News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Pitäisikö Helsingin ja Tallinnan välille saada tunneli?

Started by Micke90, 02.04.2014, 14:47:00

Previous topic - Next topic

Silta vai tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Silta
19 (4.7%)
Tunneli
109 (27.1%)
Ei kumpaakaan
249 (61.9%)
EOS
25 (6.2%)

Total Members Voted: 402

Kim Evil-666

Miksi ihmeessä pitäisi rakentaa?? Tuon tunnelin päässä ei ainakaan valoa olisi näkyvissä.

Ei kaikkea pidä rakentaa ainoastaan sen takia, että se pystytään rakentamaan. Eiköhän Suomella ole tähdellisemppääkin käyttöä rahoillensa, kuin kaikenmaailman puuhastelut, jotka hyödyttäisivät vain osaa kansalaisistaan ja jota ilmankin he varsin hyvin tulevat toimeen.

Laittaisivat ne rahat sellaisiin uusiin innovaatioihin, joilla matut saataisiin palautettua mahdollisimman nopeasti ja kustannustehokkaasti pois maastamme.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Alapo

Tallinnan ja Helsingin asukkaat häviäisivät koko tunnelijupakassa. Tallinnan asuntojen hinnat ja muutkin kustannukset karkaisi, osan suomalaisista muuttaen tallinnaan, halvempien asuntojen ja halvemman safkan perään, samalla osa työväestä siirtyisi lopullisesti viroon vuokratyöksi, kun olisi helppo ja nopea tehdä työpäivä suomessa. En usko että junalipun hinnaksi tulisi jatkuvasti yli 30e tallinnan päässä, monesti jos viron puolelta varaa matkan laivoillekin, viron viking/tallink-kortilla, hinta on eri mitä suomesta ostettuna.

Helsinkiin tulisi kyllä sitten matuilla tilaa, kun osa ihmisistä siirtyisi asumaan Tallinnaan asumaan, kun olisi helppo, nopea ja vaivaton yhteys.

Arvoton

Quote from: millla on 06.01.2016, 10:25:01
Tunneli helpottaisi liikaa taakanjakoa. Eiköhän Baltian maat kannata ennemminkin pitää matuvapaana ja vaikeapääsyisenä saarekkeena sekä tulevaisuuden turvapaikkana vainotuille kristinuskoisille.

Nii, tota, minkälaisia mielipiteitä on tullut eestiläisiltä tai sikäläisiltä poliitikoilta? Pekka Saurille tunneli kuuluu olevan unelma. Hesasta junalla Tallinnaan, sieltä sitten Varsovaan ja sieltä taas Berliiniin. Silloin Suomi ei olisi enää Euroopan perämettä.

Voi vee, mitä noi unelmoijat horisee.

Monta vuotta pelkkä VR on kilpaillut lentoyhtiöiden kanssa pelkässä Lapin liikenteessä. Veronmaksajien kustantama tunneli ja junaliikenne tietysti olisi kiva. Ja velkaakin voimme ottaa maailman tappiin.

Mä haluun Varsovaan. Lähden siis junalla, koska sillä pääsee sinne 6 tunnissa lentoon vaadittavan tunnin (toinen toki siirtymisiin ja terminaalissa jonotteluun) sijaan.

Siili

On selvää, että suomalaisten ja virolaisten elintasoero kaventuu ajan myötä.  On vielä epäselvää, missä määrin se tulee olemaan virolaisten elintason nousua ja missä määrin suomalaisten elintason laskua.

En oikein usko, että tunneli olisi tässä suhteessa mikään win-win-projekti.

Eino P. Keravalta

Vaikea nähdä, mihin tuollaista turhuuden tunnelia tarvittaisiin: Suomihan lähettää jo nyt lapsilisät eestiläisille pankin kautta, ei niitä auton hansikaslokerossa kuljetella.

Ainoa, joka tunnelia 'tarvitsisi', olisi suomalainen kalianhakija, mutta hänkin tarvitsee kuskin, kun on itse kännissä hakureissun ajan. Laiva on tässä kätevämpi, koska periaatteessa yhdellä kuskilla voidaan kuljettaa 2 000 känniläistä hakemaan kaliaa. Autokuskeja tarvittaisiin tuhat kappaletta ja autoja sama määrä.

Tästäkin ongelmasta päästään, kun Suomi laskee alkoholiveronsa mahdollisimman lähelle nollaa. Silloin Suomesta tullaan hakemaan juomia ja Suomen matkailuelinkeino elpyy: muista maista kannettaisiin rahaa Suomeen kun nyt typerästä alkoholiverosta johtuen suunta on päinvastainen. Samoin suomalaisten ostovoima nousee, kun rahaa jää muuhunkin kuin kaliaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

zache

Quote from: Aeon on 24.06.2014, 02:48:55Sähköllä toimivia maansiirtokoneita on jo, esim. täällä. Kaapelia vaatii toimiakseen ja noilla ei ole sähkökäyttöisiä dumppereita eli niille ei ilmeisesti ole kysyntää tai teknologia ei ole vielä tarpeeksi kehittynyttä. Akuilla toimivia värkkejä en ole löytänyt.

Juu, ruotsalaiset ovat käyttäneet pitkään kaivoksissaan trollikkapohjaisia dumppereita ja Joy global tekee kokonaan akkukäyttöisiä. Nuo kokonaan akkukäyttöiset ovat olleet ilmeisen huono bisnes toistaiseksi, koska niitä tehneet firmat ovat menneet konkurssiin, mutta hybridit joissa suurin osa ajasta ollaan kaapelin / sähkökiskon varassa ja sen ulkopuolella toimitaan hetkittäin akuston / dieselmoottorin tuottaman sähkön varassa ovat toimivampi konsepti. Sandvikilla on näemmä myös johdon päässä olevia maansiirtokoneita.

Raksa_Mies

Quote from: zache on 06.01.2016, 11:45:29
Quote from: Aeon on 24.06.2014, 02:48:55Sähköllä toimivia maansiirtokoneita on jo, esim. täällä. Kaapelia vaatii toimiakseen ja noilla ei ole sähkökäyttöisiä dumppereita eli niille ei ilmeisesti ole kysyntää tai teknologia ei ole vielä tarpeeksi kehittynyttä. Akuilla toimivia värkkejä en ole löytänyt.

Juu, ruotsalaiset ovat käyttäneet pitkään kaivoksissaan trollikkapohjaisia dumppereita ja Joy global tekee kokonaan akkukäyttöisiä. Nuo kokonaan akkukäyttöiset ovat olleet ilmeisen huono bisnes toistaiseksi, koska niitä tehneet firmat ovat menneet konkurssiin, mutta hybridit joissa suurin osa ajasta ollaan kaapelin / sähkökiskon varassa ja sen ulkopuolella toimitaan hetkittäin akuston / dieselmoottorin tuottaman sähkön varassa ovat toimivampi konsepti. Sandvikilla on näemmä myös johdon päässä olevia maansiirtokoneita.

Mihin tarvittaisiin akkutoimisia maansiirtoautoja?

Totti

Tässä tunnelihankkeessa ongelmana ei ole tekniikka. Sitä on jo olemassa. Tunnelin voi rakentaa ja sen saa toimimaan. Talous on kuitenkin täysin onnettomalla pohjalla koska asiakkaita ei yksinkertaisesti tule riittämään tuottamaan tarpeeksi liikevaihtoa, jotta hanke olisi kannattava.

Suur-Tallinnassa on 430 000 asukasta ja Suur-Helsingissä 1,2 miljoonaa. Tunnelijunan välitön asiakaskunta on siis noin 1,6 miljoonaa henkeä, joka on alle 10% Lontoon ja Pariisin vastaavasta välittömästä asiakaskunasta (18 miljoonaa), joita Eurotunneli yhdistää (asiakaskunta sisältää tässä myös tavaraliikenteen, jota ei tarvitse eritellä).

Jos mukaan otetaan koko Suomi ja Baltia, niin laajempi asiakaskunta on 11 miljoonaa eli noin 60% Lontoon ja Pariisin välittömästä asiakaskunnasta tai noin 8% Britannian ja Ranskan laajemmasta asiakaskunnasta (yht. 127 miljoonaa).

Tunneli ei koskaan palvele suurempaa asiakasmäärä kun Suomi ja Baltia koska näiden ulkopuolelta ei ole mitään järkeä matkustaa mantereelle/Suomeen junaa käyttäen kun halvempia ja nopeampia lentojakin on tarjolla.

Tämä tarkoittaa, että optimistisinkin arvio antaa tunnelin potentiaaliseksi asiakasmääräksi 11 miljoonaa ihmistä eli joka tapauksessa noin 10% siitä mitä Eurotunnelilla on.

Koska tunneli tulee maksamaan vähintään yhtä paljon kun Eurotunneli, joka sekin on ollut tappiollinen, on silkkaa fantasiaa kuvitella, että se voisi olla voitollinen potentiaalisella asiakasmäärällä, joka on 10% Eurotunnelin vastaavasta. Tunnelihankkeen talous kaatuu siis jo alkumetreillä pelkästään asiakaspotentiaalia analysoimalla.

Mutta tässä on myös kyse vaihtoehtoisesta sijoitusstrategiasta. Jos tunneli maksaa 10 miljardia euroa, niin herää kysymys mitä muuta samalla rahalla voitaisiin tehdä? Onko todellakin järkevä sijoittaa tällainen rahasumma tappiolliseen tai korkeintaan heikosti tuottavaan tunneliin, jos se voisi tuottaa muualla paljon paremmin?

Miljardiluokan sijoituskohteita, jotka loisi sekä pysyviä työpaikkoja, runsaasti veroeuroja ja voittoa omistajille on vaikka kuinka paljon. Helpoin sijoitus olisi vaikka kartuttaa valtion osakesalkku koko sumalla ja hyödyntää osinkotuotot.

Tallinnan tunneli on kaupallisesti täysin kuollut hanke. Se ei koskaan tule olemaan edes lähimainkaan kannattava ja tällaisten rahakasojen haaskaaminen yhteen kapean sektorin rakennusprojektiin on jo luonteeltaan täysin järjetön idea.

Sen takia ihmettelenkin miksi teetetään huuhaa analyysejä täysin epärealistisilla numeroilla sen sijaan, että katsottaisiin miten muut tunnelihankkeet maailmalla ovat menestyneet. Ulkomaan kokemuksen perusteella tämä hanke kannattaa haudata saman tien jos se tukeutuu suomalaisen veronmaksajien kukkaroon.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

ruikonperä

Tunnelia voi myös arvottaa henkireikänä Eurooppaan kun Putler käskee liikekannallepanon.
Rakenteet saattaisi olla äkkiä halkeamisvaarassa mutta eiköhän Etelä-Helsinki olisi jo ehditty silloin evakuoida putkeen.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

zache

Quote from: Raksa_Mies on 06.01.2016, 12:35:04
Mihin tarvittaisiin akkutoimisia maansiirtoautoja?
Ketjun aikaisemmassa vaiheessa mietittiin tunnelin käytännöntoteutusta ja sitä, että dieselmoottorit ovat pakokaasujen takia vähän huonoja kiven kuljetuksessa pois tunnelista. Nuo sähkötoimiset maansiirtokoneet yms olivat esimerkkinä siitä, että tuon tyyppistä tekniikkaa on käytössä jo. Akkukäyttöisiä vehkeitä ei varmaan tarvittaisi tunnelissa mihinkään, mutta ABB:n johdinautotyyppinen maansiirtoauto olisi varmaankin ihan pätevä.

Ullatusnillitus

Quote from: Siili on 06.01.2016, 11:23:19
On selvää, että suomalaisten ja virolaisten elintasoero kaventuu ajan myötä.  On vielä epäselvää, missä määrin se tulee olemaan virolaisten elintason nousua ja missä määrin suomalaisten elintason laskua.

En oikein usko, että tunneli olisi tässä suhteessa mikään win-win-projekti.

Ainoastaan siinä tapauksessa, että tunnelista tehtäisiin umpitunneli, jonne sijoitetaan kaikki ensi vuonna Suomeen tulevat 100 000 partalasta.

PostScriptum

Huomaamatta muutetaan tunnelin suunta kohti Pohjanmerta ja sitten kohti Afrikkaa. Ylösnousemus keskelle Saharaa. Tulee vettä ja viljelijät.

Raksa_Mies

Quote from: zache on 06.01.2016, 15:12:44
Quote from: Raksa_Mies on 06.01.2016, 12:35:04
Mihin tarvittaisiin akkutoimisia maansiirtoautoja?
Ketjun aikaisemmassa vaiheessa mietittiin tunnelin käytännöntoteutusta ja sitä, että dieselmoottorit ovat pakokaasujen takia vähän huonoja kiven kuljetuksessa pois tunnelista. Nuo sähkötoimiset maansiirtokoneet yms olivat esimerkkinä siitä, että tuon tyyppistä tekniikkaa on käytössä jo. Akkukäyttöisiä vehkeitä ei varmaan tarvittaisi tunnelissa mihinkään, mutta ABB:n johdinautotyyppinen maansiirtoauto olisi varmaankin ihan pätevä.

Pakokaasut poistetaan tuuletuksella ja tuota kiveä joudutaan ajamaan tunnelin ulkopuolellakin pitkiä matkoja. Kiveä itsessään tulisi about 10 miljoonaa kuutiota (josta puolet hesan päässä). Tunnelin työnaikainen sähköistys sinällään olisi melkoinen ongelma myös. Jumbo vaatii hemmetisti sähköä ja häviö 40 kilsan päässä olisi jo melkoinen. Lisäksi tuuletus yms. vie myös paljon sähköä.

taannehtiva seuralainen

#283
Wikin mukaan kanaalitunneli maksoi 10mrd puntaa , pituus 50,5km.
Pasila- Ulemiste tunneli n. 100km, hinta vahintaan 20mrd euroa.
Kilpailutetaan se ranskalaisille, hinta tule oikeasti 30mrd euroa ja valmistuu v.2100

elukka

Quote from: siviilitarkkailija on 02.04.2014, 15:51:23
Venäläisillä on Ekranoplan, vedessä kulkeva suihkukone jolla voisi huristella itämertapitkin Saksaan jos haluaa. Tosin lentokoneetkin on jo keksitty jos haluaa edullisemmin matkustaa. Ei maksa kun muutaman kympin matka ja veronmaksajille ei mitään.

Suomen armeijalla on pari turhaa ilmatyynyalusta. Niistä saisi vallan huimat matkavälineet Tallinnaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Pelican

Kuvitelkaa tämä australialainen ekranoplan suurennettuna Helsinki Tallinna välille!
https://www.youtube.com/watch?v=TYFEFekPzDM

Oikein suunniteltuna ekranoplan lentää myrskyisen aallokon yläpuolella ja hyppää ylös, kun laivaliikenne on liian vilkas. 1930-luvulla Helsinki - Tallinnan väli lennettiin Junkers 52:lla nopeammin kuin nyt suihkukoneajalla, kun lasketaan lentokenttämuodollisuudet mukaan.

Kun tunnelia kaivataan, pitäisi jo unohtaa meren pohjaan kalliit muinaisen roomalaisen hevosen perseen levyiset raideleveydet (länsi-Eurooopan junat) tai Tsaarin aikainen raideleveys (Suomi-Viro-Venäjä) ja kuinkakohan paljon halvemmalla saisi pelkän putken Tallinnaan?

Tekihän ryssät juuri maakaasuputkenkin Saksaan. The Tube merenpohjassa voisi olla hieman isompi kuin maakaasuputki?

Elon Muskin ideaa voisi soveltaa:
https://www.rt.com/usa/313071-hyperloop-musk-pneumatic-spacex/

Eli: kiitos tekniikan kehityksen: EI JUNATUNNELIA Tallinnaan tsaarinaikaisella junaperiaatteella.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

ArtturiE

Quote from: Ullatusnillitus on 06.01.2016, 15:15:10
Quote from: Siili on 06.01.2016, 11:23:19
On selvää, että suomalaisten ja virolaisten elintasoero kaventuu ajan myötä.  On vielä epäselvää, missä määrin se tulee olemaan virolaisten elintason nousua ja missä määrin suomalaisten elintason laskua.

En oikein usko, että tunneli olisi tässä suhteessa mikään win-win-projekti.

Ainoastaan siinä tapauksessa, että tunnelista tehtäisiin umpitunneli, jonne sijoitetaan kaikki ensi vuonna Suomeen tulevat 100 000 partalasta.

Rikastuminen varmistettaisiin loppusijoittamalla umpitunneliin ydinjätettä ja lopuksi tulppa päähän.
Eikö olisi muka win-win?
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA


Rubiikinkuutio

Quote from: elukka on 22.02.2016, 08:02:47
Ekranoplan tulee, ensin pienillä yksiköillä

http://www.tallinna24.ee/artikkeli/367274-pian-tallinnaan-paasee-puolessa-tunnissa-merta-pitkin-tai-vahan-sen-ylapuolella'

"Matka taittuu noin puolessa tunnissa ja mukaan mahtuu 12 matkustajaa kerralla. Matkan hinnan arvioidaan asettuvan laiva- ja lentolippujen välimaastoon."

150 euroa on perushinta edestakaisin lentokoneella. Lentokonehan kilpailee huonosti, kun tuo lienee kulkisi keskustasta keskustaan ja ilman tolkuttoman pitkiä lentokenttäodotteluja.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Faidros.

Tämmöistä laki/asetus sanoo maaefektialuksista.
www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2003/20030071/20030071_2
Mahtaa olla kiemuraista menoa, kun kaikkia aluksia tarvii väistää ja viheltimellä tai kumistimella(erotuksena laivakellosta) äänimerkki 2 min välein,
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

elukka

Quote from: Faidros. on 22.02.2016, 08:31:57
Tämmöistä laki/asetus sanoo maaefektialuksista.
www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2003/20030071/20030071_2
Mahtaa olla kiemuraista menoa, kun kaikkia aluksia tarvii väistää ja viheltimellä tai kumistimella(erotuksena laivakellosta) äänimerkki 2 min välein,

kaippa tuo laki ja asetus on jotenkin hoideltu kun se tulee kerran tuohon liitelemään
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Kyklooppi

Ei taida olla virolaisten mielestä kovin hyvä idea enää.
Ihmisjäte.

Faidros.

Vesterbacka lopetti Roviossa ja alkaa kaivamaan tunnelia Tallinnaan.
www.iltalehti.fi/uutiset/2016062121773724_uu.shtml
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

UgriProPatria

Ei herranenaika kumpaakaan.

Kyllä laivamatka on parempi, mutta siinäkin pitäisi olla enemmän viranomaisvalvontaa, niinkuin Venäjän rajalla.

Samoin kaikkea rajavalvontaa, myös Ruotsin ja Norjan välillä tulisi tiukentaa.

Mutta suurin vahinko on kyllä jo tapahtunut. Toisaalta, tämänkin vahinkokierteen voisi jo katkaista.

Halveksin maanpettureita, heillä ei ole edes ihmisinä mitään arvoa, eivät ole mitään. Ovat pahempia kuin itse vihollinen. Pthyi!

Eläimetkin suojelevat paremmin omaa pesäänsä.

xor_rox

Quote from: Kyklooppi on 22.02.2016, 22:30:13
Ei taida olla virolaisten mielestä kovin hyvä idea enää.

Jep, varoittakaa virolaisia. He tuskin haluavat Englannin kanaalin tunnelin kaltaista likaviemäriä Suomenlahdelle.

Roope

Quote from: Faidros. on 22.06.2016, 07:32:22
Vesterbacka lopetti Roviossa ja alkaa kaivamaan tunnelia Tallinnaan.
www.iltalehti.fi/uutiset/2016062121773724_uu.shtml

Quote from: IltalehtiMyös Vesterbacka on lopen kyllästynyt Suomen asenneilmapiiriin. Mutta hän ei valita ja lähde pois. Hän jää ja haluaa nostaa Suomen talouskasvuun.
...
Hän jatkaa suomalaisen koulutusosaamisen levittämistä maailmalle, erityisesti Aasiaan ja Yhdysvaltoihin. Kasvuyritykset kouluttavat opettajia ja luovat opetusmalleja.
...
Vesterbacka on myös suunnitellut tunnelin rakennuttamista Helsingistä Tallinnaan. Työ vaatii 15 miljardin sijoituksen. Hänen mukaansa tunneli kasvattaisi 1,3 prosenttia BKT:ta.

Suunnitelmissa on myös kehärata Pietariin.

- Tästä tulee koko Euraasian kasvavin talousalue seuraavaksi sadaksi vuodeksi. Sellainen, hän sanoo painokkaasti.

Nyt Vesterbacka aikoo opetella kiinan kielen. Hän on kuullut, että siihen vaaditaan 8 viikkoa, 15 tuntia päivässä. Tälle hän raivaa tilaa kalenteristaan.

Vesterbackan projektit kuulostavat hulluista ideoista. Tallinna-Helsinki-tunnelia varten Vesterbackalla on nyt rakennuskirja, koska hän ei tiedä tunneleista mitään. Hän kuvailee projektissa olevan "Peter ja pari sen frendiä".

Jos Peter Vesterbackan suunnitelmia olisi kuunnellut 20 vuotta sitten, olisi ollut vaikea kuvitella, että hän on tosissaan tai että projektit onnistuvat. Mutta vuonna 2016 hänen saavutuksensa jo kertovat, että hän ei vain puhu. Hän myös tekee.

Totta. Vesterbacka ei valita ja lähde pois. Hän vain valittaa, vuodesta toiseen.

Vesterbacka suunnitteli muutama vuosi sitten 100 000 ulkomaalaisen opiskelijan kouluttamista Suomen korkeakouluissa. Koulutus oli tarkoitus polkaista pystyyn tuosta vaan 2-3 vuodessa, ja tämä olisi ollut Suomelle valtava rahasampo.

Tälläinen ei ole vain suuruudenhulluutta vaan myös tyhmyyden ja tietämättömyyden ylistystä. Mitään konkreettista ei koskaan tapahtunut, eikä siinä mitään järkeä olisi ollutkaan. Vesterbacka tietysti syyttää suurisuuntaisten suunnitelmiensa kaatumisesta "suomalaisten asenneilmapiiriä".

Samoin tunnelihankkeesta ja sen reunaehdoista hänellä ei ole ollut mitään ymmärrystä (lukee parhaillaan  "rakennuskirjaa"), mutta esitti silti muutama viikko sitten rakentavansa tunnelin ennen tietoa rahoittajista, alustavasta suunnitelmasta tai edes hankkeen perusfaktoista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Quote from: Roope on 22.06.2016, 15:24:12
Nyt Vesterbacka aikoo opetella kiinan kielen. Hän on kuullut, että siihen vaaditaan 8 viikkoa, 15 tuntia päivässä. Tälle hän raivaa tilaa kalenteristaan.

Opiskelustaan innostunut Vesterbacka haluaa kiinan kaikkiin päiväkoteihin ja Suomen viralliseksi kieleksi. Ihan vain "päättämisestä" ja "uskaltamisesta" kiinni tämäkin.

QuoteRovion jättänyt Vesterbacka päätti opiskella kiinan kahdeksassa viikossa – nyt hän haluaa kielen Suomen päiväkoteihin
...
Peliyhtiö Rovion jättänyt Peter Vesterbacka on käyttänyt suuren osan kesästään kiinan kielen opiskeluun Pekingin normaaliyliopistossa. Kaksi kuukautta sitten hän ei osannut maailman puhutuinta kieltä lainkaan, mutta vajaan kahdeksan viikon opiskelun jälkeen hän osaa vastata kysymyksiin ja kehua startup-tapahtuma Slushia kiinaksi. Ääntämys on hapuilevaa ja virheitä tulee, mutta ero kahden kuukauden takaiseen nollatasoon on huikea.
...
Kahdeksannen opiskeluviikkonsa loppupuolella Vesterbacka ei puhu kiinaa kovin sujuvasti, mutta puhuu kuitenkin jonkin verran. Saavutus on hyvä siihen nähden, että vielä kesäkuun alussa hän ei osannut kieltä lainkaan.
...
"Nyt kun Suomessa ihmetellään, miten pärjäämme tulevaisuudessa, pitäisi uskaltaa tehdä vähän isompia liikkeitä. Mielestäni ihan hyvin voisi laittaa kiinan päiväkoteihin", Vesterbacka täräyttää.

"Jos vain päätettäisiin, että meillä on kiinan opiskelumahdollisuus kaikissa päiväkodeissa."
...
"Pitäisi uskaltaa tehdä tällaisia asioita. Että vain päätetään, että suomen ja ruotsin lisäksi meillä on englanti ja kiina virallisina kielinä."

"Ei se tarkoittaisi, että kaikki virkamiehet puhuisivat kiinaa tai englantia, mutta ainakin, että voi asioida englanniksi tai kiinaksi. Se olisi aivan kreisin iso etu."
Helsingin Sanomat 13.9.2016
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Alarik

Quote from: Roope on 13.09.2016, 03:40:05
...Mielestäni ihan hyvin voisi laittaa kiinan päiväkoteihin", Vesterbacka täräyttää.
...vain päätetään, että suomen ja ruotsin lisäksi meillä on englanti ja kiina virallisina kielinä."

Voisiko Suomi olla riittävän kypsä ja sivistynyt, että päästäisiin ihme 'metsäläisten holhoamisasenteesta' oikeasti vapaaseen sivistysmaahan, jossa ihmiset saavat itse valita mitä kieliä äidinkielensä lisäksi haluavat lukea, ja missä vaiheessa elämäänsä?

Vähän kuin siirryttäisiin kommunistisesta kieliopintojen 5-vuotissuunnittelusta (opettelehan nyt nämä pakolla) vapaaseen markkinatalouteen (kannattaa yrittää löytää oma kielivalikoima, joka poikkeaa muista ja jolla menestyt)?

Raksa_Mies

Kaiken kaikkiaan tunneli-hanke on järjetön. Kustannusarvio 15 miljardia. Ja tuossa ei  ole kyseessä perinteinen tunnelin louhinta. Lopulliset kustannukset lienevät reilusti yli 20 miljardia. Lisäksi laivalla pääsee Tallinnaan parissa tunnissa hyvin edullisesti.Lisäksi keski-euroopan erilainen raideleveys tuottaa oman ongelmansa. Ei jatkoon.

UgriProPatria

Tunneli on kallis, sille ei ole vastaavaa hyötykäyttöä ja sen lisäksi on altis terrorismille. Kiitos suvakkien, tämä seikka on aina otettava huomioon, kun ennen asiallisiin maihin on päässyt pesiytymään ulkomaalaisia muslimeja.

Me ei tienattu tällä. Tunnelista voisi olla hyötyä Suomen ja Euroopan väliselle kaupankäynnille, mutta, se terrorismi. 15 miljardia taivaan tuuliin, vain koska allahuakbar ei ole kasvanut aikuiseksi, vaan aina niin pahoittaa mielensä.

ikuturso

Oleellinen kysymys. Kumpaan päähän tunnelia muodostuisi viidakkokampus mallia Calais?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-