News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-04-10 Uusien autojen rengaskulut nousevat yli 640€ Kiitos EU.

Started by L.N, 10.04.2014, 21:50:45

Previous topic - Next topic

VeePee

Meilläkin on toisessa autossa anturit asennettu. Tosin olen ne jo aikaa sitten poistanut käytöstä, koska anturit oli fiksusti laitettu vain kesärenkaiden vanteisiin, joten talvirenkaitten kanssa nuo olisivat piippailleet koko ajan. Turha systeemi muutenkin. Ja kun jokaisen pyörän anturi on pyöräkohtaisesti yksilöity, niin pyöriä ei saisi normaaliin tapaan kierrättää vuorotellen eteen ja taakse.

guest3656

Langaton TPMS on mainio parannus autojen ajonestojen ohitukseen. Suora yhteys auton ECU:uun mahdollistaa autovarkaille ajoneston ohituksen ilman, että autoon tarvitsee murtautua fyysisesti.

http://www.networkworld.com/community/blog/defcon-hacking-tire-pressure-monitors-remotel

jmk

Quote from: Mika.H on 11.04.2014, 00:37:23
Uusissa autoissa tuollaisia antureita on ollut jo tovi. Satasen kaksi taisivat jossain vaiheessa maksaa lisävarusteena.

Joissakin on "rengaspaineen seuranta", joka ei oikeasti seuraa rengaspainetta vaan vain vertaa eri pyörien pyörimisnopeuksia. Jos niissä on eroa, joka näyttää yhden renkaan paineen alenemiselta, hälyttää sitten sen perusteella. (Ja tekee paljon vääriä hälytyksiä.)

Ari-Lee

Renkaiden hinnat ovat nousseet aikaisemminkin mm. kierrätysmaksun ja valmistajille langetetun tarkastusmaksun seurauksena. Nastarenkaat kuluttavat pahasti tien pintaa minkä autoilijat maksavat jo nyt veroina. Tyhjillä renkailla on huono ajaa ja auto kuluttaa ylimääräistä eli autoilija maksaa enemmän veroa kuluneessa polttoaineessa. Tässä ei ole mitään uutta.

Sitä kyllä ihmettelen kuinka uusissa autoissa olevat renkaat ovat vuotaneet siinä määrin että tällainen tekniikka olisi kannattavaa ottaa käyttöön. Onko vuoto löytynyt vuositarkastuksen yhteydessä ja jos on niin missä maassa tarkastetaan vuositarkastuksen yhteydessä rengaspaineet? Täytyyhän tälle lobbaukselle olla jotain kirjallista faktaa? Ai ei ole? Okei.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Tabula Rasa

Ja liekö tuo tulossa työkoneisiin, traktorit, dumpperit, metsäkoneet, kaivinkoneet jne joilla rakenteellinen nopeus 40km/h tai alle. On se hirvittävän vaarallista jos traktorin paripyörästä ilmat tyhjenee 6km/h pellonkäännössä tai kaivinkoneen rengas pamahtaa 13km/h maksiminopeussiirtymässä. Nelivetotraktori(jota myydystä kalustosta on ollut valtaosa suomessa sitten 70-luvun) jonka täytyy jakaa paino mahdollisimman tasaisesti ja liikkua kevyesti pellolla tarkoittaa paripyöriä=8 rengasta.

http://www.smartia.fi/tuotekuvat/UH4080_big.jpg

Eli tuollaiseen lisäkuluja se 8x80e myös. Ja harva tila tulee toimeen yhdellä traktorilla... Jokaiseen paskakärryyn, heinähäkkiin, lanaan, linkoon, silppuriin, paalaimeen, klapikoneeseen, juotto tai syöttökärryyn jne vedettävään työkoneeseen 2-8 renkaaseen lisäosa. Ihan lonkalta voi heittää ettei tavallisessa pientilassa olla kaukana kymppitonnista. Sama homma maansiirto, metsäurakointi jne vähänkään isommassa yrityksessä. Jos listoilla on 60 kaivinkonetta joista puolet pyörillä muista koneista puhumattakaan niin summat ovat merkittäviä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

guest3656

Quote from: Hohtava Mamma on 11.04.2014, 09:50:40
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 11.04.2014, 08:39:53
Langaton TPMS on mainio parannus autojen ajonestojen ohitukseen. Suora yhteys auton ECU:uun mahdollistaa autovarkaille ajoneston ohituksen ilman, että autoon tarvitsee murtautua fyysisesti.

http://www.networkworld.com/community/blog/defcon-hacking-tire-pressure-monitors-remotel

Ai se, että rengaspainesensori käyttää samaa 433 MHz kaistaa ECUn kanssa kommunikointiin kuin mitä ovien lukituksen kauko-ohjain käyttää muodostaa nyt jonkun uhkan? Miksi se 433 MHz kauko-ohjain ei muodostanut uhkaa jo aikaisemmin?

Niitä kauko-ohjaimen vaihtuvia vastauspareja on muutama miljardi kappaletta, saa siinä aikansa kokeilla ennen kuin ovet aukeavat. Sen jälkeen alkaa sama arvuuttelu ajoneston kanssa kun avaimet on saatu lukkoon.

Kaikki langatonta tekniikkaa käyttävät teknologiat muodostavat turvallisuuuhkan. Koska olet näköjään turvallisuusalan ammattilainen, en kiistele asiasta enempää.

http://www.technologyreview.com/news/420168/wireless-car-sensors-vulnerable-to-hackers/
http://autos.aol.com/article/car-hacked-tire-pressure-monitor/

finnTroll

Toivottavasti tulevaisuudessa polkypyörän renkaisiin ei tarvitse asentaa mitään antureita.
Minkä ylipäänsä voi sanoa, sen voi sanoa selvästi.

Lahti-Saloranta

Tuskin se rengaspaineen seuranta oleellisesti liikenneturvallisuutta parantaa eikä estä äkillista renkaan tyhjenemistä. Jos renkaassa on rengaspaineet viturallaan niin kai sen ajaessa huomaa tai ihan silmämääräisesti katsomalla. Tokihan sellainen seuranta on kiva lisälaite jos on kiiltävän perään. Jonkun lobbarin aikaansaannosta koko kotkotus.
Jos verrataan turvallisuusmielessä rengaspaineen ja esim väljien ohkausnivelten, ruostuneiden pyöränripustusten ja vaikkapa puoltavien jarrujen vaikutusta onnettomuuksiin niin mikähän mahtaa olla lopputulos.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

elukka

Quote from: samuliloov on 10.04.2014, 22:16:19
QuoteTäysin ääliömäistä touhua jälleen. EU:lla on kova kiima pakottaa lainsäädännöllä rahaa liikkeelle ja uutta businesta. Tosin tämäkin menee The World Factory – osastolle Guangdongin maakuntaan, Kiinaan talouden moottoriin. Siellä joku siirtotyöläinen tekee 3 euron päiväpalkalla antureita meille, vailla työ – ja ihmisoikeuksia.

Arvaa kuka on kyseisen factoryn todellinen omistaja? Muutaman bulvaanin takaa paljastuu omistajaksi pankkiiri London Citysta. Pankkiiri kenen palkkaamat henkilöt Brysselissä tehtailee direktiivejä pankkiirin ja hänen kavereidensa mieltymysten mukaan.

Miksi minulle tulee mieleen kasvihuonekaasukauppa? Pahimpia kasvihuonekaasukauppiaita on muuttanut Kiinaan tekemään runsaasti kasvihuoneita tuottavaa businesta ja nettoavat viherhörhörahaa lännessä.

Tosi fiksu business....

Kiva määrätä maksuja muille, kunhan siivu menee omaan taskuun.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

guest3656

^^Huomattavasti rengaspaineita tärkeämpää olisikin seurata auton ohjauskulmia. Nykyisinhän myös takapyörien ohjauskulmia voi säätää. Näillä asioilla on suuri merkitys myös taloudellisesti, sillä väärillä aurauskumilla saa uudetkin renkaat ennätysajassa vaihtokuntoon.

Tabula Rasa

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 11.04.2014, 10:25:33
^^Huomattavasti rengaspaineita tärkeämpää olisikin seurata auton ohjauskulmia. Nykyisinhän myös takapyörien ohjauskulmia voi säätää. Näillä asioilla on suuri merkitys myös taloudellisesti, sillä väärillä aurauskumilla saa uudetkin renkaat ennätysajassa vaihtokuntoon.

Aurauskulmat säädetään kun sieltä vaihdetaan osia. Mikäli puoltaa niin useamminkin. Ainakin jos tekijät ovat ammattitaitoisia. Tuokin tapahtuu ilman eupakkoa. Mikäli ei huollata niin sen sitten maksaa renkaanvaihtoväleissä ja polttoainekulutuksessa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

RP

Jos kustannus tehtaalla on 80€/anturi, niin tuleehan siihen tietysti kaikki katteet ja kaikki verot päälle ennenkuin ollaan vaikutuksessa auton vähittäismyyntihintaan.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Maisteri Vihannes

Onko ennen tämän säätämistä tutkittu, kuinka paljon on a. Euroopassa ja b. Suomessa sellaisia onnettomuuksia joissa
1. On väärät rengaspaineet
2. Väärät rengaspaineet ovat merkittävä syy onnettomuuteen - jos rattijuoppo ajaa 200 eivät väärät rengaspaineet liene merkittävin onnettomuuteen johtava tekijä
3. Auto on muutoin sellaisessa kunnossa, että voisi olettaa myös paineanturijärjestelmän kunnosta huolehdittavan - jos jarrupalat ovat lopussa, nivelet väljät, ja absit sun muut elektroniikka-avusteet vikasietotilassa, voinee olettaa että ei se paineanturijärjestelmäkään olisi ollut kunnossa

Ja, millaiset ovat noista onnettomuuksista aiheutuvat kustannukset suhteessa tämän järjestelmän kustannuksiin.

Tabula Rasa

Liekkö koskaan on tutkittu kuinka moni onnettomuus johtuu siitä että ei ole varaa huoltaa autoa mutta on pakko sitä ylläpitää työn tms takia? Pakollisiin epäoleellisuuksiin kulunut raha on poissa tähdellisemmistä huolloista.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Ari-Lee

Quote from: Tabula Rasa on 11.04.2014, 10:46:32
[...]Pakollisiin epäoleellisuuksiin kulunut raha on poissa tähdellisemmistä huolloista.

Kaikki se raha, resurssit ja kapasiteetti mitä me käytämme elämän kaikilla osa-alueilla käskettyihin ja valvottuihin epäolennaisuuksiin olisi oikein kohdistettuina muuttanut maailman paljon paremmaksi ellei virheettömäksi. Nyt on käynyt päinvastoin - epäolennaisuudet tuhoavat elämisen mahdollisuudet. Se johtuu päättäjien korruptoituneisuudesta ja suurimmalta osalta silkasta sokeasta tyhmyydestä älykkäämpien lobbareiden edessä. Hyvän asian varjolla voidaan myydä mitä tahansa ja mitä kalliimmaksi kustannukset tulevat sen fantastisempaa korruptio eli lobbaus on.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

guest3656

Quote from: Hohtava Mamma on 11.04.2014, 10:41:35

OBD2-väylän kautta ja/tai CAN-väylän kautta tietysti voidaan tehdä vaikka mitä. Mutta se vaatii tietääkseni edelleen sen fyysisen kontaktin väylään. Muuten tuo juttu maalailee mahdollisia uhkia, joita ei kuitenkaan verifioida sen tarkemmin.

Katselin joskun tuubissa videon, missä näytettiin miten autovarkaat touhusivat parkkipaikalla langatonta tekniikkaa hyödyntäen. Aikaa kului jonkin verran auton vieressä, eikä autoon tarvinnut murtautua. Varashälytin ja ajonesto ohitettin.

Fyysisesti väylän kautta pääsy ECU:uun ilman langatonta teknologiaa edellyttää murtautumista autoon, eikä ole tietenkään niin helppoa. Miksi rikollinen ei hyödyntäisi langatonta teknologiaa kun ko. laitteen saa netistä parilla kympillä.

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2011/07/27/poliisi-ajonesto-purkautuu-20-minuutissa/201110536/12

Tykkimies Pönni

Quote from: Ari-Lee on 11.04.2014, 10:58:18
Quote from: Tabula Rasa on 11.04.2014, 10:46:32
[...]Pakollisiin epäoleellisuuksiin kulunut raha on poissa tähdellisemmistä huolloista.

Kaikki se raha, resurssit ja kapasiteetti mitä me käytämme elämän kaikilla osa-alueilla käskettyihin ja valvottuihin epäolennaisuuksiin olisi oikein kohdistettuina muuttanut maailman paljon paremmaksi ellei virheettömäksi. Nyt on käynyt päinvastoin - epäolennaisuudet tuhoavat elämisen mahdollisuudet. Se johtuu päättäjien korruptoituneisuudesta ja suurimmalta osalta silkasta sokeasta tyhmyydestä älykkäämpien lobbareiden edessä. Hyvän asian varjolla voidaan myydä mitä tahansa ja mitä kalliimmaksi kustannukset tulevat sen fantastisempaa korruptio eli lobbaus on.

Joku oli laskenut että kaikkien palvelujen ja tuotteiden hinnasta keskimäärin puolet olisi keskuspankeille ajautuvaa korkoa. Suuruusluokka voisi hyvinkin olla tuo ja jos on niin jo pelkästään korottomasti liikkeelle laskettu raha tuplaisi elintasomme muista kerrannaisvaikutuksista puhumattakaan.

Renegade Kane

Yleensä asioista perillä oleva (?) homma on nyt täydellisen pihalla.
Rengaspainevalvonta tulee pakolliseksi uusiin, marraskuussa rekisteröitäviin autoihin, ei vanhoihin, jo rekisteröityihin autoihin. Kaikissa uusissa autoissa järjestelmä on periaatteessa jo olemassa (ABS jarrut) ja monissa (kalliimmissa, jo kymmenen vuotta vanhoissakin) autoissa järjestelmä on jo käytössä auton mittariston näytössä, josta sen voi myös itse nollata, esim. renkaiden vaihdon yhteydessä. Kustannus sellaisiin autoihin, jossa valvontaa ei vielä ole on muutama satanen, kun se tehtaalla lisätään mittariston näyttöön. Vanhoihin autoihin ei tule mitään ylimääräisiä kuluja tuottavaa järjestelmää.

Ari-Lee

QuoteEli ajoneston ohittaminen vaatii fyysisen kontaktin autoon.

Niin vakuutusyhtiötkin väittivät kun ajonestolla varustetut kalliit autot alkoivat katoilla pysäköintipaikoilta. Alussa oli sana ja sokea usko ajoneston kiertämättömyyteen langattomasti. Korvaukset olivat kovan takana.

Taisi olla viime vuosituhat kun keksivät senkin kuinka siepata langattoman avaimen koodi langattomasti. Nykyään passien tiedot ovat myös napattavissa langattomasti. Folion ehkäisevä vaikutus on huomattava.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

dothefake

Halvempaa on säätää laki rengaspaineista. Väärästä paineesta kovat sakot!
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

guest3656

Quote from: Ari-Lee on 11.04.2014, 11:31:06

Taisi olla viime vuosituhat kun keksivät senkin kuinka siepata langattoman avaimen koodi langattomasti. Nykyään passien tiedot ovat myös napattavissa langattomasti. Folion ehkäisevä vaikutus on huomattava.

Taitaa olla kohta arkipäivää, vaikka ei pitäisi olla edes mahdollista:

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/outo+automurtotekniikka+ihmetyttaa+ndash+leviaako+mysteerilaite+myos+suomeen/a926267

On täysin naurettavaa luottaa mihinkään langattoman tekniikan turvallisuuteen tai ylipäätänsä salauksen toimivuuteen pitkällä tähtäimellä. Kaikki on murrettavissa.

http://heartbleed.com/



Ari-Lee

Quote from: dothefake on 11.04.2014, 11:41:32
Halvempaa on säätää laki rengaspaineista. Väärästä paineesta kovat sakot!

Koska et ole trolli niin pilailet. Tämän kaltaisesta pilasta pitäisi sakottaa kovimmin.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

maltti on valttia

Quote from: Tabula Rasa on 11.04.2014, 10:28:48
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 11.04.2014, 10:25:33
^^Huomattavasti rengaspaineita tärkeämpää olisikin seurata auton ohjauskulmia. Nykyisinhän myös takapyörien ohjauskulmia voi säätää. Näillä asioilla on suuri merkitys myös taloudellisesti, sillä väärillä aurauskumilla saa uudetkin renkaat ennätysajassa vaihtokuntoon.

Aurauskulmat säädetään kun sieltä vaihdetaan osia. Mikäli puoltaa niin useamminkin. Ainakin jos tekijät ovat ammattitaitoisia. Tuokin tapahtuu ilman eupakkoa. Mikäli ei huollata niin sen sitten maksaa renkaanvaihtoväleissä ja polttoainekulutuksessa.
. Aurauskulmien toleranssit on niin suuret, että pyörät voi olla viksin vonksin ja ne on tehtaan antamien arvojen rajoissa.

C-Nile

Jenkkitutkimuksesta löytyi arvioituja kustannuslaskelmia.
Quote
    Net Cost/Equivalent Fatality Before Discounting

    Alternative 1   $369 mil./300 equivalent fatalities = $1.2 million per equivalent life

    Alternative 2   $138 mil./184 equivalent fatalities = $0.8 million per equivalent life

http://www.nhtsa.gov/cars/rules/rulings/tirepressure/LTPW7.html
All things are impermanent. This is the law of life and extinction.

dothefake

Quote from: Ari-Lee on 11.04.2014, 11:46:26
Quote from: dothefake on 11.04.2014, 11:41:32
Halvempaa on säätää laki rengaspaineista. Väärästä paineesta kovat sakot!

Koska et ole trolli niin pilailet. Tämän kaltaisesta pilasta pitäisi sakottaa kovimmin.
En suinkaan pilaile. Määräähän laki kuvion syvyydenkin. Myös mutterien oikeasta momentista olisi laki paikallaan. Tai direktiivejähän ne nykyään ovat. Direktiivi ihan kaikesta, niin ehkä joku haluaisi pois EU:sta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Ari-Lee

QuoteEdelleen se ajoneston ohittaminen vaatii piuhan kiinni väylään? Se saadaan sinne toki, kun ovet on ensin avattu.

Kyllä. Nykyään näin. Silloin kun nuo ajonestot tulivat markkinoille oli asia vastenpäinen. Silloin kräkättiin langattomasti ajonesto ja murtohälytin pois minkä jälkeen oven aukaisu keinolla millä hyvänsä.

Nykyään siis vähemmän ongelmia.

Markus Jansson blokaa aiheesta:
http://markusjansson.blogspot.fi/2011/01/langattomat-autonavaimet-ovat.html
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Tabula Rasa

Quote from: hiljainen tukija on 11.04.2014, 11:52:01
Quote from: Tabula Rasa on 11.04.2014, 10:28:48
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 11.04.2014, 10:25:33
^^Huomattavasti rengaspaineita tärkeämpää olisikin seurata auton ohjauskulmia. Nykyisinhän myös takapyörien ohjauskulmia voi säätää. Näillä asioilla on suuri merkitys myös taloudellisesti, sillä väärillä aurauskumilla saa uudetkin renkaat ennätysajassa vaihtokuntoon.

Aurauskulmat säädetään kun sieltä vaihdetaan osia. Mikäli puoltaa niin useamminkin. Ainakin jos tekijät ovat ammattitaitoisia. Tuokin tapahtuu ilman eupakkoa. Mikäli ei huollata niin sen sitten maksaa renkaanvaihtoväleissä ja polttoainekulutuksessa.
. Aurauskulmien toleranssit on niin suuret, että pyörät voi olla viksin vonksin ja ne on tehtaan antamien arvojen rajoissa.

Njooh. Laserithan niitä säätäessä pitää olla. Ammattimies laittaa niin että renkaat kuluvat tasaisesti. Itse en noita lähde säätämään kun muutemalla kympillä saa ammattimiehen hoitamaan muun huollon ohella. Toleranssit voivat olla mitä hyvänsä. Tietää mitä tekee niin menee asiallisesti. Yhdetkään renkaat eivät ole vielä kuluneet epätasaisesti.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

guest3656

Quote from: Hohtava Mamma link=topic=92931.msg1602712#msg1602712
Mistä sellaisen etäavauslaitteen saa parilla kympillä? Laittaisitko linkin?

Tuolta voit alkaa etsimään. En mene kuitenkaan takuuseen laitteiden toimivuudesta:

https://www.google.fi/#q=alibaba+immobilizer+bypass+module+wireless+


Edit:

Tässä pöllitään bemari:

http://hackaday.com/2012/07/07/keyless-bmw-cars-prove-to-be-very-easy-to-steal/

Ari-Lee

Quote from: dothefake on 11.04.2014, 11:57:53
Quote from: Ari-Lee on 11.04.2014, 11:46:26
Quote from: dothefake on 11.04.2014, 11:41:32
Halvempaa on säätää laki rengaspaineista. Väärästä paineesta kovat sakot!

Koska et ole trolli niin pilailet. Tämän kaltaisesta pilasta pitäisi sakottaa kovimmin.
En suinkaan pilaile. Määräähän laki kuvion syvyydenkin. Myös mutterien oikeasta momentista olisi laki paikallaan. Tai direktiivejähän ne nykyään ovat. Direktiivi ihan kaikesta, niin ehkä joku haluaisi pois EU:sta.

Oletetaan että et pilaile. Silloin laissa olisi otettava huomioon paitsi rengasvalmistajan ohjearvot ja auton omat rengaspainearvot niin myös korkeus meren pinnasta ja lämpötila mitkä ovat muuttujia. Paljonko toleranssia saisi olla? Paljonko vuotoa sallittaisiin uusille renkaille uusilla vanteilla katsastusvälille 12kk jos lämpötila ja paine eli korkeus merenpinnasta pysyisivät samoina?

Autoilija on velvollinen jo nykyiselläänkin olemaan tietoinen turvallisista rengaspaineista. Katsastusviranomainen on velvollinen puuttumaan silminnähtävään vajeeseen.

Ja muistetaan että nyt puhutaan uusista renkaista, uusista vanteista ja uusista autoista - niistähän tämä lähtikin. Vanhoilla renkailla ja vanhoilla vanteilla ei olisi niin väliä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

saint

^ Varsinkin takarenkaissa voi "vajaan" kuorman ja täyden kuorman rengaspaineissa erittäin suuri ero.
"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso