News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Pitäisikö Helsingin ja Tallinnan välille saada tunneli?

Started by Micke90, 02.04.2014, 14:47:00

Previous topic - Next topic

Silta vai tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Silta
19 (4.7%)
Tunneli
109 (27.1%)
Ei kumpaakaan
249 (61.9%)
EOS
25 (6.2%)

Total Members Voted: 402

vilach

QuoteEurotunneli Britannian ja Ranskan välillä on 50 km ja maksoi 11 miljardia euroa. Tunneli avattiin 1994 ja 2007 se teki pienen voiton
Taas pelkkää mutua, tutkisit asiaa vähän enemmän, ennen, kuin kirjoitit. Ranskan ja englannin välillä on maaperä, täällä on kallioperä. Rakentaminen kallioperässä on useita kertoja halvempaa, kuin maaperässä. Norjassa on useita vedenalaisia tunneleita kallioperässä. Ranskan ja englannin välillä on 3 tunnelia, täällä riittäisi 1 kaksiraiteinen. Tunneli maksaisi korkeintaan 1.5 miljardia. Nykyään tallinnan ja helsingin välillä tehdään 7 miljoonaa henkilömatkaa. Jos kauttakulkumaksu olisi 10 euroa, niin vuodessa se tekisi 70 miljoonaa. Sen lisäksi tunnelin läpi kuljettaisiin henkilöautoja, rekkoja, tavarajunia.

Quoteämän perusteella kukaan yksityinen sijoittaja ei lähtisi rahoittamaan vielä pitempää 80 km tunnelia Helsingin ja Tallinnan välillä, joiden talousalueet ovat alle 5% Britannian ja Ranskan yhteisestä taloudesta.
Taas mutua. Norjassa on vedenalaisia tunneleita, jotka yhdistävät hyvin pieniä talousalueita.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_subsea_tunnels_in_Norway
QuoteJos tunneli rakennettaisiin se pitäisi rahoittaa läpikulkumaksuilla. Jos ne ovat alhaiset ne tappavat laivaliikenteen maiden välillä ja työpaikkoja menetetään.
Taas sama mantra. Helsingissä yli 100 vuotta sitten raitiovaunujen vetovoima oli muutettu hevosista sähköön. Se oli todella huono asia, ihmiset menettivät työpaikkoja!!! Aikainaan puhelinverkoissa johtoja yhdistivät ihmiset, sitten tuli automatiikka. Se oli kauhea, ihmiset menettivät työpaikkoja!!! Aikainaan maataloudessa hevoset ja ihmiset oli korvattu traktoreilla, se oli kauheaa. Hävisi valtava määrä työpaikkoja!!!

Jos estää uusien asioiden tuloa, jotka "tuhoavat" työpaikkoja, niin nyt me eläisimme kivikaudessa. Kehitys aina "tuhoaa" työpaikkoja. Lainausmerkeissä, koska näille ihmisille voi luoda uusia työpaikkoja, kun maataloudessa ihmiset ja hevoset oli korvattu traktoreilla, nämä ihmiset alkoivat valmistaa muita tavaroita, eli siirtyivät uusille aloille. Vain ihmiset, jotka eivät ymmärrä lainkaan miten talous toimii ja miten yhteiskunta kehittyi viimeisten vuosisatojen aikana voivat vastustaa uusia asioita hokemalla typerää mantraa "työpaikkoja menetetään".

Totti

Quote from: vilach on 21.06.2014, 16:01:13
Tunneli maksaisi korkeintaan 1.5 miljardia.

Hinta-arviosi lienee keksitty ja täysin alakanttiin. Mutta myös 1,5 miljardin hintalappu on liian korkea.

QuoteNykyään tallinnan ja helsingin välillä tehdään 7 miljoonaa henkilömatkaa. Jos kauttakulkumaksu olisi 10 euroa, niin vuodessa se tekisi 70 miljoonaa. Sen lisäksi tunnelin läpi kuljettaisiin henkilöautoja, rekkoja, tavarajunia.

Tunneli rakennettaisiin käytännössä lainarahalla. Jo 3% korko lainalle tarkoittaisi 45 miljoonan euron korkokustannuksia vuosittain. Jäljelle jäisi 25 miljoonaa, josta pitäisi kattaa vakuutukset, huollot, energian, logistiikan, markkinoinnin, myynnin jne. Parhaimmassakin tapauksessa voitto jäisi muutamaan miljoonaan euron eli sijoitetun pääoman tuotto laskettaisiin promilleissa.

Tämä siis sillä oletuksella, että kaikki laivamatkustajat vaihtavat tunneliin. Näinhän ei tule tapahtumaan koska laivayritykset tietysti tekevät vastatoimia, joilla estetään asiakaskato. Alennetaan risteilyhinnat jne.

Lisäksi osa viehätyksestä mennä Tallinnaan on juuri laivamatka palveluineen ja laivat tarjoavat yösijaa yöpyville asiakkaille. Tunneliasiakkaiden pitää hankkia kallis hotelli tunnelitaksan päälle. Tunnelin houkuttelevuus ei siis välttämättä ole lainkaan niin suuri kun oletat. Tunnelin pääasiakkaat olisivat pikaisesti hääviinoja Virosta hakevat suomalaiset.

Mikään yksityinen taho ei laita rahojaan näin heikosti kannattavaan hankkeeseen eli se jäisi kokonaan veronmaksajien kustannettavaksi.

Tämä hanke on järjetön. Sillä korvattaisiin jo hyvin toimiva liikenne valtavin kustannuksin. Se ei myöskään edistäisi Suomen taloutta mitenkään koska heikon ostovoiman virolaiset tuskin alkaisivat matkustaman nykyistä enempää kuluttamaan rahojaan Helsingin kalliissa kaupoissa.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

vilach

Quote from: Totti on 21.06.2014, 23:42:42Hinta-arviosi lienee keksitty ja täysin alakanttiin.
Minä tutkin asiaa, enkä mutuile, kuten lähes kaikki muut tekevät.

Tässä dokumentissa on annettu hinnaksi 2.1 miljardia. Se vaihtoehto sisältää 2 paksua tunnelilla kallioperässä, paksun huoltotunnelin + kaksi 12 km pitkää paksua tunnelia sedimenttikerroksessa. 2 tunnelia kallioperässä on liikaa, riittää 1, erillista huolto/pelastustunnelia ei tarvita, sedimenttikerroksessa riittää 1 6 km pitkä tunneli. Eli voi rakentaa alle miljardilla. Se on matkustajunille sekä kuormajunille, pelkkä matkustajavaihtoehto olisi vielä edullisempi.

QuoteTunneli rakennettaisiin käytännössä lainarahalla.
Tunneli rakennettaisiin yksityisellä rahalla, olisi luotu osakeyhtiö, jolla olisi osakeanti.

Quoteenergian
Energiaa junat kuluttaisivat todella vähän per matkustaja.
Quotemarkkinoinnin
Mitä markkinointia tunneli vaatii? Pitääkö vuodesta toiseen näyttää telkkarissa sen mainoksia? Minusta tälläiset projektit eivät tarvitse lainkaan markkinointia. Tarvitseeko markkinointia itähelsingin metrorata?

Quotemyynnin
Sitä varten pitää vain lisätä VR:n tietokantaan uusia junia.

QuoteParhaimmassakin tapauksessa voitto jäisi muutamaan miljoonaan euron eli sijoitetun pääoman tuotto laskettaisiin promilleissa.
Taas mutuilet. Tälläisilla projekteilla voitto laksetaan ihan toisin.
Esim. hinta miljardi. Tulot esim. 100 miljoonaa vuodessa. Huoltokulut esim. 30 miljoonaa vuodessa. Voitto 70 miljoonaa vuodessa, osakkeen omistajat saavat 7% osingon vuosittain, sen nimellinen määrä nousee koko ajan inflaation mukana, koska tulot kasvavat inflaation mukana. Sen todellinen määrä pysyy samana.

QuoteTämä siis sillä oletuksella, että kaikki laivamatkustajat vaihtavat tunneliin.
Jos matka tunnelin läpi maksaisi esim. 15 euroa ja matka kestäisi alle tunnin niin valtaosa siirtyisi tunneliin. Sen lisäksi tunnelin takia kokonaismatkustajamäärä kasvaisi.
QuoteNäinhän ei tule tapahtumaan koska laivayritykset tietysti tekevät vastatoimia
Niiden pitäisi vain myydä suuren osan laivoista ja saaduilla tuloilla lunastaa osakkeita.
QuoteLisäksi osa viehätyksestä mennä Tallinnaan on juuri laivamatka palveluineen ja laivat tarjoavat yösijaa yöpyville asiakkaille.
Tämä asia hoituisi itse markkinavoimilla. Kävisi ilmi, miten suuri kysyntä laivoille olisi ja olisi myyty ei kaikki laivat, vaan tietty määrä.
QuoteTunnelin houkuttelevuus ei siis välttämättä ole lainkaan niin suuri kun oletat.
Jos 15 eurolla pääsisi ydinkeskustasta (asema olisi kallioperässä rautatientorin metroaseman lähellä) alle tunnissa tallinaan, niin houkuttelevuus  olisi suuri.

QuoteMikään yksityinen taho ei laita rahojaan näin heikosti kannattavaan hankkeeseen
Näytä laskennat, jotka todistavat väitteesi oikeaksi.

Mrusu

Tunneli, ehdottomasti. Ihannetilanteessa myös Ruotsiin pääsisi tunnelia pitkin. Matka tosin taitaa olla liian pitkä.
Quote from: hattiwatti on 03.11.2016, 12:36:47Ei sen tarvitse akuutisti johtaa mihinkään, vaan toimia sotana apatiaa vastaan. Sitä apatiaa, jonka voi vaikkapa nähdä Suomen sisun keskiolut-turvotus-keskiviikkokerhossa.

Aeon

Henkilökohtainen mielipide on, että tunneli olisi kiva. Pääsisi Keski-Eurooppaan ja takaisin kätevästi omalla autolla, eikä tarvitsi viettää laivassa aikaa kännäävien ihmisten kanssa (kännääminen laivalla on toki joissain tilanteissa ihan mukavaa). Tässä mielipiteessä painaa eniten mieltymykseni autoreissuihin.

Mitä kannattavuuteen tulee, niin jos se olisi niin halpa / kannattava, kuin täällä mainostetaan, niin kai jokin yksityinen taho olisi jo rakennushommissa. Markkinataloudessa pääomien on tapana suuntautua sellaisiin projekteihin, jotka tuottavat (riittävästi) voittoa.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Totti

Quote from: vilach on 22.06.2014, 00:26:50
Quote from: Totti on 21.06.2014, 23:42:42Hinta-arviosi lienee keksitty ja täysin alakanttiin.
Minä tutkin asiaa, enkä mutuile, kuten lähes kaikki muut tekevät.

Tässä dokumentissa on annettu hinnaksi 2.1 miljardia.

Olet jo nyt korottanut esimerkkisi hintaa yli 2 miljardiin eli kannattavuus laski entisestään. Lisäksi nämä hinnathan eivät päde joskus 10 vuoden päästä kun rakentaminen aloitettaisiin. On selvä että hinta lasketaan joka tapauksessa useassa miljardissa, joka romuttaa kaikki kannattavuuslaskelmat.

Quote
QuoteTunneli rakennettaisiin käytännössä lainarahalla.

Tunneli rakennettaisiin yksityisellä rahalla, olisi luotu osakeyhtiö, jolla olisi osakeanti.

Kukaan ei sijoita pari miljardia osakepääomaa johonkin firmaan, jolla ei ole muuta kun piirustuksia pöydällä ja epäedullinen tuottavuuslaskelma. Maailmalla on tuhansia muita kannattavampia sijoituskohteita eikä yksityinen raha yksinkertaisesti hakeudu kannattamattomiin hankkeisiin.

Tämän kokoluokan hankkeet rahoitetaan sen takia aina velaksi koska se on ainoa tapa saada pääoma kasaan. Mutta koska tuotto väistämättä on heikko, velat on pakko taata jotenkin ja ainoa takaajataho on valtio joka silloin myös voi päätyä maksumieheksi. Eli tavalla tai toisella veronmaksajien on pakko osallistua tällaisen hankkeeseen. Toki tämän tunnelin voi rakentaa verovaroilla.

Quote
Quoteenergian

Energiaa junat kuluttaisivat todella vähän per matkustaja.

Kaikki kulut pitää aina repiä lippujen hinnasta. Jos kyse on junatunnelista niin päälle tulee myös junien huollot ja junien hankkiminen. Yksi Eurostar juna maksaa noin 60 miljoonaa euroa. Siitä tulee jokunen sata miljoonaa vielä lisää hintaa hankkeelle.

Quote
Quotemarkkinoinnin

Mitä markkinointia tunneli vaatii?

Jos myyt lippuja ne pitää markkinoida.

QuoteMinusta tälläiset projektit eivät tarvitse lainkaan markkinointia. Tarvitseeko markkinointia itähelsingin metrorata?

Metro, joka vie kiireisiä työmatkustajia reitillä ilman kilpailua on ihan eri tuote kun juna joka vie turisteja reitillä, joka kilpailee laivojen ja lentojen kanssa. VR on tässä lähin vertauskohde. VR markkinoi varsin paljon.

QuoteTaas mutuilet. Tälläisilla projekteilla voitto laksetaan ihan toisin.

Esim. hinta miljardi. Tulot esim. 100 miljoonaa vuodessa. Huoltokulut esim. 30 miljoonaa vuodessa. Voitto 70 miljoonaa vuodessa, osakkeen omistajat saavat 7% osingon vuosittain, sen nimellinen määrä nousee koko ajan inflaation mukana, koska tulot kasvavat inflaation mukana. Sen todellinen määrä pysyy samana.

Sinähän tässä mutuilet ihan olan takaa. Jo ilmoittamistasi luvuista alensit hankkeen hintaa 30%, nostit lipputulot 50% ja keksit hatusta jonkun operointikustannuksen.

Sinun omilla luvuillasi, joita olet edellä esittänyt, tämä hanke tuottaa olemattoman vähän jos mitään. Siihen viittaa myös Eurostarin valtavat tappiot, joita kärsittiin yli 10 vuotta ennen kun tulos kääntyi pienelle plussalle.

Quote
QuoteTämä siis sillä oletuksella, että kaikki laivamatkustajat vaihtavat tunneliin.

Jos matka tunnelin läpi maksaisi esim. 15 euroa ja matka kestäisi alle tunnin niin valtaosa siirtyisi tunneliin.

Eurostarin lippuhinnat ovat alk. 43 eur suuntaansa. Hki tunnelin lippujen hinnat pitäisi olla vähintään samaa luokkaa. Se on kova hinta kun laivamatkan saa joskus tarjouksessa vitosella meno-paluu. Helsinki-Tallinnaa on jo liikennöity pikaveneillä 1,5 tunnin ajalla. Monet on lopettanut koska asiakkaille nopeus ei olut lopulta kovin tärkeä tekijä hintaan verrattuna.
Tunnelin läpi ei tule menemään puoletkaan nykyisestä laivamatkustajamäärästä, ehkä 10-20%.

QuoteSen lisäksi tunnelin takia kokonaismatkustajamäärä kasvaisi.

Miksi?

Quote
QuoteNäinhän ei tule tapahtumaan koska laivayritykset tietysti tekevät vastatoimia

Niiden pitäisi vain myydä suuren osan laivoista ja saaduilla tuloilla lunastaa osakkeita.

Yksityinen pääoma ei nyt kuitenkaan taida toimia ihan noin.

Tämän hankkeen perusongelma on, että a) sillä kytketään yhteen yksi pieni ja toinen vielä pienempi talous ja b) hinta lasketaan miljardeissa. Tällä reitillä ei yksinkertaisesti liiku niin paljon rahaa ja asiakkaita että siihen kannattaisi tehdä kiinteä, monen miljardin sijoitus.
Vaikka juoksevia kuluja ei olisi lainkaan (tunnelin operointi olisi täysin ilmaista), pääoman palauttaminen omistajille kestäisi 10 euron lippuhinnalla yli 20 vuotta (antamillasi luvuilla). Jo tämä epärealistisen optimistinen tuottoarvio antaa niin heikon tuottonäkymän ettei se ole kannattava sijoitus.
Paras vertauskohde on Eurostar Britannian ja Ranskan välillä. Vaikka molemmissa päissä on talouksia, jotka ovat yli 10 kertaa suuremmat kun Suomi, hanke oli pitkään tappiollinen ja on nytkin vain heikosti kannattava.

Olet omasta mielestäsi ratkaissut tämän hankkeen ongelmat ja yrität vakuuttaa kaikki erinomaisuudestasi. On kuitenkin selvä ettet ymmärrä liiketalouden alkeita, laskelmasi on täynnä reikiä ja hatusta vedettyjä lukuja. Et ole huomioinut juuri mitään kuluja ja kaunistelet omat lukusi viestistä toisen jotta saisit asiat näyttämään ruusuisemmalta.

Nämä vastaukset alkavat nyt paisumaan suhteettoman pitkäksi. En aio jatkaa tätä keskustelua enää. Uskon, että moni jo ymmärsi mistä tässä oli kyse vaikken pystynyt auttamaan juuri sinua tässä asiassa.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

no future

ehkä tärkein pointti hankkeen kannattavuutta vastaan tuli jo tuossa, eli nopeimmat laivayhteydet lopetettiin kannattamattomina, helikopteriyhteydet lopetettiin kannattamattomina, eikä lentoliikennekään lie mikään rahasampo ole. Helsingin ja Tallinnan välillä ei yksinkertaisesti ole riittävästi kiireestä kiinnostuneita matkustajia, että tämänkaltainen projekti toteutuisi markkinaehtoisesti.

Onkos näitä vastaavia tunneleita muuten tehty minnekään muualle kuin Englannin ja Ranskan välille? Kanaalitunnelista voisi sen verran kommentoida, että sen toinen pääteasema Pariisin kupeessa on 180 miljoonalla matkustajallaan yksi maailman vilkkaimmista. Muutenkin Lontoo-Pariisi välille saattaa riittää liikennettä eritavalla kuin Helsinki-Tallinna -yhteydelle...

Alpeille ollaan näköjään tekemässä pitkää tunnelia, joka nopeuttaa Saksa-Sveitsi-Italia -yhteyksiä. Tässä tietoja tunnelin tulevasta rakenteesta:

QuoteRautatietunneli koostuu kahdesta erillisestä, noin 40 metrin päässä toisistaan kulkevasta tunnelista, joista itäistä pitkin junat kulkevat etelään ja läntistä pohjoiseen. Itäisen tunnelin pituus on 57,104 kilometriä ja läntisen 57,017 kilometriä.[1] Tunnelien välille kaivetaan turvallisuustekijöiden vuoksi käytäviä 325 metrin välein. Kaiken kaikkiaan tunneleita, kuiluja ja kulkureittejä kaivetaan 151,8 kilometriä.
Mutta toki Suomenlahden ali voi turvallisesti matkustaa yhdessä kapeassa tunnelissa koska halvalla saadaan...

mikkoR

Tavaran liikkumisen kannalta tunneli olisi ihan jees, kustannukset tosin voi olla liian kovat.
Ihmisten kannalta ei ehken niinkään ja henkilökohtaisesti minua ei tuollaiseen koloon saisi kovin helpolla, jotain jos menee pieleen niin lähtö on varma.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Malla

Quote from: mikkoR on 22.06.2014, 06:07:59
Tavaran liikkumisen kannalta tunneli olisi ihan jees, kustannukset tosin voi olla liian kovat.
Ihmisten kannalta ei ehken niinkään ja henkilökohtaisesti minua ei tuollaiseen koloon saisi kovin helpolla, jotain jos menee pieleen niin lähtö on varma.

Ei minuakaan. Lähisukulainen matkusti junalla kanaalitunnelissa Enkusta Ranskaan, tuli jokin tulipalo tmv. häirö, ja siellä tuubissa kykittiin tuntitolkulla. Lopullista lähtöä ei sentään tullut, mutta hän totesi seikkailun liian jännäksi (ja tyyriiiksi).

dothefake

Jos rakennetaan tunneli kaikkialle, niin voidaan ehkäistä lento-onnettomuudetkin.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Jaska Pankkaaja

Quote from: dothefake on 22.06.2014, 12:23:35
Jos rakennetaan tunneli kaikkialle, niin voidaan ehkäistä lento-onnettomuudetkin.

USAssahan on se miljardööri joka suunnittelee alipaineputkea jossa mentäisiin sitten lentokonevauhtia peräkkäin kuin possujunassa konsanaan.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Goman

Quote from: Totti on 21.06.2014, 23:42:42
Tämä siis sillä oletuksella, että kaikki laivamatkustajat vaihtavat tunneliin. Näinhän ei tule tapahtumaan....

Ei niin, koska Tallinnaan matkustetaan sen vuoksi että merimatka (yleensä mukava kokemus) + halpa viina&ruoka yms.

Vain pieni osa matkustajista on oikeasti kiireisiä työmatkalaisia, jotka ehkä vaihtaisivat tunneliin.

Tunnelihanketta ei voi perustella millään järkisyillä. Ja tunnesyyt, sekä ylikunnianhimoinen kokeilunhalu tunnelirakentamisessa eivät riitä
perusteeksi hankkeen aloittamiseen.


vilach

Quote from: Mrusu on 22.06.2014, 00:42:29
Tunneli, ehdottomasti. Ihannetilanteessa myös Ruotsiin pääsisi tunnelia pitkin. Matka tosin taitaa olla liian pitkä.
Näytä laskennat, jotka todistavat väitteesi oikeaksi.
Quote from: Aeon on 22.06.2014, 01:25:11Mitä kannattavuuteen tulee, niin jos se olisi niin halpa / kannattava, kuin täällä mainostetaan, niin kai jokin yksityinen taho olisi jo rakennushommissa.
Näissä asioissa on korruptio/suunnitelmatalous. Jos olisi markkinatalous, niin länsimetro olisi joko rakennettu paljon halvemmalla tai olisi rakentamatta lainkaan ja olisi nopeutettu busseja. Jos olisi markkinatalous, niin helsingissä laadukas kerrostalo maksaisi alle 2000 euroa per neliö.
Quote from: Totti on 22.06.2014, 03:09:50Olet jo nyt korottanut esimerkkisi hintaa yli 2 miljardiin
Etkö lue, mitä kirjoitan?

Toistaan vielä kerran, jos vielä ei mennyt kaaliin:

Tässä dokumentissa on annettu hinnaksi 2.1 miljardia. Se vaihtoehto sisältää 2 paksua tunnelilla kallioperässä, paksun huoltotunnelin + kaksi 12 km pitkää paksua tunnelia sedimenttikerroksessa. 2 tunnelia kallioperässä on liikaa, riittää 1, erillista huolto/pelastustunnelia ei tarvita, sedimenttikerroksessa riittää 1 6 km pitkä tunneli. Eli voi rakentaa alle miljardilla. Se on matkustajunille sekä kuormajunille, pelkkä matkustajavaihtoehto olisi vielä edullisempi.

QuoteLisäksi nämä hinnathan eivät päde joskus 10 vuoden päästä kun rakentaminen aloitettaisiin.
Jos hinta nousee yleisen palkkatason takia, niin tulot nousevat saman verran.
QuoteYksi Eurostar juna maksaa noin 60 miljoonaa euroa.
Anna linkki tälle tiedolle. Tässä ei ole pakko hankkia niin nopea juna.
QuoteJos myyt lippuja ne pitää markkinoida.
Markkinoida pitää siellä, missä on suuri valikoima, paljon eri valmistajia, tuotteet vaihtuvat usein. Esim. älypuhelimet. Jos joku valmistaja julkaisee uuden puhelimen, niin sen pitää saada suuret määrät ihmisiä tietää tästä puhelimesta. Esim. nokia julkaisi aikanaan pure view 808 puhelimen, jos nokia ei kuluttaisi paljon rahaa mainontaan, niin tieto siitä menisi vain harvojen päähän. Pitää mainostaa sitä telkkarissa, lehdissä, nettissä, jotta kuluttajat saisivat tiedon siitä. Tallinnan tunnelin tapauksessa on ihan toisin. Siitä tietäisivät kaikki helsinkiläiset ja tallinnalaiset ilman mitään mainontaa. Samalla tavalla ei tarvitse mainostaa taxia. Kaikki tietävät itse, että on olemassa taxi.
QuoteSinun omilla luvuillasi, joita olet edellä esittänyt, tämä hanke tuottaa olemattoman vähän jos mitään.
Minun luvuilla, jotka ovat vain suuntaa antavia tuotto olisi 7%. Näytä laskennat, joilla sinä saat, että minun luvuilla hanke tuottaisi olemattoman vähän.
QuoteEurostarin lippuhinnat ovat alk. 43 eur suuntaansa. Hki tunnelin lippujen hinnat pitäisi olla vähintään samaa luokkaa.
Ei pidä, muuten olisi liian huono kilpailutilanne laivojen kanssa. Lippujen pitää maksaa 15-20 euroa.
QuoteSe on kova hinta kun laivamatkan saa joskus tarjouksessa vitosella meno-paluu.
Vain murto-osa asiakkaista matkustaa niin halvalla. Anna tieto mihin hintaan keskimäärin matkustetaan laivalla tallinnaan.
QuoteMiksi?
Koska 15 eurolla pääsisi alle tunnissa keskustasta keskustaan.
QuoteParas vertauskohde on Eurostar Britannian ja Ranskan välillä. Vaikka molemmissa päissä on talouksia, jotka ovat yli 10 kertaa suuremmat kun Suomi, hanke oli pitkään tappiollinen ja on nytkin vain heikosti kannattava.
Siellä on maaperä, täällä kallioperä. Miksi et vertaa norjaan? Siellä yhdistetään merenalaisilla tunneleilla hyvin pieniä alueita.
QuoteOn kuitenkin selvä ettet ymmärrä liiketalouden alkeita
Sinä et ymmärrä, miten yhteiskunta toimii.
QuoteEt ole huomioinut juuri mitään kuluja
Etkö lue, mitä kirjoitan? Näytät trollilta.
Quote from: no future on 22.06.2014, 04:55:25Onkos näitä vastaavia tunneleita muuten tehty minnekään muualle kuin Englannin ja Ranskan välille?
On tehty norjassa merenalaisia tunneleita.

Jos te haluatte todistaa, miten paljon tunnelli maksaisi, niin kertokaa kaikki perusteellisesti. Kallion poraaminen maksaa x euroa, räjähteen hinta x euroa, kallioperän injektoinnin hinta on x euroa, kallion betonoinnin hinta on x euroa, sedimenttikerroksen poraaminen maksaa x euroa, ratapölkyt maksavat x euroa jne. Itse en ole mikään tunnelirakentamisen asiantuntija, mutta minä ymmärrän ainakin sen, että rakentaminen on eri hintaista eri kivi/maalajissa ja sen, että "asiantuntijat" valehtelevat liian usein.

Te vain mutuilette. Se, että te (ei kaikki, mutta suurin osa) että ymmärrä edes sitä, että rakentaminen on eri hintaista eri kivi/maalaajissa ja kirjoitatte akuista tämäntyylisiä lauseita:
QuoteNykyisellä akkutekniikalla 30 tonnin siirtäminen taitaisi vaatia akkuja 35 tonnia.
kertoo paljon teidän älykkyydestä. Te (ei kaikki, mutta suurin osa) pystytte vain kirjoittamaan:

Kanaalin tunneli rakentaminen oli hyvin kallis, tallinnan tunneli maksaisi useitä miljardeja, koska asiantuntija näin kertoi ylen kanavalla. Te ette tiedä, että "asiantuntijat" hyvin usein valehtelevat, kun on kyse tärkeistä aiheista, kuten maahanmuuttopolitiikka, veropolitiikka, liikennepolitiikka, ilmastonmuutos, EU-politiikka.
Teidän (ei kaikien, mutta suurimman osan) kirjoituksissa ei ole lukuja, laskentoja.

Pitää löytää jostain tunnelirakentamisen riippumaton asiantuntija ja kysyä häneltä, mutta se on vaikeaa, koska keskimääräinen älykkyys on alhainen.

Totti

Quote from: vilach on 22.06.2014, 16:03:20
Kanaalin tunneli rakentaminen oli hyvin kallis, tallinnan tunneli maksaisi useitä miljardeja, koska asiantuntija näin kertoi ylen kanavalla. Te ette tiedä, että "asiantuntijat" hyvin usein valehtelevat

Mutta tuntematon, netissä raivoava "vilach" onkin siten uskottava tunneliasiantuntija?
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Jaska Pankkaaja

Oletteko pohtineet isoa katapulttia tunnelin korvaajaksi? No eihän sillä ehkä ihmisiä voisi ampua mutta jos Virosta ammuttaisiin viinaa tänne, tietysti tilausten mukaan, niin se ajaisi saman asian kuin se tunnelikin.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

vilach

Quote from: Sour-One on 22.06.2014, 16:12:24(naps).
Sinä vieläkään et näyttänyt laskentoja, jotka todistavat väitteesi oikeaksi:
QuoteKokonaiskuorma olisi n 30 tonnia ja sellaista akkuteknologiaa ei olemassa, jolla tuollaisen massan siirtely  olisi mahdollista.
Et vieläkään kertonut miksi 2 tavarajunaa ei mahtuisi 8.5 m leveään ja 6.5 m korkeaan tunneliin, vaikka maailmassa on paljon niin paksuisia tunneleita ja niihin mahtuu 2 tavarajunaa.

Quote from: Totti on 22.06.2014, 16:14:04Mutta tuntematon, netissä raivoava "vilach" onkin siten uskottava tunneliasiantuntija?
Minä ainakin ymmärrän, että rakentaminen eri hintaista ei kivi/maalajissa ja yritän tehdä laskentoja.

Totti

Quote from: Jaska Pankkaaja on 22.06.2014, 16:17:20
Oletteko pohtineet isoa katapulttia tunnelin korvaajaksi? No eihän sillä ehkä ihmisiä voisi ampua mutta jos Virosta ammuttaisiin viinaa tänne, tietysti tilausten mukaan, niin se ajaisi saman asian kuin se tunnelikin.

Ehdottaisin viinatunnelia. Eli putkea Virosta Suomeen, jonka kautta voitaisiin pumppaa viinaa Helsinkiin. Tämän pipelinen voisi jatkaa lappiin saakka ja pistää tankkauspisteitä matkan varrelle. Vilachin laskelmien mukaan hinta olisi tosi halpa ja viinarallikin loppuisi. Win-win-win.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

vilach

Se, että te siirrytte off-topikiin, sen sijaan, että yrittää selvittää itse aihetta ja tehdä laskentoja kertoo paljon teistä.

Totti

Quote from: vilach on 22.06.2014, 16:22:32
Se, että te siirrytte off-topikiin kertoo paljon teistä.

Itse asiassa se taitaa kertoa eniten sinusta.  ;D
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Sour-One

Quote from: Totti on 22.06.2014, 16:14:04
Quote from: vilach on 22.06.2014, 16:03:20
Kanaalin tunneli rakentaminen oli hyvin kallis, tallinnan tunneli maksaisi useitä miljardeja, koska asiantuntija näin kertoi ylen kanavalla. Te ette tiedä, että "asiantuntijat" hyvin usein valehtelevat

Mutta tuntematon, netissä raivoava "vilach" onkin siten uskottava tunneliasiantuntija?

äläs nyt. vilach suorastaan loistaa tyhmyydellään. miksi häntä ei siis voiisi pitää asiantuntijana?

maisteri

Tällä hetkellä siihen saisi varmaan EU:n rahoituksen joten toki kannatan.

Suomi ei olisi enää saari vaan täältä olisi nopeat yhteydet K-Eurooppaan.

Sour-One

Quote from: maisteri on 22.06.2014, 16:28:32
Tällä hetkellä siihen saisi varmaan EU:n rahoituksen joten toki kannatan.

Suomi ei olisi enää saari vaan täältä olisi nopeat yhteydet K-Eurooppaan.

nopeat yhteydet... junalla vai autolla?

Ari-Lee

Quote from: Totti on 22.06.2014, 16:21:03
Quote from: Jaska Pankkaaja on 22.06.2014, 16:17:20
Oletteko pohtineet isoa katapulttia tunnelin korvaajaksi? No eihän sillä ehkä ihmisiä voisi ampua mutta jos Virosta ammuttaisiin viinaa tänne, tietysti tilausten mukaan, niin se ajaisi saman asian kuin se tunnelikin.

Ehdottaisin viinatunnelia. Eli putkea Virosta Suomeen, jonka kautta voitaisiin pumppaa viinaa Helsinkiin. Tämän pipelinen voisi jatkaa lappiin saakka ja pistää tankkauspisteitä matkan varrelle. Vilachin laskelmien mukaan hinta olisi tosi halpa ja viinarallikin loppuisi. Win-win-win.

Putkia putkia. Kaikkialle putkia. Ja sitten tarvittaisiin putkia kaikkialle koska pottunokat kinastelisivat putkipäissään Hangosta Nuorgamiin.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

vilach

Toistaan:

Näytä laskentoja, jotka todistavat väitteesi oikeaksi:
QuoteKokonaiskuorma olisi n 30 tonnia ja sellaista akkuteknologiaa ei olemassa, jolla tuollaisen massan siirtely  olisi mahdollista.

Vaikka tämä asia on epäolennainen tunnelin kannalta, mutta haluan nähdä laskentoja.

Kerro myös miksi 2 tavarajunaa ei mahtuisi 8.5 m leveään ja 6.5 m korkeaan tunneliin, vaikka maailmassa on paljon niin paksuisia tunneleita ja niihin mahtuu 2 tavarajunaa.

dothefake

Quote from: vilach on 22.06.2014, 16:22:32
Se, että te siirrytte off-topikiin, sen sijaan, että yrittää selvittää itse aihetta ja tehdä laskentoja kertoo paljon teistä.
Niin, teitähän on monenlaisia, kylätiestä aina moottoritiehen, joka siskon mukaan on kuuma.

Nyt muistankin, sisko tahtoisi, mutta moottoritie on kuuma.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

kgb

Jopas on mennyt jankkaukseksi. En viitsi modehattu päässä asiasta sanoa, mutta todettakoon että tunneli on toki mahdollista rakentaa yksiputkisena mutta sitä ei silloin voisi matkustajaliikenteeseen käyttää koska turvallisuusmääräykset vaativat pelastustunnelit ja kaikkea muutakin kallista ja toivottavasti tarpeetonta lisäkustannusta. Tavaraliikenteenkin kanssa voisi olla niin ja näin.
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

Kari Kinnunen

Huomautan, että heittoni 35t painavista akuista oli juurikin heittö siinä yhteydessä kun pyysin asiaa laskettavan.

Sinänsä höpinä sähköstä maansiirto-/louhintakoneiden voimanlähteenä taitaa olla hiukan ennenaikaista. Kunhan saadaan henkilöautoihinkin ensin järkevä toimintasäde ja latausaika.

Tunnelikysymyksessä olen edelleen umpitunnelin kannalla.

Aeon

Sähköllä toimivia maansiirtokoneita on jo, esim. täällä. Kaapelia vaatii toimiakseen ja noilla ei ole sähkökäyttöisiä dumppereita eli niille ei ilmeisesti ole kysyntää tai teknologia ei ole vielä tarpeeksi kehittynyttä. Akuilla toimivia värkkejä en ole löytänyt.

Dumppereitten mittakaavassa akuissa on yksi huomattava ongelma ja se on latausaika (kuten tuossa edellä mainittiin). Tuollaisessa urakassa kalustoa tarvitaan 24/7 joten akkukäyttöisten vehkeitten tapauksessa pitäisi kalustoa olla moninkertainen määrä tarpeeseen verrattuna. Lataaminen kun veisi todennäköisesti aikaa päiviä (vrt. Tesla S, jonka lataaminen vie useita tunteja) eli dumpperin akkuja ei saa täyteen yhden tai kahden vuoron aikana.

Joku insinöörihän voisi laskea miten paljon akkukapasiteettia vaaditaan, että saadaan dumpperi kulkemaan 8h vuoro ja miten kauan tuollaisen akkupaketin lataaminen kestäisi.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Jaska Pankkaaja

Quote from: vilach on 22.06.2014, 16:22:32
Se, että te siirrytte off-topikiin, sen sijaan, että yrittää selvittää itse aihetta ja tehdä laskentoja kertoo paljon teistä.

No lasketaampa vaikkapa "Tottin" ehdottaman viinaputken hinta:

110 mm viemäriputki n. 5 €/m, tarvittava pituus 50 000 m = 250 000 €
pumppu 5000 €, lähettämö ja vastaanottamo 1 000 000 €

Työkulut putkelle vaikeampi mutta itse ehdottaisin sitä että putki kellutettaisiin styroxien päällä rakennusvaiheessa ja sitten nyppäistäisiin ne styroxit pois jolloin putki uppoaisi. Tyyni päivä ja liikenne poikki Suomenlahdella päivän niin eiköhän onnistuisi!

Arvioisin tämän maksavan styroxeineen ja virolaisine asentajineen n. 1 745 000 € joten kustannukset olisivat putkesta n. 3 miljoonaa euroa.

Putken voisi vetää myös maitse Venäjän kautta mutta silloin saattaisi syntyä hävikkiä :(
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Salvation

Quote from: Jaska Pankkaaja on 24.06.2014, 06:48:17
Quote from: vilach on 22.06.2014, 16:22:32
Se, että te siirrytte off-topikiin, sen sijaan, että yrittää selvittää itse aihetta ja tehdä laskentoja kertoo paljon teistä.

No lasketaampa vaikkapa "Tottin" ehdottaman viinaputken hinta:

110 mm viemäriputki n. 5 €/m, tarvittava pituus 50 000 m = 250 000 €
pumppu 5000 €, lähettämö ja vastaanottamo 1 000 000 €

Työkulut putkelle vaikeampi mutta itse ehdottaisin sitä että putki kellutettaisiin styroxien päällä rakennusvaiheessa ja sitten nyppäistäisiin ne styroxit pois jolloin putki uppoaisi. Tyyni päivä ja liikenne poikki Suomenlahdella päivän niin eiköhän onnistuisi!

Arvioisin tämän maksavan styroxeineen ja virolaisine asentajineen n. 1 745 000 € joten kustannukset olisivat putkesta n. 3 miljoonaa euroa.

Putken voisi vetää myös maitse Venäjän kautta mutta silloin saattaisi syntyä hävikkiä :(

Eikö tuon nyt samantien hyvä olisi olla puoli metrinen ettei kapasiteetti lopu heti kesken? :)
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114