomalaista vaalimainontaa leimaa keskihakuisuus

Poliittinen sisältö on jäänyt viime vuosina yhä selvemmin taka-alalle. Ympäripyöreät iskulauseet ja pintakiilto hämärtävät ehdokkaiden ja puolueiden eroja.

[...]

Maahanmuuttajat ovat nyky-Suomessa merkittävä vähemmistö, ja heidän osallistumisestaan demokraattiseen päätöksentekoon on kannettu erityistä huolta. Esimerkiksi puutteellinen kielitaito saattaa supistaa maahanmuuttajaehdokkaiden joukkoa. Ehkä myös kantaväestöstä erottuva ulkonäkö ja nimi vaikuttavat siihen, että maahanmuuttajien kynnys lähteä ehdokkaaksi on korkea.

Mainoksissaan maahanmuuttajaehdokkaat eivät ole juuri tuoneet kulttuuritaustaansa esiin. He ovat korostaneet usein sitoutumistaan suomalaiseen yhteiskuntaan työkokemuksen tai avioliiton kautta ja painottaneet suomalaista arvomaailmaansa. Aiemmissa vaaleissa yksi maahanmuuttajaehdokas ilmoitti olevansa "paljasjalkainen helsinkiläinen" ja toinen totesi mainoksessaan olevansa "naimisissa kantasuomalaisen kanssa".

Mainonnassa maahanmuuttajien poliittiset näkemykset ovat yleensä liittyneet vähemmistöpolitiikkaan. Suomessa maahanmuuttajaehdokkaat eivät vielä kampanjoi samoilla teemoilla kuin kantasuomalaiset.

Viime europarlamentti- ja eduskuntavaaleissa lähes joka puolueella oli maahanmuuttajaehdokkaita listoillaan, mutta yksikään heistä ei mennyt läpi. Romaneja on ehdokkaina hyvin harvoin.

Jos erilaisuutta ei hyväksytä, vähemmistöjen on vaikea päästä politiikkaan mukaan.

[...]

Annamari Huovinen
Kirjoittaja on viestinnän tutkija Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Suomalaista+vaalimainontaa+leimaa+keskihakuisuus/a1399956927220

Jaakko Sivonen

Quote from: Annamari HuovinenViime europarlamentti- ja eduskuntavaaleissa lähes joka puolueella oli maahanmuuttajaehdokkaita listoillaan, mutta yksikään heistä ei mennyt läpi.

Tutkija ei siis laske Ruotsissa syntynyttä Elisabeth Naucléria maahanmuuttajaehdokkaaksi. Taas nähdään, miten suvaitsevaisto määrittelee "varsinaiset maahanmuuttajat".
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Juffe


QuoteMainoksissaan maahanmuuttajaehdokkaat eivät ole juuri tuoneet kulttuuritaustaansa esiin. He ovat korostaneet usein sitoutumistaan suomalaiseen yhteiskuntaan työkokemuksen tai avioliiton kautta ja painottaneet suomalaista arvomaailmaansa. Aiemmissa vaaleissa yksi maahanmuuttajaehdokas ilmoitti olevansa "paljasjalkainen helsinkiläinen" ja toinen totesi mainoksessaan olevansa "naimisissa kantasuomalaisen kanssa".

Mainonnassa maahanmuuttajien poliittiset näkemykset ovat yleensä liittyneet vähemmistöpolitiikkaan. Suomessa maahanmuuttajaehdokkaat eivät vielä kampanjoi samoilla teemoilla kuin kantasuomalaiset.
Tämähän kuulostaa vähän ristiriitaiselta. Maahanmuuttajaehdokkaat korostavat suomalaisuuttaan/"normaaliuttaan", mutta vaaliteemat ovat kuitenkin poikkeavia. Olikohan kirjoittajalla jokin näkemys siitä, kumman trendin olisi hyvä muuttua?

QuoteSuomalainen vaalimainonta on liukunut kohti pohjoisamerikkalaisen mainonnan ihanteita. Kuva on tärkeä osa vaalimainosta. Ehdokkaiden poseeraukset ja ehostukset suunnitellaan huolellisesti.

Etenkin nuorten naisten ulkonäkövaatimukset ovat tiukat, ja vaalimainosten kuvamaailmassa näkyvät naistenlehdistä lainatut ihanteet. Esimerkiksi selvästi ylipainoisia ehdokkaita ei Suomen vaaleissa juuri ole. Myös kokeneet ja pitkän uran politiikassa tehneet naisehdokkaat esiintyvät mainoksissa korostetun feminiinisinä – vaalimainonnan kuvamaailma poikkeaa siitä, mihin muilla politiikan foorumeilla on totuttu.
Tulipahan mieleen edellisten vaalien aikainen, vähemmän mairittelevaksi tarkoitettu kokoelmakuva perussuomalaisista ehdokkaista. Ehkä tällaisilla tempauksilla voi olla vaikutuksensa kehityksen suuntaan.


Quotehttp://www.hs.fi/paakirjoitukset/Suomalaista+vaalimainontaa+leimaa+keskihakuisuus/a1399956927220