News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

IL: Suomeen iskee poliisipula: "Ajamme vain kurkunleikkauskeikat"

Started by törö, 09.05.2014, 21:34:02

Previous topic - Next topic

Poro

Quote from: ArtturiE on 19.11.2014, 23:34:39
Quote from: Poro on 19.11.2014, 23:14:51
Mielestäni puhe poliisin resurssipulasta on roskaa. Resurssit on väärin organisoitu. Niin kauan kun poliiseja riittää useita partioita hiljaisille maalaisteille kyttäämään autoilijoita, ei ole kyse resurssipulasta.

Lainkuuliaisen kansalaisen kyykyttäminen tien päällä on vaan niin paljon leppoisampaa kuin oikeiden rikosten selvittely.

Ohjeet ja määräykset liikenteen valvontaan tulee esimiehiltä ja ylemmältä johdolta, ei tavallinen poliisi sitä ratsian paikkaa kai päätä itse.

Ei niin. Siksi resurssit ovat väärin organisoitu. Esimiesten ja ylemmän johdon tulisi keskittää "harvat" partiot tekemään jotakin muuta, kuin kyttäämään autoilijoita. Mutta kuten sanottua, on helppoa ja tuottoisaa suorittaa liikennevalvontaa jonkin hiljaisen kylätien stop-merkin luona.
Parachute for sale. Only used once, never opened. Small stain.

KeiKei

Quote from: Poro on 23.11.2014, 09:45:31
Quote from: ArtturiE on 19.11.2014, 23:34:39
Quote from: Poro on 19.11.2014, 23:14:51
Mielestäni puhe poliisin resurssipulasta on roskaa. Resurssit on väärin organisoitu. Niin kauan kun poliiseja riittää useita partioita hiljaisille maalaisteille kyttäämään autoilijoita, ei ole kyse resurssipulasta.

Lainkuuliaisen kansalaisen kyykyttäminen tien päällä on vaan niin paljon leppoisampaa kuin oikeiden rikosten selvittely.

Ohjeet ja määräykset liikenteen valvontaan tulee esimiehiltä ja ylemmältä johdolta, ei tavallinen poliisi sitä ratsian paikkaa kai päätä itse.

Ei niin. Siksi resurssit ovat väärin organisoitu. Esimiesten ja ylemmän johdon tulisi keskittää "harvat" partiot tekemään jotakin muuta, kuin kyttäämään autoilijoita. Mutta kuten sanottua, on helppoa ja tuottoisaa suorittaa liikennevalvontaa jonkin hiljaisen kylätien stop-merkin luona.

Suurin ongelma on ns. "tulostavoitteet". Valtaosa poliisin ennaltaestävästä työstä ei näy missään papereissa, eikä sitä voi mitata millään mittareilla. Liikenteenvalvonnasta hankitaan niitä esimiesten vaatimia "suoritteita". Johtoporras tunnetusti tykkää tilastoista ja numeroista. Todennettavilla tuloksilla on myös vaikutusta palkkaukseen.

Liikennevalvonta on todella tehokas poliisityön väline. Myös rosvot liikkuvat pyörillä ja jäävät yllättävän usein "lainkuuliaisille kansalaisille" asetettuun ansaan.

Liikenteenvalvonta on sitten niin tylsää hommaa, ettei sitä kukaan tekisi, jos saisi valita, eikä olisi pakko. Oikeiden rikosten selvittäminen on paljon mukavampaa.

Poro

^ Niin en toki kiellä etteikö poliisin läsnäololla liikennevirrassa olisi rauhoittava vaikutus. En myöskään kiistä etteikö liikennevalvonta olisi tehokasta tai tarpeellistakin.

Kysymys onkin priorisoinnista. Kun nyt kerran on niin karjuva resurssipula että ihan koko valtakunnan tasolla ollaan huolissaan kansalaisten turvallisuudesta, niin kuinka on mahdollista että poliisipartioita riittää useampi kylätien varteen stop-merkkiä valvomaan ja kansalaisia sakottamaan. Vastaus on tietenkin sakkokiintiöt. Kiintiöiden täyttämiseen käytetty aika on tietysti sitten pois siitä mukavammasta hommasta, jonka kansalaisetkin näkevät tarpeelliseksi. Kiintiösakotus sen sijaan näyttäytyy ainakin minulle vastenmielisenä ilmiönä jota ainakin itänaapurissa autolla matkailleet ovat saaneet olla todistamassa.

Näin ollen toivonkin että poliisi keskittyisi jatkossa niihin kurkunleikkauskeikkoihin enenevässä määrin, ja jättäisi miliisi-tyyppisen pelleilyn liikenteessä vähemmälle.
Parachute for sale. Only used once, never opened. Small stain.

Kemolitor

Itä-uudenmaan poliisilaitoksen teksti Poliisista päivää -blogissa, karua luettavaa:

Quote
Kannattaisiko hyväksyä tosiasiat ja ryhtyä toimeen?
28.11.2014

Julkisen hallinnon krooninen rahapula on jatkunut kuutisen vuotta, eikä loppua näy. En tässä kirjoituksessani synkistele asialla, vaan haluan kohdistaa katseen muutamaan tosiasiaan sekä esittää toimintamalleja, joilla käsissä olevat haasteet minun mielestäni voidaan ratkaista.

Poliisihallitus on asettanut poliisihallinnolle vuoden 2014 painopistealueiksi mahdollisimman lyhyet hälytysviiveet, tehokkaan liikenteenvalvonnan sekä vaikuttavan harmaan talouden torjunnan. Näillä näkymin noihin painopistealueisiin ei vuodelle 2015 ole tulossa muutoksia. On luonnollista, että poliisin operatiivinen henkilöstö sijoitetaan edellä mainituille ydinalueille eli hälytyspartioihin, liikenteenvalvonnan partioihin sekä talousrikostutkintaan.  Tämä on poliittisen tahon tahto ja siihen on poliisin operatiivisen johtamisen mukautuminen.

Kuten jokainen huomaa, poliisin painopistealuelistasta puuttuu iso kokonaisuus, joka vaikuttaa merkittävästi peruskansalaisen arkeen. Listassa ei ole rikostutkintaa. Tämä on aiheuttanut sen, että päivittäisrikostutkinnasta on siirretty merkittävä määrä henkilöstöä muihin tehtäviin. Tällä toimenpiteellä on ollut luonnollisesti vaikutuksia rikostutkinnan toimintakykyyn. Laissa todetaan, että poliisin on toimitettava esitutkinta, kun sille tehdyn ilmoituksen perusteella on syytä epäillä, että rikos on tehty.

Jutut on siis kirjattava poliisin tietojärjestelmiin ja esitutkinta on suoritettava. Mutta mitä tehdään tilanteessa, jossa lähtökohtaisesti voidaan todeta, että rikostutkijoiden määrä ei mitenkään riitä kaikkien asioiden selvittämiseen? Laki vaatii, että esitutkinta on suoritettava, henkilöstöpulaan ei voi vedota, eikä juttuja voi laittaa "jutun selvityskoneeseen" eli silppuriin tai lennättää niitä bittiavaruuteen.

Jotenkin tämä yhtälö on kuitenkin ratkaistava. Yhteiskunnan on arvotettava, mihin rikostutkinnan pienenevät voimavarat suunnataan. Oletan, että valtaosa meistä on sitä mieltä, että väkivalta-, seksuaali- ja huumausainerikokset on tutkittava ja tuomittava. Mutta mitä tehdään lopuille poliisin tietoon tulleille rikoksille? Itse olen todennut vuosikymmenien rikostutkintakokemuksella, että ratkaisumahdollisuuksia on useita.

Ensinnäkin muutetaan lainsäädäntöä. Rukataan esitutkintalakia siten, että poliisilla ei ole ehdotonta esitutkintapakkoa. Jos kansalaiseen tai yhteisöön kohdistuu vähäinen omaisuusrikos, josta hän saa korvauksen vakuutuksesta (tai saisi, jos olisi vakuutus), asia kirjataan poliisissa, mutta asiaa ei tutkita kuin erityisen painavasta syystä. Samaa toimintalinjaa voidaan soveltaa peltikolareihin, kunnianloukkauksiin ja niin edelleen.

Toiseksi asianomistajapuolen suojautuminen rikollisuutta vastaan on nostettava uudelle tasolle. Miksi huoltoasemilta saa edelleen varastaa polttoainetta kenenkään estelemättä? Miksi kaupat on suunniteltu siten, että kassapistettä saa hakea? Miksi polkupyöriä ostetaan tuntemattomilta, vaikka tiedetään ne varastetuiksi? Miksi netissä oleviin myynti-ilmoituksiin uskotaan sokeasti? Lista on loputon. Kysynkin, missä menee raja yhteiskunnan vastuun ja yksilön tai yhteisön vastuun välillä tilanteessa, jossa vaatimukset julkisen sektorin supistamisesta voimistuvat?

Vielä konkreettinen asia: olen tehnyt Poliisihallitukselle esityksen, että poliisin sähköinen rikosilmoitusjärjestelmän suljetaan yöaikaan. Tällä toimenpiteellä - kenenkään oikeusturvaa loukkaamatta - poistetaan poliisin työtaakasta ne lukuisat yöllä liikuttuneessa mielentilassa tehdyt rikosilmoitukset, jotka seuraavana päivänä olisivat valtaosin jääneet tekemättä.

Poliisista päivää - Itä-Uudenmaan poliisilaitos

Ari-Lee

QuoteToiseksi asianomistajapuolen suojautuminen rikollisuutta vastaan on nostettava uudelle tasolle. Miksi huoltoasemilta saa edelleen varastaa polttoainetta kenenkään estelemättä? Miksi kaupat on suunniteltu siten, että kassapistettä saa hakea? Miksi polkupyöriä ostetaan tuntemattomilta, vaikka tiedetään ne varastetuiksi? Miksi netissä oleviin myynti-ilmoituksiin uskotaan sokeasti? Lista on loputon. Kysynkin, missä menee raja yhteiskunnan vastuun ja yksilön tai yhteisön vastuun välillä tilanteessa, jossa vaatimukset julkisen sektorin supistamisesta voimistuvat?

Ensimmäisestä lauseesta olen samaa mieltä. Vastauksia kysymyksiin joutuukin sitten etsimään liian rajuista ja nopeista yhteiskuntamuutoksista ja ns. "signaaleista" mitä mm. oikeuslaitoskin on antanut kansalle ja rikollisille. Ei kansalainen yksin pysty reagoimaan ja mukautumaan liian voimakkaisiin yhteiskunnallisiin muutoksiin mitä olemme saaneet kokea paitsi rakennemuutoksen myötä, mutta etenkin EU -jäsenyyden mukanaan tuomana. Vapaa ryöstäjyys ja niin moninaisten rikosten muodot, joista emme ole edes nähneet painajaisia.

Olen syntynyt 60 -luvulla. Minua ei kasvatettu sinisilmäiseksi hölmöksi vaan vastuulliseksi niin yhteisestä omaisuudesta kuin yksityisestäkin, ihmisistä puhumattakaan. Muistan 80 -luvulla ajan, jolloin baarissa pystyi laittamaan lompakon pöydälle kenenkään siihen kajoamatta. Jos löysi lompakon lattialta se päätyi hovin haltuun. Vieraisiin pöytiin ilman hovin lupaa ei saanut mennä tai tuli uloslähtö. Sitten kaikki muuttui. Näin pieniin muutoksiin pystyi vielä mukautumaan.

Polttoainevarkaudet tankkauspisteillä alkoivat silloin kun huoltoasemat lakkasivat olemasta huoltoasemia ja niistä tuli tankkauspisteitä ilman henkilökuntaa. Enää ei ole monessakaan paikassa henkilökuntaa tankkaamassa, pesemässä tuulilasia ja tarkistamassa öljyä ja ilmanpaineita. Itsepalvelu rakensi varkaaksi tulemisen tilanteen. Enää edes henkilökunta tankkaajana ei pystyisi estämään polttoainevarkauksia, mutta se vähentäisi tapauksia jättäen röyhkeimmät ryöstöntapaiset teot. Huoltoasematsupparit olisivat siis kustannusrasite heille, ketkä sellaisista ovat kertaalleen eroon päässeet. Työvoima on kertakaikkiaan liian kallista tässä yhteiskunnassa ja tuotteen hintoihin sitä kaikkea ei voi lisätä, koska kilpailu. Kamerat ja lukot ovat vain rehellisiä varten. Siitä esimerkkinä kertoivat uutiset kun Helsingin pysäköintimittareita oli murrettu ja ryöstetty.

Sinisilmäinen on kasvatettu rehelliseksi ja se ei usko, että jokin mikä seisoo inetissä voisi olla huijausta tai, että tuote olisi vääryydellä hankittu myytäväksi tai, että tuoteen myyjällä ei ole aikomustakaan luovuttaa tuotetta saatuaan rahat tilille. Tässä asiassa en voi auttaa. Eikä voi yhteiskuntakaan. Jos ei kantapään kautta opi maailman olevan epärehellisten kusipäiden valtakunta niin kärsiköön nahoissaan vaikka päivittäin.

Yhteiskunta ei ole paljoa eväitä luovuttanut yksilölle omaisuuden suojelussa. Jos rosvo on päättänyt jotain viedä se vie vaikka tapellen ja pieksäen omaisuuden laillisen omistajan. Hätävarjelu on sallittu ainoastaan pakoon pyrkisen jälkeen kun terveys on vaarantunut. Hyökkääjälle ei saa aiheutua vammoja hätävarjelua suorittaessaan. On siis oman edun mukaista, että pysyy pois varkaiden ja ryöstäjien tieltä. Vaara tulla itse tuomituksi ankarammin kuin laittomuuden tielle lähtenyt on suurin. Ja tässä ei yhteiskunnan oikeuslaitos tee minkäänlaista poikkeusta, korkeintaan pieniä seikkaperäisiä loivennuksia. Olen kyllä odottanut sitä päivää kun saisi lukea veteraani-ikäisen ampuneen ryöstäjänsä siihen paikkaan. Kuinka oikeuslaitos reagoisi kun kansalainen ottaisi vastuuta tähän tapaan? Tiedetään jo. Ampuma-aselupakäytäntö kiristyy entisestään. Oikeuslaitos kasvattaa kansalaisista vastuuttomia. Turha odottaa vastuullisuutta ja oma-aloitteisuutta.

Lopuksi mietin vakuutusyhtiöitä, turvallisuustuotteita ja näiden yhteensovittamista ilman mitään välikäsiä eli turvallisuusalan yritysten lobbarisiipiä. Taidan jättää spesifioimatta tällä kertaa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

siviilitarkkailija

QuoteOletan, että valtaosa meistä on sitä mieltä, että väkivalta-, seksuaali- ja huumausainerikokset on tutkittava ja tuomittava.

Mies olettaa aivan väärin. Minä en enää edes halua huumausainerikoksia tutkittavaksi saati tuomittavaksi. Helsinki ja poliisilaitos ei kykene tutkimaan eikä ole oikeastaan mitään järkeä tutkia huumausainerikollisuutta. Ainoa taho joka etäisesti tiesi ja osasi tutkia oli Aarnio mutta hänen selvitysprosenttinsa ja tapansa eivät olleet keskusrikospoliisin kilpailun kannalta suotavia.

Tällä hetkellä mm Helsingin huumausainepoliisijohtaja toimii osaamaton ja kyvytön yrmyniska jonka kyky ja mahdollisuus selvittää humausainerikollisuutta on olematon. Seurauksena valituista tiestä huumausaineet ovat jo niin iso osa monikulttuurisen kaupungin todellisuutta että niitä vastaan taisteleminen on käytännöllisesti katsoen hukkaanheitettyä rahaa. Ne olivat sitä jo Aarnion aikana, mutta tämän sanominen ääneen johti huumepoliisin poliittisen suosion ja tuen romahtamiseen, mikä johti lopulta hänen kiinniottoonsa. Jos Aarnio olisi laulanut suosiolla Paateron ja sisäministeriön virsiä, mies olisi edelleen kunnioitettu ja kunniallinen poliisijohtaja virassaan.

Samaan aikaan kun poliisi taistelee huumausainekauppiasta vastaan, humanitaariset ja poliittiset ryhmät taistelevat tämän huumausainekauppiaan oikeuksien ja liiketoimien jatkumisen puolesta. Lopputulos Helsingissä on se että sekä lääkkeiden että huumausaineiden kauppa on täysin hallinnasta olevaa ja jo koko kaupungin talouteen ja infrastruktuuriin vaikuttavaa toimintaa.

Helsingin poliittinen hallinto on halunnut ja haluaa lääkkeiden väärinkäytön lisäksi "crack" huorat ja lähiöt. Tätä halua vastaan taisteleminen poliisitoimen keinoin on järjetöntä ja turhaa. Se on ajan haaskausta ja johtaa lopulta vain jengitymisen ja väkivallan kasvuun. 

Ainoa järkevä asia on hyväksyä kieltolain loppu ja tehdä ensiksi kannabistupakasta valtion tuloja lisäävä myyntituote.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Ari-Lee

QuoteHelsingin poliittinen hallinto on halunnut ja haluaa lääkkeiden väärinkäytön lisäksi "crack" huorat ja lähiöt. Tätä halua vastaan taisteleminen poliisitoimen keinoin on järjetöntä ja turhaa. Se on ajan haaskausta ja johtaa lopulta vain jengitymisen ja väkivallan kasvuun.

Totuutta ei haluta katsoa kasvoihin. Se satuttaa. Täytyy olla "poliittisesti korrekti" ts. läpimädäksi korruptoitunut.

Mainitaan vielä väkivaltajengien muodostuminen erikseen. Koska kyseessä "toiseus" sen halutaan olevan pyhä ja koskematon. Ei näillä eväillä niitä vastaan pystytä taistelemaan. Sehän olisi sama kuin lähtisi kalastelemaan kiviä järveen viskoen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

taannehtiva seuralainen

Valitettavasti olen joutunut elämäni (55v) varrella käyttämään joskus voimakeinoja itseäni ja läheisiäni suojatessani oikeudettomilta hyökkäyksiltä. Aion tehdä niin jatkossakin, sanoo lait ja pykälät siihen mitä tahansa. Joka kerta on kyseinen ongelma poistunut, oli sitten jälkipuinti käyty rosiksessa tai ei. Kunnioitamme/pelkäämme turhaan niitä ihmisiä tai jälkiseurauksia jotka oman tai läheisten terveyden ja omaisuuden riittävä puolustamien ehkä aiheuttaa.
Tärkeintä on tietää, että on toiminut oikein. Katselisitteko vieressä poliisin numeroa näpytellen kun varas vie omaisuuttanne tai pahoinpitelisi vaimoanne?

miheikki

One man with a gun can control 100 without one.
-Vladimir Lenin