News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Pitäisikö Helsingin ja Tallinnan välille saada tunneli?

Started by Micke90, 02.04.2014, 14:47:00

Previous topic - Next topic

Silta vai tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Silta
19 (4.7%)
Tunneli
109 (27.1%)
Ei kumpaakaan
249 (61.9%)
EOS
25 (6.2%)

Total Members Voted: 402

Emo

Viemäritunnelin voisi rakentaa meren alitse Tukholmaan, yksisuuntainen liikenne. Saisivat takaisin sen mitä lähettivät meille. Viro on suojelukohde, sinne ei pidä rakentaa mitään tunneleita joita pitkin virolaisetkin rikastuisivat.

jmk

Quote from: Kni on 10.01.2018, 18:22:24
Quote
Vesterbackan laskelmien mukaan tunneli söisi noin 15 miljardia euroa ja ... Hänen mukaansa tunnelihanke ei juurikaan eroa start-up-yrityksen perustamisesta

En tiedä tunnelien rakentamisesta meren alitse yhtään mitään, mutta kuvittelin sen olevan teknisesti haastavaa ja jonkin verran vaikeampaa kuin start up -yrityksen perustaminen. Taisin kuvitella väärin.

Jos hanke maksaa 15 miljardia, niin se eroaa startupin perustamisesta vähän helvetisti.

Chrattac

Elon Muskilla on suunnitelmissa tuon Hyperloopin rakentaminen, moinen matkustusmenetelmä sallisi jopa 1200km/h piikkinopeuden ja 970km/h keskinopeuden. Kyseinen vempele on vasta prototyyppiasteella, mutta onnistuessaan Helsinki-Vantaalta Berliiniin Hyperloopilla matka kestäisi vain palttiarallaa 1h 45min nykyistä ajomatkaa teitä pitkin käyttäessä. Spekulaatiota, mutta niin tuo tunnelihanke ja rautatieyhteys Tallinnaankin vielä on. Viidessä vuodessa voi tapahtua mitä vaan, kun puhutaan teknologian kehittymisestä.

Itse käyttäisin hyväkseni varmaan asiaa niin, että muuttaisin (toistaiseksi) halvempien asuin- ja elinkustannuksien Tallinnaan varmasti tuossa vaiheessa käyden kuitenkin Helsingissä töissä.

Mutta saa nähdä, miten tässä käy. Nostan hattua, jos Westerbacka saa visionsa yksityisellä rahalla alusta maaliin.
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

acc

Quote from: Roope on 10.01.2018, 22:08:50
Vesterbackan visiossa Keski-Eurooppaan pyrkivät kiinalaiset turistit matkustaisivat ensin lentokoneella Suomeen ja sitten junalla tunnelin kautta Keski-Eurooppaan (junamatka Berliiniin 10-12 tuntia).

Visio on lujasti menneisyyteen ankkuroitunut.

Eikös Elon Musk ole ideoinut tunnin parin lentoja toiselle puolelle maailmaa. Tekniikan kehittyminen voi mahdollistaa kiinalaisille tulevaisuudessa suorat huippunopeat lennot Berliiniin. Mutta jo nyt suora lento esimerkiksi Pekingistä Frankfurtiin kestää vain 10 tuntia 10 minuuttia.

Suomessa on esitetty ainakin takavuosina, että Helsinki-Vantaa olisi Itä-Aasiasta tulevalle lentoliikenteelle sopiva kenttä, josta jatkaa edelleen Eurooppaan. Tuosta tulee mieleen Ganderin kenttä New Foundlandissa. Se rakennettiin aikoinaan palvelemaan transatlanttista liikennettä. Mutta tekniikka meni ohi, tuli suihkukoneet ja pian lennettiin suoraan Euroopasta esimerkiksi New Yorkiin.

Samantapaisella ajatuksella perustellaan jäämeren radan rakentamista Lappiin. Rata palvelisi tavaraliikennettä jäämereltä Eurooppaan, kun Koillisväylä aukeaa laivaliikenteelle. Ehkäpä edullisempaa ja melkein yhtä nopeaa on ajaa laiva suoraan johonkin Saksan satamaan.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Hämeenlinnan Oraakkeli

Jos tuo tunneli tosiaan tulee 15 miljardilla niin varmaan hyvä sijoitus. Sen jälkeen on helppo matkustaa liki koko Suomesta Baltiaan. Hyppäät illalla junaan ja olet aamulla perillä.
Sesonkien ulkopuolella liputkin saa varmaan halvempaan hintaan.
Mutta ihan varmasti 15 miljardia ei riitä.

Jahwetti

Yhteys Jäämereltä Eurooppaan olisi hyvä! Ruotsiin matkustamista pitää vähentää.
Itämeren laivat saastuttavat Itämeren.

-PPT-

Jotain Helsingin ja Tallinnan tunnelia ajatellaan nykypäivän näkökulmasta miettien kuinka paljon enemmän virolaisia tulisi Suomeen töihin ja muuten vain maleksimaan. Kuitenkin, jokin tunnelin rakentaminen on aika monen vuoden tai vuosikymmenenkin asia ja siinä ajassa moni asia ehtii muuttua. Hyvin mahdollista ellei jopa todennäköistä että 20-30v päästä Virossa on korkeampi elintaso kuin Suomessa ja moista tunnelia käyttäisivät suomalaiset työnhakumatkoihinsa.

Weeaboo

Työllistävä vaikutus, eikä tarvitsisi enään miettiä alkaako ahtaajat lakkoon kun ei 5000€/kk riitäkkään

Skeptikko

Helsingin Vapaavuori Tallinna-tunnelista: "Sanoin ennen, että tunneli on hullu unelma, nyt sanon, että se on unelma"
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005556278.html

QuoteEU:n taivuttelu kalliin hankkeen lainoittajaksi edellyttää Vapaavuoren mielestä vielä monia neuvotteluja.
...
"Olen aiemmin sanonut, että tämä on hullu unelma, nyt sanon, että se on unelma", Vapavuori luonnehti.

Helsingistä Tallinnaan 30 minuutissa? Meren alle louhittavan rautatietunnelin hinta-arvio kaksinkertaistui 20 miljardiin euroon
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005556094.html

QuotePerinteisellä hyöty-kustannuslaskelmalla tunneli olisi kannattamaton. Viranomaiset vetoavat kuitenkin merkitykseen Viron ja Suomen kansantaloudelle.
...
VIRANOMAISTEN FinEst Link -esiselvityksessä nähdään, että myönteiset vaikutukset Helsingin ja Tallinnan talousalueilla sekä Suomen ja Viron kansantuotteessa ylittäisivät tunnelin rakennuskulut lähivuosina.

Helsinki-Tallinna olisi maailman pisin merenalainen rautatietunneli
https://www.verkkouutiset.fi/helsinki-tallinna-olisi-maailman-pisin-merenalainen-rautatietunneli/

QuoteFinEst Link -projekti julkisti Helsinki–Tallinna-rautatietunnelin selvityshankkeen tulokset Tallinnassa keskiviikkona. Selvityksen mukaan tunneliyhteys toisi laajamittaisia yhteiskunnallisia ja taloudellisia hyötyjä alueen kaupungeille ja valtioille sekä koko Euroopalle.

– Yhdessä Rail Baltica -rautatiehankkeen ja Jäämeren radan kanssa Helsinki–Tallinna-tunneli yhdistäisi toteutuessaan arktisen alueen Suomen kautta Euroopan ytimeen. Tunneli voisi siis olla merkittävä hanke koko Suomen ja Euroopan, ei vain Helsingin ja Tallinnan kannalta, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
...
Tunnelin kustannuksiksi on laskettu 13–20 miljardia euroa. Projektin laskelmissa käytetään 16 miljardin hinta-arviota. Siihen sisältyvät tunnelin suunnittelu ja rakentaminen sekä terminaalit, ratayhteydet ja varikot. Arvio ei sisällä junakalustoa.

Tunnelihanke on mahdollista toteuttaa julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuusmallilla, jossa yksityinen sektori rahoittaa tunnelin rakentamisen. EU-rahoitusta tarvitaan 40 prosenttia kustannuksista.

Selvityksen mukaan tunnelin avaamisen jälkeen junien lipputulot ja käyttömaksut kattavat vuosittaiset liikennöinti- ja kunnossapitokustannukset. Tästä huolimatta junien liikennöinnistä vastaava yhtiö tarvitsee myös tukirahoitusta. Suomen ja Viron tukirahoitus on vuosittain yhteensä 280 miljoonaa euroa 40 vuoden ajan.

Rakentaminen voisi käynnistyä suunnitteluvaiheen jälkeen vuonna 2025 ja valmista olisi luvassa 15 vuodessa. Tunneli olisi siis matkustajien ja rahtiliikenteen käytössä vuonna 2040.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Jorma M.


Ei tunnelia kannata rakentaa koska

- Putin voi tuhota sen yhdellä iskulla

- Ja ellei Putin tuhoa sitä, niin Kokoomuksen taustayhteisöt ja sidosryhmät organisoivat tunnelia pitkin Suomeen kaiken maailman orja-, halpatyö- ja mamuteollisuusmateriaalia.

Putinin ja Kokoomuksen ero on, että Putin voi tuhota Suomen mutta Kokoomus tuhoaa Suomen varmasti.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Tulevaisuus

Quote from: -PPT- on 25.01.2018, 00:42:46
Jotain Helsingin ja Tallinnan tunnelia ajatellaan nykypäivän näkökulmasta miettien kuinka paljon enemmän virolaisia tulisi Suomeen töihin ja muuten vain maleksimaan. Kuitenkin, jokin tunnelin rakentaminen on aika monen vuoden tai vuosikymmenenkin asia ja siinä ajassa moni asia ehtii muuttua. Hyvin mahdollista ellei jopa todennäköistä että 20-30v päästä Virossa on korkeampi elintaso kuin Suomessa ja moista tunnelia käyttäisivät suomalaiset työnhakumatkoihinsa.

Virossa on jo nyt sellainen syke tekemisessä että vetävät meidän ohi oikealta ja vasemmalta yhtä aikaa, siinä käy juuri kuten sanot. Suomalaiset menevät sinne käsi ojossa kunhan ovat ensin mokuttaneet oman maansa.

kivimies

Tunnelin kustannusarvio kaksinkertaistui. Ei huolta, koska Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäen mielestä Tallinnan tunneli houkuttelisi osaavaa työvoimaa Suomeen koko Euroopasta.  ;D

Quote from: HS 7.2.2018Helsingistä Tallinnaan 30 minuutissa? Meren alle louhittavan rautatietunnelin hinta-arvio kaksinkertaistui 20 miljardiin euroon

Perinteisellä hyöty-kustannuslaskelmalla tunneli olisi kannattamaton. Viranomaiset vetoavat kuitenkin merkitykseen Viron ja Suomen kansantaloudelle.

Helsingin ja Tallinnan välille kaavailtu rautatietunneli voi maksaa jopa 13–20 miljardia euroa. Alustavissa selvityksissä arvio rakentamiskustannuksista oli olennaisesti pienempi 9–13 miljardia euroa, tosin 20 kilometriä lyhyemmälle raideyhteydelle.

Sadan kilometrin pituiseksi venynyt junanrata ulottuisi Tallinnan Ülemisten lentokentältä Viimsin niemimaan kautta Suomenlahden ali Helsinki-Vantaan lentokentän pohjoispuolen rahtitavara-alueelle.

Matkustajat pääsisivät junan kyytiin molemmilla lentokentillä, mutta myös Helsingin päärautatieasemalla ja Pasilassa. Suomenlahdelle on kaavailtu myös kahta tekosaarta Tallinnan edustalle sekä Uppoluodolle.

foobar

Ehdotan että tunnelin puoleenväliin louhitaan suurmoskeija. Sen jälkeen ei ole rahoituksessa ongelmia ja matalan kannatuksen voi ohittaa olankohautuksella.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

N. O. Hääppönen

Quote from: kivimies on 07.02.2018, 16:17:27
Tunnelin kustannusarvio kaksinkertaistui. Ei huolta, koska Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäen mielestä Tallinnan tunneli houkuttelisi osaavaa työvoimaa Suomeen koko Euroopasta.  ;D
Kustannusarvio pitää siis nostaa 25-30 miljardiin.
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

jmk

Quote from: kivimies on 07.02.2018, 16:17:27
Tunnelin kustannusarvio kaksinkertaistui. Ei huolta, koska Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäen mielestä Tallinnan tunneli houkuttelisi osaavaa työvoimaa Suomeen koko Euroopasta.  ;D

Kun tunneli on louhittu, voidaan entistä suuremmalla syyllä vedota siihen, että "onhan meillä tilaa".

Roope

Quote from: kivimies on 07.02.2018, 16:17:27
Tunnelin kustannusarvio kaksinkertaistui. Ei huolta, koska Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäen mielestä Tallinnan tunneli houkuttelisi osaavaa työvoimaa Suomeen koko Euroopasta.  ;D

Sinnemäelle pikku laskupähkinä. Kuinka paljon ja millaista työvoimaa Suomeen on tuotava tunnelissa, jotta liikennöimiseen 2040-2080 suunniteltu 11,2 miljardin euron valtiontuki saadaan edes osin katettua, etenkin jos osa tulijoista ei maksa veroja Suomeen?

Olisi myös kiva kuulla Sinnemäen kommentti siihen, että selvityksen mukaan tunneli lisäisi Helsingin ja Tallinnan mutta vähentäisi muun Suomen työpaikkoja. Vesterbackalle sellaisia terveisiä, että selvityksen mukaan yksityinen rahoitus olisi vaikeaa, koska se tuskin suostuisi ottamaan liikenteen todellisesta määrästä riippuvia rahoitusriskejä. Siksi EU/valde saa kantaa rahoitusriskit.

Projektin loppuraportti julkaistu 7.2.2018

Helsinki-Tallinn Transport Link Feasibility Study – Final report (pdf)
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

foobar

Quote from: Roope on 07.02.2018, 17:06:33
Olisi myös kiva kuulla Sinnemäen kommentti siihen, että selvityksen mukaan tunneli lisäisi Helsingin ja Tallinnan mutta vähentäisi muun Suomen työpaikkoja. Vesterbackalle sellaisia terveisiä, että selvityksen mukaan yksityinen rahoitus olisi vaikeaa, koska se tuskin suostuisi ottamaan liikenteen todellisesta määrästä riippuvia rahoitusriskejä. Siksi EU/valde saa kantaa rahoitusriskit.

Kannattaa muistaa että Kanaalitunneli liiketoimintana on muodostunut kannattavaksi vasta viime vuosina, ollen henkihieverissä velkojensa kanssa muutamaankin kertaan. Tunneli on kuitenkin merkittävästi Helsinki-Tallinna-tunnelia lyhyempi ja sen molemmissa päissä on melkolailla laskutavasta riippumattakin kymmeniä miljoonia asukkaita. Minun on huomattavan hankala keksiä mitään syytä jonka vuoksi meidän tunnelimme selviytyisi tilanteesta paremmin. Jostain syystä siihen pitäisi kuitenkin kipata rahaa. Kun ei kerran fiksujen sijoittajien, niin sitten veronmaksajien rahaa.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Goman

Hanke on järjetön. Jos vaikka sellainen ihme tapahtuisi että rakentaminen  maksaisi vain 20Mrd, niin se tarkoittaisi
että jokainen työikäinen suomalainen pulittaisi tunnelista yli 6000€.

En ilmoittaudu maksumieheksi. Tunnelin hyöty ei millään kuviteltavissa olevalla mittarilla tule korvaamaan kustannuksia.

Vrt. Varustamotuki, se lienee jotain 200-250 M€ kokonaisuudessaan. Tuosta summasta Viroon suuntautuvaa tukea on vain osa, jonka suuruus on 10%(?). Ilmeisesti tuolla 20 Mrd:lla pystytään tukemaan/rahoittamaan Viroon suuntautuvaa lauttaliikennettä n. 1000 vuotta.!!

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/215961-risteilylaivoille-jattipotti-suomen-valtiolta-joka-vuosi-tasta-juha-sipilan

Rauno Murju

Mahdoton hanke mutta tärkeintä onkin sen valmistelu etuisuuksineen.

N. O. Hääppönen

Westerbacka voisi kaivaa ensin tunnelin Kiinaan. Sitä pitkin olisi helppo kuskata rahat Tallinnan tunnelia varten.
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Saturnalia

Suomen ja Viron liittäminen yhä enemmän on sinänsä hyvä idea, mutta toi tunneli on aivan järjettömän kallis kun muistamme että kustannusarviot ylittyvät aina roimasti. Lisäksi se olisi teknisesti erittäin vaativa tehdä turvalliseksi ja hyvin herkkä rakenteellisesti esim terrori-iskuille. Pommi posahtaa siellä, tulee vähän halkeamia ja putki täyttyy vedellä. Sitä ei sen jälkeen taitaisi kuivattaa pirukaan. Hyvä briiffaus sukeltajille"joo, siellä on 27 kilometrin päässä halkeamia".
Tuollaiseen megaputkeen jo pelkkä luonnollinen tihkuminen kalliosta on sitä luokkaa, että siellä pitää megawattien pumppujen huutaa 24/7 että se pysyy kuivana.
Ei sillä, on ihminen ennenkin suuruudenhulluja projekteja tehnyt. Kiinan muuri, pyramidit, Trans-Siberia junarata, kuuhun lentäminen, jne. Sanotaan niin, että projektin kokoluokka suhteessa maamme kokoon on riittävä.

Roope

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori myönsi Maikkarin uutisissa, että eihän tunnelista millään opilla kannattavaa saa, mutta hanke "pitää nähdä laajemmassa perspektiivissä", jossa "yksi keskeinen elementti on se, että Tallinnasta syntyy suora, toimiva junayhteys Keski-Eurooppaan, ehkä Berliiniin saakka".

Kiitos, mutta ei kiinnosta ketään.

Edit:
Svenska Ylen uutisissa hankkeessa käytetty tunnelikonsultti Hans-Peter Vetsch sanoi toivovansa, että keskustelu kannattavuudesta loppuu alkuunsa, sillä tunnelista ei ole mahdollista saada kannattavaa. Vetsch ehdottaakin siksi täyttä valtion rahoitusta ja omistusta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

kivimies

Quote from: Roope on 07.02.2018, 19:53:05
Helsingin pormestari Jan Vapaavuori myönsi Maikkarin uutisissa, että eihän tunnelista millään opilla kannattavaa saa, mutta hanke "pitää nähdä laajemmassa perspektiivissä", jossa "yksi keskeinen elementti on se, että Tallinnasta syntyy suora, toimiva junayhteys Keski-Eurooppaan, ehkä Berliiniin saakka".

Matka Berliiniin ei taatusti olisi kilpailukykyinen lentämisen kanssa. Ja muut "Keski-Euroopan matkakohteet" olisivat vieläkin kauempana.

Skeptikko

Kovaa peliä Tallinna-tunnelin kulisseissa: suurlähetystö levittää muistiota, jossa parjataan omaa tunneliaan puuhaavaa Peter Vesterbackaa – "Hän osaa myydä vaikka lämmintä ilmaa"
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005557424.html

QuoteSuomen Tallinnan-suurlähetystöstä on lähtenyt tammikuun lopulla laajalla jakelulla muistio, jossa kyseenalaistetaan yksityisrahoitusta kokoavan Peter Vesterbackan aikeet, menettelytavat ja tietämys.

HS on saanut viisisivuisen tekstin haltuunsa sähköisen verkkohaun avulla. Sen kirjoittajaksi on merkitty lähetystössä työskentelevä virkamies.

Muistion mukaan "valovoimaisena" puhujana Vesterbacka häivyttää todellisuuden ja utopian rajat.

"Hän osaa myydä vaikka vanhaa tavaraa tai lämmintä ilmaa", muistion laatija tähdentää.

KIRJOITTAJA listaa konkretian puutteita Vesterbackan ja hänen yhteistyökumppaneidensa toiminnassa: ympäristövaikutuksia ei ole selvitetty, lupamenettelyn kestoon ei ole varauduttu, tekosaaren maanpuolustuksellista aspektia ei ole huomioitu.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

siviilitarkkailija

Quote from: Roope on 07.02.2018, 19:53:05
Helsingin pormestari Jan Vapaavuori myönsi Maikkarin uutisissa, että eihän tunnelista millään opilla kannattavaa saa, mutta hanke "pitää nähdä laajemmassa perspektiivissä", jossa "yksi keskeinen elementti on se, että Tallinnasta syntyy suora, toimiva junayhteys Keski-Eurooppaan, ehkä Berliiniin saakka".

Kiitos, mutta ei kiinnosta ketään.

Paitsi korporaatiokommunisteja. Tunnelihanke edustaa tyylipuhdasta korporaatiokommunismia ja sitähän nykyään kokoomuksen johto vihreine idealismiarvoineen on. Tunnelia varten perustetaan
OY Hukkaputki Ab ja sen pääomistajaksi tulee valtio takaamaan kaikki velat ja omimaan pienet saatavat.
Quote
Edit:
Svenska Ylen uutisissa hankkeessa käytetty tunnelikonsultti Hans-Peter Vetsch sanoi toivovansa, että keskustelu kannattavuudesta loppuu alkuunsa, sillä tunnelista ei ole mahdollista saada kannattavaa. Vetsch ehdottaakin siksi täyttä valtion rahoitusta ja omistusta.

Huomaa että tunnelispesialisti ei tunne Guggenheimkokkaretta. Kun tutkitaan korporaatiokommunisti ja vihervassari Vapaavuoren näkövinkkelistä tunnelista on hyvin helppoa tehdä kannattavaa. Ryhdytään perimään Helsinkiin saapuvista laivoista polttoaine - ja ilmastopäästöveroa miljardi vuodessa. Kymmenessä vuodessa on Hukkaputken rahat taskussa (teoriassa)...Käytännössä voi laivat jäädä saapumatta, mutta ei sen enempää kommunistisessa kuin korporaatiokommunistisessa taloushallinnossa tuloilla ole merkitystä. Vain suunnitelmataloudella on. Mitä hienompi suunnitelma, sen parempi. Toteutus on aina jonkun muun murhe...syyllisten jotka eivät näe korporaatiokommunistisen suunnittelmatalouden etuja.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Roope

Quote from: Skeptikko on 08.02.2018, 10:31:44
Kovaa peliä Tallinna-tunnelin kulisseissa: suurlähetystö levittää muistiota, jossa parjataan omaa tunneliaan puuhaavaa Peter Vesterbackaa – "Hän osaa myydä vaikka lämmintä ilmaa" - Kaupunki - Helsingin Sanomat
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005557424.html

Voin vain arvailla, miksi Vesterbackan päättömiä puheita ei ole haluttu käsitellä kriittisesti julkisuudessa. Kukaan ei ole sanonut poikkipuolista sanaa. Ei tarvitse olla raketti-insinööri havaitakseen, että Vesterbackan myyntipuheissa ja tunnelisuunnitelmassa ei ole ollut minkään valtakunnan tolkkua. Kiina on Suomen vieressä? Kiinalaiset matkaisivat jatkossa Keski-Eurooppaan lentämällä Suomeen ja jatkamalla junalla tunnelin kautta Berliiniin? Vesterbackan myyntikampanja on ollut kuin yhdistetty Sunny Car Center ja Guggenheim potenssiin 10, mutta kukaan ei ole saanyt suutaan auki todetakseen, että joko mies on hullu tai sitten kädet syvällä jonkun toisen taskuissa.

Positiivista kuitenkin se, että eilisen virallisen projektin tiedotustilaisuuden masentuneista toimittajakommenteista päätellen hankkeen mahdottomuuteen on "piireissä" jo alistuttu. Paitsi Jan Vapaavuori, joka vaikutti eilen televisiossa toivoa elätellessään kelpo Guggenheim-kätyriltä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Mok

EU haluaa rakentaa täysin uuden ratayhteyden Tallinnasta, Latvian ja Liettuan kautta Varsovaan, josta on yhteys Berliin. Raideleveys olisi ns. eurooppalainen.  Matkustaja- ja rahtimääriä ei saada millään sellaisiksi, että hanke olisi taloudellisesti järkevä. Suomesta Keski- ja Etelä-Eurooppaan menevä rahti- ja matkustajaliikenne parantasi kannattavuutta.  Tunnelia tarvitaan, jotta tämä potentiaali voitaisiin liittää laskelmiin. 

Tunnelin kustannukset tosin tekevät hankkeesta vielä kannattamattomamman. Tunnelia ei tarkastellakaan taloudellisena hankkeena, vaan mahdollisuutena syventää Suomen EU-integraatiota. Helsingin Sanomat toteaakin tänään pääkirjoitussivullaan: "Nopea raideyhteys Suomesta kohti Keski-Eurooppaa muuttaisi myös maantiedettä."  Tunnelin avulla Suomi tempaa itsensä lopullisesti irti paasikiveläisestä ajattelusta, jonka mukaan maantieteelle emme mitään voi.

N. O. Hääppönen

Tunneliradan päät sijoitettaisiin lentoasemille. Siis joku lentäisi Helsinki-Vantaalle jostakin, hyppäisi junaan ja ajaisi Tallinnan lentoasemalle.

Vai miten päin ja miksi ihmeessä?
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Roope

Quote from: Mok on 08.02.2018, 11:43:07
Tunnelia ei tarkastellakaan taloudellisena hankkeena, vaan mahdollisuutena syventää Suomen EU-integraatiota. Helsingin Sanomat toteaakin tänään pääkirjoitussivullaan: "Nopea raideyhteys Suomesta kohti Keski-Eurooppaa muuttaisi myös maantiedettä."  Tunnelin avulla Suomi tempaa itsensä lopullisesti irti paasikiveläisestä ajattelusta, jonka mukaan maantieteelle emme mitään voi.

Nopeakin raideyhteys Suomesta Keski-Eurooppaan on niin toivottoman hidas ja kallis, että maantiede ei muutu siitä miksikään. Kai tässä on pienten piirien taloudellisten intressien lisäksi kyse jostain suurten ikäluokkien henkisestä kytkystä, johon en osaa samastua. Ei tällainen junaradasta haaveilu ole tulevaisuutta vaan muinaishistoriaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

siviilitarkkailija

Quote from: N. O. Hääppönen on 08.02.2018, 13:27:50
Tunneliradan päät sijoitettaisiin lentoasemille. Siis joku lentäisi Helsinki-Vantaalle jostakin, hyppäisi junaan ja ajaisi Tallinnan lentoasemalle.

Vai miten päin ja miksi ihmeessä?

Hakeakseen matkalaukkunsa vaikkapa Thaimaan lennolta. Tämä ei sitten ole ihan niin vitsi kuin voisi kuvitella. Virossa myydään erittäin edullisia Thaimaan matkoja jotka lähtevät Helsinki-Vantaalta. Suomalaiset äkkäsivät tämän ja alkoivat ostamaan matkan Virosta. Paluumatkalla jäätiin pois väliasemaksi syntyneellä Helsinki-Vantaalla. Kostoksi lentoyhtiöt eivät enää suostu päästämään Tallinna -Helsinki-Bankok matkustajia Helsingissä pois jos lippu on Tallinnan. Lennättää ihmisiä vasten tahtoaan.

Korporaatiokommunistisen Vapaavuoren logiikalla Helsinki-Tallinna tunneli tuo näille lentomatkustajille säästöä. He pääsevät suoraan lentoasemalta toiselle lentämättä. Ilmeisesti tämän mielipuolisuuden kuuntelu alkaa olla jopa valhemedian toimittajille liian paksua. Tosiasia on se että eu:n matkustustunneli-direktiivi on tehnyt matkustustunnelien rakentamisesta käytännössä kannattamatonta toimintaa. Koko eu:n alueella ei voi rakentaa metriäkään kannattavaa tunnelia.

Voidakseen rakentaa 1 tunnelin eu turvatunneli direktiivin mukaan, pitää rakentaa 2. Ja pystypakotunneli n 150 m välein. Näillä turvallisuus ja lisärakentamiskustannuksilla ei tehdä metriäkään taloudellisesti kannattavaa tunnelia. Kaikki eu:ssa tehty matkustajatunnelointi on poliittista suunnitelmataloustoimintaa jossa eu direktiivit eivät lopulta koske valtiotoimijoita...
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...