News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-04-10 Uusien autojen rengaskulut nousevat yli 640€ Kiitos EU.

Started by L.N, 10.04.2014, 21:50:45

Previous topic - Next topic

L.N

Uusien autojen renkaisiin marraskuun alusta paineanturit - hinta nousee reilusti
Jatkossa uusien autojen renkaissa tulee olla TPMS-rengaspaineiden valvontajärjestelmä. Takana on EU:n laajuinen järjestelmä, joka velvoittaa jatkuvaan rengaspaineen seuraamiseen.

Marraskuun alusta kaikissa uusissa myytävissä autoissa tulee olla joka renkaassa rengaspaineanturi. EU:n laajuinen järjestelmä korostaa rengaspaineiden tarkkailua turvallisuustekijänä ja polttoaineen kulutuksen hillitsijänä.

Suomalaisille kuluttajille valvonta-antureihin siirtyminen on Keski-Euroopaa kalliimpaa, koska täällä käytössä on kahdet rengassarjat vuosittain. Tämä tuntuu niin autoilijoiden kuin rengasliikkeiden kustannuksissa.

– Kyllä tässä puhutaan kymmenistä euroista per kappale. Antureiden hankinta talvirengassettiin tuo myös lisäkustannuksia, kertoo Autorengasliiton hallituksen jäsen, Vianor Oy:n toimitusjohtaja Alexei von Bagh.

Kustannus per anturi on keskimäärin noin 80 euroa. Teoriassa neljällä vanteisiin asennetulla anturilla voisi pärjätä, jos on valmis ottamaan renkaat pois vanteilta aina kesä- ja talvirenkaidenvaihdon yhteydessä.

Loput linkin takaa. http://yle.fi/uutiset/uusien_autojen_renkaisiin_marraskuun_alusta_paineanturit_-_hinta_nousee_reilusti/7182888

-----------------------

Vmp. Uusien renkaiden osto kallistuu siis noin 80 € / rengas ja näitä nyt sattuu olemaan yleensä neljä kappaletta. Ja koska meillä on talvi, saa nuo saakelin hilavitkuttimet ostaa myös talvirengas-sarjaan, joten lysti maksaa noin 640€. Eikä siinä vielä kaikki, kun nuo anturit on vieläpä testattava kerran vuoteen, niin lisäkuluja tulee kaiken ihanuuden päälle vielä summa x. Ja maailma pelastuu. Sydämellinen kiitos EU:n viranhaltioille ja päättäjille.

ps. Just pyörähtää sitruunaan 370000 kilsaa. Oi kestä sitruuna kestä... siinä iltarukouksein.

Eino P. Keravalta

Pitäisikö EU:n päättäjien pääkoppaan asentaa jonkinlaiset anturit siltä varalta, että nupissa on aivotoiminta lakannut kokonaan, mutta keho vain kävelee, puhuu ja painaa äänestysnappuloita?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

dothefake

No kyllä tämä on hyvä uutinen, vastustus herättää monet huomaamaan muunkin paskan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

ämpee

Todella mielenkiintoista, jonain päivänä kaikissa Suomen 2,5 miljoonassa autossa ovat nämä anturit, ja kustannuksia tulee 2,4M x 8 x 80 = 1.600.000.000 € !!
Sekä tietenkin vuotuiset tarkastukset 2,5M x xx€ = lähes 100.000.000 €.

Yksityinen autoilu nähtävästi halutaan tosissaan tappaa, samalla tapetaan nykyinen elämäntapa/tuottavuus ja siirrytään kohti luomua ja nälänhätiä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Eino P. Keravalta

Tämä on vain loogista jatkumoa ja jälleen yksi fasistisen EU:n yritys lisätä tarpeetonta kontrollia ja totuttaa siihen sekä murentaa omillaan toimeen tuleva keskiluokka.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Herrahuu

Eipä tuo ole köyhällä edessä ihan heti. Katsotaan tuossa 2034 jos on varaa ostaa vuoden 2014 autoa.

E: jaa mites toi elinaikaodotus menikää kohdallani.... Taidankin työntää koiranputkea,eli en taida keretä noihin karkeloihin.

L. Brander

Täysin ääliömäistä touhua jälleen. EU:lla on kova kiima pakottaa lainsäädännöllä rahaa liikkeelle ja uutta businesta. Tosin tämäkin menee The World Factory – osastolle Guangdongin maakuntaan, Kiinaan talouden moottoriin. Siellä joku siirtotyöläinen tekee 3 euron päiväpalkalla antureita meille, vailla työ – ja ihmisoikeuksia.

Mitään järkeä tässä ei ole! On normaalia autoiluun liittyvää toimintaa tarkistaa rengaspaineet. Ei siihen mitään kiinalaisia antureita tarvita. Entä kuinka moni lykkää uusien kumien ostoa ja ajelee melkein sakkokumeilla niin pitkään kuin mahdollista? Lisää kuolleita liikenteessä, ei kiinnosta valtiovaltaamme.

Meillä ei ole Suomessa kohta enää mihinkään varaa. Palkkatulot vie verottaja ja kaikki tekeminen on lailla säädetty niin kalliiksi, että kukaan ei voi kuin istua kotona. Tämä on ollut tietysti esim. Vihreiden unelma jo pitkään. Tosin kotona istumisen ja kärsimisen pakko ei koske heitä, sillä heillä on julkisesti rahoitetut virat ja siitä saatavat hyvät tulot.

Suomalaiset eivät vaan herää, vaan ikuinen alistuminen jatkuu. Surullista. Samaan aikaan muu maailma porskuttaa, kehittyy ja nauttii työnsä tuloksista.

Meillä on Euvostoliitto.
Dystooppinen salamasota

Tykkimies Pönni

Quote from: dothefake on 10.04.2014, 21:57:47
No kyllä tämä on hyvä uutinen, vastustus herättää monet huomaamaan muunkin paskan.

Näin on. Mitä hullummaksi menee, sitä nopeammin ihmiset herää. Meiningillä jokaiselle jotakin. Huumorilla nää pitää ottaa. Nautitaan Euro-Neuvostoliitosta kun se on vielä pystyssä ja näemme sen ilmielävänä. Elämme hienoja aikoja ja saamme todistaa erittäin merkittäviä historiallisia tapahtumia!

Tabula Rasa

Mikähän lafka kerää näistä voitot? Mikäli vituttaa niin kannattaa suunnata valitus näitä antureita valmistavan johdolle. Kyllin tehokas valitus niin ehkäpä keksitään etteivät olekaan ihan välttämättömiä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Reich

Rengaspaineet on suositeltavaa tarkastaa kolmen viikon välein, joten kun omalle ajalle ja vaivalle laskee hinnan niin paineiden seurantajärjestelmä tulee paljon edullisemmaksi.   8)
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

Tykkimies Pönni

QuoteTäysin ääliömäistä touhua jälleen. EU:lla on kova kiima pakottaa lainsäädännöllä rahaa liikkeelle ja uutta businesta. Tosin tämäkin menee The World Factory – osastolle Guangdongin maakuntaan, Kiinaan talouden moottoriin. Siellä joku siirtotyöläinen tekee 3 euron päiväpalkalla antureita meille, vailla työ – ja ihmisoikeuksia.

Arvaa kuka on kyseisen factoryn todellinen omistaja? Muutaman bulvaanin takaa paljastuu omistajaksi pankkiiri London Citysta. Pankkiiri kenen palkkaamat henkilöt Brysselissä tehtailee direktiivejä pankkiirin ja hänen kavereidensa mieltymysten mukaan.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

JmR

Mitäköhän nuo muut eurooppalaiset ajattelevat meistä jos emme hanki turhia antureita renkaisiin  :facepalm:
1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

L. Brander

Lyödäänkö vetoa, ettei maan journalistinen roskaväki saa tästäkään asiasta yhtään kriittistä kirjoitusta aikaan.

Jokaisen täysjärkisen ihmisen ainoa vaihtoehto on vastustaa EU:a kaikin käytettävissä olevin laillisin keinoin. Tämä tyhmyys hipoo jo Neuvostoliittoa.
Dystooppinen salamasota

J.M

No tämä laitehan se meiltä vielä puuttuikin :facepalm:
Jos autoilija ei itse tajua tarkistaa tai toimeksiantona tarkistuta autonsa rengaspaineita sen verran usein, ettei ajele vanteilla, onko silloin edellytyksiä omistaa auto? Tuleekohan näistä yksi kohde, jolla auton voi hylätä katsastuksessa niiden toimimattomuudesta? Mitä v***ua siellä on taas päässä pyörähtänyt tätä suunnitellessa?
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

MW

Sivistyneessä maailmassa tämmöiset hoituvat niin, että varakkaat hifistit ostelevat näitä leluja, ja maksavat uutuudesta hinnan.

Jos ja kun sitten gadgetti osoittautuu toimivaksi ja hyödylliseksi, se integroituu kuin itsestään luonnolliseksi osaksi autoa, ja yksikkökustannus tässä vaiheessa on pieni.

Nyt laitetaan veronmaksaja pakkoasiakkaaksi hyvän lobbarin asiakkaalle.

VMP. Ja päätöstä tukeva data tietysti tulee etelästä, missä ajetaan samoilla renkailla kesät talvet, eikä paineita todellakaan tarkisteta koskaan, toisin kuin meillä vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Kokoliha

Päivän sijoitusvinkki:  Osta tänä vuonna uusi dieselauto tai vaikka muutama, jos rahaa on. Niille on kohta kysyntää.
- Kohta tulee tuo pakollinen rengaspainevalvonta
- Ihan justiinsa tulee EU6 päästödirektiivi, jolloin sen EU5:n myötä tulleen tukkeutuvan ja kalliin dpf-partikkelisuodattimen lisäksi tulee urearuiskutussysteemit säiliöineen, jotta jotkin oksidit pienenee -> dieselin ylläpito ei ole todellakaan enää persaukisen puuhaa, vaikka kulutus matka-ajossa pienin mahdollinen onkin.

Ja se ureasysteemi ei valitettavasti toimi DIY-menetelmällä siten, että sen kun vaan kusee tankkiin ...

L.N

Ja ainut maa joka noudattaa ja valvoo tätä pilkulleen ja rankaisee säädöksen kiertäjiä kymmenkertaisesti verrattuna seksuuali tai henkirikoksiin on...

J.M

Quote from: Lasse Nortunen on 10.04.2014, 22:51:21
Ja ainut maa joka noudattaa ja valvoo tätä pilkulleen ja rankaisee säädöksen kiertäjiä kymmenkertaisesti verrattuna seksuuali tai henkirikoksiin on...

CÄNÄDÄ!  8)
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

ämpee

Seuraava askel luonnollisesti on pyyhkijöiden sulkien kulumisen vahti, että tietää vaihtaa kuluneet uusiin, ja sitten ehkä retrohengessä se "maadoittava" kuminauhanpätkä sinne takapuskuriin, jota illman €Uroa ei saatu aikanaan pakolliseksi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Tabula Rasa

Toki mahdollisuus ''säästää'' siirtymällä kitkoihin jotka toki ratkaisevasti huonommat kuin erityisesti ko olosuhteisiin suunnitellut. Eu lisää turvallisuutta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

haermae

Quote from: Herrahuu on 10.04.2014, 22:06:13
Eipä tuo ole köyhällä edessä ihan heti. Katsotaan tuossa 2034 jos on varaa ostaa vuoden 2014 autoa.
E: jaa mites toi elinaikaodotus menikää kohdallani.... Taidankin työntää koiranputkea,eli en taida keretä noihin karkeloihin.

+1

Justiin täytti kottero 20 vuotta, ja juoksu eikun paranee.

Se vaan huolestuttaa että jos/kun tuosta lootasta aika jättää, niin mistä saa jatkossa auton jossa ei ole kaikenmaailman sähköllä toimivia kirjainyhdistelmiä odottamassa kalliisti korjattavia vikoja.

Mitä itse asiaan tulee, niin tyhjenneistä renkaista aiheutuvat onnettomuudet lienevät suurin syypää kuolemaan tai vammautumiseen johtavissa onnettomuuksissa, ei näitä pykäliä muuten säädettäisi. Itselläkin kerran - taisi olla vuonna 8 ja 6 - räjähti autosta eturengas kesken ajon satasen nopeudessa ja alkoi auto kovasti puoltamaan. Selvisin hengissä vain koska hoksasin hidastaa vauhtia jarrupoljinta apuna käyttäen ja sitten pysähdyin tien laitaan vaihtamaan rengasta.


Edit: Eikäku nythän mää vasta hokasin: tämäkin uudistus lisää kovasti taloudellista toimeliaisuutta ja BKT kasvaa. BKT:n kasvu on hyvä asia, ulkomaan velkakaan ei näytä niin pahalta verrattuna isompaan BKT:hen. Voidaan ottaa vaikka lisääkin velkaa, ei tunnu missään. Kyllä ne EU:ssa tietää miten taloutta pyöritetään.

Parastahan tässä on se, että kaikenlaisten pakollisten, maksullisten lisävarusteiden, -toimintojen tai -tarkastusten listalle ei aivan heti tule loppua. Säädettävää riittää, eikä talouden jatkuvaa kasvua voi estää!

Nuivake

Quote from: Tabula Rasa on 10.04.2014, 23:07:37
Toki mahdollisuus ''säästää'' siirtymällä kitkoihin jotka toki ratkaisevasti huonommat kuin erityisesti ko olosuhteisiin suunnitellut. Eu lisää turvallisuutta.

Systeemin alkuperäinen "ajatus" on ilmeisesti tieliikenneturvallisuuden lisääminen. Meillä täällä kaksien renkaiden maassa koko juttu ampuukin itseään nilkkaan, kun jääpintaisilla peräkylien teillä ryhdytään liukastelemaan kitkarenkailla. Samoilla renkailla vatkataan sitten juhannusjuhlilta palatessa ohitustilanteessä lähimpään lepikkoon.
Näin ne EUn direktiivit yleensäkin toimivat - niiden "hyöty" on täällä pohjoisessa puhtaasti pakkasella.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Viimeinen suomalainen

Kiitti v....sti, EU!!! Useamman rengaskerran omistajana kulut ja verenpaineet nousi taas tappiin. EU:n tempputyöllistys- ja mukahyödyllinen pakkomyyntidirektiivi n:o 817.493. Miten tuosta EU-paskasta päästäisiin kerralla eroon?
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

L.N

Kaikenmaailman viranomaiset ja liikenneturvan kanssa touhailevat ovat olleet huolissaan, jo ties miten pitkään, suomen vanhasta autokannasta. Asiat kyllä varmaan nyt tästä paranevat ja autokanta uusiutuu, kun ryssenlin herrat keksivät tämmösen "motivaattorin" uuden auton ostamiseen.

J.M

Tuleeko tämä muuten myös raskaaseen kalustoon? Meinaan vaan, että nykyisten maksimimassojen mukainen 9-akselinen täysperävaunuyhdistelmä sisältää parhaimmillaan sellaiset 32 rengasta (esimerkissäni 2+4+4+2 vetoautossa ja 5 akselilla paripyörät perävaunussa). 80€*32= 2560€ lisäkuluja per yhdistelmä. Kuljetusyrittäjät takuulla tykkäävät, jos tämä raskasta kalustoakin koskee.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

sivullinen.

Maailma muuttui jälleen pisaran turvallisemmaksi. Samaan aikaan rakkaassa Suomessamme on valtio suuressa viisaudessa päättänyt säästää satoja miljoonia teiden kunnostamisesta eli hanke pikitiestä kyntöpelloksi asfalttikartellien kautta on hyvässä iskussa. Kunnat ovat keksineet vielä luovemman ratkaisun. Ne ovat päättäneet kieltää teitä kulumasta. Tällöin teiden kunto pysyy yhtä hyvänä kuin ennen, mutta ylläpito voidaan lopettaa -- toimii paperilla todella hyvin.

Hulluus on mahtavaa. Häntä, joka keksii polttaa Helsingin, jotta saataisiin BKT nousuun ja rakentajille töitä, kutsuttakoon neroksi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

ämpee

Quote from: haermae on 10.04.2014, 23:10:03
Selvisin hengissä vain koska hoksasin hidastaa vauhtia jarrupoljinta apuna käyttäen ja sitten pysähdyin tien laitaan vaihtamaan rengasta.

Selvisit hengissä poikkeuksellisen neuvokkuutesi ansiosta !!1!

Tuosta tulikin mieleeni, että autoissahan täytyisi olla neuvova systeemi, joka kertoisi kuljettajalle erikoistilanteissa mitä pitää kulloinkin tehdä, ja tietenkin Windows pohjainen systeemi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

desperaato

Quote from: Lasse Nortunen on 10.04.2014, 21:50:45
ps. Just pyörähtää sitruunaan 370000 kilsaa.

Eiks sitruuna oo ranskaks susi?

Mutta hey, älkää ny ihan kaikkee uskoko noin vaa. Jos renkas maxaa 80 €ypoo kappale niin se on jo hyvä laatune. Ei ne ny ihan mitä tahansa saa läpi. Tai ei sitä tiädä perkele.

Mika.H

Uusissa autoissa tuollaisia antureita on ollut jo tovi. Satasen kaksi taisivat jossain vaiheessa maksaa lisävarusteena.

Ei kai tuossa nyt kukaan siihen itse renkaaseen mitään ihme anturia ole laittamassa?
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri