News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-10-31 YLE: Tämän vuoksi ulkomaalainen ei opi suomea

Started by Iloveallpeople, 01.11.2013, 17:34:17

Previous topic - Next topic

maltti on valttia

Quote from: mielipide on 01.11.2013, 18:15:53
Ulkomaalainen ei opi suomea koska:
a)yhteiskunta maksaa heille ilmaisen elämän eli suomea ei tarvitse oppia koska töissä ei tarvitse käydä.
b)yhteiskunta maksaa heillle ilmaisen tulkin heidän loppuelämäkseen veronmaksajien rahoilla eli suomea ei tarvitse oppia koska tulkki kertoo mitä sossuntäti/tuomari/kela-virkailija sanoo.

Tulkista lienee apua myös autokoulun "kirjallista" koetta suullisesti suoritettuna. Kirjoitustaidottomalle se koe kait suoritetaan suullisena. Tulkilla yleensä ajokortti on, autollaan ne liikkuu tulkkauskeikkojaan tekemään.

Zangibus

Quote from: Leso on 02.11.2013, 06:07:31
Quote from: Ylenanto Kymenlaakson suomea taitamaton toimittajaNieuweboer puhuu hollannin ja suomen lisäksi saksaa, englantia, ranskaa, latinaa, kreikkaa, venäjää ja ruotsia. Hän on opiskellut vähän myös  jiddišiä ja uuskreikkaa.

Pitäisi varmaan panna toimittaja suomen kielen kertauskurssille...

Kreikkaa? Uuskreikkaa? Kyllä noi suomeksi ovat klassinen kreikka ja kreikka.
Korjatkaa ihmeessä, jos olen jäänyt kielenkehityksessä jälkeen.
Ensiksi mainittu on klassinen tai muinaiskreikka (jotka eivät ole sama asia), jälkimmäinen nykykreikka. Molemmat voivat myös olla tilanteesta riippuen ihan vaan kreikka. Uuskreikka on ehkä haastateltavan keksimä Nieuwgrieksin pohjalta.

Leso

Tarkoitat varmaankin, että haastattelijan keksimä termi (se uuskreikka)?
On saattanut haastateltava korostaa uuskreikkaa, eli nykykreikkaa, eli kreikkaa.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Lahti-Saloranta

Tuo kielen oppiminen varmaankin riippuu siitä mikä on oma äidinkieli. Kehitysapuhommissa työskennellyt kaverini kertoi että Afrikassa yleisessä svahilin kielessä ääntämisellä on suuri merkitys. Kuvaili kieltä samalta kuulostavaksi kuin metson soidinmenot. Ihmeellisia naksutuksia ja korahduksia. Kai niille on vaikea löytää sitten sanallista vastiketta. Jos jokin tuntee svahilin kielen salat niin olisi hauska kuulla osuiko tuo työkaverini kuvaus oikeaan vai oliko se vain huulenheittoa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

ilkka75

Kyllä se henkilökohtainen motivaatio lienee se juttu. Ympäristö on toinen.

Isäni työkaveri tuli Japanista Suomeen töihin 70-luvulla. Nimi oli Suzuki. Kaveri posmotti joka helvetin hetki suomea ääneen: Seinä. Tuoli. Lattia. Paljonko maksaa ateria? Minä kävelen. Tie on märkä. Auto ajaa. Missä on kalatiski?

Harva silloin puhui englantia. Suzuki hoiti omat asiansa ilman tulkkeja muutaman viikon jälkeen.

Osa kavereistani on Pakistanista. Yliopisto-opiskelijoita. Vain pari heistä selviää suomella. Ei tarvitse käyttää. Kaikki puhuvat englantia. Kurssitkin järjestetään englanniksi. Vaihto-opilaat puhuvat keskenään englantia. Siwan kassa puhuu sujuvaa lontoota. Samoin pankit. Myös minä. Koska on nopeampaa ja helpompaa puhua jo valmiiksi osattua kieltä, kuin käyttää aikaa uuden opettelemiseen/opettamiseen.

Surullista. Eivätkä japanilaisetkaan nykyisin enää suomea opettele. Paitsi muutamat.
"Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia."

-- Albert Einstein

"Suomi voi välttää lännen virheet maahanmuuttajien kotouttamisessa."

-- Dosentti Pasi Saukkonen

matkamasentaja

Pieni epätarkkuus tai kirotusvihre: "Kielen oppii vuodessa. Oikeasti".

Pitää olla: "Kielen oppii vuoteessa. Oikeasti". LakanaLinguaphone on tehokkain oppimisväline.

Topi Junkkari

Quote from: Leso on 02.11.2013, 06:40:28
Tarkoitat varmaankin, että haastattelijan keksimä termi (se uuskreikka)?
On saattanut haastateltava korostaa uuskreikkaa, eli nykykreikkaa, eli kreikkaa.

Ei, kyllä hän tarkoitti, että haastateltavan keksimä termi. Haastateltavahan on suomea hyvin osaava alankomaalainen. Hän on kuitenkin haastattelutilanteessa ajatellut oman äidinkielensä sanaa Nieuwgrieks, kääntänyt sen mielessään kirjaimellisesti suomeksi ja sanonut "uuskreikka".
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Leso

Aijuu, unohdin, ettei toimittajien tarvitse osata suomea. Mun paha.

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

Nanfung

Kyllä suomen kieli on liian vaikea kieli, jopa suomalaiselle. Ylen toimittaja:"ei onnistunut tehdä maalia".
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

JoKaGO

Quote from: Juoni on 01.11.2013, 21:34:25
Germaanisissa kielissä on huonolla tuurilla ehkä jopa kolme-neljä taivutusmuotoa per sana. Suomessa jokaiselle nominille on n. 2200 taivutusmuotoa. Siinä on parempikin kielipää kovilla.

Tämähän se onkin se jutun juoni  :facepalm:

Quote from: Ari-Lee on 02.11.2013, 03:21:47
Työelämässä näen ja kuulen somalian kieltä joka päivä Kainuun korvessa. Ei varmaan ole syy oppimattomuuteen mutta uskallan väittää että jos suomea ei puhuta yhtään päivää kuukaudessa kuuden vuoden aikana se voi olla osasyy oppimattomuuteen?

Juuri näin! Jollei nykyistä isompi osa mamuja (varsinaisia) opi suomea mitenkään, jossain on vikaa ja vika ei ole suomen kielen vaikeus.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: Eino P. Keravalta on 02.11.2013, 04:13:36
Jos minä en ole oppinut jotakin asiaa, syynä lienee

1. En ole viitsinyt opiskella

2. Olen liian tyhmä

3. Molempien kombinaatio

Miksi mamu olisi poikkeus? Vai ajatellaanko rasistisesti, että mamu ei ole poikkus?

E-hei, ei mamu ole poikkeus. Mamu vaan ei ole laiska ja/tai tyhmä  :P :roll:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: hiljainen tukija on 02.11.2013, 06:08:11
Tulkista lienee apua myös autokoulun "kirjallista" koetta suullisesti suoritettuna. Kirjoitustaidottomalle se koe kait suoritetaan suullisena.

Onkohan Paretskoi koskaan kade tälle nykymeiningille? Se ei varmasti olisi ikimaailmassa kehdannut kirjoittaa mitään näin pahasti parodiahorisontin ylittävää Pahkasikaan.

Eino P. Keravalta

Quote from: JoKaGO on 02.11.2013, 10:57:48
Quote from: Eino P. Keravalta on 02.11.2013, 04:13:36
Jos minä en ole oppinut jotakin asiaa, syynä lienee

1. En ole viitsinyt opiskella

2. Olen liian tyhmä

3. Molempien kombinaatio

Miksi mamu olisi poikkeus? Vai ajatellaanko rasistisesti, että mamu ei ole poikkus?

E-hei, ei mamu ole poikkeus. Mamu vaan ei ole laiska ja/tai tyhmä  :P :roll:

Niin.

Mamut ovatkin kristusmamuja, joihin tavallinen kausaliteetti, luonnonlait ja todennäköisyydet eivät päde - onhan se Suomessa nähty.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Muuttohaukka

Quote from: Leso on 02.11.2013, 06:07:31
Kreikkaa? Uuskreikkaa? Kyllä noi suomeksi ovat klassinen kreikka ja kreikka.
Korjatkaa ihmeessä, jos olen jäänyt kielenkehityksessä jälkeen.
Kaverini opiskeli klassista, vanhaa kreikkaa siis sitä, jonka puhekieltä ei tunneta.
Retkiä miehen urhokkaan runoneito sä kerro...
Näin ymmärsin. Vai oliko se sitten koinee-kreikkaa?

Itse opiskelin sitä ns. hopealatinaa yhden kurssin verran ja suoritin sen vanhan kielikokeen latinasta suomeen.
Sen opiskelu antoi mukavaa pohjaa muille kielille ja oppihan siinä samassa antiikin tarinoita, kreikkalaisia näytelmiä.

Edelleenkin luen aina silloin tännöin tämän anagen( väärin kirjoitettu,mutten osaa oikeinkaan)- eli Oidipuksen ja Odysseian.
Joulunpyhinä luemme muutaman näytelmän sama-keskustelu niitä on jo perinnettä enemmän kuin Luukkaan evankeliumi.

Mursu

Quote from: Nanfung on 02.11.2013, 09:57:05
Kyllä suomen kieli on liian vaikea kieli, jopa suomalaiselle. Ylen toimittaja:"ei onnistunut tehdä maalia".

Mitä väärin on  sanonnassa "hänen ei onnistunut tehdä maalia"? Muutenkin tämä tämä suomalaisten nipottaminen etenkin puhekielestä. Äidinkielenään puhuva osaa kieltä. Jos hän toimii jonkin sääntöjen vastaisesti voi vika olla säännöissä. Suomen kirjakieli on ulkoa tuotu vieras luomus, joka on pakotettu suomen kielen päälle. Esimerkiksi jako pronominien se ja hän välillä on täysin keinotekoinen ja muista kielistä kopioitu. Ei ihme, että se ei puhekieleen istu.

Leso

"Hän ei onnistunut tekemään maalia." "Hän ei onnistunut maalinteossa." Mitä vikaa?

Juu, ja sori, kun en osannut tarpeeksi tarkasti nimittää kaikkia kreikkoja.
Osaan vaan arkaaisen kreikan alkeet ja latinanikin on tasavallan ajan Rooman tavernoista kuulokorvalla matkittua.

EL SID

mitäpä jos syypä siihen miksei mamut, kuten tämäkin opi suomea on se, että täkäläiset puhuvat hänelle, vieraanvaraisuuttan ja kohteliaisuuttaan englantia?

Kuinka äkkiä suomi opittaisiin, jos suomalaiset alkaisivat vaatimaan tänne muuttaneita puhumaan suomea?

Muuttohaukka

Quote from: Mursu on 02.11.2013, 11:18:39
[Esimerkiksi jako pronominien se ja hän välillä on täysin keinotekoinen ja muista kielistä kopioitu. Ei ihme, että se ei puhekieleen istu.
Kyllä minun koirani ovat kovasti pahoillaan, jos en kutsu heitä häneksi. Mutta usein kyllä joudun toteamaan, että meni sitten tämäkin treeni häneksi.

Toadie

Quote from: Lahti-Saloranta on 02.11.2013, 07:20:00
Tuo kielen oppiminen varmaankin riippuu siitä mikä on oma äidinkieli. Kehitysapuhommissa työskennellyt kaverini kertoi että Afrikassa yleisessä svahilin kielessä ääntämisellä on suuri merkitys. Kuvaili kieltä samalta kuulostavaksi kuin metson soidinmenot. Ihmeellisia naksutuksia ja korahduksia. Kai niille on vaikea löytää sitten sanallista vastiketta. Jos jokin tuntee svahilin kielen salat niin olisi hauska kuulla osuiko tuo työkaverini kuvaus oikeaan vai oliko se vain huulenheittoa.
Tuo kuulostaa enemmän khoisan-kieleltä jossa on kurkkuääniä ja naksauksia. Swahilin ääntäminen on erittäin helppoa, tosian eri maiden swahilit eroavat jonkin verran. Swahili eli kiswahili on alunperin pidgin, keksitty sekakieli mm orjakaupan tarpeisiin. Sanasto peräisin arabiasta, englannista ja bantukielistä (kahawa, kitab eli kahvi ja kirja; teksi, motokaa eli taksi ja auto). Riikinswahilia puhutaan Sansibarilla.

Bantukielistä monet ovat keskenään hyvin samanlaisia, joten bantu saattaa osata neljää-viittäkin kieltä riittävästi selviytyäkseen. Suullinen kulttuuri saattaa auttaa omaksumaan helposti kuultua kieltä. Afrojen englanti on hämmentävän saman kuuloista, tuli puhuja sitten Ghanasta tai Kamerunista tai Keniasta. Samoin afroranska.
Kiitos ja kuulemiin.

Marija

Quote from: Nanfung on 02.11.2013, 09:57:05

On todellakin kansalaisten halveksimista tyrkyttää sille sontaa. Valtakunnan ykkösmedioiden tulisi olla tarkempia myös toimittajiensa laadusta.

Itseäni ärsyttää ohjelman nimi "Arvostele mun illallinen", joka ei ole mitään kieltä. Ei ainakaan suomea.

Uuno Nuivanen

Quote from: Marija on 02.11.2013, 12:31:50
Itseäni ärsyttää ohjelman nimi "Arvostele mun illallinen", joka ei ole mitään kieltä. Ei ainakaan suomea.

'Arvostele mamun illallinen' olisi tietenkin sopivampi. Tosin mamujahan ei saa arvostella, saati heidän illallisiaan, vaikka ne tulevatkin heille itsestään ja ilmaiseksi.

Mehud

Kukaan ei opi suomea, saamea, ruotsia tai kastiljaanoa (espanjaa), jos ei halua. Kieli on kuin pimppi, jos ei saa kumpaakaan liukkaasti toimimaan, niin kitkaa on sopeutumisessa vallitseviin olosuhteisiin.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Mehud

Olen yksinkertainen ihminen joka tienaa hyvin. Miksei yksinkertaiset ihmiset ulkomailta pysty samaan. Olen tyhmyyteen asti kuuliainen ja maksan 35 prosenttia veroja ansiotuloistani, jotta minua viisaammat maahanmuuttajat pystyvät käyttämään minun verorahojani vastikkeettomasti. Miksi minä olen näin tyhmä? Kenties siksi että minut on pakotettu tähän! Ei tarvitse oppia suomea, koska minä muiden muassa maksan laiskojen ihmisten sopeutumattomuutta ja sitä ruokkivaa Piittaamattomusteollisuutta.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Mehud

Quote from: foobar on 01.11.2013, 19:41:21
Quote from: JoKaGO on 01.11.2013, 18:50:19
8) Intiaa en osaa enkä aio koskaan osatakaan...

Heh.

Intian kielen opiskelu ei ole ollenkaan vaikeaa, pitää vain valita joku niistä kahdeksasta sadasta intian kielestä mitä haluaa puhua. Aluksi suosittelen hindiä ja sitten englantia. Siitä on sitten helppo laajentaa intian kielen taitoja. Noilla parilla kielellä saat kaikkialla intiassa kaljaa, pimppiä, ruokaa ja turpaan. Olen itse kokeillut, pimppiä enkä turpaan ole tosin saannut.

Saippuakupla

QuotePikkulapsen leikittäjä, kerhomummo ja suomen kielen opettaja – vapaaehtoisia kaikki

Jokaisella on mahdollisuus tehdä vapaaehtoistyötä, jos sellaiseen on kiinnostusta. Valtakunnallinen Suurella Sydämellä etsii jatkuvasti uusia vapaaehtoisia. Kotkassa vapaaehtoiset ovat opettaneet lukuisille maahanmuuttajanaisille suomen kielen alkeita ja auttaneet sopeutumisessa.

- Kävelen, kävelet, kävelemme. Juoksen, juokset, juoksemme, kuuluu kuorossa, kun oppilaat opettajan johdolla harjoittelevat verbien taivutusta.

Joukko kriisimaista Suomeen tulleita maahanmuuttajanaisia opettelevat suomen kielen alkeita Kotkan Kymin seurakuntayhtymän tiloissa. Heidän opettajinaan toimivat vapaaehtoistyöntekijät. Viime oppitunnilla käytiin läpi vertailua, nyt ovat vuorossa liikkumiseen liittyvät sanat.

Oppitunti on osa Suurella Sydämellä -kanavan toimintaa. Se on valtakunnallinen netissä oleva vapaaehtoisen auttamisen kanava, jonka taustavoimina toimivat seurakunnat eri puolilta Suomea. Tarkoituksena on tarjota kaikille mahdollisuus vapaaehtoistyöhön, jos sellaiseen on kiinnostusta.

[...]

- Kun etsimme Luetaan yhdessä -ryhmään naisia ja miehiä opettamaan maahanmuuttajille suomenkieltä, olimme todella yllättyneitä siitä, miten paljon ihmiset olivat siitä kiinnostuneita ja miten he todellakin suurella sydämellä sitoutuivat vapaaehtoistyöhön, sanoo Kymin seurakunnan lähetyssihteeri Anne Hovi.

[...]

http://yle.fi/uutiset/pikkulapsen_leikittaja_kerhomummo_ja_suomen_kielen_opettaja__vapaaehtoisia_kaikki/6901280

Taikakaulin

QuoteVapaaehtoiset opettavat maahanmuuttajille suomea

Virolainen Anneli Teder ja venäjänkarjalainen Tatiana Yarne käyvät kerran viikossa perjantaisin Varissuolla Mannerheimin lastensuojeluliiton Perhekeskus Touhulassa opiskelemassa yhdessä muiden maahanmuuttajanaisten kanssa suomea. Opetuksesta vastaavat Turun Akateemisten Naisten vapaaehtoiset opettajat. Maahanmuuttajaäidit voivat jättää Varissuolla myös lapsensa hoitoon suomen kielen tuntien ajaksi.

– Suomen kielen opiskeluista on hyötyä työelämässä ja vapaa-ajalla, jos aion asua Suomessa pitempään. Olen nyt opiskellut jo vuoden suomen kieltä, kertoo sujuvalla suomenkielellä jo kolme vuotta Suomessa asunut Yarne.

– On hienoa, että täällä on myös lastenhoito järjestetty sitä tarvitseville. Lisäksi opettajat ovat todella hyviä, kehuu kuusi vuotta Suomessa asunut Teder, ja lisäsi haluavansa oppia puhumaan ja kirjoittamaan hyvää suomea.

Irakilainen Abdasdada Nagham on opiskellut kotimaassaan rakennusalan insinööriksi. Hän muutti Suomeen kolme vuotta sitten ja on opiskellut kaksi vuotta Suomea.

– Haluan oppia puhumaan todella hyvin suomen kieltä, koska näen paikkani nyt täällä. En halua palata takaisin Irakiin, koska mieheni kuoli siellä sodan vuoksi. Haluan pystyä integroitumaan tänne hyvin ja toivon voivani työllistyä alallani, kertoi Nagham jo edistyneellä suomenkielellään.

Nagham pitää Varissuon kielikoulutusta hyvänä mahdollisuutena päästä tutustumaan myös muihin maahanmuuttajanaisiin. Hänen vieressään istuva somalialainen Nuuro Dhoore kertoo haluavansa oppia kommunikoimaan hyvin suomeksi kielenopetuksen avulla.

Yhdistyksen vapaaehtoistoiminta alkoi vuonna 2011, mitä ennen saman yhdistyksen naiset Ritva Salo ja Marja-Liisa Rintanen olivat antaneet vapaaehtoisina suomen kielen opetusta Turun työväenopistolla. Heille oli kerrottu, että yhteiskunnan palkkaamia opettajia oli liian vähän suhteessa suuriin ryhmiin ja eritasoisiin oppilaisiin.

[...]

Varissuon lisäksi vapaaehtoiset opettavat suomen kieltä työväenopistolla, Opetuskoti Mustikassa Hallisissa, Päiväkoti Villasukassa Lausteella sekä ikääntyneille Ruusukorttelissa.

http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/kaupunki/vapaaehtoiset-opettavat-maahanmuuttajille-suomea
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."